Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
19-11-2007 21:41:42
geertw
geertw
Quote
lamotep: Een ander probleem is dat er van de gemeente geen huizen in de buurt van het station mogen komen.

Lekker handig voor het promoten van het OV, zal ook lekker druk worden aan dat loket dan...


http://www.ovinnederland.nl/
 

19-11-2007 21:49:24
reizigert
reizigert
Ik zag overigens dat men vandaag op station Heerlen bezig was om de nieuwe flaps met station Heerlen de kissel in de CTA's te hangen. Het station vordert gestaag: afgelopen week zijn ook al fietskluizen e.d geplaatst. Station Eygelshoven Markt heb ik al een tijdje niet gezien, maar ik verwacht dat de vorderingen daar hetzelfde zijn aangezien ze in dezelfde week zijn begonnen  

19-11-2007 22:33:38
kbrandsma
kbrandsma
Quote
geertw:
Quote
lamotep: Een ander probleem is dat er van de gemeente geen huizen in de buurt van het station mogen komen.

Lekker handig voor het promoten van het OV, zal ook lekker druk worden aan dat loket dan...

Dat zal waarschijnlijk de eerste 100 tot 200 meter zijn omdat er anders te veel geluidsoverlast in de woningen kan optreden en dergelijke.
 

19-11-2007 23:16:25
dh3201
dh3201
Of de gemeente wil die grond vrijhouden voor dure kantoren en zo.
Dat schijn nogal populair te zijn nabij stations....



Shqiperise-lopers?
 


28-11-2007 19:59:54
reizigert
reizigert
Vandaag in de Limburger een artikel over Eygelshoven Markt en Heerlen de Kissel
http://krantdigitaal.ld.nl/LD/20071128/pages/011PS/articles/LD-20071128-011PS010.jpg
 

28-11-2007 20:22:28
nielske90
nielske90
Quote
dh3201: Of de gemeente wil die grond vrijhouden voor dure kantoren en zo. Dat schijn nogal populair te zijn nabij stations....


En dat alles met de achterliggende gedachte dat mensen niet meer met de auto naar kantoor komen, maar met de trein.
 

29-11-2007 23:32:06
kritische
kritische
Trein Heerlen-Kerkrade-Aken gratis op 9 december

Treinen tussen Heerlen, Kerkrade en Aken is op zondag 9 december gratis. Dan worden de nieuwe haltes Eygelshoven-Markt en De Kissel in Heerlen geopend.

Om dit te vieren kan iedereen op die dag gratis gebruik maken van de treinen op het traject tussen Heerlen en Aken. Vanaf de nieuwe haltes kan onder meer met de Euregiobahn naar Heerlen, Herzogenrath en Aken gereisd worden. De twee nieuwe treinstations zijn ook goed bereikbaar voor ouderen en gehandicapten.

L1 Teletekst, 28 november 2007
 

29-11-2007 23:33:06
kritische
kritische
Tarief op Euregiobahn fors verhoogd

KERKRADE - De Euregiobahn, exploitant van de internationale treinverbinding
Aachen Hauptbahnhof- Heerlen verhoogt het tarief voor een abonnement vanaf
1 januari met 41 procent. Dat blijkt uit een brief die abonnementhouders hebben gekregen. Euregiobahn zegt dat de prijsaanpassing (een maandabonnement
Landgraaf-Aken wordt verhoogd van 54,17 euro naar 76,67 euro) te maken heeft
met de bouw van de stations Eygelshoven-Markt en Heerlen-Kissel die op
9 december in de dienstregeling worden opgenomen. De bouw van de stations
heeft drie miljoen euro gekost.

Dagblad de Limburger, 29 november 2007
 

29-11-2007 23:40:11
lucky
lucky
Dus reizigers betalen de bouw van de stations.. net alsof zij allemaal die stations wouden. Het moet niet gekken worden..  

29-11-2007 23:44:24
NDS
NDS
uh wilde we mensen de trein in of uit hebben? Goed nou lijkt die prijs van E54,17 ook wel erg goed koop, ben voor mijn busabonement binnen Arnhem al meer kwijt.

Groetjes Michiel
 

03-12-2007 21:32:24
floriss
floriss
Volgens mij hadden die gratis rit beter een week kunnen uitstellen. Op zou dit te maken hebben de opening. Voor Heerlen - Kerkrade Centrum geldt overigens hetzelfde.

Onderstaande van de site van NS.nl geplukt.

Heerlen-Aachen Hbf
--------------------------------------------------------------------------------
Wanneer: zondag 9 december tot 11.45 uur

Oorzaak: werk aan het spoor

Reisadvies: Maak gebruik van de bus:
reis tussen Heerlen en Herzogenrath met de NS-bus
Extra reistijd: een half uur
 

03-12-2007 21:50:47
fabrierban
fabrierban
Quote
lucky: Dus reizigers betalen de bouw van de stations.. net alsof zij allemaal die stations wouden. Het moet niet gekken worden..

Dat geldt natuurlijk voor een heleboel zaken. Bij NS betaal ik me ook blauw aan 2 of 3 conducteurs per trein (die zelden of nooit controlleren) en aan het leger nutteloze rode hoedjes. En ik zit ook niet te wachten op de 10de verbouwing van Utrecht Centraal in 25 jaar. Toch moet ik als reiziger daar ongevraagd aan meebetalen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 03-12-2007 21:53
 

04-12-2007 07:49:00
admin
Moderator
admin
Off-topic bericht van Sander14 verwijderd.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

04-12-2007 23:23:39
broek53
broek53
Fot the record: Aan een verbouwing van Utrecht Centraal of welk station dan ook, betaal je als reiziger niet mee. Investeringen daarin zijn van ProRail als het om de primaire stationsfuncties gaat en als NS Poort al ergens in investeert (in meest commerciële toestanden) komt dat uit eigen kas.  

05-12-2007 14:39:04
Somda
Somda
Dat
Quote
fabrier:Bij NS betaal ik me ook blauw aan 2 of 3 conducteurs per trein (die zelden of nooit controlleren) en aan het leger nutteloze rode hoedjes. En ik zit ook niet te wachten op de 10de verbouwing van Utrecht Centraal in 25 jaar.

Dat je soms 2 á 3 conducteurs tegen komt in een trein kan zomaar wezen dat er 1 of 2 leerlingen bij lopen.Die,volgens jou,nutteloze rode hoedjes (vrouw)petjes (man) zijn er voor de NIET dagelijkse reiziger om info aan te vragen,en bij verstoringen zijn ze er ook voor de WEL dagelijkse reizigers.Sorry dat ik ff off-topic ga,maar collega's afzeiken die zich niet verweren kunnen kan ik niet hebben.En BTW,je betaald voor gebruikmaking van een product,de trein in dit geval.
En Utrecht Centraal is gewoon aan vernieuwing toe.
Er ligt een mooi concept en de gemeent Utrecht ziet het graag komen.Meer capaciteit,meer voorzieningen,waar jij waarschijnlijk geen gebruik van zal maken,maar andere rezigers misschien weer wel.Het is relatief oud en te groot in z'n jasje aan het worden.
 

05-12-2007 14:44:36
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
keistad: collega's afzeiken die zich niet verweren kunnen kan ik niet hebben.
Och, ik kan me hier prima verweren. Maar als ik dat doe heb ik het helemaal gedaan, dus laat maar lekker verder dromen

Dumpy
"Rood hoedje", die dus nergens verstand van heeft en totaal niet weet waar ie het over heeft.
 

05-12-2007 14:56:58
Somda
Somda
Jij bent dan waarschijnlijk de enige hier op Somda?
En ook jij mag voor je collega's op komen hoor.

Maar goed terug naar de verbouwingen.Utrecht krijgt een mooi station.
Al dan niet door bijdrage's van reizigers bekostigd.Denk van niet.
Ns Poort voorheen Vastgoed heeft geld genoeg.
 

05-12-2007 15:03:19
bjornl
bjornl
Ede-Wageningen wil men ook flink opknappen, naar het oosten verplaatsen en integreren met de Albertstunnel. Ziet er strak uit!

http://www.gelderlander.nl/devallei/2268457/Ede-verdiept-station-niet-het-spoor.ece
 

06-12-2007 00:04:37
geertw
geertw
Quote
keistad: Maar goed terug naar de verbouwingen.Utrecht krijgt een mooi station.

Dat is zeker zo! Voor de geïnteresseerden: als je Hoog Catharijne inloopt vanaf het station en telkens links aanhoudt, zie je op een gegeven moment rechts van de MediaMarkt een gangetje waar je doorheen kunt lopen naar het informatiecentrum over het nieuwe stationsgebied, met onder anderen enkele maquettes en een 3D-simulatie van het gebied. In het gangetje zelf hangen oude foto's van Utrecht Centraal. Al met al een aardige expositie.


http://www.ovinnederland.nl/
 

06-12-2007 23:22:55
kritische
kritische
Quote
kritische: Tarief op Euregiobahn fors verhoogd


Prijsverhoging Euregiotrein afgeblazen

HEERLEN - Het Aachener Verkehrsverbund (AVV) heeft de prijsverhoging voor een treinabonnement op de treinverbinding Heerlen-Aachen Hauptbahnhof geannuleerd.

De lijn wordt geëxploiteerd door de Euregiobahn die komend weekeinde twee nieuwe halteplaatsen bij Kissel-Heerlen en Eygelshoven-Markt opent. Zowel Limburgse reizigers, als overheden hebben volgens een woordvoerder van AVV de afgelopen dagen geprotesteerd tegen een voorgenomen prijsverhoging van de abonnementen met ruim veertig procent. De AVV heeft woensdag afgesproken pas in de loop van 2008 en volgende jaren gefaseerd een prijsverhoging door te voeren.

Dagblad de Limburger, 6 december 2007

Laatst bewerkt door kritische op 06-12-2007 23:24
 

07-12-2007 10:00:24
jacokran
jacokran
Er is al eens gesproken over een station bij Zoeterwoude. Moet geen enkel probleem zijn. De 8800 ri ledn is zo punctueel onbetrouwbaar dat de 8800 ri ut altijd wel even aan de paal moet ruiken (net wel of net niet stoppen). Maak een halte Zoeterwoude in de richting Apn en je hoeft niet in het weiland te stoppen.  

07-12-2007 10:02:22
bouwe
bouwe
Eurlings trekt 15 miljoen euro uit voor het nieuwe station Gerp, zo las ik gisteren in de krant.  

07-12-2007 19:44:33
floriss
floriss
Over plannen voor nieuwe stations gesproken, zie onderstaande berichten:

Snelle start bouw vier nieuwe stations
donderdag 06 december 2007 14:42 De ChristenUnie heeft bij de begroting Verkeer en Waterstaat gepleit voor de versnelde realisatie van nieuwe stations. Minister Eurlings heeft daarop toegezegd dat er geld beschikbaar is voor circa elf stations beschikbaar. Op aandringen van de ChristenUnie beloofde de minister dat de stations Sassenheim, Zoetermeer Bleizo, Assen-Zuid en Groningen Europark snel zullen worden gerealiseerd.
Eurlings zal hiervoor in overleg gaan met ProRail en de regio’s. Kamerlid Ed Anker: ,,Ik ben blij met deze toezegging. Voor deze vier stations is er nu duidelijkheid.”

Nieuwe stations trekken nieuwe reizigers. Ed Anker: ,,De aanleg van de stations draagt dus bij aan de groeiambitie van het kabinet van 5 procent per jaar voor het spoor. Het gaat plaatsen waar steeds meer mensen wonen die nu ver verwijderd zijn van openbaar vervoer. Door bij zulke nieuwbouwwijken een station aan te leggen, neemt bovendien de druk op de centrale stations en hun stedelijke omgeving af.”

De nieuwe stations mogen volgens de ChristenUnie geen negatieve invloed hebben op de kwaliteit van de dienstregeling van de intercity’s, zoals reistijd, frequentie en tijdligging. Anker: ,,Als uit een gevoeligheidsanalyse blijkt dat dit wel het geval is, dan moeten wat betreft de ChristenUnie bij de nieuwe stations ook gelijk inhaalsporen of extra perronsporen worden aangelegd.”

Ed Anker kreeg tijdens het debat ook de toezegging dat de planning van nieuwe stations in het vervolg inzichtelijker zal worden gemaakt in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport

Bron: website Christenunie


Regiopoort als icoon van 'Zuid'
door Herre StegengaLELYSTAD


Met de aanleg van de Flevolijn is er al rekening mee gehouden: een station in Lelystad-Zuid.


Precies twintig jaar geleden is er een ruwbouw neergezet voor een station. Er zijn trappen, er liggen perrons en er steekt een stuk beton de lucht in dat misschien een stationsklok moest dragen.

Het is er nog niet van gekomen, 'Lelystad-Zuid' is nooit afgemaakt. De stad groeide langzamer dan verwacht. De plannen voor een tweede station zijn nooit verscheurd, maar de ontwikkeling van het gebied laat op zich wachten.

Inmiddels is het de vraag óf het station wordt voltooid. De NS heeft plannen om een zogeheten 'regiopoortstation' aan te leggen in Lelystad-Zuid, maar dat moet op een andere plek komen. Een stukje zuidelijker, om precies te zijn. Vlakbij de Lage Dwarsvaart. "Dichterbij de A6, dat is gunstiger", zegt Joost Ravoo, de nieuwe regiodirecteur van de NS. "Daarmee zitten we op een zichtlocatie en dat is belangrijk."

Een regiopoort is een station met goede parkeergelegenheid. Bedoeld om de automobilist te lokken, in dit geval vanaf de A6. Ravoo: "Op een punt vóórdat de files ontstaan." Achterliggende gedachte: de automobilist parkeert zijn wagen en stapt op de trein. Iedereen blij: minder verkeer op de weg, meer passagiers in de trein.

Maar een regiopoort omhelst méér. Het is niet alleen een plek waar trein en auto samenkomen, maar ook een plek waar wonen en recreëren mogelijk zijn. "En je kunt tevens denken aan voorzieningen als een ziekenhuis of een bioscoop. De regiopoort moet een soort icoon van een stad worden", aldus Ravoo. De NS wil deze regiopoorten zelf ontwikkelen, al dan niet in samenwerking met marktpartijen. Het is een manier om de investering terug te verdienen. En natuurlijk brengen de extra reizigers ook geld in het laatje, aldus Ravoo. De gemeente Lelystad is enthousiast, zegt hij. Hoe station 'Zuid' er precies uit komt te zien, is trouwens nog niet bekend. Zover zijn de gesprekken nog niet.

Ook de uitbreidingsplannen van Luchthaven Lelystad spelen mee. Het vliegveld ligt een paar kilometer verderop; aantrekkelijk om met de trein te komen. Er is sprake van een vrije busbaan tussen station en vliegveld. Met een beetje geluk kan over enkele jaren de eerste paal de grond in, zegt Ravoo.

Bron: De Stentor

'Kies voor ander station'

HARDERWIJK - In plaats van op het huidige station en de omgeving ervan zou de gemeente de focus moeten richten op een locatie die meer toekomst heeft als station.


VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Die plek is in de ogen van een werkgroep van de Harderwijkse PvdA-afdeling de Zandlaan, waar de houthandel is gevestigd van de Gebr. van Beek.

De PvdA komt na een eigen onderzoek tot de conclusie dat op deze locatie, ingeklemd tussen de A28, de N302 en pal aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle, het zo vurig gewenste intercitystation van Harderwijk kan komen.

Gesprekken met de NS hebben de sociaal-democraten tot de overtuiging gebracht dat de kaarten niet op het huidige station moeten worden gezet. Door de bocht in de rails, vlak voor het station vanaf Amersfoort gezien, is er te weinig perronruimte voor intercitytreinen, die langer zijn dan stoptreinen. Ook ontbreekt er ruimte voor het creëren van een keerlus voor het zogeheten Randstadspoor, dat nu stopt in Amersfoort-Vathorst maar dat de NS willen doortrekken richting Harderwijk.

De spoorwegen willen hun voorgenomen groei vooral bereiken in de Randstad, reden waarom ze een Randstadportal willen vestigen tussen Zwolle en Amersfoort. Zo'n portal is een station met veel parkeerruime waar automobilisten kunnen overstappen op de trein om files te vermijden. Ook dat biedt volgens de PvdA kansen voor de locatie Zandlaan, waar voldoende ruimte is voor een grote parkeerplaats.

Bron: De Stentor

Laatst bewerkt door floriss op 07-12-2007 19:45
 

08-12-2007 11:01:19
kbrandsma
kbrandsma
Quote
bouwe: Eurlings trekt 15 miljoen euro uit voor het nieuwe station Gerp, zo las ik gisteren in de krant.

Kan het zijn dat er nu al werkzaamheden worden uitgevoerd aldaar?
Toen ik gisteren daar langs kwam leek het net of er al enkele sporen van de losplaats ten oosten van Europapark opgebroken waren (om ruimte te maken voor het definitieve station?)
 

08-12-2007 14:07:05
dvdhoven
dvdhoven
Quote
floriss: Ook ontbreekt er ruimte voor het creëren van een keerlus voor het zogeheten Randstadspoor, dat nu stopt in Amersfoort-Vathorst maar dat de NS willen doortrekken richting Harderwijk.
Een keerlus?? Ja, hallo, het zijn geen trams!


Dick van den Hoven
 

08-12-2007 14:30:29
webguy
webguy
Keervoorziening heet dat dus in treintermen, oftewel een kopspoortje...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

08-12-2007 14:52:34
dvdhoven
dvdhoven
Ja, nu ga ik toch even scherpslijpen. Een keervoorziening is iets anders dan een kopspoor. Het kan samenvallen maar hoeft niet.
Voorbeeld: Barneveld Noord heeft een keervoorziening, maar geen kopspoor te bekennen daar. Hilversum Sportpark had een tijdelijke keervoorziening, geen kopspoor.
Een keervoorziening is een algemene term voor zodanige aanpassingen in de beveiliging dat een trein op die plek van richting kan veranderen.


Dick van den Hoven
 

08-12-2007 16:58:54
hvondelen
hvondelen
En groningen europark is er al

Laatst bewerkt door hvondelen op 08-12-2007 16:59


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

08-12-2007 17:15:19
fabrierban
fabrierban
Quote
keistad: Die,volgens jou,nutteloze rode hoedjes (vrouw)petjes (man) zijn er voor de NIET dagelijkse reiziger om info aan te vragen,en bij verstoringen zijn ze er ook voor de WEL dagelijkse reizigers.

Mijn ervaring met de rode hoedjes is dat ze bij verstoring precies dezelfde informatie krijgen als de reizigers zelf: te weinig dus.

Quote
keistad: Er ligt een mooi concept en de gemeente Utrecht ziet het graag komen. Meer capaciteit,meer voorzieningen,waar jij waarschijnlijk geen gebruik van zal maken,maar andere rezigers misschien weer wel.

Dat zal best zijn, maar het huidige Centraal is toch niet echt dringend aan vervanging toe, het is toch vooral een luxe verbouwing en daar betaalt de reiziger via de gebruikersheffing aan de NS natuurlijk gewoon aan mee. Het zelfde geldt voor de verfraaiings aktie voor honderden andere stations. Ik zou liever investeringen in wissels, nieuwe stations en nieuwe treinen zien. Plan T in een verbouwd station is langzamerhand een totale wanverhouding.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-12-2007 18:40:11
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: Mijn ervaring met de rode hoedjes is dat ze bij verstoring precies dezelfde informatie krijgen als de reizigers zelf: te weinig dus.
Dat lijkt me logisch: als er meer informatie is dan de reizigers krijgen, gaat er iets goed fout lijkt me...

Quote
fabrier: Dat zal best zijn, maar het huidige Centraal is toch niet echt dringend aan vervanging toe, het is toch vooral een luxe verbouwing
Een van de doelen van de verbouwing is vergroting, en dat is hard nodig gezien de gestegen reizigersaantallen. Kom maar eens een ochtendspits kijken, en zie wat zich allemaal naar boven wurmt. Vooral aan te raden als er twee treinen tegelijk aankomen op bijvoorbeeld spoor 18/19.
 

08-12-2007 19:15:49
woepje
woepje
Quote
hvondelen: En groningen europark is er al
Ja het tijdelijke station ja. Het definitieve station komt er dus aan, in 2010 ongeveer.
 

08-12-2007 19:16:45
lucky
lucky
Kunnen ze de omgeving daar ook nog wat meer bijbouwen. Het is daar nog best wel leeg vind ik in de buurt van het station.  

09-12-2007 00:37:08
woepje
woepje
Jep dat klopt. Momenteel wordt er al het e.e.a. gebouwd of iets wat daar op lijkt. Men wil daar kantoren en woontorens gaan bouwen. Zie ook http://europapark.groningen.nl/  

09-12-2007 11:48:34
bouwe
bouwe
Quote
kbrandsma:
Quote
bouwe: Eurlings trekt 15 miljoen euro uit voor het nieuwe station Gerp, zo las ik gisteren in de krant.

Kan het zijn dat er nu al werkzaamheden worden uitgevoerd aldaar?
Toen ik gisteren daar langs kwam leek het net of er al enkele sporen van de losplaats ten oosten van Europapark opgebroken waren (om ruimte te maken voor het definitieve station?)


Geen idee, ben er nog niet langs geweest. Er komt een voetgangerstunnel onder het spoor, er worden sporen verlegd en er komt een extra spoor bij.
 

09-12-2007 23:51:50
kbrandsma
kbrandsma
Een extra spoor erbij op de nieuwe locatie van Gerp (5 i.p.v. de huidige 4) of t.o.v. de situatie bij het tijdelijke Gerp (4 i.p.v. de huidige 3, zodat er in werkelijkheid geen spoor bijgeplaatst wordt)?  

17-02-2008 18:16:37
dennis3
dennis3
komt er ook een tunneltje  

17-02-2008 22:36:33
nielske90
nielske90
Quote
dennis3: komt er ook een tunneltje


Twee berichten boven je staat het antwoord...%03%

Quote
bouwe: Geen idee, ben er nog niet langs geweest. Er komt een voetgangerstunnel onder het spoor, er worden sporen verlegd en er komt een extra spoor bij.
 

12-03-2008 14:27:56
NDS
NDS
Ik kom net het volgende tegen op de site van omroep gelderland:

" ARNHEM / NIJMEGEN, Station Mook-Molenhoek eerder klaar

MOOK - Het nieuwe treinstation Mook-Molenhoek aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is in april 2009 klaar voor gebruik.

Dat is ruim een jaar eerder dan in februari nog door spoorwegbeheerder ProRail werd aangenomen. De aanleg van een tijdelijke voetgangersbrug, een idee van ProRail, leidt tot de ingebruikname in april 2009. In 2010 is het station definitief klaar.

De door ProRail bedachte oplossing is nu voor formele besluitvorming aan het bestuur van Stadsregio Arnhem Nijmegen voorgelegd."

Hier de link naar het artikel:http://www.omroepgelderland.nl/pagina.php?id=30&bericht=44083

Groetjes Michiel
 

12-03-2008 17:21:33
mren
mren
Ook een 'nieuw' station:
Quote
Gemeenteraad besluit tot uitvoering perrontunnel station Hengelo
Dinsdagavond heeft de gemeenteraad van Hengelo ingestemd met het voorstel van ProRail om de perrontunnel van station Hengelo uit te voeren op basis van het ‘stemvork-model’. Dit model gaat uit van een 12 meter brede centrale tunnel die zich splitst in twee delen van 6 meter aan de noordzijde. Alle betrokken partijen, ProRail, NS, Spoorbouwmeester, Projectbureau Hart van Zuid (gemeente Hengelo en Van Wijnen Groep NV) zijn erg te spreken over dit ontwerp, omdat het een verbetering is voor treinreizigers en inwoners van Hengelo.


meer op http://www.prorail.nl/ProRail/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Gemeenteraad+besluit+tot+uitvoering+perrontunnel+station+Hengelo.htm
 

12-03-2008 18:00:11
dennistd
dennistd
Plaatje ervan op de site van RTVOost:
http://rtvoost.nl/images/nieuws/18006.jpg
 

12-03-2008 21:26:39
stefanuzz
stefanuzz
Misschien leuk voor jullie hier om te weten: tijdens de ondertekening van de contracten tussen ProRail en gemeente Hattem voor de Hanzelijn kreeg de gemeente ook nog de kans om een aantal wensen uit te spreken. Een daarvan was de vraag of ProRail kon gaan onderzoeken of het mogelijk is om Hattem een eigen station te geven langs de Veluwelijn. Deze zou dan bij de opening van de Hanzelijn gereed moeten zijn.

De positie van dit nieuwe station zou dan eventueel bij bedrijventerrein Netelhorst zijn, aan de (toekomstige) rand van Hattem (ik meen dat ze nog een woonwijk daar ergens gaan bouwen). Bovendien komt er in de 'oksel' van knooppunt Hattemerbroek een nieuw bedrijventerrein (H2O: Hattem, Heerde, Oldebroek) waar ook een groot aantal bedrijven zich zullen vestigen.

In de omgeving is er vooral 's ochtends veel forensenverkeer richting Zwolle. Verkeer uit Hattem moet nu allemaal over 1 brug om in Zwolle te komen, terwijl - zoals de burgemeester al aangaf - dit deels kan worden ontlast met een extra halte langs de Veluwelijn.

Hier een situatie schets zoals het moet gaan worden met de mogelijke halte erbij ingetekend. %01% http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/stationhattem.jpg
 

12-03-2008 22:42:10
fabrierban
fabrierban
Ik denk dat gemeente Hattem weinig krediet meer heeft gezien de aanhoudende pogingen om de Hanzelijn de torpederen. Daarnaast is een extra station op de Veluwelijn moeilijk in te passen zonder inhaalmogelijkheden.  

12-03-2008 22:44:53
fabrierban
fabrierban
Quote
mftrains: MOOK - Het nieuwe treinstation Mook-Molenhoek aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is in april 2009 klaar voor gebruik.
Voor mij geldt in dit specifieke geval eerst zien dan geloven.
Er zijn in het verleden al zoveel data genoemd (en nooit gerealiseerd!!!).
 

14-03-2008 12:15:03
stefanuzz
stefanuzz
Quote
fabrier: Ik denk dat gemeente Hattem weinig krediet meer heeft gezien de aanhoudende pogingen om de Hanzelijn de torpederen. Daarnaast is een extra station op de Veluwelijn moeilijk in te passen zonder inhaalmogelijkheden.


Mhah, Hattem heeft alle recht om nog wensen te hebben; bovendien is de keuze om zo tegen een brug te zijn geheel democratisch. Hattem was absoluut niet tégen de Hanzelijn.

En volgens mij waren er al wel plannen voor inhaalmogelijkheden op de Veluwelijn? Volgens ProRail zou het - na onderzoek - mogelijk wel passen in de DRGL.
 

14-03-2008 16:35:16
floriss
floriss
En hieronder volgt een bericht vanuit Zwolle over een burgeriniatief voor een station Zwolle Zuid tussen Zwolle en Wijhe.

Burgerinitiatief voor NS halte in Zwolle Zuid
vrijdag 07 maart 2008
Zwolle Zuid is een grote wijk met circa 35.000 inwoners, je kunt beter spreken van een stadsdeel. Bij de aanleg van Zwolle Zuid is destijds grond gereserveerd voor de mogelijke aanleg van een voorstadhalte. Deze halte is tot op heden niet gerealiseerd.

De gereserveerde grond is er nog steeds en is nu ook weer beschikbaar. Ze ligt aan de Ministerlaan, recht achter de Jozefkerk. Tot voor kort was hier het wijkservicepunt Zwolle Zuid op gevestigd, maar dit gebouwtje is inmiddels afgebroken. Het wijkservicepunt bevindt zich nu in wijkcentrum de Pol. Er zijn veel redenen om thans de realisatie van een (NS)-voorstadhalte in Zwolle Zuid weer op de politieke agenda te zetten.

Omdat:

1. De bevordering van het openbaar vervoer en het fietsverkeer in het algemeen. Hiermee wordt enerzijds de grote druk op de doorgaande wegen in Zwolle verminderd, anderzijds is het leefmilieu om meerdere redenen gebaat bij meer gebruik van openbaar vervoer en fiets. De gemeenteraad heeft tijdens de behandeling van het onderwerp Spoorzone positief over die bevorderinguitgesproken. Er lijkt dus draagvlak. Ook de vermindering van de belasting op het milieu is daarbij een belangrijk aspect te noemen.

2. De complexe situatie bij het hoofdstation. Met name in de spits staat hier het verkeer vrijwel dagelijks vast. Verder is er ook sprake van fietsenoverlast. De realisatie van een voorstadhalte in Zuid kan mogelijk verkeersdruk weg nemen bij het hoofdstation. Wellicht is het verstandig om een bus door de wijken te laten rijden die als eindpunt de voorstadhalte heeft. Daarna kan men verder reizen per trein naar bijvoorbeeld het hoofdstation.

3. De realisatie van het nieuwe winkelcentrum Zwolle Zuid. De wijk Zwolle Zuid is bijna af en krijgt door de realisatie en vergroting van het nieuwe winkelcentrum de uitstraling van een volwaardig stadsdeel. Vrijwel alle branches zijn straks in dit nieuwe centrum vertegenwoordigd. Er werken straks veel mensen in dit nieuwe winkelcentrum, die kunnen beter met het openbaar vervoer of per fiets naar het winkelcentrum komen dan met eigen auto. Datzelfde geldt voor de extra bezoekers die naar dit winkelcentrum zullen komen. De voorstadhalte en het winkelcentrum zouden op een steenworp afstand van elkaar komen te liggen waardoor er een win- win situatie zou kunnen ontstaan. Als voorbeeld is te noemen de voorstadhalte Presikhaaf te Arnhem , eveneens gelegen bij het gelijknamige winkelcentrum aan de spoorlijn Arnhem- Zwolle.

4. Industrieterrein de Marslanden wordt tot op heden zeer slecht/ onvoldoende ontsloten door het openbaar vervoer. Bij realisatie van de voorstadhalte komt dit industrie terrein op korte afstand te liggen. Zo zou ook de mogelijkheid onderzocht kunnen worden van een fietsenstalling met bedrijfsfietsen .

5. Zwolle loopt toch ook nog enigszins uit de pas voor wat betreft de realisatie van voorstadhaltes. Steden met een inwonerstal ongeveer gelijk aan Zwolle beschikken in de meeste gevallen al over in ieder geval één maar vaak ook al wel twee voorstadhaltes.

6. de raad komt binnenkort te spreken over een mobiliteitsvisie. Een voorstadhalte in Zuid zou onderdeel uit kunnen gaan maken van die visie.


Bron: weblogzwolle.nl

Laatst bewerkt door floriss op 14-03-2008 16:36
 

14-03-2008 16:56:50
NDS
NDS
Quote
fabrier:
Quote
mftrains: MOOK - Het nieuwe treinstation Mook-Molenhoek aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is in april 2009 klaar voor gebruik.
Voor mij geldt in dit specifieke geval eerst zien dan geloven.
Er zijn in het verleden al zoveel data genoemd (en nooit gerealiseerd!!!).

Daar moet ik je gelijk ik geven, maargoed zo houden we hoop toch?%08%

Groetjes Michiel
 

14-03-2008 17:22:13
mren
mren
Quote
floriss:
5. Zwolle loopt toch ook nog enigszins uit de pas voor wat betreft de realisatie van voorstadhaltes. Steden met een inwonerstal ongeveer gelijk aan Zwolle beschikken in de meeste gevallen al over in ieder geval één maar vaak ook al wel twee voorstadhaltes.


Ah, hier komt de aap uit de mouw: gewoon piknijd!

Zou het misschien ook kunnen dat sommige steden (met een minder centraal gelegen station) wellicht een andere geografie hebben waardoor die voorstadhaltes worden gerechtvaardigd?
 

14-03-2008 17:44:10
floriss
floriss
Zou kunnen. Het is echter wel zo dat er aan de zuidkant van Zwolle nog een behoorlijke (nieuwbouw) wijk ligt. Als het klopt, ik ben geen inwoner van Zwolle, dat daar inderdaad 35.000 inwoners wonen, dat moeten die 1000 in- en uitstappers per werkddag in principe geen probleem zijn. Feit is echter ook dat wil je tegenwoordig nog een (klein) station realiseren langs een spoorlijn, dan moet er met name vanuit de gemeenten en provincies/stadsregio's behoorlijk gelobbyd worden in zowel Den Haag (ministerie van Verkeer) als in Utrecht (NS en Prorail).
Laatst genoemde drie partijen zullen er in ieder geval geen voortouw innemen.
 

14-03-2008 18:51:04
dh3201
dh3201
Voorlopig komt er geen station in Amersfoort Liendert:
http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/2100656/Voorlopig_geen_station_Liendert.html


Shqiperise-lopers?
 

14-03-2008 20:24:39
nielske90
nielske90
Zie ik dat goed of zou Amersfoort De Liendert zo'n 200m van Amersfoort Vathorst af komen te liggen... Dan kan ik me wel voorstellen dat dat niet doorgaat, te meer omdat vanaf Vathorst al 4 treinen per uur naar Amersfoort rijden.%03%  

14-03-2008 20:49:57
dh3201
dh3201
De Liendert zou zo'n 2,5 km vanaf Vathorst komen te liggen.
Plus nog eens aan een andere lijn, die naar Barneveld/Apeldoorn.


Shqiperise-lopers?
 

14-03-2008 20:52:50
nielske90
nielske90
In het artikel staat Liendertseweg. Dat is toch echt maar 200m...

Laatst bewerkt door nielske90 op 14-03-2008 20:52
 

14-03-2008 23:43:49
dh3201
dh3201
Ik zie echt geen Liendertseweg op 200m vanaf Vathorst. Station Vathorst is nog zeker 2,5 km van de Lienderseweg in Liendert verwijderd. Heel De Hoef en Hooglanderveen liggen er nog tussen.


Shqiperise-lopers?
 

15-03-2008 13:56:08
nielske90
nielske90
Ik zie nu dat ik de namen Vahorst en Schothorst heb omgewisseld. Dat wil dus zeggen dat er nog meer treinen rijden naar Amf, en dan is het nóg onlogischer dat er een station komt. Schothorst ligt dus zeker wel op 200m van de Liendertseweg af.

En ik vind het wel érg flauw om dan heel bot vast te houden dat Vathorst 2,5km er vanaf ligt, terwijl je zelf heel goed weet dat Schothorst wordt bedoeld.%03% Dan had je ook even kunnen vragen of er niet Schothorst bedoelt werd. Maar wat dat betreft zijn sommigen hier net alsof ze geprogrammeerd zijn als een robot...%03%
 


15-03-2008 18:12:03
fabrierban
fabrierban
Quote
floriss: Zou kunnen. Het is echter wel zo dat er aan de zuidkant van Zwolle nog een behoorlijke (nieuwbouw) wijk ligt. Als het klopt, ik ben geen inwoner van Zwolle, dat daar inderdaad 35.000 inwoners wonen, dat moeten die 1000 in- en uitstappers per werkddag in principe geen probleem zijn.

De afstand naar het hoofdstation is niet zo ver, daarnaast moet je voor alle richtingen behalve Deventer toch weer via het hoofdstation reizen. Je kunt je dus afvragen of dit station wel veel toegevoegde waarde zou hebben. Het is trouwens destijds ook niet voor niets in de la verdwenen.
Eerlijk gezegd denk ik dat het effectiever is om nieuwe stations in wat kleinere gemeenten aan te leggen i.p.v. buitenwijk-station in grotere gemeenten. Dus liever Molenhoek, Maarheeze, Sassenheim, etc.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-03-2008 18:17
 

15-03-2008 19:01:15
waalkade
waalkade
Ik zie toch liever dat men voor een andere vervoervorm kiest.
Ergens tussen een trein en een bus.
En wat van die klompenstations sluiten zodat de trein eens een keer kan doorrijden.
Een rijdende trein brengt geld op, een stoppende doet alleen maar knarsen.

Laatst bewerkt door waalkade op 15-03-2008 19:01
 

15-03-2008 19:33:52
willy84
willy84
Als je in Liedert een station zou aanleggen krijg je een beetje het Muiderpoort idee. Alleen de Valleilijn zou er dan stoppen.
Dan krijg je als extra stations Hoevelaken en Liedert. Lijkt mij een beetje teveel van het goede ivm de IC's die ook op die lijn rijden.
 

16-03-2008 00:07:51
fabrierban
fabrierban
Quote
waalkade: Ik zie toch liever dat men voor een andere vervoervorm kiest.
Ergens tussen een trein en een bus.
En wat van die klompenstations sluiten zodat de trein eens een keer kan doorrijden.
Een rijdende trein brengt geld op, een stoppende doet alleen maar knarsen.

Een zeer slecht idee. De normen om een station te openen liggen in Nederland al extreem hoog, nog verder verhogen lijkt me zelfmoord voor de spoorwegsector. Immers als je straks alleen nog tussen 50 Intercity-stations kunt reizen kun je de tent net zo goed helemaal sluiten.

Dat betekent overigens niet dat je niet kritisch moet kijken naar nieuwe stations. Als reizigers net zo snel naar het even verder gelegen hoofdstation kunnen gaan moet je geen extra station openen. Maar stations 20 of 30 kilometer uit elkaar leggen is ook waanzin.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-03-2008 00:12
 

16-03-2008 11:01:27
waalkade
waalkade
Hoezo, er blijven honderden halte's over waar alleen dan een andere vervoervorm stopt.
De grootste reizigersstroom gaat er wellicht een procent of 20 in reistijd op vooruit.
En de niet IC reizigers waarschijnlijk eveneens omdat ze een korter voor- en netransport hebben omdat je die haltes dichter bij de mensen brengt.
 

16-03-2008 11:30:12
fabrierban
fabrierban
Quote
waalkade:
En de niet IC reizigers waarschijnlijk eveneens omdat ze een korter voor- en netransport hebben omdat je die haltes dichter bij de mensen brengt.
Ik zal een voorbeeldje geven. Als ik hier van Den Bosch naar Rosmalen met de trein ga doe ik daar 7 minuten over. Ik kan ook met de bus, maar dan duurt hetzelfde ritje 35 minuten. En in de spits loopt dat met files tot 45 minuten op. Fijn alternatief.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-03-2008 11:32
 

16-03-2008 11:50:17
nielske90
nielske90
Quote
fabrier: Ik kan ook met de bus, maar dan duurt hetzelfde ritje 35 minuten. En in de spits loopt dat met files tot 45 minuten op. Fijn alternatief.


Maar dat is dan weer anders dan het geval van Zwolle-Zuid. In Rosmalen ligt nou eenmaal al een treinstation, dus is er geen noodzaak om de busverbinding op te krikken.
In het geval van Zwolle-Zuid zou je een snelbusdienst met hoge frequentie kunnen maken naar het hoofdstation. Dan kan dat een heel behoorlijk alternatief zijn voor een station.

Zeker gezien het feit dat er op Zwolle-Arnhem alleen IC's rijden, moet je je afvragen of het nog wel handig om nog een station aan te leggen. Verder is het zoals hierboven al gezegd wordt idd ook zo dat de meeste treinbewegingen toch richting hoofdstation zullen gaan...
 

16-03-2008 12:27:10
mv
mv
Door Arriva word nu bekeken of er mogelijkheden zijn voor oude lijntjes weer nieuw leven in te blazen.
Oude stations zouden dan weer(opnieuw)geopend worden.
Ook de studie naar de nieuwe stations gaat gewoon door.
Drachten krijgt hoe dan ook een station aldus Arriva-directeur Anne Hettinga (laatste is een citaat uit een oud artikel Leeuwarder courant).
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3268405.ece
Greetz:MV
 

16-03-2008 13:35:57
fabrierban
fabrierban
Quote
nielske90:
In het geval van Zwolle-Zuid zou je een snelbusdienst met hoge frequentie kunnen maken naar het hoofdstation. Dan kan dat een heel behoorlijk alternatief zijn voor een station.

Zeker gezien het feit dat er op Zwolle-Arnhem alleen IC's rijden, moet je je afvragen of het nog wel handig om nog een station aan te leggen. Verder is het zoals hierboven al gezegd wordt idd ook zo dat de meeste treinbewegingen toch richting hoofdstation zullen gaan...

Zoals ik een stuk hieronder al vermeld heb vind ook ik dat je best kritisch mag kijken of nieuwe stations wel iets toevoegen en dan heb ik ook grote vraagtekens bij Zwolle Zuid. Dezelfde vraagtekens had ik eerder in Brabant bij stations als Reeshof en Brandevoort die ook erg dicht bij andere stations liggen. Een heel ander verhaal zijn Mook-Molenhoek en Maarheeze, daar heeft een station wel degelijk een grote toegevoegde waarde omdat daar nu geen vergelijkbaar alternatief in de buurt is. Kortom gezond verstand is bij dit soort zaken gewenst.

Iets heel anders is echter het voorstel van Waalkade om alle niet-Intercity stations maar te sluiten, omdat je dan IC's misschien links en rechts twee minuten kunt versnellen.

Een probleem met busdiensten vind ik overigens wel dat ze buiten de Randstad meestal erg infrekwent zijn, 's morgens te laat beginnen en vrijwel niet in de avonduren en op zondagen rijden. In een gemeente als Veldhoven (40.000 inwoners) kun je op zondagmorgen bijv. niet voor 9.30 uur vertrekken en dan is de eerste trein die je in Eindhoven kunt halen rond 10.15 uur.

Het punt dat er alleen IC's rijden tussen Zwolle en Deventer is niet zo'n issue. Met de stremming van Zwolle-Wierden is het toch al de bedoeling stoptreinen Zwolle-Deventer-Almelo-Enschede te gaan rijden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-03-2008 13:45
 

16-03-2008 13:50:49
fabrierban
fabrierban
@mv
Citaat uit je link (14 maart 2008):
"Dat zei Hettinga vrijdagochtend in Veendam, waar ruim zestig jaar na opheffing van het traject Veendam-Zuidbroek sinds vandaag weer passagierstreinen rijden."

Ik weet niet of ik iets gemist heb, maar welke reizigerstreinen rijden er sinds afgelopen vrijdag tussen Veendam en Zuidbroek?
 

16-03-2008 13:53:26
wietse
wietse
Er heeft er, ter gelegenheid van het besluit, eentje gereden.

En dat is net iets anders dan dat er nu alweer volop gereden wordt, natuurlijk...
 

16-03-2008 15:10:15
mv
mv
@fabrier: geen idee daar woon ik niet!!
Greetz:MV
 

16-03-2008 21:40:08
timtrein
timtrein
Ze hebben zijn woorden een beetje verdraaid, denk ik... april 2010 is de bedoeling!  

16-03-2008 23:04:53
fabrierban
fabrierban
Iets meer gegevens: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/71380

Overigens weet iemand of er alleen een station in Veendam komt of ook nog een tussenstation in Muntendam?
 

16-03-2008 23:24:01
timtrein
timtrein
Het station bij de Duurkenakker (Meeden=Muntendam) is nog in onderzoek zover ik weet.  

16-03-2008 23:24:48
kbrandsma
kbrandsma
Quote
wietse: Er heeft er, ter gelegenheid van het besluit, eentje gereden.

En dat is net iets anders dan dat er nu alweer volop gereden wordt, natuurlijk...

Filmpje van de rit voor genodigden is te zien op: mms://media.rtvnoord.nl/nieuwsvideoitems/080314-treinVeendam.asf

Laatst bewerkt door kbrandsma op 16-03-2008 23:27
 

17-03-2008 20:56:37
floriss
floriss
Toch zou ik Zwolle Zuid nog niet zo snel afschrijven. In theorie zou je het station kunnen aanleggen en kunnen voorzien van een keervoorziening. Vervolgens laat je naast de IC uit Arnhem ook de stoptrein vanuit Amersfoort doorrijden naar het nieuwe station Zwolle Zuid. Keertijd is er volgens mij genoeg en het scheelt weer een bezet perron in Zwolle. Zeker als na opening van de Hanzelijn de treinen naar Groningen (via Almere) en naar Leeuwarden (via Amersfoort) afzonderlijk behandeld moeten worden. De 3700 of de trein richting Almelo zou dan een perron kunnen opschuiven.

Nieuwe stations in het algemeen. De eis, zeker op het hoofdrailnet van gemiddeld 1000 in- en uitstappers per werkdag vind ik op zich geen verkeerde eis. Het voorkomt dat we letterlijk dichtslibben met kleine stations waar misschien 250 mensen per dag in- en uitstappen. Zeeland is er een prima voorbeeld van. Stations dienen uiteraard zoveel mogelijk op strategische locaties te worden aangelegd. Bijvoorbeeld door een combinatie van huizen, onderwijsinstellingen en kantoren met een louter administratief karakter of als OV knooppunt met mogelijkheden op van de auto in de trein te stappen en andersom. Overigens doen de meeste stations in Vinex locaties het absoluut niet slecht. Tiel Passewaaij zat in korte tijd op gemiddeld 750 in- en uitstappers per dag. Amersfoort Vathorst verwerkt er nu al meer dan 1000 per dag, waar er nog geen 4000 huizen staan. Overigens denk ik dat Reeshof ook wel zal aantrekken, sinds de verbindingen met Den Bosch en Breda en verder een stuk zijn verbeterd. In 2006 reed de 5200 op dit traject. In Breda gaf deze trein geen enkele fatsoenlijke aansluiting en richting Eindhoven kon je vanaf Tilburg beter overstappen op de 1900. Voor Brandevoort geldt dat de wijk nog lang niet klaar is met bouwen. Uiteindelijk moeten daar iets van 20.000 huizen worden gebouwd. Los daarvan een trein is voor reizigers een veel aantrekkelijker product dan een bus. Qua rijstijl, comfort en zeker ook qua reistijd.

Laatst bewerkt door floriss op 17-03-2008 20:58
 

17-03-2008 21:04:37
fabrierban
fabrierban
Quote
floriss: Overigens denk ik dat Reeshof ook wel zal aantrekken, sinds de verbindingen met Den Bosch en Breda en verder een stuk zijn verbeterd. In 2006 reed de 5200 op dit traject. In Breda gaf deze trein geen enkele fatsoenlijke aansluiting en richting Eindhoven kon je vanaf Tilburg beter overstappen op de 1900. Voor Brandevoort geldt dat de wijk nog lang niet klaar is met bouwen. Uiteindelijk moeten daar iets van 20.000 huizen worden gebouwd. Los daarvan een trein is voor reizigers een veel aantrekkelijker product dan een bus. Qua rijstijl, comfort en zeker ook qua reistijd.

Brandevoort en Reeshof zullen zeker wel op 1000 reizigers komen. Alleen moet je toch de vraag stellen of ze zinvol zijn als er op een (Brandvoort) of twee (Reeshof) kilometer al een station is.
 

17-03-2008 21:07:51
thijs
thijs
Quote
floriss: Toch zou ik Zwolle Zuid nog niet zo snel afschrijven. In theorie zou je het station kunnen aanleggen en kunnen voorzien van een keervoorziening. Vervolgens laat je naast de IC uit Arnhem ook de stoptrein vanuit Amersfoort doorrijden naar het nieuwe station Zwolle Zuid.

De 3700 ook laten stoppen op een Zwolle Zuid? Ja daaaag, dan wordt het traject Dv-Zl echt intercity-onwaardig en verslechtert de reistijd (en aansluitingen/keringen). Dus als dat station er komt zal er ook wel een stoptrein geïntroduceerd moeten worden (die dan meteen Olst en Wijhe kan meepakken), maar ik vermoed dat je daarvoor wel dubbelspoor tussen Dv en Olst moet hebben!
 

17-03-2008 21:10:08
nielske90
nielske90
Quote
floriss: Voor Brandevoort geldt dat de wijk nog lang niet klaar is met bouwen. Uiteindelijk moeten daar iets van 20.000 huizen worden gebouwd.

Daar moeten ongeveer 20.000 mensen komen te wonen, geen huizen...;) Verder weet ik dat de gemeente streefde naar zo'n 2000 a 2500 mensen per dag in Brandevoort, rekening houdend dat mensen uit de wijk Stiphout en uit Mierlo (bij elkaar zo'n 17.000 man) ook gebruik gaan maken van Helmond-Brandevoort. (Overigens was het in het geval van Brandevoort ook nog zo dat er sprake was om het 1600m verder gelegen Hmh op te doeken, maar vanwege gebrekkige busverbindingen in die wijk destijds is dat niet doorgegaan)
_______________________________________________________________________________

Terug naar het onderwerp. Je idee van een keermogelijkheid op station Zwolle Zuid is een goed idee.:)
Ik weet niet of het qua reizigersaantallen mogelijk is, maar je zou deze stoptrein ook kunnen door trekken tot Deventer, en dan de IC Zl-Ah alleen op Zp en Dv te laten stoppen. Daarmee krijg je dus gelijk een verbetering van de verbinding Nm/Ah - Zl(+noordelijker), die nu toch vrij slecht is.

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-03-2008 21:14
 

17-03-2008 21:41:05
thijs
thijs
Quote
nielske90:Daarmee krijg je dus gelijk een verbetering van de verbinding Nm/Ah - Zl(+noordelijker), die nu toch vrij slecht is.

Ohja? Dat valt wel mee, toch? Hooguit die stops in Olst en Wijhe, das 4 minuten extra reistijd. Maar verder prima lijntje (als er VIRM in rijdt), met in Zl goede overstappen naar het noorden.
 

17-03-2008 21:43:09
floriss
floriss
Nielske90 Bedankt voor je correctie. 20.000 huizen is inderdaad wel er veel van het goede.

Thijs: behalve in het voorstel van Nielske90 om de stoptrein vanuit Amersfoort met een lus door te trekken naar Deventer, zie ik een aparte stoptrein op dat traject er niet snel van komen. Over het IC gehalte op deze lijn kunnen we een hele boom gaan opzetten, maar ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt als voor andere uiteinden van trajecten waar IC's de laatste stopstations aandoen. Zoals Deurne - Venlo, Alkmaar - Den Helder en Alkmaar - Hoorn. De vervoersvraag is voldoende voor twee rechtstreekse (IC) verbindingen per uur met andere grote plaatsen in Nederland, maar te laag voor twee IC's en twee stoptreinen per uur. Nog los van het feit dat je tussen Olst en Deventer met een enkelspoor zit en de vraag of er in Deventer genoeg perroncapaciteit is.
Bovendien wat is twee minuten reistijd extra op een reis van 22 minuten nu?
 

17-03-2008 21:43:38
fabrierban
fabrierban
Quote
thijs:
De 3700 ook laten stoppen op een Zwolle Zuid? Ja daaaag, dan wordt het traject Dv-Zl echt intercity-onwaardig en verslechtert de reistijd (en aansluitingen/keringen).

Je kunt je natuurlijk ook eens afvragen het aantal reizigers op Dv-Zl uberhaupt wel een IC rechtvaardigt.
 

17-03-2008 22:16:11
lucky
lucky
Je gaat dan wel heel kort door de bocht. Net alsof alle reizigers die met de 3700 reizen en naar zwolle gaan in dv opstappen. Zal een groot deel uit ah komen. Wat minder uit nm.  

18-03-2008 00:16:05
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
floriss: Bovendien wat is twee minuten reistijd extra op een reis van 22 minuten nu?
Die 2 minuten extra reistijd kosten je net je aansluitingen in Zl danwel Dv. Het gaat dus om 30 minuten extra reistijd, geen 2...

[EDIT] Quote toegevoegd

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 18-03-2008 08:25
 

18-03-2008 06:48:58
lucky
lucky
Mag ik vragen waar je precies op reageert?  

20-03-2008 21:10:10
floriss
floriss
Dumpy_Dump: Daar moet ik je voorlopig gelijk in gegeven. Onder de huidige omstandigheden zou het inderdaad niet wenselijk zijn om deze aansluitingen teniet te doen voor 1 extra station.

Mogelijkheden zullen er wellicht ontstaan na 2012 met de opening van de Hanzelijn. Dat neem ik aan dat een flink deel van de dienstregeling in de NO zal worden aangepast, met mogelijk gewijzigde aansluitingen. Misschien dat het dan wel tot de mogelijkheden behoort.
 

21-03-2008 18:18:20
dennis3
dennis3
de afkorting van het station hengelo west/gezondheidspark wordt HGLG dus wordt het Hengelo Gezondheidspark  

21-03-2008 18:20:40
fabrierban
fabrierban
@dennis3
Hoe realistisch is het plan voor Hglg eigenlijk nog?
Er wordt al jaren veel over gepraat maar weinig gebouwd.
 

21-03-2008 18:39:08
mren
mren
Volgens mij is dat al definitief.  

21-03-2008 18:47:50
thijs
thijs
Helaas. Trekt niet zo veel reizigers en het extreem betrouwbare Syntuslijntje tussen Hgl en Zp (mét rijtijdspeling) gaat er weer langer over doen...  

21-03-2008 19:00:04
fabrierban
fabrierban
Quote
mren: Volgens mij is dat al definitief.

Maar ook voor 2009 staat het weer niet op de rol.
Dus wanneer dan wel?

Laatst bewerkt door fabrierban op 21-03-2008 19:04
 

21-03-2008 20:07:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik meende dat het nu 2010 werd. De plannen voor het Hengelose Gezondheidspark zijn weer een tijdje uitgesteld, maar vanaf komende zomer gaat men er daar toch bouwen en zal ook de infrastructuur daar op zijn kop gaan. Maar dat is allemaal offtopic hier.  

21-03-2008 20:51:06
willy84
willy84
Het gaat toch over een nieuw station? Dan zit je in het juiste topic.
Overigens zit ik helemaal niet te wachten op al die nieuwe stations. De naam alleen al zorgt dat ik blijf zitten
 

22-03-2008 15:59:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een nieuw station maakt een klein onderdeel uit van een groter geheel. Dat groter geheel is volledig offtopic. En daar doelde ik op.  

09-04-2008 22:58:37
stefanuzz
stefanuzz
Even wat updates w.b.t. de Hanzelijn:
* Er is bij de informatieavond te Zl nog niet veel info vrijgegeven over de mogelijke uitbreiding van Station Zl.
* We kunnen vanaf medio 2011 gebruik maken van de nieuwe spoorbrug over de IJssel - De oude spoorbrug zal tussen Juni 2011 en 2013 worden gesloopt. Er zullen - zoals het er nu naar uit ziet (maar alles onder voorbehoud) in 2011 twee buitendienststellingen zijn rond pinksteren en pasen (valt dicht bij elkaar?), waarbij de Veluwelijn wordt aangesloten op de nieuwe spoorbrug. (Deze brug dus http://www.qwa.nl/civiel/ijssela.jpg ) Daarna zal de Hanzelijn worden aangesloten op de brug, zodat op 12 december 2012 (12-12-'12) de Hanzelijn in gebruik kan worden genomen.
* Station Hattem lijkt voorlopig nog niet in zicht. Dit was een wens van de gemeente. Desondanks is er nog niet echt onderzocht wat de oplossingen zijn.

Wordt vervolgd dus

Laatst bewerkt door stefanuzz op 09-04-2008 23:01
 

10-04-2008 00:12:57
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
stefanuzz: rond pinksteren en pasen (valt dicht bij elkaar?)
Elk jaar weer vallen pasen en pinksteren zo'n 50 dagen uit elkaar
 

10-04-2008 19:09:20
dh3201
dh3201
Wordt die oude brug dan gesloopt om plaats te maken voor een tweede nieuwe brug of wordt de oude 2-sporige brug alleen maar vervangen door er een nieuwe 2-sporige brug naast te bouwen en dan de oude op te ruimen?


Shqiperise-lopers?
 

10-04-2008 19:22:41
broek53
broek53
Dat laatste; de nieuwe brug wordt een heel stuk hoger dan de oude. Als ik mij niet vergis, komt de nieuwe ten zuiden van de oude; dat is ook de reden dat een stukje van Zwolle Rangeer moet wijken (voor de oprit naar de nieuwe brug).  

10-04-2008 19:56:21
Somda
Somda
Voor meer info en details kun je kijken op http://www.hanzelijn.nl
Verder tekeningen van de nieuwe stations van Kampen en Dronten.
Er is ook nog een webcam die de bouw van de tunnel onder het Drontenmeer vast legt.

Laatst bewerkt door Somda op 10-04-2008 20:56
 

10-04-2008 20:16:28
lucky
lucky
Er staat een punt teveel in de link. Daardoor wordt naar je wachtwoord gevraagd.  

10-04-2008 20:25:06
broek53
broek53
Is het een idee een apart topic over de (aanleg van) de Hanzelijn te starten? Met nieuwe stations heeft het immers maar zijdelings te maken.  

10-04-2008 20:56:18
Somda
Somda
Quote
lucky: Er staat een punt teveel in de link. Daardoor wordt naar je wachtwoord gevraagd.


Ook als er geen extra punt staat wordt er een wachtwoord gevraagd zag ik net.%03%
@broek53,er werd iets gevraagd over de brug bij Zwolle toch?Via die link (als die werkt)kan er gelezen worden over hoe en wat.Tevens worden er (animatie)tekeningen getoond van de stations van Kampen en Dronten.Beide nieuwe stations meen ik.%08%
 

10-04-2008 23:09:28
giuseppe
giuseppe
Quote
Maastricht.nl:
Aanleg Park en Ride transferium in Beatrixhaven Maastricht bij nieuw te bouwen Lightrailhalte

De gemeente Maastricht wil voor minimaal 500 auto’s een Park&Ride-transferium aanleggen op het industrieterrein Beatrixhaven. Het terrein wordt aangelegd in de directe nabijheid van een nog nieuw te bouwen lightrail-station, ten zuiden van de Limmelderweg, aan het spoor Maastricht-Heerlen. De automobilist kan zijn weg naar het centrum en naar Randwijck zo, elke tien minuten, per spoor vervolgen. Onderzocht wordt nog of, als extra service, een busshuttle naar de binnenstad kan worden ingezet.

De lightrailhalte zal een rol gaan vervullen voor reizigers van en naar het P&R-terrein, het bedrijventerrein Beatrixhaven, de Hoge Hotelschool en de woonwijken Limmel, Nazareth en Amby. Wethouder Hazeu is opgetogen over het P&R-terrein in combinatie met de lightrailhalte; “Dit is een essentiële aanvulling op het parkeeraanbod van de gemeente Maastricht en zal een positieve bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de stad”.

De gemeente streeft naar opening van het parkeerterrein en de lightrailhalte in 2009.



Laatst bewerkt door giuseppe op 10-04-2008 23:09
 

11-04-2008 00:11:24
stefanuzz
stefanuzz
Quote
broek53: Is het een idee een apart topic over de (aanleg van) de Hanzelijn te starten? Met nieuwe stations heeft het immers maar zijdelings te maken.

Discussies m.b.t. de Hanzelijn mogen - als de admins en mods ermee instemmen - in dit topic: https://www.somda.nl/www/forum/4710/ %08%
 

11-04-2008 19:57:29
admin
Moderator
admin
Prima!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek