Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
17-12-2008 23:11:31
lamote_ban
lamote_ban
Het probleem is dat de onzinnige minimum eisen langzamerhand ieder nieuw station onmogelijk maken, terwijl stations de kans moeten hebben om te groeien.

Ter herinnering: toen eind 70'er jaren de Schiphollijn werd geopend was NS mordicus tegen een station in Hoofddorp omdat dit volgens NS nooit voldoende reizigers zou trekken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-12-2008 23:14
 

17-12-2008 23:17:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
daniel81: Maar beter een kaal station dan géén station Zeker als het gaat om Maarheeze, waar de werkzaamheden A2 nu nog de ideale gelegenheid zijn om de automobilist in de trein te krijgen. Straks raast iedereen weer probleemloos over de A2 en dan gaat NS nog 'n keer een stationnetje openen. Fiasco verzekerd?

Maarheeze is synoniem met het wanbeleid rond nieuwe stations. Eindeloze stroperigheid en tegenwerking van Prorail en NS, terwijl het station een vliegende start had kunnen maken met de ombouw van de A2. Als je dan ook nog een minister Eurlings hebt die alleen achter de wegenbouw aanloopt weet je zeker dat je niks van de grond krijgt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-12-2008 23:22
 

18-12-2008 01:33:05
bz2
bz2
Quote
bloemkool: Tegelijkertijd wordt een aantal buslijnen opgeheven


Er komt maar één volwaardige buslijn ook maar enigszins in de buurt van Maarheze, en van deze lijn laat vervoerder Hermes weten dat hij 'tot de opening van het station nog via Maarheze zal rijden'. Vermoedelijk wordt alleen die grote lus door Maarheze dan uit de route gehaald en blijven alle bussen verder gewoon rijden. Kortom, het kan allemaal veel erger (Breukelen?)
 

18-12-2008 04:18:19
marvinkok
marvinkok
Quote
(...)bij een bushalte mag je al blij zijn als er gemiddeld 100 mensen op stappen.
(...)



Nou, ik wel een paar bushaltes noemen waar je dat aantal makkelijk redt... zeker hier in de Achterhoek/Twente...
 


18-12-2008 06:55:59
parkietje
parkietje
Als de doelstelling is om mensen in het ov te krijgen moet een station en overig ov in orde zijn voordat de tweede bewoner er woont. Deze pioniers zijn toch al veel ontberingen gewend in de vinex wijk een kaal station is dus niet zo'n probleem. Zeker niet als de trein vlgs DRGL rijdt. Een nieuw station moet er dus staan voordat de bewoners er een eerste of tweede auto hebben. Oftewel de kost gaat voor de baat uit.  

18-12-2008 11:24:56
vinny004
vinny004
Quote
lamotep: Het probleem is dat de onzinnige minimum eisen langzamerhand ieder nieuw station onmogelijk maken, terwijl stations de kans moeten hebben om te groeien.

Ter herinnering: toen eind 70'er jaren de Schiphollijn werd geopend was NS mordicus tegen een station in Hoofddorp omdat dit volgens NS nooit voldoende reizigers zou trekken.
Tot ver in de jaren '80 lag station Hoofddorp ook in 'the middle of nowhere'. Zelfs de busverbinding Utrecht - Aalsmeer - Haarlem deed station Hoofddorp niet aan. Er zijn sindsdien vele nieuwe wijken gebouwd en rondom het station is een heus kantorenpark verrezen. Daarnaast is Hoofddorp van een onogelijk gat ergens in de polder uitgegroeid tot een volwassen stad met bijna 70.000 inwoners. Dat maakt natuurlijk wel verschil... %05%
 

18-12-2008 13:17:00
lucky
lucky
Quote
marvinkok:
Quote
(...)bij een bushalte mag je al blij zijn als er gemiddeld 100 mensen op stappen.
(...)



Nou, ik wel een paar bushaltes noemen waar je dat aantal makkelijk redt... zeker hier in de Achterhoek/Twente...


Er staat dan ook gemiddeld. Er zijn vast ook wel een aantal bushaltes waar maar 10 of 20 mensen opstappen.
 

18-12-2008 17:37:52
MVB87
MVB87
Sinds wanneer is dit een bussenforum?  

18-12-2008 19:59:04
hvondelen
hvondelen
Omdat er vier reacties over bussen zijn geplaatst....kom nou


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

18-12-2008 20:02:12
floriss
floriss
Het is hier geen bussenforum, maar de vergelijking tussen een volwaardige treinhalte en een eenvoudige bushalte lopen voor sommige mensen redelijk parallel aan elkaar.

Waar het hier om gaat is wat zijn eisen die je mag of moet stellen aan een nieuw te bouwen treinstation of halte om en op de kosten te letten en om er voor te zorgen dat het reizigers aantrekt, om in de trein te stappen.

Er zijn mensen die een kale treinhalte, bijna vergelijkbaar met een bushalte, al genoeg vinden (kosten) en er zijn mensen die vinden dat een halte of station gewoon aan bepaalde eisen moet voldoen, als het gaat om volwaardig perron (egaal en toegankelijk ook voor minder validen), voldoende beschutting tegen regen en wind, bijvoorkeur ook nog een beetje aardig stationsplein met een fatsoenlijke fietsenstalling, voldoende parkeerplaatsen en een omgeving, waar dit tot zijn recht komt. Zoals een vinexwijk of een kantorenpark.

Met name tegen de mensen die een eenvoudige halte al voldoende vinden, dus vergelijkbaar met een bushalte, wierp ik vraag op of je een treinstation/halte waar ca 800 tot 1800 reizigers per werkdag gebruik van maken, kunt vergelijken met een bushalte, die gemiddeld nog geen 100 reizigers per dag trekt.
 

18-12-2008 20:41:36
daniel81
daniel81
Kijk, ik denk ook niet dat we op het niveau van bushaltes moeten blijven steken. Maar is er niet een tussenweg? Zeker voor een tijdelijke oplossing?
Je moet er dan wel voor uitkijken dat de uitzondering de nieuwe norm gaat worden 'als daar met een haltepaal wordt volstaan, kan dat hier ook'
Maar we hebben het in z'n algemeenheid denk ik over twee situaties waar wat mij betreft soepeler mee omgesprongen kan worden:
1) Tijdelijke situaties. B.v. in een nieuwbouwwijk of in het geval Maarheeze: het is daar van groot belang dat het OV tijdig beschikbaar is. Mijn idee zou dan zijn om te beginnen met een simpel kaal station, met op voorhand de voorwaarde dat dit bv binnen twee jaar wordt opgewaardeerd tot een volwaardige halte (toegegeven, je maakt dan dubbele kosten, en vanzelfsprekend heeft NSR of Prorail daar geen behoefte aan, maar ik verwacht dat een lokale/regionale overheid of RWS in zo'n geval best wat extra op tafel willen leggen)
2) De algemene eisen bij kleine stationnetjes. Volsta, net als 20 jaar geleden, gewoon met een Leidse abri en een paar simpele (maar wel veilige) fietsklemmen, en laat een fraai ingericht stationsplein achterwege. Je kunt dan voor het geld van 1 huidig station, er misschien wel 2 eenvoudige aanleggen.

Trouwens hoe zit dat toch altijd met die beveiliging? Vroeger was dat heel simpel: je legde de perrons versprongen van elkaar aan beide zijden van de overweg, en de beveiliging had nergens last van ... of ga ik nu iets te kort door een bocht?

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-12-2008 20:44
 

07-01-2009 22:16:43
ruud.h
ruud.h
Gaat station Mook /Molenhoek nog door weet iemand dit
Is op de Maaslijn

Laatst bewerkt door ruud.h op 07-01-2009 22:17


ruud.h
 

08-01-2009 11:58:40
mich
mich
Natuurlijk gaat dat door, er staan niet voor niets bouwketen klaar.  

08-01-2009 12:11:10
giuseppe
giuseppe
Is er eigenlijk al iets bekend wanneer met de aanleg van Heerlen Woonboulevard en Maastricht Noord wordt begonnen?  

08-01-2009 13:21:00
bjornl
bjornl
Maastricht Noord heb ik nog niets serieus over gehoord. Een bericht van 2 september jongstleden plaatst de openingsdatum van Heerlen Woonboulevard op "begin 2010".  

08-01-2009 16:40:32
dumpy_dump
dumpy_dump
Aan Molenhoek wordt zo te zien bijna elke nacht gewerkt, in ieder geval ligt het spoor daar vaak buiten dienst.

Over Tilburg West: dat die verkorting gaat veranderen kan ik niet vinden op NS-Insite. Maar misschien zoek ik niet goed...
 

08-01-2009 18:54:19
lamote_ban
lamote_ban
Quote
bz2: Er komt maar één volwaardige buslijn ook maar enigszins in de buurt van Maarheze, en van deze lijn laat vervoerder Hermes weten dat hij 'tot de opening van het station nog via Maarheze zal rijden'. Vermoedelijk wordt alleen die grote lus door Maarheze dan uit de route gehaald en blijven alle bussen verder gewoon rijden.

Nee, lijn 173 gaat in de toekomst alleen nog de grote boog Weert-Dorplein-Budel-Maarheeze rijden. Voor Leende komt er een nieuwe lijn Leende-Valkenswaard-Eindhoven (dat is handig omdat Leende meer op Valkenswaard dan op Eindhoven gericht is). Reizigers van Budel naar Eindhoven moeten dus in Maarheeze (of in Weert zoals veel mensen nu doen) overstappen op de trein. Dit alles was de voorwaarde voor de financiering van het station.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 08-01-2009 19:33
 

08-01-2009 20:13:26
robbertc
robbertc
Quote
dumpy_dump: Over Tilburg West: dat die verkorting gaat veranderen kan ik niet vinden op NS-Insite. Maar misschien zoek ik niet goed...
Dit wordt per nieuwe drgl 2010 (dec 2009) veranderd in Tilburg Universiteit, Tbu. Het is dus wel waar
 

06-02-2009 16:22:10
dvdhoven
dvdhoven
Niet helemaal een station, maar ik drop het hier maar.
Indienststelling Almelo Verdiept is gepland in het weekend van 30 mei 2009.


Dick van den Hoven
 

06-02-2009 16:34:11
mark
mark
Ah, duurt niet zo lang meer. Wel even rekening houden met drie weken geen treinverkeer als het spoor weer teruggelegd wordt... %08%

Schiet ook al aardig op in Aml: de ballast is al gestort in de verdiepte bak en ook de nieuwe geluidschermen en bruggen zijn geplaatst
 

06-02-2009 19:44:56
fabrierban
fabrierban
Quote
robbertc:
Quote
dumpy_dump: Over Tilburg West: dat die verkorting gaat veranderen kan ik niet vinden op NS-Insite. Maar misschien zoek ik niet goed...
Dit wordt per nieuwe drgl 2010 (dec 2009) veranderd in Tilburg Universiteit, Tbu. Het is dus wel waar

Een logische verandering want door alle woningbouw in de Reeshof ligt Tbwt inmiddels niet meer in het westen van Tilburg.

Laatst bewerkt door mark op 07-02-2009 11:35, reden: afkorting gefixt t.b.v. mouse-over
 

06-02-2009 22:36:56
bart84
Moderator
bart84
Inderdaad. Daarom liggen Rotterdam Noord en Rotterdam Zuid op op de meest uiterste puntjes van Rotterdam


Mvg. Bart
 

04-04-2009 23:28:06
fabrierban
fabrierban
Het ED bericht deze week dat het station Maarheeze steeds meer onder vuur komt. Het verzet tegen de opheffing van buslijn 173 (voorwaarde van NS om het station te bedienen) is sterk toegenomen nu het netabonnement van de provincie van 27 euro vanaf morgen in heel Brabant geldig is, dus ook in de regio Eindhoven. De verhouding tussen de prijs van abonnementen voor trein en bus is daarmee totaal zoek.

De Brabantse politiek wil op deze manier o.a. tegemoet komen aan de stroom van klachten over de te dure treinabonnementen, vooral voor MBO-scholieren. Verwacht wordt dat het goedkope buskaartje ook zal leiden tot een verschuiving van trein naar bus op andere verbindingen van en naar Eindhoven (Geldrop, Best, Helmond). In de regio Eindhoven zijn veel parallelle busverbindingen, elders in de provincie zijn die in het verleden veelal opgeheven of beperkt tot enkele ritten per dag.

Laatst bewerkt door fabrierban op 04-04-2009 23:32
 

04-04-2009 23:55:06
keesje
keesje
Het is alleen de vraag of je tussen Maarheeze en Eindhoven 20 minuten met de trein wilt reizen of 35 minuten met de bus.

In de richting Weert gaat er wel een wereld open voor de Maarheezenaren: Bus doet er 35 minuten over, de trein een goede 5 minuten.
 

05-04-2009 00:18:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog een nieuw station wat hier niet genoemd is: langs de MerwedeLingeLijn zijn inmiddels ook de eerste sporen te zien van station Boven-Hardinxveld. Al is sporen een groot woord want het gaat slechts om het zandbed wat het komende jaar mag gaan inklinken.

Het station is gelegen vlak voor het punt waar het spoor direct naast de A15 komt te liggen en krijgt twee sporen (vandaar het zandbed). In de eindsituatie met een kwartiersdienst Ddr-Gr gaan de 32500 en 32600 hier namelijk kruisen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-04-2009 00:21:45
willy84
willy84
Voor het niewe station bij de Watergraafsmeer dat Sience Park gaat heten, is men druk aan het snoeien geslagen. Bijna alle bomen op die plek zijn al verdwenen. Het wordt hier straks een soort van CS  

05-04-2009 17:14:17
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fabrier: Het ED bericht deze week dat het station Maarheeze steeds meer onder vuur komt.

Het zou goed kunnen dat Maarheeze alsnog wordt afgeblazen. NS heeft gedreigd er niet te stoppen als die bus niet verdwijnt. Alternatief zou kunnen zijn om de bus te handhaven maar dan flink te laten omrijden via bijv. Valkenswaard, zodat hij een jaar later met goed fatsoen de nek omgedraaid kan worden.
 

05-04-2009 18:12:40
vinny004
vinny004
Quote
fabrier: Het ED bericht deze week dat het station Maarheeze steeds meer onder vuur komt. Het verzet tegen de opheffing van buslijn 173 (voorwaarde van NS om het station te bedienen) is sterk toegenomen nu het netabonnement van de provincie van 27 euro vanaf morgen in heel Brabant geldig is, dus ook in de regio Eindhoven. De verhouding tussen de prijs van abonnementen voor trein en bus is daarmee totaal zoek.

De Brabantse politiek wil op deze manier o.a. tegemoet komen aan de stroom van klachten over de te dure treinabonnementen, vooral voor MBO-scholieren. Verwacht wordt dat het goedkope buskaartje ook zal leiden tot een verschuiving van trein naar bus op andere verbindingen van en naar Eindhoven (Geldrop, Best, Helmond). In de regio Eindhoven zijn veel parallelle busverbindingen, elders in de provincie zijn die in het verleden veelal opgeheven of beperkt tot enkele ritten per dag.
Ja want stel je voor dat de daadwerkelijke kosten van het OV net worden doorberekend aan de eindgebruiker! Lieve help zeg, dat gaat "links" stemmen kosten; dat zullen we dan maar even mooi niet doen zeg

Dit artikel zorgt er voor dat mijn aanvankelijke scepsis over dit nieuwe station verdwijnt. Immers het zorgt ervoor dat een toch al onrendabele buslijn niet tegen beter weten in en nog hogere kosten uit de altijd gevulde belastinggeldruif in stand wordt gehouden.
 

05-04-2009 18:49:50
ruysdael
ruysdael
Simpel. Je bent voor een nieuw station (kost ook klauwen met geld) om daarmee een onrendabele (?) buslijn op te heffen. Alsof een nieuw stations niks kost (plus de extra kosten die erbij komen om het te onderhouden en er treinen te laten stoppen)...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-04-2009 19:18:17
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik had laatst ergens gelezen dat Zoetermeer bleizo in 2010 in gebruik zou worden genomen, maar (kan aan mij liggen) ik merk nog niks van bouwwerkzaamheden heden tussen Zoetermeer en Bleiswijk (behalve voor een nieuw stuk weg).

weet iemand wanneer ze gaan beginnen (of dat ze al begonnen zijn en ik blind ben?)


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

05-04-2009 19:28:56
bjornl
bjornl
Met een beetje googelen kom je op http://www.bleizo.nl , alwaar je kan lezen dat 16 februari het officiële startschot is gegeven voor de verlenging van de RandstadRail en dat de huidige verwachting is dat deze eind 2011 (lees: drgl 2012) op het nieuwe station Bleizo zal stoppen.  

05-04-2009 21:47:41
lamote_ban
lamote_ban
Quote
vinny004: Ja want stel je voor dat de daadwerkelijke kosten van het OV net worden doorberekend aan de eindgebruiker! Lieve help zeg, dat gaat "links" stemmen kosten; dat zullen we dan maar even mooi niet doen zeg

Dit artikel zorgt er voor dat mijn aanvankelijke scepsis over dit nieuwe station verdwijnt. Immers het zorgt ervoor dat een toch al onrendabele buslijn niet tegen beter weten in en nog hogere kosten uit de altijd gevulde belastinggeldruif in stand wordt gehouden.

Een beetje vreemde reaktie. Immers ook fabrier stipt de rare situatie aan dat de aktie om de buslijn te handhaven alleen wordt ingegeven door de enorme subsidies (in Brabant inmiddels 85% van de kosten) op het busvervoer terwijl NS voor het hoofdnet (waaraan Maarheeze ligt) geen cent subsidie krijgt.

Overigens vind ik wel dat NS eens serieus naar prijzen van de scholierenkaarten moet kijken, die in vergelijking met bijv. Belgie of Duitsland in Nederland ongeveer 5 keer duurder zijn. Een prijsbeleid dat misbruikt maakt van het feit dat jongeren niet mogen autorijden voor hun 18de is op langere termijn ook schadelijk voor NS zelf. Immers als steeds meer provincies goedkope busdiensten gaan organiseren om de dure treinkaartjes voor scholieren te compenseren schiet NS zich alleen maar in zijn eigen poot.

Dan is er nog een punt. De reizigers hebben bij NS geen invloed op het kostenniveau dus zeggen dat dat maar klakkeloos moet worden doorbelast is ook dubieus zo lang NS op hoofdnet een monopoliepositie heeft.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 05-04-2009 22:02
 

05-04-2009 22:01:37
timtrein
timtrein
Volgens mij WIL de NS die scholieren überhaupt niet in de trein, zeker niet voor weinig geld. Weet je wel hoeveel geld dat kost voor extra materieel?  

05-04-2009 22:08:01
lamote_ban
lamote_ban
Als NS in de spits alleen zeer goed betalende reizigers wil, waarom wordt de studenten-OV dan wel voor een afbraakprijs aangeboden? Als je scholieren net als in de bus 33% korting zou geven betalen ze nog altijd een stuk meer dan de studenten-OV'ers.  

05-04-2009 22:11:38
fabrierban
fabrierban
Het gaat NS bij de scholierentarieven om een principiele zaak. De overheid geeft NS daarvoor geen subsidie meer en daarom vertikt NS om nog langer korting te geven.

Overigens denk ook ik dat het kortzichtig is van NS om jongeren zonder inkomen kaal te plukken en voorgoed de trein uit te jagen. Als bejaarden wel voor 2 euro een dag onbeperkt mogen reizen zet zoiets kwaad bloed.

Laatst bewerkt door fabrierban op 05-04-2009 22:17
 

05-04-2009 22:18:03
geertw
geertw
Die bejaarden mogen dat alleen buiten de ochtendspits, dus dat is niet vergelijkbaar.


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-04-2009 22:37:06
nielske90
nielske90
Quote
lamotep: Als NS in de spits alleen zeer goed betalende reizigers wil, waarom wordt de studenten-OV dan wel voor een afbraakprijs aangeboden?
Omdat alle studenten-OV's worden betaald door de regering, welke een flinke zak geeft om alle studenten te laten vervoeren. Voor de NS maakt het echt niet uit van wie het geld komt, als ze maar betaald krijgen (en dat gebeurd dus ook).
 

05-04-2009 22:51:01
broek53
broek53
Relevantie t.o.v. nieuwe stations?  

05-04-2009 22:56:30
admin
Moderator
admin
admin: nihil, terug naar het onderwerp nu!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

06-04-2009 16:04:38
pytoyo
pytoyo
maar wat zou er gebeuren met het toekomstige station Deventer Epse???  

06-04-2009 16:18:06
Dre
Dre
Nog niet veel lijkt me... behalve dat er wat schetsen zijn. (aldus de Stentor). Station gaat overigens Epse - Deventer Oost heten.  

22-04-2009 11:58:33
fastguy84
fastguy84
Mook Molenhoek gaat open op 6 mei, nieuwe dienstregeling beschikbaar op http://www.veolia-transport.nl/tmpl/NewsPageWithList____41251.aspx?epslanguage=ML&ListID=16609  

22-04-2009 12:22:31
ns6504
ns6504
De geruchten rond Station Berkel-Enschot zijn een tijdje geleden weer even opgekomen ivm de (mogelijk) geplande mall in Tilburg Noord.  

22-04-2009 16:06:47
Dre
Dre
Quote
ns6504:[knip]...mall... [knip]

Vroegâh noemde we dat nog gewoon een winkelcentrum.
 

22-04-2009 17:17:24
ruysdael
ruysdael
En vanwege een winkelcentrum moet er maar gelijk een station komen :') - wil één of andere politicus daar populair zijn ofzo...  

22-04-2009 17:27:52
fugazi
fugazi
Quote
fastguy84: Mook Molenhoek gaat open op 6 mei


Jammer dat Veolia geen sneltreinen Nm - Rm vice versa heeft, nu komt er weer 1 minuut bij op de reistijd. %08%
 

22-04-2009 21:51:03
bz2
bz2
Quote
Dre:Vroegâh noemde we dat nog gewoon een winkelcentrum.


Quote
maccerr: En vanwege een winkelcentrum moet er maar gelijk een station komen :') - wil één of andere politicus daar populair zijn ofzo...


De reden dat het woord mall gebruikt wordt en de reden dat er een station voor gepland wordt is dat het een Amerikaans-achtig mega-winkelcentrum moet worden. Er is nogal wat beroering geweest onder de Tilburgse binnenstadswinkeliers over dit fenomeen. Een station voor zo'n megacomplex is geen overbodige luxe, in Engeland heb je o.a. in Dartford, Thurrock en Newcastle treinstations en netwerken van vrijliggende busbanen om de massa's van en naar deze winkelkolossen te brengen.
 

23-04-2009 16:43:41
mich
mich
Molenhoek vordert goed. De bomen van het overpad en de verbrede bestaande overweg werken al, dit weekend zullen ze de overwegplaten wel gaan leggen en de beveiliging ombouwen. Er moet ook nog een keer een stopmachine over spoor 1 en 2, want daar is een berg verse ballast op gestort. De Perrons zijn verder bijna af. Daarna alleen nog spoor 3 afmaken.  

23-04-2009 17:01:22
nielske90
nielske90
Quote
maccerr: En vanwege een winkelcentrum moet er maar gelijk een station komen :') - wil één of andere politicus daar populair zijn ofzo...
Dat winkelcentrum krijgt een oppervlakte van 100.000 m2 en zal dus miljoenen bezoekers per jaar trekken. Wel handig om dan een station te maken aan de nabij gelegen spoorlijn, temeer omdat er toch al een vraag is naar een station Berkel-Enschot.
 

23-04-2009 17:15:50
ruysdael
ruysdael
Ik moet nog maar zien dat een winkelcentrum in Nederland (Tilburg nog wel ) zoveel mensen gaat trekken, maargoed, dat is een andere (off-topic) discussie.  

24-05-2009 16:09:12
ptadc
ptadc
Toevallig ontdekte dat mijn maaam hier genoemd werd (een paar mails terug, tijdens een discussie over Zwolle Zuid), dus dan reageer ik ook maar meteen even. De door mij voorgestelde constructie is namelijk aantoonbaar net zo robuust als de bestaande dienstregeling.

Natuurlijk wordt het robuuster als je het dubbelspoor vanuit Olst verlengd in de richting van Deventer of zelfs helemaal doortrekt t/m het emplacement Deventer; niemand die dat kan ontkennen. Maar het is aperte nonsens om de komst van een sepparate stoptrein en de opening van Zwolle Zuid tegen te houden "omdat dat niet robuust zou zijn". Sterker nog: voor de IC-reizigers verbetert de robuustheid juist fors, omdat de overstap in Zwolle een stuk ruimer wordt!

In feite is het doodsimpel: verbeterde robuustheid cq capaciteitsverhoging dmv verlenging dubbelspooor Olst richting Deventer is een separate funtionaliteitswens die a priori losstaat van Zwolle Zuid. Op zich ben ik daar een groot voorstander van, maar het is tegelijkertijd volkomen idioot dat de mensen in Zwolle Zuid geen station zouden kunnen krijgen, alleen omdat spoorverdubbeling als gelegenheidsargument misbruikt wordt.


Mvg,
Arco Sierts

Laatst bewerkt door ptadc op 24-05-2009 16:13, reden: quote van vorige bericht zat er niet meer in, ff r
 

26-05-2009 17:43:14
abcde
abcde
Arco, hoe zie je de dienstregeling in de situatie enkelspoor tussen Olst - Dv ?

Als de IC 3600 ook in Zwolle Zuid gaat stoppen, vervallen naar mijn mening de overstapverbindingen in Zwolle v.v.
Een aparte stoptrein tussen Zl en Dv heeft ook mijn voorkeur, waarbij de IC niet meer in Wijhe en Olst stopt (betere overstap in Zl !). Kan je die nog ingepassen op dit trajekt ivm. enkelspoor Olst - Dv, en perroncapaciteit in Dv op de tijdstippen .15 en .45 uur ?

Laatst bewerkt door abcde op 26-05-2009 17:49
 

26-05-2009 17:49:44
mdj
mdj
Je kan maximaal 8 minuten na of 6 minuten voor de 3600 vertrekken uit Olst (richting Deventer) en 6 minuten achter en 8 minuten voor de 3600.  

26-05-2009 18:03:29
mark
mark
Bovendien zit Dv al bomvol met rond :15 en :45 de NoordOost, de 3600 en de kerende 1500 (straks 2800).  


26-05-2009 18:27:37
manuel25
manuel25
Misschien handig om de stoptrein Zl-Dv in Dv aansluiting te geven op (ongeveer tegelijk vertrekken met) de 7000 en in Zwolle op de 7900(/8000/3800).

Laatst bewerkt door manuel25 op 26-05-2009 18:30
 

26-05-2009 18:30:06
mdj
mdj
Dan mogen ze wel eerst een leuk spoortje tussen Ost-Dv aanleggen, als je aansluiting wil geven met de 7000 op Zl-Dv. Anders komen ze elkaar tegen op dat enkelspoor...  

27-05-2009 10:22:34
abcde
abcde
Precies, en daar zit nu het probleem %08%

Laatst bewerkt door abcde op 27-05-2009 10:22
 

27-05-2009 10:46:56
AlbertP
AlbertP
En het is zo simpel: het spoor heeft er ooit gelegen en de portalen van de bovenleiding (die overigens 10 jaar na het weghalen van het spoor geplaatst zijn) zijn er op voorbereid. Spoor 307 in Dv is het restant van het oostelijke spoor. Daar hoeven de wissels niet eens gewijzigd te worden! En de treinen in kunnen gewoon doorrijden: alle 3600 tijdens de ombouw van Ost op spoor 2 en bij vertragingen spoor 1 gebruiken is geen probleem. Nu ProRail een aantal werkzaamheden eerder laat doen dan gepland, is dit ook nog wel mogelijk. Behalve als het eindeloze overleg weer jaren gaat duren (zoals bij Maarheze). Wat me opvalt is dat Veolia wel gewoon zonder al te veel overleg op een nieuw station (Mmlh) stopt.  

27-05-2009 10:49:01
willy84
willy84
Bij het nieuwe station Amsterdam science park zijn inmiddels een hele zooi hekken geplaatst en de aanvoer van bouwmateriaal en plaatsing van schaftketen etc.. is begonnen.  

27-05-2009 15:56:22
mdj
mdj
Quote
AlbertPool: En het is zo simpel: En de treinen in kunnen gewoon doorrijden: alle 3600 tijdens de ombouw van Ost op spoor 2 en bij vertragingen spoor 1 gebruiken is geen probleem.


Uhu, zou de ARBO dat leuk vinden? Dat is toch hartstikke gevaarlijk, werken langs een spoor wat in dienst is!..
 

27-05-2009 18:33:37
dh3201
dh3201
Daar zijn tegenwoordig allerlei voorzieningen voor, zoals hekwerk wat aan het spoor bevestigd kan worden (wordt ook ter afscheiding bij werkzaamheden bij dubbelspoor gebruikt), tot volledig overdekte en afscheidende werkplekken waarbij je niet zomaar daarbuiten op het nevenspoor kunt stappen.

Anders had de ARBO ook allang geeist dat snelwegen volledig afgesloten zouden worden bij werkzaamheden. (ik zie de A2 al 4 maanden afgesloten zijn..... )


Shqiperise-lopers?
 

27-05-2009 19:41:35
mren
mren
Quote
AlbertPool: En het is zo simpel: het spoor heeft er ooit gelegen en de portalen van de bovenleiding (die overigens 10 jaar na het weghalen van het spoor geplaatst zijn) zijn er op voorbereid.

Volgens mij is dit verhaal een urban legend geworden; dat dubbelspoor Dv-Ost heeft er nooit gelegen.
 

28-05-2009 08:51:12
goverwelle
goverwelle
Gouda Westergouwe moet ook een station krijgen in een paar jaar. %02%  

28-05-2009 09:47:32
rudolfph
rudolfph
Quote
mren:
Quote
AlbertPool: En het is zo simpel: het spoor heeft er ooit gelegen en de portalen van de bovenleiding (die overigens 10 jaar na het weghalen van het spoor geplaatst zijn) zijn er op voorbereid.

Volgens mij is dit verhaal een urban legend geworden; dat dubbelspoor Dv-Ost heeft er nooit gelegen.
Volgens mij heeft dat er wel gelegen, maar is het in de Tweede Wereldoorlog opgebroken op last van de Duitsers.
 

28-05-2009 10:38:10
maxime
maxime
Volgens sporenplan.nl en stationsweb kende de halte Diepenveen (West) wel dubbelspoor van 1965-1970. Deze halte lag tussen Deventer en Olst in. Of de rest van de lijn ook dubbelsporig was, kan ik niet vinden.

Wikipedia heeft het wel over een gehele dubbelsporigheid van Staatslijn A (Arnhem-Leeuwarden), die voor een groot deel ongedaan werd gemaakt op last van de Duitsers tijdens WOII

Maar dit gaat misschien een beetje erg off-topic..

Laatst bewerkt door maxime op 28-05-2009 10:41
 

28-05-2009 11:02:53
AlbertP
AlbertP
Wikipedia is hier idd mijn informatiebron. Diepenveen West (Dp) heb ik ook gezien op de tekening van '65.

Laatst bewerkt door AlbertP op 28-05-2009 11:07
 

28-05-2009 12:59:15
NDS
NDS
Diepenveen West is gewoon een station en kruisingsplaats geweest. Vanuit Deventer hebben vroeger wel 2 sporen naar het noorden gelopen maar halverwege Deventer en Diepenveen ging dat over in enkel spoor naar Diepenveen West-Olst en Diepenveen Oost-Raalte-Ommen, tenminste dat is wat ik uit het boeken over de Overijselse Lokaalspoorwegmaatschappij Deventer-raalte-Ommen haal.

Dat de bedding en bovenleidingsmasten voor bereid zijn op dubbelspoor komt alleen maar omdat men had verwacht er dubbelspoor van te maken wat net als zoveel andere plannen nooit is gebeurd.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

28-05-2009 13:03:21
AlbertP
AlbertP
Nee in de Tweede Wereldoorlog is het oostelijke spoor opgebroken. Toen de bovenleiding werd geplaatst ('52) ging men er van uit dat het herlegd zou worden.  

28-05-2009 16:45:24
NDS
NDS
Albert, in het boek "het spoorweg bedrijf in oorlogstijd" is helemaal niks te vinden over de opbraak van een evt. 2e spoor. Er word alleen de opbraak van het 2e spoor tussen Deventer en Zutphen en de opbraak van één of enkele sporen met de lengte van +/- 1km op station Deventer zelf genoemd.

Daarnaast was de lijn naar Olst in de jaren 20 nog enkelspoor en lag het enkel spoor Deventer-Raalte tussen Deventer en "de Platvoet" op de zelfde bedding als de lijn naar Olst. Dat baanvak was dubbel enkelspoor en geen dubbelspoor, plannen om Deventer-de Platvoet aan te passen naar dubbelspoor zijn er wel geweest daarvan staan ook tekeningen in het boek over de OLDO lijn, de Platvoet-Olst bleef daarbij gewoon enkel spoor.

Ik zou graag betrouwbaar bewijs zien, als het in de jaren 30 dubbel spoor geworden is prima maar dan graag bewijs. Wikipedia beschouw ik niet als betrouwbaar en dus ook niet als bewijs.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

28-05-2009 17:26:18
Dre
Dre
Volgens mij is Ost-Dv weldegelijk (net zoals Wv-Swk) oorlogsbuit geworden. Het tweede spoor tussen laatgenoemde stations is in de jaren '70 herlegd.

Nederland moest toen 'op last van de bezettende macht' een X aantal kilometer spoor (rails en biels) leveren t.b.v. de aanleg van spoor aan het oostfront. Naast een groot aantal kilometers locaalspoorweg viel het oog dus ook op deze twee stukken spoor.
 

28-05-2009 18:14:51
rick
rick
Volgens het artikel hier: http://www.destentor.nl/regio/salland/1804461/Dubbel-spoor-DeventerOlst-sluimert-bij-ProRail.ece?start=1&sort=asc

is het traject nooit dubbelsporig geweest.
 

11-07-2009 07:39:46
bjornl
bjornl
Barneveld wil haast maken met station Barneveld Zuid: in de loop van 2011 moet het er liggen: http://www.barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Station-Barneveld-Zuid-bij-wijk-Veller.390380.news  

25-05-2010 21:14:03
kbrandsma
kbrandsma
't is al enige tijd stil over de indienststelling van het traject Zuidbroek - Veendam, terwijl twee jaar geleden is gemeld dat de dienst vanaf "zomer 2010" zou starten. Zie ook: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/71380

Er staat in ieder geval nog grondwerk / saneringswerk op het programma: http://www.aanbesteden.prorail.nl/default.asp?id=408345-408349&form=INSCHRIJVINGEN&OpdrachtID=441071&PrevForm=INS_OPDR

Is iemand (uit de regio) bekend met de huidige ontwikkelingen?
 

25-05-2010 22:13:01
TheKnitter
TheKnitter
Als je had gezocht op Somda Forum (handige zoekfunctie tevens..), had je iets gevonden. https://www.somda.nl/forum/7994/Dienstregeling+2011%2C+wat+is+waar%3F/
Bericht van Timtrein op Vrijdag 21 mei 2010 - 17:22:34

"De datum voor Veendam is in principe april 2011; ik weet niet of er rond die tijd toevallig een wijzigingsblad o.i.d. is maar anders zal het wel een "gewone" dag worden (zondag?)"

Laatst bewerkt door TheKnitter op 25-05-2010 22:13
 

25-05-2010 22:55:35
MDDM
MDDM
Quote
TheKnitter: Als je had gezocht op Somda Forum (handige zoekfunctie tevens..), had je iets gevonden.


Waarom eerst een "veeg uit de pan" geven en daarna pas antwoord geven?


Gr Joop mcn Lls
 

25-05-2010 23:32:23
timtrein
timtrein
De werkzaamheden voor Veendam zijn vorige maand ook daadwerkelijk "buiten" begonnen: kap van allerlei groen. Nu wordt eerst het baanlichaam voor het gedeeltelijke tweede spoor klaargemaakt, daarna volgt vernieuwing van de bovenbouw.  

27-05-2010 21:59:13
kbrandsma
kbrandsma
Dank u.

Had in dit forum al gezocht, maar hier verder geen informatie over kunnen vinden.
 

07-04-2011 11:26:57
jorgo
jorgo
Kick!

http://www.maastrichtaktueel.nl/bouw-station-maastrichtnoord-van-start/
Station Maastricht Beatrixhaven gaat wat later open.

Ik hoop overigens van harte dat dit station óók een functie gaat krijgen voor de 6800, dat zou me prima uitkomen. Momenteel wordt het als halte voor Veolia omschreven.
http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?p=116651
 

07-04-2011 11:42:16
qj7141
qj7141
Het zal moeilijk worden om met de 6800 te stoppen want die gaat niet over de lijn van Veolia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Maastricht_Beatrixhaven  

07-04-2011 12:07:40
Pim530
Pim530
Quote
In 2010 werd bekendgemaakt dat men ook nog bekijkt of de stoptreinen tussen Maastricht en Sittard van NS kunnen gaan halteren bij het nieuw te bouwen station


Dan lijkt het mij dat het langs beide lijnen ligt?
 

07-04-2011 12:40:11
qj7141
qj7141
Als ik deze http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=maastrichtnoord volg krijg ik niet de indruk dat dit klopt. Ook op de artists impressions zie ik maar twee sporen afgebeeld. Ik denk dat de stationslocatie na de splitsing van de lijnen naar Sittard en Meerssen is.

Laatst bewerkt door qj7141 op 07-04-2011 12:40
 

07-04-2011 15:28:39
klaass16
klaass16
Ik weet niet wanneer ik het heb gelezen,, maar Lw zou ook nog een station erbij krijgen,, Leeuwarden Noord,, het station zou tussen Lw en Gw gebouwd worden, meer weet ik niet.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

07-04-2011 15:39:42
TheKnitter
TheKnitter
Geen Leeuwarden Noord, maar Leeuwarden Werpsterhoek
Die plannen zullen er vast nog wel zijn, maar dan moet de Werpsterhoek en dergelijke eerst klaar zijn. De (stop)trein uit Gn gaat dan keren daar volgens plannen.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

07-04-2011 16:31:50
Dr_Thodt
Dr_Thodt
hoe zit het eigenlijk met station (Zoetermeer) Bleizo? is al bekend wanneer daar de bouw van start?


Zoomzoomzoom
 

07-04-2011 16:44:06
Jannn2009
Jannn2009
Het nieuwe station Sassenheim (afkorting al bekend?:D) is ook in een gevorderd stadium. De perrons lijken klaar (op bankjes en automaten etc. na) maar de de wegen en parkeerplaatsen voor dit zogenoemde 'OV-knooppunt' zijn nog lang niet af. zie: http://img685.imageshack.us/img685/4062/img6499y.jpg en http://img535.imageshack.us/img535/1227/img6502y.jpg  

07-04-2011 19:15:17
guuglurg
guuglurg
Volgens stationsweb is het Ssh...  

07-04-2011 19:24:51
Bert13
Bert13
Quote
aestudent (ma 05 mrt 2007 18:21:35 https://www.somda.nl/forum/2391/p57439/): Jullie krijgen meteen een lijstje van de nieuwe stations:

Almere Poort (2010) ?
Amsterdam Hemboog (2008) ?
Amsterdam Holendrecht (2009) Ashd
Amsterdam Watergraafsmeer (2010) Assp
Emmen Zuid (-) Emnz
Groningen Europapark (09/2007 tijdelijk, 08/2009 def.) Gerp
Haarlem West (2010) ?
Halfweg/Zwanenburg (07/2009) ?Beetje laat?
Maarssen Noord (-) ?
Purmerend Weidevenne (2008) Pmw
Sassenheim (2009) ?Beetje laat?
Schiedam Kethel/Spaland (2009) ?
Tiel Passewaaij (04/2007) Tpsw
Utrecht Zuilen (04/2007) Utzl


Ik moet zeggen dat er wel een paar leuke bijstaan, maar aan die voorspellingen moeten ze echt nog wat gaan doen.

Laatst bewerkt door Bert13 op 07-04-2011 19:25


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-04-2011 19:26:14
klaass16
klaass16
Quote
TheKnitter (do 07 apr 2011 15:39:42 https://www.somda.nl/forum/2391/p328334/): Geen Leeuwarden Noord, maar Leeuwarden Werpsterhoek
Die plannen zullen er vast nog wel zijn, maar dan moet de Werpsterhoek en dergelijke eerst klaar zijn. De (stop)trein uit Gn gaat dan keren daar volgens plannen.


Ik meende toch echt Leeuwarden Noord te lezen,, De 37400 keerd idd op het nieuwe station, als de 37400 dan nog bestaat..


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

07-04-2011 19:43:57
oudeaap
oudeaap
Noord is ook een erg onwaarschijnlijke naam, het ligt helemaal niet ten noorden van Leeuwarden.  

07-04-2011 19:54:57
mren
mren
Maar met werpsterren heeft het ook niets te maken  

07-04-2011 20:08:12
mark
mark
Geinig, ik schreef vier jaar geleden al dat Hengelo Gezondheidspark op korte termijn geopend zou worden. Intussen is er nog steeds niks van een station te zien. Begint zo langzamerhand ook een gebed zonder einde te worden.

Maar goed, het station zou geopend moeten worden in mei 2012, ongeveer vijf jaar na de oorspronkelijke streefdatum. %02%
 

07-04-2011 20:31:45
jorgo
jorgo
Quote
qj7141 (do 07 apr 2011 12:40:11 https://www.somda.nl/forum/2391/p328271/): Als ik deze http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=maastrichtnoord volg krijg ik niet de indruk dat dit klopt. Ook op de artists impressions zie ik maar twee sporen afgebeeld. Ik denk dat de stationslocatie na de splitsing van de lijnen naar Sittard en Meerssen is.


Als het niet eens in de buurt van de spoorlijn naar Sittard lag zou ik als local echt niet suggereren de 6800 er te laten stoppen...

De halte is gepland bij de overweg tussen de Mariënwaard en Beatrixhaven, vlak bij de aansluiting Beatrixhaven, en op die plek verlopen de lijnen naar Sittard en Valkenburg nog naast elkaar (dus viersporig). Er zijn echter in dit stadium slechts perrons aan de Heuvellandlijn gepland, en niet langs de sporen naar Std. Men beraadt zich echter nog of dat ook niet wel handig zou zijn. Wat mij betreft wel, dus.

Dit is de positie: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Limmelderweg,+Maastricht&aq=0&sll=50.872495,5.7198&sspn=0.010643,0.01929&ie=UTF8&hq=&hnear=Limmelderweg,+Maastricht,+Limburg&ll=50.872657,5.720036&spn=0.005322,0.009645&t=h&z=17
 

07-04-2011 21:30:57
TheKnitter
TheKnitter
Quote
klaass16 (do 07 apr 2011 19:26:14 https://www.somda.nl/forum/2391/p328388/):
Quote
TheKnitter (do 07 apr 2011 15:39:42 https://www.somda.nl/forum/2391/p328334/): Geen Leeuwarden Noord, maar Leeuwarden Werpsterhoek
Die plannen zullen er vast nog wel zijn, maar dan moet de Werpsterhoek en dergelijke eerst klaar zijn. De (stop)trein uit Gn gaat dan keren daar volgens plannen.


Ik meende toch echt Leeuwarden Noord te lezen,, De 37400 keerd idd op het nieuwe station, als de 37400 dan nog bestaat..

Werpsterhoek is veel logischer. Bij Werpsterhoek moet er een ultra modern transferium komen, winkelcentrum en dergelijke.

En om de Werpsterhoek nog aantrekkelijker te maken word de huidige randweg gedeeltelijk gesloten cq verwijderd, en word er een nieuwe "haak" om Leeuwarden gelegd.

Station Werpsterhoek word pas echt gerealiseerd als de wijk Zuidlanden ook gereed is.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 07-04-2011 21:35


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

08-04-2011 18:36:39
maxime
maxime
Quote
jorgo (do 07 apr 2011 20:31:45 https://www.somda.nl/forum/2391/p328412/):
Quote
qj7141 (do 07 apr 2011 12:40:11 https://www.somda.nl/forum/2391/p328271/): Als ik deze http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=maastrichtnoord volg krijg ik niet de indruk dat dit klopt. Ook op de artists impressions zie ik maar twee sporen afgebeeld. Ik denk dat de stationslocatie na de splitsing van de lijnen naar Sittard en Meerssen is.


Als het niet eens in de buurt van de spoorlijn naar Sittard lag zou ik als local echt niet suggereren de 6800 er te laten stoppen...

De halte is gepland bij de overweg tussen de Mariënwaard en Beatrixhaven, vlak bij de aansluiting Beatrixhaven, en op die plek verlopen de lijnen naar Sittard en Valkenburg nog naast elkaar (dus viersporig). Er zijn echter in dit stadium slechts perrons aan de Heuvellandlijn gepland, en niet langs de sporen naar Std. Men beraadt zich echter nog of dat ook niet wel handig zou zijn. Wat mij betreft wel, dus.

Dit is de positie: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Limmelderweg,+Maastricht&aq=0&sll=50.872495,5.7198&sspn=0.010643,0.01929&ie=UTF8&hq=&hnear=Limmelderweg,+Maastricht,+Limburg&ll=50.872657,5.720036&spn=0.005322,0.009645&t=h&z=17
Precies die plek had ik me voorgesteld. Strategisch gepositioneerd tussen Limmel met de Hoge Hotelschool,(de westkant van) Rothem en grenzend aan een van de toegangswegen van de haven. Meer opschuiven naar Rothem zou slechtere toegang vanuit de Beatrixhaven betekenen en dan zit je waarschijnlijk ook te dicht op het bedieningsgebied van station Meerssen.

Laatst bewerkt door maxime op 08-04-2011 18:37
 

08-04-2011 19:07:56
bart84
Moderator
bart84
Wat een groter probleem gaat worden, is de plek om een perron en een tegenover gelegen perron te realiseren.
Een perron aan spoor AA is niet zo'n probleem, dit is aan de buitenkant, maar als enkel de treinen uit Mes er gaan stoppen, dan dient er een perron tussen sporen BB en CC gemaakt te worden (midden tussen de twee sporenbundels), of er zouden extra wissels gelegd moeten worden tussen de plaats waarde sporen uit de richting Bde en Mes bij elkaar komen (met een perron aan de buitenkant van spoor DD).

Laatst bewerkt door bart84 op 08-04-2011 19:08


Mvg. Bart
 

08-04-2011 22:26:04
reisthijs
reisthijs
Er is daar nog redelijk wat ruimte tussen de twee sporenbundels, daar past vast wel een (smal) perron tussen. Op een van de impressies van Maastricht Noord is ook een eilandperron te zien dat maar aan één zijde bruikbaar is (met dus een hek aan de kant van het spoor richting Bde).  

08-04-2011 23:24:29
joahn93
joahn93
Quote
Dr_Thodt (do 07 apr 2011 16:31:50 https://www.somda.nl/forum/2391/p328344/): hoe zit het eigenlijk met station (Zoetermeer) Bleizo? is al bekend wanneer daar de bouw van start?


de Randstadrail word al doorgetrokken en ze zijn bezig met de voorbereidingen naast het oude onderstation bij siemens. daar ligt nu een mooie bult zand voor de RR. dus bleizo zal neit te lang meer duren denk ik


FR1908
 

16-05-2011 09:43:51
waalkade
waalkade
http://www.destadsregio.nl/news_detail.asp?NewsID=882
In Westervoort zijn de werkzaamheden gestart volgens bovenstaande link.
 

16-05-2011 12:00:19
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
joahn93 (vr 08 apr 2011 23:24:29 https://www.somda.nl/forum/2391/p328634/):
Quote
Dr_Thodt (do 07 apr 2011 16:31:50 https://www.somda.nl/forum/2391/p328344/): hoe zit het eigenlijk met station (Zoetermeer) Bleizo? is al bekend wanneer daar de bouw van start?


de Randstadrail word al doorgetrokken en ze zijn bezig met de voorbereidingen naast het oude onderstation bij siemens. daar ligt nu een mooie bult zand voor de RR. dus bleizo zal neit te lang meer duren denk ik

ik had begrepen dat de randstadrail er (veel?) eerder zou stoppen dan de trein


Zoomzoomzoom
 

19-08-2012 16:46:12
dennistd
dennistd
Op de ProRail-site ( http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/hengelogezondheidspark/Pages/Meerinformatie.aspx ) staat een nieuwsbrief over Hengelo Gezondheidspark. Dit station gaat 9 december open (drgl 2013). In deze nieuwsbrief staat een opvallend verhaal op de laatste pagina:
Quote
Let op:
In de toekomst kunt u niet meer met treinkaartjes reizen. Hier wordt op het station Hengelo Gezondheidspark al rekening mee gehouden. U kunt op dit station geen kaartjes kopen, maar alleen via OV-chip inchecken.

Is het nieuw beleid om op nieuwe regionale stations geen kaartautomaten meer te plaatsen?

Laatst bewerkt door dennistd op 19-08-2012 16:46