Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
17-06-2014 15:38:38
sjoerd
sjoerd
Tja, een inhaalspoor voor twee richtingen lijkt me niet zo voor de hand liggen, maar het oude probleem duikt inderdaad weer op dat de IC naar Den Haag toe een Spinter op de hielen komt te zitten en dat de Sprinter uit Den Haag niet snel genoeg achter de IC aan kan om op tijd in Gouda te zijn.
Yepenburg heeft nu een heel vreemde lay-out; een mooi punt om uit te bouwen wellicht maar dan moeten de doorgaande sporen naar het midden, en om de oprit naar Leidschendam heen. Zou wel een geschikte locatie zijn qua inhaalmoment.
Ooit is maar de helft (noordoostelijke deel) gebouwd van station Voorburg. De andere helft zou kunnen worden afgebouwd en het oude plan zou kunnen worden uitgevoerd om dan viersporig naar Den Haag te gaan. Dan wordt het Sprinter- en IC-verkeer losgelegd.
 

17-06-2014 15:44:14
DDZ7504
DDZ7504
@dennistd. Ztmo is een belangrijk punt in Zoetermeer. Met een school, kantoren en 3 hele wijken is het te belangrijk om weg te halen. Zou daarnaast ook te duur zijn (lijkt mij) om alles op te ruimen
@daniel81. Ztm wil al jaren een IC station, en dat is gezien de enorm volle losse SLTs in de 9800 spits wel nodig. Zo hoef je die serie ook niet te verlengen, men neemt dan gewoon de behoorlijk ruime 2000!
 

17-06-2014 15:47:31
AgentX
AgentX
Waarom zou dat te duur zijn?  

17-06-2014 16:42:04
dennistd
dennistd
Opruimen hoeft niet hoor, gewoon lekker laten liggen.

@sjoerd: je zou ook kunnen denken aan een ander model als Ut-Wd viersporig is. In plaats van direct achter de IC zou je de sprinter ook voor de IC kunnen laten vertrekken, en hier laten inhalen. De inhaling die nu op Gdg-Gd plaatsvindt kun je dan verplaatsen naar nieuwe inhaalsporen bij BleiZo.
 


17-06-2014 18:17:18
abcde
abcde
Het zou me niet verbazen, wanneer de IC in Ztm gaat stoppen, dat dan het aantal sprinters buiten de brede spits, wordt teruggebracht naar 2 per uur (zoals nu op zaterdag).

Laatst bewerkt door abcde op 17-06-2014 19:03
 

17-06-2014 18:37:45
rogier
rogier
Er lijken wat misverstanden te bestaan omtrent de situatie rondom Zoetermeer en station Bleizo.

Station Zoetermeer is gelegen temidden van de wijken Rokkeveen-West, Driemanspolder en Meerzicht. Daarnaast is er vanuit een groot deel van de stad met Randstadrail-lijn 3 een directe verbinding naar het station en heeft het doormiddel van buslijn 121 ook een functie in de relaties Pijnacker / Delfgauw - Gouda / Utrecht.

Ook station Zoetermeer Oost is gelegen temidden van woonwijken en kantoren, zoals door DDZ7504 al terecht opgemerkt.

Station Bleizo is gesitueerd temidden van helemaal niets. Dit station kunnen we vooral zien in het bredere perspectief van het Bleizo-project, waar de meest fantastische plannen (outlet centres, schaatshallen etc.) bedacht moeten worden om de bouwlobby aan het werk te houden. Deze mensen gaan als sprinkhanen over het land heen, de vrije ruimte opofferend aan gebiedsontwikkeling, onderwijl oudere bedrijventerreinen (die twintig jaar geleden ook als prachtplannen gepresenteerd werden) in desolate toestand achterlatend. Er worden hier dan ook geen problemen (zowel op het gebied van OV als van ruimtelijke ordening) opgelost, ze worden slechts gecrëeerd om de economie van de BAM's en Dura Vermeers te stimuleren.

De directe vervoersvraag vanuit de bewoners rondom station Bleizo is dan ook nul. Ook vanuit bedrijvigheid hoeven we niet veel te verwachten, aangezien men vooral inzet op lager geschoolde arbeid, die ook in de regio zelf voldoende voorhanden is. De enige meerwaarde zou kunnen bestaan voor inwoners van Oosterheem, die met randstadrail-lijn 4 dan een directe verbinding naar een station hebben.

@broek53: van precendentwerking is geen sprake. Het heeft NS in haar oneindige wijsheid behaagd om Zoetermeer met ingang van drgl 2007 te degraderen tot sprinterstation. Voorheen was er dmv sneltreinserie 2000 een directe snelle verbinding met Ut, Ah en in de spits zelfs Nm. Men herstelt dus deels de situatie die voor 2007 bestond.

@daniel81: voor 2007 stopte de IC Noord-Oost (series 500 en 1700) te Vb en de sneltrein 2000 te Ztm. Sneltreinen heten tegenwoordig intercity, een sneltreinstop zou anders ook volstaan hebben.
De suggestie dat Bleizo een groot deel van de RR-overstappers zal overnemen van Ztm is niet terecht. Het grootste deel van de stad heeft middels randstadrail 3 een directe verbinding met station Ztm. Bleizo is alleen zinvol voor reizigers vanaf de haltes in Oosterheem.
Ben je eigenlijk wel bekend met de situatie ter plaatse?

Het valt me in de brief van Hare Excellentie de Minister overigens op dat ze het wel heeft over langere reistijd voor IC-reizigers. De langere reistijd voor Sprinterreizigers door deze extra stop in nergenshuizen is kennelijk niet van belang.

Laatst bewerkt door rogier op 17-06-2014 18:42


Reiziger met hoofdletter R......
 

17-06-2014 18:43:53
michaben
michaben
Quote
dennistd (di 17 jun 2014 16:42:04 https://www.somda.nl/forum/2391/p497908/): De inhaling die nu op Gdg-Gd plaatsvindt kun je dan verplaatsen naar nieuwe inhaalsporen bij BleiZo.

Inhaling van een sprinter op een station betekent voor die sprinter een stop van 4 minuten (met name vanwege plannormen, een intercity op volle snelheid is zo'n sprinter in theorie binnen 75 seconden voorbij bij minimale seindichtheid). Bij twee stations kort achter elkaar kun je dan beter de inhaalfunctie tussen de stations leggen, dus beide stations viersporig en het stukje ertussen ook, waarbij de inhaling halverwege plaatsvind en de sprinter geen extra reistijd heeft vanwege wachten op de intercity.

Al is een intercitystop op Ztm op zich ook geen gekke oplossing. Voor de intercity zal dit zo'n 3 minuten extra rijtijd betekenen, het nieuwe station voor sprinters zal 2 of 3 minuten zijn. Te Gvc zou dat volgens mij moeten uitkomen, de IC vertrekt dan direct na binnenkomst van de sprinter, aankomst van de IC is tegelijk met vertrek van de sprinter, maar als de ICs naar de hogere sporen gaan moet dit kunnen.
 

17-06-2014 19:47:21
DDZ7504
DDZ7504
Mocht het idd het geval zijn dat de IC's de Sprinters in BleiZo gaan inhalen, wordt de stop in totaal 5 minuten, voor zowel de 19800 als de 9800. Maar, omdat daarmee de extra lange stop te Gdg (9800 halteert 6 minuten, 19800 keert nu in 9) komt te vervallen, zullen alleen de reizigers tussen Gd en Ztm wat extra reistijd hebben, de gehele rit blijft (voor de 9800 dan alleen) hetzelfde qua rijtijd. Hoewel, als de IC's op Ztm gaan stoppen, komt daar weer extra rijtijd bij, waardoor de stop te Bzo (potentiële afkorting) wat langer wordt, en de 19800 zijn kering wss niet meer kan halen te Gdg... Dan zou de stop 7 minuten zijn, wat in totaal 6 minuten later arriveren in Gdg, en dan zou je in -2 minuten moeten keren... dan wordt een kering te Gd misschien beter. Hopelijk laten ze dan een 9700 wel buiten de spits naar Gdg gaan om de kwartierdienst te behouden.
(denkmomentje van mezelf)


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-06-2014 19:52:52
sjoerd
sjoerd
Voor de goede orde: volgens mij is er niet gemeld dat er te Bleizo inhaalsporen komen en dat er zal worden ingehaald.  

17-06-2014 21:03:45
IC140
IC140
Sterker nog, er is expliciet gemeld dat er niet ingehaald gaat worden.

Overigens levert dit dus wel een interessante situatie op: Zoetermeer krijgt zijn nieuwe station (waar zonder IC in Ztm nog wat voor te zeggen viel), maar geen enkele reiziger zal er gebruik van maken omdat alle potentiële reizigers door het veel aantrekkelijker geworden Ztm worden weggekaapt.
 

17-06-2014 21:10:45
rogier
rogier
Het is juist andersom. De extra strop te Bleizo levert reizigers uit Ypb, Vb, Ztm en Ztmo extra reistijd op waar ze zelf niets aan hebben. Het kleine voordeel van de opening van Bleizo zou voor een veel grotere groep klanten een verslechtering van de reistijd betekenen. Om dit enigszins te compenseren is een IC-stop in Ztm toch wel noodzakelijk. Helaas hebben reizigers uit Ypb, Vb en Ztmo hier niets aan.

Laatst bewerkt door rogier op 17-06-2014 21:10


Reiziger met hoofdletter R......
 

17-06-2014 23:35:56
anton_
anton_
heeft iemand enige idee waarom Bleizo wordt geopend er nooit een station Nootdorp Noord is geopend ? (op de locatie waar de spoor Gd - Gvc Randstadrail kruist - met perrons aan de spoorlijn Gd - Gvc en perrons aan de randstad raillijn)  

18-06-2014 00:59:27
mren
mren
Quote
FourRoses (di 17 jun 2014 12:20:00 https://www.somda.nl/forum/2391/p497869/): Omdat elk dorpje naast of nabij een spoorlijn recht denkt te hebben op een station onder het mom van ''ov is een sociaal stelsel''. Aangezien gehuchten zoals Bad Nieuweschans of Glanerbrug wel een halte hebben, waarom dan ''de Lutte'' niet..

Glanerbrug is niet echt een gehucht met zo'n 17.000 inwoners. De Enschedese nieuwbouwwijk De Eschmarke loopt om Glanerbrug heen en zal uiteindelijk zo'n 6.000 huizen (dus plm. 15.000 inwoners) kennen.
 

18-06-2014 12:42:11
waalkade
waalkade
Quote
rogier (di 17 jun 2014 12:40:48 https://www.somda.nl/forum/2391/p497873/):
Quote
DDZ7504 (di 17 jun 2014 08:36:10 https://www.somda.nl/forum/2391/p497838/): Bleiswijk krijgt zijn eigen treinstation. Vanaf eind 2018 zullen alle NS-sprinters op de lijn Den Haag-Gouda er stoppen.

En NSR gaat gratis en voor niks de treinen laten stoppen op dit station in de middle of nowhere?
En de doorgaande reizigers, krijgen die een korting omdat ze nu pak hem beet 20 minuten per week langer onderweg zijn?
 

18-06-2014 13:12:03
broek53
broek53
Gut gut, er is een hoop om je gedupeerd te kunnen voelen in dit land, waar we daar dan ook massaal in zwelgen. Het wordt alleen een klein beetje zoeken of we ons nog ergens door gedupeerd kunnen voelen, dat blijkt wel weer.  

19-06-2014 12:39:21
abcde
abcde
Quote
reisthijs (di 17 jun 2014 13:06:56 https://www.somda.nl/forum/2391/p497878/)Het opmerkelijkste nieuws in dit verhaal: om de extra stop in BleiZo te kunnen passen in de dienstregeling gaan er Intercity's stoppen in Zoetermeer!


Nu hebben we een station Ypenburg wat zo goed als 4-sporig is. Met een aantal aanpassingen zou het toch mogelijk moeten zijn dat de IC's daar de sprinter inhalen (ofwel zonder noodzakelijke IC-stop in Ztm) ?
 

19-06-2014 12:51:07
broek53
broek53
Met de aanwezigheid van de Nootdorpboog erbij is dat nog helemaal niet zo eenvoudig.
Overigens is er geen sprake van dat een marginale halte als BleiZo de kosten van een voorbijrijding zou kunnen dragen, maatschappelijk gesproken. De enige reden waarom er welliht ooit iets van voorbijrijdingen zouden kunnen komen, is als men op het baanvak naar PHS-frquenties zou willen (tienminutendiensten).
 

19-06-2014 20:50:47
daniel81
daniel81
Quote
rogier (di 17 jun 2014 18:37:45 https://www.somda.nl/forum/2391/p497943/): @daniel81: Ben je eigenlijk wel bekend met de situatie ter plaatse?

Een paar maanden geleden ben ik met RR naar Oosterheem gereden, puur uit nieuwsgierigheid hoe het er daar allemaal uitzag.
Toen ik terugwilde richting oosten des lands moest ik dus 'helemaal' terug naar Ztm, inclusief overstap op Centrum West, terwijl ik in Oosterheem maar een paarhonderd meter van de lijn Gvc-Gd verwijderd was.
Bleizo is zodoende interessant voor iedereen die tussen Centrum West en Blaizo woont
 

19-06-2014 22:43:57
NDS
NDS
Dat zeker en dat is naar mijn mening iets waar de meeste mensen hier niet aan lijken te denken. Zo komt het in ieder geval op mij over en zie dat niet als verwijt maar als aandachts punt.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-06-2014 00:50:16
reisthijs
reisthijs
Als het alleen om die overstap te doen is, verleng dan liever de Oosterheemlijn naar Ztmo.  

20-06-2014 09:50:50
IC140
IC140
Quote
NDS (do 19 jun 2014 22:43:57 https://www.somda.nl/forum/2391/p498240/): Dat zeker en dat is naar mijn mening iets waar de meeste mensen hier niet aan lijken te denken. Zo komt het in ieder geval op mij over en zie dat niet als verwijt maar als aandachts punt.

Groetjes Michiel


Zonder IC-stop te Ztm is dat nog wel interessant, maar met IC-stop vermoed ik dat veel reizigers naar Ut of verder gewoon met overstap op de RR3 naar Ztm gaan om daar op de comfortabele IC te stappen. Beide mogelijkheden bevatten 2 overstappen en zullen ongeveer even snel zijn maar de IC is confortabeler en rijdt ook in het weekend 4x per uur.

Laatst bewerkt door IC140 op 20-06-2014 09:51
 

07-01-2015 10:11:16
daniel81
daniel81
Even een laagje stof wegvegen

De ambities qua nieuwe stations (of het gebrek eraan) voor de eerstkomende 15 jaar zijn bekend
http://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2014/11/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.pdf

(voor de leesbaarheid: "ik" is Wilma Mansveld, "u" is de 2e Kamer)

Laatst bewerkt door daniel81 op 07-01-2015 10:12
 

07-01-2015 10:44:01
dh3201
dh3201
Betekent dit dat Oss West wegens onvoldoende vervoerwaarde voor rendabele
bediening wordt gesloten?


Shqiperise-lopers?
 

07-01-2015 10:53:02
jorgo
jorgo
Stadskanaal ligt nog niet aan het hoofdrailnet... een ongelukkige formulering.  

07-01-2015 10:58:28
broek53
broek53
Ja, de kans dat het dat ooit wel zal liggen, lijkt mij tamelijk minimaal.
Bedoeld zal overigens worden dat het nog niet (beter is om te zeggen: niet meer) aan het openbare spoorwegnet ligt.
 

07-01-2015 13:54:25
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201 (wo 07 jan 2015 10:44:01 https://www.somda.nl/forum/2391/p521936/): Betekent dit dat Oss West wegens onvoldoende vervoerwaarde voor rendabele
bediening wordt gesloten?
Nee, dit betekent juist dat het bestaande station open blijft.
In de originele lijst https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-126633 , waar dit een update van is, staat dat het om een eventuele verplaatsing van het station gaat.
 

07-01-2015 17:57:21
b2py
b2py
Quote
daniel81 (wo 07 jan 2015 10:11:16 https://www.somda.nl/forum/2391/p521927/): Even een laagje stof wegvegen

De ambities qua nieuwe stations (of het gebrek eraan) voor de eerstkomende 15 jaar zijn bekend
http://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2014/11/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.pdf

(voor de leesbaarheid: "ik" is Wilma Mansveld, "u" is de 2e Kamer)


Toch wel grappig, 17 november is dit lijstje al aan de kamer gepresenteerd: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/11/17/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.html

Hierin is ook een veel groter lijstje opgenomen overigens.
 

07-01-2015 23:08:24
timtrein
timtrein
Rond die tijd is dit nieuws ook al redelijk uitgebreid besproken, overal en nergens.  

08-01-2015 10:45:12
ToH
ToH
Waar eerst een heleboel positiviteit was over station Zwolle Zuid, wordt dat nu in een hoekje geveegd zo te zien.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-01-2015 11:16:15
Klaasje
Klaasje
Het eigenlijke probleem is natuurlijk dat de 3600 er geen stop bij kan hebben en er te weinig vervoersvraag is om naast een 3600 nog een stoptrein te laten rijden. Dan hebben we het nog niet gehad waar die stoptrein dan in de spooropstelling van Zwolle zou moeten passen. Kortom: het kan nog heel lang duren voordat dat station open gaat.  

08-01-2015 12:15:45
gvttreinen
gvttreinen
Jammer dat de technische kant geprefereerd boven de werkelijke vraag, volgens mij is Zwolle Zuid echt wel een must, een flinke woonwijk zonder goede OV aansluiting op landelijke net.
Het is juist een uitdaging om dit station goed in in de drgl te passen.
 

08-01-2015 12:40:38
waalkade
waalkade
Volgens mij gaat het helemaal niet om de technische kant.
Zou men massaal vanuit Zwolle Zuid naar Arnhem willen reizen i.p.v. naar Zwolle dan waren ineens alle technische problemen oplosbaar.

Laatst bewerkt door waalkade op 08-01-2015 12:41
 

08-01-2015 12:56:43
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (wo 07 jan 2015 23:08:24 https://www.somda.nl/forum/2391/p522008/): Rond die tijd is dit nieuws ook al redelijk uitgebreid besproken, overal en nergens.

Ik kan me niet herinneren het gezien te hebben, in elk geval niet hier, vandaar dat ik het hier toch gepost heb
 

08-01-2015 13:07:31
daniel81
daniel81
Quote
gvttreinen (do 08 jan 2015 12:15:45 https://www.somda.nl/forum/2391/p522049/): Jammer dat de technische kant geprefereerd boven de werkelijke vraag, volgens mij is Zwolle Zuid echt wel een must, een flinke woonwijk zonder goede OV aansluiting op landelijke net.
Het is juist een uitdaging om dit station goed in in de drgl te passen.


Er zijn drie redenen die het heel lastig maken:
1) de spooropstelling in Zl
2) het enkelspoor tussen Dv en Ost
3) het 'enkelspoor' te Zp
om over alle beperkingen ten zuiden van Zp nog maar te zwijgen (capaciteit Va-Ah-Nm, enkelsporige brug bij Rvs, enz)

Voor de reiziger zou het bijzonder prettig zijn weleen stopper te hebben: zowel om Zl Zuid te bedienen, als ook dat de IC dan Ost en Wh kan overslaan, waardoor de niet al te riante overstaptijd in Zl opgerekt kan worden.
 

08-01-2015 15:07:49
gvttreinen
gvttreinen
Hoe zou de bewoners van Zwolle Zuid het vinden als je zegt 'Omdat wij het technisch niet haalbaar vinden komt er geen halte in Zwolle Zuid'.

Het is dus een planologische blunder om bezuiden Zwolle bij spoorlijnen een wijk voor 32.000 inwoners te bouwen zonder station(s).
 

08-01-2015 15:11:16
sfj
Als ik zo de kaart eens even bekijk zou je zo'n station eventueel ook aan de lijn naar Wierden kunnen plannen.
Dan zal het wel minder centraal in de wijk liggen, maar met de toekomstige elektrificatie en een daarbij horend nieuw dienstregelingmodel zou daar wellicht wat te schuiven zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-01-2015 15:50:13
broek53
broek53
Is volgens mij ook een idee van de provincie Overijssel. Het zou mogelijk ook een hoop problemen op station Zwolle schelen als er geen tweede perronspoor voor de dienst naar Wierden moet worden aangelegd (daar voorziet het lopende project Zwolle namelijk niet in).  

08-01-2015 16:18:15
daniel81
daniel81
Bedoel je dat dit dan een tweesporig station zou worden waar de treinen elkaar kruisen?
Dat zou op Zl-Es wel een compleet ander drgl-model inhouden dan het model waarop de tot dusverre uitgevoerde studies berekend zijn. Die gingen immers over het versnellen van Zl-Hno om de overstappen in Zl robuuster te maken; met een extra halte ondermijn je die tijdwinst weer wat feitelijk betekent dat je alle kruisingen gaat verleggen (dus kruisen met zichzelf te Zwolle zuid en kruisen met de spitstoevoeger / sneltrein te Hno)
 

08-01-2015 16:24:21
sfj
En dan een misschien nog wat gekkere zijstraat, het begint wat op fantasie te lijken, maar wat nou als we bij Zwolle zuid een stationnetje a-la Vathorst zouden bouwen en daar de 5600 of 4600 naar toe doortrekken.

Ik geef toe, zou niet relaxed zijn voor reizigers van/naar Deventer maar je kan de wijk daarmee wel op het spoorwegnet aansluiten. Ongetwijfeld qua overkruisingen een probleem in Zwolle. Maar waar een wil is, is een weg ... ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-01-2015 16:29:08
sjoerd
sjoerd
In de oplossingsmodellen via de spoorweg Deventer - Zwolle zou ook het stuk enkelspoor in deze lijn ter plaatse van het emplacement Zwolle moeten worden verdubbeld, want ook daarin voorzien de huidige plannen niet.  

08-01-2015 16:45:32
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 08 jan 2015 16:18:15 https://www.somda.nl/forum/2391/p522084/): Bedoel je dat dit dan een tweesporig station zou worden waar de treinen elkaar kruisen?
Dat zou op Zl-Es wel een compleet ander drgl-model inhouden dan het model waarop de tot dusverre uitgevoerde studies berekend zijn. Die gingen immers over het versnellen van Zl-Hno om de overstappen in Zl robuuster te maken; met een extra halte ondermijn je die tijdwinst weer wat feitelijk betekent dat je alle kruisingen gaat verleggen (dus kruisen met zichzelf te Zwolle zuid en kruisen met de spitstoevoeger / sneltrein te Hno)
Helemaal eens, daarom is het de provincie dan ook sterk afgeraden.
 

03-02-2015 11:15:25
dvdhoven
dvdhoven
Bleizo lijkt definitief door te gaan: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3843436/2015/02/03/Garantstelling-van-9-5-miljoen-voor-station-Bleizo.dhtml Mag overigens wat kosten.


Dick van den Hoven
 

08-07-2015 11:08:41
dvdhoven
dvdhoven
Enschede Drienerlo wordt Enschede Kennispark. Zie http://www.tubantia.nl/regio/enschede/station-enschede-drienerlo-wordt-enschede-kennispark-1.5064617
Meest logische afkorting lijkt dan Esk
Weer zo'n wat opgeblazen naam, maar goed Drienerlo zal veel mensen ook heel weinig gezegd hebben.


Dick van den Hoven
 

08-07-2015 11:18:24
Bert13
Bert13
Typisch dat er niet gewoon voor Sciencepark is gekozen. Leverde bij mij tenminste een glimlach op toen ik voor me zag hoe mensen op Kennispark uit zouden stappen met de Grolsch Veste recht voor hun neus


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-07-2015 11:33:41
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, als het toch moet veranderen, gebruik dan een Nederlandse naam die aansluit op >park  

08-07-2015 11:36:48
AgentX
AgentX
Waarom?  

08-07-2015 13:28:16
dennistd
dennistd
Quote
Bert13 (wo 08 jul 2015 11:18:24 https://www.somda.nl/forum/2391/p545367/): Typisch dat er niet gewoon voor Sciencepark is gekozen. Leverde bij mij tenminste een glimlach op toen ik voor me zag hoe mensen op Kennispark uit zouden stappen met de Grolsch Veste recht voor hun neus
Vroeger heette het daar Business & Science Park, tegenwoordig wordt het Kennispark genoemd. Dus het station krijgt ook die naam
 

08-07-2015 14:20:24
mren
mren
Quote
AgentX (wo 08 jul 2015 11:36:48 https://www.somda.nl/forum/2391/p545369/): Waarom?

Omdat al die anglicismen tamelijk overbodig zijn.

Zo is Hilversum Media Park schijnbaar ook Engels, anders zou er een onterechte spatie in de stationsnaam staan.
 

08-07-2015 16:49:23
sjoerd
sjoerd
En welbeschouwd is Media Park dan gewoon fout. Het is Media ParC of Mediapark.  

08-07-2015 17:23:00
mren
mren
Volgens mij is park zowel voor natuur- als industrieparken ook in het Engels met een 'k'.  

08-07-2015 18:24:42
sjoerd
sjoerd
Je hebt gelijk. Maar het gaat om de spatie: die gebruiken we in het Nederlands minder. Voor we allerlei spellingbespiegelingen gaan uitwisselen: terug naar het onderwerp: nieuwe stations.

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-07-2015 18:26
 

06-10-2015 10:31:12
DDZ7504
DDZ7504
Sinds twee weken staat er een bord met info over vervoersknoop BleiZo op de toekomstige locatie van het station. Ook is er meer info op de site te zien: http://www.bleizo.nl/vervoersknoop/

De bouw van het knooppunt gaat rond de zomer van 2016 beginnen, echter is men al wel bezig met de voorbereidingen inmiddels.
Volgens planning komt het in gebruik eind 2018, dus dienstregeling 2019 waarschijnlijk.


DDZ in dienst, ik blij!
 

08-10-2015 12:25:51
ToH
ToH
Tussen Lw en Gw wordt een nieuw station gebouwd: Leeuwarden Techum of Leeuwarden Werpsterhoek. Bron: Leeuwardse machinist.  

08-10-2015 12:41:17
gvttreinen
gvttreinen
Vooralsnog gaat dit weilandstation 'Leeuwarden Werpsterhoek' heten.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 08-10-2015 12:48
 


08-10-2015 15:45:03
Daniel1
Daniel1
De letter 'e' hebben ze hieraan toegevoegd: Leeuwarden Werpsterhoeke. Op z'n Frysk, uiteraard. Overigens dacht ik dat ook dit station eind 2018 in dienst moet komen.  

08-10-2015 15:58:51
martijn
martijn
En het komt aan de lijn naar Zwolle, niet die naar Gn.  

08-10-2015 16:32:35
daniel81
daniel81
Goed lezen, er staat Gw, dat op de lijn naar Zl ligt  

09-12-2015 10:21:07
Dennis1977
Dennis1977
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=232930&cat=1  

09-12-2015 11:20:46
FourRoses
FourRoses
Quote
gvttreinen (do 08 okt 2015 12:41:17 https://www.somda.nl/forum/2391/p554842/): Vooralsnog gaat dit weilandstation 'Leeuwarden Werpsterhoek' heten.

Een weilandstation is natuurlijk een risico dat je neemt (genoeg geslaagde maar ook minder geslaagde voorbeelden). Faciliteer je een reismogelijkheid voordat een gebied geheel is ingericht, of pas erna- als de meeste nieuwe bewoners al naar alternatieve reismogelijkheden (auto) hebben gezocht. Ruimtelijke ontwikkeling is vooralsnog onvoorspelbaar genoeg om daar een goede conclusie uit te trekken. Ideaal zou zijn om met de bouw van een station te beginnen als men is begonnen met de bouw van woningen. Het gebied Werpsterhoek staat gepland na 2015, alsmede het station. Het grootste gedeelte van het gebied overigens pas tussen 2020-2025.
 

09-12-2015 14:33:37
daniel81
daniel81
Quote
Dennis1977 (wo 09 dec 2015 10:21:07 https://www.somda.nl/forum/2391/p561619/): http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=232930&cat=1

Oftewel baanvaksnelheid naar 140 km/h en electrificatie betekent dat de reistijd gelijk blijft ook als Zwolle Stadshagen geopend wordt. Ik help het ze hopen, het stukje dat er daadwerkelijk 140 gereden kan worden zal nog geen 5 kilometer zijn...
 

09-12-2015 14:52:45
waalkade
waalkade
Sneller optrekken en gelijkvloers instappen spaart tijd.  

09-12-2015 15:02:44
Klaasje
Klaasje
Alleen op de binnenkomst en het vertrek van Kampen valt al veel te winnen als dat niet via de snelheidstrap 40 km/h gaat. Daar heb je in beide richtingen zo een halve minuut gewonnen en waarschijnlijk meer. Dan hoef je nog maar anderhalve minuut over het hele traject te winnen om te kunnen stoppen in Stadshagen. Met sneller optrekken win je weer wat en met 140 km/h ook. Dus grote kans dat het wel moet lukken. Zeker aangezien ik reken met een vertrekprocedure met een conducteur die er in de praktijk niet zal zijn wat dus weer wat tijd bespaart.

Laatst bewerkt door Klaasje op 09-12-2015 15:06
 

09-12-2015 16:24:44
rolandrail
rolandrail
Ik denk dat je niets wint bij aan/komst Kpn tenzij je het perron verschuift voorbij de bocht waardoor de trap naar de 40 kan vervallen. Maar dat gebeurt niet en dus wordt er daar geen tijd gewonnen.  

09-12-2015 18:03:58
bart84
Moderator
bart84
Quote
FourRoses (wo 09 dec 2015 11:20:46 https://www.somda.nl/forum/2391/p561626/):
Quote
gvttreinen (do 08 okt 2015 12:41:17 https://www.somda.nl/forum/2391/p554842/): Vooralsnog gaat dit weilandstation 'Leeuwarden Werpsterhoek' heten.

Een weilandstation is natuurlijk een risico dat je neemt (genoeg geslaagde maar ook minder geslaagde voorbeelden). Faciliteer je een reismogelijkheid voordat een gebied geheel is ingericht, of pas erna- als de meeste nieuwe bewoners al naar alternatieve reismogelijkheden (auto) hebben gezocht. Ruimtelijke ontwikkeling is vooralsnog onvoorspelbaar genoeg om daar een goede conclusie uit te trekken. Ideaal zou zijn om met de bouw van een station te beginnen als men is begonnen met de bouw van woningen. Het gebied Werpsterhoek staat gepland na 2015, alsmede het station. Het grootste gedeelte van het gebied overigens pas tussen 2020-2025.
Volgens mij is Lelystad Zuid hier een minder geslaagd voorbeeld van.


Mvg. Bart
 

10-12-2015 00:01:22
broek53
broek53
Waarom? Er wordt daar uiteindelijk niet gebouwd en dus is het station niet (af)gebouwd. Dat is wel goed gegaan bij Almere Muziekwijk, Parkwijk en Oostvaarders. En in zekere mate met Poort.  

10-12-2015 08:58:50
hw1969
hw1969
De baanvaksnelheidsverhoging naar 140 km/h maakt naast Stadshagen ook de inpassing van een stop te Werkeren in de dienstregeling mogelijk, bij inzet van elektrisch materieel.  

10-12-2015 09:09:18
bacr
bacr
Waarom zou je dat willen, dat ligt (volgens Google Maps) ongeveer bij elkaar? Of ligt dat ergens anders?  

10-12-2015 09:17:29
daniel81
daniel81
@Lelystad Zuid: je kunt het minder geslaagd noemen omdat er is geïnvesteerd in infrastructuur die nimmer is gebruikt. Trouwens de hele Flevolijn barst daarvan: er liggen ook talloze tunneltjes die het ene weiland met het andere verbinden.
Maar Lelystad Zuid is geen voorbeeld van de weilandstations waar het hier om gaat. Ten eerste is het zoals Broek al zegt geen station, ten tweede was het geen project op zich. Het punt van de weilandstations is in het algemeen dat er een gemeentebestuur is met allerlei luchtkastelen van plannen waarin oa een station komt. Daar wordt dan miljoenen in gestoken en vervolgens gaan de andere plannen niet door en ligt de boel er verlaten bij (maar wel in gebruik).
In het geval van de Flevolijn is het waarschijnlijk een heel ander verhaal geweest: op de miljarden die de totale aanleg het kost is het meerwerk tbv zo'n ruwbouwstation een dusdanig schijntje dat jet dat relatief gemakkelijk voor elkaar kunt krijgen; wil je dat later separaat optuigen dan kost het heel wat meer moeite daar draagvlak en financiën voor op te tuigen. Plus dat de aanleg zelf natuurlijk veel goedkoper kon doordat er toch al een aannemer met de juiste materialen rondliep, je alle procedures en vergunningen simpel kon meenemen in de flow, je geen buitendienststellingen nodig had enz.
 

10-12-2015 15:04:10
martijn
martijn
Tunneltjes die weilanden verbinden liggen er overigens niet altijd voor niets he. Scheelt weer aanrijdingen.  

10-12-2015 15:09:33
daniel81
daniel81
Op de Flevolijn gaat het duidelijk voor het grootste deel om tunneltjes die later een functie moeten gaan krijgen (gezien de korte onderlinge afstanden). Bijvoorbeeld Almere-Poort; die wijk is nu in aanleg en daarmee komen de tunneltjes nu stuk voor stuk in gebruik maar die tunneltjes hebben er de eerste 25 jaar dus voor niets gelegen.  

10-12-2015 15:42:48
MasterE
MasterE
Sterker nog de orginele zijn niet in gebruik op een enkele na. De meeste onderdoorgangen zijn nieuw aangelegd zo'n 7-8 jaar geleden.  

10-12-2015 16:14:06
broek53
broek53
Sterker nog: er lagen helemaal geen tunnels bij Poort, omdat die wijk (en dat station) anno 1987 nog niet voorzien was  

10-12-2015 16:21:25
daniel81
daniel81
Hoe het allemaal precies zit weet ik niet; wat ik uit eigen waarneming weet is dat er ruim 10 jaar geleden tussen de Hollandse Brug en Almm diverse ongebruikte tunneltjes lagen. In hoeverre diezelfde tunneltjes nu in gebruik zijn genomen weet ik niet; dat deel van mijn post was een veronderstelling.
Enfin, met nieuwe stations heeft het niet zo heel veel meer te maken dus back on topic
 

10-12-2015 17:10:25
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (do 10 dec 2015 16:14:06 https://www.somda.nl/forum/2391/p561809/): Sterker nog: er lagen helemaal geen tunnels bij Poort, omdat die wijk (en dat station) anno 1987 nog niet voorzien was


Nog even OT, Er waren er wel degelijk een aantal direct aangelegd.


Mcn Asd
 

12-02-2016 12:54:27
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs (di 17 jun 2014 13:06:56 https://www.somda.nl/forum/2391/p497878/): Niks gratis, NS krijgt een regionale explotatiebijdrage om in BleiZo te stoppen.
Meer over de besluitvorming hier: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail.jsp?id=2014Z11154&did=2014D22378

Het opmerkelijkste nieuws in dit verhaal: om de extra stop in te kunnen passen in de dienstregeling gaan er Intercity's stoppen in Zoetermeer!


Ztm is nog niet zeker van z'n IC-stop:
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4242608/2016/02/11/Zoetermeers-intercitystation-is-nog-geen-zekerheid.dhtml?utm_medium=rss&utm_content=addenhaag

Het artikel is nogal raadselachtig:
"De vraag is hoe treinen elkaar makkelijker in kunnen halen, óók als er sprake is van een enkel spoor zoals tussen Den Haag en Gouda. Als die oplossing er voor eind 2018 is, valt het excuus voor een intercitystop in Zoetermeer volledig weg en zou de stad het alsnog moeten doen met alleen een sprinter."

In 2018 is er een oplossing om enkel spoor in te halen?
Treinen met vleugeltjes of zo?%02%

Serieus, waarover gaat het hier? heeft het iets met ERMTS - kort volgen te maken, waardoor er op Ypb ingehaald zou kunnen worden?
 

12-02-2016 13:16:16
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel81 (vr 12 feb 2016 12:54:27 https://www.somda.nl/forum/2391/p568314/):

Serieus, waarover gaat het hier? heeft het iets met ERMTS - kort volgen te maken, waardoor er op Ypb ingehaald zou kunnen worden?


Ypenburg is ongeschikt om er planmatig te gaan inhalen, wissels liggen aan de perrons en om vrij daarvan te stoppen sta je te ver van de uitgang af.
Ook kan het niet gelijktijdig en hinder je de verbinding van en naar de werkplaats.
 

12-02-2016 13:25:42
hw1969
hw1969
Het artikel is nogal vreemd.
Bleizo is inpasbaar als de rijtijd van de Intercity dichter bij de rijtijd van de Sprinter komt te liggen of als de opvolgtijden kleiner worden. Daarom is een IC-stop voorzien. ERTMS zou een manier zijn om de opvolgtijden te verbeteren.
Er is in geen van de onderzochte varianten sprake van een inhaling.
 

12-02-2016 14:43:24
Berk24
Berk24
Het is eenvoudiger om dat hele station Bleizo op te doeken of om Zoetermeer Oost te vervangen door Bleizo aangezien Zoetermeer Oost maar 1 kilometer van Zoetermeer afligt.  

12-02-2016 15:32:40
broek53
broek53
Natuurlijk, maar dat houden gemeente en provincie al tegen zolang als de studies naar Bleizo lopen.  

12-02-2016 16:13:20
MasterE
MasterE
Quote
cuneo56 (vr 12 feb 2016 13:16:16 https://www.somda.nl/forum/2391/p568321/):
Quote
daniel81 (vr 12 feb 2016 12:54:27 https://www.somda.nl/forum/2391/p568314/):

Serieus, waarover gaat het hier? heeft het iets met ERMTS - kort volgen te maken, waardoor er op Ypb ingehaald zou kunnen worden?


Ypenburg is ongeschikt om er planmatig te gaan inhalen, wissels liggen aan de perrons en om vrij daarvan te stoppen sta je te ver van de uitgang af.
Ook kan het niet gelijktijdig en hinder je de verbinding van en naar de werkplaats.


Het is de bedoeling dat we voor het sein stoppen richting Gvc, daar staat namelijk ook het sein: Nr. 304a (Treinlengtebord, zonder cijfer). Of bedoel je richting Ztm.

Laatst bewerkt door MasterE op 12-02-2016 16:15


Mcn Asd
 

12-02-2016 17:16:30
cuneo56
cuneo56
Misschien heb ik het gespiegeld in m'n hoofd. Zit enkel in IC's daar.  

12-02-2016 17:59:14
DDZ7504
DDZ7504
@Berk24 uit meerdere onderzoeken én eigen ervaring weet ik dat Ztmo weghalen niet reëel is. Zou elders in dit topic terug te vinden moeten zijn, dacht ik.  

12-02-2016 19:07:15
joahn93
joahn93
Station Zoetermeer 4 sporig maken zou m.i. een oplossing zijn, de brug lijkt mij er al op voorbereid. Nu de omgeving nog...


FR1908
 

12-02-2016 19:20:50
stefanvw14
stefanvw14
Zelfs op wikipedia staat dat Ztm erop voorbereid is. Er schijnt zelf al een liftschacht voorbereid te zijn naar het 3e perron  

13-02-2016 18:44:14
mvboetzela
mvboetzela
Quote
MasterE (vr 12 feb 2016 16:13:20 https://www.somda.nl/forum/2391/p568341/):
Quote
cuneo56 (vr 12 feb 2016 13:16:16 https://www.somda.nl/forum/2391/p568321/): Ypenburg is ongeschikt om er planmatig te gaan inhalen, wissels liggen aan de perrons en om vrij daarvan te stoppen sta je te ver van de uitgang af.


Het is de bedoeling dat we voor het sein stoppen richting Gvc, daar staat namelijk ook het sein: Nr. 304a (Treinlengtebord, zonder cijfer).

Wat is/was de reden voor deze onhandig lay-out? Hierdoor stoppen alle treinen richting Gvc royaal buiten de perronoverkapping en is er geen sprake van "gespreid instappen". Zo moeilijk was het toch niet om die wissels 100m verderop te leggen?
 

13-02-2016 19:23:33
koos
koos
Bij de bouw van station Ypenburg heeft men een ontwerpfout gemaakt in het sporenplan waardoor de treinen richting Gvc verder van de uitgang stoppen.  

14-02-2016 14:21:27
rolandrail
rolandrail
Of het een ontwerpfout is laat ik in het midden maar rg Gvc is er voor gekozen te moeten stoppen voor het bediende sein wat het wissel dekt van middenspoor 181 omdat bij vertrek de trein anders een rood bedien sein langs de trein heeft en dat is verwarrend voor de hc. Richting Ztm wordt er immers wel gestopt met de staart van de trein op het wissel naar middenspoor 182.  

17-02-2016 09:47:22
DDZ7504
DDZ7504
In het AD Groene Hart (p9) van vandaag staat dat het nieuwe station in Waddinxveen, ten zuiden van Wad, Waddinxveen-Triangel gaat heten. Naar mijn weten was dit nog niet officieel bekend.

In dezelfde krant (p2) staat ook vermeld dat de Metropoolregio plannen heeft om het traject tussen Gd en Gvc viersporig te maken, omdat het te vaak gebeurt dat een IC achter een vertraagde sprinter komt, of doordat een vertraagde IC achter de sprinter aan wordt gestuurd. Met name ri Gvc is dat, weet ik uit eigen ervaring, dagelijkse praktijk. Dit is mogelijk ook de verklaring voor de discussie van vorige week over wat men bedoelde met het "inhalen van de sprinter" zodat de IC's met de komst van BleiZo niet hoeven te stoppen op Ztm.
 

17-02-2016 09:59:16
stefanvw14
stefanvw14
Dus ze gaan mogelijk kiezen voor duurste, maar naar mijn mening wel de beste oplossing.  

17-02-2016 10:19:01
treinfan
treinfan
Het hele traject Gd-Gvc viersporig maken vind ik wel zwaar overdreven voor 8 treinen per uur en maar 4 (of straks 5) tussenstops. Ztm-Ztmo viersporig of Ypb-Gvc moet al echt voldoende zijn voor een dienstregeling met een stuk meer speling of een frequentieverhoging.  

17-02-2016 12:03:09
Klaasje
Klaasje
Dan zou ik lekker halverwege die viersporigheid aanleggen. Bij Ztm-Ztmo. Mede omdat dat toch al een relatief kort stuk is.  

17-02-2016 12:13:17
dennistd
dennistd
En als je wil dat zowel de sprinters als de IC's ongehinderd door kunnen rijden zou je zelfs voor BleiZo-Ztm kunnen gaan. Je moet dan ook af kunnen van de lange stilstand in Gdg (en straks Wd). Kort voor vertrek uit Wd de IC naar Rtd er langs, en dan moet je toch bij BleiZo kunnen zijn voor de volgende IC naar Gvc lijkt me.

Bij Ztmo wordt het denk ik wel krap voor verdubbeling trouwens. Maar altijd nog beter dan tussen Ypb en Gvc.
 

17-02-2016 12:38:30
DDZ7504
DDZ7504
8 treinen per uur klopt niet geheel, op deze manier zouden LM ritten vaker via Ztm naar Ypb-Ldd/Bkh kunnen rijden, en het keren/omlopen in Ypb als het naar Ldd gaat wordt ook versimpeld. Frequentieverhoging van IC's zou op den duur ook mogelijk zijn.  

17-02-2016 13:58:04
treinfan
treinfan
Voor LM's is echt nog wel meer dan genoeg restcapaciteit over en waarom zou je nog meer LM ritten willen rijden?
Voor frequentieverhoging is echt niet complete viersporigheid nodig, tijdens de testweek ETMET op Ut-Gdm paste alles ook prima inclusief standaard-cargo en extra-LLT's, terwijl Utva-Gdm nog geheel tweesporig was. Het enige verschil dat ik met Gd-Gvc zie is dat de sprinters en IC's in Gd van hetzelfde spoor gebruik (moeten) maken, maar dat er op Gd-Gvc geen goederentreinen te vinden zijn.

Laatst bewerkt door treinfan op 17-02-2016 13:59
 

17-02-2016 14:04:54
DDZ7504
DDZ7504
Ik zeg niet per se meer LM, maar de LM ritten die nu via Rta-Wspl-Gv rijden, rijden vaak zo omdat er weinig ruimte is op Ypb-Gd (m.u.v. de treinen die niet kunnen keren in Ypb maar dat kan met meer sporen dan wel). Die kunnen dan ook via Ztm rijden. En als er meer sporen zijn kunnen goederentreinen ook makkelijker omgeleid worden bij problemen op Gd-Rtd. Maar voor de rest heb je gelijk.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-02-2016 14:05


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-02-2016 15:26:20
mdj
mdj
De vraag waarvoor je infrastructuur aanlegt: Dat doe je in principe voor de dagelijkse uitvoering van de dienst (inhaling SPR door IC's bijvoorbeeld), de gebruikte infrastructuur bij het opstarten van de treindienst, gebruikte infra bij verstoringen, zowel bij complete blokkades als gedeeltelijke blokkades.

Bij verstoringen is het simpel: Reizigerstreinen worden zo aangepast dat reizigers de minste hinder ondervinden. Voor Gouda-Den Haag is dat simpel: de snelste optie is dan via Rotterdam C te reizen. Voor de stoptreinstations is dat gewoon de sprinter die zo ver mogelijk rijdt.

Cargo's, voor die paar die via Gouda rijden, is het niet zo lastig. Afhankelijk van de storing is wachten, omrijden of er tussendoor gepropt worden toch de opties... Via Zoetermeer zal niet snel gebeuren, omdat je 1 goederenpad per uur daar hebt op de oude lijn. Dus ALS het al zou kunnen, zul je nog geen viersporigheid hoeven te hebben alleen voor je paar cargo's die geen andere optie hebben dan daar te rijden.

LM hebben de laagste prioriteit en de route is een afweging tussen de generaliseerde kosten (=kostenfactor afhankelijk van tijd, afstand en gemakkelijkheid in de vorm van het aantal keren kopmaken etc)

Laatst bewerkt door mdj op 17-02-2016 15:27


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-02-2016 21:27:00
rolandrail
rolandrail
Door de tunnel van Rijswijk mogen geen "gevaarlijke stoffen", dat betekent dat voor bijna alle goederentreinen omleiden via Ztm-Gv nooit een optie is.  

17-02-2016 21:39:24
DDZ7504
DDZ7504
Auto's en koelkasten zijn hele gevaarlijke stoffen inderdaad
Maar inderdaad, überhaupt dieseltractie lijkt me al geen goed idee voor tunnels als Rijswijk en Delft.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-02-2016 21:39


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-02-2016 21:44:08
treinfan
treinfan
Dieseltractie is geen probleem in beide tunnels.  

17-02-2016 21:51:11
DDZ7504
DDZ7504
Nee? Oke weer wat geleerd! Dan hou ik het bij gevaarlijke stoffen.


DDZ in dienst, ik blij!