Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
17-02-2016 22:23:30
michaben
michaben
Gd-Gvc is het probleem niet, een LM rit naar Ypb past er ook nog wel bij. Ik zou eerder Gd aanpakken, als je daar een vierde perron zou hebben voor de sprinters van/naar Gvc kan de intercity dichter op de sprinter zitten en hoef je in Gdg nauwelijks meer te wachten. Zal wel een flinke verbouwing zijn, maar uiteindelijk goedkoper dan Gd-Gvc verdubbelen.  

17-02-2016 22:30:53
DDZ7504
DDZ7504
Op zich los je daarmee slechts de helft van de problemen op, dat kan deels opgelost worden door oplettendheid van de trdl's, het gebeurt vaak genoeg dat de IC Ut-Gvc met +5 à +7 aankomt in Gouda en de sprinter voor gaat. Dit zou makkelijker te voorkomen zijn als spoor 11 uit de richting Gdg makkelijker bereikbaar wordt, de IC en de SPR tegelijk kunnen binnenkomen op resp. spoor 10 en 11 (reizigers voor de SPR hebben zat tijd om naar 11 te lopen dan) waardoor de IC gewoon door kan en zijn vertraging er grotendeels uit kan rijden en de SPR +2,5 krijgt en dat in Ypb ook weer ingehaald heeft.

De andere helft van de problemen is als de sprinter naar Gvc vertraagd is met meer dan 5 minuten. Hierdoor raakt de volgende IC pas bij Ztmo in de problemen, in Gd is er dan nog niks aan de hand.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-02-2016 22:31


DDZ in dienst, ik blij!
 

18-02-2016 09:55:37
moderator
Moderator
moderator
En dan nu maar weer terug naar 'Nieuwe stations'.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

04-03-2016 22:32:02
kjansma
kjansma
's-Hertogenbosch Maaspoort is nu, na meer dan 17 jaar wachten op een beslissing, definief afgeschoten. Het station 'zou 100 miljoen' kosten en daardoor niet rendabel. (Niet dat we gevraagd hebben om een station met diamanten trapleuningen en kroonluchters) http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/den-bosch-krijgt-geen-ns-station-maaspoort-1.5789558  


05-03-2016 12:37:11
mvboetzela
mvboetzela
Als ik dat goed lees zitten die kosten ook helemaal niet in de afwerking van het station.
In de PHS plannen passen er geen 6 SPR stops tussen 6 ICs door. Dat betekent dat er tenminste ter plekke van het station 2 extra sporen moeten komen.
Waarschijnlijk heeft ProRail dat voor het gemak berekend op verdubbeling van de Maasbrug tot in station Ht, inclusief de wijzigingen in de aanlanding Ht die dan nodig zijn.
Complotmodus: vanwege de boog direct ten zuiden van de brug zou het zelfs zo kunnen zijn dat de wissels ten noorden van de Maas zouden moeten komen en ook de brug moet worden verdubbeld. Dan zit je zo aan 100 mln voor een voorstadstationnetje, maar heb je meteen ook meer ruimte voor PHS gemaakt. Het is maar hoe je het bekijkt.
 

05-03-2016 15:00:17
VIRMm1
VIRMm1
Overal in het land worden te pas en te onpas nieuwe stations geopend of open gehouden terwijl er bijna geen gebruik van wordt gemaakt, maar in Noord-brabant gebeurt er maar heel weinig.
Stations als Maaspoort, Breda Oost, Eindhoven Airport, Berkel-Enschot, Helvoirt... Allemaal stations waar veel gebruik van gemaakt zal worden, maar het moet perse winstgevend zijn. Helaas zullen we er geen een zien voor 2028 mogen we prorail geloven. (Behalve Eindhoven Airport)
 

05-03-2016 19:44:13
Berk24
Berk24
Dit dus, een station in Berkel-Enschot en Udenhout kunnen voor deze plaatsen een snellere verbinding met 's-Hertogenbosch geven, een station in Helvoirt juist een snellere verbinding met Tilburg. Een station in Berghem zorgt juist voor een betere verbinding met Nijmegen, een station in Bathmen juist voor een betere verbinding met Enschede. De kwaliteit van het openbaar vervoer gaat er op veel gevallen op vooruit. Daarnaast kun je snijden in buslijnen omdat die dan minder nodig zijn, dus minder kosten. En met nieuw materieel in aantocht die sneller kunnen optrekken (Flirt, SNG) past het wellicht ook in de dienstregeling.  

05-03-2016 20:53:54
daniel81
daniel81
Quote
VIRMm1 (za 05 mrt 2016 15:00:17 https://www.somda.nl/forum/2391/p570626/): Overal in het land worden te pas en te onpas nieuwe stations geopend of open gehouden terwijl er bijna geen gebruik van wordt gemaakt, maar in Noord-brabant gebeurt er maar heel weinig.
Stations als Maaspoort, Breda Oost, Eindhoven Airport, Berkel-Enschot, Helvoirt... Allemaal stations waar veel gebruik van gemaakt zal worden, maar het moet perse winstgevend zijn. Helaas zullen we er geen een zien voor 2028 mogen we prorail geloven. (Behalve Eindhoven Airport)


Wat dat betreft heeft Noord-Brabant (evenals Noord-Holland, Flevoland en Zeeland) de pech dat alle lijnen (muv Ck-Vlb) aan het HRN liggen en dat is heel wat lastiger te regelen dan op gedecentraliseerde lijnen

Toch lijkt mij dat de inpassing van Ht-Maaspoort niet zó lastig kan zijn, immers in Gdm worden de sprinters ingehaald door de IC's dus dan heb je maar 2 stations tussen Gdm en Ht; tijdens de proeven van ETMET deden ze dat zelfs met drie tussenstations (Utl, Htn en Cl)
 

05-03-2016 21:53:31
mvboetzela
mvboetzela
Waarbij aangetekend dat Utl en Htn toen al in de realisatiefase zaten voor de 4-sporigheid. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Daarnaast kan een stop in Maaspoort ook een goederenpad blokkeren, al zie ik niet hoe dat ook nog gaat passen met 6x IC en 6x SPR per uur.  

05-03-2016 22:01:26
michaben
michaben
Er is toch helemaal geen sprake van 6xSPR tussen Ht en Ut? Volgens mij was dat alleen tussen Gdm en Ut, en tussen Gdm en Ht bleef het bij 2 sprinters, vandaar Gdm ook een keerspoor krijgt. Dus dan kun je in de 4 gaten waar geen sprinter rijdt nog een goederenpad kwijt.  

06-03-2016 12:50:16
SchuurB
SchuurB
Een groter bezwaar is volgens mij dat de spoorlijn tamelijk ongunstig gelegen is voor een station, voor zover ik dat zo gauw kan zien op google maps (ik kijk tussen de A59 en de Maas). Aan de westkant is het grotendeels weiland en aan de oostkant heb je een industriegebiedje tussen de woonwijk en het spoor wat 's avonds niet zo fijn werkt, waardoor het station misschien toch niet zoveel reizigers zal trekken. Dat neemt niet weg natuurlijk dat 100 miljoen voor een voorstadshalte een wel zo waanzinnig bedrag is dat het bijzonder is dat iemand dat überhaupt serieus neemt.

Laatst bewerkt door SchuurB op 06-03-2016 12:52
 

06-03-2016 16:33:58
kjansma
kjansma
SchuurB, afgaan op wat kaartmateriaal zegt helemaal niets, dus je conclusie dat het weinig reizigers zou trekken beschouw ik als voorbarig.

Het verzorgingsgebied van dit station bevat ongeveer 35000 inwoners die het station lopend, met de fiets, of met de auto binnen 10 minuten zouden kunnen bereiken (en dat is veel sneller dan vanuit Maaspoort naar het hoofdstation tijdens de spits). Het betreft de wijken Maaspoort (20000 inwoners) Engelen/Haverleij, en het dorp Hedel.

Die 100 miljoen hadden ze op PHS moeten 'boeken', niet op dit station. Waar een wil is een weg, ik beschouw dit dan ook als onwil van ProRail.

info van gemeente:
https://s-hertogenbosch.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1466488/Quick_scan_NS-station_Maaspoort.pdf#search=%22station%20maaspoort%22

Laatst bewerkt door kjansma op 06-03-2016 17:19, reden: raadsinformatiebrief toegevoegd
 

06-03-2016 16:59:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
daniel81 (za 05 mrt 2016 20:53:54 https://www.somda.nl/forum/2391/p570661/):
Quote
VIRMm1 (za 05 mrt 2016 15:00:17 https://www.somda.nl/forum/2391/p570626/): Overal in het land worden te pas en te onpas nieuwe stations geopend of open gehouden terwijl er bijna geen gebruik van wordt gemaakt, maar in Noord-brabant gebeurt er maar heel weinig.
Stations als Maaspoort, Breda Oost, Eindhoven Airport, Berkel-Enschot, Helvoirt... Allemaal stations waar veel gebruik van gemaakt zal worden, maar het moet perse winstgevend zijn. Helaas zullen we er geen een zien voor 2028 mogen we prorail geloven. (Behalve Eindhoven Airport)


Wat dat betreft heeft Noord-Brabant (evenals Noord-Holland, Flevoland en Zeeland) de pech dat alle lijnen (muv Ck-Vlb) aan het HRN liggen en dat is heel wat lastiger te regelen dan op gedecentraliseerde lijnen

Toch lijkt mij dat de inpassing van Ht-Maaspoort niet zó lastig kan zijn, immers in Gdm worden de sprinters ingehaald door de IC's dus dan heb je maar 2 stations tussen Gdm en Ht; tijdens de proeven van ETMET deden ze dat zelfs met drie tussenstations (Utl, Htn en Cl)


Ik ben niet precies op de hoogte van alle treinseries en waar wat wel en niet past, maar wat ik wel weet is dat er tussen Tb-Ht meer dan genoeg ruimte is om 1 of 2 stations (Berkel-Enschot en Helvoirt) te openen, de 13600 heeft tijd genoeg daarvoor.

Zelfs de 3600 zou dat in de huidige dienstregeling nog kunnen al snap ik dat dat nooit intercity stations zullen worden.
 

06-03-2016 17:03:54
b2py
b2py
Quote
kjansma (zo 06 mrt 2016 16:33:58 https://www.somda.nl/forum/2391/p570729/): SchuurB, afgaan op wat kaartmateriaal zegt helemaal niets, dus je conclusie dat het weinig reizigers zou trekken beschouw ik als voorbarig.

Het verzorgingsgebied van dit station bevat ongeveer 35000 inwoners die het station lopend, met de fiets, of met de auto binnen 10 minuten zouden kunnen bereiken (en dat is veel sneller dan vanuit Maaspoort naar het hoofdstation tijdens de spits). Het betreft de wijken Maaspoort (20000 inwoners) Engelen/Haverleij, en het dorp Hedel.

Die 100 miljoen hadden ze op PHS moeten 'boeken', niet op dit station. Waar een wil is een weg, ik beschouw dit dan ook als onwil van ProRail.
Dat zal niet helpen met de PHS tekorten van de laatste tijd..
 

06-03-2016 17:25:07
gvttreinen
gvttreinen
Aanpassing Gdm worden uit PHS gelden betaald.  

06-03-2016 23:50:15
SchuurB
SchuurB
Quote
kjansma (zo 06 mrt 2016 16:33:58 https://www.somda.nl/forum/2391/p570729/): SchuurB, afgaan op wat kaartmateriaal zegt helemaal niets, dus je conclusie dat het weinig reizigers zou trekken beschouw ik als voorbarig.

Het verzorgingsgebied van dit station bevat ongeveer 35000 inwoners die het station lopend, met de fiets, of met de auto binnen 10 minuten zouden kunnen bereiken (en dat is veel sneller dan vanuit Maaspoort naar het hoofdstation tijdens de spits). Het betreft de wijken Maaspoort (20000 inwoners) Engelen/Haverleij, en het dorp Hedel.

Die 100 miljoen hadden ze op PHS moeten 'boeken', niet op dit station. Waar een wil is een weg, ik beschouw dit dan ook als onwil van ProRail.

info van gemeente:
https://s-hertogenbosch.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1466488/Quick_scan_NS-station_Maaspoort.pdf#search=%22station%20maaspoort%22


Ligging: Okay, ik dacht dat NS een exploitatieverlies zou lijden bij bediening, maar dat blijkt alleen bij huidige sporensituatie zo te zijn. Op z'n best een klein bezwaar dan.

Waarom moet er eigenlijk een nieuwe spoorbrug bijkomen? Die zijsporen kunnen toch ook vlak voor de Maasbrug eindigen?
 

07-03-2016 09:27:45
sjoerd
sjoerd
Er kunnen best twee extra sporen van de Maasbrug worden aangelegd naar Den Bosch toe. Maar een hoge spoordijk verbreden is niet goedkoop gezien de zwakke ondergrond; de wissels naar die twee sporen moeten minstens 1 : 15 zijn en die kunnen niet in de boog juist ten zuiden van de Maasbrug worden gelegd; ten slotte begint de boog van het westelijk spoor al op de brug. Naar huidige inzichten is de boog al te krap maar die kan om die reden al niet worden verruimd. De aan te leggen perrons zouden dus al veel zuidelijker te komen te liggen.
Er zijn voorbeelden genoeg van perrons op hoge spoordijken, zoals dichtbij Zaltbommel, Westervoort en Arnhem Presikhaaf. Dat is niet het probleem.
Ooit lagen er ook stations te Waardenburg en Hedel, waartoe de spoordijk ter plaatse flinks is verbreed en die breedte is er nu nog. Misschien een ideetje om de halte Hedel voor te stellen met snelle fietsverbinding naar Maaspoort?
 

07-03-2016 16:39:40
gvttreinen
gvttreinen
De boog kan idd belemmerend zijn voor het vlot in/uitvoeren van de stoptreinen (als je snel met enige snelheid wil invoegen dan moet je na het station een stuk viersporigheid te hebben om snelheid te maken), het aanleggen van een tweede Maasbrug zou dan moeten geschieden zodat men aan de Hedelse zijde kan invoegen en tja...dan kost het stationnetje een paar miljoenen meer.

Dat is als men het station thv Sluisweg projecteert (ligt dichter bij bebouwing), als men het station zuidelijker bij b.v. Mangaan projecteert dan speelt het bovenstaande niet echter is het verder van de woonbebouwing (maar dichter bij bedrijfsterreinen).
 

07-03-2016 22:13:26
SchuurB
SchuurB
Je hoeft helemaal geen stuk viersporigheid te hebben om snelheid te maken, je wil dat het wissel de trein geen beperkingen oplegt tijdens het optrekken. Andersom kan het wel kloppen, je wilt dat de sprinter zo snel mogelijk uitvoegt om de achteroplopende trein niet te hinderen. De sprinter zou dan pas met de remming moeten beginnen na het uitvoegen.

Verder wil ik er nog maar eens op wijzen dat een wissel in een boog niet onmogelijk is, er is voor gekozen om het niet te doen bij ProRail, en daar wordt tot het uiterste aan vastgehouden. In allerlei buitenlanden liggen er wissels in bogen en in verkanting, dat kan gewoon. Ga eens kijken bij de tramhalte van sneltram in Utrecht bij de halte Centraal Station.
Er zijn diverse bezwaren tegen boogwissels, duurder want meer slijtage, niet-standaard puntstukken, lastig om neer te leggen. Begrijpelijk dat men niet overal dergelijke dingen neergooit. Maar nu vraag ik je: als er gekozen moet worden tussen twee niet-standaard wissels of een complete brug over de Maas, waarom wordt er dan in hemelsnaam voor een nieuwe brug gekozen? Is dat echt goedkoper?

Laatst bewerkt door SchuurB op 07-03-2016 22:14
 

08-03-2016 06:46:59
nohab
nohab
Juist het feit dat het er dan maar twee zijn maakt het aanhouden van reservedelen en het onderhoud relatief duurder.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-03-2016 07:53:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
SchuurB (ma 07 mrt 2016 22:13:26 https://www.somda.nl/forum/2391/p570861/): In allerlei buitenlanden liggen er wissels in bogen en in verkanting, dat kan gewoon. Ga eens kijken bij de tramhalte van sneltram in Utrecht bij de halte Centraal Station.
Kijk dan ook even naar het aantal wisselstoringen bij die tramhalte. Die zijn echt fors talrijker dan op enige spoorlijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-03-2016 11:49:35
sjoerd
sjoerd
De enige kans voor een halte in de buurt van Maaspoort is een Zaltbommel-oplossing zonder brug- en spoorverdubbeling, want het breder maken van de spoordijk is al onhaalbaar, zoals hierboven al opgemerkt. Wissels in een boog op een hoge dijk bij een brug is wel het laatste wat ze gaan doen en de brug verdubbelen kan je echt vergeten.
Ook hier wreekt zich dat PHS de boel in feite geheel blokkeert, terwijl het versterken van de verbindingen over de Maaslijn al heel wat reizigers minder oplevert op Utrecht - Eindhoven. Zonder PHS past er wel een stop langs enkele eenvoudige perrons bij Maaspoort.
 

08-03-2016 12:27:38
waalkade
waalkade
Laat nu de NS toevallig niet over de Maaslijn rijden.  

08-03-2016 13:00:34
SchuurB
SchuurB
@ nohab: dus? Het gaat om de vergelijking brug versus twee relatief dure wissels. Volgens mij kun je voor de prijs van een brug knap veel reserve-onderdelen laten maken naast die wisseltjes. Bovendien had men die extra onderhoudskosten ten opzichte van een normaal wissel bij de kosten van de halte mee kunnen nemen als het echt zo'n bezwaar is.

@ daniel ddr: ligt dat aan het feit dat het unicaten zijn? Unicaat = meer storingen?

@ sjoerd: Ik geloof niet dat je al gezegd had dat het verbreden van de spoordijk onhaalbaar was, alleen dat het niet goedkoop was. Maar in welke orde van grootte praten we dan met zo'n spoordijkverbreding? Tientallen miljoenen?

Overigens is in het document van de gemeente te lezen dat zij hun hoop vestigen op de capaciteitsvergroting die ERTMS/ETCS zou kunnen brengen, wat mij persoonlijk de beste optie lijkt. Ik ergerde mij alleen aan het feit dat men kennelijk, zolang ERTMS/ETCS nog niet in the picture is, met van die volstrekte non-oplossingen aan komt zetten.
 

08-03-2016 13:04:39
sjoerd
sjoerd
Het doet er niet toe wie er rijdt. Als er vervoer moet worden gespreid om Utrecht CS en toeleidende baanvakken te ontlasten, moet je naar andere corridors omzien. De A4 ontlast sinds kort de A13 en de A16. Je ontlast de omgeving niet alleen door minder verkeer, maar ook door minder geluid, minder trillingen en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Daar maak je dan landelijk beleid van en je aanvaardt de gevolgen van investeringen.  

08-03-2016 13:14:29
sjoerd
sjoerd
@Schuur B: Je hebt gelijk: natuurlijk is het verbreden van de spoordijk niet onmogelijk, maar de maatregelen om het mogelijk te maken zijn duur: een zandlichaam moet zich zetten waarvoor een jaar of drie staat, en op deze slechte ondergrond wellicht langer. Dan heb je het al over het slaan van damwanden om het huidige dijklichaam te stabiliseren en dan nog komen de wissels, ook weer gezien de kosten en het onderhoud, ten zuiden van de boog na de brug. Vergelijk maar met de spoordijk naar de Gouwebrug bij Gouda: daar zakt ongeveer driekwart van je zand in de veenprut.  

08-03-2016 13:30:48
Daan!
Daan!
Quote
SchuurB (di 08 mrt 2016 13:00:34 https://www.somda.nl/forum/2391/p570907/): @ nohab: dus? Het gaat om de vergelijking brug versus twee relatief dure wissels. Volgens mij kun je voor de prijs van een brug knap veel reserve-onderdelen laten maken naast die wisseltjes. Bovendien had men die extra onderhoudskosten ten opzichte van een normaal wissel bij de kosten van de halte mee kunnen nemen als het echt zo'n bezwaar is.
.


Tenzij iemand hier wel de precieze cijfers heeft, maar zolang we die niet hebben is lastig inschatten wat de precieze kosten van optie A en B zijn geweest.
Misschien dat je voor een brug inderdaad veel reserve-onderdelen kunt opslaan, maar een brug is een eenmalige investering. Hij vergt wel wat onderhoud, maar die zullen sporadischer zijn dan de constante kosten van het op voorraad hebben van wissels.

En vergeet niet dat als er ergens een koppige manager zit het hele feest dus inderdaad niet doorgaat.

Wat jammer is, is dat er niet gekeken is naar wat er mogelijk is als de intercity's 200km/h gaan rijden, ETMET is ingevoerd en ERTMS dus ook in werking is gesteld.
Misschien moet het traject Ut-Ht dan wel viersporig worden en zijn er veel meer mogelijkheden. Maar een beetje visie is bij veel bedrijven vaak niet aanwezig.
 

08-03-2016 14:12:25
daniel81
daniel81
Quote
Daan! (di 08 mrt 2016 13:30:48 https://www.somda.nl/forum/2391/p570916/): Maar een beetje visie is bij veel bedrijven vaak niet aanwezig.

En daar waren we weer beland op het welbekende niveau van ongenuanceerd moddergooien%03%
Inderdaad ontbreekt het in de spoorsector aan visie, maar dat is niet zozeer de schuld van de 'bedrijven' (wie dat hier dan ook mogen zijn, NSR? Prorail?) maar van onze overheid.
NS en Prorail hebben weldegelijk een visie en dat is winstmaken. En dat doe je niet door een stationnetje te bouwen aan de noordzijde van 's Hertogenbosch, tenzij de gemeente voor een enorme financiële bijdrage zorgt voor de aanleg en eventueel voor de exploitatie als het aantal reizigers volgens NS te laag zou zijn.
Die visie moet bij het Rijk vandaan komen, en dan maakt het zoals @sjoerd al zegt helemaal niet uit wie er rijdt. Maar juist bij het Rijk ontbreekt elke visie op spoorvervoer, terwijl ik vandaag wel in de krant als dat de VVD een lange-termijn agenda wil voor extra asfalt. Tekenend voor de huidige situatie in Nederland%07%
 

08-03-2016 14:57:18
Daan!
Daan!
Quote
daniel81 (di 08 mrt 2016 14:12:25 https://www.somda.nl/forum/2391/p570923/): ]
En daar waren we weer beland op het welbekende niveau van ongenuanceerd moddergooien%03%
%07%


Toch grappig dat jij mij vervolgens wel aanvult en mijn bewering verder onderbouwd. Dank daarvoor. Ik had niet de behoefte om die opmerking verder uit te werken. Dan had ik hier een opstel kunnen schrijven groter dan de hele troonrede.

Overigens is de officiële missie en visie van Prorail en NS wel degelijk anders. Ieder bedrijf heeft als uiteindelijk doel winst maken. Hetgeen jij nu zegt komt er eigenlijk op neer dat je Prorail en NS niet meer als bedrijf moet laten opereren. Daar is zeker wat voor te zeggen.

Ik ben het ook met je eens dat dit een probleem is van de overheid, maar je vindt het vast geen probleem als ik de overheid ook even onder bedrijven schaar?

Laatst bewerkt door Daan! op 08-03-2016 15:04
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-03-2016 14:57:51
SchuurB
SchuurB
@ Daan!(bericht van 13:30uur): Qua cijfers heb je helemaal gelijk en het is dan ook een discussie op drijfzand in die zin. Maar toch, omdat het zo leuk is hierover te speculeren: het gaat om de meerkosten ten opzichte van twee gewone wissels. Want was die spoorbrug er gekomen, dan zouden er aan de noordzijde standaardwissels gekomen zijn, inclusief alle onderhoudskosten. Ik weet niet wat de brug zou moeten kosten, maar de Hanzeboog kostte 50 miljoen.

Stel: de nieuwe Maasbrug kost 30 á 35 miljoen. Stel: elk speciaal wisseltje is per 10 jaar een miljoen duurder dan een gewoon wissel, dus bij twee wissels 2 miljoen per 10 jaar. Bij een brug van 20 miljoen kun je dus 100 jaar vooruit, bij 30 miljoen 150, enz. Dan is de vraag: hoe lang houdt zo'n brug het uit? Is het na 100 jaar afgelopen of gaat 'ie de 150 wel halen? Kan beide zijn, zonder cijfers zullen we het antwoord op de financiële vraag in ieder geval niet weten.

Belangrijker vind ik de gegeven adviezen: bedenk eens dat de gemeente 's-Hertogenbosch vraagt "hoe valt een station Maaspoort in te passen en wat kost dat?" Hoe bestaat het, dat de enige oplossingen waarmee men aan kwam zetten waren perrons langs bestaand spoor of een mega-superdure 100 miljoensoplossing met nieuwe brug? Waarom wordt de oplossing 'intakken met 1:9-wissel vlak voor de boog' niet als oplossing genoemd? Je legt de perrons ten zuiden van de Sluisweg en kunt op recht spoor met een standaard 1:9 intakken. Het station kan ongeveer liggen op de bedoelde plek. Dat moet in alle gevallen goedkoper geweest zijn dan die ongewenste boogwissels. Maar nee, het is niet eens aan de gemeente voorgesteld. Volgens mij wil je dan gewoon niet. In plaats van dat ze denken: ja, verbetering van het spoorsysteem door meer gebieden te ontsluiten met behulp van een halte, daar zijn wij voor en we gaan ons best doen om dat op betaalbare wijze te realiseren. Nee hoor, 100 miljoen of u kunt het op uw buik schrijven.

Stel je voor dat je zulke onderzoeksresultaten aan de gemeente zou moeten presenteren. Als je het voor elkaar krijgt om met droge ogen te beweren dat dit de enige oplossingen zijn, zijn er drie mogelijkheden: a) je hebt er geen verstand van, b) je bent wereldvreemd en denkt dat iedereen treinen zo fantastisch vindt dat elke voorstadshalte 100 miljoen mag kosten of c) je bent een eersteklas oplichter.

V.w.b. 200 km/h en complete viersporigheid: b2py gaf hierboven al aan dat de PHS-budgetten niet oneindig zijn, dus complete viersporigheid kun je vergeten. In die zin is er wel de wens bij spoorbedrijven om maar zo veel mogelijk viersporig te maken, maar je krijgt het geld nooit los. De kunst is om iets zo te ontwerpen dat het niet al te duur is, maar er wel veel mensen van profiteren.

Laatst bewerkt door SchuurB op 08-03-2016 15:19
 

08-03-2016 15:27:37
gvttreinen
gvttreinen
Ontwerpvoorschrift (OVS) verbied stations in een boog tenzij..... (met ontheffing)  

08-03-2016 15:51:39
SchuurB
SchuurB
Waar is daar sprake van? Wil de gemeente het station ten noorden van de Sluisweg in de boog hebben liggen?  

08-03-2016 15:52:31
cuneo56
cuneo56
Die ontheffing wordt dan kennelijk redelijk makkelijk verleend,gezien de recente stations Westervoort en Krommenie-Assendelft.
Waarbij de eerst genoemde dan negatief ( in mijn ogen) opvalt omdat daar enkel eenmansbediening is.
 

08-03-2016 17:00:56
gvttreinen
gvttreinen
Stations in een boog hebben een grotere gat tussen trein en perron en heeft de HC slecht zicht bij vertrekhandeling (in tegenboog).
Er zullen wel meerdere reden zijn waarom het verboden (tenzij) is maar bij Tpsw heeft men veel moeite moeten doen om ontheffing te krijgen omdat het einde van 't perron in een ruime boog ligt.
 

08-03-2016 17:22:29
Daan!
Daan!
Is één boog per definitie verboden of is er een maximale radius afgesproken?  

08-03-2016 17:54:37
kjansma
kjansma
Ik begrijp dat een station in een boog ongewenst is, maar eerlijk gezegd begrijp ik nu niet waarom dat er nu bijgehaald wordt, want er is helemaal geen sprake van een positionering in een boog. Direct na de boog is er een flink stuk recht spoor, en dat is ook waar het station gewenst is, niet in de boog.  

08-03-2016 17:59:56
kjansma
kjansma
Quote
daniel81 (di 08 mrt 2016 14:12:25 https://www.somda.nl/forum/2391/p570923/): NS en Prorail hebben weldegelijk een visie en dat is winstmaken. En dat doe je niet door een stationnetje te bouwen aan de noordzijde van 's Hertogenbosch, tenzij de gemeente voor een enorme financiële bijdrage zorgt voor de aanleg en eventueel voor de exploitatie als het aantal reizigers volgens NS te laag zou zijn.

Heb jij toevallig een lijst van bijdragen per gemeente voor de voorstad-haltes die de afgelopen 10 jaar gebouwd zijn? En de kosten per station? En wat zou een reeele bijdrage zijn van Den Bosch voor zo'n station als ProRail met een onrealistisch hoog bedrag van 100 miljoen komt?
En volgens mij is er geen sprake van een te laag aantal reizigers.
Volgens mij heeft ProRail gewoon naar een specifieke conclusie toe geschreven, en niet gedacht: wat moeten we doen om dit realistisch mogelijk te maken, maar gedacht: wat moeten we schrijven om dit onmogelijk te maken.
 

08-03-2016 22:30:09
sjoerd
sjoerd
Ik heb nog eens op Google Maps zitten kijken, maar als je in Den Bosch Maaspoort een station bij de Sluisweg maakt, heb je niet alleen de technische problemen die hierboven al zijn beschreven, maar heb je ook erg weinig mensen op loopafstand van de halte. De gemeente heeft ten zuiden van deze plek alle grond al aan bedrijven verkocht. De straat Mangaan, tussen de bedrijven in, ligt veel centraler voor de wijk. Zuidelijker moet je niet gaan want dan fiets je beter naar Den Bosch Oost. Aan de westzijde ligt helemaal geen markt, want daar liggen bedrijfjes, wegen en water. Misschien heeft de gemeente ook wel steken laten vallen door de meest geschikte plek niet tevoren kansrijk te bepalen.  

08-03-2016 22:39:14
kjansma
kjansma
Sorry sjoerd, maar moet ik me blijven herhalen?
"Het verzorgingsgebied van dit station bevat ongeveer 35000 inwoners die het station lopend, met de fiets, of met de auto binnen 10 minuten zouden kunnen bereiken (en dat is veel sneller dan vanuit Maaspoort naar het hoofdstation tijdens de spits). Het betreft de wijken Maaspoort (20000 inwoners) Engelen/Haverleij, en het dorp Hedel."

Dit station zou niet veel anders zijn dan andere stations in een buitenwijk, en kaartstaren is leuk, maar zegt weinig over de praktijk.

Station Oost ligt op een heel ander traject, dus de relevantie in deze discussie is me ook niet duidelijk.
 

08-03-2016 22:47:40
sjoerd
sjoerd
Beste kjansma: ik snap heel goed dat je graag een halte wilt en dat je teleurgesteld bent over de drogredenen die ook weer in dit geval worden gehanteerd om te zeggen: het kan niet want het kan niet. Het is hier bekend dat ik juist daartegen heel vaak in opstand kom.
Aan de andere kant: ik kan wel kaartlezen en meen de gemeente Den Bosch te kunnen betrappen op het niet scheppen van enkele belangrijke ruimtelijke factoren. Dat lijkt me correct: de zaak van alle kanten bekijken.%02%
 

09-03-2016 10:29:14
D417
D417
OVS op nagekeken aangaande stations in bogen:
- Perrons dienen langs rechtuit lopende sporen (Rboog ≥ 15000 meter) te worden aangelegd.
- Over een minimale lengte (L) van 100 m mag de horizontale boogstraal ter plaatse van de circulatieruimte niet kleiner zijn dan 15000 m.
- indien wel langs een boog dan: horizontale boogstraal van het perronspoor is ten minste Rboog ≥ 1000 m.
 

10-05-2016 17:10:50
ToH
ToH
Iemand hier die weet hoe de stand van zaken is met de stations Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Zuid? Deze stations zouden in eerste instantie december 2016 geopend moeten worden.  

10-05-2016 17:35:17
broek53
broek53
Die horen tot het pakket maatregelen voor de hele R-netdienstregeling dat Prorail niet op tijd gereed heeft voor de drgl 2017. Zover ik weet, wordt het nu in de loop van 2017 uitgevoerd, inclusief deze haltes.  

15-05-2016 15:14:55
kbrandsma
kbrandsma
Aannemer Max Bögl heeft dit weekend de onderdoorgangen ingereden voor het toekomstig station Leeuwarden Werpsterhoeke: https://www.prorail.nl/projecten/leeuwarden-werpsterhoek/nieuws/inrijden-onderdoorgangen-station-werpsterhoeke

Volgens de projectpagina wordt het station pas in 2018 gerealiseerd, als de nieuwe woonwijken verder zijn ontwikkeld. Voor die tijd wordt de onderdoorgang alleen gebruikt ter vervanging van een bestaande overweg.
 

31-05-2016 14:48:32
martijn
martijn
Utrecht Vaartsche Rijn gaat niet pas in december maar al op 22 augustus open: https://www.prorail.nl/nieuws/utrecht-vaartsche-rijn-eind-augustus-open  

31-05-2016 15:29:30
gvttreinen
gvttreinen
...terwijl wijzigingsblad pas op 5 september ingaat.  

31-05-2016 15:29:39
daniel81
daniel81
Vraag me dan wel af hoe ze dat in de drgl gaan inplannen, dat stationnement van de (1)6000 in Ut kan moeilijk nóg korter worden. Of gaat de koppeling met Wd er weer (tijdelijk) uit?  

31-05-2016 15:51:20
bloemkool
bloemkool
In de richting Wd staat de 6000 een minuut of 3 stil in Ut, vaak langer. De 16000 - 6100 heeft een kortere stop in Ut. In de richting Gdm is het allemaal krapper.  

31-05-2016 18:32:34
michaben
michaben
De rijtijden van deze sprinters zijn nog steeds gebaseerd op 40km/u op het emplacement van Ut en 80km/u tot Utl. Als dat straks naar 80km/u gaat bij Ut (als men een stop van 1 minuut doet zou men de rijweg doorgaand kunnen instellen, er zijn toch geen andere kruisende rijwegen meer zonder al die wissels) en 140km/u tussen Utvr en Utl zou je zo een minuutje winst moeten kunnen pakken en de stop haalbaar moeten maken. En het afremmen tot 80km/u bij Htn om naar de binnensporen door te wisselen vervalt ook natuurlijk.

Voor de 7400 en 17400 wordt het krapper, die hebben al een stop van slechts een minuut te Ut. Maar omdat die eigen sporen krijgen te Ut kunnen deze mogelijk eerder uit Bkl weg, en op tijden dat de 7400 uit Asd komt heeft deze momenteel een lange stop in Asb die dan mogelijk kan vervallen.

Laatst bewerkt door michaben op 31-05-2016 18:33
 

31-05-2016 19:38:30
wwijker
wwijker
140 km/h tussen Utvr en Utl %02%. Denk niet dat je dat haalt op dat afstandje  

31-05-2016 22:15:17
zoek34
zoek34
Quote
michaben (di 31 mei 2016 18:32:34 https://www.somda.nl/forum/2391/p580233/): Voor de 7400 en 17400 wordt het krapper, die hebben al een stop van slechts een minuut te Ut. Maar omdat die eigen sporen krijgen te Ut kunnen deze mogelijk eerder uit Bkl weg, en op tijden dat de 7400 uit Asd komt heeft deze momenteel een lange stop in Asb die dan mogelijk kan vervallen.


Ik denk dat dat geen issue gaat zijn bij DRGL2017, dan stond de 7400 volgens mij 7 minuten stil in zuidelijke richting en 13 minuten stil in noordelijke richting.
 

31-05-2016 22:17:05
gvttreinen
gvttreinen
Zondermeer geen 140 tussen Utl en Utvr want vanaf de Waterlinieweg is het al 80 meen ik.
Bij de weg, door het verdwijnen van de wissels bij Utva en Htn kan er `sneller` gereden worden althans ik merk dat de Sprinters ruimer in jasje zitten (ontspannende naar Utl en vroeger aan in Htn)
 

31-05-2016 22:36:40
michaben
michaben
Vanaf Utl richting Utvr zal het er dankzij ATB-EG niet in zitten harder dan 80km/u te rijden doordat je nog niet op snelheid bent bij het bord snelheid begrenzen, vanaf Utvr richting Utl zou je wel tot zo'n 110km/u kunnen optrekken met een SLT als je direct na Utvr een snelheidsverhoging krijgt en kan je dus wat winst maken.

Quote
zoek34 (di 31 mei 2016 22:15:17 https://www.somda.nl/forum/2391/p580263/): Ik denk dat dat geen issue gaat zijn bij DRGL2017

Dienstregeling 2017 gaat pas in december in dus daar heb je in augustus niets aan.
 

31-05-2016 23:23:57
sfj
Heel toevallig vandaag door een uitgebreide spotmissie in zes verschillende sprinters gezeten tussen Utln en Ut en de andere kant op. Elk -2, 3 van de 6 zelfs -3. Dus er zit daar nu wel wat ruimte.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


01-06-2016 07:55:56
illyavaes
illyavaes
Ik zie dat sfj de nieuwe verkorting al gebruikt maar michaben nog de oude verkorting gebruikt.
Afgelopen weekend is de verkorting van Utrecht Lunetten op verzoek van ProRail Verkeersleiding gewijzigd van Utl in Utln (om zoveel mogelijk verwarring/tikfouten met Utlr te voorkomen en consistentie met bijv. Utvr te bereiken).
Kennelijk had NS enkele (reisinfo)systemen echter zo ingericht dat dergelijke wijzigingen bijv. maar 1x per jaar (en dan alleen midden december) "mogen" optreden, zodat daar problemen mee zijn...

Benieuwd hoe lang het duurt voordat het in alle kopieën van de LV op het internet verwerkt is (of dat de oude verkorting Utl daar als "bewijs" voor het fout zijn van Utln gaat dienen).
 

02-06-2016 08:32:57
gvttreinen
gvttreinen
In de nieuwste LV komen zowel Utza (Utrecht Zuid Aansluiting) als Utln (vervanging Utl) niet voor!  

02-06-2016 08:51:02
illyavaes
illyavaes
Wordt zoiets nog "uitgegeven" dan (en waar?)?
Ik dacht dat die alleen elektronisch bestaat (de facto in InfraAtlas) en in al onze systemen is dat wel doorgevoerd, dus dan loopt die (uitgave van de) LV achter...
 

02-06-2016 09:08:42
gvttreinen
gvttreinen
De LV wordt als PDF bestand ieder half jaar (intern) uitgegeven.  

02-06-2016 09:39:23
bacr
bacr
LV = Lijst van Verkortingen of zo?  

02-06-2016 10:29:06
qj7141
qj7141
Inderdaad!  

02-06-2016 10:32:32
broek53
broek53
Waarbij Verkorting een afkorting is van Afkorting  

02-06-2016 12:59:03
illyavaes
illyavaes
Er staan nu dus net de wijzigingen van midden december 2015 in, dus het lijkt me dat men nogal achterloopt - de datum die erop staat (1/6) is dus een uitgiftedatum en zeker geen "geldig met ingang van" datum.
Utza staat er ook nog niet in trouwens...
 

01-08-2016 11:54:14
moderator
Moderator
moderator
Vraag naar dienstregeling nieuwe stations verwijderd. Als dit bekend is, zal dat in de reisplanner verschijnen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-01-2017 17:13:15
VIRMm1
VIRMm1
EINDHOVEN - Het nieuwe station Eindhoven Acht/Eindhoven Airport moet aan de Anthony Fokkerweg komen te liggen. Daar zijn ook een HOV-busstation en Park & Ride-parkeerplaatsen gepland. De gemeente Eindhoven hoopt dat het belangrijke reisknooppunt er in 2020-22 ligt.

Dat zei projectleider Brainport City Ronald Rijnen dinsdagavond tegen leden van de gemeenteraad tijdens een presentatie. Brainport City is een verzameling van 66 projecten zoals de ontwikkeling van het stationsgebied en de binnenstad, het hoogwaardig openbaar vervoer, de wegenstructuur rond Eindhoven Airport en de groene omgeving in de gemeenten rondom de stad.

Groei
Het station Acht is belangrijk vanwege de groei van Eindhoven Airport. Naast het verbeteren van de bereikbaarheid via de wegen, wordt er ook gewerkt aan verbetering van het openbaar vervoer.

Nijmegen
In de situatie in Acht is een foto geplakt van station Goffert in Nijmegen. Officiële naam: multimodaal transferpunt Acht. Rondom het station moeten parkeerplaatsen komen voor wie de trein naar Eindhoven of de HOV-lijn naar Eindhoven Airport wil nemen.

Uiteindelijk moet het project wel op het meerjareninvesteringsplan van het rijk terecht komen. Of dat eind dit jaar al gebeurt, is nog onzeker. [

Bron: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/station-acht-komt-bij-anthony-fokkerweg-eindhoven-1.6837280

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 18-01-2017 17:13
 

18-01-2017 17:16:57
mren
mren
Ben benieuwd, station ligt niet zo ver van Strijp-S af en als ze het voor de reizigers naar Airport doen, is een reis met een IC naar Ehv en daar één van de electrische HOV-lijnen naar Airport sneller en handiger dan eerst in Tb/Ht op de sprinter overstappen (eens per halfuur waarschijnlijk) en dan in At nog eens overstappen met een bus die 5 minuten sneller is dan die vanaf Ehv zou zijn.

Bovendien heeft Ehv reeds een tweede busstation in ontwikkeling net ten zuiden van winkelcentrum Woensel waar de nodige overstappen moeten gaan gebeuren ter ontlasting van het aardige volle busstation bij het station.

Laatst bewerkt door mren op 18-01-2017 17:18
 

18-01-2017 17:37:44
treinfan
treinfan
Je zou natuurlijk ook een intercity daar kunnen laten stoppen, dan win je 20 minuten reistijd vanuit half Nederland naar Eindhoven Airport  

18-01-2017 17:40:58
dennistd
dennistd
Ja, en de rest van de reizigers verliest 3 minuten per rit...  

18-01-2017 17:59:47
Frontier
Frontier
Quote
treinfan (wo 18 jan 2017 17:37:44 https://www.somda.nl/forum/2391/p605248/): Je zou natuurlijk ook een intercity daar kunnen laten stoppen, dan win je 20 minuten reistijd vanuit half Nederland naar Eindhoven Airport

Gezien het internationale karakter van de luchthaven en met het oog op te bevorderen toerisme en zakelijk verkeer is dat nog niet eens zo'n gek idee.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-01-2017 18:04:59
mren
mren
En vanuit Hoogeveen? %08%  

18-01-2017 18:10:55
Frontier
Frontier
Zodra Hoogeveen ook een internationale luchthaven heeft kunnen we daar ook weer stoppen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-01-2017 18:21:52
AgentX
AgentX
Quote
dennistd (wo 18 jan 2017 17:40:58 https://www.somda.nl/forum/2391/p605250/): Ja, en de rest van de reizigers verliest 3 minuten per rit...


Poeh. Vreselijk.
 

18-01-2017 18:29:50
FourRoses
FourRoses
Quote
Frontier (wo 18 jan 2017 18:10:55 https://www.somda.nl/forum/2391/p605255/): Zodra Hoogeveen ook een internationale luchthaven heeft kunnen we daar ook weer stoppen. %08%
Check. Ook wel bekend onder de ICAO-luchthavenidentificatiecode EHHO.

Voor wat betreft het nieuwe station in Eindhoven. Zo dicht ligt deze toch niet op Strijp-S? Zo'n 2,5km. Zijn genoeg stations die een stuk dichter op elkaar liggen.
 

18-01-2017 18:44:38
mren
mren
Zie ook https://www.hermes.nl/data/upload/18_Hermes_Zuidoost_Brabant_2017_v8low4.pdf voor een overzicht anno nu.  

19-01-2017 07:20:27
bacr
bacr
Het was ook best leuk geweest om één van de oude Philipsspoortjes die vanaf het emplacement Acht afttakken, als spoorlijn door te trekken naar vlak voor het luchthavengebouw. Is maar een kilometer of anderhalf vanaf de hoofdbaan. Driehoekige aftakking, twee perronspoortjes en je zou vanaf Ht/Ehv twee pendels kunnen laten rijden....  

19-01-2017 07:33:38
b2py
b2py
Daar zou ik wel een BuCa van willen zien  

19-01-2017 10:17:10
AgentX
AgentX
Een wat? %03%  

19-01-2017 10:52:43
Astraea
Astraea
'Business case' volgens mij, al kiest men voor zulke projecten vaak voor een MKBA (maatschappelijke kosten-batenanalyse).

(Zie ook http://www.mkba-informatie.nl/mkba-voor-gevorderden/faq-voor-gevorderden/#Hoe%20verhoudt%20de%20MKBA%20zich%20tot%20business%20case?)
 

19-01-2017 14:24:54
bultena
bultena
Een business case. Kijken of het uit kan.  

19-01-2017 15:04:34
AgentX
AgentX
Maar goed, hoe je 't ook noemt. Dan zou ik zowel aan de noord- als aan de zuidzijde een aansluiting leggen, zodat je zowel vanuit Ht als vanuit Ehv kunt omrijden via Eindhoven Airport. Maar goed, dat gaat natuurlijk helemaal niet gebeuren, want je kunt wel nagaan dat het goedkoper is om een stationnetje te bouwen langs het bestaande spoor aan de Anthony Fokkerweg. Lokale busvervoerders gaan dan vanzelf wel daar stoppen en dan heb je ook een prima busverbinding naar het vliegveld.  

19-01-2017 15:48:01
mren
mren
Het punt is nu net dat je ook nu al een goede busverbinding hebt met Airport  

19-01-2017 16:01:19
treinfan
treinfan
Een verbinding waar makkelijk 20 minuten tijdwinst op gemaakt kan worden, vind ik geen goede verbinding. Vanuit Delft ben ik momenteel langer onderweg als ik naar Eindhoven Airport zou willen dan als ik naar Zaventem wil reizen. En dat is inclusief de overstap van 20 minuten in Roosendaal.  

19-01-2017 16:16:51
AgentX
AgentX
Inderdaad. Er is een busverbinding, maar je kunt natuurlijk vele malen sneller van en naar het vliegveld als je bij het station aan de Anthony Fokkerweg (laten we 't even Eindhoven Acht noemen) op de bus zou kunnen stappen.

Je legt dan een afstand van iets meer dan drie kilometer af, waar je met een bus wellicht een keer of twee tussendoor stopt, zeg een minuut of 10 aan reistijd, in tegenstelling tot nu waar lijn 400 nu zo'n tien kilometer moet afleggen, en je 25 minuten onderweg bent vanaf Ehv. Reistijd winst van zo'n 20 minuten vanuit de richting Utrecht.
 

19-01-2017 16:56:42
DingeZ
DingeZ
Laten we eerst kijken naar de feiten. We hebben momenteel twee buslijnen van Ehv naar het vliegveld, de 400 (direct, 21min, 4x/u), en de 401 (over HOV1, 23min, 6-8x/u), valt daar nou echt zoveel winst te behalen?  

19-01-2017 19:02:03
dennistd
dennistd
Als er echt zoveel vraag is vanuit noordelijke richting, waarom rijdt er dan geen bus vanuit Best naar Eindhoven Airport?  

19-01-2017 19:10:06
bart84
Moderator
bart84
Die is er ook. Lijn 20. Elk half uur.


Mvg. Bart
 

19-01-2017 19:26:23
dennistd
dennistd
Maar die rijdt alleen overdag zo te zien (vandaar dat 9292 hem niet gaf) en ook niet op zondag. Breidt die dienstregeling eens eerst uit naar de avonduren en zondag en ga overdag vaker rijden. Blijkt dan dat het aantal reizigers flink stijgt dan zou je over een station na kunnen gaan denken.

Laatst bewerkt door dennistd op 19-01-2017 19:27
 

19-01-2017 20:16:26
FourRoses
FourRoses
Vergeet niet dat station Acht er ook ligt voor... jawel, de inwoners van Acht. Ik ben niet bekend in Eindhoven, maar zo op de kaart ziet het er uit als een sterk verstedelijkt gebied. En ja, ik weet het. Je kunt aantal inwoners moeilijk matchen met aantal treinreizigers, maar de bewoners zelve zullen er hoe dan ook gebruik van gaan maken.  

20-01-2017 09:35:33
AgentX
AgentX
Quote
DingeZ (do 19 jan 2017 16:56:42 https://www.somda.nl/forum/2391/p605395/): Laten we eerst kijken naar de feiten. We hebben momenteel twee buslijnen van Ehv naar het vliegveld, de 400 (direct, 21min, 4x/u), en de 401 (over HOV1, 23min, 6-8x/u), valt daar nou echt zoveel winst te behalen?


Ja, lees mijn bericht nog maar eens.
 

20-01-2017 09:56:14
DingeZ
DingeZ
Ja, maar die winst heb je alleen als je even snel of sneller op At bent dan Ehv. Je wint maximaal 15 minuten aan reistijd t.o.v. vanaf Ehv, maar dan moet de frequentie wel hoog genoeg zijn (>4x/u). Alleen voor reizigers die nu al met een sprinter naar Ehv komen (dus vanaf Bet, Btl, Ot of Vg) is er echt een grote winst te behalen.  

20-01-2017 10:42:52
treinfan
treinfan
Nog even een keer goed teruglezen waar je op reageert
Quote
treinfan (wo 18 jan 2017 17:37:44 https://www.somda.nl/forum/2391/p605248/): Je zou natuurlijk ook een intercity daar kunnen laten stoppen, dan win je 20 minuten reistijd vanuit half Nederland naar Eindhoven Airport
 

20-01-2017 12:31:05
DingeZ
DingeZ
O, sorry. Ik denk dat ik dat zo onrealistisch vond dat ik het onbewust heb genegeerd.

Laatst bewerkt door DingeZ op 20-01-2017 12:31
 

23-01-2017 16:47:48
jorgo
jorgo
Sneller naar Eindhoven Airport zou fijn zijn, maar daarvoor zouden ook wat nachttreinen gewenst zijn... Eindhoven heeft nogal wat goedkopere vluchten naar populaire bestemmingen als Londen of Rome, en in mijn herinnering vertrekken die erg vroeg en komen ze vaak erg laat aan. Er zijn relatief veel vertrekken vóór 8-9 uur. Tel daarbij de tijd die je vroeger aanwezig moet zijn en wat veilige marge, en vanuit grote delen van het land kun je niet met de trein zeker niet in het weekend.

Dat geldt niet alleen voor de reizigers, maar ook voor het personeel wiens diensten beginnen ruim vóór deze eerste vluchten of eindigen na de laatste aankomsten. Vanuit Maastricht de vroege vlucht naar Stansted? Wordt auto. Dat lost tien minuten reistijdwinst niet op.

Schiphol heeft dat probleem al voor de uithoeken van het land, maar daar is er ten minste voor de Randstad nog een nachttrein. Schiphol vergt vanuit Maastricht bijna altijd een hotelovernachting óf een autorit van meerdere uren + parkingkosten. Niet voor niets gaan veel mensen hier naar Düsseldorf, Brussel, Charleroi, Weeze etc. Met de auto.

Dus een station voor minder dan 40 vluchten per dag waarvan een deel alleen per auto te halen is? En waarvoor alsnog een busritje nodig is? Vooral symbolisch lijkt me.
 

23-01-2017 22:15:04
Berk24
Berk24
Quote
treinfan (wo 18 jan 2017 17:37:44 https://www.somda.nl/forum/2391/p605248/): Je zou natuurlijk ook een intercity daar kunnen laten stoppen, dan win je 20 minuten reistijd vanuit half Nederland naar Eindhoven Airport

Alleen de 3500 dan, de 800 en 1100 mogen met volle vaart het station passeren. De reistijd naar Maastricht is al lang genoeg.
 

24-01-2017 03:49:23
dennistd
dennistd
En die naar Heerlen niet dan? %03%  

24-01-2017 06:49:22
AJT
AJT
Als je wat wilt, doe dan Vl. Over een jaar losgekoppeld van de 3500, tussen Vl en Ehv zit geen enkel ander vliegveld en Hrl ligt vlakbij Mt.  

24-03-2017 18:25:44
ToH
ToH
http://www.ad.nl/zoetermeer/vier-dagen-geen-trein-door-bouw-van-station~ad40704d/

Station BleiZo gaat blijkbaar dus toch geen Bleizo heten, maar Lansingerland-Zoetermeer?
 

24-03-2017 18:35:37
bloemkool
bloemkool
Klopt, daar was enkele weken geleden nieuws over.  

16-01-2018 22:45:20
Jes
Jes
Over een paar maanden gaat het nieuwe station Eem open. Ik lees tegenstrijdige berichten over hoe vaak de 37600 vanaf Rd gaat doorrijden: overdag elk halfuur of 4x per dag (buiten het seizoen 3x). Wie weet er meer over?  

16-01-2018 23:18:17
bultena
bultena
Dat wordt 4 x per dag en buiten het seizoen 3 x  

17-01-2018 01:09:21
dennistd
dennistd
Hier lees ik dat tot 20u alles door gaat rijden: https://www.oogtv.nl/2017/09/ieder-half-uur-met-trein-naar-eemshaven-stap-dichterbij/