Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
01-08-2020 20:29:53
cuneo56
cuneo56

Wat bij het beoordelen van het opbraak voorstel zou( had) moeten meewegen is de vraag of de seinen rond de op te breken wissels ( 364 t/m 370) straks bediende seinen blijven of bij het bllokstelsel richting Hardenberg getrokken worden.

Daar ligt zie ik op Sporenplan.nl beveiligd links en als de perron sporen daar bij getroken worden is keren aan het perron voor de richting Hardenberg een probleem.

En het alternatieve vrijlopen achter het inrijsein van de richting Coevorden (378) is bij een verstoring die kant op meestal Not done ( of gewoon onmogelijk)


01-08-2020 21:20:56
JothamvW
JothamvW

Zelfde principe als met wissel 1017A/B te Swd lijkt me, de 37600 ri. Eem/Rd is al vertrokken van Gnn (en dus voorbij 1009A/B) als de 37700 hoort te vertrekken uit Swd. Stel dat de 37700 niet verder kan, kan de 37600 altijd nog naar spoor 1 van Swd.


03-08-2020 08:01:34
hw1969
hw1969
Quote
cuneo56 (01-08-2020 20:29:53):

Wat bij het beoordelen van het opbraak voorstel zou( had) moeten meewegen is de vraag of de seinen rond de op te breken wissels ( 364 t/m 370) straks bediende seinen blijven of bij het bllokstelsel richting Hardenberg getrokken worden.

Daar ligt zie ik op Sporenplan.nl beveiligd links en als de perron sporen daar bij getroken worden is keren aan het perron voor de richting Hardenberg een probleem.

En het alternatieve vrijlopen achter het inrijsein van de richting Coevorden (378) is bij een verstoring die kant op meestal Not done ( of gewoon onmogelijk)


Uit betrouwbare bron weet ik dat aan de ontwerpers is meegegeven dat je vanuit beide richtingen moet kunnen blijven keren in Gramsbergen (dus gebruik makend van het enkelspoor). Als dat leidt tot een verdere aanpassing aan de beveiliging, dan kan dat makkelijk worden meegenomen.



Laatst bewerkt door hw1969 op 03-08-2020 08:02

04-08-2020 18:53:48
marciekemp
marciekemp

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar in opdracht van NS wordt Ahg de komende ongeveer 12 maanden verbouwd, er wordt een opstelterrein gerealiseerd van 12 opstelsporen met een lengte van ongeveer 600 meter, het opstelterrein zal ook volledige in eigen beheer van NS zijn. Oplevering staat gepland zo rond juni/juli 2021



Laatst bewerkt door marciekemp op 04-08-2020 19:46


Machinist NSR


04-08-2020 19:35:52
thom
thom

Als ik het goed meegekregen heb is dat emplacement op een zelfde wijze bedoeld als het emplacement in Amersfoort voor de oude werkplaats; voor de opslag van nieuw nog niet ingestroomd materieel, materieel op warme reserve en mogelijk ook voor uitgefaseerd materieel.


04-08-2020 19:45:51
broek53
broek53

Klopt, maar voordat een verkeerd beeld ontstaat: het gaat om de oostelijke helft van het terrein. De westelijke helft blijft liggen t/m spoor 28, waarlangs op dit moment een nieuwe loswrg gebouwd wordt.


04-08-2020 19:48:32
marciekemp
marciekemp
Quote
thom (04-08-2020 19:35:52):

Als ik het goed meegekregen heb is dat emplacement op een zelfde wijze bedoeld als het emplacement in Amersfoort voor de oude werkplaats; voor de opslag van nieuw nog niet ingestroomd materieel, materieel op warme reserve en mogelijk ook voor uitgefaseerd materieel.


Correct, met de kanttekening dat het vooral voor terzijde gesteld materieel bedoelt zal zijn, voornamelijk de ICD stammen zullen hier op warme reserve komen te staan als de ICNG instroomt. Later zal er dan ook ander terzijde gesteld mat komen te staan.

In dit document staat het een en ander beschreven



Laatst bewerkt door marciekemp op 04-08-2020 19:51


Machinist NSR

04-08-2020 20:42:08
JothamvW
JothamvW

Warme reserve te Ahg voor treinen die op de HSL moeten kunnen rijden lijkt me anders niet heel handig. Maar bijvoorbeeld ICM later lijkt me inderdaad best prima, kan gewoon altijd dienst doen op de 3600 indien nodig.


04-08-2020 20:55:49
Koos1
Koos1

Even een update over de spoor- en wisselvernieuwing op Amersfoort. Aan de oostzijde gaat e.e.a wijzigen en worden diverse wissels opgebroken. De overige wissels worden op korte termijn vernieuwd door exemplaren op betonnen dwarsliggers. De volgende wissels worden opgebroken:

Amf oostzijde

  • 1:9 wissels: 181 A/B, 193 A/B, 195 A/B, 291 A/B
  • 1:12 wissels: 227 A/B en 259 A/B
  • 1:15 wissels: 293 A/B
  • 1.34,7 hogesnelheidswissels: 295 A/B

- Wissel 255 A/B (1:15) wordt opgebroken en vervangen door nieuw aan te leggen 1:12 wissels die dichter bij het station komen te liggen.

- De resterende hogesnelheidswissels 271, 273 A/B worden vervangen door 1:29 exemplaren.

Amfs

  • 1:15 wissels: 313 A / 315 B

Amf westzijde

Het plan is nog niet klaar. Duidelijk is wel dat het sporenplan flink veranderd zal worden met als gevolg het opbreken en verplaatsen van wissels.



Laatst bewerkt door Koos1 op 04-08-2020 23:38

04-08-2020 22:21:27
broek53
broek53

Het plan aan de oostkant van Amf wordt nu uitgevoerd, waarbij die lange buitendienststellingen vooral nodig zijn om de 1:34,7 te vervangen door 1:29. De westkant staat op de rol voor 2024. Dan wordt ook de beveiliging van groot-Amersfoort (nu EBS) vervangen.


04-08-2020 22:31:22
broek53
broek53
Quote
JothamvW (04-08-2020 20:42:08):

Warme reserve te Ahg voor treinen die op de HSL moeten kunnen rijden lijkt me anders niet heel handig. Maar bijvoorbeeld ICM later lijkt me inderdaad best prima, kan gewoon altijd dienst doen op de 3600 indien nodig.


Let wel: warme reserve is nog geen operationele reserve. Voor de HSL gaat dat ook niet, omdat de ICR-stammen niet zomaar ICNG zullen kunnen vervangen. Ze halen de rijtijden niet. Die hele vloot wordt alleen maar warm, nu ja: lauw weggezet voor het geval het struktureel mis zou gaan met ICNG. Een beetje alles of niets dus en ja: het rechtstreeks gevolg van het Fyra-syndroom.

Een locatie op eigen NS-grond waar je een 7 km spoor kwijt kunt, is er overigens niet dichterbij de HSL.


04-08-2020 23:07:59
anton_
anton_
Quote
Koos1 (04-08-2020 20:55:49):

Even een update over de spoor- en wisselvernieuwing op Amersfoort. Aan de oostzijde gaat e.e.a wijzigen en worden diverse wissels opgebroken. De overige wissels worden op korte termijn vernieuwd door exemplaren op betonnen dwarsliggers. De volgende wissels worden opgebroken:

Amf oostzijde

  • 1:9 wissels: 181 A/B, 193 A/B, 195 A/B, 291 A/B
  • 1:12 wissels: 227 A/B en 259 A/B
  • 1:15 wissels: 293 A/B
  • 1.34,7 hogesnelheidswissels: 295 A/B

- Wissel 225 A/B (1:15) wordt opgebroken en vervangen door nieuw aan te leggen 1:12 wissels die dichter bij het station komen te liggen.

- De resterende hogesnelheidswissels 271, 273 A/B worden vervangen door 1:29 exemplaren.

Amfs

  • 1:15 wissels: 313 A / 315 B

Amf westzijde

Het plan is nog niet klaar. Duidelijk is wel dat het sporenplan flink veranderd zal worden met als gevolg het opbreken en verplaatsen van wissels.


Spoor 6 lijkt dan zijn A en B fase te verliezen. ( of misschien heel soms als 2 kopsporen )

-
Spoor 5 kan dan als doorgaand spoor gebruikt worden of als twee kopsporen.

-


291 A/B verdwijnt. Kunnen er dan nog twee treinen tergelijk richting Bvna vertrekken? (waarbij er een wacht bij wissel 261 ?) - zo niet zou dat wel een gemis zijn. Nu rijd de trein naar Bnn e.v. wel eens via spoor 112 waarbij de IC via spoor 111 deze trein inhaalt.

-
227 A/B - deze snap ik niet - zo introduceer je toch een conflict van treinen vanaf spoor 5 naar Ama met treinen vanuit Ama naar spoor 6 (waarbij de aanname dat de treinen naar spoor 6 allemaal via spoor 103 gaan)

-

Wissel 225 A/B bestaat niet volgens sporenplan. Ik neem aan dat niet 225 is bedoeld. Dan is spoor 6 niet meer bereikbaar uit vanuit Bnva en Amfs.



Laatst bewerkt door anton_ op 04-08-2020 23:14

04-08-2020 23:37:25
Koos1
Koos1

225 A/B moet 255 A/B zijn. Ik heb mijn post aangepast. Dit 1:15 wissel wordt vervangen door een 1:12 en komt dichterbij het station te liggen. Nog voor wissel 251 A.



Laatst bewerkt door Koos1 op 04-08-2020 23:39

05-08-2020 13:09:10
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (04-08-2020 22:31:22):
Quote
JothamvW (04-08-2020 20:42:08):

Warme reserve te Ahg voor treinen die op de HSL moeten kunnen rijden lijkt me anders niet heel handig. Maar bijvoorbeeld ICM later lijkt me inderdaad best prima, kan gewoon altijd dienst doen op de 3600 indien nodig.


Let wel: warme reserve is nog geen operationele reserve. Voor de HSL gaat dat ook niet, omdat de ICR-stammen niet zomaar ICNG zullen kunnen vervangen. Ze halen de rijtijden niet. Die hele vloot wordt alleen maar warm, nu ja: lauw weggezet voor het geval het struktureel mis zou gaan met ICNG. Een beetje alles of niets dus en ja: het rechtstreeks gevolg van het Fyra-syndroom.

Een locatie op eigen NS-grond waar je een 7 km spoor kwijt kunt, is er overigens niet dichterbij de HSL.


Het eerste jaar zou ICNG daarom ook maar 160km/u gaan rijden.


05-08-2020 13:24:24
mtlx
mtlx

Dienstregelingtechnisch, ja.


06-08-2020 14:48:07
Nelis
Nelis
Quote
broek53 (04-08-2020 19:45:51):

Klopt, maar voordat een verkeerd beeld ontstaat: het gaat om de oostelijke helft van het terrein. De westelijke helft blijft liggen t/m spoor 28, waarlangs op dit moment een nieuwe loswrg gebouwd wordt.


Wordt er op dit moment concreet nieuw vervoer verwacht voor deze losweg? Of blijft het bij het zeer onregelmatige vervoer van bomen ri. Duitsland?


06-08-2020 22:43:40
broek53
broek53

Het is ter vervanging van de losweg die in het deel lag dat nu opstelterrein wordt. Wordt gebruikt door aannemers voor laden en lossen van werktreinen e.d. heb ik mij laten vertellen.


06-08-2020 23:33:07
tjabbe73
tjabbe73

Is met name voor infratreinen bedoeld, die in volle lengte voorheen op spoor 30 werden beladen of gelost, dat wordt nu 27 of 28. Spoor 28 wordt ook geasfalteerd.


15-08-2020 16:02:26
cuneo56
cuneo56

In Elst is de overweg in de Arnhemse straat nu fysiek verdwenen, de nog aan wezige installatie beveiligd enkel nog een hoop zand.

Opvallend is dat stoppende treinen richting Arnhem nog wel met de "stop" een rijweg krijgen.

Nu kan ik me het niet doen van extra werk tot de tijd dat de overweg ook uit de beveiliging gehaald wordt nog wel voorstellen, maar feit is wel dat treinen nu zonder reden een beperkend seinbeeld aldaar krijgen ( groen knipper 6) en het scheelt natuurlijk ook een beetje in de punctualiteit als je wel "volle kracht"zou kunnen optrekken uit Elst.

Verder doet het me deugd dat ik kennelijk niet de enige was die zich stoorde aan bakborden midden op het perron van Driebergen ( oude forum melding, ) In ieder geval de <4> en <6> richting Utrecht hangen nu aan de overkapping zag ik vanuit een passerende 3000 laugh


15-08-2020 16:32:45
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (15-08-2020 16:02:26):

In Elst is de overweg in de Arnhemse straat nu fysiek verdwenen, de nog aan wezige installatie beveiligd enkel nog een hoop zand.

Opvallend is dat stoppende treinen richting Arnhem nog wel met de "stop" een rijweg krijgen.

Nu kan ik me het niet doen van extra werk tot de tijd dat de overweg ook uit de beveiliging gehaald wordt nog wel voorstellen, maar feit is wel dat treinen nu zonder reden een beperkend seinbeeld aldaar krijgen ( groen knipper 6) en het scheelt natuurlijk ook een beetje in de punctualiteit als je wel "volle kracht"zou kunnen optrekken uit Elst.


De fasering van dat werk ken ik niet, maar volgens de tekeningen is de overweg er nog en dus ook de aankondigingen en de verkorte aankondiging. Dat duidt erop dat in dit geval de beveiliging ook niet tijdelijk is "opgehangen". Dat duurt overigens nog maar een week, dan wordt (volgens weer andere tekeningen) alles aangepast.


20-08-2020 03:51:44
joahn93
joahn93

Het lijkt erop dat tijdens de werkzaamheden die nu aan de gang zijn tussen Tl en Ah/Nm de sporen achter grendel (6abc +8) te Ktr verwijderd gaan worden, net als wissel 761 bij Tiel Industrie


20-08-2020 10:02:19
Edb3
Edb3

Dat van Tiel Aansluiting klopt, in Kesteren zoude volgens mijn info de twee omloopsporen + kopjes blijven liggen. Overige spoorrestanten worden verwijderd.


20-08-2020 17:27:26
broek53
broek53

Zo te zien is in Kesteren het voornaamste werk dat in de buitendienststelling moet/kan gebeuren het opbreken van het derde spoor (ex-uithaalspoor) in de overweg Tielsestraat en het aanpassen van die overweg. Het opruimen van de rest van de sporen richting "Rhenen" is vorig jaar al gebeurd; daar had men ook geen buitendienststelling voor nodig.



Laatst bewerkt door broek53 op 20-08-2020 20:18

31-08-2020 08:17:19
slifor2
slifor2

Met de saneringen is men nu in een volgende fase beland; het weghalen van inhaalsporen op stations langs enkelsporige trajecten. Zo is inmiddels station Bsd aan de Merwedelingelijn aan de beurt, hier gaat men het saneren van spoor 1 consulteren. Ook Gnd staat op de nominatie om zijn inhaalspoor te verliezen op deze lijn. Op andere lijnen is bv. Vsv ook kandidaat ...


31-08-2020 08:56:48
Muizeneus
Muizeneus

Klinkt niet erg logisch om dergelijke sporen weg te halen op enkelsporige trajecten waar de treindienst juist enorm geïntensiveerd is.

Zeker op Zv-Ww waar men juist recent uitbreidingen in de capaciteit heeft gedaan, draai je dat weer gedeeltelijk de nek om als je aan de andere kant kruisingsmogelijkheden gaat opheffen.


31-08-2020 13:41:27
diesels
diesels

De saneermeneer van Prorail kijkt alleen maar naar gepland gebruik. Is dat onder een bepaalde (al dan niet gekleurd toegepaste) grens dan kan het weg. Dat een treindienst haast niet meer normaal te krijgen is op een dag als er even een treintje +10 heeft gehad en je kruisingen niet kunt verleggen, is zijn probleem niet.

Het trieste is op zicht niet dat (want feitelijk doet die afdeling precies wat het moet doen), maar dat die afdeling zoveel macht en vetorecht heeft over de rest van de sector


31-08-2020 13:51:48
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (31-08-2020 08:17:19):

Met de saneringen is men nu in een volgende fase beland; het weghalen van inhaalsporen op stations langs enkelsporige trajecten. Zo is inmiddels station Bsd aan de Merwedelingelijn aan de beurt, hier gaat men het saneren van spoor 1 consulteren. Ook Gnd staat op de nominatie om zijn inhaalspoor te verliezen op deze lijn. Op andere lijnen is bv. Vsv ook kandidaat ...


Als je dit 5 maanden geleden had gezegd, had het nog een 1-aprilgrap kunnen zijn.

Ik snap dat men graag bredere perrons wil (in het geval van Bsd), maar laat er meer dan genoeg ruimte zijn om zelfs twee brede perrons bij de sporen aan te leggen. Welke afdeling bij ProRail is er om groeiambities vasts te stellen en te lobbyen bij de provincie? Als station Arkel ook een tweede perronspoor krijgt, kan de rijtijd Gr-Gdm v.v. verkort worden en is er een kwartiersdienst Ddr-Gdm mogelijk (met extra inkomsten voor ProRail, want meer treinen!).


31-08-2020 13:58:02
michaben
michaben

Overbodige wissels weghalen is al tot daar aan toe, maar dit komt neer op spoorhalvering van dubbel naar enkelspoor. Dat zou je toch niet verwachten, zeker niet op een lijn waar een kwartierdienst gereden wordt. Wat volgt, saneren van bovenleiding? Oh wacht, dat heeft men ook recent al gedaan bij Gn-Gerp.



Laatst bewerkt door michaben op 31-08-2020 13:58

31-08-2020 14:27:50
sjoerd
sjoerd

ProRail is juist goed bezig: door inhaalsporen op enkelspoor weg te halen komt spoorverdubbeling dichterbij. wink



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-08-2020 14:31:43
treinfan
treinfan

Als het weghalen van de wissels betekent dat het inhaalspoor van Gorinchem wordt doorgetrokken naar Gdma, is het tijd voor een feestje!laugh


31-08-2020 15:31:45
Muizeneus
Muizeneus
Quote
diesels (31-08-2020 13:41:27):

De saneermeneer van Prorail kijkt alleen maar naar gepland gebruik. Is dat onder een bepaalde (al dan niet gekleurd toegepaste) grens dan kan het weg. Dat een treindienst haast niet meer normaal te krijgen is op een dag als er even een treintje +10 heeft gehad en je kruisingen niet kunt verleggen, is zijn probleem niet.

Ik neem aan dat in de Inktpot inmiddels ook alle nooduitgangen verwijderd zijn, aangezien daar geen gepland gebruik plaatsvindtcheeky


01-09-2020 21:02:09
seinhuis
seinhuis

Spoor 4 te Gd wordt in het weekend van 12 en 13 september weggehaald.

https://www.ad.nl/gouda/weer-een-weekendlang-geen-treinverkeer-rond-gouda~afaae610/


02-09-2020 18:27:39
phantom
phantom

Je zou bijna gaan denken,is t niet handiger om al het spoor weg te halen,heb je "er geen last meer van ook" surprise


02-09-2020 18:51:36
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (02-09-2020 18:27:39):

Je zou bijna gaan denken,is t niet handiger om al het spoor weg te halen,heb je "er geen last meer van ook" surprise


Ik neem aan dat je wel weet dat spoor 4 al sinds 2014 niet meer gebruikt is?




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

02-09-2020 20:25:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
diesels (31-08-2020 13:41:27):

De saneermeneer van Prorail kijkt alleen maar naar gepland gebruik. Is dat onder een bepaalde (al dan niet gekleurd toegepaste) grens dan kan het weg. Dat een treindienst haast niet meer normaal te krijgen is op een dag als er even een treintje +10 heeft gehad en je kruisingen niet kunt verleggen, is zijn probleem niet.


Mwoh, gepland gebruik lijkt niet eens meegenomen te zijn bij in elk geval de sanering van het tweede spoor op Gnd. Dat wordt namelijk dagelijks 4x/uur gebruikt: ondanks het gebrek aan een kruising daar gaan de treinen niet in beide richtingen over spoor 1.

Overigens is een kruising verleggen op de MerwedeLingelijn nou niet zo heel makkelijk: een trein met +10 zoals in jouw voorbeeld op Gnd aan de kant nemen heeft alleen zin om de trein die normaal op Bhdv kruist niet te vertragen, maar de kruisingen op Gr en Ldm lopen dan alsnog in de soep want die zijn nu al niet te verleggen.

Bij een 7100 met +10 zou het in één richting wel werken, maar dan kom je op de terugweg alsnog in de knoop met tegentreinen.


Als station Arkel ook een tweede perronspoor krijgt, kan de rijtijd Gr-Gdm v.v. verkort worden


Hoe zie je dat voor je @treinfan? Bij de kruising op Ldm is inmiddels al enkele jaren geen sprake meer van een lange stilstand ri. Gdm, de treinen staan er respectievelijk 1 / 2 minuten stil nu. Kruisen op Akl maakt de rijtijd dus niet echt korter tussen Gr en Gdm, wel zou je met een kruising op Akl en Bsd de dienstregeling op Gr-Gdm in één richting een kwartier kunnen omklappen wat op Gdm een symmetrische aansluiting oplevert (nu wordt er aangesloten op de Sprinter uit Tiel en naar 's-Hertogenbosch)




Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

02-09-2020 20:25:12
thom
thom

Gelukkig stond dat ook te lezen in het artikel;

Quote

Een van de opvallendste veranderingen die reizigers merken is het dichtmaken van het al decennia niet meer gebruikte spoor 4. Daardoor ontstaat beduidend meer wachtruimte aan de westzijde van het perron.


Oftewel, het is zelfs in het belang van de reiziger.



Laatst bewerkt door thom op 02-09-2020 20:27

02-09-2020 23:25:10
rolandrail
rolandrail

De "Bonder-losweg" aan de stamlijn Utrecht Lage Weide die aansluit bij Maarssen is onbereikbaar gemaakt door het plaatsen van een stootjuk kort na het aansluitwissel in de stamlijn.


03-09-2020 18:18:03
slifor2
slifor2
Quote
rolandrail (02-09-2020 23:25:10):

De "Bonder-losweg" aan de stamlijn Utrecht Lage Weide die aansluit bij Maarssen is onbereikbaar gemaakt door het plaatsen van een stootjuk kort na het aansluitwissel in de stamlijn.


Zeer opvallend! vanmiddag even langsgereden en zag het stootjuk staan. Hiermee is geheel Lage Weide onbereikbaar geworden en heeft dus de zelfde uitwerking als een saneringsvoorstel. Dat laatste heb ik echter nooit ter consultatie gezien........


03-09-2020 18:41:28
broek53
broek53

Zover ik weet. is de Lage Weide een gemeentelijke stamlijn en dan valt er voor Proaril niets te consulteren - maar ik kan het mis hebben.


03-09-2020 18:54:56
sjoerd
sjoerd

Er zijn op Lage Weide geen actieve spooraansluitingen meer; enkele jaren terug stond het overgave-emplacementje op Lage Weide vaak vol met onderhoudsmaterieel van aannemers.

En wat niet in gebruik is, wordt niet meer onderhouden, groeit dicht en verroest.


03-09-2020 21:24:33
thom
thom

Wel degelijk, er worden regelmatig nog treinen met vuile ballast gelost door Pouw die daar een lospunt voor heeft op het basis emplacement.

De Bonderlosweg waar het hier net over ging, was ook eigendom van Bonder zelf en geen openbare losweg.



Laatst bewerkt door thom op 03-09-2020 21:25

03-09-2020 22:23:56
AgentX
AgentX

Wacht even hoor, worden er nu niet twee dingen door elkaar gehaald? We hebben de aansluiting naar emplacement Lage Weide aan de zuidzijde, en een spoortje langs Bonder aan de noordzijde van de spoorlijn. Waar staat dat juk precies?

Linkje naar sporenplan



Laatst bewerkt door AgentX op 03-09-2020 22:29

03-09-2020 22:42:55
rolandrail
rolandrail

Volgens mijn waarneming staat het op het spoor naar de "Bonder-losweg" (de voormalige openbare vuiltreinlosweg die later werd overgenomen door Bonder en langdurig verhuurd werd aan o.a. Swietelsky) aan de zuidzijde van de hoofdlijn, niet te verwarren met de vorig jaar al opgebroken sporen bij Durail (voormalige Bonder) aan de noordzijde van de hoofdlijn. Het staat niet op de stamlijn richting de Lage Weide. Op de Lage Weide is voor wk 39 wisselvernieuwing gepland, zijde Heezik (behalve het wissel naar Heezik, dat is van recentere datum). En de al langdurig nutteloze wissels richting Hema en voormalige losweg worden verwijderd.



Laatst bewerkt door rolandrail op 05-09-2020 13:43

03-09-2020 23:02:26
mvschoon
mvschoon

Ik denk dat je nu noord en zuid door elkaar haalt....


03-09-2020 23:35:32
sjoerd
sjoerd

@Thom: dat is ook wat ik meldde, maar ik had erbij moeten zetten dat de particuliere spooraansluitingen (voor zover nog aanwezig) niet meer in gebruik zijn. Er waren er ooit een stuk of acht, waarvan er enkele nog in verroeste staat te spotten zijn. Het viersporige overgave-emplacement wordt (werd?) volgens jou dus nog steeds gebruikt voor onderhoudsmaterieel.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-09-2020 23:37

03-09-2020 23:47:04
wouterder
wouterder

Die van Van Heezik is toch nog wel gebruikt afgelopen jaren? Alleen het spoorvervoer is steeds maar een enkele wagen geweest.


04-09-2020 07:34:48
slifor2
slifor2
Quote
rolandrail (03-09-2020 22:42:55):

Volgens mijn waarneming staat het op het spoor naar de "Bonder-losweg" (de voormalige openbare vuiltreinlosweg die later werd overgenomen door Bonder en langdurig verhuurd werd aan o.a. Swietelsky) aan de noordzijde van de hoofdlijn, niet te verwarren met de vorig jaar al opgebroken sporen bij Durail (voormalige Bonder) aan de zuidzijde van de hoofdlijn. Het staat niet op de stamlijn richting de Lage Weide. Op de Lage Weide is voor wk 39 wisselvernieuwing gepland, zijde Heezik (behalve het wissel naar Heezik, dat is van recentere datum). En de al langdurig nutteloze wissels richting Hema en voormalige losweg worden verwijderd.


Aha, dan heb ik de "Bonder-losweg" verward met de Pouw-losweg. Heb ook alleen vanachter het hek gekeken. Je bedoelt dus eigenlijk de oude VAM-losweg.


04-09-2020 14:29:18
AgentX
AgentX

Maar dan klopt jouw berichtgeving hieronder niet, Floris. Als het juk aan de noordzijde staat (waar ook hekken zijn), dan zijn Lage Weide (zuidzijde) en bedrijven zoals C. van Heezik nog bereikbaar.

Quote
slifor2 (03-09-2020 18:18:03):
Quote
rolandrail (02-09-2020 23:25:10):

De "Bonder-losweg" aan de stamlijn Utrecht Lage Weide die aansluit bij Maarssen is onbereikbaar gemaakt door het plaatsen van een stootjuk kort na het aansluitwissel in de stamlijn.


Zeer opvallend! vanmiddag even langsgereden en zag het stootjuk staan. Hiermee is geheel Lage Weide onbereikbaar geworden en heeft dus de zelfde uitwerking als een saneringsvoorstel. Dat laatste heb ik echter nooit ter consultatie gezien........




Laatst bewerkt door AgentX op 04-09-2020 14:30

04-09-2020 20:34:44
rolandrail
rolandrail
Quote
slifor2 (04-09-2020 07:34:48):
Quote
rolandrail (03-09-2020 22:42:55):

Volgens mijn waarneming staat het op het spoor naar de "Bonder-losweg" (de voormalige openbare vuiltreinlosweg die later werd overgenomen door Bonder en langdurig verhuurd werd aan o.a. Swietelsky) aan de noordzijde van de hoofdlijn, niet te verwarren met de vorig jaar al opgebroken sporen bij Durail (voormalige Bonder) aan de zuidzijde van de hoofdlijn. Het staat niet op de stamlijn richting de Lage Weide. Op de Lage Weide is voor wk 39 wisselvernieuwing gepland, zijde Heezik (behalve het wissel naar Heezik, dat is van recentere datum). En de al langdurig nutteloze wissels richting Hema en voormalige losweg worden verwijderd.


Aha, dan heb ik de "Bonder-losweg" verward met de Pouw-losweg. Heb ook alleen vanachter het hek gekeken. Je bedoelt dus eigenlijk de oude VAM-9losweg.


Correct. Aan de zijde Lage Weide om windrichtingen te vermijden, dus niet aan de kanaalzijde.


05-09-2020 13:43:52
rolandrail
rolandrail
Quote
mvschoon (03-09-2020 23:02:26):

Ik denk dat je nu noord en zuid door elkaar haalt....


Pfft gedoe, aangepast :-)


05-09-2020 13:57:13
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (03-09-2020 23:35:32):

@Thom: dat is ook wat ik meldde, maar ik had erbij moeten zetten dat de particuliere spooraansluitingen (voor zover nog aanwezig) niet meer in gebruik zijn. Er waren er ooit een stuk of acht, waarvan er enkele nog in verroeste staat te spotten zijn. Het viersporige overgave-emplacement wordt (werd?) volgens jou dus nog steeds gebruikt voor onderhoudsmaterieel.


Het viersporige emplacement Lage Weide wordt nog steeds gebruikt, voor lossen van vuile ballast op de Pouw-losweg.
Voor de beeldvorming zie hier

De aansluiting Heezik is nog steeds in dienst en bruikbaar, kent echter sinds mei 2013 geen reguliere bediening meer (was door Captrain). In mei/juni 2015 volgde nog een proef door DB Cargo die zeer desastreus verliep door een staking in Duitsland en dus uiteraard geen vervolg kreeg.

De Pouw-losweg is al in 2009 aangelegd maar kreeg pas in 2019 voor het eerst bezoek nadat concullega Durail (voormalig Bonder) de aktiviteiten in hoog tempo afbouwde en de locatie sloot en de sporen geheel liet opbreken in september 2019.

Pouw heeft het echter niet zo druk als Durail voorheen, meer vuile ballast gaat per spoor naar de Grondbank Nederland in Roosendaal of over de weg naar her & der vanaf werkdepot's langs het spoor bij werkzaamheden.



Laatst bewerkt door rolandrail op 05-09-2020 13:59

06-09-2020 14:21:29
seinhuis
seinhuis

Vandaag gekeken bij Maarssen.

Vlak na wissel 9311 staat een stootjuk. Losweg is niet bereikbaar.

Vanaf het oog is Lage Weide wel berijbaar

Aan het noordzijde is wissel 3885 weg inclusief alles wat daar achter ligt. Ook het gebouw (waar de treinen doorheen kon rijden) wordt op dit moment gesloopt


06-09-2020 16:04:00
cuneo56
cuneo56

Blijft alleen nog de vraag wat men met dat Juk in het gras daar gaat doen......wink


06-09-2020 21:10:29
AgentX
AgentX

Dank voor het checken!



08-09-2020 10:37:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
seinhuis (06-09-2020 14:21:29):

Vandaag gekeken bij Maarssen.

V

Aan het noordzijde is wissel 3885 weg inclusief alles wat daar achter ligt. Ook het gebouw (waar de treinen doorheen kon rijden) wordt op dit moment gesloopt


Bedoel je de aansluiting naar Strukton of Durail (voormalig Bonder)?


08-09-2020 10:50:44
thom
thom

Ik gok dat laatste, want Durail bestaat ook niet meer.


10-09-2020 07:49:55
gvttreinen
gvttreinen

Gechecked door bekende en wissel 3885 is nog gewoon aanwezig.


16-09-2020 14:54:44
seinhuis
seinhuis

Op het terrein van Arnhem goederen wordt aan het zuidkant opnieuw ingericht. Doel is het opstellen van ICD (Traxx en ICR) rijtuigen opstellen als backup materiaal. In de toekomst kan ook treinen neergezet worden die verkocht of gesloopt gaan worden.

www.ns.nl › ns-nl › over-nsPDF Webresultaten Q&A nieuw opstelterrein Arnhem Juni 2020

Wijziging Besluit Aanwijzing Hoofdspoorwegen


16-09-2020 15:26:02
Ysbergsla
Ysbergsla

Dit is hierboven al gemeld op 4 en 5 augustus.


20-09-2020 10:26:02
mvschoon
mvschoon

Op Botlek zijn de sporen op het emplacement Esso Buiten verwijderd of onder een laag steenslag/grond verdwenen. Men is er nog aan bezig maar het zou zo maar een parkeerplaats kunnen worden.... Het aansluitspoor naar emplacement Botlek ligt er nog tot het hek van Esso Buiten en ik meen ook nog het spoor richting het binnenterrein van Exxon te zien liggen maar dat is van een afstand moeilijk te zien.



Laatst bewerkt door mvschoon op 20-09-2020 10:26

23-09-2020 11:48:55
Koos1
Koos1

Geen idee of het al gemeld is:

Begin 2022 - Olst:

Verwijderen spoor 201, wissels 257 A/B, 255, 243. De sporen en wissels zijn nog geen vijf jaar geleden vernieuwd. De dwarsliggers, spoorstaven en wissels worden waarschijnlijk voor andere vernieuwingen gebruikt. Olst wordt een halte aan de vrije baan.


23-09-2020 12:10:41
treinfan
treinfan

Ik kan het bericht niet vinden, maar ik dacht dat ik het wel eerder op Somda had gelezen. Helaas (of juist gelukkig?) wordt Olst geen halte aan de vrije baan, want dan zou wissel 241 ook weg moeten. Uiteraard zou niemand klagen als er dan dubbelspoor Ost-Dv komt te liggen.


23-09-2020 13:11:48
sjoerd
sjoerd

ProRail vindt het leggen van een tweede spoor op Deventer - Olst, volgens een nieuwsbericht op deze site, niet nodig en bovendien erg lastig. Het eerste kan nog, al valt daarover ook te discussiëren. Het tweede is maar ten dele het geval. De baan is er grotendeels al voor geschikt, al wordt tegenwoordig de ondergrond meteen geheel gestabiliseerd waardoor er toch aardig wat werk aan is. De bovenleidingportalen staan er ook, al zijn de betonnen vakwerkportalen inmiddels aan vervanging toe. Slechts hier en daar is extra grond nodig omdat het tracé naar de huidige inzichten daar te smal is.En omdat er overwegen moeten worden uitgebreid en vervangen door onderdoorgangen wordt het toch nog kostbaar. Maar een spoorverdubbeling als tussen Zevenaar en Didam is veel ingrijpender.

Een kruisingspoor, zoals dat er tot 1970 heeft gelegen bij Diepenveen (West) tussen Deventer en Olst, is geen goed idee. Dat werkt vertragingsgevoeliger dan geen kruisingsspoor. Er is straks geen enkel wissel meer tussen Olst en Zwolle, ik meen zo'n 20 km.


28-10-2020 21:03:05
marotrans
marotrans
Quote
joahn93 (20-08-2020 03:51:44):

Het lijkt erop dat tijdens de werkzaamheden die nu aan de gang zijn tussen Tl en Ah/Nm de sporen achter grendel (6abc +8) te Ktr verwijderd gaan worden, net als wissel 761 bij Tiel Industrie


Gisterochtend stonden er enkele busjes van Volker Stevin onder de A15 bij de sluis bij Tiel: men is begonnen de begroeing van de stamlijn te verwijderen.

Opbraak van het restant is aanstaande denk ik dan; voor degenen die er nog willen kijken lijkt mij enige haast geboden.


08-11-2020 16:00:14
sjoerd
sjoerd

In Zutphen is spoor 501c aan de zijde van de brug over het Twentekanaal in september j.l. afgesloten. Dat is het spoor dat naar het noorden toe in het verlengde ligt van spoor 1. Van het perron af kun je er nog wel naartoe, maar slechts over ongeveer 150 m.

Aan de zijde die nu geheel is afgesloten is wissel 43 (1:9) geklemd en uitrijsein 54 toont permanent rood. De bruikbaarheid van spoor 501c werd altijd flink beperkt door wissel 43 met V-max = 40 km/h, en nog meer door het feit dat je het spoor zou kunnen gebruiken om de treindienst naar en van Winterswijk over af te handelen. Er is echter geen ruimte voor een extra spoor op de onderdoorgang over de Industrieweg. Die mogelijkheid is er ook nooit geweest. Het is een oudere onderdoorgang die in 1984 is uitgebreid en verdiept, maar waarop geen vierde spoor mogelijk is.

Wie weet wat men daar van plan is?


08-11-2020 16:38:10
marvinkok
marvinkok

Niks, men had de onderdelen uit het nu geklemde wissel nodig


08-11-2020 17:04:06
sjoerd
sjoerd

Kennelijk is de voorraad uitgeput en is er geen ander wissel om te plukken. Toch wel raar. Om niet te zeggen extreem vreemd. En het is nu november...

Ik ga toch eens kijken of ik nog wel reserve leds, batterijtjes, fietsplakkertjes, vuilniszakken en figuurzaagjes heb. Ja, heb ik.wink



Laatst bewerkt door sjoerd op 08-11-2020 17:13

08-11-2020 19:19:40
broek53
broek53

Er zal wel wat meer aan de hand zijn, want voor een paar onderdelen neemt men vast niet de moeite om een tienduizenden kostende BVS-wijziging te laten maken. Het spoor is van km 28.199 tot 28.758 buiten exploitatie genomen en sein 54 afgekruist. Dat is allemaal niet nodig als je alleen wsl 43 op de klem wilt leggen. Anders gezegd: het klemmen van wsl 43 is een middel om dat stuk spoor buiten exploitatie te nemen, en zeer waarschijnlijk niet de oorzaak.



Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2020 19:24

08-11-2020 19:39:55
mdj
mdj

Spoor zou al (deels) gesaneerd worden. Meende dat het een kopspoor zou worden, bereikbaar vanaf spoor 1b.

Elders in regio Noord Oost waren wel de assentellers nodig. Vooruitlopend op sanering is het spoor buiten exploitatie genomen.



Laatst bewerkt door mdj op 08-11-2020 23:27

08-11-2020 23:09:10
marvinkok
marvinkok

De assentellers kunnen ook wel eens de reden zijn trouwens...

Overigens zijn in Oldenzaal pas een hele sloot nieuwe assentellers aan de Duitse zijde neergelegd. Volgens de Prorail papieren vanwege de Rb61...


09-11-2020 09:33:42
sik214
sik214

Gebrek aan PSSSL-onderdelen (de prikspanningspoorstroomloop) is dé reden dat er in den lande gezocht is naar sporen om te 'beroven'. Spoor 501C op Zp is daar oa het slachtoffer van. De vrijgekomen onderdelen worden in opdracht van PR nu centraal ergens bewaard totdat een aannemer iets nodig heeft voor storingsherstel. Het originele spul wordt niet meer gemaakt, er is geen vervanging voor. Het oplappen en opnieuw gebruiken is voorlopig de enige remedie.

Bijzonder in dat kader dat er bij de nieuwbouw-/aanpassingen van project tbv Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden PSSSL terugkomt. Bijvoorbeeld op Groningen-Europapark-De Vork zou een nieuw systeem aangebracht zijn.



Laatst bewerkt door sik214 op 09-11-2020 09:34

09-11-2020 10:21:59
broek53
broek53

Ja, het vinden van PSSSL-apparatuur dreigde al een probleempje te worden bij de wijziging van Zuidbroek afgelopen herfstvakantie. Inmiddels moet er bij nieuwbouw uitgegaan worrden van assentellers.


09-11-2020 18:54:06
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
marciekemp (04-08-2020 18:53:48):

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar in opdracht van NS wordt Ahg de komende ongeveer 12 maanden verbouwd, er wordt een opstelterrein gerealiseerd van 12 opstelsporen met een lengte van ongeveer 600 meter, het opstelterrein zal ook volledige in eigen beheer van NS zijn. Oplevering staat gepland zo rond juni/juli 2021


Zo te zien wordt het spoor naar de Kleefse Waard ook weggehaald.

Er lag een finke stapel oude dwarsliggers op het parkeerterrein ernaast en zichtbaar was dat er over dat spoor was gereden bij de overweg vlak bij de Rijn..


09-11-2020 19:16:30
sjoerd
sjoerd

De toegang naar de Kleefse Waard wordt inderdaad opgebroken, maar er is afgesproken dat NS de kosten betaalt als de aansluiting er op verzoek van een bedrijf weer moet komen. Zo heb ik begrepen uit de documenten van ProRail.


09-11-2020 19:31:30
broek53
broek53

De kosten voor NS zouden zich beperken tot het leggen van een wissel en een stukje spoor tot het hek van het terrein Ahg. De rest van de lijn is des Prorails.


09-11-2020 20:03:22
thom
thom

Wanneer is daar voor het laatst een bediening geweest?

Even geken op Googlemaps, maar daar zit het er nou niet zo bijzonder florisant meer uit allemaal.


09-11-2020 22:55:38
mvschoon
mvschoon

Volgens Goederentreinen in Nederland 2004-2015: 2010


10-11-2020 08:54:02
sik214
sik214

ICM 4001 zou daar weleens als laatste gebracht kunnen zijn, de retourgaande loc van dat transport zal de laatste zijn geweest. Dat zou dan medio 2005 ofzo geweest zijn?


10-11-2020 09:11:16
treinfan
treinfan
Quote
NIJMEGEN (09-11-2020 18:54:06):
Quote
marciekemp (04-08-2020 18:53:48):

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar in opdracht van NS wordt Ahg de komende ongeveer 12 maanden verbouwd, er wordt een opstelterrein gerealiseerd van 12 opstelsporen met een lengte van ongeveer 600 meter, het opstelterrein zal ook volledige in eigen beheer van NS zijn. Oplevering staat gepland zo rond juni/juli 2021


Zo te zien wordt het spoor naar de Kleefse Waard ook weggehaald.

Er lag een finke stapel oude dwarsliggers op het parkeerterrein ernaast en zichtbaar was dat er over dat spoor was gereden bij de overweg vlak bij de Rijn..


Heb je het dan over de parkeerplaats bij de Lidl (ten noorden van de overweg Westervoortsedijk) waar de dwarsliggers liggen?


10-11-2020 13:30:11
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De dwarsliggers liggen meer ter hoogte van het DHL ServicePoint.

Wel ten noorden van de Westervoortsedijk.


10-11-2020 17:48:42
mvschoon
mvschoon
Quote
mvschoon (09-11-2020 22:55:38):

Volgens Goederentreinen in Nederland 2004-2015: 2010


Excuus, dat ging over Corus. De Kleefse Waard zou tot 2004 bediend zijn, volgens genoemd boek.


10-11-2020 19:29:30
martijn
martijn

In oktober dat jaar is inderdaad de 4001 daar nog naartoe gebracht.


23-11-2020 17:24:23
broek53
broek53
Quote
bnv (22-11-2020 19:33:43):
Quote
DDZ7504 (21-11-2020 21:15:23):
Quote
bnv (21-11-2020 19:47:38):

Vanmiddag dit traject bereden doch geen redenen gezien waarom afgeweken moest worden van de dienstregeling. "Wegens werkzaamheden" stond inderdaad aangekondigd doch geen werklui onderweg gezien."

Op vraag:

De IC Berlijn rijdt tussen Dv en Amf in een afwijkend pad (eerder vertrek uit Dv en Apd, vanaf Amf weer zo goed als normaal). Weet iemand waarom?


Mogelijk omdat er bij Ama anders een conflict zou zijn met de omgeleide 700 vanuit Gn?


In Apeldoorn zijn aan de oostzijde nabij de brug over het Apeldoornskanaal en de splitsing naar Zutphen een groot aantal funderingen voor nieuwe bovenleidingportalen langs het spoor gelegd. Zal wel met vernieuwing daarvan te maken hebben doch er was zaterdag geen activiiteit te bespeuren. Anders zou ik het niet weten want de dienstregeling verliep verder normaal, ook de ICB reed.


Het is wat lastig uitduiden, maar het gaat erom dat het huidige Engelse wissel waarmee de lijn uit Zutphen aansluit, wordt vervangen door een gewoon wissel 1:15, waardoor men van een Engelsman af is en de snelheid ri Zutphen verhoogd kan worden. Om daar ruimte voor te maken in het beperkte gebiedje van die aansluiting en de overloopmogelijkheden te behouden, worden de overloopmogelijkheden (links/rechts en rechts/links) en elkaar geschoven tot een kruiswissel. Dan nog moet o.a. het spoor uit de richting Deventer (als ik mij goed herinner) een stukje naar buiten worden geschoven, vandaar waarschijnlijk de bovenleidingpalen. Al met al een mooi stukje wisselvernieuwing waarbij de mogelijkheden verbeterd worden en toch een Engelsman-in-een-hoofdspoor verdwijnt.



Laatst bewerkt door moderator op 24-11-2020 17:23, reden: quote gefixt

23-11-2020 17:54:27
sigma
sigma

Er gaat ook functionaliteit verdwijnen op Apd. Spoor 2 wordt opgebroken, spoor 3 wordt niet meer bereikbaar van en naar Amf. Doel is sneller vertrekken van spoor 1 naar Amf en sneller aankomen vanuit Amf op spoor 4.


23-11-2020 17:58:11
broek53
broek53

Ja, althans: volgens mij zoekt men al jaren naar geld daarvoor. Maar dat gaat dus nu (nog) niet gebeuren. De wijziging van Apeldoorn Aansluiting wel, die moet op 28 februari in dienst.



Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2020 17:58

23-11-2020 19:46:20
jeanpierre
jeanpierre

Correct, dat is een ander fase in de aanpak van Apeldoorn. Opbreken spoor 2 is nog allerminst zeker. Er zijn ook andere ideen voor dat spoor. Komende maanden moet daar meer duidelijkheid over komen.


23-11-2020 20:01:59
sigma
sigma
Quote
jeanpierre (23-11-2020 19:46:20):

Er zijn ook andere ideen voor dat spoor.


Zoals er een perronspoor van maken (over spoor 3 heen) zodat de stoptrein Apeldoorn - Zutphen op het andere kwartier gelegd kan worden en tegelijk op station Apd staat als de 7000?

Overigens is het niet bereikbaar meer maken van spoor 3 van/naar Amf wel weer een functionaliteit minder te Apd, in bijsturingssituaties werd regelmatig gebruik gemaakt van dit spoor. Anderzijds: sneller vertrekken/aankomen is ook heel wat waard.


23-11-2020 21:39:06
cuneo56
cuneo56

In dit kader verbaas ik me er over dat nu ook gesproken wordt over het mogelijk maken om sneller binnen te komen ( op spooor 4) vanuit Amersfoort. Dat is nu 60 km/h zag ik op een cabine video.

Maar toen ik jaren terug Treindienstleider was kon over spoor 4 in beide richting met 70 worden doorgereden. ( en dat terwijl aan de ligging van de sporen 4 en c verder niets veranderd is.( c heet nu BA zie ik))


24-11-2020 07:40:32
treinhobby
treinhobby

Kan dit niet beter bij de infra wijzigingen besproken worden?

Edit: dank voor het verplaatsen vanaf ‘Opvallende dingen 21 november’.



Laatst bewerkt door treinhobby op 24-11-2020 20:20

24-11-2020 12:29:38
DingeZ
DingeZ
Quote
cuneo56 (23-11-2020 21:39:06):

In dit kader verbaas ik me er over dat nu ook gesproken wordt over het mogelijk maken om sneller binnen te komen ( op spooor 4) vanuit Amersfoort. Dat is nu 60 km/h zag ik op een cabine video.

Maar toen ik jaren terug Treindienstleider was kon over spoor 4 in beide richting met 70 worden doorgereden. ( en dat terwijl aan de ligging van de sporen 4 en c verder niets veranderd is.( c heet nu BA zie ik))


Als ik het alignement bekijk is harder dan 60 toch echt niet mogelijk. In de spoortak tussen wissel 23A en 31B zit een boog van R=475 zonder verkanting. Bij een snelheid van 70km/h zou dat neerkomen op een verkantingstekort van 122mm, wat zelfs over de uitzonderingswaarde (120mm) heengaat. Verkanting is ook niet mogellijk, want de boog begint al in de lange liggers van wissel 31B.


24-11-2020 13:54:45
yappa
yappa

De laatste keer dat ik daar reed (toegegeven, alweer een tijdje geleden) zat er in het spoor vanuit Amf richting Apd spoor 4 een dusdanige knik dat hogere snelheid dan 40 km/h eigenlijk al onwenselijk was.


24-11-2020 20:07:56
cuneo56
cuneo56

Hier een link naar de seinbeelden kaart van 1982.

Seinbeelden kaart Apd 1982 ( West -> oost)

Je ziet het gele bord 7 en dat het ATB technisch zelfs met 80 kon.


26-11-2020 00:12:54
rolandrail
rolandrail

Voor de liefhebbers: tijdens dwarsligger en ballastvernieuwing deze week op de Lage Weide in Utrecht van de wissels en uithaalspoor zijde Heezik zijn de al heel wat jaren nutteloze wissels van de voormalige Hema-aansluiting en naar de voormalige losweg aan de overzijde van de Atoomweg (waar ooit het afvalvervoer naar Wijster begon omdat de losweg langs de hoofdbaan nog niet gereed was) verwijderd en het uithaalspoor een stukje ingekort waardoor er weer een overweg minder is. De resterende wissels zijde Heenzik krijgen nieuwe kunststoffen dwarsliggers behalve het wissel naar de Heezik omdat dat een paar jaar geleden al is vernieuwd.


26-11-2020 11:29:40
bacr
bacr
Quote
rolandrail (26-11-2020 00:12:54):

Voor de liefhebbers: tijdens dwarsligger en ballastvernieuwing deze week op de Lage Weide in Utrecht van de wissels en uithaalspoor zijde Heezik zijn de al heel wat jaren nutteloze wissels van de voormalige Hema-aansluiting en naar de voormalige losweg aan de overzijde van de Atoomweg (waar ooit het afvalvervoer naar Wijster begon omdat de losweg langs de hoofdbaan nog niet gereed was) verwijderd en het uithaalspoor een stukje ingekort waardoor er weer een overweg minder is. De resterende wissels zijde Heenzik krijgen nieuwe kunststoffen dwarsliggers behalve het wissel naar de Heezik omdat dat een paar jaar geleden al is vernieuwd.


Nou nog weer wat structureel vervoer die kant uit....


27-11-2020 11:51:33
gvttreinen
gvttreinen

deze snelwegen treinstations en trajecten in jouw buurt worden aangepakt en lees dan vppral onder "Het (grensoverschrijdende) spoornetwerk en onbewaakte spoorwegovergangen" Emmen - Rheine en extra perron te Odz.


27-11-2020 12:08:16
mvanuden
mvanuden
Quote
gvttreinen (27-11-2020 11:51:33):

deze snelwegen treinstations en trajecten in jouw buurt worden aangepakt en lees dan vppral onder "Het (grensoverschrijdende) spoornetwerk en onbewaakte spoorwegovergangen" Emmen - Rheine en extra perron te Odz.


Is Emmen-Rheine in ieder geval voorlopig niet de verlenging van Bad Bentheim-Neuenhaus tot Coevorden? Ja, je kunt dan natuurlijk doorrijden tot Emmen en tot Rheine. Overigens loopt er ook een onderzoek om Bad Bentheim-Gronau weer op te bouwen en te reactiveren voor reizigersvervoer.


27-11-2020 14:09:56
sigma
sigma
Quote
sigma (23-11-2020 20:01:59):
Quote
jeanpierre (23-11-2020 19:46:20):

Er zijn ook andere ideen voor dat spoor.


Zoals er een perronspoor van maken (over spoor 3 heen) zodat de stoptrein Apeldoorn - Zutphen op het andere kwartier gelegd kan worden en tegelijk op station Apd staat als de 7000?

Overigens is het niet bereikbaar meer maken van spoor 3 van/naar Amf wel weer een functionaliteit minder te Apd, in bijsturingssituaties werd regelmatig gebruik gemaakt van dit spoor. Anderzijds: sneller vertrekken/aankomen is ook heel wat waard.


Uit het MIRT-document dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd:

Spoor regio Achterhoek verbinden met stedelijke netwerken
- De regio is gestart met een verkennend onderzoek spoorverdubbeling DoetinchemDidam (Regio Expres). Rijk en regio spreken af dat de uitkomsten hiervan de bouwstenen vormen voor besluitvorming over eventuele maatregelen, de financiering daarvan en de rolverdeling tussen Rijk en regio;
- Rijk en regio starten uiterlijk begin 2021 met een onderzoek naar de doorkoppeling van de treindienst Winterswijk-Zutphen naar Apeldoorn;
- Rijk en regio spannen zich in de aanleg van een perronoverkluizing op station Apeldoorn in combinatie met ander werk mogelijk te maken, met ieder een vaste bijdrage van maximaal €1 miljoen (excl. btw). Dit maakt de huidige dienstregeling robuuster en maakt eveneens een directe treinverbinding Winterwijk-Apeldoorn in de toekomst mogelijk;
- Besluitvorming voor beide verbindingen met de Achterhoek is voorzien in BO MIRT 2021, waarbij het afsprakenkader ‘werken voor derden’ het uitgangspunt vormt.

Ik hoop dat de provincie Gelderland bij de snelkoppeling Apeldoorn - Winterswijk ook aan de overstappende reizigers op station Zutphen denkt.



Laatst bewerkt door sigma op 27-11-2020 14:11

27-11-2020 16:16:14
Muizeneus
Muizeneus

Arriva heeft een paar jaar geleden het plan ingediend om de kruising van Zp en Kbk te verplaatsen naar Vem en Apd. Daardoor zou je in Apd aan kunnen komen rond .10 en .40 en daar aansluiten op de IC's richting Randstad. Aansluitingen van/naar Ww blijven ongewijzigd, evenals van Apd naar Hgl. Alleen de overstap Apd <-> Ah lukt dan niet meer maar die groep reizigers schijnt relatief klein te zijn (de bus is net zo snel en betrouwbaarder, aangezien de aansluiting in Zp nogal eens de mist in gaat VAN Ah NAAR Apd)


29-11-2020 11:20:02
Koos1
Koos1

Bij de werkzaamheden bij Rtd IJsselmonde zijn naast wissels op het emplacement, wissels (overloop) 977 en 975 verwijderd. Ook het kruis bij Rlb (wissels 893 a/b en 895 a/b) is verwijderd.



Laatst bewerkt door Koos1 op 30-11-2020 08:29

04-12-2020 18:38:15
sjoerd
sjoerd

In Arnhem worden enkele nieuwe wissels in dienst gesteld aan de westzijde, leidend naar nieuw spoor 4a; dit is op 22-12-2020, als alles gaat volgens planning. Spoor 4a wordt in een volgende fase aangesloten halverwege spoor 3. Ik kan nog niet zien of er een verbinding komt tussen spoor 4a en 4b. Gezien het verschil in functie tusen de twee sporen, zou dit niet hoeven, maar het is wel bijzonder.

Arnhem is in meer opzichten uniek: spoor 1 ontbreekt. Het zou na WOII worden aangelegd direct ten zuiden van spoor 2, toen het station opnieuw werd aangelegd, maar het is er nooit gekomen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 04-12-2020 18:40