04-09-2019 20:46:03 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Hlm zou ook nog kunnen met 42000 reizigers. |
04-09-2019 23:19:34 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote Dan ken ik er ook nog wel een paar, want stations als Aml worden in de busdiensten ook gewoon omgeroepen als "Centraal Station". |
05-09-2019 09:15:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ook in Breda filmen de stads- en streekbussen "Centraal Station". Dat is wel begrijpelijk, want de meeste internationale bussen stoppen nabij de A16 en dus bij de halte Breda=Prinsenbeek. |
05-09-2019 11:48:39 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Schiphol AirPort voldoet helemaal niet: 1) Schiphol heeft geen 100.000, sterker nog: Schiphol kent helemaal geen inwoners. 2) op Schiphol is maar 1 station Laatst bewerkt door gkw1969 op 05-09-2019 11:51 |
05-09-2019 12:13:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
Is de toevoeging Airport al niet voldoende? |
05-09-2019 13:02:52 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Ja, mits je minimaal 2,5 landingsbanen en 40.000 jaarlijkse vluchten hebt |
05-09-2019 14:36:32 | ||
---|---|---|
yappa
|
Jaren en jaren geleden mocht Almere de naam Centraal niet voeren (weet de reden niet, misschien omdat er geen int treinen stoppen?). Zou Almere Centrum inmiddels voldoende instappers hebben om ook de toevoeging 'Centraal' te mogen krijgen of zijn de reizigers te goed verdeeld over alle Almeerse stations? Terzijde: In het centrum van Almere, binnen de N702/703, liggen al 3 stations en het meerendeel van de 200.000 inwoners dus in plaats van 'Almere Centraal' zou je dan zelfs nog voor 'Almere Centrum Centraal' kunnen gaan. %08% Laatst bewerkt door yappa op 05-09-2019 14:37 |
05-09-2019 15:25:56 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dat stadsdeel binnen N702/N703 heet Almere Stad. Het station bevindt zich in het centrum van dat stadsdeel en de stad als geheel. De huidige naam dekt de lading daarmee behoorlijk goed. Tenzij we naar onzin als Almere Stad Muziekwijk, -Centrum en -Parkwijk zouden moeten. Zullen we dat gewoon niet doen? |
05-09-2019 16:13:47 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Alm had in 2018 "slechts" 27.000 in/uitstappers dus voldoet niet aan de norm. Een station dat wél aan de norm zou voldoen is Gn, dat inclusief Arriva ook op 40.000 zit (aldus een publicatie van de gemeente Groningen zelf, niet in dit verband overigens). Plus dat er 3 stations zijn, en zelfs een internationale trein%08% Wel grappig dat Amersfoort 'centraal' gaat heten terwijl het station absoluut niet centraal in de stad ligt, vanuit dat oogpunt zou Amfs eerder voor die titel in aanmerking komen Tevens interessant om te zien hoe dit in het buitenland gaat. In Nederland is het een prestigekwestie, in Duitsland heeft bijna elk gehucht met 2 haltes een 'Hauptbahnhof' terwijl in België niemand erom lijkt te malen, zelfs het HSL-station Luik kreeg na z'n complete metamorfose nog gewoon de naam van de achterstandswijk waarin het ligt.... Overigens horen alle berichten van de laatste dagen eigenlijk thuis in https://www.somda.nl/forum/17177/Naamsveranderingen+stations/ Laatst bewerkt door daniel81 op 05-09-2019 16:14 |
05-09-2019 16:51:22 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Groningen heeft een Hoofdstation %08% . Wellicht niet als naambord op de gevel maar wel in het spraakgebruik. |
05-09-2019 16:54:02 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Groningen is toch een Nederlands stukje Duitsland? Dus dan klopt het |
05-09-2019 16:54:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Had Stadskanaal ook. De naam was Stadskanaal HS, want er waren ook nog Stadskanaal Pekelderweg en Stadskanaal Oost. |
05-09-2019 18:06:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Hmm, nu wordt het verwarrend... Hoe zit dat in Den Haag? Heeft een Centraal èn een HS. |
05-09-2019 19:56:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik denk dat je met de vele bussen vanaf Amf, en zelfs lopend vanaf Amf sneller in het centrum van de stad bent dan vanaf Amfs? |
05-09-2019 20:21:56 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zeker, echter het station gaat niet 'Amersfoort Centrum' heten, maar 'Amersfoort Centraal' En dan verwacht je toch iets dat centraal in de stad ligt. Wat dat aangaat is (zoals zovaak) de Duitse benaming correcter en kernachtiger: een "Hauptbahnhof" zegt alles over de status van het station, maar niets over de ligging. Sterker nog, menig Hauptbahnhof ligt in the middle of nowhere (bv Stolberg) Voor Ed zou dat bv ook een uitkomst zijn. Want stel dat Ed ooit nog een extra station en 40.000 instappers krijgt, dan heeft het zowel een 'centraal' als een 'centrum' station %02% |
05-09-2019 22:19:50 | ||
---|---|---|
bultena
|
In Groningen spreekt men nog altijd van Hoofdstation. Er is een tijdlang geprobeerd CS ingeburgerd te krijgen, maar dat is niet gelukt. Laatst bewerkt door bultena op 05-09-2019 22:20 |
05-09-2019 22:21:03 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Quote1) Schiphol is dan ook geen gemeente, maar maakt deel uit van de gemeente Haarlemmermeer met 154.223 inwoners. 2) De gemeente Haarlemmermeer heeft 3 stations, namelijk Schiphol Airport, Hoofddorp en Nieuw-Vennep QuoteEde heeft al drie stations. Hoewel de naam anders doet vermoeden ligt Veenendaal-De Klomp namelijk toch echt in de gemeente Ede (en niet in Veenendaal). Edit: sterker nog, vier stations zelfs: Lunteren is ook nog gemeente Ede Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-09-2019 22:22 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-09-2019 23:34:10 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En Woerden is nu ook een Centraal Station geworden met 'ruim 900.000 toeristen'. https://indebuurt.nl/woerden/nieuws/opmerkelijk/mensen-ons-station-is-omgedoopt-tot-woerden-centraal~83663/ Briljante actie van een onbekend iemand.. Laatst bewerkt door aarclay op 05-09-2019 23:34 Choo choo..... |
06-09-2019 01:18:37 | ||
---|---|---|
ToH
|
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/173904/mogelijk-weer-centraal-station-voor-almere "Mogelijk weer een Centraal station voor Almere" Ik zat al te wachten op een bericht als dit. |
06-09-2019 09:42:26 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/252357/wordt-het-station-van-haarlem-ook-een-centraal-station Als Amersfoort en Eindhoven een ijsje krijgen, dan wil Haarlem ook een ijsje... |
06-09-2019 11:25:47 | ||
---|---|---|
selivio
|
Quote Ja, maar dan heb je het over gemeenten. En het gaat er bij die naamsveranderingen om dat het over individuele plaatsen gaat. Nieuw-Vennep, Hoofddorp en Schiphol(in 2016 nog 2 inwoners, geen idee of die er nog wonen) zijn plaatsen in de gemeente Haarlemmermeer, maar zeg niet tegen een Hoofddorper dat hij ook Nieuw-Venneper is, krijg je ruzie van (zelfde geldt uiteraard ook voor Ede) |
06-09-2019 11:56:07 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Misschien moet je het artikel even wat beter lezen, want er staat in het geheel niet in genoemd dat iemand wilt dat Haarlem de toevoeging ook krijgt. Het is louter een stukje journalistiek waarin men af vraagt of het ooit zal gebeuren. Laatst bewerkt door thom op 06-09-2019 11:56 |
06-09-2019 16:45:32 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Oftewel, Schiphol komt weldegelijk in aanmerking, maar dan onder de naam: 'Haarlemmermeer Centraal' Ik acht de kans op succes voor deze aanvraag niet heel erg groot %02% Laatst bewerkt door daniel81 op 06-09-2019 16:45 |
06-09-2019 16:47:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Klinkt lekker internationaal (hoewel het uitspreken van Schiphol voor buitenlanders ook moeilijk is) |
06-09-2019 17:18:02 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Ja: https://nieuws.schiphol.nl/gluren-bij-de-buren/ 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
01-11-2019 02:14:23 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Beginnende plannen voor station Gouweknoop https://www.ad.nl/gouda/waddinxveen-treinlijn-alphen-gouda-aansluiten-op-nieuw-station-gouweknoop~a41714c5/ https://www.ad.nl/gouda/komt-er-nog-een-station-in-gouda~a6fc01c1/ (premium) https://www.ad.nl/gouda/nieuwe-kansen-voor-de-komst-van-station-op-lijn-gouda-alphen~a7b2893e/ (Premium) |
22-11-2019 03:59:35 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanaf 2025 nieuwe station (en spoorlijn): Stadskanaal https://youtu.be/ZU9fl0EDXOo |
22-11-2019 09:44:26 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Volgens plaatselijke berichten zou de halte Hazerswoude-Rijndijk (Tussen Alphen en Leiden Lammenschans ) niet doorgaan vanwege de slechte grond... Die halte was gepland voor de Rijn Gouwe lijn ,die ook niet doorging.%08% Groeten , Peter |
22-11-2019 11:06:04 | ||
---|---|---|
gjbrandsma
|
Opvallend: Het ministerie van I&M (ook opgepikt door AD en NRC) meldde gisteren vol trots dat ze afspraken heeft gemaakt met de provincie en de regio om in Utrecht Lunetten ook perrons te bouwen aan het spoor naar Bunnik, maar in de onderliggende Kamerbrief is daar niets over terug te vinden. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2019/11/21/bestuurlijke-overleggen-mirt-20-en-21-november-voortgang-mirt-moties-en-toezeggingen/bestuurlijke-overleggen-mirt-20-en-21-november-voortgang-mirt-moties-en-toezeggingen.pdf en https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/nieuws/2019/11/21/rijk-en-regio-investeren-in-betere-bereikbaarheid-en-duizenden-nieuwe-woningen |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-11-2019 11:13:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Dat is misschien wel kletskoek, want daar heeft al sinds de aanleg van de spoorweg een inhaalspoor gelegen en een station, en daar ligt al zo lang een tweede spoor. Of zijn ze vergeten hoe je moet heien voor een degelijk perron? Er zal wel iets anders meespelen: geen tijd om te stoppen. |
22-11-2019 11:28:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, om die halte mogelijk te maken, heb je links of rechts een stukje spoorverdubbeling nodig. Niet bij de halte, maar bij Alphen aan den Rijn of een verlenging van het dubbelspoor bij Zoeterwoude. En dat is dankzij de bodemgesteldheid heel erg duur, want je kunt niet zomaar de spoordijk verbreden zonder dat de bestaande aan de wandel (of aan het wegdrijven) slaat, bij wijze van spreken. |
22-11-2019 12:44:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik zie nu op google maps dat het voormalige station aan de Stationsweg nu juist lag op het nu nog enkelsporige deel tussen Alphen aan den Rijn en Zoeterwoude. En zoals Broek al stelde, dan kan je daar wel een tweede spoor en twee perrons aanleggen, maar dan heb je voor de treinfrequentie ook bij Alphen en Zoeterwoude Oost nog extra dubbelspoor nodig. |
22-11-2019 16:01:53 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Dan is het extra nieuw aan te leggen 2e spoor voor en achter de perons het probleem . Peter |
22-11-2019 19:56:55 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteStaat hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/11/21/bijlage-1-afsprakenlijst-bestuurlijk-overleggen-mirt-20-en-21-november-2019 |
18-01-2020 23:05:55 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Een station bij Loenersloot? Leuk idee, maar voorlopig toekomstmuziek, zegt de NS https://www.ad.nl/utrecht/een-station-bij-loenersloot-leuk-idee-maar-voorlopig-toekomstmuziek-zegt-de-ns~abbe57a9/ |
18-01-2020 23:47:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Beetje kortzichtig idee. Men klaagt/ heeft last van files VOOR de aansluiting naar de A2. Een station komt echter op steenworp afstand daarvan te liggen en het verkeer daarheen moet over de zelfde zwaar belaste wegen, en zal dus wel de A2 ontlasten maar niet de lokale wegen daar. |
19-01-2020 09:01:25 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Voor een groot deel van het verkeer daar zal dat inderdaad niets schelen. Een klein deel kan wellicht per fiets naar het station, en dat kan wel uitmaken op de bottleneck op de N201 ter hoogte van de spoorlijn. Laatst bewerkt door treinfan op 19-01-2020 09:01 |
19-01-2020 19:59:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
De dorpen die het station zou bedienen hebben notabene redelijk snelle rechtstreekse busverbindingen met station Breukelen enerzijds en Amsterdam Holendrecht anderzijds. Gezien een station Loenersloot in the middle of nowhere zou komen te liggen is voor/natransport altijd nog nodig, waardoor ik me toch wel afvraag in hoeverre een verbinding via dat station echt sneller zal zijn dan de huidige verbindingen met een overstap op een reeds bestaand station. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-01-2020 20:20:04 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Je zou het dan moeten bekijken vanuit het perspectief dat die buslijnen worden opgeheven. Dus lijn 130 wordt dan Uithoorn - Loenersloot en niet meer Uithoorn - Breukelen. Dit levert een besparing op vanuit busexploitatie en geeft ook direct een aantal treinreizigers. Je kan op Loenersloot immers opstappen voor dezelfde bestemmingen als op Breukelen. Een deel van de reizigers zal weglopen. Daar komt een andere deel voor terug in de vorm van nieuwe reizigers. |
19-01-2020 20:32:43 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Mja, en juist vanuit dat perspectief zie ik dus niet echt de meerwaarde van het station qua reistijd. Voor lijn 130 is het dan nog een logische aansluiting, maar een lijn als 120 zou dan ook gaan dienen als feeder voor het station maar daar heb je de besparing in de exploitatie niet bepaald. (Een knip zou voor een logische verbinding als Loenen a/d Vecht - Breukelen Dorp zelfs een forse omweg opleveren) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-03-2020 13:44:22 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote https://www.bndestem.nl/roosendaal/plan-drie-nieuwe-stations-in-west-brabant-en-snellere-intercity-naar-randstad~a449228d/ Voor de regio natuurlijk mooi zo'n plan. Of dit ook daadwerkelijk winstgevend zal worden betwijfel ik. Daarnaast zit je als reiziger vanaf Roosendaal en Etten-Leur naar Tilburg en 's Hertogenbosch dan opgescheept met een overstap te Breda. Het nut van een extra station in Bergen op Zoom zie ik overigens niet echt in. Het bestaande station ligt niet ver van de beoogde locatie van station Markiezaat. |
17-03-2020 14:15:35 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zo te zien hoef je alleen maar even Breda om te bouwen tot een soort dubbel kopstation, dus dat valt best mee. |
17-03-2020 14:21:12 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
In principe kan er een perron bij spoor 2 neergelegd worden. Dat zal al zeker helpen. De 3600 laten eindigen in Breda lijkt me geen goed plan. Niet alleen reizigers uit Roosendaal, maar ook van de Zeeuwse lijn krijgen zo weer te maken met extra reistijd. Ik zou de 3600 door laten rijden naar Rsd (zonder stop Etn) en een omloop uitsparen door een korte ipv lange kering in Rsd. |
17-03-2020 14:21:56 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Moet kunnen! Het geld klotst immers tegen de plinten volgens een BN. %02% Peter |
17-03-2020 14:31:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Breda heeft al een perron langs spoor 2, al is dat vrij kort (zo lang als de perronkap) maar het heeft geen uitgangen naar de hal/reizigerstunnel. Soms vraag je je af of plannenmakers wel spoorkennis hebben, al is het nog niet te laat om in Breda keervoorzieningen te maken. Daarvoor moet de gemeente Breda nog worden overtuigd dat een spoorweg exploiteren iets anders is dan een tramkeerlus aanleggen. Maar praktisch is het hele keerplan niet. Of het winst oplevert in gelds is geen goede maatstaf. Het kan milieuwinst, reisgemak en verkeerswinst opleveren, en ten slotte kosten een rioolput, een lantaarnpaal en een vangrail ook alleen maar geld. Meer stations kan een sprinterdienst de moeite waard maken. Maar of een regioboer dat moet doen, daarvan ben ik niet overtuigd. |
17-03-2020 15:35:38 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat er op dit moment een perron langs spoor 2 ligt is vooral 'voor de sier', en misschien om te voorkomen dat je een enorm stijl-/kleurverschil krijgt als er over 5 jaar alsnog een functionerend perron van wordt gemaakt. Een uitgang maken die in de reizigerstunnel uitkomt gaat denk ik moeilijk worden, het is daar nogal krap en onder het perron zit een winkelruimte waar nu een vegetarische hamburgertent in zit. Wat denk ik wel haalbaar is, is een zakspoorconstructie zoals in Zwolle (spoor 8/9/10). De doorgaande treinen die in Breda nu via spoor 3 gaan, gaan dan via spoor 2. Een deel van spoor 3 wordt opgebroken en omgebouwd tot perron, een 'regiosprinter'-achtige trein zou dan aan de westkant kunnen staan op het restant van spoor 3. Laatst bewerkt door AlexNL op 17-03-2020 15:36 |
17-03-2020 16:55:03 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
QuoteOf de 3600 verbinden aan de 900 met ICNG %06% Die z.g. RegioSprinter zal vast snel genoeg kunnen keren om dat op spoor 3 te doen. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-03-2020 16:55 DDZ in dienst, ik blij! |
17-03-2020 17:05:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, NS ziet je aankomen. |
17-03-2020 17:19:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Je hoeft van het voormalige post- en reizigersperron langs spoor 2 in Breda niet in de reizigerstunnel uit te komen. In de hal is ook goed. En dat er een vegaburger zit lijkt me echt totaal niet belangrijk. Je gaat veelgebruikt perronspoor 3 opofferen, terwijl je spoor 2 ook al niet gebruikt of maar deels? Lijkt me niet kansrijk. Kopmaken kun je spoortechnisch beter voorbij een station; dat gebeurt op veel plekken. Alleen gemeentes zijn er niet dol op. Dan kijkt de bewoner van de dure appartementen tegen kopmakende treinen aan. Kopmaken is hoe dan ook niet aantrekkelijk: het kost veel plaats en ook tijd. Laatst bewerkt door moderator op 17-03-2020 19:12, reden: quote gefixt |
17-03-2020 17:30:43 | ||
---|---|---|
anton_
|
niet alleen in het zuiden willen ze dingen anders doen: https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2020/03/FMNvisie.pdf |
17-03-2020 18:26:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Maar als je dan aankomt op spoor 2 en je hebt bijvoorbeeld een aansluiting op een trein die vanaf spoor 5 vertrekt, dan heb je wel weer een langere overstaptijd te pakken. Voor de verbouwing van station Breda was spoor 2 tijdelijk in gebruik, de toenmalige 2200 (sneltrein Bd-Asd) stopte daar. De enige manier waarlangs je op spoor 2 kon komen was buitenom, dat was nog best een stukje wandelen t.o.v. de andere perrons. Als het gaat om reizigerscomfort is zo'n situatie het beste te voorkomen. Dat er een vegaburgertent zit is inderdaad niet zo'n belangrijk punt, zo'n winkelruimte kan altijd opgeofferd worden. Dat betekent echter wel dat NS Vastgoed een huurder verliest, en dat heeft wel weer een financiële impact. Quote Ik heb het even uitgetekend op basis van sporenplan.nl, mijn voorstel zou er zo uit komen te zien: https://i.imgur.com/HeQtckg.png De treinen die vandaag de dag op spoor 3 worden behandeld (de 1100 en de 3600) kunnen dan op spoor 802 worden afgehandeld. De nieuwe 'Zeeuwse regiosprinter' kan dan keren op 803. Als dit niet allemaal past (bijvoorbeeld omdat het nieuwe 802 te kort is voor intercities) zou je nog wat kunnen spelen met het spoorgebruik. Alleen sprinters op 802 bijvoorbeeld. Quote Kopmaken kost plaats en tijd, maar het moet wel ergens gebeuren. En persoonlijk heb ik dan liever dat het op een plaats gebeurt waar een reiziger er ook nog iets aan heeft, dan kan die alvast in de trein gaan zitten bijvoorbeeld. Laatst bewerkt door AlexNL op 17-03-2020 18:36 |
17-03-2020 22:46:18 | ||
---|---|---|
scooter
|
Spoor 3 en 4 in Breda zijn nu juist belangrijk voor de overstap 900>3600,wil je die dan laten vervallen? |
17-03-2020 23:11:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Uit de tekening van AlexNL blijkt dat hij spoor 2 wil gebruiken om de overstap tussen de 900 en 3600 tegenover elkaar te houden, door van spoor 3 een kopspoor te maken. |
17-03-2020 23:13:32 | ||
---|---|---|
scooter
|
Dan zou je dus dat perron moeten verbreden en aan 2 kanten een in/uitstap te hebben(2 en 4) Kan op zich wel,maar zoals hij ook opmerkt,hangt dat ook af van de lengte van dat verbrede perron,omdat spoor 3 daar in kopspoor ligt Laatst bewerkt door scooter op 17-03-2020 23:14 |
17-03-2020 23:33:50 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
QuoteIC Zl-Gn via Ah, Ht, Bd, Rtd, Shl, Alm, Lls en opnieuw Zl, ik zeg doen Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-03-2020 23:34 DDZ in dienst, ik blij! |
18-03-2020 00:04:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Ja, en ik denk dat daarvoor op dit moment niet genoeg ruimte is. Spoor 3 is nu 340 meter lang, als dat opgeknipt zou worden in twee perrons (een kopspoor en een doorgaand spoor) blijft er niet genoeg lengte over voor intercities langer dan 6 a 7 bakeenheden. Daar is wel een mouw aan te passen middels een perronverlenging (daar is nog wel ruimte voor) maar dan moeten er ook seinen (en ES-lassen?) verplaatst worden. |
18-03-2020 14:09:32 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Plus dat je sneller kunt keren bij vertragingen/verstoringen/krappe planningen. Als er ruimte is om te keren op het station, zou dat altijd mijn voorkeur hebben. |
18-03-2020 14:21:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het beste keerstation (om het zo maar eens te noemen) faciliteert keren op een keerspoor buiten het station (maximaal vrijmaken van perronspoorcapaciteit voor andere treindiensten of voor de bijsturing) en daarnaast de mogelijkheid om rechtstreeks op het vertrekspoor te kunnen aankomen in geval van vertraging. Is mijn mening althans. |
18-03-2020 18:04:28 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Dat klinkt inderdaad wel goed! |
18-03-2020 19:47:27 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Keersporen heeft Breda overigens al, ten oosten van het station zijn daar jaren geleden twee sporen voor gebouwd, 852 en 853. 852 wordt momenteel elk half uur gebruikt om de 900 te laten keren. 853 is ook bereikbaar vanuit Tilburg en wordt gebruikt door de 6600 om sneller uit de weg te zijn voor de 3600. In theorie zou een Zeelandsprinter ook daar kunnen keren, dan is er geen extra spoor nodig in Breda. Ten westen van Breda is er echter geen keerspoor. |
18-03-2020 20:14:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Maar is dat ook weer niet een vorm van je infrastructuur baseren op je basisuurpatroon wat zo verafschuwt wordt hier? Een keerspoor is alleen de beste oplossing als je keertijd ruim genoeg is. Als je minder dan 10 minuten keertijd heb wil je niet via een keerspoor heen en terug moeten. Zie het probleem met de 2800 te Ut, infra was bedacht op een lang kerende intercity, maar het werd een kort kerende intercity die nu dus noodgedwongen op een doorgaand perronspoor keert. Als je het puur bekijkt vanuit robuustheid van de dienstregeling hebben lange keringen natuurlijk de voorkeur, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast want het aantal treinstellen wat je nodig hebt loopt dan op en zo'n treinstel kost miljoenen euro's. Het is een afweging tussen besparen op aantal perronsporen en besparen op aantal treinstellen. |
19-03-2020 09:52:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Als ik het goed lees pleit Broek dus stiekem voor allebei: de keerfaciliteit zo inrichten dat zowel een korte kering aan het perron als een lange kering buiten het perron mogelijk is. En dan kun je dus elk dienstregelingmodel erop loslaten . Immers alléén een keerfaciliteit aan het perron legt je BUP ook enorm vast, dan krijg je wat je bv in Apd hebt waar 's avonds de 7000 (in het geval van gekoppelde stellen) 40 minuten aan het perron staat te keren en kan die capaciteit niet gebruikt worden voor andere treinen. |
19-03-2020 10:41:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat ligt er aan of je vertrekspoor tevens een doorgaand spoor is. Kijkend naar de situatie in DSSU, spoor 20 is vertrekspoor vanaf het keerspoor maar tevens doorgaand spoor vanuit Htn. Daarmee worden de mogelijkheden tot een kering aan het perron zeer beperkt, een kering van 10 minuten gaat al eigenlijk niet meer. Echter in 10 minuten de trein ontruimen, naar het keerspoor rijden, keren, terugrijden en weer vullen wordt ook krap als je met 3 stellen ICM rijdt zoals de 2800. Voor een ideaal keerstation zou ik spieken naar metrostation Slinge in Rotterdam. Drie perronsporen en twee keersporen waar afhankelijk van de gereden dienstregeling op verschillende manieren gekeerd kan worden. Kost wel de meeste ruimte, als je DSSU op zo'n manier wil inrichten heb je nog meer perrons nodig, vandaar het een lastige afweging is. |
19-03-2020 13:04:45 | ||
---|---|---|
daniel81
|
In spoorwegenland bestaat die variant ook: Amfs. Avat is de versimpelde versie waar alleen vanuit zuidelijke richting gekeerd kan worden |
19-03-2020 13:22:33 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Amfs heeft geen mogelijkheid om een aankomende trein op spoor 3 via twee tailtracks/keerspoor om te rijden naar spoor 1, simpelweg omdat er geen keerspoor is. Het is dus zeker een verschillende situatie. |
19-03-2020 14:02:09 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik denk dat Alm een beter voorbeeld is, daar kun je op de middelste twee sporen keren maar je kan tevens via de keersporen achter het station. In de praktijk gebruikt men beide methoden, en tevens wordt spoor 3 ook nog als doorgaand spoor gebruikt vanwege een anders te korte opvolgtijd op spoor 4. |
19-03-2020 20:32:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJe hebt het helemaal begrepen. |
21-03-2020 20:40:37 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ik kan op google maps niet helemaal ontwaren hoe Slinge in elkaar zit, ik ken wel de situatie 'onder de kap' maar is er dan ook nog de mogelijkheid om 'buiten de kap'(dus niet aan een perron) een metro op te stellen? |
21-03-2020 20:50:04 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Ja, kijk hier maar: http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_tram/retmetro.html Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-03-2020 23:17:25 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dank, wist niet dat Sporenplan ook metronetwerken had! Vraag me wel af trouwens wat het idee is achter die opstelsporen achter station Slinge. Wil je komend vanuit het noorden langs het 'reinigingsperron' komen te staan, dan moet je alsnog over het middenspoor. Dat lukt niet als daar al wat staat. Je zou verwachten dat je ook via het buitenspoor daar rechtstreeks zou kunnen komen, dat de bestuurder dan over dat perronnetje naar de andere kant kan en dan de metro weer terug kan rijden. Of ligt er langs die tailtrack ook nog een soort perron cq geldt er bij de metro niet de eis dat je via een perron naar de andere kant moet kunnen lopen? |
21-03-2020 23:54:47 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Voor zover mij bekend is dat een eis die NS stelt aan keerpunten, niet een landelijk geldende eis. |
22-03-2020 08:12:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is zo, ja. Ik geloof ook dat ProRail niet (meer) van plan is zomaar aan die eis toe te geven - je kunt wel zoveel vragen. |
22-03-2020 10:25:03 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteIk weet niet waar jij naar zit te kijken, maar bij Slinge (Slg) liggen komend vanuit het noorden (CS) gewoon wissels na het perron van het buitenspoor richting 'reinigingsperron'. En ook terug kan je gewoon weer richting buitenspoor rijden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
22-03-2020 11:52:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Ah ik zie het nu ook, had het 'kruis' ten noorden van het perronnetje over het hoofd gezien |
03-11-2020 20:37:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Komst station Gouweknoop ver weg: extra Goudse opstaphalte alleen mogelijk op lijn Gouda-Alphen Laatst bewerkt door bart84 op 03-11-2020 20:46 |
03-11-2020 22:27:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Misschien zit ik er naast hoor, maar dat station zou midden in de weilanden komen te liggen anders?
De nieuwbouwwijk ligt hemelsbreed dan even ver van het hoofdstation af als van het nieuw te bouwen station.
Volkomen terecht dat prorail hier niet aan wil beginnen. |
05-11-2020 10:13:13 | ||
---|---|---|
wattman
|
Volgens het stedenbouwkundige plan Westergouwe wordt die hele hoek volgebouwd. Het gaat op termijn dus wel om iets meer dan alleen een paar huizen in de polder. |
05-11-2020 11:03:13 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Als men voor die nieuwe woonwijk per trein beter bereikbaar wil hebben, lijkt me een nieuwe fietsbrug over het gouwekanaal nuttiger, in combinatie met aanpassingen aan een paar kruispunten. Daarmee kan de route naar het hudige intercitystation enkele minuten worden versneld. |
05-11-2020 11:30:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het is begrijpelijk dat een halte ter hoogte van de nieuwe wijk Westergouwe alleen gerealiseerd kan worden aan de lijn naar Alphen aan den Rijn. De vrije kruising in de lijnen naar Den Haag en Rotterdam maakt het vrijwel onmogelijk om daarlangs een goede perronsituatie te bereiken. Er zouden dan ook liefst 5 perrons moeten worden gemaakt die op verschillende hoogte zouden komen te liggen. Wie op Google Maps kijkt, ziet dat de lijn naar Alphen dubbelsporig is ontworpen. Het enkelsporige baanlichaam kostte begin jaren 30 in de vorige eeuw al tweemaal zoveel zand als voorzien: het zakte in de peilloze diepte van het veen weg en perste de omgeving omhoog. Maar de viaducten en bruggen werden wel voorbereid op dubbelspoor, zoals de toen nog beweegbare brug over het Gouwekanaal bij Moordrecht Aansluiting. Er staat daar zelfs nog een dubbele brugwachterswoning op de plaats waar dan eventueel een halte aan de Gouwelijn kan komen. Voor de reisrichting Den Haag en Rotterdam moet je dan eerst naar Gouda "centraal". Helaas. Het was feitelijk te voorzien. Laatst bewerkt door sjoerd op 05-11-2020 11:30 |
05-11-2020 11:43:40 | ||
---|---|---|
michaben
|
Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar het zal wel enorm duur zijn. Het grotere probleem hier lijkt de opvolgtijd van IC en sprinter. De dienstregeling luistert hier al erg nauw, niet in de laatste plaats door de spoorbrug verderop. Als je hier een station wilt ga je al snel toe richting het ombouwen van de aansluiting naar een dubbele vorkaansluiting, en dat is prijzig. |
05-11-2020 11:44:21 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote station Antwerpen-Berchem is het bewijs dat zelfs dát niet onmogelijk hoeft te zijn...
|
05-11-2020 11:53:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het hoogteverschil is natuurlijk niet het enige probleem, dat komt er alleen wel bij. Er is erg weinig plek daar. |
05-11-2020 12:31:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Daarnaast zou een (gedeeltelijke) spoorverdubbeling tussen Gd en Rtd/Gvc nodig zijn om in de dienstregeling te laten passen. Sprinter naar Gvc vertrekt 3 minuten na vertrek van de intercity, de intercity komt in Gvc 3 minuten later binnen dan de sprinter. Daar past dus geen extra stop in. Misschien ook een verbouwing nodig van station Gouda dat nu soms een knelpunt is (bij de kleinste vertragingen staan treinen in een file op elkaar te wachten) Voordeel van een spoorverdubbeling is wel dat er ook andere stations kunnen. |
05-11-2020 12:37:51 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Ruimte is er meer dan genoeg, je moet alleen wel de sporen enkele meters opschuiven. En dat is een flinke klus aangezien er ook meerdere kunstwerken liggen hier. Laatst bewerkt door michaben op 05-11-2020 12:38 |
05-11-2020 12:51:58 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Een dubbele vorkaansluiting hier zou ook kunnen werken. Dus de sprinters en intercity's direct bij Moordrecht aansluiting splitsen. Vraagt echter wel een enorme verbouwing met een tweede fly-over, maar het levert je wel een mooie dienstregeling op. Sprinter en intercity kunnen dan gelijktijdig weg uit Gouda en na de extra stop voegt de sprinter in achter de IC. |
05-11-2020 12:53:52 | ||
---|---|---|
yappa
|
En als er nou één plek in Nederland is waar je geen nieuwe kunstwerken wilt aanleggen of sporen wilt verleggen, dan is het wel daar bij Gouda. Binnen een paar jaar zijn die gegarandeerd een paar meter verzakt... |
05-11-2020 13:06:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ooit van heipalen gehoord? De bestaande fly-over staat er ook nog steeds... Laatst bewerkt door michaben op 05-11-2020 13:06 |
05-11-2020 13:16:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Tuurlijk, het kan wel, maar het kost wel even een paar keer meer dan. DDZ in dienst, ik blij! |
05-11-2020 13:19:16 | ||
---|---|---|
michaben
|
En laat dat nou net de conclusie zijn die reeds getrokken was 😉 |
05-11-2020 14:33:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Kijk, daar is de oplossing! We leggen het spoor op maaiveld aan en over een paar jaar hebben we een gratis dive-under😃 |
05-11-2020 15:59:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zoals ik al aangaf, is de dikte van de veenlaag rond Gouda hier en daar zelfs 20 m. De tracees van wegen en spoorwegen drijven er van oudsher op, omdat het heien van palen van die lengte en met die breedte van tracé ondoenlijk is. Uitgraven tot op de vaste grond is onmogelijk. De kunstwerken zijn uiteraard gefundeerd, zoals de fly-over bij Moordrecht, en de opritten van de Gouwebruggen. De hele spoorweg tussen Harmelen en Capelle aan de IJssel ligt tussen met zand opgevulde cunetten te drijven op het veen, hier en daar zijn met grint gevulde bekistingen toegepast. Zwaarder maken met meer zand en ballast betekent dat je baan wegzakt en dat het veen opperst naast het talud. Het kan dus wel, maar het is kostbaar. Gouda en omgeving is bekend om het verzakken van de leefomgeving met vele centimeters per jaar. Daarom wordt er ook een wijk gebouwd met veel water. Als je het wegpompt, verschrompelt het veen. |
05-11-2020 20:42:42 | ||
---|---|---|
anton_
|
ik had begrepen dat het deel Nieuwerkerk - Capelle - Rotterdam Noord een iets andere bouwmethode had als de rest (is ook pas na 1940 gebouwd ) |
05-11-2020 20:46:40 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Volgens mij is het bouw van de fly over bij Moordrecht rekening mee gehouden dat Nieuwerkerk - Gouda vier sporig kan worden zonder iets aan de fly over te hoeven doen. Viersporigheid richting Gvc is volgens mij geen rekening mee gehouden. |
05-11-2020 23:16:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@ Anton: Het is juist dat het gedeelte Nieuwerkerk - Rotterdam Noord Goederen nieuw is aangelegd en dat het steviger is dan de oorspronkelijke baan naar Capelle aan de IJssel (en verder naar Rotterdam Maas). Inderdaad is onder de fly-over bij Moordrecht Aansluiting rekening gehouden met een extra spoor naar Rotterdam, maar precies dat en niet meer, want tussen de fly-over en Rotterdam is geen extra baanbreedte aangelegd. |
06-11-2020 14:55:45 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Het probleem daarbij is alleen dat juist de lijn naar Den Haag geen ruimte meer heeft voor extra stops voor de sprinter zonder de IC nog verder te vertragen (die is al in Ztm gaan stoppen vanwege de opening van Llzm.) Wat misschien wel zou kunnen is een station aan de lijn naar Rotterdam ter hoogte van Moordrecht in plaats van direct bij Westergouwe, of anders toch aan de lijn naar Apn. |
06-11-2020 15:10:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het station van Voorburg is indertijd maar half gebouwd; er zou, zo werd toen gesteld, ruimte zijn om er twee sporen bij te leggen aan de zuidzijde; aan de noordzijde ligt de autoweg. Van daar af is viersporigheid naar Den Haag CS (er ligt toch al rails op de Binckhorst) een optie om geen inhalingen onderweg te hebben (bijvoorbeeld in Zoetermeer) en dan de stopper en intercity tegelijk te laten aankomen en vertrekken in Den Haag CS. Waar een wil is, is een weg. |
06-11-2020 15:30:33 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote De IC stopt toch helemaal niet in Ztm, dat was alleen het plan, maar is toen veranderd in het verplaatsen van de inhaling van de IC van Gdg naar Gd. |
06-11-2020 15:33:54 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote Ik zou als ik jou was maar eens de dienstregeling controleren, want er is geen IC die in Ztm stopt ;-) |
06-11-2020 15:54:01 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Jammer is het gezegde "waar een wil is, is er geld" nooit is aangeslagen. Maar goed, op zich is een extra stop nog wel in te passen indien de opvolgtijd omlaag gaat. Invoer van ERTMS in combinatie met optimalisatie van het emplacement te Den Haag zouden een opvolgtijd van 2 minuten mogelijk moeten maken, en dan is er wel ruimte voor een extra sprinterstop. |
06-11-2020 22:42:54 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Excuus, was alleen maar een plan destijds, had beter moeten kijken inderdaad. Neemt niet weg dat er wat haken en ogen zitten aan een station langs de lijn naar Den Haag, zoals de flyover. De andere lijnen zijn nog steeds makkelijker van perrons te voorzien. |