Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Nieuwe stations

Zondag 19 aug 2012 - 18:44:11
mren
mren
Dat mag ook helemaal niet volgens mij. Een enkele reis vol tarief is en beschermde kaartsoort en die mag niet anders dan na toestemming van de minister geschrapt worden.

Zondag 19 aug 2012 - 18:58:18
MasterE
MasterE
De kaart wordt toch ook niet geschrapt. Het is immers mogelijk met OV chip te reizen.

Mcn Asd

Zondag 19 aug 2012 - 19:04:16
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Effectief wel: Syntus hanteert een kilometertarief zoals in de bus, dus een instaptarief + een X bedrag per kilometer. Een reizigers naar bijvoorbeeld Almelo is dan dat bedrag, plus 14 tariefkilometers bij NS kwijt. Anders zou het hem alleen die 14 NS-tariefkilometers kosten (aangenomen dat Hglg net als Hglo onder Hgl valt voor de berekening)


Zondag 19 aug 2012 - 21:23:01
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
dennistd (zo 19 aug 2012 16:46:12 www.somda.nl): Is het nieuw beleid om op nieuwe regionale stations geen kaartautomaten meer te plaatsen?
Nee hoor dat is al geruime tijd zo, bij Arriva-station Veendam is ook geen automaat gekomen. Dagelijks mensen die gewoon een treinkaartje willen kopen en niet snappen dat dat niet kan...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 19 aug 2012 - 22:00:13
mren
mren
En als je dan gewoon in stapt omdat je niet in de gelegenheid wordt gesteld een geldig vvb te kopen?

Zondag 19 aug 2012 - 23:31:08
Salesman
Salesman
Ook met de OV-chipkaart blijven kaartautomaten op stations noodzakelijk, bv. voor opladen kaart (niet iedereen heeft automatisch opladen) of voor het aanschaffen van producten (samenreiskorting, 2-1 overgang, dagkaart fiets etc.e etc.) óf voor het aanschaffen van een wegwerp-ov-chipkaart (die komt er bij NS althans).

Ik kan begrijpen dat ze een "nieuwe" OV-chip-only kaartautomaat op nieuwe stations neerzetten, maar géén kaartautomaat lijkt me vreemd.

Zondag 19 aug 2012 - 23:49:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Affijn, mijn stem heb je.


Maandag 20 aug 2012 - 06:17:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
@salesman: stations als Sdtb, Bzm en Bhdv hebben ook geen NS-automaat, maar wel een automaat van Arriva zelf waar je producten en saldo kunt laden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 20 aug 2012 - 10:28:38
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik neem aan dat er wel op een manier een uitwijklocatie, zoals een 'postkantoor' wordt aangegeven. Voor een senioor vrouwtje van 60+ die een enkele keer in de 5 jaar met de trein reist is een OV-chipkaart niet aan te bevelen op dit moment, nu de papieren kaartjes nog bestaan.

In Veendam is hier namelijk sprake van, daar kan je bij het postkantoor nog papieren kaartjes kopen, als ik het goed heb.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 20 aug 2012 om 10:29:21

Choo choo.....

Maandag 20 aug 2012 - 16:25:33
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hoe hard het ook klinkt,ga er maar vanuit(gezien een ander topic over OVC en dergelijke) dat dat arme vrouwtje wat een enkele keer gebruikt maakt van t OV " gewoon" pech heeft.
De menselijke kant van OV aanbieders is langzaam aan niet meer als een woord in een woordenboek aan t worden.
Kun je dr niet mee omgaan/weet je niet hoe t werkt,en kan niemand je dit leren,jammer voor jouw dan
Stel dan nog wel de vraag of de stations op de lijn Ddr-Gdm met die automaten ook gebruikt kunnen worden om te zorgen dat je je reis met NS later in je rit veilig kunt voortzetten.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 20 aug 2012 - 17:50:27
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
ik kwam net tijdens mn zoektocht voor een datum van bleizo (niet gevonden, wel een artikel dat de ns er potentie in ziet. www.bleizo.nl) dit filmpje tegen youtu.be zo moet er er uit komen te zien.

Laatst bewerkt door Dr_Thodt op Maandag 20 aug 2012 om 18:16:55

mcn in opleiding op het STC

Maandag 20 aug 2012 - 18:11:46
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
aarclay (ma 20 aug 2012 10:28:38 www.somda.nl):
In Veendam is hier namelijk sprake van, daar kan je bij het postkantoor nog papieren kaartjes kopen, als ik het goed heb.
Postkantoor? Wat is dat?
Je kan op werkdagen overdag bij het ServicePUNT (ja, zo geschreven...) in het busstation / Jonkerloods terecht bij een mens voor hulp en/of een kaartje (exacte assortiment weet ik niet), verder kun je als je geen chipkaart hebt alleen een anonieme OV-Chipkaart bij de automaat kopen (en hoe dat werkt snapt de doelgroep zonder chipkaart natuurlijk niet). Service? Wat is dat?
En ohja, als je zonder kaartje reist en je krijgt controle dan mag je uiteraard een "toeslag" van 35 (?) euro betalen.

Maandag 20 aug 2012 - 18:46:06
mren
mren
Dat is een proefproces dat ik wel aan zou durven na het krijgen van een boete.

Zie artikel 9 van verordening EU 1371/2007:
Onverminderd lid 4 verstrekken de spoorwegondernemingen de vervoerbewijzen aan de reizigers via ten minste een van de volgende verkooppunten:
a) loketten of automaten;
b) telefoon, internet of enige andere op grote schaal beschikbare
informatietechnologie;
c) in de treinen."

Laatst bewerkt door mren op Maandag 20 aug 2012 om 18:46:35


Maandag 20 aug 2012 - 19:55:53
dh3201
dh3201
Quote
timtrein (ma 20 aug 2012 18:11:46 www.somda.nl): ...verder kun je als je geen chipkaart hebt alleen een anonieme OV-Chipkaart bij de automaat kopen...
Hoe wil je zonder automaat aan een OV-Chipkaart komen?

Shqiperise-lopers?

Maandag 20 aug 2012 - 20:38:20
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Bij de chipkaart-automaat van Arriva, die staat immers wel in Vdm.

Maandag 20 aug 2012 - 20:50:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja en dat wordt elke reiziger "geacht te begrijpen".

Maandag 20 aug 2012 - 22:11:04
admin
Moderator
admin
admin: on-topic alstublieft, voor dergelijke onderwerpen zijn wel discussies en anders mag u een nieuwe opstarten

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Vrijdag 24 aug 2012 - 19:01:28
icened
icened
Ze zijn bij station Kampen Zuid al flink aan het bouwen. Vanaf 9 december zullen hier twee buslijnen zijn. Vermoed dat deze aansluiten op de Sprinter Zwolle - Amsterdam. Het station ligt nu enigszins afgelegen maar in de komende jaren wordt veel om het station heen gebouwd. Om te voorkomen dat het station moeilijk bereikbaar wordt zijn goede fietsvoorzieningen geregeld en een P + R terrein.

Vrijdag 24 aug 2012 - 19:17:31
Daeleatana
Daeleatana
Aan de zuid-/westkant van Ut (ri. Ht/Ah) lijkt al een aardig stuk van een station gebouwd: er lijkt een perron te staan, met het skelet van een overkapping... Ineens toch vaart maken met Utrecht Vaartsche Rijn? Ik dacht dat dit station pas in 2015 geopend zou worden?

Vrijdag 24 aug 2012 - 19:29:47
b2py
b2py
Ruwbouw is maar de basis hè, het afbouwen gaat maanden overheen

Vrijdag 24 aug 2012 - 19:46:22
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
Daeleatana (vr 24 aug 2012 19:17:31 www.somda.nl): Aan de zuid-/westkant van Ut (ri. Ht/Ah) lijkt al een aardig stuk van een station gebouwd: er lijkt een perron te staan, met het skelet van een overkapping... Ineens toch vaart maken met Utrecht Vaartsche Rijn? Ik dacht dat dit station pas in 2015 geopend zou worden?
Wat je ziet is maar de helft. In de late herfst gaan de sporen naar Houten "om", dan is er ruimte om een tijd later de Arnhemse sporen om te leggen. Pas daarna wordt de 2e helft gebouwd, nadat er eerst nog een gigantische hoeveelheid beton is gesloopt. Het bestaande viaduct + voetbrug bij Vaartsche Rijn moet gesloopt worden. Dat is op de grond goed te zien, het nieuwe deel heeft een grotere doorvaart-opening dan het oude deel. Ook komt er een onderdoorgang aan de Oostelijke kant. Ze zullen nu zoveel mogelijk de eerste helft van het station afbouwen om te vermijden dat daar later weer buitendienststellingen voor nodig zijn.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 24 aug 2012 om 19:53:19

Dick van den Hoven

Vrijdag 24 aug 2012 - 21:15:45
kleine_man
kleine_man
Weet iemand iets van de plannen om ook in Presikhaaf een station aan de lijn Arnhem-Emmerich te maken?

Verder zou in het najaar begonnen moeten worden met het nieuwe station in Nijmegen.

Laatst bewerkt door kleine_man op Vrijdag 24 aug 2012 om 21:18:40

Vrijdag 24 aug 2012 - 21:22:30
daniel81
daniel81
Ik heb daar inderdaad wel eens iets over gehoord. Heeft vast ook te maken met de 'Vogelaarstatus' van Presikhaaf en de wijk een extra impuls te geven.
Maar die plannenmakers zijn duidelijk geen dienstregelingmakers want ik zou niet weten hoe dát in te passen zou moeten zijn.

Vrijdag 24 aug 2012 - 21:54:58
tochjo
tochjo
Ja, Arnhem Pley. Ik zie het er niet snel komen.

Zaterdag 25 aug 2012 - 17:42:12
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hengelo heeft de stationskoorts te pakken. Er zijn plannen om het FBK station weer open te doen bij evenementen.

www.tctubantia.nl


Zaterdag 25 aug 2012 - 20:40:20
mren
mren
Arriva kachelt door naar de Eemshaven: www.dvhn.nl


Zaterdag 25 aug 2012 - 20:50:51
ZJ37
ZJ37
En Rd dus dicht!

Zaterdag 25 aug 2012 - 20:53:14
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Maar, daarvoor gaat Arriva wel met boottreinen rijden!

Dick van den Hoven

Zaterdag 25 aug 2012 - 20:53:16
mren
mren
Quote
ZJ37 (za 25 aug 2012 20:50:51 www.somda.nl): En Rd dus dicht!
Zo staat het er wel, maar wordt niet bedoeld.
Volgens mij komt wel wel een nieuw station in Rd.

Laatst bewerkt door mren op Zaterdag 25 aug 2012 om 20:54:13


Zaterdag 25 aug 2012 - 20:59:11
ZJ37
ZJ37
Ja bij de overweg Hooilandseweg, meen ik eens gelezen te hebben.

Zaterdag 25 aug 2012 - 21:01:12
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
DvhN: "De treinen van Arriva stoppen voortaan niet meer op het station van Roodeschool, maar rijden door tot in de Eemshaven."

Dit citaat doet vermoeden dat de trein al doorrijdt maar dat is natuurlijk nog altijd niet zo. Het huidige station Rd zou inderdaad dichtgaan maar wordt wel verplaatst naar de andere lijn.

Eerst zien, dan geloven: al in 2009 was er een eerste (test)rit naar de Eem met allerlei belangrijke mensen die zeiden dat binnen één jaar de trein zou rijden. Zie: www.flickr.com

Overigens, het station in de Eemshaven zou (volgens de plannen van 2009) 's ochtends één keer en 's avonds (eind van de middag) één keer bediend worden. Hopelijk wordt dat toch minstens bij elke afvaart/aankomst van de boot naar Borkum.

Zaterdag 25 aug 2012 - 21:02:12
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Quote
ZJ37 (za 25 aug 2012 20:59:11 somda.nl): Ja bij de overweg Hooilandseweg, meen ik eens gelezen te hebben.
Klopt, dat is (of in ieder geval was) het plan.

Zaterdag 25 aug 2012 - 21:18:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Er is in Roodeschool nu al een keertijd van 19 minuten, genoeg tijd om door te rijden naar de Eemshaven en daar te keren lijkt me


Zaterdag 25 aug 2012 - 21:23:36
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
"Men zegt" dat in 2010 al bewust voor deze lange keertijd is gekozen met het oog op het doorrijden naar de Eem.

Zaterdag 25 aug 2012 - 23:28:06
broek53
broek53
Dat is niet zo. Men heeft voor een dienstregelingmodel gekozen dat de helft minder kwetsbaar is dan het vorige, en dat bovendien past in de plannen voor het aan elkaar knopen van de regionale diensten in Groningen.
Doortrek naar de EEmshaven gaat qua verbouwing en beveiliging nog een aardig bedrag kosten. Ik meen mij te herinneren dat het in een eerder stadium juist op de astronomische kosten is stukgelopen - maar ik kan mij vergissen met andere gelijksoortige plannen.

Zondag 26 aug 2012 - 13:45:31
daniel81
daniel81
Waarom kan de trein dan niet gewoon over de huidige infra naar Eemshaven rijden?

Zondag 26 aug 2012 - 13:54:02
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Omdat het spoor vanaf de aftakking van het hoofdspoor naar Rd onbeveiligd is, en er ongetwijfeld ook nog gesleuteld zal moeten worden voor de overwegen. Niet echt wat je wilt met een reguliere reizigerstrein.


Zondag 26 aug 2012 - 13:57:39
broek53
broek53
De aansluiting is nog wel beveiligd, maar de rest van de lijn niet inderdaad. Er zit een aantal onbeveiligde overpaden in en bij een reguliere dienst denk ik ook niet dat men zonder enkelspoorbeveiliging tussen het emplacement Eemshaven en Roodeschool zal kunnen/willen.

Zondag 26 aug 2012 - 14:13:59
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Inderdaad ook één overweg (overigens de enige met slagbomen/lichten; Hooilandseweg) waarbij gesleuteld moet worden. Bovendien ligt er nu geen spoor bij de Terminal van AG Ems.

Zondag 26 aug 2012 - 14:14:39
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hier een actueel kranten berichtje over deze door trekking van de spoorlijn:
www.westerwoldeactueel.nl

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 26 aug 2012 - 14:34:49
ZJ37
ZJ37
Volgens mij moet er ook nog een aantal honderden meters spoor worden aangelegd. Tenminste, als de vertrekplaats van de boot naar Borkum blijft waar die is en dat is helemaal het noordelijkste plekje in de haven.

Laat daar nu helemaal geen spoor meer zijn. Op Google-streetview zie je wel voormalige tracé's lopen en dat het spoor ergens langs de Westlob ophoudt.

Ik heb ook de indruk dat er een spoor langs de Borkumkade gelegen heeft, maar deze houdt momenteel op de hoek bij de Meeuwenstaartweg en Borkumkade.

Dus ben benieuwd hoe het tracé zal gaan lopen!

Zondag 26 aug 2012 - 16:24:12
Rob...
Rob...
Volgens mij vertrekt de boot Zuidelijker, bij de Borkumweg. Daar ligt al spoor, grenzend aan de parkeerplaats. Wat is mij afvroeg: Om naar eemshaven te kunnen moet er voor Roodeschool afgetakt worden. Hoe gaan ze hier een dienstregeling maken? Alterneren Roodeschool-eemshaven, Splitsen bij Uithuizermeeden (wanneer een trein op een boot aansluit), of station Roodeschool verleggen?

Zondag 26 aug 2012 - 16:47:33
ZJ37
ZJ37
Zat het te bekijken aan de hand van Google-Streetview, maar misschien is de situatie niet meer actueel.

Ik vraag me trouwens af of die verbinding met Eem dan de hele dag doorgaat. Er zijn immers maar 4 afvaarten per dag naar Borkum. Op de andere momenten zou je toch gewoon naar het oorspronkelijke station van Rd kunnen rijden?

Zondag 26 aug 2012 - 16:52:52
mren
mren
Quote
Rob... (zo 26 aug 2012 16:24:12 www.somda.nl): Volgens mij vertrekt de boot Zuidelijker, bij de Borkumweg. Daar ligt al spoor, grenzend aan de parkeerplaats. Wat is mij afvroeg: Om naar eemshaven te kunnen moet er voor Roodeschool afgetakt worden. Hoe gaan ze hier een dienstregeling maken? Alterneren Roodeschool-eemshaven, Splitsen bij Uithuizermeeden (wanneer een trein op een boot aansluit), of station Roodeschool verleggen?
Nieuwbouw station Rd op een andere plaats dus.


Zondag 26 aug 2012 - 17:35:17
ZJ37
ZJ37
Blijft het andere Rd wel in dienst? Men gaat toch niet tot in de nacht door blijven rijden naar Eem voor die 4 bootafvaarten per dag?

Zondag 26 aug 2012 - 17:47:18
mren
mren
Nee, huidige Rd gaat dicht en komt een nieuw station Rd aan de lijn naar de haven. Geen idee of alle treinen naar de haven blijven rijden. Wellicht handig voor werknemers industrie daar?


Zondag 26 aug 2012 - 17:56:29
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
Rob... (zo 26 aug 2012 16:24:12 www.somda.nl): Volgens mij vertrekt de boot Zuidelijker, bij de Borkumweg. Daar ligt al spoor, grenzend aan de parkeerplaats.
Daar vertrok de boot ook, maar het vertrekpunt is enkele jaren geleden verlegd naar de Borkumkade helemaal aan de noordkant van de Eemshaven (goo.gl). Daar zie je ook hoever Google Maps achterloopt, op de luchtfoto zie je daar nog een grote groene vlakte (goo.gl). Streetview doet het wat dat betreft wat beter, daar is de nieuwe terminal al wel op te zien (goo.gl).

Je zult het spoor vanaf de Westlob (goo.gl) dus nog voor ongeveer 2 kilometer moeten doortrekken naar de terminal. Wordt wel een fascinerend stukje havenspoor met reizigersvervoer én het noordelijkste treinstation van Nederland. Het wordt wel een stuk makkelijker om een dagtripje naar Borkum te maken (ze hebben daar een smalspoorlijntje van de haven naar het dorp!), twee jaar geleden moest ik vanaf de haven nog een taxi naar het station Rd nemen.

Laatst bewerkt door maurits op Zondag 26 aug 2012 om 18:00:01

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 26 aug 2012 - 18:45:26
wietse
wietse
Er rijdt nu ook een bus naar Eemshaven vanaf Groningen: www.borkumlijn.nl

En de boot vertrekt inderdaad vanaf de Borkumkade; ik ben er toevallig vorige week nog geweest

Zondag 26 aug 2012 - 20:41:30
bultena
bultena
Quote
mren (zo 26 aug 2012 17:47:18 www.somda.nl): Nee, huidige Rd gaat dicht en komt een nieuw station Rd aan de lijn naar de haven. Geen idee of alle treinen naar de haven blijven rijden. Wellicht handig voor werknemers industrie daar?
Op dit moment wordt Rd toch ook nog gebruikt voor het laden van condensaat van het nabijgelegen aardgas behandel station. Of wordt dat ook verplaatst naar de Eemshaven anders zou ik nog meemaken dat mijn geboorteplaats twee stations krijgt: Rd en Rdgoederen.

Zondag 26 aug 2012 - 20:53:59
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
De locatie van Noordgas Transport zou verplaatst worden naar de Eem.

Zondag 26 aug 2012 - 22:04:37
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
mren (zo 26 aug 2012 17:47:18 www.somda.nl): Nee, huidige Rd gaat dicht en komt een nieuw station Rd aan de lijn naar de haven. Geen idee of alle treinen naar de haven blijven rijden. Wellicht handig voor werknemers industrie daar?
De Eemshaven is booming de laatste jaren, dit terwijl er daarvoor enige tientallen jaren weinig gebeurde. Maar het type industrie wat er op dit moment gehuisvest is en wordt, bestaat volgens mij vooral uit de categorie "dat willen we in de rest van Nederland niet hebben" en "veel grote processen bestuurd vanuit imposante controlekamers" Niet echt het type industrie wat veel treinforenzen oplevert, ook al is het vanwege de grote afstanden binnen de Eemshaven.

Ik denk dat de optie van een station bij de Hooilandseweg, waar de basistreindienst keert, in combinatie met een doorrijdende treinen die aansluiten op de boot van/naar Borkum het meest kansrijk is. Daarbij is de frequentie van de veerdienst naar Borkum ook erg seizoensafhankelijk (zie: www.borkumlijn.nl). Je zult op een winderige novemberdag dus toekunnen met 1 slagje op en neer, terwijl je op een zonnige zomerzaterdag zo ongeveer een uursdienst naar de Eemshaven kunt gaan rijden.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 27 aug 2012 - 22:26:49
ZJ37
ZJ37
Voor het dossier Eemshaven: www.refdag.nl

Maandag 27 aug 2012 - 22:44:37
jeanne
jeanne
Hier een wat actueler overzicht binged.it

Vrijdag 12 okt 2012 - 10:35:06
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (vr 24 aug 2012 21:15:45 www.somda.nl): Weet iemand iets van de plannen om ook in Presikhaaf een station aan de lijn Arnhem-Emmerich te maken?

Verder zou in het najaar begonnen moeten worden met het nieuwe station in Nijmegen.
Komende woensdag begint men met het inschuiven van de ruwbouw van het nieuwe Nml.
Er wordt eveneens voor de weg naar de nieuwe Waalburg een viaduct ingeschoven.
Aan de noordkant van deze weg komt de 2e opgang naar de 220 meter lange perrons.
Volgorde van inschuiven weet ik nog niet.
Er zou een tribune gebouwd worden om alles beter te kunnen zien.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 12 okt 2012 - 10:43:49
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Voor een idee hoe het station gaat worden een paar links: www2.nijmegen.nl www2.nijmegen.nl www2.nijmegen.nl
Geplukt van deze site: www2.nijmegen.nl

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 12 okt 2012 om 10:46:23

Dick van den Hoven

Vrijdag 12 okt 2012 - 11:11:17
waalkade
waalkade
Nog wat aanvullingen;
Het grote parkeer terrein gaat weg, er komt een heel klein parkeer terreintje terug.
Het terrein bleek hoofdzakelijk door file rijders gebruikt te worden.
De groep reizigers auto->trein kan terecht in Elst.
Onder de "snelweg" oostelijk van het station komt nog een voetgangers- en fietserstunnel.
Aan deze "snelweg" komen de bushalte's, bussen stoppen straks niet aan die lus bij het station. (Er komt wel een haltevoorziening)
Aan de westzijde van het station blijft het behoudens de wegen groen.
De geplande stadsontwikkeling is daar een jaar geleden stilgelegd.

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 12 okt 2012 om 11:11:56

Maandag 05 aug 2013 - 21:20:04
anton_
anton_
Ik zag dit weekend veel mensen lopen van het nieuwe Station Utrecht Leidsche Rijn naar Vredenburg aan het Amsterdam Rijnkanaal - weet iemand waarom er geen uitgang van het station aan Wolfsgang Pauli weg is ?

Maandag 05 aug 2013 - 22:29:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Die weg zit aan de andere kant van de A2-bak, daar is het station al opgehouden. Je kunt bovendien gemakkelijk oversteken via de weg bovenop de tunnelbak.

Maandag 05 aug 2013 - 23:00:26
qj7141
qj7141
Volgens mij was de gemeente nog niet klaar met het geheel, want er moet wel een toegang komen.

Dinsdag 06 aug 2013 - 06:44:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Er ligt nogsteeds een noodbrug direct ten oosten van de A2-tunnel aangezien de A2 nog in de weg lag ten tijde van de bouw. Allicht heeft het daar mee te maken en worden trappen en onderdoorgang gemaakt bij de bouw van de definitieve situatie aldaar.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 06 aug 2013 - 08:15:24
anton_
anton_
ik dacht dat het misschien werd meegenomen met de verdubbeling van de brug over het Amsterdam Rijn kanaal.

Dinsdag 06 aug 2013 - 08:16:43
anton_
anton_
Quote
AgentX (ma 05 aug 2013 22:29:27 www.somda.nl): Die weg zit aan de andere kant van de A2-bak, daar is het station al opgehouden. Je kunt bovendien gemakkelijk oversteken via de weg bovenop de tunnelbak.
klopt, maar naar de atoomweg is het wel bijna 3km lopen (volgens ov9292 zelfs 3.2 km). Hemelsbreed is die afstand misschien 200m

Dinsdag 06 aug 2013 - 15:46:09
jorgo
jorgo
Maastricht Noord:
www.limburger.nl

Artikel is wel al van april, maar nog niet hier langsgekomen geloof ik.

Enfin, 30 november dus. Het station lijkt inmiddels op een station, de toegangswegen ontbreken nog grotendeels.

Aangezien ik er nog altijd van overtuigd ben dat het station een grotere functie kan hebben voor wie de stad uit moet dan (zoals beoogd) voor mensen die naar het centrum moeten, is het echt een gemiste kans dat er geen perrons liggen aan de lijn naar Sittard.

Dinsdag 06 aug 2013 - 15:54:50
john2
john2
Dus vanaf Sittard zal men eerst naar Maastricht moeten sporen, overstappen en weer terug treinen naar Maastricht Noord. Dezelfde omslachtige situatie met Heerlen Woonboulevard, eerst vanaf Sittard naar Heerlen, overstappen en dan naar Heerlen woonboulevard.

Dinsdag 06 aug 2013 - 17:07:58
koosmat64
koosmat64
Ja, dezelfde situatie zul je daar ook hebben.
Het slaat nergens op want zoals aangegeven wordt zou het station een hele goede functie kunnen hebben als er ook perrons aan de lijn naar Std liggen.
Reizigers die buiten de stad wonen en die met de trein willen reizen hoeven niet perse naar de stad maar kunnen daar op de 6800 stappen en hebben in Std aansluiting op de 3500.

Dinsdag 06 aug 2013 - 17:19:05
john2
john2
Als ik het goed heb was het ook de bedoeling zoals Koosmat64 het neerzet. Dat men de auto's bij Maastricht Noord neerzet en dan met de trein naar Maastricht of vanaf Maastricht af. Het eerst genoemde om het auto verkeer uit Maastricht tehouden. Maar dan blijft de situatie nog dat je aan de lijn Sittard Maastricht geen perrons heb, voor als men vanaf Sittard komt of naar Sittard toe.

Dinsdag 06 aug 2013 - 17:31:37
daniel81
daniel81
Zonder de situatie ter plaatse heel goed te kennen, vermoed ik wel dat jullie gelijk hebben. De trein is gewoon geen handig vervoermiddel voor zeer korte trajecten, daarvoor is de 'drempel' te hoog (hier zelfs letterlijk, de perrons op viaducthoogte ontmoedigen op voorhand al een treinreis).
Daarbij is Maastricht ook niet bepaald een auto-onvriendelijke stad: dankzij de A2 kun je via de hoofdverkeersader bijna middenin het centrum komen. Zeker als straks de tunnel klaar is.
Bovendien werkt P&R alleen maar bij hoge treinfrequenties. Dus zelfs als je alle kaarten wilt inzetten op reizigers naar Mt, dan nog ben je enorm gebaat bij de 6800 om zodoende tot een hogere frequentie te komen.

Woensdag 07 aug 2013 - 16:42:56
jorgo
jorgo
Quote
john2 (di 06 aug 2013 17:19:05 somda.nl): Als ik het goed heb was het ook de bedoeling zoals Koosmat64 het neerzet. Dat men de auto's bij Maastricht Noord neerzet en dan met de trein naar Maastricht of vanaf Maastricht af. Het eerst genoemde om het auto verkeer uit Maastricht tehouden. Maar dan blijft de situatie nog dat je aan de lijn Sittard Maastricht geen perrons heb, voor als men vanaf Sittard komt of naar Sittard toe.
Welnu, het is nooit de bedoeling geweest om het een station voor reizigers die de stad uit willen te maken. Maar mijn argument was dat dat wel aan de bruikbaarheid had bijgedragen. Ikzelf bijvoorbeeld fiets 's morgens van mijn woning (waarvan de tuin letterlijk grenst aan het spoor bij Bha) naar Mt om daar op de trein naar Std te stappen (en vandaar uit nog wat wandelen naar kantoor). Woon-werk kost mij bijna drie kwartier. Via Mt-Noord met de 6800 zou dit iets meer dan een half uur zijn. Met de auto dik 20 minuten (nu in de vakantie nog minder), dus ik overweeg mijn jaartraject op te zeggen en nog alleen bij gelegenheid de trein te nemen. Dat heeft overigens ook andere redenen, maar deze weegt het zwaarste.

Anderszins is het inderdaad voor evenement- en winkelpubliek vanuit het noorden niet echt handig (en door de A2-tunnel straks ook niet meer nodig) in Noord op te stappen om dan nog een klein stukje met de trein te gaan die niet eens echt het centrum bereikt. Tenzij het nauwelijks iets zou kosten, want parkeren in het centrum is aan de prijzige kant. Bovendien, met die twee treinen van Veolia per uur schiet het ook niet erg op.

Woensdag 07 aug 2013 - 17:07:50
john2
john2
Als ik de media goed heb begrepen dan is station Maastricht Noord bedoeld om het verkeer van het winkelend publiek en evenementen publiek uit de binnen stad van Maastricht teweren. Dat dit publiek hun auto's bij Maastricht Noord kunnen neerzetten en dan een stukje met de trein naar Maastricht. Maar het is dat je eerst nog door Wyck en de Sint Servaasbrug over moet lopen eer je in de binnenstad bent. Het is inderdaad nog een aardige wandeling, als ik moet schatten 10 tot 15 minuten lopen. Als ik verkeerd zit dan hoor ik het graag van Jorgo.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 07 aug 2013 om 17:08:15, reden: type fout hersteld.

Woensdag 07 aug 2013 - 17:16:48
jorgo
jorgo
Dat is idd de bedoeling geweest. Mensen naar het MECC (voor bijvoorbeeld de Tefaf) bij Mtr worden dan trouwens beter bediend dan naar het centrum, maar anderzijds is het zo dat veel hotels en boetiekjes ook in Wyck liggen en daarom niet per se iedereen naar het centrum hoeft. Waar het eerder misgaat is dat je er qua tijd weinig mee op gaat schieten en dat het deftige publiek dat de gemeente en ondernemers graag zien komen waarschijnlijk niet in de trein stapt.

Donderdag 08 aug 2013 - 19:32:13
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Van het oude station Nijmegen Lent is zo goed als niets meer terug te vinden. Alles is al gesloopt. Het nieuwe is nog niet helemaal klaar, hier en daar moeten nog dingetjes worden afgewerkt.

Dick van den Hoven

Dinsdag 19 nov 2013 - 13:48:29
jorgo
jorgo
Volledigheidshalve: Maastricht Noord is eergisteren geopend.

Dinsdag 19 nov 2013 - 14:46:26
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Om nog even in te haken op de eerdere discussie, de twee nadelen van dit P+R station (lage frequentie, geen directe verbinding met de binnenstad) worden vanaf 30 november opgelost door het laten rijden van een pendelbus tussen station Noord en de Markt.
Quote
john2 (di 06 aug 2013 17:19:05 somda.nl): Maar dan blijft de situatie nog dat je aan de lijn Sittard Maastricht geen perrons heb, voor als men vanaf Sittard komt of naar Sittard toe.
Het echte probleem is niet dat die perrons ontbreken maar dat NS er niet wil stoppen.
De perrons kunnen alsnog worden aangelegd zodra een andere vervoerder die stoptreinen gaat rijden.

Dinsdag 19 nov 2013 - 14:51:39
Klaasje
Klaasje
Die perrons komen er vast heel snel op het moment dat duidelijk is wie de stoptreinen in Zuid Limburg mag gaan rijden voor de provincie.

Nu hoeft binnenstedelijk een trein echt niet kansloos te zijn maar dan moet er wel sprake zijn van behoorlijke frequenties, korte loopafstand tussen het station en de bestemming en moet er redelijk veel volk in de buurt van het herkomststation wonen. Binnen Almere wordt er bijvoorbeeld behoorlijk veel gebruik gemaakt van de trein om naar het stadscentrum te komen.

Dinsdag 19 nov 2013 - 14:58:29
nohab
nohab
Flickr bvisser
Daar zal in meespelen dat Almere nogal uitgestrekt is. Van het puntje van de Stripheldenbuurt naar het centrum is bijvoorbeeld hemelsbreed al 8 kilometer.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 19 nov 2013 - 15:14:35
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs (di 19 nov 2013 14:46:26 www.somda.nl): Het echte probleem is niet dat die perrons ontbreken maar dat NS er niet wil stoppen.
NS heeft in deze toch niet zoveel te willen? Zij zijn toch verplicht te stoppen op elk station dat langs het HRN aangelegd wordt? Voor Hvl hebben ze daarom zelfs een ontheffing moeten aanvragen.

Dinsdag 19 nov 2013 - 15:22:12
broek53
broek53
Dat suggereert dat elke idioot een paar planken in het weiland kan gooien en dan kan verordonneren dat NS er moet stoppen omdat het weiland langs het hoofdrailnet ligt. Zo zit de wereld niet in elkaar, zelfs niet die van concessies.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 19 nov 2013 om 15:22:36

Donderdag 21 nov 2013 - 20:34:36
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (di 19 nov 2013 15:14:35 www.somda.nl):
Quote
reisthijs (di 19 nov 2013 14:46:26 www.somda.nl): Het echte probleem is niet dat die perrons ontbreken maar dat NS er niet wil stoppen.
NS heeft in deze toch niet zoveel te willen? Zij zijn toch verplicht te stoppen op elk station dat langs het HRN aangelegd wordt? Voor Hvl hebben ze daarom zelfs een ontheffing moeten aanvragen.
NS stopt ook niet op Hoevelaken. Dat ligt, ondanks dat alleen Connexxion er stopt, gewoon aan een HRN-spoorlijn.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 21 nov 2013 - 22:47:49
thom
thom
Dat staat toch juist in de quote, dat ze daar een ontheffing hebben voor Hvl ?

Donderdag 21 nov 2013 - 23:11:50
scooter
scooter
Nou is Maastricht Noord niet vergelijkbaar met Hoevelaken,ik denk eerder aan Groningen Europapark een paar jaar eerder.Toen stopte ook alleen Arriva daar.
Bij Maastricht Noord heb je ook 2 spoorlijnen,en het perron ligt dus aan de Veolia lijn.In zoverre ligt het dus niet direct aan de Hoofdlijn(ja,ik weet er is discussie over mogelijk)

Donderdag 21 nov 2013 - 23:40:30
Roy
Roy
Meerder vervoerders die 1 station bedienen, het zou moeten kunnen. Kijk maar naar de Achterhoek. Hoogst waarschijnlijk krijgen we in een aantal jaren nog z'n geval erbij. Enschede-wierden.

Is het in dit geval niet gewoon: de provincie maakt minder verlies door het uitkeren van minder subsidies als ze maar 1 vervoerder het station laten bedienen? Als ze voor de optimale dienstverlening waren gegaan hadden ze ook een perron aan het HRN gemaakt.

Laatst bewerkt door Roy op Donderdag 21 nov 2013 om 23:42:56

Vrijdag 22 nov 2013 - 09:32:27
jorgo
jorgo
Het heeft meer te maken met het vervoersconcept dat Veolia heeft nagestreefd in verhouding tot NS. NS-Sprinters vormen een soort van gratis dienstverlening bij het HRN, zoals broek hier al eens heeft uitgelegd, en bovendien past 'heel vaak stoppen' minder in hun filosofie. Dit itt tot Veolia, dat van het begin af aan een aantal haltes heeft voorgesteld waarvan je kunt verwachten dat ze minder reizigers genereren dan de bestaande en bovendien de dienst wat vertragen - maar waarmee wel het Provinciaal vervoersnetwerk verdicht wordt wat de Provincie en gemeenten natuurlijk graag zagen gebeuren.
Quote
Klaasje (di 19 nov 2013 14:51:39 somda.nl): Die perrons komen er vast heel snel op het moment dat duidelijk is wie de stoptreinen in Zuid Limburg mag gaan rijden voor de provincie.
Dat zou inderdaad dé kans zijn om van Mtn (?) een succesvolle halte te maken: als er naar en van Std gereisd kon worden.

Maar vergeet niet dat het niet alleen aan het onderscheid NS/nieuwe concessiehouder ligt: inmiddels is Mtn tariefmatig namelijk gepositoneerd aan de Heuvellandlijn. De enkeling die nu van Std naar Mtn reist, moet via Mt en betaalt daar ook voor. Als er perrons aan het HRN komen, wordt Mtn-Std en vv meteen een directe route. Dat is funest voor de opbrengsten, bijvoorbeeld van mensen die nu van Std naar Mt reizen en daar op de fiets of met de bus verder gaan richting noord Maastricht, en andersom. Daar zijn vooral veel studenten bij. Wat zou er gebeuren als de SOV straks in jaartrajectkaarten wordt omgezet? Juist. Daarnaast is te Mt veel commercie gevestigd, die niet meer van deze mensen zou kunnen profiteren.

Met andere woorden: de kink in de kabel om straks daadwerkelijk perrons naar Std aan te leggen, zou wel eens administratief/exploitatief van aard kunnen worden. Alle mogelijke verbeteringen voor de inwoners ten spijt.

Vrijdag 22 nov 2013 - 10:40:07
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Is de tarifering niet gewoon aangepast aan de exploitatie, in plaats van andersom? Exploitatief ligt Mtn nu alleen aan de Heuvellandlijn.

En reizigers uit de richting Heerlen die in Mtn uitstappen in plaats van in Mt betalen nu ook minder omdat de afstand naar Mtn korter is. Is dat dan niet "funest voor de opbrengsten".
En waarom zou de provincie rekening moeten houden met de commercie in Mt die door NS wordt uitgebaat?
Quote
Roy (do 21 nov 2013 23:40:30 somda.nl): Is het in dit geval niet gewoon: de provincie maakt minder verlies door het uitkeren van minder subsidies als ze maar 1 vervoerder het station laten bedienen? Als ze voor de optimale dienstverlening waren gegaan hadden ze ook een perron aan het HRN gemaakt.
Nee dat is het niet. De provincie wilde wel perrons aan de lijn naar Sittard, het station is dan ook ontworpen met vier perrons, maar omdat NS "niet geïnteresseerd" was (zie www.limburg.nl ) in een extra tussenstop zijn nu alleen de twee perrons voor de Heuvellandlijn gerealiseerd.

Vrijdag 22 nov 2013 - 17:17:48
j.jager
j.jager
Quote
scooter (do 21 nov 2013 23:11:50 www.somda.nl):ik denk eerder aan Groningen Europapark een paar jaar eerder.Toen stopte ook alleen Arriva daar.
In de tijd dat Arriva er aleen stopte lag er een tijdelijke perron aan het spoortje waar Arriva gebruik van maakte. Nu het defenetieve station sinds de afgelopen dienstregeling in gebruik is stopt de 9100 ook op Gerp, en is voor Arriva makkelijker om ingeval van vertraging om via een andere spoor richting Zb te rijden.

Donderdag 28 nov 2013 - 21:39:45
kjansma
kjansma
Updates station Maaspoort (Den Bosch)

2006: fly-over biedt nieuwe kansen (voor station Maaspoort) www.bd.nl

2011: "Wanneer komt nou dat station?" www.kijkopdenbosch.nl

2012: Gemeente vraagt om haalbaarheidsonderzoek uit te voeren: www.bd.nl

maar...

2013: Den Bosch wordt hoorndol van ProRail, vraagt minister om hulp www.omroepbrabant.nl

Maandag 13 jan 2014 - 14:25:37
daniel81
daniel81
De eerste ervaringen met Maastricht Noord:
www.verkeersnet.nl

de P&R is een succes maar het aantal treinreizigers lijkt minimaal te zijn.

Maandag 13 jan 2014 - 14:29:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tja, het station van Mt ligt niet zo erg dicht bij `t centrum en de pendelbus zet je wss in het centrum af...keuze snel gemaakt!

Dinsdag 17 jun 2014 - 08:36:10
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Bleiswijk krijgt zijn eigen treinstation. Vanaf eind 2018 zullen alle NS-sprinters op de lijn Den Haag-Gouda er stoppen. Ook wordt lijn 4 van de Randstadrail Den Haag-Zoetermeer doorgetrokken naar het nieuwe station, dat de naam Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer) krijgt.Maandagavond werden de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer het eens over de aanleg van het station. De gemeenten denken dat het voor 70.000 inwoners van het gebied een tijdwinst tot 25 minuten zal opleveren. De verwachting is ook dat het een impuls zal geven aan het bedrijvengebied Bleizo. Behalve het station komt er een parkeerterrein waar gebruikers van het openbaar vervoer gratis terecht kunnen.

Bron: www.rijnmond.nl

Hallo!

Dinsdag 17 jun 2014 - 09:54:38
AlexH
AlexH
Met ingang van de dienstregeling 2018 worden er minstens 2 nieuwe stations geopend:
Bleiswijk en De Lutte

Bleiswijk heeft als reden om het industriegebied "Bleizo" beter bereikbaar te maken, en De Lutte krijgt een eigen station omwille van de wensen van de bewoners.

Dinsdag 17 jun 2014 - 09:58:06
sfj
sfj
Gemeente Losser wil graag een station bij de Lutte, of dit er komt is nog een grote vraag. Zie hier: www.tubantia.nl
Eerst maar eens zien of de stoptrein Hengelo-Bentheim e.v. überhaupt terug komt.

Eind 2018 is overigens de drgl 2019.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 17 jun 2014 - 11:45:21
jeanne
jeanne
De aanbesteding Teutoburger Wald-Netz ausschreibungen-deutschland.de en omvat volgende lijnen:

RE 78 (Rheda-Wiedenbrueck -) Bielefeld - Nienburg
RB 61 Bielefeld - Osnabrueck - Hengelo
RB 65 Muenster - Rheine
RB 66 Muenster - Osnabrueck
RB 72 Herford - Altenbeken - Paderborn


Sluiting van de biedingstermijn is op 8-9-2014 om 12:00 uur. Looptijd van deze aanbesteding is van 10-12-2017 tot 12-12-2032. Rond de jaarwisseling wordt bekent welke partij de aanbesteding toegewezen krijgt
De Lutte (Losser) zal niet in deze aanbesteding mee genomen zijn. Of de halte er nu nog zomaar eventjes bij gefrommeld kan worden is maar helemaal de vraag.

Laatst bewerkt door jeanne op Dinsdag 17 jun 2014 om 11:53:42

Jeanne Kok

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:10:30
fugazi
fugazi
Waarom zou je De Lutte, welke enkel een buurtbus heeft, een station willen geven? De mensen naar Losser gaan maar vanaf Oldenzaal, dat ligt net zo ver van het spoor vandaan.

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:20:00
FourRoses
FourRoses
Omdat elk dorpje naast of nabij een spoorlijn recht denkt te hebben op een station onder het mom van ''ov is een sociaal stelsel''. Aangezien gehuchten zoals Bad Nieuweschans of Glanerbrug wel een halte hebben, waarom dan ''de Lutte'' niet..

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:33:59
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Simpel voorbeeld: ik hoop al een hele tijd dat er ooit een station Zevenhuizen komt, en anders Moordrecht...

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:40:48
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
DDZ7504 (di 17 jun 2014 08:36:10 www.somda.nl): Bleiswijk krijgt zijn eigen treinstation. Vanaf eind 2018 zullen alle NS-sprinters op de lijn Den Haag-Gouda er stoppen.
En NSR gaat gratis en voor niks de treinen laten stoppen op dit station in de middle of nowhere?

Reiziger met hoofdletter R......

Dinsdag 17 jun 2014 - 13:06:56
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Niks gratis, NS krijgt een regionale explotatiebijdrage om in BleiZo te stoppen.
Meer over de besluitvorming hier: www.tweedekamer.nl

Het opmerkelijkste nieuws in dit verhaal: om de extra stop in te kunnen passen in de dienstregeling gaan er Intercity's stoppen in Zoetermeer!

Dinsdag 17 jun 2014 - 13:24:13
broek53
broek53
Ja, lachen - als precedentwerking ook. Als Harderwijk nu slim is, steunen ze een extra halte in Nijkerk en krijgen vervolgens hun intercitystop

Dinsdag 17 jun 2014 - 13:43:26
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
En Bathmen, zodat Rijssen een IC-stop krijgt, en ga zo maar door...
Waarom niet Zoetermeer Oost sluiten? Dat ligt op maar 850m van Zoetermeer.


Dinsdag 17 jun 2014 - 14:08:56
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs (di 17 jun 2014 13:06:56 www.somda.nl): Niks gratis, NS krijgt een regionale explotatiebijdrage om in BleiZo te stoppen.
Meer over de besluitvorming hier: www.tweedekamer.nl

Het opmerkelijkste nieuws in dit verhaal: om de extra stop in te kunnen passen in de dienstregeling gaan er Intercity's stoppen in Zoetermeer!
Wel apart overigens dat Ztm de IC-stop gaat krijgen terwijl tot drgl 2007 Vb die eer had.
De keuze voor Ztm is nog merkwaardiger als je bedenkt dat BleiZo een hoop gebruikers van Ztm zal gaan overnemen (namelijk een groot deel van degenen die van RR op NS overstappen)

Dinsdag 17 jun 2014 - 15:14:37
Ovindel
Ovindel
Een inhaalspoor zal wel te duur zijn neem ik aan? Al leg je maar een derde spoor aan, dan kunnen de IC's daar in elk geval over heen karren.

Laatst bewerkt door Ovindel op Dinsdag 17 jun 2014 om 15:38:43