Nieuwe stations
Forum: Algemeen - Algemeen
09-11-2020 12:42:47
vrijgezel
vrijgezel

Uit www.somda.nl:
station of halte Heerhugowaard krijgt vermoedelijk als gevolg van gemeentelijke herindeling een andere naam: www.heerhugowaard.nl



Laatst bewerkt door moderator op 10-11-2020 14:12, reden: URL's gefixt

09-11-2020 12:50:34
Muizeneus
Muizeneus

Ooit heette het station al Heerhugowaard - Broek op Langedijk

Wordt in 1 klap dan weer de langste stationsnaam van Nederland (dat is nu volgens mij Lwc) wink


09-11-2020 13:11:09
mren
mren

Foto van stationsnaam in 1975



Laatst bewerkt door mren op 09-11-2020 13:11

10-11-2020 01:13:57
dlm4yjp
dlm4yjp

Ga er maar vanuit dat het Dijk en Waard gaat worden, maar wel pas wanneer het nieuwe station is opgeleverd. (Nog in planfase).

youtu.be



Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-11-2020 01:15


09-12-2020 02:23:41
seinhuis
seinhuis

De hoop groeit voor het nieuwe NS-station Leeuwarden Werpsterhoeke gelegen aan de spoorlijn Zwolle Leeuwarden. De gewenste openingsjaar is 2025


09-12-2020 19:21:06
pjkleton
pjkleton

Het Leidsch Dagblad meldde vandaag at er een station in/bij Hazerswoude zou komen. Nogal duur, door de (alweer) een slechte ondergrond van veen )

Peter


09-12-2020 19:45:57
sjoerd
sjoerd

Zit al langer in de planning, eigenlijk sinds station Hazerswoude-Koudekerke in 1934 buiten gebruik kwam. Er heeft tot lang nadien (jaren 60) nog een inhaalspoor gelegen en een losspoor. Grondslag is inderdaad slecht, behalve waar al eerder het station lag.


17-02-2021 12:05:08
sjoerd
sjoerd

De Christenunie wil graag stations in Staphorst, Zwolle Zuid en Hattem. De laatste zal bedoeld zijn op de plek waar ooit station Hattemerbroek lag, juist ten westen van de plek waar de sporen van 't Harde uiteen gaan voor de vrije kruising voor de IJsselbrug.


17-02-2021 12:22:21
bultena
bultena

Komt Zwolle Zuid dan in de wijk Ittersum aan de lijn naar Devnter? Elders lees ik dat de politici voor Hattem een station aan die lijn zouden willen, waarbij Deventer-Olst verdubbeld zou moeten worden.


17-02-2021 12:38:36
cuneo56
cuneo56

Voor Hattem is een station aan de lijn naar Deventer vrij zinloos, Er is wel een pontje voor fietsers en voetgangers, maar dat vaart enkel 's zomers en overdaglaugh

Voor de wijk Itterrsum zelf zal waarschijnlijk wel genoeg potentieel aan klanten zijn



Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-02-2021 12:40

17-02-2021 13:53:18
sjoerd
sjoerd

Zwolle Zuid is eerder genoemd als Zwolle Ittersum, inderdaad aan de lijn van Deventer naar Zwolle. Niet alleen op Deventer - Olst, maar waarschijnlijk ook op het emplacement van Zwolle zou een tweede spoor nodig zijn om aankomende en vertrekkende treinen van en naar Deventer elkaar niet in de weg te laten zitten. Er zou dan immers een Sprinter Deventer - Zwolle moeten komen. Nu komt de lijn van Deventer op het emplacement uit met 1 : 15 wissel 177 in een enkelspoor 204.


17-02-2021 18:16:02
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Koppel de sprinter naar Dv aan de de sprinter uit Ut.

Of desnoods een Tailtrack t.h.v Hattem(erbroek).



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 17-02-2021 18:53

17-02-2021 22:24:06
Earl-Grey
Earl-Grey

Ah, het is weer bijna verkiezingstijd. De paradepaardjes worden weer uit de la getrokken die na iedere verkiezing (landelijk, provincie of gemeente) diezelfde la weer in verdwijnen. Hoeveel onderzoeken zijn er al wel niet naar deze stations geweest?


17-02-2021 23:23:54
sjoerd
sjoerd

Als niemand het ooit meer heeft over nog niet gerealiseerde plannen, zullen ze ook nooit meer aan de orde komen. Wie het zegt, maakt helemaal niet uit. De afwegingen worden dan wellicht opnieuw gemaakt, en anders verdwijnt het onderwerp hoe dan ook onder in een lade.

En wie stemt op een partij die iets aan deorde stelt, zal daar hopleijk meer motieven voor hebben. Ik ga echt geen ... stemmen omdat die een ,,, voor mijn dorp willen.


11-05-2021 10:14:26
sjoerd
sjoerd

Ook buiten verkiezingstijd doet de politiek wel voorstellen. Zoals het vervangen door een busbaan van de oostelijke Betuwelijn. Nu blijkt dat uit onderzoek veel duurder dan het aanleggen van bovenleiding. En als de waslijn er eenmaal hangt, is een halte Echteld tussen Kesteren en Tiel volgens de Provincie Gelderland de eerste optie, waarna Valburg eventueel ook in beeld komt voor een halte. Beide stations bestonden al eerder.

Doorgaande exploitatie voorbij Tiel zou dan ook dichterbij kunnen komen, zij het dat het vervoersvolume daarvoor nu nog te veel verschilt. Maar dat kan beter worden.


11-05-2021 10:39:36
Muizeneus
Muizeneus

Electrificatie en aanleg station Echteld kost 67 miljoen

Spoorlijn Elst-Tiel vervangen door busbaan is te duur, maar station Valburg blijft wel in beeld | Overbetuwe | gelderlander.nl

De stationnetjes aan de Betuwelijn trekken tussen de 100 (Hemmen-Dodewaard) en 700 (Zetten Andelst) reizigers. Stel dat Echteld net zo goed zou scoren als Zetten-Andelst (wat mij onwaarschijnlijk lijkt anders was het station al lang in gebruik geweest) dan heb je 700 reizigers per dag, oftewel een investering van bijna € 100.000,- per reiziger. En dat alleen nog maar aan aanlegkosten, exploitatie en onderhoud komen daar nog bovenop. Dan is het dus vele malen goedkoper om die potentiële reizigers allemaal €100.000 te geven waarmee ze zelf hun vervoer kunnen organiseren....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 11-05-2021 10:40

11-05-2021 11:44:17
sjoerd
sjoerd

Volgens die redenering behoeft de samenleving geen enkele gemeenschapsvoorziening aan te leggen, en waren we allemaal miljardair, en woonden we allemaal op de hei.

Ik ben het met je eens dat een eenvoudige halte als Echteld, waar je dan nog niet eens het tweede stationsspoor hoeft terug te leggen, met 67 miljoen wel erg veel kost. Ik denk vaak dat het veel goedkoper kan. Ongeveer de hele omgeving wordt opgeknapt, en dat lijkt allemaal te worden meegeteld. Het is niet duidelijk of daar de gehele elektrificatie ter plaatse ook in wordt meegeteld.


11-05-2021 11:51:11
mvanuden
mvanuden
Quote
sjoerd (11-05-2021 10:14:26):

Ook buiten verkiezingstijd doet de politiek wel voorstellen. Zoals het vervangen door een busbaan van de oostelijke Betuwelijn. Nu blijkt dat uit onderzoek veel duurder dan het aanleggen van bovenleiding. En als de waslijn er eenmaal hangt, is een halte Echteld tussen Kesteren en Tiel volgens de Provincie Gelderland de eerste optie, waarna Valburg eventueel ook in beeld komt voor een halte. Beide stations bestonden al eerder.

Doorgaande exploitatie voorbij Tiel zou dan ook dichterbij kunnen komen, zij het dat het vervoersvolume daarvoor nu nog te veel verschilt. Maar dat kan beter worden.


Elektrificatie is tegenwoordig niet of nauwelijks meer nodig. Aan beide uiteinden (Tiel en Elst-Arnhem) hangt al bovenleiding om de accu's weer op te laden.

<droom> Vanwege verschillen in vervoersstroom: koppel een accu-treinstel in Tiel aan de sprinter richting Utrecht. Als je niet teveel accu-stellen wilt gebruiken koppel je deze in Utrecht weer af (rangeren naar het kopspoor ten zuiden van spoor 20/21). Een doorkoppeling voorbij Tiel (geen overstap/geen kwartier wachten zoals nu) zou nog wel eens heel wat extra reizigers kunnen trekken. Zie ook het bezwaar van Muizeneus.</droom>


11-05-2021 12:54:22
NDS
NDS

Echteld, zou meer functies kunnen vervullen als alleen bediening van locale reizigers. Nu is het lange enkelspoor tussen Kesteren en Tiel een beperkende factor bij het maken van verschillende dienstregeling modellen. Als Echteld er zou komen en als kruisingsplaats word aangelegd kan je het aantal paden ongeveer verdubbelen en krijg je ook meer ruimte de treinen in te passen tussen Elst en Arnhem of om bijvoorbeeld sneltreinen in te voeren die een andere rijtijd hebben mocht dat wenselijk zijn( ik vind zelf de huidige trein prima alleen de aansluitingen in Tiel zijn bagger).

Daarnaast Echteld ook als overstappunt tussen trein en bus kunnen dienen voor reiziger uit de richting Druten en Beneden-Leeuwen alleen is de locatie van het oude station daarvoor minder geschikt omdat die uit mijn oostelijker ligt als de brug waarover de bussen de Waal overkomen.

Groetjes Michiel


11-05-2021 13:42:05
alle46
alle46

De hele discussie richt zich steeds weer op een situatie in het heden.
Er is nu een duidelijk waarneembare trek van mensen uit de Randstad in oostelijke richting, waardoor je mag vermoeden, dat er een grotere behoefte aan vervoer in die streken zal ontstaan de komende 5 tot 10 jaar.

Voorzichtig denken aan verbetering lijkt mij logischer dan het afbouwen van datgene wat nu geboden wordt. Spoorinfra opbreken is al kosbaar, maar nieuwbouw leidt alleen maar weer tot dezelfde conclusie: te duur per inwoner en meer van dat soort ingesleten redenaties.


11-05-2021 14:10:05
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is een juiste analyse, ondanks dat Echteld wellicht niet het meest bloeiende voorbeeld zal worden. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is men maar wat gelukkig dat op meerdere locaties de infrastructuur is blijven liggen na onbruik. Nieuwe exploitaties, zowel in het goederen- als reizigersverkeer, konden zo relatief goedkoop weer worden opgestart. De firma ProRail is nog immer op dure afbraak gefocust, waar de vervoerders ze geen strobreed in de weg (kunnen) liggen.


11-05-2021 16:21:52
gvttreinen
gvttreinen

Niet alleen Echteld zou er profijt van hebben, ook het nabij gelegen 'permanent bewoonde vakantiedorp' Lingemeren (het vroegere Liendense Bos).

Een station trekt nu wel meer mensen naar deze streek.


11-05-2021 18:14:05
cuneo56
cuneo56

Waarover ik me bij deze lijn wel eens verwonder , is dat er geen ideeën zijn( voorzover mij bekend) om het st ation van Kesteren te verplaatsen.

Het zou toch mooier/beter zijn om dat naar de overweg in de Hoofdstraat te verplaatsen.


11-05-2021 18:32:29
sjoerd
sjoerd

Verplaatsen van Kesteren naar de Hoofdstraat betekent dat het perron in een boog komt te liggen. Ook zal het onvermijdelijk tot gevolg hebben dat de overweg langer dicht ligt, terwijl het een belangrijke dorpsverbinding is. Er is daar door de bestaande bebouwing weinig plek voor een stationspleintje met parkeergelegenheid. Ook belast het extra verkeer de Hoofdstraat zwaarder. Indien een tweede spoor wenselijk is om er te kruisen, kost het veel geld om dit spoor ten westen van de overweg te laten aftakken.

Maar misschien kun je ook voordelen benoemen van verplaatsing?


11-05-2021 19:19:33
cuneo56
cuneo56

De bebouwing van het tot voor kort nog vrij van bebouwing zijnde gedeelte aan de zuid-west kant zal nu al wel te ver heen zijn, maar daar was genoeg ruimte en een tunnel in plaats van een overweg is altijd mooier en beter. Voordeel is dat dan alle bewoners binnen loopafstand van het station wonen en aansluitende busdiensten geen onnodige omweg hoeven te maken. En in een bocht., ach, een perron aan de binnen bocht hoeft toch geen bezwaar te zijn.( en een buitenbocht was een paar jaar terug voor het verplaatste Krommenie toch ook geen probleem)

En als een tunnel te duur is kun je ook aan een oplossing zoals vroeger in Geerdijk of Eygelshoven denken