Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
09-11-2020 12:42:47
vrijgezel
vrijgezel

Uit www.somda.nl:
station of halte Heerhugowaard krijgt vermoedelijk als gevolg van gemeentelijke herindeling een andere naam: www.heerhugowaard.nl



Laatst bewerkt door moderator op 10-11-2020 14:12, reden: URL's gefixt
 

09-11-2020 12:50:34
Muizeneus
Muizeneus

Ooit heette het station al Heerhugowaard - Broek op Langedijk

Wordt in 1 klap dan weer de langste stationsnaam van Nederland (dat is nu volgens mij Lwc) 😉

 

09-11-2020 13:11:09 1
mren
mren

Foto van stationsnaam in 1975



Laatst bewerkt door mren op 09-11-2020 13:11
 

10-11-2020 01:13:57
dlm4yjp
dlm4yjp

Ga er maar vanuit dat het Dijk en Waard gaat worden, maar wel pas wanneer het nieuwe station is opgeleverd. (Nog in planfase).

youtu.be



Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-11-2020 01:15
 


09-12-2020 02:23:41
seinhuis
seinhuis

De hoop groeit voor het nieuwe NS-station Leeuwarden Werpsterhoeke gelegen aan de spoorlijn Zwolle Leeuwarden. De gewenste openingsjaar is 2025

 

09-12-2020 19:21:06
pjkleton
pjkleton

Het Leidsch Dagblad meldde vandaag at er een station in/bij Hazerswoude zou komen. Nogal duur, door de (alweer) een slechte ondergrond van veen )

Peter

 

09-12-2020 19:45:57
sjoerd
sjoerd

Zit al langer in de planning, eigenlijk sinds station Hazerswoude-Koudekerke in 1934 buiten gebruik kwam. Er heeft tot lang nadien (jaren 60) nog een inhaalspoor gelegen en een losspoor. Grondslag is inderdaad slecht, behalve waar al eerder het station lag.

 

17-02-2021 12:05:08
sjoerd
sjoerd

De Christenunie wil graag stations in Staphorst, Zwolle Zuid en Hattem. De laatste zal bedoeld zijn op de plek waar ooit station Hattemerbroek lag, juist ten westen van de plek waar de sporen van 't Harde uiteen gaan voor de vrije kruising voor de IJsselbrug.

 

17-02-2021 12:22:21
bultena
bultena

Komt Zwolle Zuid dan in de wijk Ittersum aan de lijn naar Devnter? Elders lees ik dat de politici voor Hattem een station aan die lijn zouden willen, waarbij Deventer-Olst verdubbeld zou moeten worden.

 

17-02-2021 12:38:36
cuneo56
cuneo56

Voor Hattem is een station aan de lijn naar Deventer vrij zinloos, Er is wel een pontje voor fietsers en voetgangers, maar dat vaart enkel 's zomers en overdag😃

Voor de wijk Itterrsum zelf zal waarschijnlijk wel genoeg potentieel aan klanten zijn



Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-02-2021 12:40
 

17-02-2021 13:53:18
sjoerd
sjoerd

Zwolle Zuid is eerder genoemd als Zwolle Ittersum, inderdaad aan de lijn van Deventer naar Zwolle. Niet alleen op Deventer - Olst, maar waarschijnlijk ook op het emplacement van Zwolle zou een tweede spoor nodig zijn om aankomende en vertrekkende treinen van en naar Deventer elkaar niet in de weg te laten zitten. Er zou dan immers een Sprinter Deventer - Zwolle moeten komen. Nu komt de lijn van Deventer op het emplacement uit met 1 : 15 wissel 177 in een enkelspoor 204.

 

17-02-2021 18:16:02
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Koppel de sprinter naar Dv aan de de sprinter uit Ut.

Of desnoods een Tailtrack t.h.v Hattem(erbroek).



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 17-02-2021 18:53
 

17-02-2021 22:24:06
Earl-Grey
Earl-Grey

Ah, het is weer bijna verkiezingstijd. De paradepaardjes worden weer uit de la getrokken die na iedere verkiezing (landelijk, provincie of gemeente) diezelfde la weer in verdwijnen. Hoeveel onderzoeken zijn er al wel niet naar deze stations geweest?

 

17-02-2021 23:23:54
sjoerd
sjoerd

Als niemand het ooit meer heeft over nog niet gerealiseerde plannen, zullen ze ook nooit meer aan de orde komen. Wie het zegt, maakt helemaal niet uit. De afwegingen worden dan wellicht opnieuw gemaakt, en anders verdwijnt het onderwerp hoe dan ook onder in een lade.

En wie stemt op een partij die iets aan deorde stelt, zal daar hopleijk meer motieven voor hebben. Ik ga echt geen ... stemmen omdat die een ,,, voor mijn dorp willen.

 

11-05-2021 10:14:26
sjoerd
sjoerd

Ook buiten verkiezingstijd doet de politiek wel voorstellen. Zoals het vervangen door een busbaan van de oostelijke Betuwelijn. Nu blijkt dat uit onderzoek veel duurder dan het aanleggen van bovenleiding. En als de waslijn er eenmaal hangt, is een halte Echteld tussen Kesteren en Tiel volgens de Provincie Gelderland de eerste optie, waarna Valburg eventueel ook in beeld komt voor een halte. Beide stations bestonden al eerder.

Doorgaande exploitatie voorbij Tiel zou dan ook dichterbij kunnen komen, zij het dat het vervoersvolume daarvoor nu nog te veel verschilt. Maar dat kan beter worden.

 

11-05-2021 10:39:36
Muizeneus
Muizeneus

Electrificatie en aanleg station Echteld kost 67 miljoen

Spoorlijn Elst-Tiel vervangen door busbaan is te duur, maar station Valburg blijft wel in beeld | Overbetuwe | gelderlander.nl

De stationnetjes aan de Betuwelijn trekken tussen de 100 (Hemmen-Dodewaard) en 700 (Zetten Andelst) reizigers. Stel dat Echteld net zo goed zou scoren als Zetten-Andelst (wat mij onwaarschijnlijk lijkt anders was het station al lang in gebruik geweest) dan heb je 700 reizigers per dag, oftewel een investering van bijna € 100.000,- per reiziger. En dat alleen nog maar aan aanlegkosten, exploitatie en onderhoud komen daar nog bovenop. Dan is het dus vele malen goedkoper om die potentiële reizigers allemaal €100.000 te geven waarmee ze zelf hun vervoer kunnen organiseren....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 11-05-2021 10:40
 

11-05-2021 11:44:17
sjoerd
sjoerd

Volgens die redenering behoeft de samenleving geen enkele gemeenschapsvoorziening aan te leggen, en waren we allemaal miljardair, en woonden we allemaal op de hei.

Ik ben het met je eens dat een eenvoudige halte als Echteld, waar je dan nog niet eens het tweede stationsspoor hoeft terug te leggen, met 67 miljoen wel erg veel kost. Ik denk vaak dat het veel goedkoper kan. Ongeveer de hele omgeving wordt opgeknapt, en dat lijkt allemaal te worden meegeteld. Het is niet duidelijk of daar de gehele elektrificatie ter plaatse ook in wordt meegeteld.

 

11-05-2021 11:51:11
mvanuden
mvanuden
Quote
sjoerd (11-05-2021 10:14:26):

Ook buiten verkiezingstijd doet de politiek wel voorstellen. Zoals het vervangen door een busbaan van de oostelijke Betuwelijn. Nu blijkt dat uit onderzoek veel duurder dan het aanleggen van bovenleiding. En als de waslijn er eenmaal hangt, is een halte Echteld tussen Kesteren en Tiel volgens de Provincie Gelderland de eerste optie, waarna Valburg eventueel ook in beeld komt voor een halte. Beide stations bestonden al eerder.

Doorgaande exploitatie voorbij Tiel zou dan ook dichterbij kunnen komen, zij het dat het vervoersvolume daarvoor nu nog te veel verschilt. Maar dat kan beter worden.


Elektrificatie is tegenwoordig niet of nauwelijks meer nodig. Aan beide uiteinden (Tiel en Elst-Arnhem) hangt al bovenleiding om de accu's weer op te laden.

<droom> Vanwege verschillen in vervoersstroom: koppel een accu-treinstel in Tiel aan de sprinter richting Utrecht. Als je niet teveel accu-stellen wilt gebruiken koppel je deze in Utrecht weer af (rangeren naar het kopspoor ten zuiden van spoor 20/21). Een doorkoppeling voorbij Tiel (geen overstap/geen kwartier wachten zoals nu) zou nog wel eens heel wat extra reizigers kunnen trekken. Zie ook het bezwaar van Muizeneus.</droom>

 

11-05-2021 12:54:22
NDS
NDS

Echteld, zou meer functies kunnen vervullen als alleen bediening van locale reizigers. Nu is het lange enkelspoor tussen Kesteren en Tiel een beperkende factor bij het maken van verschillende dienstregeling modellen. Als Echteld er zou komen en als kruisingsplaats word aangelegd kan je het aantal paden ongeveer verdubbelen en krijg je ook meer ruimte de treinen in te passen tussen Elst en Arnhem of om bijvoorbeeld sneltreinen in te voeren die een andere rijtijd hebben mocht dat wenselijk zijn( ik vind zelf de huidige trein prima alleen de aansluitingen in Tiel zijn bagger).

Daarnaast Echteld ook als overstappunt tussen trein en bus kunnen dienen voor reiziger uit de richting Druten en Beneden-Leeuwen alleen is de locatie van het oude station daarvoor minder geschikt omdat die uit mijn oostelijker ligt als de brug waarover de bussen de Waal overkomen.

Groetjes Michiel

 

11-05-2021 13:42:05
alle46
alle46

De hele discussie richt zich steeds weer op een situatie in het heden.
Er is nu een duidelijk waarneembare trek van mensen uit de Randstad in oostelijke richting, waardoor je mag vermoeden, dat er een grotere behoefte aan vervoer in die streken zal ontstaan de komende 5 tot 10 jaar.

Voorzichtig denken aan verbetering lijkt mij logischer dan het afbouwen van datgene wat nu geboden wordt. Spoorinfra opbreken is al kosbaar, maar nieuwbouw leidt alleen maar weer tot dezelfde conclusie: te duur per inwoner en meer van dat soort ingesleten redenaties.

 

11-05-2021 14:10:05
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is een juiste analyse, ondanks dat Echteld wellicht niet het meest bloeiende voorbeeld zal worden. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is men maar wat gelukkig dat op meerdere locaties de infrastructuur is blijven liggen na onbruik. Nieuwe exploitaties, zowel in het goederen- als reizigersverkeer, konden zo relatief goedkoop weer worden opgestart. De firma ProRail is nog immer op dure afbraak gefocust, waar de vervoerders ze geen strobreed in de weg (kunnen) liggen.

 

11-05-2021 16:21:52
gvttreinen
gvttreinen

Niet alleen Echteld zou er profijt van hebben, ook het nabij gelegen 'permanent bewoonde vakantiedorp' Lingemeren (het vroegere Liendense Bos).

Een station trekt nu wel meer mensen naar deze streek.

 

11-05-2021 18:14:05
cuneo56
cuneo56

Waarover ik me bij deze lijn wel eens verwonder , is dat er geen ideeën zijn( voorzover mij bekend) om het st ation van Kesteren te verplaatsen.

Het zou toch mooier/beter zijn om dat naar de overweg in de Hoofdstraat te verplaatsen.

 

11-05-2021 18:32:29
sjoerd
sjoerd

Verplaatsen van Kesteren naar de Hoofdstraat betekent dat het perron in een boog komt te liggen. Ook zal het onvermijdelijk tot gevolg hebben dat de overweg langer dicht ligt, terwijl het een belangrijke dorpsverbinding is. Er is daar door de bestaande bebouwing weinig plek voor een stationspleintje met parkeergelegenheid. Ook belast het extra verkeer de Hoofdstraat zwaarder. Indien een tweede spoor wenselijk is om er te kruisen, kost het veel geld om dit spoor ten westen van de overweg te laten aftakken.

Maar misschien kun je ook voordelen benoemen van verplaatsing?

 

11-05-2021 19:19:33
cuneo56
cuneo56

De bebouwing van het tot voor kort nog vrij van bebouwing zijnde gedeelte aan de zuid-west kant zal nu al wel te ver heen zijn, maar daar was genoeg ruimte en een tunnel in plaats van een overweg is altijd mooier en beter. Voordeel is dat dan alle bewoners binnen loopafstand van het station wonen en aansluitende busdiensten geen onnodige omweg hoeven te maken. En in een bocht., ach, een perron aan de binnen bocht hoeft toch geen bezwaar te zijn.( en een buitenbocht was een paar jaar terug voor het verplaatste Krommenie toch ook geen probleem)

En als een tunnel te duur is kun je ook aan een oplossing zoals vroeger in Geerdijk of Eygelshoven denken

 

19-06-2021 14:41:07
kjansma
kjansma

studies voor een nieuw station Den Bosch zijn gestart:

Ontwikkelingsperspectief knooppunt 's-Hertogenbosch

oa 4e perron, stationshal aan westzijde + keuze:
- vervanging passerelle door tunnel (alleen sporen/perron bovengronds, rest station geheel ondergronds)
- of geheel nieuw passerelle met meerdere verdiepingen



Laatst bewerkt door kjansma op 19-06-2021 14:43
 

19-06-2021 14:52:11
VIRMm1
VIRMm1

Huh? De boel is daar nog niet heel lang geleden verbouwd. Waarom nu weer? En wat voegt een tunnel eigenlijk toe bij dit station?

 

19-06-2021 16:16:24
kjansma
kjansma

Alle antwoorden staan in gelinkt document.

 

19-06-2021 16:57:06
VIRMm1
VIRMm1

Ah, jij hebt wel 50 pagina's gelezen dan?

Dan kun je een beknopt antwoord geven toch 😉

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-06-2021 17:11:31
gvttreinen
gvttreinen

De wens voor een 4e perron was al langer.

 

29-06-2021 10:14:24
anton_
anton_

rapport gaat over de periode 2025-2040. 4e perron wordt, volgens dit rapport, al eerder aangelegd.



Laatst bewerkt door anton_ op 29-06-2021 10:15
 

30-06-2021 11:55:14
anton_
anton_

interview over station met wethouder.

@beheer - is het handig om van Den Bosch een eigen topic te maken? Dat kunnen we dit topic houden voor "nieuwe" stations.

 

30-06-2021 12:56:49
bacr
bacr

Wat is eigenlijk de status van het autolaadperron en de sporen die daarvoor nodig zijn/waren? Ik dacht ooit gehoord te hebben dat er partijen waren die bij Prorail hebben aangegeven daarvan wellicht nog eens gebruik te willen maken?

 

30-06-2021 19:21:55
kjansma
kjansma

in de plannen voor vrije kruising Vga komt het spoor vanuit Tilburg direct aan langs perron 1 (spoor 1) over het emplacement van de autoslaaptrein. Dus het lijkt er op dat de sporen gaan verdwijnen....

 

01-07-2021 16:24:23
bacr
bacr
Quote
kjansma (30-06-2021 19:21:55):

in de plannen voor vrije kruising Vga komt het spoor vanuit Tilburg direct aan langs perron 1 (spoor 1) over het emplacement van de autoslaaptrein. Dus het lijkt er op dat de sporen gaan verdwijnen....


Dus dat zou de zoveelste (met het oog op het weer opleven van het internationale nachttreinvervoer kansrijke) infra zijn die wordt opgeheven. Weer een gemiste kans, want dan komt dit ook niet meer terug.

 

01-07-2021 20:55:41
broek53
broek53

Dat soort wijsheden achteraf vind ik nogal makkelijk.

 

01-07-2021 22:50:40
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
bacr (01-07-2021 16:24:23):
Quote
kjansma (30-06-2021 19:21:55):

in de plannen voor vrije kruising Vga komt het spoor vanuit Tilburg direct aan langs perron 1 (spoor 1) over het emplacement van de autoslaaptrein. Dus het lijkt er op dat de sporen gaan verdwijnen....


Dus dat zou de zoveelste (met het oog op het weer opleven van het internationale nachttreinvervoer kansrijke) infra zijn die wordt opgeheven. Weer een gemiste kans, want dan komt dit ook niet meer terug.


Moet je midden in de stad een emplacement beschikbaar houden voor 10 á 15 autoslaaptreinen per jaar?

Zag toevallig eens het lossen van de trein in Ht, voor een flink deel Engelse kentekens.

Zo iets kan ook op een losweg ergens op een industrieterren of in een haven.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 01-07-2021 22:51
 

01-07-2021 23:14:42
sjoerd
sjoerd

In vrijwel alle steden zijn de raccordementen waarop dat inderdaad uitstekend zou kunnen (de grond bij stations is veel duurder) inmiddels opgebroken, zoals bijvoorbeeld in Den Bosch. Je gaat een autoslaaplading ook niet plaatsen in een zeehaven.

Oosterhout heeft nog wel plek...

 

02-07-2021 02:21:36
thom
thom

Nou ja, waarom niet in een zeehaven ?

Dat is met de auto iig vaak beter bereikbaar dan midden in een stad als Den Bosch ;)

@Nijmegen;

Dan ook nog eens 10 a 15 autoslaaptrein en die inmiddels eigenlijk al jaren niet meer rijden, dus eigenlijk gewoon 0 ;)



Laatst bewerkt door thom op 02-07-2021 02:23
 

02-07-2021 07:28:31
cuneo56
cuneo56
Quote
NIJMEGEN (01-07-2021 22:50:40):

Moet je midden in de stad een emplacement beschikbaar houden voor 10 á 15 autoslaaptreinen per jaar?

Zag toevallig eens het lossen van de trein in Ht, voor een flink deel Engelse kentekens.

Zo iets kan ook op een losweg ergens op een industrieterren of in een haven.


Ik meen dat er door NS weleens gedacht is om in Geldermalsen een nieuwe Terminal voor de Autoslaaptreinen te maken.

 

02-07-2021 09:35:47
sjoerd
sjoerd

@Thom: Ik neem aan dat je wel eens in het Hemhavengebied in Amsterdam of in Europoort bij Rotterdam bent geweest? Eemshaven, Terneuzen? Mwah, niet zo gezellig, en vrijwel altijd een uithoek. Niks voor een autoslaapterminal.

Vandaar dat de oude locaties langs de centrale spooras in het land lagen, en ook Geldermalsen als kandidaat, ligt daar weer langs. Alleen slibt juist die as wel helemaal dicht met de reguliere 10-minutendienst... Gekkengraaf dan? Weert? Haelen?

 

02-07-2021 10:57:50
thom
thom

Nouja, volgens mij draait het nou niet echt om gezelligheid, en eerlijk gezegd vind ik die hoek in Den Bosch dat nou ook weinig uitstralen eigenlijk ;)

Verder denk ik dat er helemaal geen kadidaat plaatsen zijn voor een nieuwe autoverlading, in 2014 is EETC er mee gestopt en daarna is er in Den Bosch niets meer gebeurd, dus waarom moet je investeren om die voorziening te verhuizen...

 

02-07-2021 11:17:22
sjoerd
sjoerd

Tja, gezellig waren Amsterdam Amstel en Den Bosch inderdaad niet (wel functioneel voor de klant), maar we weten wel dat een aantrekkelijke omgeving en een goede afhandeling wel degelijk invloed hebben op de toeloop.

Wat niet is kan nog komen, dat zien we aan allerlei initiatieven voor internationale verbindingen. Wat kennelijk goed loopt, qua seizoensvervoer, zijn de wintersporttreinen. Dan maken die toch kennelijk een prettige indruk. Mij niet gezien, maar het betekent wel dat een aantrekkelijk aanbod klanten kan trekken. En die treinen doen de zeehavens ook niet aan.😉

 

02-07-2021 11:33:30
john2
john2
Quote
sjoerd (02-07-2021 09:35:47):

@Thom: Ik neem aan dat je wel eens in het Hemhavengebied in Amsterdam of in Europoort bij Rotterdam bent geweest? Eemshaven, Terneuzen? Mwah, niet zo gezellig, en vrijwel altijd een uithoek. Niks voor een autoslaapterminal.

Vandaar dat de oude locaties langs de centrale spooras in het land lagen, en ook Geldermalsen als kandidaat, ligt daar weer langs. Alleen slibt juist die as wel helemaal dicht met de reguliere 10-minutendienst... Gekkengraaf dan? Weert? Haelen?


Men zou weer het voormalig emplacement te Nuth weer in gebruik kunnen nemen,weer sporen leggen, het sporenplan zal nog wel bekend zijn, de spoorbeddingen zijn nog aanwezig.

Waar het het voormailig bietenverlaad station is geweest zouden de auto's verladen en gelost kunnen worden.



Laatst bewerkt door john2 op 02-07-2021 20:52, reden: Tekst veranderd
 

02-07-2021 12:54:00
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Waarom eigenlijk nog die autoslaaptreinen, de markt heeft het allang overgenomen.

https://www.transportingwheels.com/autotransport?gclid=EAIaIQobChMIlbaWxJvE8QIVkeR3Ch1yawEOEAAYASAAEgK_JPD_BwE

 

02-07-2021 14:06:39
Marco
Marco
Quote
NIJMEGEN (02-07-2021 12:54:00):

Waarom eigenlijk nog die autoslaaptreinen, de markt heeft het allang overgenomen.

https://www.transportingwheels.com/autotransport?gclid=EAIaIQobChMIlbaWxJvE8QIVkeR3Ch1yawEOEAAYASAAEgK_JPD_BwE


Een autotransporter is wel iets anders dan een autoslaaptrein. Bij de laatste is het idee dat je inclusief auto op vakantie kan. Je kan moeilijk in de cabine van de vrachtwagen plaatsnemen 🙂

 

02-07-2021 14:47:50
bacr
bacr
Quote
Marco (02-07-2021 14:06:39):
Quote
NIJMEGEN (02-07-2021 12:54:00):

Waarom eigenlijk nog die autoslaaptreinen, de markt heeft het allang overgenomen.

https://www.transportingwheels.com/autotransport?gclid=EAIaIQobChMIlbaWxJvE8QIVkeR3Ch1yawEOEAAYASAAEgK_JPD_BwE


Een autotransporter is wel iets anders dan een autoslaaptrein. Bij de laatste is het idee dat je inclusief auto op vakantie kan. Je kan moeilijk in de cabine van de vrachtwagen plaatsnemen 🙂


Vandaar dat het vermoeden rijst dat @NIJMEGEN minder betrokken is bij het forfaitaire nachtvervoer...

En overigens: ook in de tijd dat EETC de AutoSlaapTrein reed, ging het om bijna drie keer dat aantal. Twee bestemmingen in Italië (Livorno en Allessandria) en vanaf het middenseizoen Koper er nog bij. Dat waren dus 3 autotreinen op een vrijdag, gedurende en week of 12.

Gezien de bezetting voorzagen ze zeker in een behoefte; echter de periode waarin EETC het vervoer staakte, viel samen met een redelijke economische dip. De winter die voorafging aan het moment van stopzetting van het vervoer (EETC reed met hetzelfde materieel ook de Alpen Expressen) was in reizigersaantallen behoorlijk dramatisch. En als je nu kijkt naar de Alpen Expressen, dan zitten ze behoorlijk vol (pre corona dan).

Tegelijkertijd had het materieel dat door Italië zou rijden (een dure) aanpassing nodig ivm de deursluitingsignalering in de Italiaanse locomotief en had het overige materieel ook op niet al te lange termijn een soort van revisie nodig.

En dan hebben we het nog niet over de gemiste kans in Frankrijk. Als gevolg van aangepaste tariefstrucfuren was het onzettend duur geworden om seizoensvervoer-rijtuigen in Frankrijk te laten rijden. Vandaar al eerder exit van de Franse autoslaaptreinen en Lourdes, die ook als een tierelier gingen, vroeger.

Ik heb me laten vertellen dat met de Allessandria-trein veel passagiers en auto's meereden die voorheen met de Nice-Fréjus-trein meegingen.



Laatst bewerkt door bacr op 02-07-2021 15:03
 

02-07-2021 20:49:20
maarten83
maarten83

Heeft OBB geen plannen om vanuit Nederland een autoslaaptrein op te zetten?

 

02-07-2021 21:40:26
cuneo56
cuneo56

De ÖBB wil op termijn wel weer een aantal seizoens autoslaaptreinen gaan rijden, welke relaties werd daarbij niet gemeld.

Maar dit kan pas als ook de vervolgserie NightJet stammen in dienst is ( en de eerste serie wordt nu gebouwd)

 

07-07-2021 08:58:09
yappa
yappa

Daarbij is o.a. gekeken naar het nieuwe emplacement Westhaven, al ken ik de uitkomst daarvan niet.

Overigens, ook de nieuwe autotrein-terminal in Wenen is niet het toonbeeld van een gezellig, sfeervol en romantisch stationnetje. Wel is het een efficiënte terminal waarvandaan je makkelijk op het Hauptbahnhof kunt komen, alwaar je zelf ook de trein op kunt. Ook in Düsseldorf gebeurt het autoladen eerst, en verhuist de trein dan naar het perron voor de reizigers (al is het daar maar een afstand van +/- 100 meter).

De auto's hoeven inderdaad niet op het Centraal Station de trein op, een plekje verderop kan prima, als de reizigers er maar eenvoudig tussen kunnen pendelen!

 

07-07-2021 09:09:10
cuneo56
cuneo56

Je kan in Wenen gewoon bij het ARZ in je rijtuig stappen en hoeft niet eerst naar het Hbf. Zelfs te voet of met de fiets kan dat ( hoewel ze dan wel een beetje raar kijken😉)

 

04-08-2021 12:42:37
Earl-Grey
Earl-Grey

Niet in Nederland maar wel nabij. De Bentheimer Eisenbahn heeft gevorderde plannen een nieuw haltepunt 'Bad Bentheim Bad' te openen vanaf halverwege 2022. Hiervoor moet wel op een deel van het baanvak de snelheid worden verhoogd van 80 naar 100km/h.

 

04-08-2021 13:03:57
AgentX
AgentX

Heb je daar een bron voor? Ik vind nergens op websites van BE en zelfs door te googlen op "Bad Bentheim Bad" geen concrete informatie over een nieuw te realiseren halte.

 

04-08-2021 13:38:35 1
Earl-Grey
Earl-Grey

Pagina 23: BE nieuwsbrief



Laatst bewerkt door Earl-Grey op 04-08-2021 13:39
 


04-08-2021 17:09:32
DDietzen
DDietzen

De keuze voor de stationsnaam had wat mij betreft wel iets beter (lees: minder verwarrend) gekund. Bh wordt nu in sommige bronnen (oa hier en daar in de NSI-app) ook al "Bentheim Bad" genoemd. Noem die nieuwe halte dan "Bad Bentheim Kurpark" ofzo...

Vraag me wel af waar met alle geweld die snelheidsverhoging voor nodig is. De kruising in Nordhorn is nu erg ruim (4 minuten) en ook met een minuutje eerder weg / later binnen in Bh haal je de overstap van/naar de RB 61 nog.

 

03-11-2021 16:46:41
seinhuis
seinhuis

Vandaag officieel geopend, station Maastricht.

Voor wie denkt, station Maastricht, dat bestaat al 105 jaar? Klopt. Maar het is vandaag geopend.

 

03-11-2021 18:11:52
martijn
martijn

Het gebouw dan he, Maastricht heeft natuurlijk alweer bijna 170 jaar een station.

 

10-06-2022 22:35:29
seinhuis
seinhuis

Pentie voor station Terneuzen (met een verbinding naar Bergen op Zoom)

 

27-09-2022 21:53:15
Earl-Grey
Earl-Grey

In de Volkskrant wordt vermeld dat het college van Rotterdam voornemens is van station Rotterdam stadion een volwaardig station te maken.

Quote uit het item:

"Als onderdeel van de plannen komt er ook een nieuw permanent treinstation in Rotterdam Zuid, Stadionpark. Momenteel is dat station alleen in gebruik tijdens wedstrijden van Feyenoord. Ook wil de gemeente de snelweg A16, die over de nabijgelegen Van Brienenoordbrug loopt, aanpakken, en komt er een nieuwe buslijn tussen het Zuidplein en het Centraal Station via de Maastunnel."


link naar het stuk: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/college-rotterdam-nieuwe-oeververbinding-over-maas-wordt-brug~b57b3df1/

 

27-09-2022 22:34:09
mvschoon
mvschoon

www.volkskrant.nl

 

29-09-2022 10:29:21
Muizeneus
Muizeneus

Die plannen zaten ook al in het Feyenoord-city- plan dat uiteindelijk is afgeketst

Wat hier nog het meest opvallende aan is, is dat er met geen woord gerept wordt over de metro. Rotterdam wilde een nieuwe metrolijn van Kralingsezoom (?) naar Zuidplein, om zo station Beurs te ontlasten en Feyenoord beter te ontsluiten. Het is nu gedegradeerd tot een tram, wat al weer beter is dan de bus die de minister wilde...

 

14-11-2022 19:25:13
Earl-Grey
Earl-Grey

Nieuw station bij de nieuwe Groninger wijk 'Suikerzijde'. Dit bevindt zich tussen Hoogkerk en Groningen in, dus het (nieuwe) station Hoogkerk wordt hiermee niet bedoeld.

Zie: RTV noord



Laatst bewerkt door Earl-Grey op 14-11-2022 19:26
 

14-11-2022 19:48:23
Dionysusnu
Dionysusnu

Het is wat specifieker in het originele document van het ministerie, op pagina 22.

 

14-11-2022 21:44:58
robert5591
robert5591

Dat is sowieso een heel interessant document, ook voor allerlei andere discussies en regio's. Misschien handig als je een link naar de overheidssite kan geven?

 

14-11-2022 22:40:06
Dionysusnu
Dionysusnu

open.overheid.nl, en dan even zoeken naar "suikerzijde". Na je zoekopdracht kan je links nog een aantal opties kiezen. Een handige voor spoorwegen is vaak om te filteren op Organisatie > Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

14-11-2022 23:12:11
robert5591
robert5591

Dank, ik heb gezocht op MIRT en dan vind je ook de bijbehorende kamerbrief van vandaag en die biedt wat meer tekst [ook over station Suiker, wat een naam]

 

15-11-2022 07:41:09
martijn
martijn

Want? Er wordt in het hele land bij dergelijke locaties vaker verwezen naar de geschiedenis. Er stond nou eenmaal geen autofabriek... Voor de nieuwe halte tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal is bijvoorbeeld ook gekozen voor Rotterdam Van Nelle...



Laatst bewerkt door martijn op 15-11-2022 08:05
 

15-11-2022 08:35:36
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
Dionysusnu (14-11-2022 19:48:23):

Het is wat specifieker in het originele document van het ministerie, op pagina 22.


Om dan gelijk maar een overzicht te geven van alle in het document beoogde nieuwe stations:

- Rijswijk Buiten

- Schiedam Kethel

- Rotterdam Van Nelle

- Dordrecht Leerpark

- Rotterdam Stadion (upgrade)

- Groningen Suiker

- Lunetten Koningsweg (onderzoek)

 

15-11-2022 12:59:06
robert5591
robert5591
Quote
martijn (15-11-2022 07:41:09):

Want? Er wordt in het hele land bij dergelijke locaties vaker verwezen naar de geschiedenis. Er stond nou eenmaal geen autofabriek... Voor de nieuwe halte tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal is bijvoorbeeld ook gekozen voor Rotterdam Van Nelle...


Zal best en kennelijk gaat de wijk Suikerzijde heten. Maar suiker is geen onomstreden product meer, zie het streven naar een suikertaks

 

15-11-2022 13:37:22
martijn
martijn

Tja, het gebied is nou eenmaal bekend van de suikerindustrie. Maar als het toch om de gezondheid moet gaan, moet je ook Rotterdam Van Nelle (shag) meenemen in de discussie 😉



Laatst bewerkt door martijn op 15-11-2022 13:37
 

15-11-2022 15:55:05
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Earl-Grey (15-11-2022 08:35:36):
Quote
Dionysusnu (14-11-2022 19:48:23):

Het is wat specifieker in het originele document van het ministerie, op pagina 22.


Om dan gelijk maar een overzicht te geven van alle in het document beoogde nieuwe stations:

- Rijswijk Buiten

- Schiedam Kethel

- Rotterdam Van Nelle

- Dordrecht Leerpark

- Rotterdam Stadion (upgrade)

- Groningen Suiker

- Lunetten Koningsweg (onderzoek)


Wat jammer dat er (buiten Groningen Suiker) alleen stations in de randstad bijgebouwd worden.

Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verbazen me helemaal, deze zijn allebei op 6 minuten fietsafstand van het dichtstbijzijnde bestaande station.

 

15-11-2022 16:23:31
mren
mren

De regio ziet graag een soort RandstadMetro komen en dan passen kortere halte-afstanden en frequentere diensten wel aardig met deze nieuwe stations.

Omdat allemaal op separate infra te willen doen, is natuurlijk het onzalige deel van dit plan.

 

15-11-2022 16:33:43
michaben
michaben

Volgens mij is er helemaal geen sprake van separate infra, alleen van ontvlochten infra. Dus zonder overkruisingen met ander verkeer in het basisuur, maar in de basisdagen uitwerking kan wel gewoon van/naar opstelsporen gereden worden en kan er een incidentele goederentrein tussen de sprinters door buiten de spits.

 

15-11-2022 18:18:16
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
VIRMm1 (15-11-2022 15:55:05):

Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verbazen me helemaal, deze zijn allebei op 6 minuten fietsafstand van het dichtstbijzijnde bestaande station.


Zes minuten fietsen, ik zie dat veel mensen niet doen.

 

15-11-2022 18:43:01
pjkleton
pjkleton

Dordrecht Leerpark ligt iets dicht bij het ziekenhuis ,jammer dat ze Dordt Zuid net gerenoveerd heebben, ook bij het Leerpark moet je nog een stukje lopen eer je er bent,Nu ca 800 meter lopen ,vanaf het Leerpark mss 500 meter.

Ik vraag mij wel af ,waar de treinen van de Sprinterdiensten hun eindpunt hebben , ook ergens voorbij Dordt Zuid ,en hoe dan bij Leiden Centraal ?

De bewoners van de Merenwijk gaan hun bezwaarschriften al opstellen !

Peter

 

15-11-2022 18:58:23
michaben
michaben

In de studie van enkele jaren geleden was Dordrecht Leerpark het eindpunt van de CitySprinter, minus een deel van de sprinters dat op Rlb zou gaan keren vanwege de brugopeningen bij Ddr.

Ledn valt buiten dit plan, het is een beetje verwarrend dat men het over Ledn - Ddr heeft de hele tijd, maar tussen Ledn en Gv gaat het volgens mij alleen om maatregelen op de stations zelf en niet om uitbreiding van de treindienst zelf. Althans, niet om extra uitbreiding, de uitbreidingen die nog binnen PHS gepland staan worden uiteraard nog wel uitgevoerd.

 

15-11-2022 19:33:00
VIRMm1
VIRMm1

Jaren geleden was er ook een plan voor een nieuw opstelterrein ten zuide van Dordrecht, boven het Hollands Diep. Of dat plan er nog steeds ligt weet ik niet, maar dat zou dan een mooi begin/eindpunt zijn.

 

16-11-2022 11:06:30
pjkleton
pjkleton

OK, maar men heeft het toch over Leiden-Dordt ?

Die extra Sprinters moet en toch even ergens staan ,voor ze naar het Zuiden terug gaan , met 8x per uur !?

Ach ,er zijn al zoveel mooie plannen gemaakt... 🤨

Peter

 

16-11-2022 11:49:24
michaben
michaben

Die extra sprinters keren te Gvc, net als nu maar dan vaker (tot 12x per uur).

 

16-11-2022 11:49:29
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
Earl-Grey (15-11-2022 08:35:36):
Quote
Dionysusnu (14-11-2022 19:48:23):

Het is wat specifieker in het originele document van het ministerie, op pagina 22.


Om dan gelijk maar een overzicht te geven van alle in het document beoogde nieuwe stations:

- Rijswijk Buiten

- Schiedam Kethel

- Rotterdam Van Nelle

- Dordrecht Leerpark

- Rotterdam Stadion (upgrade)

- Groningen Suiker

- Lunetten Koningsweg (onderzoek)


Naast Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadionpark (Stadion) en Dordrecht Leerpark zijn tbv het concept City-sprinter ook de volgende mogelijke nieuwe stations genoemd:

- Rotterdam Entrepot (tussen Blaak en Zuid)

- Dordrecht Maasterras (thv de Maasbrug)

- Dordrecht Amstelwijck (thv de Amstelwijck)

Wellicht dat deze stations al afgeschoten zijn, er is iig wel naar gekeken.

 

16-11-2022 18:05:10
phantom
phantom

Station Ddr Leerpark is voor nu nog niet meer als een wens waar nog geen beoogde datum voorstaat,dat dat er moet zijn.
Persoonlijk had ik liever gezien (en dat is al vaak betoogd hier te Ddr,dat men station Dordrecht-Zuid had moeten opschuiven naar de andere kant van de tunnelbak)
Maar dat plan is volgens mij afgeschoten nu het huidige station word verbouwd.
Mijn inziens is het flauwekul om een nieuw station tussen zuid en centraal aan te leggen,maar men geeft blijkbaar graag toe aan luie mensen.
Ben wel benieuwd waar men dan heeft bedacht dat station te gaan plaatsen,ik gok in de boog vanuit Ddr ri Zuid,maar daar zit o.a. een tennis vereniging,die men met de bouw van de tunnel bij de laan der verenigde naties heeft gespekt door ze deels van grond af te kopen en ze nieuwe voorzieningen heeft gegeven naast die tunnelbak die er is gebouwd.

Verder is er aan die binnenboog nog een begraafplaats en een mini openbare groenstrook en wat huizen van mensen met centen.
Aan de leerpark zijde heeft men alles redelijk vol gebouwd tot bijna aan het spoor,dus waar ze de ruimte vandaan willen halen is mij een ??

Zeker met de N3 redelijk dicht tegen het spoor voor een aardig stuk.

Die halte maas terras is helemaal een drogreden,dat is op nog geen 2 km van het station waar het spoor omhoog loopt om de brug te kunnen bereiken tussen ddr en zwd,met geluidwallen en een weg onderlangs langs de spoor verhoging,dat word m incl net nieuw aangelegde brandblus leiding dus ook niet zomaar.

Dat emplacement waarover gesproken werd dat tegen de moerdijk brug aan zou moeten komen,dat lijkt me ook sterk,dat dat er komt.
Een boer ontteigenen van grond zou kunnen,maar de toegangsweg naar wat boerderijen zal moeten blijven,het is de enige weg naar hun huizen.

Aan de andere zijde zitten de ventilatie schachten van de hsl tunnel en de A16.



Laatst bewerkt door phantom op 16-11-2022 18:13
 

16-11-2022 18:35:25
sjoerd
sjoerd

Ik heb hier nog NS-tekeningen liggen van een viersporig traject Dordrecht - Dordrecht Zuid uit de jaren 60-70. Daarvan is uiteindelijk 1 spoor het huidige derde spoor geworden, dat is gemaakt van het zuidelijk uithaalspoor van het station Dordrecht.

Ten zuiden van Dordrecht Zuid splitste met een pakket wissels een zijlijn af naar het oosten met een station Sterrenburg en een eindstation ten zuiden daarvan met enkele opstelsporen. Misschien bedoel je dat? Ik ben de naam van het eindstation vergeten, maar die zal ik opzoeken.

 

16-11-2022 18:51:31 1
sjoerd
sjoerd

Inderdaad is er op die NS-tekening gedateerd 3-4-1970 sprake van een dubbele boog naar een halte Sterrenburg richting het oosten en ten zuiden van de Zuidendijk met een eindstation waarvoor wel eens de naam Aloijsen is gebruikt. Het gedachte opstelterrein Sterrenburg ligt op een tweede NS-tekening, gedateerd 15 juli 1970, ten westen van de lijn naar Lage Zwaluwe, eveneens ten zuiden van de Zuidendijk, met zes sporen.

Maar ja, sindsdien is er veel veranderd.... Er staat ook een lijn naar Ridderkerk op en een Hofpleinboog. Dordrecht Zuid heeft op die tekening zes sporen, met twee IC-sporen buiten de perrons om... Leuke tekeningen.

 

17-11-2022 15:09:26
Muizeneus
Muizeneus

Voor meer info over de Dordtse stations:

Ontwikkelvisie Spoorzone - Dordrecht

pag 67 heeft een artist impression voor station Maasterras, op p 93 staat Leerpark (bij de zoekfunctie 6 erbij optellen, dus pag 73/99 😉

 

17-11-2022 16:50:07
sjoerd
sjoerd

Prachtige ideeën, dat wel, als ik de nota zo bekijk. Maar als je zowat alle spoorinfra weghaalt en een opstelterrein in Amstelwijck plant, waarom zie ik dat dan niet terug in het plaatje van het industriepark daar? En hoe moet je straks met je goederenconvooi van Dordrecht Zeehaven uit de voeten in dat parklandschap?? Zowat alle sporen zijn opgeofferd aan nieuwe perrons, parken en fietspaden.

Er zal nog heel wat water door de Thure vloeien voor het de zee bereikt. (Dordrecht = drecht aan de Thure)...

 

26-11-2022 14:03:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Ahja wissels weg halen zodat treinen sneller binnen kunnen rijden en vertrekken.....goeie grap laten nou net de wissels en het 3e spoor bij Hwd niks te maken hebben met de aankomst en vertrek snelheid, vanuit Amr krijg je standaard geel 4 en geel voor de overweg Zuidtangent en vanuit Obd/Sgn is het altijd Geel, pas als die overweg Zuidtangent weg is kan je vanuit Obd/Sgn sneller binnenkomen meer niet... goed verhaal weer ja.

 

26-11-2022 14:09:14
Daan!
Daan!

Nou gaat die overweg ook weg.
Ik snap alleen niet waarom de overweg zorgt voor een snelheidsbeperking. Een snelheidsbeperking heeft toch altijd te maken met het type wissel of boog?

Alle series die langs Hwd komen, stoppen er. Dus in hoeverre kan de snelheid omhoog als uiteindelijk de hele boel verbouwd is?

 

26-11-2022 14:09:56
michaben
michaben

Maar door het weghalen van de wissels kun je de seinplaatsing wel optimaliseren waardoor je mogelijk pas later geel 4 krijgt.

 

26-11-2022 15:28:31
treinhobby
treinhobby

Wat heeft dit met 'nieuwe stations' te maken? Valt eerder onder de 'infra wijzigingen'.

 

26-11-2022 16:04:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Daan! (26-11-2022 14:09:14):

Nou gaat die overweg ook weg.
Ik snap alleen niet waarom de overweg zorgt voor een snelheidsbeperking. Een snelheidsbeperking heeft toch altijd te maken met het type wissel of boog?

Alle series die langs Hwd komen, stoppen er. Dus in hoeverre kan de snelheid omhoog als uiteindelijk de hele boel verbouwd is?


Omdat er aan beide een stop-door schakeling zit kom je altijd langs het perron voor een rood sein te staan.

 

26-11-2022 16:25:14
michaben
michaben

Als de seinplaatsing optimaal is zou dat weinig verschil uit moeten maken. Met stop-doorschakeling heb je dan een geel sein op 1117 meter voor het station, zonder stop-door een verkenbord op 950 meter voor het station. Verschil daartussen zal minimaal zijn. Maar bij aanwezigheid van wissels is de seinplaatsing vaak niet optimaal, van Amr naar Hwd krijg je nu 1455 meter van te voren seinbeeld geel 4.

Ook eventuele niet-stoppende treinen (al komen die nu niet voor) krijgen nu 1725 meter voor de aftakking richting Hdr een afrembord naar 80km/u tegen terwijl een afstand van 915 meter voldoet. Dit als gevolg van de plaatsingregels van snelheidsborden, die bij aanwezigheid van wissels gecompliceerd zijn.

Los van de discussie of wissels hier wenselijk zijn of niet, het heeft dus wel degelijk invloed.

 

05-12-2022 22:16:53
seinhuis
seinhuis

Er zijn plannen voor heropening van station Stroe

 

05-12-2022 22:30:52
Muizeneus
Muizeneus

Ach ja dat popt ook 1 keer in de zoveel jaar weer op. In het college-akkoord van het college van Apeldoorn staat dat er over 4 jaar een halte gerealiseerd is Apeldoorn west, waarschijnlijk deel van hetzelfde proefballonnetje.

 

05-12-2022 22:32:59
cuneo56
cuneo56

Knap staaltje jounalistiek weer ( Niet dus)

Ze schrijven over het noodperron, dat wel eens bij een defect of zo gebruikt wordt.,maar zelf even naar de foto kijken die ze er bij plaatsen is kennelijk te veel moeite.

Dan kun je zien dat het perron is weggehaald!

 

05-12-2022 22:51:39
Trainplaza
Trainplaza

Sowieso is het een vrij onbenullig idee. Op zich is het niet gek om na te denken over een soort uitwijkmogelijkheid voor als Amersfoort of Apeldoorn gestremd is, maar de oplossing zou dan veel logischer zijn bij het daarvoor gebouwde transferium in Barneveld. Overigens waren daar ook ooit plannen voor, benieuwd wanneer die weer eens boven water komen...



Laatst bewerkt door Trainplaza op 05-12-2022 22:52
 

05-12-2022 22:53:54
Dionysusnu
Dionysusnu

Nou, in precies dezelfde motie: www.tweedekamer.nl



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-12-2022 22:58, reden: Link klikbaar gemaakt
 

22-12-2023 19:46:06
seinhuis
seinhuis

Er is 64 miljoen gereserveerd voor een nieuwe treinstation; Rotterdamse Stadionpark.

Dit station komt ongeveer op het plek waar nu Rotterdam Stadion ligt, wat komt te vervallen.

 

22-12-2023 19:49:34 1
martijn
martijn

In het artikel staat dat Rotterdam Stadion verbouwd wordt tot regulier treinstation. Dus nogal logisch dat het op de plek hetzelfde ligt. Alleen de naam komt dus te vervallen. Of nou ja, krijgt de toevoeging "park".



Laatst bewerkt door martijn op 22-12-2023 19:50
 

23-12-2023 10:10:40 1
phantom
phantom

Ben dan wel benieuwd waar men denkt de nieuwe kuip te gaan laten,zover bekend zijn er momenteel geen actuele plannen met levensvatbaarheid om dat elders op te gaan bouwen in afzienbare tijd.
(zover ik denk te begrijpen,is het verdwijnen van de kuip een must voor het maken van dat nieuwe station,maar ik laat me graag corrigeren)

 

23-12-2023 10:17:39
Oldskool
Oldskool

Er komt geen nieuw stadion De Kuip. Het huidige stadion gaat men renoveren en uitbreiden.

Station stadion gaan ze dus aanpakken, en daar hoeft het stadion zelf niet voor te wijken.