Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
15-01-2021 12:56:50
DDZ7504
DDZ7504

Project loopt nog, zowel de 1824 als 1756 zijn momenteel normale elektrische locs.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-01-2021 12:57


DDZ in dienst, ik blij!

15-01-2021 13:40:47
thom
thom

Lees; dat was het plan maar dat is nog niet ten uitvoer gebracht.

Volgens mij heeft tmej ook ontdekt dat het wat omvangrijker was en heeft nu iets bedacht met de gekochte Bvk's en 1700'en.


15-01-2021 14:06:24
sjoerd
sjoerd

De details over locs horen bij het desbetreffende item. Terug maar naar de infra.


15-01-2021 16:39:56
maarten83
maarten83
Quote
treinfan (15-01-2021 12:28:29):

Die heeft een 2200 of G1206 nodig voor de last-mile diesel ;-)


1200 met die Belgische diesel erachter. ACTS was zijn tijd ver vooruit destijds.



18-01-2021 10:55:33
hw1969
hw1969
Quote
Henk1619 (11-01-2021 13:18:12):
Quote
sjoerd (11-01-2021 12:58:11):

@ ijsbergsla: Ik zou me kunnen indenken dat ProRail redeneert, dat zij niet verplicht zijn om infra in stand te houden die alleen dient voor Hoogovens. Ja, ik weet dat ProRail ook de aankomst en het vertrek op het Hoogovensemplacement bedient. Maar als Hoogovens extra rails wenst, kan dat bedrijf dat ook op eigen terrein doen.


Laten we Prorail niet iets gaan verwijten wat niet klopt. Tata heeft als grote klant wel degelijk een stem in overleggen over de infra in de hele regio. Natuurlijk begint Prorail als marionette van NSR doorgaans vanuit het standpunt dat goederen wel op een lager pitje kan maar dat betekent nog niet dat het ook het eindresultaat van de discussie is.


Los van de tendentieuze veronderstellingen over de prioritering binnen ProRail: het nieuwe ontwerp voor Beverwijk is tot stand gekomen in overleg met Tata, de goederenvervoerders en de gemeente die een busbaan wil realiseren. Op basis van hun input zijn er wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Het resultaat zie je op de Infra-tekening. Zo werkt dat als je verschillende belangen en verschillende portemonnees moet wegen.


29-01-2021 11:16:42
bnv
bnv

Over de kwestie van het verwijderen van overbodige wissels bij Prorail:

Lees in "Eisenbahn Osterreich" no.2/2021 dat het bij de DB blijkbaar anders gaat: (globaal vertaald, in het kort op hoofdlijnen): DB.Net wil in de toekomst meer flexibiliteit in het spoorbedrijf. Per 1 januari 2021 treedt een regeling in werking die o.a. aangeeft dat er duidelijk meer zgn. "Uberleitstellen" tussen stations moeten komen. Die zullen overal elke 5 km. ingericht moeten gaan worden die met 100 km/h. bereden moeten worden. Op hogesnelheidslijnen is die norm elke 10 km.

Een tegengestelde richting aldaar dan bij ons?



Laatst bewerkt door bnv op 29-01-2021 11:17

29-01-2021 12:11:50
gvttreinen
gvttreinen

Bij de DB geen oogkleppen richting Japan :-)


29-01-2021 14:28:59
Apda
Apda

Wat ook opvallend is: als DB sporen, wissels, tunnels, enz. laat saneren, dan liggen ze er weer als nieuw bij, en kunnen ze weer jaren mee. Een willekeurig voorbeeld: sanering HSL

Als Prorail iets laat saneren, dan is het weg. Dan doet Prorail toch iets fout.


29-01-2021 15:43:27
sjoerd
sjoerd

Nou ja, saneren betekent gezond maken, niet opbreken. daarom pleit ik er al heel lang voor. om het woord saneren niet te gebruiken als het over opbreken gaat, al kan dat natuurlijk ook wel correct zijn ingeval je een oud spoortje opbreekt waar al jaren niets meer overheen heeft gereden. Dus noem het beestje bij zijn naam: opbreken is tenminste duidelijk.


29-01-2021 15:44:05
phantom
phantom

Dan heeft het woord saneren dus duidelijk meerdere betekenissen,In D is dat dan blijkbaar zaken opknappen en weer in gebruik nemen.

In NL betekend het dan (vaak), opknappen om het kort erop,geheel weg te halen.

Ze hebben blijkbaar beide dan een andere woordenboek wat de uitleg geeft voor het woord saneren surprise


29-01-2021 15:58:20
gvttreinen
gvttreinen

Saneren in de betekenis van het spooorwegnetwerk gezond maken door deze te ontdoen van rotte/overbodige/storingsgevoelige sporen en wissels.


29-01-2021 16:02:05
htm1218
htm1218

Hetzelfde verhaal is ook te vinden in "Schweizer Eisenbahn-Revue" no. 2/2021. In aanvulling op bnv (vrij vertaald):

- er komen voor en na ieder station overloopwissels

- linkerspoor wordt voorzien van volwaardig bloksysteem

- de strategie wordt 'bedrijfsvoering gaat voor budget'

Dat een bedrijf als DB Netz zijn strategie (die net als bij Prorail behoorlijk op saneren was gericht) nu herziet, lijkt me reden genoeg voor Prorail om na 15 (?) jaar ook zijn strategie eens tegen het licht te houden.

Om bij werkzaamheden en verstoringen steeds maar terug te vallen op het principe 'busje-komt-zo' is niet echt in overeenstemming met 'de klant op 1, 2 en 3'.


29-01-2021 16:20:11
b2py
b2py
Quote
bnv (29-01-2021 11:16:42):

Over de kwestie van het verwijderen van overbodige wissels bij Prorail:

Lees in "Eisenbahn Osterreich" no.2/2021 dat het bij de DB blijkbaar anders gaat: (globaal vertaald, in het kort op hoofdlijnen): DB.Net wil in de toekomst meer flexibiliteit in het spoorbedrijf. Per 1 januari 2021 treedt een regeling in werking die o.a. aangeeft dat er duidelijk meer zgn. "Uberleitstellen" tussen stations moeten komen. Die zullen overal elke 5 km. ingericht moeten gaan worden die met 100 km/h. bereden moeten worden. Op hogesnelheidslijnen is die norm elke 10 km.

Een tegengestelde richting aldaar dan bij ons?


Om die conclusie te mogen verbinden zou je moeten waarom men daar in Duitsland voor kiest, welke ongewenste gebeurtenis proberen ze te voorkomen door iedere 5 km een 100km/h wissel neer te leggen. Als je die vraag weet te beantwoorden zou je daarna een spiegel naar Nederland kunnen houden of je dat hier ook moet doen. Als ik het mij een beetje inbeeld denk ik dat je nog best een eind komt tot een gemiddelde afstand tussen een overloop van 10 a 15 km per baanvak in Nederland.


29-01-2021 17:38:21 1
mvanuden
mvanuden
Quote
b2py (29-01-2021 16:20:11):

Om die conclusie te mogen verbinden zou je moeten waarom men daar in Duitsland voor kiest, welke ongewenste gebeurtenis proberen ze te voorkomen door iedere 5 km een 100km/h wissel neer te leggen. Als je die vraag weet te beantwoorden zou je daarna een spiegel naar Nederland kunnen houden of je dat hier ook moet doen. Als ik het mij een beetje inbeeld denk ik dat je nog best een eind komt tot een gemiddelde afstand tussen een overloop van 10 a 15 km per baanvak in Nederland.


Zo'n overloop heeft alleen zin als het baanvak niet al te druk gebruikt wordt (je moet 5km enkelspoor kunnen rijden) en als ook de bijsturingsorganisatie het aankan (groot genoeg is, of voldoende geautomatiseerd). Beide zie ik niet in Nederland, zowel bij ProRail Verkeersleiding als bij de NS Bijsturingsorganisatie.

Daarnaast zal het in Duitsland helpen dat DB Netz, DB Regio en DB Fernverkehr toch stiekem 1 bedrijf zijn. Ik kan me niet voorstellen dat DB Netz zelf verzint om duizenden extra wissels neer te gaan leggen. Of is de afrekening op beschikbaarheid in Duitsland zo ontzettend "hard" (zelfs binnen het eigen concern)?


29-01-2021 18:03:10
sik214
sik214

In de Eemshaven vinden al geruime tijd activiteiten plaats, maar volgens mij is het nog niet gereed. Lijkt een BD van 3 maanden?? Zolang is er dus al geen vervoer. Aansluiting voor militair vervoer is bruikbaar (via wissel 926).

Vernieuwd worden aldaar de wissels: 913, 914, 915 en 920 (saneren dus ;-) ).

Verplaatst worden aldaar de wissels: 916 en 917.

Opgebroken worden aldaar de wissels: 924 en 925.

Diverse sporen tussen deze wissels worden ook vernieuwd.


29-01-2021 18:15:37
broek53
broek53

Misschien aardig om te vertellen dat de vernieuwing van de meeste wissels in de Eemshaven gebeurd is met tweedehandwissels uit Zuidbroek en een 1:12-wissel uit Scheemda.


02-02-2021 21:06:33
ErikvR
ErikvR

Op Utoz zie ik op diverse plekken oude spoorsecties opgestapeld liggen, wordt hier gerenoveerd, gesaneerd of uitgebreid? Op diverse locaties rondom OZ staan ook Krols etc ( zelf op de busbuffer). Ik kan hier niets vinden, iemand meer info ??


02-02-2021 21:08:27
train85
train85

Er waren afgelopen weekend grote werkzaamheden op Utoz.


03-02-2021 10:07:34
gvttreinen
gvttreinen

wees gerust, betrof 1 op 1 vernieuwing :-)


03-02-2021 11:06:07
ErikvR
ErikvR
Quote
gvttreinen (03-02-2021 10:07:34):

wees gerust, betrof 1 op 1 vernieuwing :-)


Das mooi :-)


21-02-2021 09:00:48 2
sanderhgv
sanderhgv

Onlangs reed ik langs de Handelskade Oost in Delfijl bij de loodsen van Wagenborgen langs, Ze waren hier bezig om de sporen langs de weg te saneren. Poos geleden hier nog een boomstammentransport op het spoor gezien, maar blijkbaar zijn de sporen niet meer nodig, of wat voor reden dan ook.

Overigens zijn de sporen langs de Valgenweg richting Termunterzijl helemaal gerenoveerd, inclusief nieuwe ballast, vooral op het laatste stuk heb ik nog nooit een wagon zien staan, bij een aftakking eerder langs de gipsfabrikant overigens wel kortgeleden.


21-02-2021 21:05:45
timtrein
timtrein

Nee, het spoor langs de Handelskade Oost is de afgelopen maand ook vernieuwd.


02-03-2021 04:05:14
seinhuis
seinhuis

Verbouwing stations Uitgeest en Driehuis


02-03-2021 12:28:31
thom
thom

Zo te lezen komen daar alleen geen infrawijzigingen bij aan te pas, en is het alleen een verbouwing van de stations zelf.


02-03-2021 12:48:57
Ysbergsla
Ysbergsla

Het emplacement Uitgeest wordt wel degelijk flink aangepast.


02-03-2021 12:58:36
sjoerd
sjoerd

Zeker: er komt een tweezijdig perron bij in Uitgeest. En de infra behelst nog wel wat meer dan rails en wissels etc., namelijk ook bovenleiding, seinen, beveiliging, tunnels, viaducten, loopbruggen, gebouwen, etc. En er blijft in Uitgeest geen steen op de andere staan. Er heeft een tekening gestaan op de onlangs gepubliceerde plannen van ProRail, maar die klopt inmiddels niet meer helemaal.



Laatst bewerkt door sjoerd op 02-03-2021 13:02

02-03-2021 13:03:59
gvttreinen
gvttreinen

Er komt zelfs een aparte Utgge voor kopmakende goederentreinen (aan de westkant van het station)


02-03-2021 13:29:39
AlbertP
AlbertP
Quote
sjoerd (02-03-2021 12:58:36):

Er heeft een tekening gestaan op de onlangs gepubliceerde plannen van ProRail, maar die klopt inmiddels niet meer helemaal.


Op de site van de gemeente Uitgeest vind ik deze: www.uitgeest.nl, is dat de oude tekening waar je het over hebt?


02-03-2021 15:00:46
sigma
sigma

Dat nieuwe sporenplan geeft nog wel veel gebrek aan gelijktijdigheden en potentiëel veel conflicten. Alleen al om vanuit Beverwijk naar het goederenwachtspoor te komen doorkruis je het spoor Alkmaar --> Zaandam.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-03-2021 15:57:45
thom
thom
Quote
Ysbergsla (02-03-2021 12:48:57):

Het emplacement Uitgeest wordt wel degelijk flink aangepast.


Aah, dat werd uit dat artikel nog niet duidelijk :)


02-03-2021 15:59:26
AlbertP
AlbertP
Quote
sigma (02-03-2021 15:00:46):

Dat nieuwe sporenplan geeft nog wel veel gebrek aan gelijktijdigheden en potentiëel veel conflicten. Alleen al om vanuit Beverwijk naar het goederenwachtspoor te komen doorkruis je het spoor Alkmaar --> Zaandam.


Wat me vooral opvalt is dat het geen mogelijkheid biedt om een sprinter Zd-Amr door de IC te laten inhalen en daarmee vastlegt dat sprinters uit Zd in Utg eindigen als er een 10-minutendienst is met IC's Asd-Amr.

In de huidige dienstregeling uiteraard geen probleem.


02-03-2021 16:00:49
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
thom (02-03-2021 15:57:45):
Quote
Ysbergsla (02-03-2021 12:48:57):

Het emplacement Uitgeest wordt wel degelijk flink aangepast.


Aah, dat werd uit dat artikel nog niet duidelijk :)


Voor dat vierde en vijfde perronspoor moet toch ergens ruimte gemaakt worden, nietwaar?


02-03-2021 16:03:40
thom
thom

Uhm ja, daar heb je wel een aardig punt ;)


02-03-2021 17:19:03
phantom
phantom

Dan zal er of aan de voorzijde(stationsgebouw) zijde,ofwel aan de achterzijde,ruimte moeten zijn/worden gemaakt.

Ik heb de huidige situatie nooit live gezien,maar is er of voor of achter ruimte om te schuiven met sporen en plek om een extra perron te maken ?



Laatst bewerkt door phantom op 02-03-2021 17:19

02-03-2021 17:23:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Neen. Er sneuvelen daarom sporen onder de huidige nummers 6 tot en met 9. Dit is ook te zien in de gelinkte toekomstschetsen.


03-03-2021 14:01:30
sigma
sigma

Vandaag is het definitieve sporenplan met beschrijving van het spoorgebruik gepubliceerd.

Zie: Ontwerptracebesluit

Pagina 67/67 (sheet 71/72).


03-03-2021 14:46:21
sjoerd
sjoerd

Niets is voor de eeuwigheid: ooit lagen overal veiligheidskopspoortjes, daarna verdwenen ze vrijwel allemaal, en nu worden ze weer ingebouwd. Ik heb niet geteld hoevel wissels er verdwijnen, maar er komen er ook weer aardig wat terug.

Uitgeest is al meerdere keren volledig verbouwd, dus dat is niks nieuws. Of PHS wordt voortgezet, is nog zeer de vraag. Alles kan altijd weer veranderen...


03-03-2021 15:58:13
AlbertP
AlbertP

Met andere woorden: het sporenplan is gelijk aan dat van de site van de gemeente, voor de traverse is optie oost gekozen en het keerspoor wordt ca. 1000 m en daarmee als het goed is voorbereid op 750m-goederentreinen. Volgens pagina 76/77 wordt ook het onderstation vervangen.

Verder staat erin dat er een opstelterrein in Hwd langs de lijn naar Sgn komt, en een aantal wijzigingen aan overwegen.


03-03-2021 20:37:54
anton_
anton_
Quote
AlbertP (02-03-2021 15:59:26):
Quote
sigma (02-03-2021 15:00:46):

Dat nieuwe sporenplan geeft nog wel veel gebrek aan gelijktijdigheden en potentiëel veel conflicten. Alleen al om vanuit Beverwijk naar het goederenwachtspoor te komen doorkruis je het spoor Alkmaar --> Zaandam.


Wat me vooral opvalt is dat het geen mogelijkheid biedt om een sprinter Zd-Amr door de IC te laten inhalen en daarmee vastlegt dat sprinters uit Zd in Utg eindigen als er een 10-minutendienst is met IC's Asd-Amr.

In de huidige dienstregeling uiteraard geen probleem.


In het OTB zie ik juist in de richting Amr geen probleem. Sprinters kunnen op spoor 3 of 4 aan de kant als de IC over spoor 2 langs komt. Ik omgekeerde richting zie ik geen mogelijkheid om in te halen ( of je moet via spoor 2 naar 3/4 gaan, waardoor er even niets van Zd naar Amr kan rijden)


03-03-2021 21:55:23
AlbertP
AlbertP

Klopt, ik bedoelde Zd-Amr v.v., want het moet beide kanten op kunnen wil dit bruikbaar zijn.


04-03-2021 10:43:15
anton_
anton_
Quote
sigma (03-03-2021 14:01:30):

Vandaag is het definitieve sporenplan met beschrijving van het spoorgebruik gepubliceerd.

Zie: Ontwerptracebesluit

Pagina 67/67 (sheet 71/72).


filmpje bij het besluit


11-03-2021 11:08:15
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De "Railterminal Gelderland", (het CUP) is weer een stapje verder.

Zie www.railterminalgelderland.nl

Veel rapporten, om snel een idee te geven hoe het moet worden is deze link wel handig:

https://www.railterminalgelderland.nl/bestanden/RailterminalGelderland/Documenten/191211_Presentatie_marktconsultatie_RTG_deel_3_niet_toegankelijk.pdf


17-03-2021 15:37:32
mvschoon
mvschoon

Vandaag was KWS bezig de sporen in de Smirnoffweg (Waalhaven Zuid) (grotendeels) te verwijderen.


04-04-2021 19:05:46
seinhuis
seinhuis

Overweg vlakbij het Haantje bij Delft verdwijnt op 13 april



Laatst bewerkt door seinhuis op 04-04-2021 19:06

14-04-2021 20:39:49
sjoerd
sjoerd

Op 1 maart j.l. zijn de inhaalsporen te Oudenbosch en Zevenbergen buiten exploitatie genomen. De toegang gevende wissels zijn geklemd. De overloopwissels zijn nog wel in dienst, als ik het bericht goed begrijp.

Op 26 april a.s. staat te gebeuren dat het nieuwe opstelterrein aan de Fuutlaan (zuidzijde emplacement) te Eindhoven in dienst gaat. Dan gaat het middenopstelterrein aan de oostzijde buiten dienst voor herinrichting.


07-05-2021 21:06:38
rick
rick

In de Hrp wordt een nieuwe aftakking aangelegd naar de (nog uit te breiden) tankterminal van de GPS Group . Langs de Oceanenweg ligt inmiddels een stuk spoor dat vlak voor wissel 131 zal aansluiten op het spoor richting de Aziehavenweg, de aansluitende wissel zelf is nog niet aanwezig.


08-05-2021 01:56:43
thom
thom

Heeft daar in het verleden niet ook toevallig een aftakking gelegen?

Googlemaps

Dat parkeerterrein loopt zo mooi rond weg dat het lijkt alsof dat aangrezend was aan een aftakkende spoorlijn


08-05-2021 10:01:17
mich
mich

Ik geloof het niet.



Laatst bewerkt door mich op 08-05-2021 10:01

08-05-2021 10:03:07
BVisser
BVisser

Daar heeft nooit rails gelegen. Maar kennelijk heeft de gemeente er met de planologie wel rekening mee gehouden.


08-05-2021 13:24:31
rick
rick
Quote
thom (08-05-2021 01:56:43):

Heeft daar in het verleden niet ook toevallig een aftakking gelegen?

Googlemaps

Dat parkeerterrein loopt zo mooi rond weg dat het lijkt alsof dat aangrezend was aan een aftakkende spoorlijn


Nee, anders had ik wel heraangelegd getypt. ;)

Er is inderdaad rekening gehouden met de aanleg van een aansluiting, zie hier: PDF, 2e pagina


08-05-2021 18:30:50
Earl-Grey
Earl-Grey

De aansluiting naar de Alkion Terminal in de Amsterdamse Petroleumhaven was vorig jaar rigoureus afgekapt en met de grond gelijk gemaakt. Leek er niet op dat het zou worden herlegd. Tot mijn verbazing zag ik gister dat er een compleet nieuw spoor is aangelegd. De laatste bediening van Alkion dateert uit? 2006? Vreemd.


10-05-2021 10:07:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rick (07-05-2021 21:06:38):

In de Hrp wordt een nieuwe aftakking aangelegd naar de (nog uit te breiden) tankterminal van de GPS Group . Langs de Oceanenweg ligt inmiddels een stuk spoor dat vlak voor wissel 131 zal aansluiten op het spoor richting de Aziehavenweg, de aansluitende wissel zelf is nog niet aanwezig.


Zou begin juni in dienst moeten komen.


12-05-2021 23:39:13
seinhuis
seinhuis

Maarn goederen is opnieuw geasfalteerd. Ook is er een hele lage witte hek aangebracht. Spoor 6 heeft rijplaten tot dicht bij het spoor. Daar staan dwarsliggers klaar om ingeladen te worden in een trein.

Het lijkt erop dat Maarn goederen binnenkort weer gebruikt gaat worden als laad/los station.


13-05-2021 16:05:36
rick
rick
Quote
gvttreinen (10-05-2021 10:07:21):
Quote
rick (07-05-2021 21:06:38):

In de Hrp wordt een nieuwe aftakking aangelegd naar de (nog uit te breiden) tankterminal van de GPS Group . Langs de Oceanenweg ligt inmiddels een stuk spoor dat vlak voor wissel 131 zal aansluiten op het spoor richting de Aziehavenweg, de aansluitende wissel zelf is nog niet aanwezig.


Zou begin juni in dienst moeten komen.


Bedankt, de eerste trein zal nog even op zich laten wachten.

Ik denk dat het spoor bij de Alkion terminal is verwijderd vanwege de sanering/sloopwerkzaamheden op het terrein en alleen is teruggelegd omdat het niet op een saneringslijst stond.



21-05-2021 20:21:16
sanderhgv
sanderhgv
Quote
sanderhgv (21-02-2021 09:00:48):

Onlangs reed ik langs de Handelskade Oost in Delfijl bij de loodsen van Wagenborgen langs, Ze waren hier bezig om de sporen langs de weg te saneren. Poos geleden hier nog een boomstammentransport op het spoor gezien, maar blijkbaar zijn de sporen niet meer nodig, of wat voor reden dan ook.

Overigens zijn de sporen langs de Valgenweg richting Termunterzijl helemaal gerenoveerd, inclusief nieuwe ballast, vooral op het laatste stuk heb ik nog nooit een wagon zien staan, bij een aftakking eerder langs de gipsfabrikant overigens wel kortgeleden.


Tot mijn verbazing zag ik deze week dat het spoor langs de Handelskade Oost vernieuwd is, dus niet verwijderd...


22-05-2021 00:47:55
seinhuis
seinhuis

De restand van de Hofpleinlijn (waar ook een bovenleiding portaal staat) tussen spoor 105a en ZD thv Rtn staat op de nominatie om gesloopt te worden. Een datum is nog niet bekend.


22-05-2021 01:42:05
thom
thom

Je bedoeld 150A ipv 105A neem ik aan?


22-05-2021 15:30:39
Koos1
Koos1

Staat gepland voor 2022. Het aansluitwissel en overloopwissels verdwijnen ook.


22-05-2021 18:30:45
seinhuis
seinhuis
Quote
thom (22-05-2021 01:42:05):

Je bedoeld 150A ipv 105A neem ik aan?


Je hebt helemaal gelijk.


03-06-2021 23:36:17
sjoerd
sjoerd

Te Laren-Almen (Zp=Hgl) zijn per 16-6-2021 de 1:12 wissels 205 en 215 vervangen door 1:15 exemplaren.

Opgebroken zijn op Zp-Hgl de overpaden 3.515, 5.130, 7.165 en 13.527. Dat zijn weer 4 NABO's minder, en dus enkele wandelroutes die langer en veiliger zijn geworden.


04-06-2021 00:22:07
anton_
anton_

wandelroutes zijn veilig geworden ? Hoe doe ze dat bij prorail? Hekken plaatsen tussen rijbaan en wandelpad ?


04-06-2021 00:31:44
anton_
anton_
Quote
sjoerd (03-06-2021 23:36:17):

Te Laren-Almen (Zp=Hgl) zijn per 16-6-2021 de 1:12 wissels 205 en 215 vervangen door 1:15 exemplaren.

Opgebroken zijn op Zp-Hgl de overpaden 3.515, 5.130, 7.165 en 13.527. Dat zijn weer 4 NABO's minder, en dus enkele wandelroutes die langer en veiliger zijn geworden.


ten westen van de Kapelweg (circa 2km van Laren-Almen ) waren ze gisteren ook bezig met werkzaamheden. Had dat ook een relatie met de werkzaamheden aan de NABO's ?


04-06-2021 01:19:49
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (04-06-2021 00:22:07):

wandelroutes zijn veilig geworden ? Hoe doe ze dat bij prorail? Hekken plaatsen tussen rijbaan en wandelpad ?


Heel simpel, de betonnen vloer van de overweg weghalen, hekwerk, sloot of struik planten en overweg is verdwenen.

Wel wordt vaak met Staatsbosbeheer (of andere grond eigenaar) afgesproken om ook de wandelpad die erheen loopt op een natuurlijke manier af te sluiten, zodat er niet een doodlopende pad ontstaat. Ook wordt de ANWB op de hoogte gesteld zodat hun de paddestoelen kunnen aanpassen. Ook eigenaren van wandelroutes (bijvoorbeeld LAW'S) en fietsroutes worden op de hoogte gesteld van de afsluiting zodat hun de routes aan kunnen passen.


04-06-2021 06:26:27
cuneo56
cuneo56

Dat de lengte van een wandeling veranderd staat buiten kijf , maar of die veiliger wordt blijft de vraag als je een overweg inruilt voor iets anders. Wat wel positief wijzigd zijn de statistieken van Prorail.

( ben tijdens het wandelen al wel eens aangereden door een fietster met meer aandacht voor telefoon dan weg, dat zal me door een machinist(e) niet gebeuren)


04-06-2021 07:41:05
dennis3
dennis3

Volgens Prorail verdwijnt te Mk ook spoor 722 incl. wissels 245 & 255.


04-06-2021 08:12:50
diesels
diesels

De NABO direct ten westen van de grote overweg in de N757 te Dl is eind mei verdwenen. Wat opvallend was aan dit overpad is dat de beide fraaie oude ijzeren hekken die hier stonden, al maanden open stonden. Ook de heren van Prorail die de verwijdering hebben voorbereid waren hiervan blijkbaar niet onder de indruk. Het geeft mij een beetje een dubbel gevoel als het gaat om veiligheidsurgentie, want ene open hek nodigt uit tot passage van wandelaars in deze toeristische omgeving. In Groot Brittannië wordt de boer vervolgd of kan deze een hele hoge boete verwachten als er een hek open blijft staan.



Laatst bewerkt door diesels op 04-06-2021 08:13

04-06-2021 08:37:03
dvdhoven
dvdhoven
Quote
anton_ (04-06-2021 00:31:44):
Quote
sjoerd (03-06-2021 23:36:17):

Te Laren-Almen (Zp=Hgl) zijn per 16-6-2021 de 1:12 wissels 205 en 215 vervangen door 1:15 exemplaren.

Opgebroken zijn op Zp-Hgl de overpaden 3.515, 5.130, 7.165 en 13.527. Dat zijn weer 4 NABO's minder, en dus enkele wandelroutes die langer en veiliger zijn geworden.


ten westen van de Kapelweg (circa 2km van Laren-Almen ) waren ze gisteren ook bezig met werkzaamheden. Had dat ook een relatie met de werkzaamheden aan de NABO's ?


Volgende week wordt het spoor tussen Zp en Ddn vernieuwd

Werkzaamheden Zutphen - Delden




Dick van den Hoven

04-06-2021 09:06:07
gvttreinen
gvttreinen

Dan wordt onderstaande uitgevoerd:

Quote
sjoerd (03-06-2021 23:36:17):

Te Laren-Almen (Zp=Hgl) zijn per 16-6-2021 de 1:12 wissels 205 en 215 vervangen door 1:15 exemplaren.

Opgebroken zijn op Zp-Hgl de overpaden 3.515, 5.130, 7.165 en 13.527. Dat zijn weer 4 NABO's minder, en dus enkele wandelroutes die langer en veiliger zijn geworden.


Kruisingsmogelijkheid te Markelo verdwijnt dan....


04-06-2021 09:17:51
broek53
broek53

Ja, en dat is eigenlijk des te opmerkelijker omdat er gekeken wordt naar elektrificatie van deze lijn. Elektrificatie leidt tot snellere treinen/kortere rijtijden en om dat te kunnen incasseren, kun je extra kruisingsmogelijkheden soms goed gebruiken.


04-06-2021 10:51:12
Muizeneus
Muizeneus
Quote
cuneo56 (04-06-2021 06:26:27):

Dat de lengte van een wandeling veranderd staat buiten kijf , maar of die veiliger wordt blijft de vraag als je een overweg inruilt voor iets anders. Wat wel positief wijzigd zijn de statistieken van Prorail.

( ben tijdens het wandelen al wel eens aangereden door een fietster met meer aandacht voor telefoon dan weg, dat zal me door een machinist(e) niet gebeuren)


Dat is ook het gekke van die hele NABO-hetze: volgens mij verongelukken daar zelden wandelaars, meestal zijn het motorvoertuigen. Door het weren van motorvoertuigen aldaar verbetert te veiligheid, bovendien heeft een motorvoertuig relatief weinig last van omrijden. Maar dan kan de overweg voor wandelaars toch gewoon openblijven?


04-06-2021 16:40:21
sjoerd
sjoerd
Quote
dennis3 (04-06-2021 07:41:05):

Volgens Prorail verdwijnt te Mk ook spoor 722 incl. wissels 245 & 255.


Volgens een ander bericht van ProRail, te lezen in de nieuwsrubriek, vervangt ProRail te Markelo twee wissels en 200 meter spoor. Er staat heel duidelijk dat OOK twee wissels in Laren-Almen worden vervangen.

Vreemd is wel, dat ik mijn informatie over Laren-Almen en de te verwijderen NABO's had uit de ABV van het Bedieningsvoorschrift. Het zou kunnen dat Markelo in een andere ABV wordt beschreven.


04-06-2021 17:55:24
marvinkok
marvinkok

Mk verdwijnt. Met elektrificatie en materieel dat 130 rijdt heb je het niet direct nodig. Het spoortje was ook wel zo kort dat ook maar enigszins vliegend kruisen schier onmogelijk is..

Tussen Lr en Zp zijn in de voorbije weken al meerdere Nabo's afgesloten en op de platen tussen de rails na ook verwijderd.

Lr krijgt slankere wissels, maar blijft 60.


04-06-2021 17:57:05
broek53
broek53
Quote
sjoerd (04-06-2021 16:40:21):
Quote
dennis3 (04-06-2021 07:41:05):

Volgens Prorail verdwijnt te Mk ook spoor 722 incl. wissels 245 & 255.


Volgens een ander bericht van ProRail, te lezen in de nieuwsrubriek, vervangt ProRail te Markelo twee wissels en 200 meter spoor. Er staat heel duidelijk dat OOK twee wissels in Laren-Almen worden vervangen.

Vreemd is wel, dat ik mijn informatie over Laren-Almen en de te verwijderen NABO's had uit de ABV van het Bedieningsvoorschrift. Het zou kunnen dat Markelo in een andere ABV wordt beschreven.


Per 23 juni is heel Markelo verdwenen, inclusief alle seinen.


04-06-2021 18:02:34
broek53
broek53
Quote
marvinkok (04-06-2021 17:55:24):

Mk verdwijnt. Met elektrificatie en materieel dat 130 rijdt heb je het niet direct nodig. Het spoortje was ook wel zo kort dat ook maar enigszins vliegend kruisen schier onmogelijk is..

Ja, die gedachtenfout heb ik al eerder gezien bij de Maaslijn en Zwole - Wierden. Elektrificatie komt neer op elektrische Flirts tegenover Linten en dat rijtijdverschil betekent dat die Flirts op de kruisingsstations een paar minuten op elkaar moeten gaan staan wachten. Dan wordt partiële dubbelsporigheid al snel aantrekkelijk, of het verleggen van de kruising naar een volgend station. In dat verband zou je mogelijk in Markelo terecht kunnen komen en juist Lr niet meer nodig hebben. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen en daarom verbaast het mij een beetje dat juist nu Markelo wordt opgeruimd.



Laatst bewerkt door broek53 op 04-06-2021 18:05

16-06-2021 22:22:14
VIRMm1
VIRMm1

Heeft iemand enig idee wat er met 'opstelplaats' bedoelt wordt in dit artikel?

In 2023 zou er te Tb de opstelplaats verbouwd worden.

Ik weet dat journalisten en spoor geen goede combi zijn maar hier kan ik echt niks van maken.

Artikel BnDeStem

https://www.bndestem.nl/tilburg/voormalig-seinhuisje-op-station-tilburg-krijgt-opknapbeurt-en-tweede-leven~ad015a159/



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 16-06-2021 22:23

16-06-2021 23:07:40
AgentX
AgentX

In dit artikel lees ik dat perron 4 in 2023 wordt aangelegd, waarvoor de ruwbouw al aanwezig is in de vorm van een blok beton. Er achter heeft ooit een werkplaats gezeten, wellicht bedoelt men de laatste fase van dat gebied ofzo?


16-06-2021 23:12:40
sjoerd
sjoerd

Het woord opstelplaats is niet spoors. Wellicht wordt de opstelplaats voor de autobussen bedoeld, die er vlak voor ligt. (Al is die nog niet zo lang geleden al opnieuw ingericht).

Wat er spoortechnisch gaat gebeuren is al wel bekend: perron erbij en wissels eraf.

In nog vage plannen wordt rekening gehouden met een dive-under ter hoogte van het voormalige goederenemplacement om het treinverkeer naar Den Bosch al voor het station vrij te leggen van dat uit Eindhoven.


17-06-2021 07:36:37
cuneo56
cuneo56

Dat een journalist geen verstand van het spoor heeft kan je verwachten, maar een goede doet ook zelf wat onderzoek.

Met de opstelplek wordt "gewoon"de perronsporen bedoeld.

Dat een persvoorlichter ook al niet meer weet waar die het over heeft is erger.

Grappig is wel dat men zegt/denkt dat het gebouwtje leeg staat, maar onder de oude bedienplek zal toch minimaal nog een deel van het relais huis in dienst zijn, ( hoewel, ik ben niet op de hoogte van de stand van zaken bij Prorail met de overgang naar computer gebaseerde beveiliging).


17-06-2021 07:53:33
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, R(elias)H(uis)20


18-06-2021 14:03:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Geen idee wat in Lisse de plannen zijn maar langs spoor 304 zijn Bakborden t/m 12 geplaatst en wordt er een looppad aangelegd.


18-06-2021 16:37:41
broek53
broek53

Return of Lovers wink?

En dat nog wel na afloop van het bollenseizoen.
Serieus: zou het misschien bedoeld zijn voor het nachtelijk parkeren van materieel nadat het schoongemaakt is, zoals in Wormerveer, Zaandam en Beverwijk en dergelijke plaatsen?


18-06-2021 17:19:52
NIJMEGEN
NIJMEGEN

F1 in Zvt?


18-06-2021 17:50:22
thom
thom

Dan had dat er vorig jaar al moeten staan want inprinciepe was men daarvoor gereed.

Verder kun je van daaruit ook niet richting Zandvoort dus ik zou die relatie nog niet helemaal begrijpen.



Laatst bewerkt door thom op 18-06-2021 17:50

18-06-2021 17:53:39
michaben
michaben

F1 Zandvoort vraagt wel om aanpassingen in de treindienst op de Oude Lijn, want met 12x Asd - Zvt is er geen ruimte om de reguliere intercity's, dus die moeten ergens gaan keren. Maar waar weet ik niet.



Laatst bewerkt door michaben op 18-06-2021 17:54

18-06-2021 23:35:02
sneltram
sneltram
Quote
Rolffiej19 (18-06-2021 14:03:30):

Geen idee wat in Lisse de plannen zijn maar langs spoor 304 zijn Bakborden t/m 12 geplaatst en wordt er een looppad aangelegd.


Mogelijkheid om treinen te keren als Ledn vol is en Shl plat ligt maar er wel 6x per uur Rtd - Ledn rijdt en 4x per uur Gvc - Ledn in DRGL 2022 en verder.


19-06-2021 09:26:20
geert
geert

Soort van compensatie voor de weggesloopte opstelsporen en wissels in Ledn dus?


19-06-2021 09:45:09
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Tussendoor schoonmaak van de treinen?

Vroeger na afloop van de F1 kon je door het vuil heenbaggeren.

Met lege flessen verzamelen had je een behoorlijk extra zakcentje.


19-06-2021 20:40:07
sjoerd
sjoerd

In De Gelderlander staat een artikel over het opheffen van het derde spoor te Wolfheze, waardoor een onderdoorgang wat korter kan worden en dus goedkoper. De reden voor opheffing van het derde spoor zou zijn, dat het niet gebruikt wordt. Ehh... nee, inderdaad, normaal rijden alle treinen er achter elkaar aan... alleen soms...frown


19-06-2021 20:49:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Bovendien is het feitelijk onjuist, omdat het middenspoor gebruikt wordt door de Sprinterserie 7500 om de ICE in te laten halen. ProRail is klaarblijkelijk bij de volgende stap in de saneeroorlog beland: het reeds voorstellen tot saneren als er plannen zijn om het spoor in de toekomst niet meer te gebruiken.


19-06-2021 22:12:36
MetroRET
MetroRET

Alleen wordt door de komst van de 3200, de 7500 weer teruggebracht in het pad van voor 2016, waarbij er geen inhaling meer is met de ICE.


19-06-2021 22:54:27
sjoerd
sjoerd

En daarna wordt het traject Utrecht - Arnhem toch viersporig, en dan hoef je alleen die tunnel in Wolfheze maar helemaal te verbouwen.frown


20-06-2021 06:11:30
marciekemp
marciekemp
Quote
sjoerd (19-06-2021 22:54:27):

En daarna wordt het traject Utrecht - Arnhem toch viersporig, en dan hoef je alleen die tunnel in Wolfheze maar helemaal te verbouwen.frown


Voor zo ver ik weet zijn er nog totaal geen plannen om Ut-Ah viersporig te maken, dus zo erg zal het niet zijn


20-06-2021 09:25:39
michaben
michaben

In de rapporten van de landelijke netwerkuitwerking spoor wordt daar wel over gesproken, maar concrete plannen zijn er nog niet. Het rapport maakt ook melding dat de bestaande plannen voor deze lijn strijdig zijn met de toekomstvisies:

Aandachtspunt hierbij is dat de lay-out van het nieuwe station Ede Wageningen, zoals die nu wordt gebouwd, voor deze stappen weer ingrijpend zou moet worden aangepast.


20-06-2021 09:32:09
sjoerd
sjoerd

@ Marciekamp: Die plannen zijn er wel degelijk (en sommige dateren al van tientallen jaren terug), maar de viersporigheid zal voorlopig zeker niet het gehele traject Ut - Ah betreffen.

Er zijn zelfs 1 : 1000 tekeningen van, maar die zijn er wel van meer plannen, zoals de Afsluitdijkspoorweg en de spoorverdubbelingen Dordrecht Amstelwijck - Dordrecht Zuid - Dordrecht en Breda - Tilburg. Die werden gemaakt om gemeenten en provincies te overtuigen om hun lokale plannen beter af te stemmen op de spoorplannen...



Laatst bewerkt door sjoerd op 20-06-2021 09:32

22-06-2021 00:38:05
scooter
scooter
Quote
cuneo56 (17-06-2021 07:36:37):

Dat een journalist geen verstand van het spoor heeft kan je verwachten, maar een goede doet ook zelf wat onderzoek.

Met de opstelplek wordt "gewoon"de perronsporen bedoeld.

Dat een persvoorlichter ook al niet meer weet waar die het over heeft is erger.

Grappig is wel dat men zegt/denkt dat het gebouwtje leeg staat, maar onder de oude bedienplek zal toch minimaal nog een deel van het relais huis in dienst zijn, ( hoewel, ik ben niet op de hoogte van de stand van zaken bij Prorail met de overgang naar computer gebaseerde beveiliging).


Het huisje is echt leeg qua techniek,men is toentertijd rigoreus te werk gegaan


22-06-2021 10:49:57
gvttreinen
gvttreinen

Volgens mij wordt het huisje (onderin, straatnivo) door Prorail nog echt gebruikt als Relaishuis (20).


22-06-2021 13:04:15 1
sjoerd
sjoerd

Inderdaad is de Tilburgse NX-tableau-kamer ontruimd; het tableau is in particulier bezit.


29-06-2021 14:31:31
seinhuis
seinhuis

Op de locatie waar ooit de vele weggehaalde sporen lagen van Naarden Bussum, is men nu bezig (en bijna klaar) met het aanleggen van een P+R.


08-07-2021 15:14:00
michaben
michaben

ProRail gaat deze zomer een opstelspoor aanleggen te Gdm voor de Merwedelingelijn omdat onwonenden geluidsoverlast ervaren bij het opstellen en rangeren van treinen in Dordrecht: https://www.prorail.nl/nieuws/nieuw-opstelterrein-merwedelingelijn


08-07-2021 16:01:36
seinhuis
seinhuis

Ik begrijp niet dat in de nacht de airco aan blijft staan. Dit kost alleen onnodig energieverbruik, onderhoud en dus ook geld.

Tegelijkertijd, mensen willen dicht bij het station wonen, maar geen overlast hebbensurprise