Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
05-03-2007 15:19:47
wesley
wesley
Zoals de meeste mensen wel weten krijgt Amsterdam een nieuw treinstation, namelijk Holendrecht.
Nou werd er verteld dat dit pas in ''de toekomst'' zou worden gebouwd.
nu viel het mij op dat vandaag waarschijnlijk al is begonnen met de bouw van het nieuwe station aan de rechterkant (vanuit Ut naar Asd).
hier zijn al de perron randen geplaatst en zal het zand binnenkort worden gestort en al een bestrating worden aangelegd.
nou vind ik dit dus allemaal we een beetje raar, want ze zeiden dat het nog wel even zou duuren voor dat Holendrecht gebouwd werd.
weet iemand miss. meer of heeft iemand plaatjes oevr hoe het er uit moet gaan zien, graag.

Mvg: Wesley van der Meulen
 

05-03-2007 15:24:40
fabrierban
fabrierban
Raar verhaal, ik weet zelfs helemaal niets van een nieuw station Holendrecht.

Overgiens is het misschien handiger dit topic " Nieuwe Stations" te noemen.
Ik denk dat er de komende maanden nog wel enkele van deze discussies komen.
 

05-03-2007 15:31:15
ruysdael
ruysdael
Van de site van prorail:

Bouw station bij metrostation Holendrecht
De omgeving van Holendrecht zal de komende jaren verder uitgroeien als werk- en woongebied. Het AMC heeft grootschalige plannen voor verdere uitbreiding van ziekenhuis - en universiteit gerelateerde voorzieningen, medische en technologische bedrijven en medische en technologische onderzoekinstituten. In het entreegebied Paasheuvelweg worden kantoren gebouwd. In het kader van het project 'station Holendrecht e.o.' is door de gemeente Amsterdam een Masterplan gemaakt. Voorgesteld wordt om tussen de 1000 en 1200 woningen te realiseren, het winkelcentrum richting het station te verplaatsten en de scholen en sociale voorzieningen te vernieuwen. Bij het metrostation komt een treinstation, zodat dit gebied beter bereikbaar wordt.
Start: mei 2007
Gereed: december 2008
 

05-03-2007 15:31:54
wesley
wesley
Nou die start mag dan ook wel maart 2007 worden
verder klopt het inderdaad dat het hele gebied bij mij op de schop gaat

Laatst bewerkt door wesley op 05-03-2007 15:33
 


05-03-2007 15:39:13
ruysdael
ruysdael
overigens komt er ook nog een "Amsterdam Watergraafsmeer" en "Amsterdam Jan van Galenstraat"  

05-03-2007 15:42:09
wesley
wesley
Klopt, nog even en er gaan treinen op de metro lijnen rijden!
Als er evt. mensen zijn die graag de bouw willen volgen kan ik iedere werkdag foto's maken als ik op holendrecht opstap om naar school te gaan.
 

05-03-2007 15:44:14
bdk766
bdk766
Afgelopen donderdag (1/3) waren er al enkele perronwanden geplaatst, zag ik, toen ik voor de verandering eens met het OV naar m'n werk op de Paasheuvelweg ging. Qua reistijd is dat nu nog geen goed idee, maar als station Holendrecht klaar is, wordt het misschien een alternatief voor de A10 voor mij. Tegen de tijd dat de NZ-lijn ook klaar is, is waarschijnlijk m'n kantoor al elders %09%


Groeten uit Floradorp
 

05-03-2007 16:28:09
wesley
wesley
ik heb net even een paar foto's geschoten.
het perron word bijna even lang als het bestaande metroperron maar ligt enkele meters zuidelijker
 

05-03-2007 16:40:34
seinhuis
seinhuis
dus word een stoptrein/sprinter station. want intercoty's zijn langer dan metro's (zie duivendrecht/amsterdam amstel)  

05-03-2007 16:41:45
wesley
wesley
ja, klopt.
staat ook op wikipedia welke diensten er stoppen
 

05-03-2007 18:21:35
aestudent
aestudent
Quote
Fabrier: Overgiens is het misschien handiger dit topic "Nieuwe Stations" te noemen.
Ja, dat lijkt mij ook een goed plan. Dan krijgen jullie meteen een lijstje van de nieuwe stations:

Almere Poort (2010)
Amsterdam Hemboog (2008)
Amsterdam Holendrecht (2009)
Amsterdam Watergraafsmeer (2010)
Dordrecht Amstelwijck (-)
Dronten (2013)
Emmen Zuid (-)
Groningen Europapark (09/2007 tijdelijk, 08/2009 def.)
Haarlem West (2010)
Halfweg/Zwanenburg (07/2009)
Kampen Zuid (2013)
Maarssen Noord (-)
Purmerend Weidevenne (2008)
Sassenheim (2009)
Schiedam Kethel/Spaland (2009)
Tiel Passewaaij (04/2007)
Utrecht Zuilen (04/2007)

Tussen haakjes staat het drgl-jaar of het wijzigingsblad waarmee waarmee het station volgens planning in gebruik wordt genomen. Zo kan Utrecht Zuilen bijv. met het wijzigingsblad van 16 april 2007 in de dienstregelingen worden opgenomen. Over Dordrecht Amstelwijck, Emmen Zuid en Maarssen Noord wordt nog gediscussieerd, dus een openingsdatum van die stations is niet vermeld.

Laatst bewerkt door aestudent op 05-03-2007 18:47
 

05-03-2007 18:28:10
edegroot
edegroot
Purmerend Weidevenne (2008) Ja, die komt er ook nog bij..
Topic-titel is aangepast
 

05-03-2007 18:33:50
dumpy_dump
dumpy_dump
Utrecht Zuilen wordt toch geopend per 17-4-2007, of heb ik wat gemist?  

05-03-2007 18:37:00
rh_ii
rh_ii
Vergeet ook Tiel Passewaaij niet

Bas
 

05-03-2007 18:38:07
edegroot
edegroot
Quote
dumpy_dump: Utrecht Zuilen wordt toch geopend per 17-4-2007, of heb ik wat gemist?
Klopt, maar 1 dag eerder lijkt mij logischer : "De ingebruikname van het nieuwe station stond oorspronkelijk gepland bij het ingaan van de dienstregeling 2007 op 10 december 2006. Dat is inmiddels uitgesteld tot april 2007, omdat de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer vertraging heeft opgelopen."
 

05-03-2007 18:38:25
woepje
woepje
Quote
aestudent: Groningen Europapark (2008 tijdelijk, 2010 def.)

Dan pas? Poeh, duurt ook lekker lang. %03%
 

05-03-2007 18:43:44
aestudent
aestudent
Oeps... Ik zal 's een nieuwer document nemen. Ik heb mijn eerdere post nu aangepast, volgens mij klopt 't zo beter.

@Dumpy: niet de 17e, maar 16 april.

Laatst bewerkt door aestudent op 05-03-2007 18:44
 

05-03-2007 18:44:20
salieri
salieri
Alsof we iets aan dat Europark station hebben
Die voetbalsupporters wandelen maar lekker naar het stadion%05%
 

05-03-2007 18:47:53
woepje
woepje
Quote
salieri: Alsof we iets aan dat Europark station hebben
Die voetbalsupporters wandelen maar lekker naar het stadion%05%
Volgens mij is dat gebeuren daar bij het Europark daar meer dan alleen een voetbalstadion.
Quote
De gemeente Groningen is druk doende met de ontwikkeling van de nieuwe wijk Europapark, iets ten zuidoosten van het centrum van Groningen. Deze wijk zal onder meer bestaan uit woningen, scholen, kantoren en het voetbalstadion Euroborg.
 

05-03-2007 18:53:42
salieri
salieri
Oh, dacht dat het alleen met dat voetbalstadion te maken had  

05-03-2007 18:55:39
lucky
lucky
Op welke lijn komt dat station dan? Ik kan het zo even niet bedenken  

05-03-2007 19:03:12
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
aestudent: Haarlem West (2010)
Dit station zal de vervanger worden van Overveen. Daarbij komt het station een paar 100 meter dichter bij Haarlem komen te liggen, ter hoogte van de Westelijke Randweg.
 

05-03-2007 19:11:02
woepje
woepje
Quote
lucky: Op welke lijn komt dat station dan? Ik kan het zo even niet bedenken
volgens mij wilden ze het tijdelijke station op de lijn Gn - Nsch bouwen en het definitieve station op de lijn Gn - Nsch/Zl? Zeker weet ik het niet.

Op wikipedia hebben ze het er ook over.

Quote
Station Groningen Zuid is een gepland nieuw spoorwegstation in de stad Groningen. Oorspronkelijk werd het toekomstige station aangeduid als Groningen-Europapark, naar de stadswijk Europapark. Het station komt te liggen tussen het helperpark en de helperzoom: aan de bestaande spoorlijn tussen Hoofdstation en de splitsing van de lijnen naar Assen en Winschoten. Oorspronkelijk zou het in 2006 geopend worden, maar dat bleek niet haalbaar. Verwacht wordt dat er in 2007 een tijdelijk station zal zijn en het definitieve station, ter hoogte van de Euroborg, is nu voorzien in 2009. Het tijdelijke station zal alleen aangedaan worden door treinen van en naar Nieuweschans[1].


Laatst bewerkt door woepje op 05-03-2007 19:22
 

05-03-2007 19:26:50
dvdhoven
dvdhoven
Even over Utrecht - Amsterdam. Het heeft er nog steeds alle schijn van, dat de viersporigheid op 16 april in dienst gaat. Maar zeg nooit nooit, de Utrechtboog is ook op het allerlaatste moment uitgesteld.
Maar de klapper komt pas na 16 april Namelijk dan moeten de slingers bij Abcoude nog gebouwd en aangesloten gaan worden. Daar fiets je namelijk dwars door wat nu nog bestaand spoor is, heen.
De bedoeling is nu, direct na indienstname op 16 april, ook weer de hele zaak buiten dienst te nemen en dan wordt er een week lang enkelspoor gereden tussen - ik dacht - Breukelen en Holendrecht of Bijlmer. Daar schijnt zelfs een handbedieningstoestelletje, model NX, voor in elkaar geknutseld te zijn. Volgens de Functioneel Beheerder Lokaal Plan Amsterdam kunnen er dan max. 7 treinen per uur rijden. Vraag me niet naar verdere details, dit tik ik zo uit het hoofd en omdat ik - gelukkig - dit keer niks aan de infra van LokaalPlan Amsterdam hoef te knutselen, heb ik me er ook niet vreselijk in verdiept.
Gaat 16 april niet door, dan zijn de rapen voor mij wel gaar. %04% Dan heeft NSR Centrale Dienstregelingsplanning alles op de nieuwe infra gepland en dan moet dat terugvertaald worden naar de oude infra. Dat is een nachtmerrie, waar ik niet aan wil denken.
Overigens weet ik niet of alle software problemen nu opgelost zijn.
Oa was er een probleem met het overlopen tussen de beide binnensporen.


Dick van den Hoven
 

05-03-2007 19:41:08
ruysdael
ruysdael
Quote
taigagaai:
Quote
aestudent: Haarlem West (2010)
Dit station zal de vervanger worden van Overveen. Daarbij komt het station een paar 100 meter dichter bij Haarlem komen te liggen, ter hoogte van de Westelijke Randweg.
Zonde zeg! Het is zo'n mooi oud station.. Tja, begrijpelijk is het wel, 't ligt praktisch in het bos en wordt veel door wandelaars gebruikt.
 

05-03-2007 19:48:37
mark
mark
Ook nog gepland: Hengelo Gezondheidspark (tussen Hgl en Ddn)  

05-03-2007 19:52:28
maaslijn
maaslijn
Er is ook nog een station gepland op de Maaslijn; station Molenhoek. Ik neem aan op de plaats van Mook-Middelaar.  

05-03-2007 19:52:42
kjansma
kjansma
Het valt me op dat de stations die in Brabant gepland zijn keer op keer worden uitgesteld (bijv Maaspoort) terwijl een redelijk nieuw plan (Holendrecht) in no-time tot uitvoer wordt gebracht.

En hier een ander vurig gewenst station:
http://www.stationmaarheeze.nl/

Laatst bewerkt door kjansma op 05-03-2007 19:53
 

05-03-2007 19:53:46
reizigert
reizigert
Vergeet Limburg niet:
http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/2/23/MGL/HE/9/articles/artikel_DDL_1DA_20070223_55_300.php
Twee nieuwe stations in 2007:
- Heerlen Oost (tussen Hrl en Lg)
- Eygelshoven Markt (tussen Lg en Han)
In de loop van 2008:
- Heerlen In de Cramer (tussen Hrla en Vdl)

Eerlijk gezegd lijken me alledrie de stations nogal overbodig....

Laatst bewerkt door reizigert op 05-03-2007 19:56
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-03-2007 19:56:24
maaslijn
maaslijn
Molenhoek ligt ook in Limburg  

05-03-2007 20:09:11
rick
rick
Quote
ass-er: Zonde zeg! Het is zo'n mooi oud station.. Tja, begrijpelijk is het wel, 't ligt praktisch in het bos en wordt veel door wandelaars gebruikt.
En Haarlem West komt in een woonwijk te liggen en naast een hogeschool, dan is het best logisch.
En val niet van het perron in Haarlem West want dan lig je in Overveen
 

05-03-2007 20:38:38
aestudent
aestudent
Quote
Karel: Het valt me op dat de stations die in Brabant gepland zijn keer op keer worden uitgesteld (bijv Maaspoort) terwijl een redelijk nieuw plan (Holendrecht) in no-time tot uitvoer wordt gebracht.
Tja, dat zal vast een politieke kwestie zijn...
Quote
Mark: Ook nog gepland: Hengelo Gezondheidspark (tussen Hgl en Ddn)

Stefan: Er is ook nog een station gepland op de Maaslijn; station Molenhoek. Ik neem aan op de plaats van Mook-Middelaar.

Karel: http://www.stationmaarheeze.nl/

reizigert: - Heerlen Oost (tussen Hrl en Lg)
- Heerlen In de Cramer (tussen Hrla en Vdl)
Ik vind geen van deze stations terug in de documenten die ik hier heb van ProRail, maar als jullie het zeggen geloof ik het meteen.
Quote
reizigert: - Eygelshoven Markt (tussen Lg en Han)
Jep, die zie ik nu staan bij de LightRail-stations , gepland voor drgl 2008.

Laatst bewerkt door aestudent op 05-03-2007 20:38
 

05-03-2007 20:46:46
mark
mark
Over Hengelo Gezondheidspark zijn al diverse artikelen in de TC Tubantia verschenen dus daar zijn wel degelijk plannen voor  

05-03-2007 20:48:14
dumpy_dump
dumpy_dump
Als we alle plannen mogen geloven ligt Nederland straks vol met stations... Maarreh, ik mis nog wel alle RandstadSpoor-haltes rond Utrecht (Vaartse Rijn, Lage Weide, Majella en Woerden Molenvliet)?  

05-03-2007 20:50:44
reizigert
reizigert
Quote
aestudent: Ik vind geen van deze stations terug in de documenten die ik hier heb van ProRail, maar als jullie het zeggen geloof ik het meteen.


Mooi Op de locatie van Heerlen-Oost zijn overigens 2 weken geleden al de bouwborden verschenen waarop het wordt aangekondigd, met daarop ook al de pas bestelde GTW
 

05-03-2007 21:13:15
stephan90
stephan90
Quote
dvdhoven: Even over Utrecht - Amsterdam. Het heeft er nog steeds alle schijn van, dat de viersporigheid op 16 april in dienst gaat. Maar zeg nooit nooit, de Utrechtboog is ook op het allerlaatste moment uitgesteld.
Maar de klapper komt pas na 16 april Namelijk dan moeten de slingers bij Abcoude nog gebouwd en aangesloten gaan worden. Daar fiets je namelijk dwars door wat nu nog bestaand spoor is, heen.
De bedoeling is nu, direct na indienstname op 16 april, ook weer de hele zaak buiten dienst te nemen en dan wordt er een week lang enkelspoor gereden tussen - ik dacht - Breukelen en Holendrecht of Bijlmer. Daar schijnt zelfs een handbedieningstoestelletje, model NX, voor in elkaar geknutseld te zijn. Volgens de Functioneel Beheerder Lokaal Plan Amsterdam kunnen er dan max. 7 treinen per uur rijden. Vraag me niet naar verdere details, dit tik ik zo uit het hoofd en omdat ik - gelukkig - dit keer niks aan de infra van LokaalPlan Amsterdam hoef te knutselen, heb ik me er ook niet vreselijk in verdiept.
Gaat 16 april niet door, dan zijn de rapen voor mij wel gaar. %04% Dan heeft NSR Centrale Dienstregelingsplanning alles op de nieuwe infra gepland en dan moet dat terugvertaald worden naar de oude infra. Dat is een nachtmerrie, waar ik niet aan wil denken.
Overigens weet ik niet of alle software problemen nu opgelost zijn.
Oa was er een probleem met het overlopen tussen de beide binnensporen.


Op OVL is daar laatst een flink bericht over geplaatst (situatie na 16 april). Niet alles heb ik onthouden, maar probeer het maar eens:

In het weekend van 14/15 april gaat het spoor Ut - Asd buiten dienst voor werkzaamheden. Per 16 april komt dan het buitenste spoor van Ut naar Asd in dienst, i.c.m. de wissels om de perrons te Mas en Bkl te bereiken. In de tegenrichting verandert er weinig, behalve dat spoor 1 te Ac niet meer wordt gebruikt. Vanwege het bepertke aantal inhaalmogelijkheden wordt de DRGL gewijzigd. De ICE, 3000 en 3500 blijven in tact, de 7200 rijdt 2x/uur Ut - Asd. De 800 wordt VAN Asd NAAR Ut omgeleid door Hvs. Naar Asd wordt de 7200 ingehaald door de 800 te Bkl.

Voor Ac komt er een aparte oplossing: Naar Ut wordt er gehalteerd op spoor 2, nu is dat niet iets om wakker van te liggen, maar naar Asd wordt interessanter. Ten zuiden van het aquaduct komt een tijdelijk perron. Vanaf dit perron rijdt een pendelbus(!) naar 'gewoon' Ac. Er werd ook nog iets gemeld over de beveiliging op het stuk Asb - Ut. Voor zover ik het nog begrijpt zou er geen signalering zijn, maar dat weet ik niet meer zo goed.

Een weekend later ligt Ut - Asd er weer uit. Beiden binnensporen wordt in dienst gesteld, het nieuwe Ac wordt geopend en het oude gedeelte wordt opgebroken, al is het maar om het nieuwe bereikbaar te maken...

Het buitenspoor komt nog niet meteen in dienst, dat gebeurd pas op woensdag 25 april doordat er de nachten ervoor hard wordt doorgewerkt. Omdat nog niet alles gereed is wordt er op 23 en 24 april nog de tijdelijke DRGL gereden.

De halte Zuilen gaat volgens de huidige planning tegelijk met de binnensporen open, 23 april dus. Er zijn echter geruchten dat de gemeente niet klaar is met het station en dat de opening wordt uitgesteld. Het ziet er daar overigens wel al aardig gebruiksklaar uit.

Tot slot is het misschien nog leuk om te melden dat de goederentreinen die beginnen op Lage Weide tijdens de nood-drgl gebruik gaan maken van het losterrein op de Cartesiusweg.

Tot zover het probeerseltje, als er iets niet klopt of als er aanvullingen zijn, geef maar een gil.

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 05-03-2007 21:14
 

05-03-2007 21:29:36
wesley
wesley
Quote
aestudent: Amsterdam Holendrecht (2009)

ik denk zelf dat dit wel eerder zal worden.

Laatst bewerkt door wesley op 05-03-2007 21:30
 

05-03-2007 21:35:02
rob_ehv
rob_ehv
In brabant vlakbij Eindhoven ( acht ) schijnt ook een nieuwe tekomen


robq
 

05-03-2007 23:32:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Over Dordrecht Amstelwijck, dat schijnt nu definitief afgeblazen te zijn omdat het kantorenpark ernaast (wat er eigenlijk als enige nog 'n beetje in de buurt ligt) na vele jaren nog altijd voor 99% uit grasveld bestaat.

In ruil daarvoor wil de gemeente Dordrecht een nieuw station Dordrecht Copernicusweg wat bij de overweg in de Zuidendijk moet komen en Dordrecht Zuid vervangt.
Er zijn overigens ook nog altijd plannen voor Dordrecht Leerpark, met dat station schijnt al rekening gehouden te worden bij de bouw van de tunnel onder het spoor in de Laan der Verenigde Naties. Wat de status van het evenementenstation Dordrecht Stadion is (bij de tweede overweg tussen Ddr en Ddrs) weet ik niet, volgens mij redelijk twijfelachtig. Er staat ook niks over in de MerwedeLingeLijn-plannen.
 

06-03-2007 08:38:59
thieskes
thieskes
helmond noord ? %08%


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

06-03-2007 08:48:43
billy
billy
Er is ook sprake dat Tilburg 3 nieuwe stations erbij krijgt in de toekomst, maar dat is er in de politiek zover ik weet nog lang niet doorheen. Het zal dan waarschijnlijk gaan om Udenhout, Berkel-Enschot (beiden gemeente Tilburg) en Tilburg Oost.  

06-03-2007 09:47:39
webguy
webguy
Ze waren vandaag idd bezig bij het toekomstige station Holendrecht - schotten werden geplaatst en er lag een hele hoop zand...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-03-2007 10:04:38
fabrierban
fabrierban
Molenhoek is een serieus plan.
Geplande opening eind dit jaar of begin volgende jaar.
 

06-03-2007 10:07:00
fabrierban
fabrierban
Quote
rob_ehv: In brabant vlakbij Eindhoven ( acht ) schijnt ook een nieuwe tekomen

Nee dat is van de baan.
Te weinig potentieel en ook nauwelijks meer in te passen.
Dat had dan meegenomen moeten worden met de spoorverdubbeling.
 

06-03-2007 10:13:30
fabrierban
fabrierban
Quote
kjansma: Het valt me op dat de stations die in Brabant gepland zijn keer op keer worden uitgesteld (bijv Maaspoort) terwijl een redelijk nieuw plan (Holendrecht) in no-time tot uitvoer wordt gebracht.

En hier een ander vurig gewenst station:
http://www.stationmaarheeze.nl/

Je moet een onderscheid maken tussen allerlei natte dromen van wethouders en serieuze plannen. Dat station Maaspoort heeft nooit het stadium van een serieus plan bereikt en is gezien onhandige ligging t.o.v. de bebouwing ook nauwelijks rendabel te maken.

Maarheeze horen we ongetwijfeld na de Statenverkiezingen meer over. Roddel: er wordt gefluisterd dat dit het doekje voor het bloeden moet worden voor de heropening van Budel-Weert dat door dezelfde gemeente Cranendonck loopt.
 

06-03-2007 10:19:14
lamote_ban
lamote_ban
Quote
reizigert: Vergeet Limburg niet:
...


Zonder onaardig te willen doen: de provincie Limburg is al 15 jaar kampioen in spoorwegplannen maken zonder ooit iets te realiseren.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-03-2007 10:19
 

06-03-2007 10:22:43
lamote_ban
lamote_ban
Arriva had ook nog plannen voor een station in Hoogkerk.
Het zou volgens de aanbesteding een proef worden met een mobiel station.
Maar ook daar wordt niets meer van vernomen.
 

06-03-2007 12:49:50
dvdhoven
dvdhoven
Quote
stephan90: De halte Zuilen gaat volgens de huidige planning tegelijk met de binnensporen open, 23 april dus. Er zijn echter geruchten dat de gemeente niet klaar is met het station en dat de opening wordt uitgesteld. Het ziet er daar overigens wel al aardig gebruiksklaar uit.
Volgens de planning van LokaalPlan Amsterdam, die ik heb, gaat Utrecht Zuilen pas 25 april open. Op die dag moet de viersporigheid volkomen functioneel zijn.
Dit komt omdat het buitenspoor Asb - Ut op 23 april buiten dienst gaat voor verwijderen oud spoor en verwijderen noodperron in Maarssen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-03-2007 12:52


Dick van den Hoven
 

06-03-2007 14:04:00
mv
mv
Er zou over niet al te lange tijd (geschat werd 2008 maar dat redden ze niet meer)om Leeuwarden ook een Xtra station te geven wel te verstaan Leeuwarden-zuid of Leeuwarden-Zuiderburen (laatste vernoemd naar de desbetreffende wijk).
Ook zijn er plannen om in de haak om Leeuwarden straks een Terminal te bouwen met kantoren en overige b.v's.Vanuit daar zou een stads tram vanaf een Mega parkeerplaats naar het Centrum gaan.Dit laatste plan staat alleen nog op papier dus is nog even afwachten van hoe en wat.Ook zouden er plannen zijn om de LightRail verbindingen tussen Leeuwarden en een aantal andere dorpen (rondje Friesland)uit te breiden waarop het station aantal op 29 extra zouden komen.
Greetz:MV
 

06-03-2007 14:14:01
Bollenstad
Bollenstad
Hoe staat het overigens met de plannen voor:
- Sassenheim (Ledn-Shl)
- Leiden Noord cq. Leiden Merenwijk (Ledn-Shl)
 

06-03-2007 14:17:14
fabrierban
fabrierban
@Bollenstad
Sassenheim staat in de Prorail planning voor 2009.
Leiden Merenwijk is een wens van tien jaar geleden, inmiddels categorie "vergeet het maar".
 

06-03-2007 15:00:51
peterselie
peterselie
Quote
mv: Er zou over niet al te lange tijd (geschat werd 2008 maar dat redden ze niet meer)om Leeuwarden ook een Xtra station te geven wel te verstaan Leeuwarden-zuid of Leeuwarden-Zuiderburen (laatste vernoemd naar de desbetreffende wijk).



In ieder geval geen zuiderburen, omdat in de buurt van die wijk geen meter spoor ligt Wel zou Zuidlanden of werpsterhoek een naam kunnen zijn, want daar staan kantoren en een station gepland. Als het er al van komt, dan schat ik dat het niet eerder dan 2014 wordt.
 

06-03-2007 15:02:07
fabrierban
fabrierban
@peterselie
Komt dat station dan aan de lijn naar Heerenveen of aan de lijn naar Sneek?
 

06-03-2007 15:02:56
lucky
lucky
Er is ook nog leeuwarden achter de hoven? gaan daar ooit nog treinen stoppen?  


06-03-2007 15:04:00
lucky
lucky
Quote
fabrier: @peterselie
Komt dat station dan aan de lijn naar Heerenveen of aan de lijn naar Sneek?



Waarschijnlijk aan de lijn van heerenveen dan, aangezien je naar sneek erg snel de bebouwde kom uit bent..
 

06-03-2007 15:08:19
peterselie
peterselie
@fabrier: Het is idd aan de lijn naar Heerenveen, ongeveer een kilmeter onder Goutum.

@lucky: achter de hoven zit al in de dienstregeling opgenomen, alleen stop er maar 3 keer op een dag een trein op door de weekse dagen. voor een volledige opname in de dienstregeling zal denk ik nog wel even gewacht moeten worden, ivm tekort aan baanvakcapaciteit en de mogelijkheid van terugdringen van vertragingen.
 

06-03-2007 15:20:59
ruysdael
ruysdael
Quote
wesley:
Quote
aestudent: Amsterdam Holendrecht (2009)

ik denk zelf dat dit wel eerder zal worden.
December 2008 is het klaar, maar dat betekent dus in DRGL2009
 

06-03-2007 15:28:31
fabrierban
fabrierban
Leeuwarden achter de Hoven is in de spits in gebruik, zie de dienstregeling op de Arriva-site.
De hele dag is een mij onbekende optie.
 

06-03-2007 15:34:16
lucky
lucky
3x stoppen is zo raar, wat als je je fiets ofzo daar neer zet, en dan kan je niet de goede trein terug nemen en staat je fiets bij dat station... logica alom  

06-03-2007 16:15:42
dh3201
dh3201
Ik denk dat de meeste gebruikers van Achter de Hoven vanaf dat station naar de fabriek lopen.


Shqiperise-lopers?
 

07-03-2007 10:28:23
mv
mv
Achter de hoven word per dag ongeveer zo rond de 6x per dag aangedaan.
S'morgens 3x en smiddags 3x i.v.m personeel van de Royal Friesland Foods a.k.a de Frico/Domo.
Greetz:MV
 

07-03-2007 13:58:15
mv
mv
Any way:
je kunt daar in die hoek redelijk fotograferen. Niet aan de kant van de Fabriek dat is eigen terrein je weet wel van: wets artikel....
Greetz:MV
 

11-03-2007 14:02:56
fabrierban
fabrierban
http://members.home.nl/fabrier/NieuweStations.xls

Ik geprobeerd alle informatie hierboven op een rijtje te zetten.

Wat betreft de status heb ik geprobeerd onderscheid te maken tussen:
- in aanleg
- in planning (door Prorail, niet door de wethouder!)
- gewenst (in discussie dus)
- afgeschoten (niet langer ana de orde)

Wie correcties of aanvullingen heeft, laat ze hier even weten.
 

11-03-2007 14:24:34
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Prima lijst!

Amsterdam Hemboog lijkt me overigens voor drgl 2008 erg onwaarschijnlijk worden.
Dan zou er toch echt op korte termijn gebouwd moeten worden.
 

11-03-2007 14:36:36
mich
mich
eventuele toevoegingen gewenste stations: Grubbenvorst, Spekholzerheide, Avantis, Veghel, Schijndel, Uden,  

11-03-2007 14:37:55
lamote_ban
lamote_ban
@mich
Hoe serieus is dat plan voor Grubbenvorst eigenlijk?
 

11-03-2007 14:40:35
kjansma
kjansma
Quote
fabrier: - afgeschoten (niet langer ana de orde)

Wat is je bron voor Maaspoort = afgeschoten?
Dat jij het niet ziet zitten (met overigens slechte argumenten) betekent niet dat het er nooit komt.
 

11-03-2007 14:42:44
mich
mich
Grubbenvorst heeft 5000 inwoners en ligt tegen het spoor aan. Gemeente en dorpsraad wensen een station, maar vanaf de provincie is er niks te horen.

Laatst bewerkt door mich op 11-03-2007 14:43
 

11-03-2007 16:05:27
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kjansma: Wat is je bron voor Maaspoort = afgeschoten?


Ik woon zelf in Den Bosch en ken de discussie goed uit de lokale pers. De eerste ideeen voor dit station dateren van 20 jaar geleden toen de wijk Maaspoort gepland werd. NS heeft de boot altijd afgehouden (te ver gelegen van de bebouwing) en de gemeente heeft er ook nooit echt aan getrokken. De wijk is inmiddels al lang voltooid en de laatste jaren hoor je over het station vrijwel niets meer.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-03-2007 16:11
 

11-03-2007 16:09:29
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mich: Grubbenvorst heeft 5000 inwoners en ligt tegen het spoor aan. Gemeente en dorpsraad wensen een station, maar vanaf de provincie is er niks te horen.

5000 lijkt me wel minimaal voor een station als er geen verder achterland is en er ook nog een parallele buslijn is.
Ik vraag me af of bijv. Belfeld dan niet meer kans zou maken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-03-2007 16:09
 

11-03-2007 16:24:30
geert
geert
Ik mis in de excellijst het station Utrecht Leidsche Rijn, tussen Utrecht en Utrecht Terwijde. Dit station is momenteel aan de nieuwe hoge spoorbaan in aanbouw. Ook de verplaatsing van Vleuten staat niet in de lijst, maar gaat wel door aan de nieuwe spoorbaan.

Overigens komt station Woerden Molenvliet er zeker als keerplek, maar of er ook een station komt is nog niet zeker.

Groetjes,
Geert.
 

11-03-2007 16:53:51
edegroot
edegroot
Quote
lamotep: Amsterdam Hemboog lijkt me overigens voor drgl 2008 erg onwaarschijnlijk worden. Dan zou er toch echt op korte termijn gebouwd moeten worden.
Hoezo ? Er komt geen compleet nieuw station, het gaat alleen maar om perrons, daar ben je echt geen 9 maanden mee bezig. Het station ligt er tenslotte al (Ass)
 

11-03-2007 17:24:32
kjansma
kjansma
Quote
Ik woon zelf in Den Bosch en ken de discussie goed uit de lokale pers. De eerste ideeen voor dit station dateren van 20 jaar geleden toen de wijk Maaspoort gepland werd. NS heeft de boot altijd afgehouden (te ver gelegen van de bebouwing) en de gemeente heeft er ook nooit echt aan getrokken. De wijk is inmiddels al lang voltooid en de laatste jaren hoor je over het station vrijwel niets meer.

- In de Netwerkanalyse BrabantStad die niet eens zo lang geleden naar min V&W is gestuurd staat Maaspoort nog steeds genoemd, met prioriteit 'hoog'.
- In de krant stond een paar weken geleden dat Maaspoort nog steeds gewenst is, maar dat het pas kan komen nadat de Diezebrug een hogere capaciteit heeft
- De reden dat Maaspoort niet gebouwd werd heeft te maken met het ontbreken van capaciteit bij de Diezebrug
- De kans is groot (de provincie vind het belangrijk) dat de Diezebrug over niet al te lange tijd daadwerkelijk verbreed gaat worden.
- Dus de plannen zijn er nog steeds, maar realisatie kan pas nadat de nieuwe Diezebrug is voltooid.
- Wat betreft bebouwing:
== De wijk ligt nu langs tegen het spoor aan. Dwz 20.000 inwoners op max 15 minuten fietsafstand (via bijv. Sluisweg)
== Aan de andere kant wordt Haverleij gebouwd. Dwz 10.000 inwoners aan de andere kant op fietsafstand.

Daarom vraag ik om een *serieuze bron* als iemand beweert dat de plannen zijn afgeschoten. Want de bronnen die ik heb wijzen absoluut niet in die richting.
 

11-03-2007 19:02:19
wouderobva
wouderobva
Quote
geert: Ik mis in de excellijst het station Utrecht Leidsche Rijn, tussen Utrecht en Utrecht Terwijde. Dit station is momenteel aan de nieuwe hoge spoorbaan in aanbouw. Ook de verplaatsing van Vleuten staat niet in de lijst, maar gaat wel door aan de nieuwe spoorbaan. .....Groetjes,
Geert.

Wou je het station Utrecht Leidsche Rijn bovenop het AmsterdamRijnKanaal hebben?

Laatst bewerkt door wouderobva op 11-03-2007 19:02
 

11-03-2007 21:14:45
stephan90
stephan90
Het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn komt net na de brug over de A2 in de richting Wd. Eind 2007 komen overigens de eerste twee sporen op het stuk Hml - brug over A'dam-Rijnkanaal in dienst. Nu is dat maar een planning, want ik heb het idee dat niet echt haalbaar is. Er ligt wel grind op het hele stuk, maar van nieuwe stations is nog niks te zien.

Utt zal het hoogstwaarschijnlijk met nog een tweede noordperron in de richting Wd moeten stellen, want te hoogte waar nu de loopbrug staat moet de twee sporen Ut --> Wd komen...

Stephan
 

11-03-2007 23:03:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
In de TC Tubantia van gisteren stond dat de Hengelo Gezondheidspark eind 2007 op zou gaan.  

11-03-2007 23:09:04
webguy
webguy
Quote
stephan90: Er ligt wel grind op het hele stuk, maar van nieuwe stations is nog niks te zien.
Dat klopt niet. Samen met de dijk / bak / bruggen zijn er in de zijkant perrons gebouwd. Je kan ze redelijk goed zien, op een staat bijvoorbeeld een container naar Strukton. Verder zijn er ook al trappen, kijk maar Bijvoorbeeld bij Utrecht Terwijde. Aan de perrons zie je ook dat Terwijde en Vleuten een stukje opschuiven, het eind van het huidige perron is ongeveer het begin van de nieuwe perrons.

Laatst bewerkt door webguy op 11-03-2007 23:12


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

12-03-2007 08:56:36
fabrierban
fabrierban
Quote
taigagaai: In de TC Tubantia van gisteren stond dat de Hengelo Gezondheidspark eind 2007 op zou gaan.

Aan welke lijn zou dit moeten komen?
 

12-03-2007 09:25:45
fabrierban
fabrierban
@kjansma
Tja, wat betreft Maaspoort het blijft natuurlijk een kwestie van inschatting, maar de realiteit is dat er al 20 jaar geen schot in de discussie zit. NS zit er niet op te wachten en de gemeente Den Bosch trekt er ook niet aan. Daar komt bij dat de nieuwe wethouder Eigeman (GroenLinks) sterk anti-OV is.
 

12-03-2007 11:11:20
kjansma
kjansma
Kom nou eens met een serieuze bron, want dit is ongefundeerde onzin.
Als je niet met een serieuze bron kan komen, kun je dat station net zo goed uit je overzicht halen, want zoals het nu staat kun je het niet verantwoorden.

Hier een artikel uit BD van 19-10-2006
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/article751940.ece

Hoe je erbij komt dat Eigeman anti-OV is weet ik niet, maar je geloofwaardigheid is nu helemaal verdwenen.
 

12-03-2007 11:18:54
Bollenstad
Bollenstad
Artikel in BD geeft trouwens een boel concrete info!

O/T: Een groen-links wethouder die anti OV is? Die moet nog geboren worden! %08%
 

12-03-2007 12:40:17
lamote_ban
lamote_ban
@kjansma
Je kunt wel heel aggressief worden, maar ik denk dat fabrier de zaken redelijk inschat. Ambtelijke nota's zijn geduldig, maar als een station al twintig jaar in discussie is en er geen enkel schot in zit heb ik ook de neiging alle mooie plannen met een flinke korrel zout te nemen. Zeker zo lang provincie en gemeente zelf geen cent wensen bij te dragen. Daar ligt ook het grote verschil tussen plannen van Brabant en bijv. Gelderland.

Verder is de link met de Diezebrug nieuw, die is er in het verleden nooit geweest. Technisch lijkt het me met de huidige dienstregeling ook helemaal geen issue.

En wat die wethouder betreft: die heeft kort na zijn aantreden verklaard geen voorstander van verbetering van het OV te zijn omdat dat alleen maar fietsers in de bus zou lokken en dus slecht is voor het millieu. Dat is hem destijds op veel kritiek komen te staan en tegenwoordig is hij dus tactischer en probeert nu bijv. het OV in het centrum te verbieden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-03-2007 12:55
 

12-03-2007 12:56:41
kjansma
kjansma
Ik snap niet waarom mijn vraag naar serieuze bronnen als 'heel aggressief' wordt betiteld.
Dus ik vraag het nog maar een keer: gaarne een serieuze bron waarin staat dat station Maaspoort afgeschoten is.
Het enige wat ik lees zijn ongefundeerde uitspraken van jullie kant. Je zegt dat er geen enkel schot in de zaak zit, dat is weer een voorbeeld van een uitspraak waar je geen bewijs voor hebt. Verder beweer je nu dat ze geen cent willen bijdragen, ook dat is weer een uitspraak die simpelweg nergens op gebaseerd is. Kom nou eens een keer met bewijs in plaats van dergelijke nietszeggende uitspraken.
Is dat nou zoveel gevraagd?

Laatst bewerkt door kjansma op 12-03-2007 12:59
 

12-03-2007 13:01:13
lamote_ban
lamote_ban
@kjansma
Er is geen enkele concreet uitzicht op realisatie van het station (geen principe besluit, geen tijdpad, geen financiering) en anderzijds er is ook geen enkel definitief besluit dat het er nooit zal komen. Daarom is het puur een kwestie van inschatting en daar kun je over van mening verschillen. En dat lijkt me ook geen probleem voor een forum.
 

12-03-2007 13:08:37
stephan90
stephan90
Quote
webguy:
Quote
stephan90: Er ligt wel grind op het hele stuk, maar van nieuwe stations is nog niks te zien.
Dat klopt niet. Samen met de dijk / bak / bruggen zijn er in de zijkant perrons gebouwd. Je kan ze redelijk goed zien, op een staat bijvoorbeeld een container naar Strukton. Verder zijn er ook al trappen, kijk maar Bijvoorbeeld bij Utrecht Terwijde. Aan de perrons zie je ook dat Terwijde en Vleuten een stukje opschuiven, het eind van het huidige perron is ongeveer het begin van de nieuwe perrons.


Ja, oke. De ruwbouw is er, maar ik bedoel eigenlijk dat er niet aan verder wordt gebouwd. Die trap staat er al tijden. En ik kan stap regelmatig in en hier op Utt en zie dus wel waar er niet en wel aan gebouwd wordt. Als ik tijd heb zal ik wel eens wat plaatjes maken van de bouw

Stephan
 

12-03-2007 13:47:18
admin
Moderator
admin
Wat betreft station Maaspoort, ik denk dat daar nu genoeg over gezegd is. Er lijkt geen bewijs tegen, maar ook geen bewijs voor.

Kortom: als ik de discussie nu beëindig is geen van de partijen tevreden. Maar als ik langer wacht dan vrees ik dat het uit de hand gaat lopen. En de vraag is of er meer bewijs boven tafel komt.

Daarom stop ik bij deze de discussie. Negeren van deze maatregel heeft consequenties.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-03-2007 14:06:35
helmond
helmond
Dan nog een kleine aanvulling,Jawel ook in Helmond komt in de toekomst een Vijfde !!! station tussen Helmond Brandevoort en Eindhoven,want de wijk in Brandevoort breidt nog verder uit richting Eindhoven,t zal ongeveer komen te liggen vlakbij t Europa Dierenrijk,een stationsnaam is nog niet bekend misschien is Helhoven,of Eindmond een optie  

12-03-2007 16:49:40
thieskes
thieskes
da zou echt belachelijk worden, 5 stations

en zouden best mooie spotplekken verloren gaan, da vind ik het nog het ergste
sta daar af en toe eens te spotten en is daar best mooi


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

12-03-2007 23:30:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
@fabrier, Hengelo Gezondheidspark zal komen te liggen aan de lijn Hengele - Zutphen, ter hoogte van het Hengelose ziekenhuis.  

13-03-2007 00:43:46
justin
justin
Soort van Helmond Stadslijn, maar dan in 1 richting

Emmen Zuid zou toch Emmen Bargeres gaan vervangen?
 

13-03-2007 08:52:34
lamote_ban
lamote_ban
Quote
helmond: Dan nog een kleine aanvulling,Jawel ook in Helmond komt in de toekomst een Vijfde !!! station tussen Helmond Brandevoort en Eindhoven,want de wijk in Brandevoort breidt nog verder uit richting Eindhoven,t zal ongeveer komen te liggen vlakbij t Europa Dierenrijk,een stationsnaam is nog niet bekend misschien is Helhoven,of Eindmond een optie

Dan lijkt me een station bij Nuenen Eeneind toch wat nuttiger.
 

14-03-2007 22:11:29
gjbrandsma
gjbrandsma
Vandaag in de NS e-mailnieuwsbrief: NS meldt trots dat er in de nieuwe dienstregeling maar liefst 6 nieuwe stations geopend zijn: Twello, Apeldoorn-De Maten, Apeldoorn-Osseveld, Helmond Brandevoort, Voorst-Empe en... Klarenbeek %09%  

14-03-2007 22:18:22
fabrierban
fabrierban
@gjbrandsma
Ik vond hem ook in mijn mailbox en dacht even dat ik dement aan het worden was.%03%
 

15-03-2007 08:11:12
NDS
NDS
Rond Arnhem/Nijmegen moeten ook veel stations bij gaan komen, Mook/Molenhoek(12-2007 dacht ik), Westervoort(en jaar daarna) en zo steeds ieder jaar een station erbij. Laatst heb ik nog ergens een hele lijst gelezen met de opening jaren erbij van stations hier in de regio, alleen als je het nodig hebt dan weet je niet meer waar%03%

Groetjes Michiel

[Edit]; hier: http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=6342&language=nl

Vond het stukje dat ik elders ook had gelezen;
De opening van station Mook-Molenhoek staat op de rol voor 2008. En meteen daarna, in 2009, de opening van station Westervoort. Station Zevenaar-Oost en Nijmegen De Goffert volgen in 2010. Bovendien komt er een nieuw station in de Waalsprong als alternatief voor het tijdelijke station Lent. Rond 2012/2013 moeten alle aanpassingen aan de bestaande spoorlijnen klaar zijn, zodat de treinen in een hogere frequentie – tot vier treinen per uur – kunnen rijden.

Laatst bewerkt door NDS op 15-03-2007 08:17
 

15-03-2007 08:44:15
brugger
brugger
en het gerucht gaat dat berghem er ook weer een krijgd  

15-03-2007 18:29:59
NDS
NDS
Zou ik eigenlijk wel logies vinden want de spoorlijn loopt er dwars doorheen.

Groetjes Michiel
 

17-03-2007 20:54:51
daniel81
daniel81
Gaat er eigenlijk ooit nog wat gebeuren met Lelystad-Zuid? Het 'spookstation' dat er al 20 jaar in ruwbouw ligt?

O ja, Apeldoorn maakt zich nog hard voor Apeldoorn West, Barneveld -noord zou weer aan de IC-lijn Amf-Apd moeten komen en nu wat concreter, Hoevelaken moet binnen 1-2 jaar bediend gaan worden door de Valleilijn (die was ik op deze pagina nog niet tegengekomen)

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-03-2007 20:55
 

17-03-2007 21:32:20
lamote_ban
lamote_ban
@daniel81
Lelystad Zuid is dacht ik volledig uit het zicht.
Hoevelaken is een goeie, dat nog niemand daar aan gedacht had.
 

17-03-2007 23:20:31
webguy
webguy
Hoevelaken zou voor Drgl 2008 in gebruik moeten zijn... Het geld is er, maar ze zijn nog niet begonnen dus ik denk het niet...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

18-03-2007 19:44:38
rudolfph
rudolfph
Quote
daniel81: Barneveld -noord zou weer aan de IC-lijn Amf-Apd moeten komen
Het is inderdaad handig om Bnn wat te uit te breiden, dan kunnen de 2800 en de 1500 te Bnn beginnen (voor zover de 1500 niet in Dv begint), i.p.v. Amfs/Amf. Wat er dan met de 1500'n moet gebeuren die doorrijden naar Dv mag iemand anders verzinnen, maar op deze manier komt dat transferium wel fatsoenlijk van de grond. Er wordt dan immers 4x per uur een IC-verbinding met Amf-Asd/Amf-Ut-Gd-Rtd aangeboden. Dat werkt beter om mensen uit de auto te lokken dan 4x per uur een trein tot Amf waar dan moet worden overgestapt. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden daarvoor zijn, aangezien Connexxion nu het "monopolie" op Bnn heeft. Connexxion zal een dergelijke uitbreiding wel niet kunnen waarderen en het is waarschijnlijk niet mogelijk zonder de concessie open te breken.