Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
04-12-2019 09:09:31
PeterJ
PeterJ
Quote
sigma (di 03 dec 2019 21:47:05 https://www.somda.nl/forum/15325/p717096/): Gaan we nu ook al in dit topic zonder toegevoegde waarde cynisch zijn?
Waai ik eens met een andere wind mee, is het weer niet goed.

04-12-2019 12:44:25
phantom
phantom
Quote
nohab (di 03 dec 2019 19:30:28 https://www.somda.nl/forum/15325/p717082/):
Quote
phantom Als een bedrijf bestaande uit monteurs/elektriciens en grondwerkers,(want dat is het voornamelijk toch ?)
Prorail is geen aannemer.

Ik had er een bij moeten zetten,ik weet dat PR geen aannemer in de meest directe zin is,maar zo gedraagt het zich wel.
Het doet van alles om maar werk te creëren,ongeacht of dat dat logisch is of nuttig is,als PR geld ri PR denkt te kunnen laten rollen,dan gaat men ervoor.
Waarbij een echte aannemer enkel een opdracht uitvoert als dit van hun word gevraagd en aan de bel trekt als er iets niet deugt

@ Sigma, Ja dat doen we wel is,als iets goed is dan mag dat gezegd worden,als iets niet goed is dan mag dat ook gezegd worden.
Of het toegevoegde waarde heeft,dat is voor iedereen anders,de 1 vind van wel,de ander niet,gelukkig leven we (nog wel) in een vrij land waarbij we mogen zeggen wat we van dingen vinden.
Dat er vaak niks mee word gedaan,dat is een ander verhaal


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

04-12-2019 15:36:06
bultena
bultena
Weet niet precies waar ik de navolgende vraag moet stellen: Op enkele meters ter weerszijden van de overweg in de Kinholtsweg (ca. 1 km west van Hgv) zijn recent in de lengterichting in en tussen de sporen driehoekvormige metalen delen aangebracht. Breedte ongeveer gelijk aan die van een overweg, hoogte net onder de spoorstaaf. Heb wel foto maar weet niet hoe die te plaatsen op het forum.

04-12-2019 15:47:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Kun je prima plaatsen op een deelservice zoals Tinypic (geen account nodig): https://tinypic.com/ en dan hier linkje plaatsen.


04-12-2019 16:39:59
bultena
bultena
Die site is op 16-9-2019 opgedoekt.

04-12-2019 17:06:10
thom
thom
Zijn dat niet van die punten die voorkomen dat dieren en spoorlopers daar het spoor betreden?

04-12-2019 17:14:25
gvttreinen
gvttreinen
Antiloopmatten mss?

04-12-2019 18:46:26
b2py
b2py
https://pbs.twimg.com/media/CMDW4_OWsAAAas7.jpg

Zoiets waarschijnlijk

04-12-2019 20:50:34
bultena
bultena
Neen, het ziet er anders uit. Ik denk dat het is om maai- of snoeimachines het spoor te laten oversteken omdat er bij de vlakbij gelegen overweg rondom hekken staan.
https://imgur.com/a/R9RLsbl

Laatst bewerkt door bultena op 05-12-2019 16:55

05-12-2019 22:46:55
Henk1619
Henk1619
Quote
hw1969 (di 03 dec 2019 13:09:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p717042/):
De AmvB capaciteitsverdeling is bekrachtigd door "Den Haag" en voldoet aan de Europese regelgeving. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0017627/2017-04-10 voor de regels.


En daarin lezen we:
Quote
De beheerder zorgt voor een eerlijke, niet-discriminerende en transparante verdeling van de capaciteit.


Om vervolgens geheel hiermee in tegenspraak een minimum nivo van 0 paden aan cargos toe te wijzen. Leuk zo'n overheid die de hele wereld de les wil lezen maar zelf net zo corrupt is.

Als aan reizigerstreinen de genoemde minimumnivos worden toegedeeld dan is er trouwens ruimschoots voldoende capaciteit om ook nog cargo te laten rijden. Prorail houdt zich dus ook niet aan die wet.

05-12-2019 22:59:56
Henk1619
Henk1619
Quote
maarten83 (di 03 dec 2019 16:54:34 https://www.somda.nl/forum/15325/p717070/): Dat er nog nooit een vervoerder tegen al die saneringsplannen naar de rechter gestapt is zegt al voldoende. Als men het echt zo erg vindt had men allang de gerechtelijke weg bewandeld.


Ik weet niet wat voor denkwereld jij verkeert maar ik ken geen enkel spoorwegbedrijf dat is opgericht om rechtzaken te voeren.

Bovendien heb je een veel te hoge pet op van de rechtspraak in dit land. Rechters hebben geen verstand van zaken en pakken er gewoon maar wat wetteksten bij dus dan krijg je deze uitkomst:
1) Prorail moet de vervoerders informeren (check)
2) Prorail moet de vervoerders de kans geven te reageren (check)
3) Prorail hoeft zich niets aan te trekken van de reacties (check)
Conclusie: geen wettelijke grondslag om Prorail in het ongelijk te stellen...

05-12-2019 23:08:30
sjoerd
sjoerd
Ik begrijp niet helemaal wat een minimum nivo inhoudt, maar los daarvan lijkt de regelgeving maar één ding te zeggen: geen vervoerder mag lijden onder de overmatige capaciteitstoedeling aan andere vervoerders.
Daar zit natuurlijk veel rek in, want wanneer op de dag deel je toe aan wie, en deel je ook toe aan vervoerders die nooit of zelden gebruik maken van hun paden, en is er sprake van vervoer dat om één of andere reden niet is toegelaten in verband met geluid, milieuregels of anderszins? Het lijkt er dan wel op dat de capaciteitstoedeling ondanks de niet-discriminatieregel tamelijk willekeurig is.
Is dit een punt waar net als bij de breekmaaropdiewisselspolitiek protesteren niet helpt?

05-12-2019 23:15:04
Henk1619
Henk1619
Quote
PeterJ (di 03 dec 2019 19:07:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p717080/): Ach, dan donderen ze er toch een slag 6600 Arnhem-Dordrecht uit. Opgelost.


Gefeliciteerd, dit is je eerste constructieve bijdrage aan dit forum.

Dat slome stoptreintje is inderdaad datgene wat alles in de soep laat lopen. Cargos sukkelen daar al vanaf Gz achteraan om vervolgens in Nm te laat aan te komen voor het pad naar Ah. Resultaat is 20 min wachten (of met de methode Prorail vaak zelfs 50 min).

En voor iedereen die nog steeds de illusie heeft dat wissels en inhaalsporen alles oplossen, op deze route kom je om in de mogelijkheden om die 6600 even aan de kant te zetten zodat de snellere cargo kan passeren. Als die mogelijkheden niet worden benut dan kun je ze ook net zo goed opbreken, helaas.

05-12-2019 23:29:22
Henk1619
Henk1619
Quote
mich (di 03 dec 2019 22:00:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p717097/): Prorail krijgt nu al geen drgl voor elkaar zonder stop in Nm, vanwege de brug in Rvs. Eigenlijk best idioot, volgens de planregels mag een bepaald pad niet vanwege conflicten, terwijl je in werkelijkheid als je achter een stoptrein aangaat ieder sein op rood ziet staan, dat mag dan wel. Maargoed de treinen naar Oss moeten dus omrijden via Amf-Ut-Ht-Tbge en aldaar kopmaken, wat alleen gaat met beperkte lengte want op Tb en Tbi waar de sporen langer zijn moet je omrijden via de hoofdbaan en dat mag weer niet. Argument van Prorail trouwens is dat er een goederenwachtspoor (23) is op Ah en er daarom geen nodig is in Nm.


Geen pad vanwege de brug in Rvs is een nogal twijfelachtige argumentatie aangezien datzelfde Prorail met enige regelmaat gewoon een pad bedenkt (en uitvoert) vanaf O wat zonder stop in Nm uitkomt in het normale goederenpad ri Ah. Je hebt dan over de brug eerst een IC ri O, dan cargo ri Nm en daarachter de stopper naar Nm. Dat omrijden via Tbge lijkt meer te maken te hebben met extra spitstreintjes Ah-Tl die (ten onrechte want daarvoor is voor een godsvermogen een kopspoortje aangelegd in Est) in het goederenpad rijden.

05-12-2019 23:34:50
Henk1619
Henk1619
Quote
wouterder (di 03 dec 2019 22:21:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p717100/): Of de trein naar Vl laten komen en vanaf daar naar O of andere bestemming gaan. Hebben de dorpen in Twente ook weer minder te klagen over het goederenvervoer.


Mooi dan zijn we er uit, alle sporen vanuit Hgl naar het westen kunnen worden opgebroken. Vanuit Twente is er tenslotte een prima verbinding met Duitsland en als je naar de randstad wilt reizen dan kan dat gewoon via Kn en Vl...

06-12-2019 00:05:00
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (di 03 dec 2019 22:55:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p717106/): Rijkswaterstaat, de havenbedrijven en Schiphol zijn een stuk doortastender. Die leggen aan de lopende band extra infra aan. Het lijkt tenminste wel eens of dat niet door allerlei besluitvorming moet. Misschien het spoortje maar daar onder brengen?


Havenbedrijven zijn misschien wel doortastender in de planning maar worden zo dwars gezeten door de milieumafia dat de uitvoering van die plannen jaren vertraging oploopt.

Schiphol heeft als 16 jaar geen extra startbanen meer aangelegd en de voorlaatste is nog 35 jaar ouder. Zelfs voor hertjes op de veluwe wordt in een hoger tempo infra aangelegd dan op Schiphol.

En Rijkswaterstaat is een organisatie die pas in beweging komt als ergens al 10 jaar dag in dag uit files staan. Mooi voorbeeld is de snelweg die de drie belangrijkste steden van dit land met elkaar verbindt, de A4. Lange tijd grotendeels twee lullige strookjes per richting. Rijkswaterstaat heeft er maar liefst van 1999 tot 2014 over gedaan om van Nieuw Vennep tot Den Haag een extra strookje bij te knutselen. Niet heel gek dat er nog steeds een chronisch capaciteitstekort is.

06-12-2019 00:11:46
Henk1619
Henk1619
Quote
waalkade (di 03 dec 2019 23:45:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p717108/): Ik heb begrepen dat men t.h.v. Rsa plannen heeft.
Daar ligt al een wachtspoor ri de BR te niksen.


Rsa wordt nu soms ook al gebruikt als alternatief voor de stop in Nm. Ondanks dat er een stukje linker spoor moet worden gereden na vertrek. Met een paar wisseltjes extra is dat nadeel ook opgelost.

De andere variant is in O aan de kant ipv Nm.

06-12-2019 00:16:02
JothamvW
JothamvW
De 31100 is anders het vaste pad, niet de cargo. Dat de 31100 buiten de spits maar 1x per uur nodig is komt handig uit voor cargo, maar het is GEEN cargopad dat ingenomen wordt door "vervelende" raampjestreinen.

Tevens kan je niet zomaar een slag 6600 laten uitvallen, ik ben dan eerder voor doorkoppeling weer van/naar Dn. Los je ook meteen vertragingen vanuit het traject Ddr - Tb op. Vanuit O kan men dan richting Ddr rijden; vlak voor/na de 3600 te O.

06-12-2019 12:45:43
DDietzen
DDietzen
Wat ik wel jammer vind is dat er constant wordt geroepen dat die 31100 maar moet inschikken ("dat kopspoortje op Est ligt er niet voor niets" enzo), terwijl ondertussen 6 IC's Nm-Ah per uur veelal lucht vervoeren. En dan doel ik met name op de 3000 en 3100, zeker nu die met VIRM-12 in Nm kunnen komen dankzij de recente verbouwing van het emplacement daar.

Voorstel:
- schrap de 3100 Nm-Ah. Er rijdt immers toch 3 minuten eerder/later een 3600.
- klap de 31100 een kwartier om (ongeveer in het pad van de 3100, wellicht ook een klein beetje schuiven met de 3600) en laat deze 2x/u doorrijden naar Ah. Dat maakt de hele treindienst op de Oost-Betuwe een stuk aantrekkelijker, want enkel Tl-Est is toch een gevalletje "van niks naar nergens".
- dan heb je in Tl gelijk een veel betere aansluiting richting Ut (zoals al zo lang om gesmeekt wordt), en:
- dan ontstaat er 2x/u een goederenpad in de plaats van de huidige 31100.

Naar mijn mening moet je infra (zijnde het kopspoortje te Est) niet gebruiken enkel óm het te gebruiken, maar alleen als het de dienstregeling bevordert. En hé, desnoods kan je nog de welbekende vertraagde 6600 uit Ddr in Est laten keren zodat je in ieder geval Nml en Est nog bedient, ipv alle haltes tussen Nm en Ah te schrappen %02%

06-12-2019 16:41:57
henri1972
henri1972
Dan moet je die 6600 op de doorgaande sporen laten keren want boven het kopspoortje hangt geen bvl (als t al uit Nm bereikbaar is)

06-12-2019 18:49:56
rolandrail
rolandrail
Quote
bultena (wo 04 dec 2019 20:50:34 https://www.somda.nl/forum/15325/p717160/): Neen, het ziet er anders uit. Ik denk dat het is om maai- of snoeimachines het spoor te laten oversteken omdat er bij de vlakbij gelegen overweg rondom hekken staan.
https://imgur.com/a/R9RLsbl
Hekken kunnen open, dit zijn ook struikelmatten.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

06-12-2019 18:59:50
dvdhoven
dvdhoven
Quote
henri1972 (vr 06 dec 2019 16:41:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p717290/): Dan moet je die 6600 op de doorgaande sporen laten keren want boven het kopspoortje hangt geen bvl (als t al uit Nm bereikbaar is)
Dat is het niet, alleen vanuit Tiel bereikbaar.


Dick van den Hoven

06-12-2019 21:40:37
slifor2
slifor2
Quote
dvdhoven (vr 06 dec 2019 18:59:50 https://www.somda.nl/forum/15325/p717301/):
Quote
henri1972 (vr 06 dec 2019 16:41:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p717290/): Dan moet je die 6600 op de doorgaande sporen laten keren want boven het kopspoortje hangt geen bvl (als t al uit Nm bereikbaar is)
Dat is het niet, alleen vanuit Tiel bereikbaar.


en keren op de andere sporen gaat niet, de seinen richting Ah zijn geen bediende seinen zover ik weet....

07-12-2019 01:15:10
Henk1619
Henk1619
Quote
JothamvW (vr 06 dec 2019 00:16:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p717240/): De 31100 is anders het vaste pad, niet de cargo. Dat de 31100 buiten de spits maar 1x per uur nodig is komt handig uit voor cargo, maar het is GEEN cargopad dat ingenomen wordt door "vervelende" raampjestreinen.



Dat is dan jouw mening, Prorail is blijkbaar van mening dat dat wel het ideale cargopad is. Als de 6600 de cargos niet zou ophouden tussen Gz en Nm dan kom je zonder stop in Nm ook ongeveer in dat pad terecht zonder stop in Nm en 30 minuten minder transittijd.

Die stopper uit Tiel niets te zoeken op de hoofdlijn. Zo'n 15 jaar geleden werd al voorzien dat de padenhonger van NSR zou gaan zorgen voor een capaciteitstekort. De uitkomst van overleg met alle betrokkenen was dat de stopper uit Tiel zou worden ingekort tot Elst en dat daarvoor een kopspoortje zou worden aangelegd. De groei van het aantal NSR treinen is er gekomen, het kopspoortje ook maar nu blijkt er 1 belanghebbende zich niet aan de afspraken te willen houden.

Een onafhankelijke infrabeheerder zou gewoon de afspraak doorvoeren, 1 wisseltje de hele dag in de goede stand houden is al voldoende. Een alternatief was geweest om NSR teleur te stellen en extra paden te weigeren. Extra infra zou ook een oplossing kunnen zijn, 10 euro toeslag heffen voor iedere reis van of naar de Betuwe om het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen ofzo. Uiteindelijk heeft Prorail besloten om het probleem maar over de schutting te gooien bij de goederenvervoerders...

Quote
JothamvW (vr 06 dec 2019 00:16:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p717240/):Tevens kan je niet zomaar een slag 6600 laten uitvallen, ik ben dan eerder voor doorkoppeling weer van/naar Dn. Los je ook meteen vertragingen vanuit het traject Ddr - Tb op. Vanuit O kan men dan richting Ddr rijden; vlak voor/na de 3600 te O.


Waarom zou dat niet kunnen? Gewoon een kwestie van keuzes maken, je rijdt veel IC's of je rijdt stoptreinen. Beide gaat niet. En op bepaalde tijdstippen rijdt die stopper niet meer verder dan Nm en krijgt Cargo gewoon dat pad dus dat lost wel degelijk wat op. Behalve dat je met inkorten tot Oss er op Nm-Ah ook geen last van hebt begrijp ik even niet wat je er mee wilt oplossen. Vertraging is niet het probleem, het bezetten van een pad is het euvel.

07-12-2019 12:07:33
gvttreinen
gvttreinen
Hoho Henk1619, de Provincie wilde de knip niet en laten we wel zijn, wie uit de Betuwe wil naar Elst, ze willen naar Arnhem!.
Een verplichte overstap in Elst betekend een doodsteek voor de lijn, overstappen wordt namelijk als negatief gezien (missen aansluitingen, warme plek verwisselen, wachten in regen etc.).
De Betuwe heeft ook recht op goede rechtstreekse verbindingen, dat NS Nm - Ah wil volgooien met 10 treinen/uur tja, met 8 of 6 zou het mijns inziens ook ruim voldoende moeten zijn.

Daarnaast zijn die langzame wissels bij Esta ook capaciteitvreters, had men daar slankere exemplaren neergelegd had men al met 80 kunnen in/uitvoegen, nu is het een kilometer 40 sukkelen...

07-12-2019 12:51:04
seinhuis
seinhuis
Het wordt tijd voor een spoorverdubbeling tussen Arnhem en Elst, misschien verder naar Nijmegen.

07-12-2019 13:08:11
zoek34
zoek34
Is een spoorverdubbeling daar niet onmogelijk gemaakt door de bouw van een gemeentehuis in Elst?

Ik meen zoiets gelezen te hebben ooit.

07-12-2019 22:07:42
thom
thom
En over hoeveel goederentreinen per etmaal hebben we het nu eigenlijk?

Het is ook onzinnig om elk uur een bepaalde reizigers capaciteit niet te bieden omdat er nog geen handvol cargo's rijdt?

07-12-2019 23:23:18
mich
mich
Varieert tussen de 3 en 10 per dag tussen Elst en Ah, maar het gaat om het principe. Van de week ook geen pad gekregen via de Betuweroute een de boog bij Elst ri Dv. Omrijden via Dmnz. Het is naar mijn mening belangrijk dat je de huidige beperkte capaciteit die er voor goederentreinen op het gemengde net is niet nog verder gaat inperken voor bijvoorbeeld een paar meter extra ruimte tussen nieuwe reinigingsperrons in Nijmegen en 2 wissels minder. De omrijkosten die er nu al zijn worden niet vergoed en geven de vrachtwagen een voordeel. Overigens past het in de praktijk best wel allemaal als je de planregels iets soepeler maakt.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-12-2019 00:45:13
wouterder
wouterder
Maar was er geen plan om een wissel aan te leggen en zo het derde spoor geen kopspoor meer te maken in Est?

08-12-2019 01:43:37
Frontier
Frontier
Quote
sjoerd (do 05 dec 2019 23:08:30 https://www.somda.nl/forum/15325/p717231/): en deel je ook toe aan vervoerders die nooit of zelden gebruik maken van hun paden

Neen, kwestie van een 'use it or lose it' beleid hanteren, zoals dat ook gebruikelijk is in de luchtvaart op luchthavens waar capaciteit schaars is.

Quote
Henk1619 (vr 06 dec 2019 00:05:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p717238/): Schiphol heeft als 16 jaar geen extra startbanen meer aangelegd en de voorlaatste is nog 35 jaar ouder.

Die zijn dan ook niet nodig. Desalniettemin zijn er in de afgelopen 16 jaar een nieuwe pier, diverse taxibanen en tal van opstelplaatsen aangelegd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

08-12-2019 02:16:10
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (za 07 dec 2019 12:07:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p717325/): Hoho Henk1619, de Provincie wilde de knip niet en laten we wel zijn, wie uit de Betuwe wil naar Elst, ze willen naar Arnhem!.


Inderdaad, ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze liever geen knip hebben. Maar dat was nu eenmaal wel de uitkomst van dat overleg dus een beetje lomp om dat niet te respecteren. Voor zover bekend heeft die procincie ook nooit NSR verzocht om de dienstregeling tot normale proporties terug te brengen.

Quote
gvttreinen (za 07 dec 2019 12:07:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p717325/):
Een verplichte overstap in Elst betekend een doodsteek voor de lijn, overstappen wordt namelijk als negatief gezien (missen aansluitingen, warme plek verwisselen, wachten in regen etc.).
De Betuwe heeft ook recht op goede rechtstreekse verbindingen, dat NS Nm - Ah wil volgooien met 10 treinen/uur tja, met 8 of 6 zou het mijns inziens ook ruim voldoende moeten zijn.


De doodsteek voor die lijn is dat vrijwel niemand daar met de trein gaat en dat al helemaal niemand een eerlijke prijs betaalt. De mensen in de Betuwe hebben het recht om de belastingbetaler heel erg dankbaar te zijn voor deze gunst. Als een overstap niet goed genoeg is dan is het alternatief geen trein. Ik zou er nog maar even over nadenken alvorens het gegeven paard in de bek te kijken.

Met die 6 treinen per uur heb je het neem ik aan over de spits? Even voor de beeldvorming, onlangs raakte een IC bij Wd zijn stroomafnemer kwijt en 160 reizigers zaten een tijdje opgesloten. Dat is dan een kwartiersdienst tussen de belangrijkste steden van ons land. Met een uursdienst met slechts 10 bakken ICM krijg je daar dus nog steeds iedereen op zijn bestemming. Ik denk dat je niet wilt weten hoe weinig mensen zitten te wachten op een trein tussen een paar marginale stadjes in de provincie.

08-12-2019 02:32:04
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (za 07 dec 2019 22:07:42 https://www.somda.nl/forum/15325/p717348/): En over hoeveel goederentreinen per etmaal hebben we het nu eigenlijk?

Het is ook onzinnig om elk uur een bepaalde reizigers capaciteit niet te bieden omdat er nog geen handvol cargo's rijdt?


Dat gaat uit van het naieve idee dat die 10 NSR treinen per uur met 15 bakken DDM1 rijden en afgeladen vol zitten.

Als je een maximaal aantal benutte zitplaatsen als uitgangspunt neemt dan hoef je nog niet eens elk uur een IC te laten rijden om meer dan voldoende reizigers capaciteit te bieden.

Wat je eigenlijk zegt is dat de goederenvervoerders hun treinen naar in 10 stukken moeten opdelen en door het land slepen om de noodzaak aan te tonen. Regel net als bij reizigers treinen even een bak subsidie om dat te doen...

Je moet vervoerders belonen voor efficient gebruik van de infra in plaats van bestraffen.

08-12-2019 02:46:36
Henk1619
Henk1619
Quote
wouterder (zo 08 dec 2019 00:45:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p717353/): Maar was er geen plan om een wissel aan te leggen en zo het derde spoor geen kopspoor meer te maken in Est?


Bij de aanleg is rekening gehouden om in een latere fase alsnog een wissel aan te leggen. Voor zover ik weet is er geen concreet plan om dat te realiseren. Een van de ideetjes waarin dat zou passen is een 4 sporig station Est. Het perron ri Ah wordt dan een eilandperron en het doorgaande spoor wordt dan het nieuwe spoor aan de buitenkant. Het huidige spoor ri Ah wordt dan gebruikt om de stopper uit Tl af te handelen. De andere kant op voegt de trein naar Tl dan uit naar het huidige kopspoor. Op die manier haal je het stoppen en wachten op vertraagde treinen van het doorgaande spoor af. Verdubbeling Est-Vrk maakt daarvan ook onderdeel uit.

08-12-2019 11:15:05
waalkade
waalkade
Quote
Henk1619 (zo 08 dec 2019 02:16:10) Ik denk dat je niet wilt weten hoe weinig mensen zitten te wachten op een trein tussen een paar marginale stadjes in de provincie.
Er zullen er nog minder zijn die zitten te wachten op een goederentrein %08% .

08-12-2019 11:50:38
thom
thom
Quote
Henk1619 (zo 08 dec 2019 02:32:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p717357/):
Als je een maximaal aantal benutte zitplaatsen als uitgangspunt neemt dan hoef je nog niet eens elk uur een IC te laten rijden om meer dan voldoende reizigers capaciteit te bieden.


Jup, dan weet je zeker dat er daarna helemaal niemand meer van de trein gebruikt maakt. Reizigers vervoer is meer dan alleen capaciteit bieden.

Quote

Wat je eigenlijk zegt is dat de goederenvervoerders hun treinen naar in 10 stukken moeten opdelen en door het land slepen om de noodzaak aan te tonen. Regel net als bij reizigers treinen even een bak subsidie om dat te doen...

Je moet vervoerders belonen voor efficient gebruik van de infra in plaats van bestraffen.

Nee, dat zeg ik zeker niet;

Het ging mij erom dat het principe van heel de dag goederenpaden vrijhouden er ook voor zorgt dat er op dat moment niets anders kan rijden (Niks mis mee en logisch).

Maar als er dan zoals Michiel stelt soms maar 3 goederentreinen op een dag rijden dan liggen er de rest van de dag dus allemaal ongebruikte paden in.
Dat is ook alles behalve efficiënt aangezien dat dan loze capaciteit is die een ander graag benut had

Gezien het spoornetwerk gewoon steeds voller word zal er denk ik toch een andere manier moeten komen van dit model capaciteitsverdeling waarbij het inleggen van al die loze paden achterwege gelaten word, maar het toch makkelijker moet worden om ergens een goederentreinen in te passen.

08-12-2019 12:54:06
mich
mich
Ja, daarom zou enige flexibiliteit goed zijn. Je zou bijvoorbeeld naar het Duitse systeem kunnen kijken waarbij goederentreinen op drukke stukken even wachten totdat de treindienstleider een gaatje ziet. Dat gaat dan bijvoorbeeld zo: vervoerder besteld een pad Oss-Ah-Dv-Bh. Op een bepaald moment is de trein vertrekgereed en meldt de mcn zich bij de trdl Nm. Op het moment dat deze ruimte heeft, bijvoorbeeld direct achter de ic aan krijgt de trein veilig. Enkele treindienstleiders passen dit ook gewoon toe, hoewel ze het officieel niet mogen. Werkt best goed.

08-12-2019 15:09:31
Klaasje
Klaasje
Ik snap dat dat voor de goederen handig/prettig is. Maar een sprinter die daar achteraan moet vertrekken (die dat normaal 3 minuten achter de IC aan vertrekt) houdt daar minimaal +5 bij vertrek aan over. Als dat in de rustiger uren is en er rijdt sneller materieel dan waarmee de dienstregeling is bedacht hoeft dat niet zo'n probleem te zijn en dan haal je het wel in. Maar tussen 7 en 10 's ochtends en tussen 14 en 19 's middags/'s avonds is dat wel een recept waarmee de boel in de soep loopt.

08-12-2019 15:24:56
marciekemp
marciekemp
Maar misschien wel de beste of minst slechte oplossing, wat ze ook kunnen doen is ruimte maken voor een goederentrein door dan maar gewoon de IC of de Sprinter op te heffen, daar worden nog minder mensen gelukkig van dan een keer +5

08-12-2019 15:50:18
sjoerd
sjoerd
Het zou op veel trajecten kunnen om een soepeler vertrek te regelen, en ook overigens moet er vaak geïmproviseerd worden. Maar uitgerekend het traject Oss - Nijmegen is door de middeleeuwse enkelsporige brug bij Ravestein een hinderpaal die ook nog tot gevaarlijke situaties kan leiden, en waardoor je er doorgaans niet gemakkelijk een paar minuten uit kan rijden.

08-12-2019 19:33:40
gvttreinen
gvttreinen
@Henk1619; "De mensen in de Betuwe hebben het recht om de belastingbetaler heel erg dankbaar te zijn voor deze gunst" geld dat niet voor al het OV, trottoirs en lantaarnpalen?

08-12-2019 19:37:12
gvttreinen
gvttreinen
Mss een oplossing voor Ah - Nm, alle treinen hetzelfde gemiddelde snelheid dus IC's moeten dan ook 80 - 100 gaan rijden, daarmee vergroot je de capaciteit en op dat kleine stukje is het verschil niet significant.
Gewoon ff 'out of the box' denken

08-12-2019 19:55:05
thom
thom
Quote
mich (zo 08 dec 2019 12:54:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p717370/): Ja, daarom zou enige flexibiliteit goed zijn. Je zou bijvoorbeeld naar het Duitse systeem kunnen kijken waarbij goederentreinen op drukke stukken even wachten totdat de treindienstleider een gaatje ziet. Dat gaat dan bijvoorbeeld zo: vervoerder besteld een pad Oss-Ah-Dv-Bh. Op een bepaald moment is de trein vertrekgereed en meldt de mcn zich bij de trdl Nm. Op het moment dat deze ruimte heeft, bijvoorbeeld direct achter de ic aan krijgt de trein veilig. Enkele treindienstleiders passen dit ook gewoon toe, hoewel ze het officieel niet mogen. Werkt best goed.

Daar zitten wel wat haken en ogen aan natuurlijk, planningsnormen zijn natuurlijk niet zonder reden bedacht en kun je dan niet ineens over boord gooien. En als je dat soort dingen bij de TRDL laat leggen ben je altijd afhankelijk van zijn 'humeur', want wat de ene toe laat daar ziet een week later een ander geen brood in.
Dat maakt natuurlijk niet dat je ergens op kunt gaan bouwen en dat is natuurlijk wel gewenst.

08-12-2019 22:02:24
mich
mich
Uiteraard, maar als dat in Duitsland kan (in het Roergebied en rond Berlijn en Hamburg is het net zo druk als hier) kan dat hier ook.

09-12-2019 13:58:16
seinhuis
seinhuis
De goederen moeten ook hun aansluiting halen (bijvoorbeeld de boot) en de vervoerders moeten personeel plannen. Dat is op die manier onmogelijk.

09-12-2019 18:51:04
phantom
phantom
We kunnen in elk geval wel stellen,dat juist voor cargo,vertraagde treinen,sonderzuge,verstoringen op het spoor,het wel erg makkelijk had geweest als er infra was geweest (ondanks het soms weinige gebruik) om te kunnen gebruiken om ademruimte te maken indien gewenst
Maar een zekere visie van een bepaald bedrijf,zorgt enkel dat die infra en de bijbehorende mogelijkheid tot het creëren van ademruimte, verdwijnt richting schroothoop. %03%
Je kan ook als dat ene bedrijf het niet maken om enerzijds infra weg te halen en aan de andere kant proberen meer treinen op die steeds minder wordende infra te proppen en dan uitgaan van de ideale situatie waarbij alles op tijd is en niet stuk gaat.
Toch lijkt dat de visie van dat bedrijf en men mag dat ook schijnbaar zonder hard weerwoord(den haag) of consequenties uitvoeren en in de soep laten draaien omdat die visie niet deugt.
Leuk als je een afdeling bijsturing hebt maar er nergens niks meer valt bij te sturen %08%

Jammer om te merken dat reizigers en sommige vervoerders hiervan de dupe zijn en ook jammer dat er niet hard word ingegrepen door de juiste afdeling in den haag.
(ik begin me serieus af te vragen waarom we nog een minister van transploft hebben,alles in de gaten houden doet men niet/weinig om over ingrijpen maar te zwijgen als dat nodig is)
Hoe zou het er hebben uit gezien als alles nog onder het consortium van den haag zou vallen ipv een zelfstandig bedrijf zoals nu,zou dat beter geweest zijn ?

Laatst bewerkt door phantom op 09-12-2019 18:57


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

09-12-2019 19:52:01
PeterJ
PeterJ
In een verstoringvrije situatie kan je vast goed uit de voeten met die infra. Moet je wel het hele rangeerproces volgens mij even vergeten, want geeft ook uitdagingen op bepaalde locaties. Heb me laten vertellen dat er vanuit Den Bosch zelfs via Oss (?!) wordt omgereden om aan de andere kant van het station te kunnen komen. Bizar toch?

09-12-2019 22:45:50
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (zo 08 dec 2019 11:50:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717368/):
Quote
Henk1619 (zo 08 dec 2019 02:32:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p717357/):
Als je een maximaal aantal benutte zitplaatsen als uitgangspunt neemt dan hoef je nog niet eens elk uur een IC te laten rijden om meer dan voldoende reizigers capaciteit te bieden.


Jup, dan weet je zeker dat er daarna helemaal niemand meer van de trein gebruikt maakt. Reizigers vervoer is meer dan alleen capaciteit bieden.



Nou dan zou ik maar onmiddelijk stoppen met geld verkwisten aan openbaar vervoer als de gebruikers als verwende kinderen hun neus ophalen voor minder dan 10 treinen per uur tussen een paar provinciestadjes. Ik zou zeggen, ga eens een keertje met de trein in Noorwegen rondreizen zodat je je een kunt inleven in het beeld dat meer dan eens in de twee uur een trein al een ongekende luxe is.

Quote
thom (zo 08 dec 2019 11:50:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717368/):
Quote

Wat je eigenlijk zegt is dat de goederenvervoerders hun treinen naar in 10 stukken moeten opdelen en door het land slepen om de noodzaak aan te tonen. Regel net als bij reizigers treinen even een bak subsidie om dat te doen...

Je moet vervoerders belonen voor efficient gebruik van de infra in plaats van bestraffen.

Nee, dat zeg ik zeker niet;

Het ging mij erom dat het principe van heel de dag goederenpaden vrijhouden er ook voor zorgt dat er op dat moment niets anders kan rijden (Niks mis mee en logisch).

Maar als er dan zoals Michiel stelt soms maar 3 goederentreinen op een dag rijden dan liggen er de rest van de dag dus allemaal ongebruikte paden in.
Dat is ook alles behalve efficiënt aangezien dat dan loze capaciteit is die een ander graag benut had


Dat komt voornamelijk doordat je het wel of niet rijden van een trein in een bepaald pad als uitgangspunt neemt. Het bezetten van een pad met nodeloos korte treintjes met lege stoelen is vergelijkbaar met het voobeeld wat ik gaf met het in 10 stukken rijden van goederentreinen: het sluit het benutten van een pad door een andere vervoerder uit.

En je heb mij niet horen roepen dat je in de praktijk niet alsnog een reizigerstrein in een onbenut pad mag stoppen.

Overigens zorgt een onbenut goederenpad op een totaal volgepland baanvak ook voor een extra mogelijkheid om vertragingen te laten uitdempen.

Quote
thom (zo 08 dec 2019 11:50:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717368/):
Gezien het spoornetwerk gewoon steeds voller word zal er denk ik toch een andere manier moeten komen van dit model capaciteitsverdeling waarbij het inleggen van al die loze paden achterwege gelaten word, maar het toch makkelijker moet worden om ergens een goederentreinen in te passen.


De manier van capaciteitsverdeling sluit totaal niet aan bij de manier waarop de goederenvervoerders (moeten) werken. Maar dat is hier niet het echte probleem, hooguit een bijkomende irritatie. Het werkelijke probleem is de manier waarop Prorail als een mak schaap de wensen van NSR vervult. Vanuit Nm heb je een IC ri Ut en direct daarachter een stoptrein. En in Ah arriveert die stoptrein met daarachter nog maar 1 pad totdat alweer de volgende IC uit Nm ri Ut aankomt. In het ene kwartier wordt dat opgevuld door nog een IC ri Zl en het andere kwartier de stopper uit Tl. En daarmee zit het baanvak 100% vol. Stel dat je die 6 IC's op blokafstand achter elkaar laat rijden en daarna die stoppers dan heb je ineens ruimte voor 8 cargo's in een uur. Vol is dus ook maar een mening.

09-12-2019 23:18:03
Henk1619
Henk1619
Quote
mich (zo 08 dec 2019 12:54:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p717370/): Ja, daarom zou enige flexibiliteit goed zijn. Je zou bijvoorbeeld naar het Duitse systeem kunnen kijken waarbij goederentreinen op drukke stukken even wachten totdat de treindienstleider een gaatje ziet. Dat gaat dan bijvoorbeeld zo: vervoerder besteld een pad Oss-Ah-Dv-Bh. Op een bepaald moment is de trein vertrekgereed en meldt de mcn zich bij de trdl Nm. Op het moment dat deze ruimte heeft, bijvoorbeeld direct achter de ic aan krijgt de trein veilig. Enkele treindienstleiders passen dit ook gewoon toe, hoewel ze het officieel niet mogen. Werkt best goed.


Als het creëren van een pad binnen de rijtijdspelling van andere treinen goed werkt dan kun je dat natuurlijk ook gewoon op die manier in BUP-paden gieten zodat je niet overgeleverd bent aan het humeur en willekeur van de trdl.

Het Duitse systeem werkt vooral goed als de trdl tijd, motivatie en vaardigheden heeft om je er tussendoor te loodsen. Op een overbelast baanvak kom je er dan nog steeds niet tussendoor. Het voordeel van hoe Prorail het doet is dat het planbaar en voorspelbaar wordt. Het grootste minpunt van de werkwijze van Prorail is dat ze het reactievermogen hebben van een schilpad. Bij onze oosterburen is een pad gewoon 24 uur geldig. Of je je nu met -333 of +999 vetrekgereed meldt, ruimte is rijden zonder dat het halve land daarover een ei moet leggen. Maar waarom zou je hier niet gewoon een app kunnen maken waarop de mcn alle vrije paden op de route kan inzien en gelijk kan boeken? Geautomatiseerd doorsluizen naar ARI en je krijgt gelijk veilig als je een minuutje voor het pad op OK klikt. Kan geen rocketscience zijn...

09-12-2019 23:24:39
Henk1619
Henk1619
Quote
marciekemp (zo 08 dec 2019 15:24:56 https://www.somda.nl/forum/15325/p717379/): Maar misschien wel de beste of minst slechte oplossing, wat ze ook kunnen doen is ruimte maken voor een goederentrein door dan maar gewoon de IC of de Sprinter op te heffen, daar worden nog minder mensen gelukkig van dan een keer +5


Lijkt me ook maar het is wel een garantie voor een dagelijkse stroom aan jankverhalen van bepaalde forumleden %03%

09-12-2019 23:46:10
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (zo 08 dec 2019 19:33:40 https://www.somda.nl/forum/15325/p717392/): @Henk1619; "De mensen in de Betuwe hebben het recht om de belastingbetaler heel erg dankbaar te zijn voor deze gunst" geld dat niet voor al het OV, trottoirs en lantaarnpalen?


Ik ben mezelf en al die mede belastingbetalers onzettend dankbaar voor die trottoirs. Of eigenlijk niet want de door de overheid betaalde medewerker die mij over dat trottoir moet dragen tref ik zelden aan%08%

De vergelijking gaat een beetje mank want de enige manier om nooit van een trottoir gebruik te maken is je leven lang ziek op bed liggen. Ter compensatie betaal je in die situatie ook niet mee. Bij een treintje in de Betuwe zijn er een hand vol personen die profiteren van de vrijgevigheid van de rest van de bevolking. En we hebben het over een keertje overstappen en niet zoals voor de goederenvoervoerders geldt een omweg via Gdm en Ut/Ht...

09-12-2019 23:51:38
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Henk1619 (za 07 dec 2019 01:15:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p717319/):

Die stopper uit Tiel niets te zoeken op de hoofdlijn...


Zou ik eens mogen vragen wie dat bepaalt? Het spoor is bedoeld voor treinen. Treinen in de breedste zin van het woord, lijkt me. Dat is ook zo mooi. Dure infra die ook nog eens de nodige ruimte inneemt kan door zowel goederentreinen als personentreinen gewoon gebruikt worden. Omdat we in Nederland de situatie hebben dat het spoor op sommige plekken erg veel gebruikt (lees: vol) is, moet er dus een goede verdeling gevonden worden in wat wanneer mag rijden. Uiteindelijk is het laatste woord bij Prorail. Prorail mag toch gewoon de aanvraag van Arriva accepteren en de 31100 laten rijden tussen Elst en Arnhem? Als ik me niet vergis rijdt Arriva nagenoeg altijd op tijd, en de keren dat er +2 of +3 aangetikt wordt, is dat meestal omdat men door NS niet op tijd uit Arnhem kon vertrekken.

Quote
Henk1619 (ma 09 dec 2019 22:45:50 https://www.somda.nl/forum/15325/p717523/): Nou dan zou ik maar onmiddelijk stoppen met geld verkwisten aan openbaar vervoer als de gebruikers als verwende kinderen hun neus ophalen voor minder dan 10 treinen per uur tussen een paar provinciestadjes. Ik zou zeggen, ga eens een keertje met de trein in Noorwegen rondreizen zodat je je een kunt inleven in het beeld dat meer dan eens in de twee uur een trein al een ongekende luxe is.


In welk opzicht is het nou weer logisch om met Noorwegen te gaan vergelijken? Noorwegen is in oppervlakte tien keer groter dan Nederland en heeft maar 4,5 miljoen inwoners. De treinen stoppen in de meest ongure plaatsen, waar je echt geen halfuursdienst nodig hebt. Bovendien heeft Noorwegen mede door de vele bergen en tunnels alleen maar enkelspoor. Je kan dus gewoon niet meer treinen laten rijden op een gegeven moment.

Iets met appels en boormachines met elkaar vergelijken %02%

Is het voor Arriva niet mogelijk om een alternatief pad te krijgen, waarmee kort na de sprinter naar Dordrecht (v. :26/:56) te vertrekken. Dat zou dan :00/:30 worden. Zo'n 8 minuten voor zijn huidige pad. De intercity naar Nijmegen vertrek om :05/:35, dus daar zou prima tussendoor gereden moeten kunnen worden lijkt me. En kunnen goederentreinen naar Valburg sowieso niet al van dit pad gebruik maken? Of gebeurt dat sowieso al?

Nadeel van bovenstaand idee is wel dat de overstap in Tiel van 23 naar (3)1 minu(u)t(en) gaat. Lijkt me ook weer niet wenselijk.

09-12-2019 23:59:19
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (zo 08 dec 2019 19:37:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p717393/): Mss een oplossing voor Ah - Nm, alle treinen hetzelfde gemiddelde snelheid dus IC's moeten dan ook 80 - 100 gaan rijden, daarmee vergroot je de capaciteit en op dat kleine stukje is het verschil niet significant.
Gewoon ff 'out of the box' denken


Ook bij Prorail zijn ze al eens op die manier uit de doos gekomen. Homogeniseren noemen ze dat. 80-100 is wel erg optimistisch, stoptreinen halen een gemiddelde van 60 niet eens. Kost 6 minuten voor een IC, ofwel 50% mee reistijd.

10-12-2019 01:11:52
Henk1619
Henk1619
Quote
Trainplaza (ma 09 dec 2019 23:51:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717527/):
Quote
Henk1619 (za 07 dec 2019 01:15:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p717319/):

Die stopper uit Tiel niets te zoeken op de hoofdlijn...


Zou ik eens mogen vragen wie dat bepaalt? Het spoor is bedoeld voor treinen. Treinen in de breedste zin van het woord, lijkt me. Dat is ook zo mooi. Dure infra die ook nog eens de nodige ruimte inneemt kan door zowel goederentreinen als personentreinen gewoon gebruikt worden. Omdat we in Nederland de situatie hebben dat het spoor op sommige plekken erg veel gebruikt (lees: vol) is, moet er dus een goede verdeling gevonden worden in wat wanneer mag rijden. Uiteindelijk is het laatste woord bij Prorail. Prorail mag toch gewoon de aanvraag van Arriva accepteren en de 31100 laten rijden tussen Elst en Arnhem? Als ik me niet vergis rijdt Arriva nagenoeg altijd op tijd, en de keren dat er +2 of +3 aangetikt wordt, is dat meestal omdat men door NS niet op tijd uit Arnhem kon vertrekken.



'Men' bepaalt dit. Don't shoot the messenger, als overleg tussen alle betrokkenen als uitkomst heeft dat de beste oplossing is dat de Betuwe stopper in Elst eindigt dan heeft die toch niks meer te zoeken op de hoofdlijn? Ik geloof dat we het er met zijn allen wel over eens zijn dat het eleganter zou zijn om een paar NSR treintjes te slachtofferen (in welke van de bovengenoemde varianten dan ook) maar blijkbaar vond 'men' het een beter idee om een berg geld uit te geven aan dat kopspoortje...


Quote
Trainplaza (ma 09 dec 2019 23:51:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717527/):
Quote
Henk1619 (ma 09 dec 2019 22:45:50 https://www.somda.nl/forum/15325/p717523/): Nou dan zou ik maar onmiddelijk stoppen met geld verkwisten aan openbaar vervoer als de gebruikers als verwende kinderen hun neus ophalen voor minder dan 10 treinen per uur tussen een paar provinciestadjes. Ik zou zeggen, ga eens een keertje met de trein in Noorwegen rondreizen zodat je je een kunt inleven in het beeld dat meer dan eens in de twee uur een trein al een ongekende luxe is.


In welk opzicht is het nou weer logisch om met Noorwegen te gaan vergelijken? Noorwegen is in oppervlakte tien keer groter dan Nederland en heeft maar 4,5 miljoen inwoners. De treinen stoppen in de meest ongure plaatsen, waar je echt geen halfuursdienst nodig hebt. Bovendien heeft Noorwegen mede door de vele bergen en tunnels alleen maar enkelspoor. Je kan dus gewoon niet meer treinen laten rijden op een gegeven moment.

Iets met appels en boormachines met elkaar vergelijken %02%



Is niet bedoeld als directe vergelijking. Maar ga het eens doen: ergens uitstappen en een uurtje lopen naar de fotostek, 3 uur wachten op de tegentrein, een uur terug lopen naar het station en twee uur wachten op de volgende trein. Erg rustgevend en erg goed voor het besef dat we hier in ongekende weelde leven...

Noorwegen heeft echt wel ruimte om buiten de bergen en tunnels nog wat extra inhaalsporen of dubbelspoor aan te leggen. En kijk ook eens op welke manier rondom Oslo complete lijnen worden verdubbeld en rechtgetrokken als ze dat noodzakelijk achten. Met boormachines en niet door als Flipje appeltjes te eten%08%

Quote
Trainplaza (ma 09 dec 2019 23:51:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p717527/):
Is het voor Arriva niet mogelijk om een alternatief pad te krijgen, waarmee kort na de sprinter naar Dordrecht (v. :26/:56) te vertrekken. Dat zou dan :00/:30 worden. Zo'n 8 minuten voor zijn huidige pad. De intercity naar Nijmegen vertrek om :05/:35, dus daar zou prima tussendoor gereden moeten kunnen worden lijkt me. En kunnen goederentreinen naar Valburg sowieso niet al van dit pad gebruik maken? Of gebeurt dat sowieso al?

Nadeel van bovenstaand idee is wel dat de overstap in Tiel van 23 naar (3)1 minu(u)t(en) gaat. Lijkt me ook weer niet wenselijk.


Door het enkelspoor is de tegentrein dan ook 8 minuten eerder, mooi op tijd om een kruisingsconflict met diezelfde stopper naar Dordt te veroorzaken. En er was ook nog iets met beperkte perroncapaciteit in Ah. Even geen motivatie om uit te pluizen of je daar niet ook nog tegen aan gaat lopen.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 10-12-2019 01:13


10-12-2019 03:45:26
Frontier
Frontier
Het is een bijzonder malle vergelijking en als je kennelijk zo’n Noorwegen-fetisj hebt zou je toch beter moeten weten. De frequenties van treinen zijn in Noorwegen zo laag omdat de vraag laag is, aangezien iedereen daar tussen de (grote) steden per vliegtuig reist, waarvan de frequenties vanzelfsprekend zeer hoog zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-12-2019 05:52:35
anton_
anton_
Quote
gvttreinen (za 07 dec 2019 12:07:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p717325/): De Betuwe heeft ook recht op goede rechtstreekse verbindingen

Leuke stelling.

Ik heb wat vragen.
- 1 wat is de Betuwe? Ligt Elst ook in de Betuwe ? Elst heeft nu al een rechtstreekse verbinding met Arnhem en Nijmegen
- 2 wat zijn goede verbindingen ? ( eens per twee uur lijkt in sommige delen van Europa al aardig goed te zijn )
- 3 Heeft de Betuwe ook recht op een goede rechtstreekse verbinding met Nijmegen ?
- 4 Heeft de Betuwe ook recht op een goede rechtstreekse verbinding met Rotterdam / Amsterdam ?
- 5 Heeft de Betuwe ook recht een op goede rechtstreekse verbinding met Arnhem, als er maar een persoon in de trein zit. ( zo nee, bij welk aantal personen heeft heeft de Betuwe dat recht dan wel ? )

10-12-2019 06:44:01
slifor2
slifor2
Prorail is enigszins geschrokken van de bijzonder felle en groot aantal reacties van bijna alle vervoerders mbt de sanering Oudewater en geeft daarom extra tijd om te verduidelijken waarom niet gesaneerd zou moeten worden. Het veranderd echter niet het standpunt van Prorail om Odw te saneren.........

Laatst bewerkt door slifor2 op 10-12-2019 06:44

10-12-2019 09:23:35
sjoerd
sjoerd
Dat zou betekenen dat ProRail nog oren en ogen heeft en ze gebruikt. Nu nog een goede interne discussie over de opruimwoede. En dan heb ik het niet alleen over de wensen van de goederenvervoerders.%03%

10-12-2019 10:49:54
Henk1619
Henk1619
Quote
Frontier (di 10 dec 2019 03:45:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p717530/): Het is een bijzonder malle vergelijking en als je kennelijk zo’n Noorwegen-fetisj hebt zou je toch beter moeten weten. De frequenties van treinen zijn in Noorwegen zo laag omdat de vraag laag is, aangezien iedereen daar tussen de (grote) steden per vliegtuig reist, waarvan de frequenties vanzelfsprekend zeer hoog zijn.


Lees even alle berichten, ik had al geroepen dat het geen directe vergelijking was. Maar als je er op staat om toch te gaan vergelijken, kijk dan eens naar de Rørosbane. Een hand vol treintjes per dag op een lijn met plaatsen van een paar duizend inwoners. Een soort oostelijke Betuwelijn dus, alleen dan met wat grotere reisafstanden er tussen maar dat zou in combinatie met een gebrek aan autosnelwegen en een bizar lage maximumsnelheid juist in het voordeel van de trein moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe je tussen die plaatsen had willen reizen per vliegtuig...

10-12-2019 11:48:38
sjoerd
sjoerd
Op zich is het redelijk om op de Noorse lijnen een tweeuursfrequentie te bieden. Maar daar staat tegenover dat de zijlijnen in Noorwegen vaak van de hoofdlijn naar nergens leiden. De oostelijke Betuwelijn ligt eigenlijk tussen een eindstation (Tiel) en een Sprinterknooppunt (Elst), en dan wil je meer kans geven op een aansluiting aan twee zijden (hoewel die aansluiting aan beide zijden, zowel te Tiel als te Elst, niet zo best is. Daarom rijdt men in Elst door naar Arnhem, en is Tiel doorgaand verbonden met Utrecht. En dan heeft een uurdienst of zelfs een halfuurdienst wel degelijk zin. Dat is nog maar alleen de exploitatiekant van het verhaal.
Feitelijk zou de Betuwelijn doorgaand moeten worden uitgebaat, bijvoorbeeld Nijmegen - Geldermalsen - Rotterdam, met sneltreinen, waarvoor de lijn qua ligging heel geschikt zou zijn, en waardoor je drukke punten als Arnhem, Utrecht en Gouda kunt mijden. Helaas is de infra er niet meer voor geschikt, maar dat kon voor de Tweede Wereldoorlog nog wel. Ook in die zin heeft de lijn een grote (potentiële) vervoerswaarde.

10-12-2019 13:25:10
Henk1619
Henk1619
Kijk eerst even wat Rørosbane met elkaar verbindt%02%

En voor wat betreft zijlijnen naar nergens gaat dat nu juist in Noorwegen niet op aangezien die nu juist uitkomen in belangrijke havensteden of touristische oorden. Dat die geen enorme omvang hebben naar onze maatstaven is waar. Maar je gaat niet voor je lol naar een plaats als Elst terwijl dat nergens in Noorwegen wel een belangrijke functie heeft.

Een aansluiting is een aansluiting of je dat nu eens per dag doet of ieder 5 minuten. Ik zie niet zo waar dat invloed heeft op je frequentie anders dan waar je (ik noem maar wat) eens in de 4 uur een trein zou hebben je in een land met vele knoopunten en alternatieve routes aan het ene uiteinde een goede aansluiting van 10 minuten kunt hebben en als consequentie aan het andere uiteinde een aansluiting van 3 uur.

Met de stelling dat de treinen op de Betuwelijn maar al die vlekjes op de landkaart moeten gaan overslaan omdat het zo'n mooie doorgande route is ga je vast vrienden maken%08%

10-12-2019 15:21:17
sjoerd
sjoerd
Denk ik ook. Kan er weer een paar kilometer geluidsscherm bij!
Toch is het idee om stillere lijnen meer levensvatbaarheid te geven, terwijl de boel elders dichtslibt, nog niet zo gek; het zorgt ook plaatselijk voor meer kansen voor de dorpen.%02%

10-12-2019 17:36:01
phantom
phantom
Geluids scherm = werk voor prorail en aannemers,die zullen dat dus ok vinden
Infra aanpassen voor zoveel miljoenen/miljard op bv de betuwelijn = werk voor prorail en aannemers,die zullen dat dus ok vinden.
Echter vraag ik me af of de belasting betaler,dat ok vind voor zulke hoge bedragen, en of bewoners langs de lijn dat wel ok vinden.
Die nieuwe (deels oude nieuwe) infra,het heeft er immers al is gelegen,die kan zorgen voor extra geluids en trillings overlast.
Extra drukte en wellicht her en der een "spel" om mensen land afhandig te maken omdat die infra anders niet kan worden aangepast,lijkt me ook nog een "dingetje"
Is de vraag, weegt die zak met "extra kansen voor een plaats" (voor die inwoners langs een spoorlijn) op tegen de grote som geld voor dat plan en de bijkomende ongemakken voor die inwoners ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-12-2019 17:47:21
broek53
broek53
Even terzijde: je geeft voortdurend blijk van een volkomen foutief beeld van Prorail, alsof die organisatie staat te trappelen om Bob de Bouwer te spelen, met de suggestie eronder dat het er nog aan verdient ook. Allemaal niet waar.

10-12-2019 18:02:47
phantom
phantom
Jij zegt t,ik gok dan met inside kennis over dat bedrijf ?
Ik als aanschouwer aan de zijlijn zeg enkel wat ik denk

Maar als Prorail niet staat te springen om Bob de Bouwer te spelen,of iemand anders daartoe opdracht te geven,wie "dwingt" prorail dan om dat wel te doen ?
Wie dwingt PR om wissels en andere infra weg te halen,terwijl deze nog vaak uiterst zinnig en nuttig kan zijn ?
Als PR het niet is en vervoerders moeten daar wel hun beklag doen in de hoop op verandering van gedachte's,dan staan ze duidelijk bij de verkeerde op de stoep %08%
Wie z'n portemonnee word dan gespekt als PR zulk soort klussen doet ?
PR doet dat vast niet voor nop,dus er moet iets aan de strijkstok blijven hangen en als dat niet bij PR is,en hun krijgen niks voor het gedane werk,dan zou ik me als PR effe serieus achter de oren krabben

Dat vind ik dan als aanschouwer aan de zijlijn wel interessante vragen.

Als er dan op infra gebied iets niet goed gaat of on nodig word verwijderd,dan kunnen we met z'n allen tenminste in het vervolg de juiste naam/persoon hier noemen %02%

Laatst bewerkt door phantom op 10-12-2019 18:04


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-12-2019 18:05:17
PeterJ
PeterJ
Saneren is ook een vorm van bouwen en ook niet gratis lijkt me.

10-12-2019 18:23:20
thom
thom
Je moet gewoon eens verdiepen in de redenen waarom men bepaalde werken uitvoert in het daglicht van hoe Prorail daar hun visie op heeft.

Overbodige infra verwijderen heeft als doel het reduceren van storingen, bijvoorbeeld een wissel wat er niet is kan ook niet gestoord raken.
Een tweede is het reduceren van onderhoudskosten, iets wat er niet is hoef je ook niet meer te onderhouden.

Of je het met hun eens bent of niet in hun beweegredenen, Prorail is de beheerder van de infra en zal vanuit dat oogpunt besluiten maken en handelen.

Vanaf de zijlijn zeggen hoe jij iets opvat is wel erg makkelijk, omdat je je dan blijkbaar vrijpleit van het verdiepen in de materie voor je iets roept...

10-12-2019 18:49:08
PeterJ
PeterJ
Wanneer verdien je de onderhoudskosten terug als je de boel eerst saneert? Daar gaat toch jaren en jaren overheen?

ProRail heeft gewoon een visie dat alles zonser wissels briljant werkt, maar gaat compleet voorbij aan situaties waarin er bijgestuurd moet worden met alle negatieve effecten van dien.

Kijkend naar Oostenrijk in de besneeuwde gebieden: elk station heeft daar de luxe van dubbele overloopwissels waardoor bijna altijd doorgereden kan worden bij overlast. Maar ProRail zou zoiets juist zien als een probleen.

10-12-2019 19:35:51
thom
thom
Ik had het over de visie van Prorail, niet dat dat ook de mijne is he

Per Saldo verdien je het pas na jaren terug, maar de kosten van opbreken komen uit potje B, en de onderhoudskosten uit potje A zijn gedaald

10-12-2019 20:39:57
jordibont
jordibont
Quote
PeterJ (di 10 dec 2019 18:49:08 https://www.somda.nl/forum/15325/p717626/):Kijkend naar Oostenrijk in de besneeuwde gebieden: elk station heeft daar de luxe van dubbele overloopwissels waardoor bijna altijd doorgereden kan worden bij overlast. Maar ProRail zou zoiets juist zien als een probleen.


Gefeliciteerd met het niet benoemen van de echte reden voor dit verschil, u gaat door voor de koelkast.
De politiek in Oostenrijk zal wel veel meer investeren in spoorinfrastructuur.
In Nederland wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en weigert men fatsoenlijk te betalen voor infrastructuur. Als het kabinet écht van plan was het spoor aantrekkelijk te maken, zou er wel goed geïnvesteerd worden in ERTMS, wissels en vrije kruisingen.
Nu is ProRail een makkelijk pispaaltje;
Politiek: "ProRail, jullie moeten beter je best doen, zodat bij sneeuw het treinverkeer niet in de soep loopt!"
ProRail: "Dat kan maar dat kost wel €200 miljoen"
Politiek: "ProRail, jullie moeten beter je best doen, zodat bij herfstweer het treinverkeer niet in de soep loopt!"
Und so weiter....

10-12-2019 23:29:43
Henk1619
Henk1619
De politiek moet zus, de politiek moet zo. Je kunt de politiek verwijten dat maar een fractie van de inkomsten uit infra worden geinvesteerd in infra. Bij het spoor is sprake van negatieve inkomsten dus weinig basis voor meer spoorinfra die bovendien voor nog grotere exploitatieverliezen gaat zorgen.

Oostenrijk heeft nog veel stations met overloopwissels en zijsporen omdat er daar nog een omvangrijk netwerk van lokaal goederenvervoer is (al wordt dat ook langzaam minder). Toen wij dat hier nog hadden was ook een aanzienlijk deel van de huidige haltes ook nog voorzien van dergelijke wissels en sporen. Prorail is hierin een gemakkelijke pispaal maar dat bedrijf doet dit gewoon als sluitstuk van een tientallen jaren oude NS traditie.

Het beeld van niets investeren in spoorinfra herken ik totaal niet. Je kunt moeiteloos een lijstje maken van 25 aangelegde fly overs in de afgelopen 25 jaar. In die periode zijn er ook heel wat lijnen viersporig gemaakt en compleet nieuwe lijnen aangelegd. De periode van afbraak was toch echt in de 30 jaar daarvoor.

ERTMS gaat ten onder aan alle politieke bijbedoelingen. Waarom zou het spoor aantrekkelijker worden met een duur en ondoordacht systeem? De lappendeken van veiligheidssystemen wordt er alleen maar weer eentje groter door.

11-12-2019 23:21:30
seinhuis
seinhuis
(Dubbele post)

11-12-2019 23:21:46
seinhuis
seinhuis
Gouda spoor 11 staan 2 stootjuks achter elkaar. Zeker gedaan voor de jonge buschauffeurs

12-12-2019 00:41:46
Frontier
Frontier
Quote
jordibont (di 10 dec 2019 20:39:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p717649/): Gefeliciteerd met het niet benoemen van de echte reden voor dit verschil, u gaat door voor de koelkast.
De politiek in Oostenrijk zal wel veel meer investeren in spoorinfrastructuur.
In Nederland wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en weigert men fatsoenlijk te betalen voor infrastructuur. Als het kabinet écht van plan was het spoor aantrekkelijk te maken, zou er wel goed geïnvesteerd worden in ERTMS, wissels en vrije kruisingen.
Nu is ProRail een makkelijk pispaaltje;
Politiek: "ProRail, jullie moeten beter je best doen, zodat bij sneeuw het treinverkeer niet in de soep loopt!"
ProRail: "Dat kan maar dat kost wel €200 miljoen"
Politiek: "ProRail, jullie moeten beter je best doen, zodat bij herfstweer het treinverkeer niet in de soep loopt!"
Und so weiter....

Er zou al een wereld te winnen zijn op financieel gebied als ProRail eens zou stoppen met massaal geld pompen in het streven naar 'de illusie der honderd procent veiligheid'. Er worden honderden miljoenen verkwanseld aan viaducten, tunnels, hekwerken, propagandamateriaal en weetikveel wat nog meer. Of doet men zulks in Oostenrijk ook?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

12-12-2019 08:33:32
sjoerd
sjoerd
Daar ga ik helemaal in mee. We hebben echter wel te maken met een algehele verwijtcultuur en een claimcultuur. Die zijn min of meer te wijten aan de illusie dat alles in het leven maakbaar is, en dus ook veiligheid.
Als er fouten of nalatigheden worden vermoed, moet Barbertje meteen hangen en liefst aan een heel hoge mast. Schande. En dat zij me dit hebben aangedaan...
Dan krijg je een soort zenuwenoorlog: alle risico moet worden afgevangen op straffe van een vette claim of zelfs ontzetting uit je baan, taak of functie.
En eerlijk is eerlijk: soms heb ik ook zin in blaming and shaming: als ik het volkomen oneens ben met bedrijfsbeleid. Voorbeelden te over.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-12-2019 08:34

12-12-2019 08:37:57
hw1969
hw1969
Wat ontbreekt zijn politici die een integrale visie hebben op verkeersveiligheid en die een afweging maken van het nut van elke geïnvesteerde euro. Naar mijn mening is er veel meer veiligheidswinst te behalen in het verbeteren van de lay out van kruispunten, fietspaden, enzovoorts. Maar omdat het spoorverkeer zo fijn tastbaar en reguleerbaar is en maatregelen een vorm van politieke daadkracht suggereren is het rendement van die euro niet meer zo hoog.
Investeren in spoorwegveiligheid heeft ook veel goeds gebracht.

12-12-2019 09:15:30
train85
train85
Quote
seinhuis (wo 11 dec 2019 23:21:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717735/): Gouda spoor 11 staan 2 stootjuks achter elkaar. Zeker gedaan voor de jonge buschauffeurs
Spoor 11 te Gd is of wordt kopspoor.

12-12-2019 09:27:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Zo te lezen is het momenteel geen doorgaand spoor, nee

12-12-2019 09:29:24
sjoerd
sjoerd
Quote
hw1969 (do 12 dec 2019 08:37:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p717754/): Wat ontbreekt zijn politici die een integrale visie hebben op verkeersveiligheid en die een afweging maken van het nut van elke geïnvesteerde euro.
Investeren in spoorwegveiligheid heeft ook veel goeds gebracht.

Hopelijk denkt niemand dat ik het bevorderen van veiligheid niet ondersteun. 50 jaar geleden kwamen er jaarlijks spoorwerkers en reizigers om het leven. Maar ik plaats wel kanttekeningen bij wijzen van handelen die schijnveiligheid teweegbrengen en/of de bewegingsvrijheid in brede zin belemmeren.

12-12-2019 10:27:32
DDZ7504
DDZ7504
Quote
train85 (do 12 dec 2019 09:15:30 https://www.somda.nl/forum/15325/p717762/):
Quote
seinhuis (wo 11 dec 2019 23:21:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717735/): Gouda spoor 11 staan 2 stootjuks achter elkaar. Zeker gedaan voor de jonge buschauffeurs
Spoor 11 te Gd is of wordt kopspoor.
Is een kopspoor, het wissel is weggehaald. Er is een nieuw stootjuk direct aan het einde van het perron geplaatst maar het oude juk, aan het eind van het spoortje, staat er ook nog.


DDZ in dienst, ik blij!

12-12-2019 10:42:12
gvttreinen
gvttreinen
Heeft iemand daar beeld van, of het spoor doorloopt achter het nieuwe juk?

12-12-2019 12:20:33
ToH
ToH
Ik zal maar niks zeggen over de verbloemde nare opmerking van seinhuis. Die "jonge buschauffeurs" zijn net zoveel machinist als de mensen bij NS, Arriva, Cargo etc.
Ze rijden echter alleen op een korter traject en ander materieel.

Oeps. Heb ik het toch gezegd.

12-12-2019 17:36:14
phantom
phantom
Quote
sjoerd (do 12 dec 2019 08:33:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p717753/): We hebben echter wel te maken met een algehele verwijtcultuur en een claimcultuur. Die zijn min of meer te wijten aan de illusie dat alles in het leven maakbaar is, en dus ook veiligheid.
Als er fouten of nalatigheden worden vermoed, moet Barbertje meteen hangen en liefst aan een heel hoge mast. Schande. En dat zij me dit hebben aangedaan...


Die "fout" is afgekeken van Amerika denk ik,en er langzaamaan in geslopen en nooit gestopt.
Een simpel voorbeeld van het slaat nergens op(althans vind ik) een amerikaan klaagt een sigaretten fabrikant aan omdat hij goed ziek is geworden vanwege het roken van die fabrikant zn peuken.
Waarschuwingen staan op pakjes peuken en shag,ook daar,en toch beslist een rechter daar dat de man recht heeft op "schade vergoeding"
Sorry hoor,maar elk normaal mens weet dat roken niet goed voor je gezondheid is,als je het dan toch doet moet je de consequenties ok als een grown up person accepteren,maar daar gaat het dan juist mank,de fabrikant krijgt een rechtzaak aan de broek en verliest t ook nog%03%

Het is te zot voor woorden,straks is er nog een helder licht die probeert een zaak te winnen van NS omdat hij gewend is op spoor 4 zijn trein te pakken op X uur(omdat dat altijd zo was) en die is zelfs uitgebreid omgeroepen als zijnde vertrekt voortaan van spoor 5.
Maar omdat meneer dat negeert,komt hij structureel te laat op zn werk en krijgt gelazer,daardoor klaagt hij daarom NS maar aan omdat het de schuld van NS is %03%%08%

Zelfredzaamheid en oplettendheid/nuchter na denken verdwijnt sneller uit de logica die de mens behoort te hebben,dan dat dat wenselijk is.

DE gecreëerde regels en bureaucratie die hiermee gepaard gaat,kost meer als dat het oplevert.
Ook ik zeg niet dat het niet goed is om de veiligheid op een hoog niveau te krijgen en te houden,maar ben het wel eens met sjoerd z'n laatste bericht,je kan ook doorslaan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

18-12-2019 07:27:13
b2py
b2py
Treinverkeer Groningen - Assen een maand dicht voor verbouw Europapark en aansluiting Vork. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155390/Maand-lang-geen-treinen-tussen-Assen-en-Groningen

18-12-2019 16:02:26
Marco
Marco
Quote
b2py (wo 18 dec 2019 07:27:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p718181/): Treinverkeer Groningen - Assen een maand dicht voor verbouw Europapark en aansluiting Vork. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155390/Maand-lang-geen-treinen-tussen-Assen-en-Groningen

In het originele bericht van RTV Noord hebben ze het over Gn - Gerp:
Quote
De bedoeling is dat treinen tijdens die werkzaamheden station Groningen Europapark als eindstation kunnen gebruiken.

Hoewel het aansluiten van de Vork vast wel een weekendje zal kosten, zou het al een hele verbetering zijn als alleen dit kleine stukje er een hele maand uit moet.

18-12-2019 16:48:34
michaben
michaben
Goed lezen: NA deze werkzaamheden is Gerp geschikt voor kerende treinen, waardoor bij de volgende werkzaamheden Asn - Gerp open kan blijven.

18-12-2019 20:55:04
Noordster
Noordster
Prorail zelf beweert dit: https://www.prorail.nl/projecten/groningen-spoorzone/nieuws/voorjaar-2020-grote-spoorwerkzaamheden-groningen (ook niet echt helder trouwens, maar ja)

Laatst bewerkt door moderator op 18-12-2019 21:45

18-12-2019 22:47:26
cuneo56
cuneo56
Kan iemand me in dit kader vertellen wat men daar bedoeld met het aanleggen van een keervoorziening op Europapark. Als ik goed heb nagekeken liggen de huidige sporen daar allemaal aan een perron met aan beide kanten een bediend sein.
Wat is er nog meer nodig zolang je niet met getrokken treinen gaat rijden?

18-12-2019 23:08:21
Steen
Steen
Quote
cuneo56 (wo 18 dec 2019 22:47:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p718268/): Kan iemand me in dit kader vertellen wat men daar bedoeld met het aanleggen van een keervoorziening op Europapark. Als ik goed heb nagekeken liggen de huidige sporen daar allemaal aan een perron met aan beide kanten een bediend sein.
Wat is er nog meer nodig zolang je niet met getrokken treinen gaat rijden?


Bediende seinen is het enige wat ik kan verzinnen.

18-12-2019 23:13:40
seinhuis
seinhuis
En wissels.


O, wacht. Daar is ProRail allergies voor.

18-12-2019 23:35:57
cuneo56
cuneo56
En die zijn beide aanwezig..........

18-12-2019 23:36:35
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor. Er zijn zat plaatsen waar gekeerd kan worden, waar geen wissels liggen. Het enige dat je behoeft te doen is zorgen dat er één trein tegelijk op het enkelsporige traject rijdt, want iedere volgende blokkeert het keren. Maar ik ken de toekomstige layout niet van wat hier cryptisch De Vork wordt genoemd. In het geval daar wel wissels komen, is het traject waarover in feite een enkelspoorbedrijf naar Europapark wordt onderhouden, korter.
Er kan ook gekeerd worden op alle stations tussen Gouda en Rotterdam Noord Goederen, en daar staan ook alleen seinen en liggen er geen wissels.
We hebben (zonder lidwoord) Barendrecht Vork, en we hadden "Vork" bij Elst. Het is een plek waar een splitsing ligt, die deel uitmaakt van een driehoek. En dat is bij Groningen ook zo, want Waterhuizen Aansluiting, Onnen Noord en Groningen Losplaats vormden een spoordriehoek, waarvan Vork nu de aansluiting bij de voormalige losplaats wordt.

19-12-2019 02:49:24
Henk1619
Henk1619
Voor een driehoek Wha-Onn-Gnl moet je denk ik terug naar de tijd van de klassieke beveiliging. Toen was het huidige Hrna-Onn viersporig waarbij het spoor uit Wha pas bij Onn aansloot op de rest. In die tijd keerde het bakkie in de heuveldienst gewoon op de gesloten overweg. Het grote "voordeel" van het automatiseren was dat keren op de overweg niet meer kon en zoals je van een autistisch bedrijf mag verwachten resulteerde dat in het ombouwen van het spoor naar Wha in een kopspoor, tenslotte zou keren op een hoofdspoor resulteren in een onnodig gesloten volgende AHOB. Het spoor uit Wha werd bij Hrna aangesloten op het spoor uit Gnl. Na oneindig gejank van omwonenden, die het gepruttel van een omlopende rangeerloc voor de deur wat minder grappig vonden, bleek met een seintje extra het hele keerprobleem op de hoofdlijn ineens niet meer te bestaan...

Sindsdien bestaat de driehoek uit Wha-Hrna-Gnl. En daarbij kun je nog als opmerking plaatsen dat keren op Gnl alleen maar op het doorgaand spoor Gn ri Wha kan en niet op het emplacement. Wanneer die mogelijkheid is ingeperkt weet ik zo even niet. Wie kritisch is over het saneren van Prorail moet zich vooral eens verdiepen in de historie. Het wisselvandalisme was in het goede oude NS bedrijf echt vele malen extremer dan tegenwoordig...

19-12-2019 09:13:20
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat we dezelfde driehoek bedoelen, Henk1619; ik heb alleen getwijfeld of ik de zuidelijke locatie Haren Aansluiting of Onnen Noord zou noemen. Op sporenplan komt Haren Aansluiting qua afko niet voor, en Onnen Noord wel. Strikt genomen gaat het om Hrna, omdat beveiligingstechnisch nog een kort spoor bestaat tussen Onn en Hrna.
Het vierde spoor tussen Onnen Noord en Haren Aansluiting is wellicht opgebroken toen de overweg daar een Ahob kreeg, want daarin "mochten" maximaal drie sporen liggen. Ik kan die datum wel eens opzoeken in mijn BVS-verzameling.

19-12-2019 12:01:45
broek53
broek53
Wat betreft het (niet) keren in Europapark is het van belang te weten dat in deze buitendienststelling het vierde spoor tussen Groningen en Europapark wordt gebouwd, waarbij op Europapark zelf de sporen richting Assen ook worden verlegd. Er komt aan de zuidkant een spoor met zijperron bij (het nieuwe spoor Gn - Asn) en het spoor Asn - Gn wordt verlegd naar de andere kant van het bestaande perron. Kortom: er zit best wat werk rond Europapark en wat niet meehelpt, is dat de bestaande bovenleidingportalen over lange afstand in het tracé van het toekomstige vierde spoor staan, zodat er niet veel voorgebouwd kan worden.

19-12-2019 12:25:45
ToH
ToH
Zo oud is dat station toch nog niet? Hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen bedenken?

19-12-2019 12:40:51
waalkade
waalkade
Daar zal wel geen budget voor geweest zijn.%08%
Heeft men rond Europapark geen pech gehad met de bodemgesteldheid?
Ik zag al lange tijd big bags met zand daar, schijnbaar om de grond wat aan te drukken.

Laatst bewerkt door waalkade op 19-12-2019 12:44

19-12-2019 12:58:35
broek53
broek53
Quote
ToH (do 19 dec 2019 12:25:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p718300/): Zo oud is dat station toch nog niet? Hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen bedenken?
Jawel, dat heeft men ook, in de zin dat er bij de bouw van het huidige Europapark rekening mee is gehouden dat er een spoor bij kan komen op de manier waarop het nu wordt uitgevoerd. Alleen was de besluitvorming nog niet zodanig dat het meteen is aangelegd, blijkbaar. Dat zie je al aan het bestaande perron (340 meter) dat is gebaseerd op het stoppen van intercity's, terwijl het nieuwe perron korter wordt en alleen geschikt is voor sprinters. Kennelijk is de gedachte functie dus (ook) veranderd.

21-12-2019 16:03:14
cuneo56
cuneo56
Quote
gvttreinen (do 12 dec 2019 10:42:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p717771/): Heeft iemand daar beeld van, of het spoor doorloopt achter het nieuwe juk?

Die was ik vergeten :
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?099,9153183

Het dubbele Juk in Gouda

Laatst bewerkt door cuneo56 op 21-12-2019 20:32

21-12-2019 16:10:19
cuneo56
cuneo56
Na vorige week het dubbele juk in Gouda bewonderd te hebben , vandaag weer zo'n merkwaardige Prorail oplossing gezien;
Spoor 3 in Horst -Sevenum is kennelijk na een aantal jaren geklemd ( de wissels dan) te zijn geweest nu min of meer definitief niet meer bruikbaar.
Aan de perronwand is een hek verschenen en maar liefst 6 bielsen kruisen met afsluitbord zijn in dat spoor geplaatst.
Als aannemer zou ik blij zijn met zo'n opdracht, maar nut en noodzaak ontgaan me hier volledig