Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
20-04-2008 11:02:54
dennis3
dennis3
Het station hengelo gezondheidspark wordt eind 2009 (december) geopend gelijk als de dienstregeling 2010 wordt ingevoerd volgens mij beginnen ze deze zomer de plannen te presenteren (schetsen, enz.)%02%  

20-04-2008 11:18:25
mark
mark
De eerste dingen zijn al te zien, er zijn blokken geplaatst waar de inrijseinen op komen te staan  

20-04-2008 11:31:52
tgvfan
tgvfan
Ik kan eroverheen gekeken hebben... Maar in het lijstje van nieuwe stations zach ik:

Sassenheim en Lelystad Zuid niet staan. Overigens zal zodra Almere Poort geopend is de halte almere Strand worden afgebroken.
 

20-04-2008 12:45:21
Dre
Dre
Quote
mark: De eerste dingen zijn al te zien, er zijn blokken geplaatst waar de inrijseinen op komen te staan

Krijgt Hengelo Gezondheidspark inrijseinen? Volgens mij zijn 2 V-lichten daar afdoende. Richting Hgl heb je daar toch alleen nog maar het inrijsein van Hgl, richting Ddn staat er een automatisch bloksein bij het overpad Venderinksweg.

Of komen er geen 2 perrons in bajonetligging, maar slechts 1 met in één richting een stop-door-schakeling?

Laatst bewerkt door Dre op 20-04-2008 12:47
 


20-04-2008 13:15:42
mark
mark
Eén perron met stop-doorschakeling, aan de Deldense zijde van de overweg. Het bloksein wat 100 meter verderop richting Ddn staat, bij het overpad, zal dan verdwijnen.  

20-04-2008 16:29:06
dennis3
dennis3
Quote
mark: De eerste dingen zijn al te zien, er zijn blokken geplaatst waar de inrijseinen op komen te staan


ga zo eens even kijken, ben wel benieuwd naar de schetsen enz. wanneer zullen ze beginnen met de bouw van het station. (op wikipedia staat dat het een aardig groot perron wordt of in ieder geval dat gemeente Hengelo een aardig groot perron wil. )

Laatst bewerkt door dennis3 op 20-04-2008 16:29
 

20-04-2008 16:39:34
mark
mark
Nouja er hoeven maar vier bakken aan te passen... volgens mij past er op de rest van de lijn ook maar vier bakken (hoewel ik foto's heb van zes bakken Plan U)  

20-04-2008 17:00:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens mij zijn alle perrons geschikt voor 6 bakken. Ik kan zo het document niet vinden waar de nuttige perronlengtes vermeld zijn op de site van ProRail.  

20-04-2008 17:19:18
stefanvdw
stefanvdw
Tussen Zp en Hgl zijn alle perrons(Lc, Go, Ddn) geschikt voor 6 bakken.  

20-04-2008 17:25:35
Dre
Dre
Op spoor 3b in Hgl past niet meer dan 4 bakken, dus als de 70xx rijdt kan er sowieso niet met meer bakken gereden worden (en meer is op Zp-Odz ook niet echt nodig).

Edit:
3x LINT past langs alle perrons tussen Hgl en Zp. 3x DM'90 (puur hypothetisch) past niet in Lc en Ddn (zelfs niet als je de fysieke perronlengte neemt.

Bestandje met de fysieke/nuttige perronlengten: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/22682F9F-6394-43B6-8976-4FC36B358D5E/0/LandelijkoverzichtNuttigeperronlengtesdec2007.pdf

Laatst bewerkt door Dre op 20-04-2008 17:29
 

20-04-2008 17:53:22
broek53
broek53
Door de lengte van het topic ben ik kwijt of het al gemeld is, maar dan maar dubbel (beter dan helemaal niet) . In Randstad Noord staan voor opening dit jaar (december) op de rol: Holendrecht, het verplaatste station Krommenie-Assendelft en het veel besproken Sloterdijk/Hemboog. Voor 2009 alleen Amsterdam Watergraafsmeer, dat - conform de laatste mode - Science Park gaat heten.  

20-04-2008 18:00:03
mat64
mat64
Hoe zit het trouwens met het nieuwe station dat harderwijk zal gaan krijgen
zijn ze al aan het plannen?
gaat het oude station weg?
 

20-04-2008 18:58:27
willy84
willy84
Mij is niets bekend over een vernieuwing van station Harderwijk.  

20-04-2008 19:04:01
dennis3
dennis3
over de inrijseinen van station hengelo gezondheidspark
dat zijn geen inrijseinen daar komen extra overbomen op te staan%08%

heeft iemand nog meer informatie over dit station

Laatst bewerkt door dennis3 op 20-04-2008 19:06
 

20-04-2008 19:26:36
willy84
willy84
Quote
dennis3: heeft iemand nog meer informatie over dit station

Heb het idee dat je meer aan een halte moet denken. Vrij standaard allemaal, kaartautomaat, karige inrichting en een stoptrein.
 

20-04-2008 19:50:40
mark
mark
Hmm ik wil de liefhebbers best op de hoogte houden van de bouw hoor  

20-04-2008 20:10:20
nielske90
nielske90
Quote
broek53:Voor 2009 alleen Amsterdam Watergraafsmeer, dat - conform de laatste mode - Science Park gaat heten.


Hoe willen ze dat dan gaan plaatsen? Je zit daar met het emplacement. Krijg je dan een station óp (lees: aan de rand van) het emplacement..?%02%

Laatst bewerkt door nielske90 op 20-04-2008 20:11
 

20-04-2008 21:05:28
broek53
broek53
Hij komt aan de Gooilijn, bovenop het lange viaduct van de Kruislaan, en daarmee naast de oude werkplaats.  

21-04-2008 14:57:40
daan-ns
daan-ns
Quote
Dre: 3x LINT past langs alle perrons tussen Hgl en Zp. 3x DM'90 (puur hypothetisch) past niet in Lc en Ddn (zelfs niet als je de fysieke perronlengte neemt.




6 bakken past prima in Lc!


Groetjes Daan
 

21-04-2008 16:01:59
wesley
wesley
Op Asdh zijn van die houten hekjes geplaatst langs het perron en spoor. Dus er zal binnenkort wel weer begonnen worden.  

21-04-2008 17:36:32
broek53
broek53
Zeker; veel van het grotere werk daar gaat mee in de komende twee weekendbuitendienststellingen van Asd-Ut, in week 25 en 45.  

28-04-2008 11:21:15
dennis3
dennis3
is er al wat meer bekend over het station 'Hengelo Westermaat', heb ergens gelezen dat er een station Hengelo westermaat komt heeft iemand meer info hierover%05%  

28-04-2008 11:37:08
bjornl
bjornl
Volgens mij is dat Hengelo Gezondheidspark aan het worden.  

28-04-2008 11:58:53
jeepee
jeepee
Nee hoor, Hengelo Gezondheidspark is tussen Hengelo en Delden. Westermaat is tussen is tussen Hengelo en Borne. Station staat nog steeds in de Agglonetplannen van Regio Twente. Verder is het stil omtrent dat station.  

29-04-2008 08:02:18
dennis3
dennis3
Quote
jeepee: Nee hoor, Hengelo Gezondheidspark is tussen Hengelo en Delden. Westermaat is tussen is tussen Hengelo en Borne. Station staat nog steeds in de Agglonetplannen van Regio Twente. Verder is het stil omtrent dat station.
kan er op wikipedia ook niks over vinden
 

29-04-2008 08:25:25
mark
mark
De plannen voor Hengelo Westermaat (tussen Hgl en Bn) liggen ernstig diep in de ijskast.

Hengelo Gezondheidspark gaat er zeker komen, er zal binnenkort begonnen worden met de aanleg, en ergens in 2009 moet het station open gaan.
 

29-04-2008 12:37:11
edje
edje
Hengelo Gezondheidspark, komt te liggen bij de onbewaakte overpad van de venderinksweg, Het overpad krijgt dan ook een beveiliging, en 1 van de seinpalen zal een stukje moeten opschuiven.
Op deze plek ligt de spoorlijn het minst ver van het ziekenhuis.
Maar het blijft nog een aardig rond eind lopen voor iemand die wat mankeert. %08%
 

29-04-2008 12:57:17
lucky
lucky
Het scheelt dan wel in taxi kosten.  

29-04-2008 18:32:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Niet te hard roepen, straks komt daar ook nog een taxi standplaats  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-05-2008 18:03:05
dennis3
dennis3
wanneer wordt het station van Sassenheim geopend?  

18-05-2008 00:14:00
mren
mren
Waarschijnlijk met DRGL 2010 (dus medio december 2009).  

18-05-2008 00:45:30
wesley
wesley
Nieuws vanuit Amsterdam: Er is bij het toekomstige station Asdh begonnen met slopen van de tussenstukken van de betonnen viaducten. Hier zal dan de toegang komen naar het station. Ook ik er een machine bezig met het plaatsen van stalen damwanden.

Later meer nieuws.

Laatst bewerkt door wesley op 18-05-2008 00:46
 

18-05-2008 13:30:29
noof
noof
EMMEN - Over 2 jaar komt er een treinstation in de nieuwe wijk de Delftlanden in Emmen. De eerste treinen moeten eind 2010 stoppen op station Emmen-zuid. De halte Bargeres vervalt vanaf dat moment. Het nieuwe station gaat volgens de gemeente 600 reizigers per dag trekken. Dat is de helft meer dan nu in Bargeres instappen. In het nieuwe station komen geen voorzieningen zoals een restauratie.

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602-4484-98bd-7f9c0000bf01.aspx?NewsID=23248

Er stond nog een heel uitgebreid artikel in de krant inclusief toekomstschetsen, ik zal nog even kijken of ik ze uit de papierbak kan vissen.
 

18-05-2008 18:15:19
lamote_ban
lamote_ban
Waar komt dat station?
Tussen Bargeres en Emmen of tussen Bargeres en Nieuw-Amsterdam?
 

18-05-2008 18:47:43
dennis3
dennis3
is er trouwens al wat meer bekend over station Hengelo Gezondheidspark  

18-05-2008 18:52:47
thom
thom
Kijk eens wat posts hierboven...  

18-05-2008 19:18:02
nielske90
nielske90
Quote
noof:Het nieuwe station gaat volgens de gemeente 600 reizigers per dag trekken.

Was de grens niet 1000 reizigers voor nieuwe stations? Of geldt dit als een verplaatsing van het huidige Emmen-Bargeres?
 

18-05-2008 20:25:04
lamote_ban
lamote_ban
1000 reizigers geldt als standaarnorm voor rijkssubsidie, maar als ze het geld anders bij elkaar krijgen is het ook goed. Gelderland regelde dat eerder met Voorst-Empe, Limburg met Eijgelshoven en Brabant met Maarheeze.  

18-05-2008 23:02:51
timtrein
timtrein
Emmen Zuid komt ten zuiden van Bargeres. Zie ook iedere willekeurige plattegrond voor de ligging van de wijk Delftlanden.  

28-05-2008 22:28:11
floriss
floriss
Een berichtje uit De Stentor van 28 mei over 'station' Zwolle Zuid:

Station in Zuid breed gesteund

ZWOLLE - Er bestaat groot enthousiasme voor een extra NS-station in de stad, in Zwolle-Zuid. Niet alleen door de bevolking, maar ook door gemeente en provincie wordt gepleit voor de aanleg van zo'n nieuw station. Of zo'n voorziening er ook daadwerkelijk komt, hangt vooral af van de rijksoverheid:

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet uiteindelijk akkoord gaan.

Dit voorjaar toonde een zogenoemd burgerinitiatief in Zwolle-Zuid aan dat er veel draagvlak is voor een station in het stadsdeel: in korte tijd werden bijna duizend handtekeningen ingezameld. Een logische locatie voor zo'n voorstadhalte is er ook al: sinds de aanleg van Zwolle-Zuid begin jaren tachtig is er grond voor gereserveerd bij de Oldeneelallee - in de buurt van het winkelcentrum dat momenteel grootschalig gerenoveerd wordt. Maandag praat de lokale politiek over het stationsplan, in de commissie Ruimte. In aanloop naar die vergadering laten het college en de provincie nu weten dat ook zij graag het station willen. Voorwaarde is dat het enkelspoor tussen Olst en Wijhe dan vervangen wordt door dubbelspoor: anders kan het nieuwe station niet in de dienstregeling worden opgenomen. De NS ziet zo'n spoorverdubbeling ook wel zitten.

Even een correctie op het bericht. Het verdubbelen van het spoor heeft betrekking op het gedeelte Olst - Deventer.
 

28-05-2008 22:32:03
broek53
broek53
Tijdje over nagedacht (wel 30 seconden) maar het verband tussen Zwolle Zuid en dubbelspoor Olst - Deventer ontgaat mij ten ene male. Tenzij men denkt meer treinen te gaan rijden op dat traject natuurlijk.  

28-05-2008 22:44:57
mren
mren
Ik denk dat -zeker met de voorliggende DRGL- er geen ruimte is voor een stop van IC 3700 bij Zwolle-Zuid zonder in Zwolle dan wel Deventer de belangrijkste aansluitingen te vernaggelen.
Maar goed, die zijn met het omleggen van de 7900 ook al aan gort, dus kan de 3700 daar ook nog wel bij zodat niemand uit Twente meer fatsoenlijk kan overstappen in Zwolle.
 

29-05-2008 00:52:07
thijs
thijs
Er is een verband met Zwolle Zuid en enkelspoor Olst-Deventer. Als je Zwolle Zuid in de 3700 op wil laten nemen, dan krijg je een probleem met je aansluitingen in Zwolle. Dat is onwenselijk. Dus moet er een extra stoptrein komen. Nou, als je dat ding tussen Deventer en Zwolle wil proppen (en we hebben ook nog een goederentrein), dan heb je dubbelspoor Deventer-Olst nodig. Zeker als je ook nog een robuuste dienstregeling wilt hebben.

Nu zijn er mensen (waaronder meneer Sierts) die denken dat je zoiets prima kunt doen, uitgaande van wat snelheidsverhogingen en sneller materieel (SLT). Ach, ik geloof hem dat het best net past hoor (ik heb het zelf ook zitten uitrekenen), alleen we hebben het dan over minutenwerk. Eén kleine vertraging, heel iets maar, kan de boel in het honderd laten lopen. Geenzins robuust te noemen.

Ik noem het de nieuwe-stations-ziekte: elke gemeente wil een x aantal stations openen. Een rëel beeld van de vervoerswaarde is er nauwelijks. Het houdt niet op en de gevolgen die haltering op nieuwe stations hebben, kunnen soms grote nadelige gevolgen hebben voor dienstregelingen (en dan met name op knopen; overstappen).
 

03-06-2008 12:21:32
stefanuzz
stefanuzz
Vandaag weer in de krant: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zwolle/3213461/Gebruik-nieuw-treintype-als-oplossing.ece
en http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zwolle/3213889/Politiek-pal-achter-station-ZwolleZuid.ece over station Zwolle-Zuid.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 03-06-2008 12:21
 

05-06-2008 12:12:07
joost01
joost01
Daarom heeft Prorail toch ook die norm van 1000 nieuwe reizigers per dag? Dat scheidt het kaf weer voor een deel van het koren.

Overigens lijkt me de verdubbeling Deventer-Olst sowieso niet gek, nu zorgt dat ook wel voor verstoringen op de knoop van de 3700 en de 1600/1700.

Een combinatie Stoptrein + Intercity op dv-zl zou uberhaubt niet gek zijn, als de IC dan Olst en Wijhe voorbij kan rijden.
 

04-07-2008 14:33:48
fastguy84
fastguy84
L1 heeft een reportage over het nieuwe station van Molenhoek/Mook=Middelaar online staan op http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2688746/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4
Daarin zegt de verantwoordelijk wethouder dat op 6 mei (2009) de eerste trein op de halte Molenhoek stopt. Er zit dus nog steeds schot in de zaak.
 

04-07-2008 20:01:45
lamote_ban
lamote_ban
Het station Mook-Middelaar wordt al vijf jaar lang "volgend jaar" in gebruik genomen. Weinig geloofwaardig meer.  

05-07-2008 13:44:52
willy84
willy84
Is er al een impressie beschikbaar van station Holendrecht. Google heb ik al geprobeerd, maar vind geen impressie. De bouw gaat erg vlot aldaar, er wordt iedere dag aan gewerkt. De perrons komen tussen de sporen in, kan er dan eventueel ook vanaf de buitenste sporen (IC sporen) gestopt worden? Ook is er onlangs een gebouwtje geplaatst op het toekomstige perron (gok perron 1) transformator?
Toen ik gister in Limburg was viel me op dat tussen ik meen Sittard en Heerlen allemaal kleine haltes zijn aangepast waarbij voorbij de overweg wordt gestopt. Deze operatie had ik even gemist.

Laatst bewerkt door willy84 op 05-07-2008 13:46
 

07-07-2008 11:29:21
maxime
maxime
Je bedoelt dat een stopplaats 1 middenperron en 1 zijperron heeft? Dat is al heel lang zo in bijvoorbeeld Spaubeek en Schinnen.  

07-07-2008 11:33:11
broek53
broek53
In Holendrecht kan aan de buitensporen niet gehalteerd worden langs de perrons.  

07-07-2008 11:52:01
joahn93
joahn93
Quote
mat64: Hoe zit het trouwens met het nieuwe station dat harderwijk zal gaan krijgen
zijn ze al aan het plannen?
gaat het oude station weg?


waar willen ze dat plaatsen. als het het al willen lijkt mij het meest logisch om hem bij de wijk 'drielanden' te doen.
 

07-07-2008 11:52:34
mat64
mat64
bij de houthandel tussen Hd en Ns  

07-07-2008 22:06:53
bjornl
bjornl
Op SkyScraperCity staan wat foto's van de bouw van Amsterdam Holendrecht: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=426192&page=13 en dan een flink stuk naar beneden scrollen.  

16-09-2008 21:49:05
daniel81
daniel81
6 mln voor bouw station Hoevelaken

ARNHEM - De provincie Gelderland heeft dinsdag bijna zes miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van een treinstation in Hoevelaken.
De bouw van het station kost in totaal acht miljoen euro. De overige twee miljoen wordt door de gemeente Nijkerk bij elkaar gebracht.
Eind 2010 moet het station klaar zijn en vanaf 2011 kunnen de eerste treinen er stoppen.
Bron: Omroep Gelderland.

8 miljoen voor een halte, is dat niet extreem veel? Of gaat hier ook enorm veel geld in aanpassing van de beveiliging zitten?

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-09-2008 21:50
 


16-09-2008 22:33:11
willy84
willy84
8 Miljoen euro voor een simpele (?) halte! Ik vraag me echt af wat ze voor dat geld gaan doen. Dit is echt extreem veel. Wissels en/of seinen aanpassen. Maar dan nog..  

16-09-2008 22:57:03
broek53
broek53
Het is ruim tweemaal zoveel als Mook-Molenhoek bijvoorbeeld.  

16-09-2008 23:08:54
hvondelen
hvondelen
Dan moet het hem wel in de beveiliging zitten, bij Mook heb je minder sporen, treinen en geen draad.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

16-09-2008 23:25:47
broek53
broek53
In Molenhoek gaat het om twee sporen met twee zijpeerrons, en ik kan mij slecht voorstellen dat het bij Hoevelaken om veel meer gaat. Tenzij met tunnels, een weginfrastructuur, voorpleinen en fietsenstallingen in het project gefrommeld heeft, dan begrijp ik het wel. Vooral tunnel is duur.  

17-09-2008 11:36:16
dh3201
dh3201
Als ik goed begrepen heb waar het station moet komen dan is daar al een viadukt over het spoor (en over de naastgelegen A1). Ik neem aan dat het station zal bestaan uit twee perrons met liften e.d.


Shqiperise-lopers?
 

17-09-2008 22:29:16
vinny004
vinny004
Voor zover ik weet moet het viaduct over de A 1 verbreed en aangepast worden. Best kans dat daar een groot deel van de kosten heen gaan...  

17-09-2008 22:56:50
maxime
maxime
In een artikel van het AD heeft pas gestaan dat er aan de Hoevelakense kant van de A1 een parkeerterrein komt en dat er verder een loopbrug van het parkeerterrein naar het station, een fietsenstalling, een bushalte met rotonde om te keren en een (kleine) overkapping met twee trappen en twee liften komen.  

29-11-2008 23:34:26
wesley
wesley
Nou, het is nu echt aftellen voor de opening van station Amsterdam Holendrecht. Hekwerk, wachtruimte's, liften, trappen, perrontegels, lantarenpalen, omroepsysteem, reclameborden en glasschermen zijn allemaal al geplaatst.  

30-11-2008 11:17:21
stefanuzz
stefanuzz
Interessant stukje in de Stentor gisteren. Vraag me wel af in hoeverre dat voor de NS ook zo is, want het is volgens mij nog niet bekend welke vervoerder de lightrail-verbinding Zwolle - Kampen gaat verzorgen.

---------------------------------

KAMPEN - Het is zeer goed mogelijk dat Kampen over een aantal jaar niet één, maar drie stations heeft. Bij de besluitvorming over de toekomst van de spoorlijn Kampen-Zwolle buigen de raads- en statenleden zich namelijk ook over het voorstel voor een nieuw station Kampen-Oost. Daarmee zou de stad, naast het al geplande station aan de Hanzelijn, een derde halteplaats krijgen. Overijssels verkeersgedeputeerde Job Klaasen ziet het wel zitten.

http://www.destentor.nl/special/hanzelijn/hanzelijnkampen/4123156/Kampen-mogelijk-naar-drie-NSstations.ece
 

30-11-2008 13:25:57
ruysdael
ruysdael
Is misschien bekend hoe het staat met station Krommenie-Assendelft? Kan het nieuwe station gebruikt worden m.i.v. de nieuwe dienstregeling.

Voor spoor 9/10 van station Sloterdijk kan ik melden dat een groot deel vand eoverkapping al geplaatst is, en men ook bezig is met liften. Lantaarnpalen, bankjes en dergelijke zijn al geplaatst (dat komt dus wel goed denk ik).

Laatst bewerkt door ruysdael op 30-11-2008 13:26
 

30-11-2008 14:00:14
broek53
broek53
Het is bij Kma allemaal erg last-minute, maar Het komt wel voor elkaar. Dezer dagen wordt de loopbrug aan de zuidkant van het nieuw station geplaatst en verder haast men zich bijna dag en nacht met afbouwen. Moet ook wel, want op 12 december komt de Minister het station openen (en tegelijk Sloterdijk Hemboog en Holendrecht op afstand, als ik het goed begrepen heb).

Voor de afbouw van de overkapping van de Hemboog (een paar voetbalvelden aan glas) zal overigens vanaf 5 januari doordeweeks tussen de spitsen weer enkelspoor over de boog worden gereden en in het weekend helemmaal niet, tot begin april.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2008 14:00
 

30-11-2008 18:45:24
lamote_ban
lamote_ban
Het Eindhovens Dagblad berichtte deze week dat nieuwe vertraging dreigt voor station Maarheeze. Weliswaar is het station in december 2009 klaar, maar er wordt ook gesleuteld aan de beveiliging (het station ligt bij een overweg) en dat werk kan volgens ProRail pas een half jaar later getest worden omdat ze niet eerder een buitendienststelling hebben gepland. Tot april/mei 2010 zou het station dan dus niet gebruikt mogen worden. De regio heeft inmiddels minister Eurlings gevraagd ProRail tot enige creativiteit aan te sporen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-11-2008 18:50
 

30-11-2008 18:57:33
raymond16
raymond16
Hmm.. had Prorail ten tijde toen die werkzaamheden gepland werden niet nog uit moeten gaan van de datum die er toen nog stond, voordat het werd uitgesteld naar december 2009? Dan had het dus al veel eerder geregeld moeten zijn..  

30-11-2008 20:27:32
broek53
broek53
Hahaha, als het letterlijk is wat er staat (maar dat betwijfel ik), dan staat er baarlijke kolder. ProRail is zelf immers de instantie die buitendienststellingen regelt en plant.  

30-11-2008 22:10:24
lamote_ban
lamote_ban
@broek
ProRail stelt dat de buitendienststellingen al tot medio 2010 vastliggen (oktober 2009 te vroeg, en dan pas april 2010) en niet meer veranderd kunnen worden. Een weinig geloofwaardig verhaal (vindt ook de regio Eindhoven) dat het kwade vermoeden lijkt te bevestigen dat ProRail geen prioriteit geeft (lees: geen zin heeft) aan nieuwe stations omdat ze het geld liever in andere zaken wil steken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-11-2008 22:19
 

30-11-2008 23:46:30
broek53
broek53
ProRail kletst. De buitendienststellingen (althans: de grotere) zijn vastgelegd tot eind 2009, dat klopt. De enige reden waarom ze zo lang vastliggen, is om de vervoerders enige zekerheid te verschaffen voor een heel dienstregelingjaar. Wat niet wil zeggen dat er geen meer bijkomen of afvallen, want projecten zijn dynamisch. Het enige is dat de vervoerders nu expliciet moeten instemmen met een nieuwe of gewijzigde aanvraag, that's all. Voor 2010 ligt nog helemaal niets vast, behalve wellicht in de hoofden van projectleiders of zo, maar ab-so-luut niets formeels, en al he-le-maal niet op datum.  

13-12-2008 17:34:41
wesley
wesley
Morgen is het zover, de opening/ ingebruikname van Amsterdam Holendrecht. Het kan gebruikt worden maar de trappen aan de noordzijde (kijkend richting Asd) zijn nog niet klaar en zal dus het staton alleen vanaf de zuidzijde (AMC kant) toegangkelijk zijn. Verder is richting Asd spoor 2 en richting Ac spoor 5.

Laatst bewerkt door wesley op 13-12-2008 17:54
 

13-12-2008 18:17:12
raymond16
raymond16
Nog even terugkomend op Maarheeze: ondertussen is ook de oorzaak van de vertraging duidelijk. Prorail had zich een beetje vergist als het ware met de plaats van wissels etc, waardoor daar een en ander mee moet gebeuren, als mede met de bovenleiding. Verder wordt het perron nu 200 meter ipv 180.  

13-12-2008 18:50:34
willy84
willy84
Ik reed vandaag langs Holendrecht en zag daar nog een aantal mensen druk doende om alles in gereedheid te brengen. Als ik morgen zin heb ga ik zeker even kijken.  

13-12-2008 19:10:41
JdJ
JdJ
Het nieuwe kma is ook nog niet af, ze waren vanmorgen bezig met de trappen en de liften waren ook nog niet klaar  

13-12-2008 19:17:11
willy84
willy84
kma?  

13-12-2008 19:24:47
JdJ
JdJ
Afkorting van Krommenie-Assendelft  

13-12-2008 19:37:14
bogger
bogger
Wm-Utg is toch daarvoor dit weekend buiten dienst gesteld?
Neem aan dat het naast de liften/trappen, vooral afrondende werkzaamheden betreft?
 

13-12-2008 19:37:14
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16: Nog even terugkomend op Maarheeze: ondertussen is ook de oorzaak van de vertraging duidelijk. Prorail had zich een beetje vergist als het ware met de plaats van wissels etc, waardoor daar een en ander mee moet gebeuren, als mede met de bovenleiding. Verder wordt het perron nu 200 meter ipv 180.

Min. Eurlings heeft laten weten dat het definitief mei 2010 wordt. Hij houdt vast aan perrons van 200 meter, tamelijk onzinnig overigens omdat de perrons in Heeze maar 120 meter zijn en er geen plannen tot verlenging zijn. 120 meter (3 plan V's) lijkt me ook meer dan genoeg.
 

13-12-2008 19:41:45
JdJ
JdJ
Ik heb gehoord dat dit is om de seinen aan te sluiten en volgens mij moeten er ook nog wat borden geplaatst worden  

13-12-2008 19:46:33
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep:Min. Eurlings heeft laten weten dat het definitief mei 2010 wordt. Hij houdt vast aan perrons van 200 meter, tamelijk onzinnig overigens omdat de perrons in Heeze maar 120 meter zijn en er geen plannen tot verlenging zijn. 120 meter (3 plan V's) lijkt me ook meer dan genoeg.

Een van de ideeen is om vanwege de problemen op de A2 in de spits een aantal IC's in Maarheeze te laten stoppen (het station ligt vlak bij een afrit), gedacht wordt om daarvoor meer 3500'en in de spits in Weert of Roermond te laten beginnen. Ik moet overigens nog zien dat er ooit iets van komt, het experiment in Best is niet echt een succes en het station Maarheeze komt door alle vertragingstaktiek van ProRail te laat om er nog wat aan te hebben bij de ombouwwerkzaamheden aan de A2.

Er zijn ook soortgelijke plannen voor een station in Avenhorn waar dan de IC's Enkhuizen-Amsterdam zouden moeten gaan stoppen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-12-2008 19:57
 

13-12-2008 21:00:13
daniel81
daniel81
Quote
broek53: ProRail kletst. De buitendienststellingen (althans: de grotere) zijn vastgelegd tot eind 2009, dat klopt. De enige reden waarom ze zo lang vastliggen, is om de vervoerders enige zekerheid te verschaffen voor een heel dienstregelingjaar.


Dat is één reden, maar er zijn er volgens mij meer, waaronder de mogelijkheid verschillende projecten op hetzelfde baanvak tegelijkertijd te kunnen inplannen (en zo minder vaak een baanvak buiten dienst te hoeven stellen).
Als een treinvrije periode ver van tevoren bekend is, kunnen alle projecten die er rondom een lijn spelen, tegelijkertijd ingepland worden en kan ruim van tevoren met de voorbereiding gestart worden (denk b.v. aan de aanleg van een viaduct: de bouw van zo'n ding begint al maanden van tevoren, waarbij in de planning nu al toegewerkt wordt naar een treinvrije periode eind 2009).
 

15-12-2008 11:42:51
broek53
broek53
Exact, en daarom kletst Prorail dus. Buitendienststellingen dalen nu eenmaal niet spontaan af uit de lucht, ook en juist gecombineerde niet. Wil je dus als ProRail iets eind 2009 in dienst stellen, dan zorg je dat een al dan niet gecombineerde buitendienststelling in nov/dec 2009 wordt opgenomen. Als je dat niet doet en vervolgens in 2010 de eerstevolgende pas plant, moet je niet gaan roepen dat dat de oorzaak is van de latere indienststelling. Dat is het omdraaien van oorzaak en gevolg.  

15-12-2008 15:52:42
hvondelen
hvondelen
Ik was net eventjes naar station Hemboog gelopen vanaf sloterdijk, in de hal beneden is al een Kiosk, waarschijnlijk gaat deze vandaag of morgen nog open. De enige roltrap in het station doet het. De kap is nog een stale kale constructie. Hier waren ze, toen ik er was, ook niet aan het werk. Er wordt steeds netjes omgeroepen dat de kaartautomaten het niet doen, wat ook zo is. Wat ik alleen minder vind voor reizigers naar bijv. Pmr, dat ze nu een stukje verder moeten lopen, het is minder dan ik dacht, maartoch, als het regent.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

16-12-2008 08:46:11
jbt
jbt
Quote
fabrier:
Een van de ideeen is om vanwege de problemen op de A2 in de spits een aantal IC's in Maarheeze te laten stoppen (het station ligt vlak bij een afrit), gedacht wordt om daarvoor meer 3500'en in de spits in Weert of Roermond te laten beginnen. Ik moet overigens nog zien dat er ooit iets van komt, het experiment in Best is niet echt een succes en het station Maarheeze komt door alle vertragingstaktiek van ProRail te laat om er nog wat aan te hebben bij de ombouwwerkzaamheden aan de A2.



Ik heb hier ook weinig geloof in, temeer omdat al eerder (begin jaren negentig) is 'geëxperimenteerd' met het laten doorrijden van de 3500 naar Weert en Roermond (op zondagavond), maar er werd door de reizigers bijna geen gebruik van gemaakt, dus hield het weer op. Als je daarnaast inderdaad beziet hoe weinig er in Best van de 3500 gebruik wordt gemaakt, dan vrees ik dat dit plan een doodgeboren kind is.
 

16-12-2008 09:44:44
maxime
maxime
Nou, ik zou het dus wel een kans geven! Het is namelijk de bedoeling om de 3500 in de spits - doordeweeks dus - door te laten rijden naar Weert/Roermond. Doordeweeks zullen de treinen aanzienlijk beter gevuld zijn dan dat je ze op zondagavond laat rijden hoor.;)  

16-12-2008 11:10:50
jbt
jbt
Zondagavond was juist bedoeld voor de zogenaamde 'zondagavondspits': voornamelijk studenten (en militairen) die na het weekend weer naar de studentenstad (of de kazerne) terugkeerden.  

16-12-2008 13:55:40
maxime
maxime
Dat is waar, maar volgens mij was dat aantal studenten en militairen niet dusdanig hoog, dat het loonde om er extra treinen voor door te laten rijden. De spits doordeweeks (ook met veel studenten) is dusdanig druk dat het niet onverstandig is om de 800 op sommige tijden wat meer lucht te geven.  

16-12-2008 16:18:53
timtrein
timtrein
De zondagavondspits is in sommige treinseries echt wel indrukwekkend hoor...  

16-12-2008 17:07:01
stefanuzz
stefanuzz
Vooral de noordoost is een leuke serie op zondagavond. Tussen Ut en Lw/Gn zit het stampesvol! Maar goed... nu wijken we af  

16-12-2008 18:06:40
daniel81
daniel81
Bij het verhaal over Maarheze (maar ook veel van de andere in dit topic genoemde stations) dringt zich bij mij wel de vraag op of het allemaal niet veel simpeler kan. Simpeler en daardoor sneller gerealiseerd en bovendien goedkoper. Waarom moet eeen station een paar miljoen kosten? Waarom moet het jáááren duren voordat zo'n ding er staat en ook daadwerkelijk bediend wordt?
Kijk je b.v. naar Duitsland, dan hebben veel stationnetjes het niveau van een bushalte (hoewel ook daar nu wel een inhaalslag bezig is).
Waarom moet het bij ons allemaal zo ingewikkeld? Zijn we niet ongelooflijk doorgeslagen als het gaat om eisen bij stations, zoals design-wachtruimtes (met een Leidse Abri neemt de gemiddelde stedebouwer waarschijnlijk geen genoegen meer), superdeluxe fietsklemmen, complete stationspleinen ...
Ik kan me een Rover-column herinneren over station Almere Strand. De suggestie van de Rover-voorzitter: 'dat station is daar maar één week per jaar nodig, waarom leggen we die perrons de rest van het jaar niet neer bij Leidscheveen? (voor de duidelijkheid, dat was nog in het pré-RR tijdperk).
Ander voorbeeld: Almere Oostvaarders: al 2 jaar voor de ingebruikname was het in ruwbouw gereed en er stopten zelfs al treinen. Met een paar simpele ingrepen had het station in tijdelijke vorm in gebruik genomen moeten kunnen worden. Maar nee, het moest eerst perfect klaar zijn, en intussen hadden waarschijnlijk vele nieuwe bewoners hun 2e auto al aangeschaft...
 

16-12-2008 18:15:43
nielske90
nielske90
De visie de laatste jaren is dat er niemand met de trein gaat als je op een kaal perron in een winderige omgeving staat. En ergens geef ik ze gelijk.
Maar goed, ben het wel eens dat stations eerder open kunnen. Mooi voorbeeld was de bouw van Helmond Brandevoort, waar men tijdelijk gebruik kon maken van een loopbrug bestaande uit steigers en overige gebrekkige voorzieningen. (ontwikkeling was hier dan ook toevallig niet in handen van ProRail en/of NS Poort%02%).

Overigens duurt de daadwerkelijk bouw van een station niet eens zo heel lang, het is met name de voorbereiding en de afwerking. In het geval van Maarheeze liggen de hoge kosten met name in de huidige infrastructuur (seinen, beveiliging en dergelijke), welke aangepast moet worden.

Laatst bewerkt door nielske90 op 16-12-2008 18:17
 

16-12-2008 19:43:44
timtrein
timtrein
Quote
daniel81: Waarom moet het bij ons allemaal zo ingewikkeld? Zijn we niet ongelooflijk doorgeslagen als het gaat om eisen bij stations, zoals design-wachtruimtes (met een Leidse Abri neemt de gemiddelde stedebouwer waarschijnlijk geen genoegen meer), superdeluxe fietsklemmen, complete stationspleinen ...
Omdat dit land enerzijds strontverwend is, en anderzijds qua regelgeving totaaal doorgeslagen is. Elk grassprietje moet in regels vastgelegd worden, en iets kan alleen maar gebeuren als het 100% aan alle mogelijke en onmogelijke voorwaarden voldoet. Pas als iedereen zijn zegje heeft gedaan kan iets gebeurd worden... daarom duurt alles eeuwen. Teveel polderen en te weinig werken... gewoon iets aanleggen kan helaas niet. En zeker niet bij het spoor, dat van oudsher een nogal technische insteek heeft!
 

16-12-2008 21:18:18
fabrierban
fabrierban
Quote
daniel81:
Waarom moet het bij ons allemaal zo ingewikkeld? Zijn we niet ongelooflijk doorgeslagen als het gaat om eisen bij stations, zoals design-wachtruimtes (met een Leidse Abri neemt de gemiddelde stedebouwer waarschijnlijk geen genoegen meer), superdeluxe fietsklemmen, complete stationspleinen ...

Er speelt een heel ander probleem mee. Zowel NSR als ProRail zijn mordicus tegen nieuwe stations, alleen als het echt niet anders kan gaan ze na alle mogelijke tegenwerking akkoord. NSR president-directeur Veenman merkte vorige week bij een interview in Op de Rails tussen neus en lippen door eigenlijk weinig trek in stoptreinvervoer te hebben.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-12-2008 21:21
 

16-12-2008 22:03:21
bloemkool
bloemkool
Maarheeze is prima als uitvalsbasis voor de richting Eindhoven te gebruiken. Daar zal veel meer vraag naar zijn in de regio ten noorden van Weert. Helemaal niet verder naar Den Bosch en Utrecht.

Tegelijkertijd wordt een aantal buslijnen opgeheven
 

16-12-2008 22:05:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: NSR president-directeur Veenman merkte vorige week bij een interview in Op de Rails tussen neus en lippen door eigenlijk weinig trek in stoptreinvervoer te hebben.
Het is maar net wat je erin wil lezen: in datzelfde interview vindt Veenman het project Stedenbaan een goed project. In dat project hoort ook de opening van nieuwe stations (maximaal 15, volgens Wikipedia, maar dat kan ondertussen achterhaald zijn).
 

16-12-2008 22:13:34
fabrierban
fabrierban
Quote
bloemkool: Maarheeze is prima als uitvalsbasis voor de richting Eindhoven te gebruiken. Daar zal veel meer vraag naar zijn in de regio ten noorden van Weert. Helemaal niet verder naar Den Bosch en Utrecht.

Tegelijkertijd wordt een aantal buslijnen opgeheven

Niemand weet te schatten hoeveel reizigers Maarheeze zal trekken (schattingen lopen uiteen van 400 tot 1500 reizigers per dag in het eerste jaar). De reden is dat het niet duidelijk is hoeveel reizigers uit de regio het als streekstation zullen gaan gebruiken en hoeveel automobilisten het als P+R gaan gebruiken.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-12-2008 22:16
 

17-12-2008 21:22:16
floriss
floriss
Quote
daniel81: Bij het verhaal over Maarheze (maar ook veel van de andere in dit topic genoemde stations) dringt zich bij mij wel de vraag op of het allemaal niet veel simpeler kan. Simpeler en daardoor sneller gerealiseerd en bovendien goedkoper. Waarom moet eeen station een paar miljoen kosten? Waarom moet het jáááren duren voordat zo'n ding er staat en ook daadwerkelijk bediend wordt?
Kijk je b.v. naar Duitsland, dan hebben veel stationnetjes het niveau van een bushalte (hoewel ook daar nu wel een inhaalslag bezig is).
Waarom moet het bij ons allemaal zo ingewikkeld? Zijn we niet ongelooflijk doorgeslagen als het gaat om eisen bij stations, zoals design-wachtruimtes (met een Leidse Abri neemt de gemiddelde stedebouwer waarschijnlijk geen genoegen meer), superdeluxe fietsklemmen, complete stationspleinen ...



En die eisen zijn ook terecht. Als ik een klein station of een halte in Nederland vergelijk met sommige stoepen in Belgie en Duitsland, vind ik het niet gek dat de Duiters zo gehecht zijn aan hun dure en luxe auto's, die ze voor de deur of op dit oprit kunnen parkeren. Daarnaast staan die stoepen in Belgie en Duitsland vaak ook nog eens in een werkelijk troosteloze en verpauperde omgeving. Past mooi bij die half ingezakte stoepen die voor perrons moeten doorgaan, voor 1 boemeltrein per uur.

Daarnaast worden de meeste treinstations als snel door 800 tot 1800 reizenden per dag bezocht, bij een bushalte mag je al blij zijn als er gemiddeld 100 mensen op stappen.

Persoonlijk vind ik de huidige haltes nog te karig. Naast een abri en een kaartautomaat op een fatsoenlijk en ook voor mindervaliden toegangelijk perron, zou wat mij betreft ook nog een overkapping over een deel van het perron horen. Een mooi afgewerkt stationsplein is een visitekaartje voor de omgeving en bovendien een taak van de gemeente en niet van Prorail.

Wat mij betreft, fijn handhaven die regelgeving. Beter een fatsoenlijk station, dan een kale halte in een troosteloze omgeving.

Amen

Laatst bewerkt door floriss op 17-12-2008 21:24
 

17-12-2008 22:07:04
willy84
willy84
Mwah. Vind ik toch te kort door de bocht. Maatwerk lijkt mij hier het belangrijkste. Geen nutteloze investeringen doen maar ook weer niet kaal laten.  

17-12-2008 22:08:00
daniel81
daniel81
Maar beter een kaal station dan géén station Zeker als het gaat om Maarheeze, waar de werkzaamheden A2 nu nog de ideale gelegenheid zijn om de automobilist in de trein te krijgen. Straks raast iedereen weer probleemloos over de A2 en dan gaat NS nog 'n keer een stationnetje openen. Fiasco verzekerd?

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-12-2008 22:08
 

17-12-2008 22:18:32
dumpy_dump
dumpy_dump
Een kale zandvlakte met alleen een prullenbak en een kaartautomaat lijkt me ook succes verzekerd voor het floppen van het station.

Nu nog de gulden middenweg vinden.