Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
09-11-2019 21:35:33
Tim82
Tim82
Door het weghalen van wissels 13A/B, 25A/B en 27A/B kunnen de sporen in Hoorn worden verlengd voor treinen tot 12 bakken, wat een wens is van NS en de gemeente Hoorn. De bewaakte fietsenstalling wordt gesloopt en gaat naar de achterkant van het station, en de traverse verbreed (of verplaatst?) waardoor ook het overpad kan worden weggehaald.

Ik geloof dat het wel de bedoeling is dat er een nieuw wissel komt om van spoor 1 en 2 naar Obd te kunnen en vice versa. De overweg aan die kant gaat ook weg dus dan zou er wat meer ruimte ontstaan.

Laatst bewerkt door Tim82 op 09-11-2019 21:57

09-11-2019 23:48:21
AlbertP
AlbertP
Als ik dit goed lees, moet je dus straks door de poortjes naar het andere perron om over te stappen? Of zit er een oplossing daarvoor in de plannen voor de traverse verwerkt?

10-11-2019 08:14:53
geert
geert
Dat is op wel meer plekken: Hilversum. Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Sloterdijk

10-11-2019 08:43:31
ErikvR
ErikvR
Zolang dat viaduct / tunnelproject niet opgestart is ( en daar doen ze nu al 10-tallen jaren over omdat de infrastructuur rondom de overweg Keern nog steeds dat niet toelaat) zie ik deze saneringen niet plaatsvinden. Daarnaast bij verwijderen overweg station zijn de minder-validen in het nadeel want die moeten dan met de lift over de traverse over de sporen 1 en 2 heen. Daarnaast de fietsenstalling is er deels op gericht de binnenstad te en het plein voor het station te ontlasten. Aan de achterzijde is er genoeg ruimte voor nieuwe fietsenstallingen ( ook een al jaaaaaaren lopend project incl. verhuizing busstation wat daardoor ook de aansluiting binnenstad verliest.

Grootste struikelblok voor zie ik echter in restant traject Hn - Ekz. Dat is na Hnk enkelsporig en niet gezien de daar liggende stationsinfra geschikt voor meer dan 10-bakken. Afgezien van de stroomvoorziening. Afgelopen jaren was het zo dat als in Hn 2 DD-treinen tegelijk vertrokken de stroom bijna volledig onderuitging door de hoge piekbelasting van oa de 1700 ( incl. dubbel-stellen)


10-11-2019 09:07:34
broek53
broek53
Ik denk dat we blij mogen zijn dat er nu ten minste een masterplan voor het station is of in de maak is. Het is al verbazingwekkend dat een zo druk overpad nog bestaat, dus dat dat weg gaat, lijkt mij uitermate voor de hand te liggen. De traverse in zijn huidige omvang kan dat niet aan (dat heb ik ooit besproken toen de traverse een jaar of tien geleden opgeknapt moest worden), dus moet er een grotere komen (of een tunnel) en daarin kun je eventueel een interwijkverbinding los leggen van de poortjes. Hoorn - Enkhuizen is inderdaad een fors knelpunt voor twaalfwagentreinen, maar dat hoeft je niet tegen te houden Hoorn er wel geschikt voor te maken. De druk zal wel flink zijn, omdat de treinen op Asd - Hn voorshands de A2-corridor richting Eindhoven op moeten. Hoorn kan daarmee zoiets worden als Alkmaar voor de route Amsterdam - Den Helder.

11-11-2019 19:05:32
anton_
anton_
Quote
ErikvR (zo 10 nov 2019 08:43:31 https://www.somda.nl/forum/15325/p715415/): Grootste struikelblok voor zie ik echter in restant traject Hn - Ekz. Dat is na Hnk enkelsporig en niet gezien de daar liggende stationsinfra geschikt voor meer dan 10-bakken.
Je kunt toch met 12 bakken uit Asd komen en in Hn 4 bakken achter laten ?

11-11-2019 20:08:35
ErikvR
ErikvR
en waar laat je die dan gezien de drukke bezetting van dit station en maar 3 perronsporen ? Of je laat ze staan en de tegentrein koppelt weer aan, maar dan moeten ze wel van spoor wisselen gezien het vervolgtraject of ze worden afgerangeerd, maar dan loop je vast op een overweg achter het station en de toegang tot de "vrije baan" die daar achter ligt.

11-11-2019 20:11:54
ErikvR
ErikvR
Overigens vanmorgen waren er werkzaamheden aan de wissels gezien vanaf de Biltstraat ri LAK. Niet duidelijk wat de plannen zijn maar in de straat nabij de laatste overweg voor het wisselcomplex staan een aantal KROL's en lorries met apparatuur gestald, welke via de overweg in het spoor geplaatst zullen worden.

11-11-2019 21:07:02
daniel81
daniel81
Quote
ErikvR (ma 11 nov 2019 20:08:35 https://www.somda.nl/forum/15325/p715533/): en waar laat je die dan gezien de drukke bezetting van dit station en maar 3 perronsporen ? Of je laat ze staan en de tegentrein koppelt weer aan, maar dan moeten ze wel van spoor wisselen gezien het vervolgtraject of ze worden afgerangeerd, maar dan loop je vast op een overweg achter het station en de toegang tot de "vrije baan" die daar achter ligt.

Keren op Hnk?

11-11-2019 21:09:56
ErikvR
ErikvR
dan betekent dat op zicht rijden naar Hnk, echter aan de Hoornse zijde liggen daar geen wissels alleen aan de kant van Ekz ligt een overloop naar het opstelspoor. Tussen Hn en Hnk ligt wel een overloop net achter de overweg in Hoorn maar dan betekent dat wel dat de bewuste overweg om de haverklap gesloten is

11-11-2019 21:34:41
thom
thom
Quote
ErikvR (ma 11 nov 2019 20:11:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p715534/): Overigens vanmorgen waren er werkzaamheden aan de wissels gezien vanaf de Biltstraat ri LAK. Niet duidelijk wat de plannen zijn maar in de straat nabij de laatste overweg voor het wisselcomplex staan een aantal KROL's en lorries met apparatuur gestald, welke via de overweg in het spoor geplaatst zullen worden.

Op de Maliebaan geldt op maandagen overdag een standaard onderhoudsrooster.

11-11-2019 21:37:38
ErikvR
ErikvR
ja mbt grasmaaien in de spoorberm wel, want dat werd ook gedaan vandaag

12-11-2019 00:15:31
thom
thom
Nee, in het algemeen, de lijn is daar standaard tot 16:00 volledig buiten dienst.

12-11-2019 21:27:58
ErikvR
ErikvR
Nabij overweg Kardinaal de Jongweg in Ut stond ook een krol afgesteld
Quote
thom (di 12 nov 2019 00:15:31 https://www.somda.nl/forum/15325/p715558/): Nee, in het algemeen, de lijn is daar standaard tot 16:00 volledig buiten dienst.

14-11-2019 14:40:04
seinhuis
seinhuis
Op Gouda verdwijnt per 9-12 wissel 159, waardoor spoor 11 een kopspoor wordt. Ook de restant van spoor 9, inclusief wissel 263 en 265 zullen verdwijnen.

15-11-2019 10:13:45
FourRoses
FourRoses
Quote
ErikvR (zo 10 nov 2019 08:43:31 https://www.somda.nl/forum/15325/p715415/): Zolang dat viaduct / tunnelproject niet opgestart is ( en daar doen ze nu al 10-tallen jaren over omdat de infrastructuur rondom de overweg Keern nog steeds dat niet toelaat) zie ik deze saneringen niet plaatsvinden. Daarnaast bij verwijderen overweg station zijn de minder-validen in het nadeel want die moeten dan met de lift over de traverse over de sporen 1 en 2 heen. Daarnaast de fietsenstalling is er deels op gericht de binnenstad te en het plein voor het station te ontlasten. Aan de achterzijde is er genoeg ruimte voor nieuwe fietsenstallingen ( ook een al jaaaaaaren lopend project incl. verhuizing busstation wat daardoor ook de aansluiting binnenstad verliest.stellen)
Het tunnelproject (Carbasiustracé) is al lang opgestart, alleen is deze vlak voor de uitvoering ''on hold'' gezet door de gemeenteraad. Voor hoe lang is echter niet bekend.

15-11-2019 11:16:20
phantom
phantom
Dat kan zomaar te maken hebben met dat PFAS verhaal,dat heeft al vele projecten op slot gegooid.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

15-11-2019 14:08:07
broek53
broek53
Dit project is nog helemaal niet gestart, dus dat kan niet.

15-11-2019 18:28:55
kleine_man
kleine_man
PFAS is alleen aan de orde als er met zand gereden gaat worden.

16-11-2019 11:24:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Iets zegt me dat je daar toch het nodige van moet verplaatsen om een tunnel aan te leggen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-11-2019 20:52:32
daniel81
daniel81
Uiteraard
Maar PFAS zal nooit de oorzaak zijn dat een gemeenteraad een project on hold zet. Daar kunnen eigenlijk maar twee oorzaken voor zijn, namelijk gebrek aan draagvlak onder de bevolking of financiële argumenten.
PFAS is iets wat pas tijdens de uitvoering aan de orde komt; als je al met zand aan het slepen bent moet dat gecontroleerd worden en dat kan de boel vertragen.

Dan hebben we ook nog de PAS (wellicht dat Phantom daarmee in de war is), die hindernis zit er procesmatig tussenin. Ook in dat geval zal het niet de gemeenteraad zijn die de boel on hold zet, maar de PAS (of eigenlijk het niet meer mogen gebruiken van de PAS) kan wel voorkómen dat een project überhaupt opstart.

17-11-2019 12:11:12
phantom
phantom
Nee dat PAS was me ontschoten.
Of een gemeente raad of een regering het nou is,als iets stil komt te leggen dan kan dat volgens mij wel degelijk (ook door het recent bedachte PFAS).
Wat ik had begrepen is dat men voor de start van een project metingen moet laten doen naar de waardes van dat PFAS in de grond van project X.
Zijn de waardes te hoog,dan is t klaar met spitten en word er niet gegraven en gebouwd.
Zo kwam de uitleg op mij over in elk geval


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

17-11-2019 12:27:29
mercurious
mercurious
Quote
daniel81 (za 16 nov 2019 20:52:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p715884/):
Maar PFAS zal nooit de oorzaak zijn dat een gemeenteraad een project on hold zet. Daar kunnen eigenlijk maar twee oorzaken voor zijn, namelijk gebrek aan draagvlak onder de bevolking of financiële argumenten.


Beide argumenten zijn van toepassing: In 2014 waren de voorbereidingen al ver gevorderd om het tunnelproject op te starten. Financieel zouden alle kosten (incl. overschrijding van het budget) alleen door de gemeente Hoorn gedragen worden. Eea. had te maken met te laat aanvragen van subsidie van het Rijk/Provincie/Prorail.
Vooral dit financieele argument zorgde voor veel weerstand. Ook speelde mee dat
uitvoering van het tunnelplan nog voor de gemeenteraadverkiezingen van 2014 opgestart moest worden, het oude college steunde de uitvoering daarvan, men was erg onzeker of het nieuwe college dat ook zou doen (dat had inderdaad geen steun voor het project!)

Andere inzichten zorgen ervoor dat het tunnelproject nu eigenlijk geen prioriteit meer heeft, er is voorkeur om eerst andere aanpassingen te doen, metname de noordkant van het stationsgebied beter benutten.
Leesvoer:

https://www.poortvanhoorn.nl/

http://hoorntunnelnee.nl/station-hoorn-op-de-schop/

22-11-2019 09:12:31
samsam538
samsam538
Tussen station Schiphol en Amsterdam-Zuid worden nieuwe wissels aangelegd waardoor treinen vanaf het HSL-traject kunnen doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.
https://nos.nl/artikel/2311476-ns-vanaf-2023-met-snellere-trein-naar-noord-nederland-ondanks-ongeschikt-spoor.html

Dat kan nu toch ook al zonder extra wissels? De treinen van/naar hsl sluiten aan op de buitensporen en die gaat naar Almere.

22-11-2019 09:16:23
koos
koos
Ware het niet dat bij de vernieuwing van Asdz juist enkele overloopwissels zijn verwijderd. %08%

22-11-2019 09:25:13
MetroRET
MetroRET
Maar waarom heb je die overloopwissels nodig. De 900 maakt te Shl gebruik van dezelfde sporen als de 700/1800.

De huidige paden lopen zelfs netjes achter elkaar, wat het aan elkaar koppelen van de deze dienst niet de grootste uitdaging zal zijn.

22-11-2019 09:32:14
Klaasje
Klaasje
Wat men gaat doen is de middensporen van de Schipholtunnel alleen nog gebruiken voor sprinters:
4x Weesp-Hoofddorp
8x Amsterdam-Hoofddorp
2x Hoorn-Hoofddorp

Daarvoor moeten alle IC's uit Amsterdam Zuid voor Riekerpolder Aansluiting al op de buitensporen rijden. Wissels die dat mogelijk maken van/naar 2 en 3 zijn er nu niet en die worden nu gebouwd. Het schijnt dat van dit bedrag ook de perrons van Almere Buiten worden verlengd. Als je dan de 700/1800, (1)1600 en 2400 aan de HSL doorkoppelt krijg je 6 x per uur een IC-direct over de HSL van maximaal 16 bakken ICNG (ongeveer even lang als 12 bakken klassiek).

22-11-2019 09:39:48
samsam538
samsam538
Waar gaan de treinen van de HSL keren (Thalys, Eurostar en IC Brussel)? Rijden ze door naar Watergraafsmeer? Moet er dan geen flyover komen bij Watergraafsmeer aansluiting?

22-11-2019 09:50:21
ToH
ToH
Laatst zijn er wat seinen rond Almere Buiten enkele meters van plaats veranderd. Heeft dat al te maken met de verlenging?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2019 09:50:27
Klaasje
Klaasje
In ieder geval de Eurostar en Thalys blijven van/naar Amsterdam Centraal rijden zolang station Zuid niet geschikt gemaakt is voor eindigende en startende hogesnelheidstreinen.

22-11-2019 11:01:47
sjoerd
sjoerd
En het zit nog of er op Amsterdam Zuid ruimte komt voor extra sporen. Het tunnelproject voor de snelweg daar staat onder grote druk.
Voor het doorrijden naar en keren op Watergraafsmeer moet alleen de brug over de spoorweg Amsterdam - Weesp worden verdubbeld. De opritten zijn al grotendeels geschikt voor dubbelspoor. Gelukkig heeft men de pijlers in de jaren 30 van de vorige eeuw ook al geschikt gemaakt voor dubbelspoor. Een nieuwe vrije kruising lijkt me dan ook niet nodig.

22-11-2019 11:32:24
broek53
broek53
leeg van en naar de Wgm gaat sowieso niet gebeuren, omdat men het muizengaatje dat station Duivendrecht heet, helemaal heeft volgeplempt met treinen. Kon dat wel, dan heb je een vrije kruising nodig bij wat nu de Muiderstraatweg Aansluiting heet (om de tegenrichting te kruisen dus). Dat gaat dus allemaal niet gebeuren. De betreffende treinen gaan dan alleen voor de overnachting naar de Wgm, keren doen ze op Asdz of in het verlengde ervan, schat ik.

22-11-2019 11:36:34
gvttreinen
gvttreinen
..en dan geen eindpuntreiniging of gaat dat tijdens de rit gebeuren?

22-11-2019 11:48:54
broek53
broek53
Op Amsterdam Zuid c.q. de bedoelde opstelsporen erachter. Eurostar lijkt mij nog wel de grootste uitdaging (letterlijk en figuurlijk).

22-11-2019 11:51:29
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
Klaasje (vr 22 nov 2019 09:32:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p716300/): Wat men gaat doen is de middensporen van de Schipholtunnel alleen nog gebruiken voor sprinters:
4x Weesp-Hoofddorp
8x Amsterdam-Hoofddorp
2x Hoorn-Hoofddorp



14 treinen per uur per richting dus, hoe gaat men dat op Shl op 1 spoor afhandelen? Perronopvolgtijd naar 3 minuten?

22-11-2019 16:39:33
michaben
michaben
Opvolgtijd met korte stop is 4 minuten, en dat is voldoende voor 15 treinen per uur.

22-11-2019 17:41:39
nougo
nougo
Het is 1 tunnelspoor en, bij de buitsenste sporen, per buitenspoor twee perrons.

22-11-2019 18:08:50
michaben
michaben
Het ging hier om de sprinters, die gaan dan allemaal via de binnenste sporen, dan krijg je bijvoorbeeld zo'n halfuurpatroon (nog in te vullen welke hiervan doorgaan naar Ledn):
:00 Asd - Hfd
:04 Wp - Hfd
:08 Asd - Hfd
:12 Zd - Hfd
:16 Asd - Hfd
:20 Wp - Hfd
:24 Asd - Hfd
Daarmee heb je een 8/8/8/6 interval van Asd naar Shl en een 16/14 interval van Wp naar Shl. Uiteraard moet dit nog passend gemaakt worden in de landelijke dienstregeling, maar die zal ook op de schop gaan hiervoor (al is het vanwege ICNG dat snellere rijtijden gaat halen) dus daar valt nu nog niets over te zeggen.

De intercity's gaan dan allen over de buitenste sporen, met een opvolgtijd van 3 minuten. Uitgaande van ETMET op Alm - Rtd en Ut - Gvc met toevoeging van de 1600 en internationale treinen krijg je dan zoiets bijvoorbeeld halfuurpatroon:
:01 Ut - Gvc
:04 Thalys/Eurostar
:07 Alm - Rtd (ICD)
:11 Ut - Gvc
:14 Benelux
:17 Alm - Rtd (ICD)
:21 Ut - Gvc
:24 Amf - Shl (1600)
:27 Alm - Rtd (ICD)

Dus volgens mij zou alles in theorie nog moeten passen met de huidige opvolgtijden, al valt er wel weinig te schuiven, dus de treinpaden hier gaan landelijk invloed hebben.

22-11-2019 18:37:07
Wievank
Wievank
Voor 2023 is de gedachte om de volgende verbindingen rondom Shl in te leggen:
6-8x/u SPR Asd-Hfd
2x/u SPR 3300 Hnk-Hfd
4x/u SPR Ledn (en verder)-Zuidas-Wp (en verder)
6x/u IC Ledn (en verder)-Ut (en verder)
4x/u IC HSL-Alm (en verder), waaronder de Benelux tot Lls
2x/u IC HSL-Hvs (en verder)
1 à 2x/u Thalys & Eurostar naar Asd
Hierbij krijgen de sprinters over de westtak het alleenrecht op de middensporen tussen Asra en Hfdo. Gevolg is dat op de middensporen 8 tot 10 treinen per uur rijden, terwijl op de buitensporen dit 17 a 18 treinen per uur zijn. De sprinters vanuit Ledn rijden dus via de buitensporen en zullen dan op Hfd aan de kant moeten om door de IC ingehaald te worden.

De woordvoerders van NS staan dus ten onrechte te roeptoeteren dat de extra wissels nodig zijn voor een snellere trein richting Gn. De werkelijke reden is dat tijdens en na de ombouw van Asd er onvoldoende ruimte is om alle bestaande treinen te laten keren, laat staan verdere uitbreiding daarvan. Men daarom praktisch alleen nog sprinters op de Westtak, met als gevolg een andere doorkoppeling van IC's rondom Shl, wat mede mogelijk wordt gemaakt door de instroom van ICNG.
Alleen wil je liever niet alle IC's via de Zuidas langdurig op één spoor hebben, laat staan met daar nog eens 4 sprinters tussendoor. Daarom komen er dus extra wissels aan de westkant van Asdz.
Bijkomend voordeel is dat in deze variant er alleen nog sprinters vanaf de Westtak keren op Hfdo, wat de puzzel daar een stuk makkelijker maakt.

Leuke aan dit hele verhaal is overigens ook dat hiermee de hele spoorverdubbeling tussen Asdz en Asra totaal overbodig wordt.

22-11-2019 18:50:42
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 22 nov 2019 16:39:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p716350/): Opvolgtijd met korte stop is 4 minuten, en dat is voldoende voor 15 treinen per uur.
Ja, klopt, maar de complicatie is dat geen enkele trein op Schiphol zich een korte stop kan permitteren.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-11-2019 18:53

22-11-2019 18:59:17
michaben
michaben
Ook niet als men voor die airportshuttle SLTs ombouwt met extra veel klapzittingen?

Quote
Wievank (vr 22 nov 2019 18:37:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p716356/): Leuke aan dit hele verhaal is overigens ook dat hiermee de hele spoorverdubbeling tussen Asdz en Asra totaal overbodig wordt.

Ik neem aan dat dit slechts een tijdelijke situatie zal zijn, na 2023 zal het aantal intercity's verder groeien en zal het een kwestie van tijd zijn voor die sprinter Wp - Ledn weer naar de binnensporen moet.

22-11-2019 19:35:22
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (vr 22 nov 2019 18:50:42 https://www.somda.nl/forum/15325/p716357/):
Quote
michaben (vr 22 nov 2019 16:39:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p716350/): Opvolgtijd met korte stop is 4 minuten, en dat is voldoende voor 15 treinen per uur.
Ja, klopt, maar de complicatie is dat geen enkele trein op Schiphol zich een korte stop kan permitteren.
Het wordt min of meer een exculsief lijntje.
Kan men naar 96cm perron hoogte gaan met "S-Bahn" materieel zoals de Duitse Baureihe 422. Bijna net zo veel deur als ramen.

22-11-2019 23:15:11
Capt_Molo
Capt_Molo
@michaben, de korte stop is haast onmogelijk op Shl, maar misschien is het mogelijk om perronfasen op spoor 3 en 4 te introduceren. Je lijstje met aankomsttijden wordt dan: 00, 05, 08, 13, 17, 22, 25.
Qua IC tijden was ik ook zo ver gekomen, alleen moet dit ook nog passen op Asdz. Ook met de nieuwe wissels is dat nog een uitdaging.

23-11-2019 10:00:48
michaben
michaben
Korte stops onmogelijk noemen is denken is problemen. Goed, misschien in de huidige definitie van 'korte stop', maar je moet niet denken in definitief maar in oplossingen. Die 4 minuten voor een korte stop en 5 of meer minuten voor een lange stop zijn ook maar richtlijnen, als de plaatselijke infrastructuur een kortere interval toestaat kun je die tijd verkorten. En als je de middensporen exclusief voor sprinters maakt zou je de perrons kunnen inkorten en seinen kunnen optimaliseren om die werkelijke opvolgtijd in te korten.

23-11-2019 10:23:24
b2py
b2py
Over naar het werken volgens een metro, geen conducteur en de deuren sluiten om het stilstandproces zo kort mogelijk te maken.

23-11-2019 10:52:09
PeterJ
PeterJ
Quote
broek53 (vr 22 nov 2019 11:32:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p716322/): leeg van en naar de Wgm gaat sowieso niet gebeuren, omdat men het muizengaatje dat station Duivendrecht heet, helemaal heeft volgeplempt met treinen. Kon dat wel, dan heb je een vrije kruising nodig bij wat nu de Muiderstraatweg Aansluiting heet (om de tegenrichting te kruisen dus). Dat gaat dus allemaal niet gebeuren. De betreffende treinen gaan dan alleen voor de overnachting naar de Wgm, keren doen ze op Asdz of in het verlengde ervan, schat ik.
Ben niet een specialist op dit gebied maar opstarten van de treindienst lijkt me vanuit Watergraafsmeer dan ook een uitdaging via die boog. Zeker als de normale treindienst ook op gang komt. En op de Meer zelf heb je ook erg weinig meer aan de sporen waar die HSL treinen nu staan opgesteld (oostelijke zijde), dan komt er toch een behoorlijke druk te liggen op het westelijke deel daarvan (spoor c1-c15). Of er moet heel veel extra gekeerd worden daar. Klinkt al met al niet als een handige situatie.

23-11-2019 10:52:41
Oldskool
Oldskool
Dan mogen er wel even wat aanpassingen aan het materieel gedaan worden. %08%

23-11-2019 11:52:13
sjoerd
sjoerd
En aan de infra en aan het denken over veiligheid. Het zal toch echt nodig zijn om op geel te mogen vertrekken. Of maken we een nieuw seinbeeld paars, zodat je alvast vertrekhandelingen mag uitvoeren om even later een groen licht te krijgen?

23-11-2019 11:58:39
Oldskool
Oldskool
Geel > veilig vertrekken %08%

23-11-2019 12:14:45
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (vr 22 nov 2019 11:32:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p716322/): leeg van en naar de Wgm gaat sowieso niet gebeuren, omdat men het muizengaatje dat station Duivendrecht heet, helemaal heeft volgeplempt met treinen. Kon dat wel, dan heb je een vrije kruising nodig bij wat nu de Muiderstraatweg Aansluiting heet (om de tegenrichting te kruisen dus). Dat gaat dus allemaal niet gebeuren. De betreffende treinen gaan dan alleen voor de overnachting naar de Wgm, keren doen ze op Asdz of in het verlengde ervan, schat ik.


Dat waren inderdaad de plannen. Of dat nu nog zo is, weet ik niet precies.

23-11-2019 15:25:39
broek53
broek53
Het is nogal eenvoudig: ze kunnen gewoon niet naar de Wgm, punt. Men kan wel op zijn kop gaan staan, maar eindigen en beginnen op Amsterdam Zuid betekent daar keren.
In die zin is het ook niet voor niets dat een IC Direct aan de Noord-Oost geknoopt wordt. Dat heeft minder met versnelling te maken dan met ruimtegebrek te Asdz.

23-11-2019 16:29:31
seinhuis
seinhuis
Met geel mag nu ook vertrokken worden.

23-11-2019 16:39:25
michaben
michaben
Quote
sjoerd (za 23 nov 2019 11:52:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p716395/): En aan de infra en aan het denken over veiligheid. Het zal toch echt nodig zijn om op geel te mogen vertrekken. Of maken we een nieuw seinbeeld paars, zodat je alvast vertrekhandelingen mag uitvoeren om even later een groen licht te krijgen?

Vertrekken zal bij perronopvolging nooit een probleem zijn. Zelfs als je 24 treinen per uur laat rijden zit je voorganger al 2 minuten verderop als de conducteur van de volgende trein het fluitsignaal geeft. De vorige trein is dan al 3 à 4 seinen gepasseerd en is de tunnel al uit, dus dat sein is dan al lang en breed groen.

Het is eerder de aankomst die lastig wordt, zeker als je de treinen een wat langere stop wilt geven krijg je al snel de situatie dat de machinist bij aankomst een rood sein zal zien wat kort daarna geel wordt. Op zich geen probleem, mits de blokken goed ingedeeld worden moet het kunnen, maar het gaat tegen de huidige principes in waarbij een machinist geen rode seinen onderweg tegen moet komen.

23-11-2019 18:14:17
treinfan
treinfan
Met seinoptimalisatie en ATB lukt veel snellere opvolging niet, of men moet het perron in een A- en B-fase opdelen. ERTMS level 2 in combinatie met korte balise-afstanden (~100m) zou juist met reizigerstreinen voordeel kunnen bieden voor treinopvolging bij perrons. Omdat een reizigerstrein onder ERTMS pas later hoeft te remmen, is kortere opvolging mogelijk.


23-11-2019 21:40:37
michaben
michaben
Ook voor ATB-EG is er nog genoeg te bedenken, middelste perron inkorten tot 275 meter en net als bij DSSU inrijseinen vlak voor het perron leveren je ook al bijna een halve minuut winst op wat voor perronopvolging zeker significant is. Vraag is of het noodzakelijk is, want leuk dat je in theorie extra capaciteit kunt creëren onder ATB-EG, maar als dat pas na 2030 nodig is kun je beter gelijk naar ERTMS overstappen.

24-11-2019 19:37:22
PeterJ
PeterJ
Quote
broek53 (za 23 nov 2019 15:25:39 https://www.somda.nl/forum/15325/p716401/): Het is nogal eenvoudig: ze kunnen gewoon niet naar de Wgm, punt. Men kan wel op zijn kop gaan staan, maar eindigen en beginnen op Amsterdam Zuid betekent daar keren.
In die zin is het ook niet voor niets dat een IC Direct aan de Noord-Oost geknoopt wordt. Dat heeft minder met versnelling te maken dan met ruimtegebrek te Asdz.
Wat blijft er dan nog over voor Watergraafsmeer eigenlijk? En er wordt ook nog een opstelterrein Westhaven gebouwd, niet een beetje overkill dan?

24-11-2019 20:32:57
broek53
broek53
In de nacht zal de Wgm net zo vol staan als nu (voller kan ook eigenlijk niet). In de avond en begin van de nacht kan het materieel van Asdz wel door naar de Wgm dankzij de uitdunning van de dienstregeling.

25-11-2019 09:21:56
geert
geert
En komen er bij Asdz dan ook reinigingssporen voor de Thalys en Eurostar? Dat lijkt me toch ook behoorlijk wat ruimte innemen, is die daar wel?

25-11-2019 09:40:41
yappa
yappa
Het idee is dat er nog net twee reinigingssporen passen in de ruimte tussen de bestaande sporen tussen RAI en Zuid

25-11-2019 10:16:55
279
279
er waren toch plannen om Asdz toch 6-sporig te maken ?

25-11-2019 11:26:06
AlbertP
AlbertP
Ja precies, als de A10 verplaatst is en het is nu aan de landelijke politiek om daarover een besluit te nemen. Dan pas kunnen er twee sporen bij én ontstaat er ruimte voor de hier besproken internationale treinen.

25-11-2019 11:52:07
b2py
b2py
Die beslissing is al genomen en ligt vast, deze is echter afhankelijk van de aanpassing aan de A10 die nu in een impasse is tijdens de herijkingsfase.

25-11-2019 11:56:28
nohab
nohab
Het is niet alleen de herijkingsfase, de overkluizing van de A10 staat ook ter discussie en daarmee het ontwerp van het Zuidasdok. Van verbreding naar 6 sporen is zover ik weet geen sprake.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

25-11-2019 17:09:03
b2py
b2py
De herijkingsfase is wel waar het mis gaat tussen RWS en Zuidplus, maar dat terzijde. Ik was iets té enthousiast, er is circa 200 miljoen begroot in het MIRT waarbij in het BO MIRT uitspraak gedaan zou worden over de oplossing maar dit is niet terug te vinden in het document dat vorige week naar de Kamer is gezonden. Even afwachten nog.

25-11-2019 20:22:33
illyavaes
illyavaes
Quote
michaben (za 23 nov 2019 21:40:37 https://www.somda.nl/forum/15325/p716410/): net als bij DSSU inrijseinen vlak voor het perron

Ja, en dan kom je er net als bij DSSU achter dat treindienstleiders daar een instelvoorschrift op willen hebben die weer (tenminste) 2 seinen tegelijk laten instellen.
Dat om te voorkomen dat je een volgende trein al naar spoor 19 hebt gestuurd waar een trein niet blijkt te vertrekken en omdat die volgende trein dan op het wissel staat, heb je de hele boel totaal dicht geplempt.

25-11-2019 21:00:14
Klaasje
Klaasje
Wat in principe dezelfde situatie is als bij iedere vrije baan in de rest van het land. O wee als capaciteit die je 10 x per uur kunt gebruiken wat flexibiliteit die je eens per maand kunt gebruiken kost. Die discussie zal lekker hard door beide kampen gevoerd worden vanuit het eigen gelijk in plaats van dat allebei een voor- en nadeel hebben.

Uiteindelijk zal het er wel naar toe gaan dat er iets van vertrekdetectie zal komen waarbij beweging de trigger van de rijweg naar de koppen van de perrons zal worden. Best of both worlds zegmaar.. Maar eigenlijk niet te doen zonder aanvullende informatie.

25-11-2019 21:09:26
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens. Die perrontoegangseinen zijn een prima toevoeging voor een snelle treinopvolging die voldoet zolang er geen calamiteiten zijn, en dat is bij de meeste van de treinbewegingen. De tweede goede oplossing, een tweede perron voorbij het eerste perron is toch wat lastiger. Een middenspoor dus met twee perronfasen. Maar een goede derde oplossing is meer perronsporen. In België hebben ze dat van oudsher beter voor elkaar, al denk je dan soms: voor die twee uurdiensten die elkaar hier treffen?

25-11-2019 21:21:42
illyavaes
illyavaes
Quote
Klaasje (ma 25 nov 2019 21:00:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p716545/): Wat in principe dezelfde situatie is als bij iedere vrije baan in de rest van het land. O wee als capaciteit die je 10 x per uur kunt gebruiken wat flexibiliteit die je eens per maand kunt gebruiken kost. Die discussie zal lekker hard door beide kampen gevoerd worden vanuit het eigen gelijk in plaats van dat allebei een voor- en nadeel hebben.

Ja, dat is ook waarom èchte metrobedrijven wèl om de halte overloopwissels hebben en die ook effectief kunnen gebruiken.
En als het NL spoor zoiets nu snel zou kunnen oplossen? Maar nee, dat moet allemaal over dertig schijven en bij dit soort frequenties en inflexibiliteit van station eisendat het materieel in tip-topshape moet worden gehouden is al net zo vergezocht als het idee dat je wissels het gewoon moeten doen (i.t.t. het bestaan van wisselstoringen als natuurverschijnsel te beschouwen die ook spontaan ontstaan bij "onnodig" wissels die dus weg moeten).
Maar ga jij de discussie maar aan met de mensen die de resultaten van dit soort theoretische exercities in de praktijk mogen verduren en opruimen, zeg maar dat ze onredelijk zijn. Ze zitten toch al dicht tegen een staking aan...%03%

25-11-2019 22:11:37
broek53
broek53
Nou, laten ze hun gang maar gang, zou ik zeggen. Beter dat dan allerlei vaag gebroei onder de oppervlakte.

02-12-2019 16:04:49
slifor2
slifor2
Eerder had ik er al melding van gemaakt maar (zoals verwacht) is het besluit genomen.

Ondanks maar liefst 12 bezwaren van vervoerders (waarvan enkele zeer uitgebreid beargumenteerd) zal Odw toch gesaneerd worden door Prorail, zowel de inhaalsporen als de overloopwissels.

Heel veel sterkte gewenst aan de trdl op dit baanvak...

02-12-2019 16:10:09
broek53
broek53
Die krijgt het toch alleen maar makkelijker?

02-12-2019 16:55:18
seinhuis
seinhuis
Er valt niks meer te "leider".

02-12-2019 19:00:22
illyavaes
illyavaes
Quote
slifor2 (ma 02 dec 2019 16:04:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p716951/): Ondanks maar liefst 12 bezwaren van vervoerders (waarvan enkele zeer uitgebreid beargumenteerd) zal Odw toch gesaneerd worden door Prorail, zowel de inhaalsporen als de overloopwissels.

Ik zou zeggen: elke mogelijkheid voor beroep benutten - en er geen geheim van maken.

02-12-2019 19:27:40
tjabbe73
tjabbe73
Yep, denk inderdaad dat de bezwaren van de branche veel meer publiekelijk moeten worden. Veel meer de media erbij betrekken over de gang van zaken....

Laatst bewerkt door tjabbe73 op 02-12-2019 19:28

02-12-2019 19:42:41
Klaasje
Klaasje
Quote
slifor2 (ma 02 dec 2019 16:04:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p716951/): Eerder had ik er al melding van gemaakt maar (zoals verwacht) is het besluit genomen.

Ondanks maar liefst 12 bezwaren van vervoerders (waarvan enkele zeer uitgebreid beargumenteerd) zal Odw toch gesaneerd worden door Prorail, zowel de inhaalsporen als de overloopwissels.

Heel veel sterkte gewenst aan de trdl op dit baanvak...

Wat je er niet mij vertelt is dat er wel een doorlopende seinverdichting van Gouda naar Woerden wordt gerealiseerd die met het handhaven van de zijsporen aldaar onderbroken zou moeten worden (waardoor die weinig nut meer zou hebben). Die seinverdichting is wel voordelig voor het op tijd rijden als er wat vertraagde treinen tussendoor fietsen. Dan kunnen we er nog steeds over twisten of het goed of slecht is maar dan is het verhaal wel eerlijk. Dat is het nu niet.

02-12-2019 19:55:51
PeterJ
PeterJ
Wissels worden gesaneerd onder het mom van minder wisselstoringen. Maar meer seinen zorgen zeker niet voor meer seinstoringen.

02-12-2019 20:55:50
sjoerd
sjoerd
Op zich klopt de stelling dat er minder gedoe is met seinen, maar dat komt dan omdat seinen vroeger allemaal gloeilampjes hadden en die konden doorbranden (dus ze doofden), of zilver branden (damp van de gloeidraad op het glas) of zwart branden waardoor er geen of te weinig licht uit kwam.
Doordat de meeste seinen nu led-verlichting hebben, komt deze storing nu veel minder voor, en is ook de zichtbaarheid veel verbeterd.
Maar een seinstoring kan zoveel oorzaken hebben, die niet aan de seinen zelf zijn te wijten. En die nemen niet af in aantal en ook niet in tijdsduur.
Voor toenmalig Railinfrabeheer van NS heb ik op verzoek jarenlang de statistiek bijgehouden van oorzaken van sein- en wisselstoringen. Dat was erg leerzaam, en er werd iets goeds mee gedaan. En paniekreacties bestonden toen niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-12-2019 20:56

03-12-2019 10:18:59
phantom
phantom
Ik denk dat er hier nu na dit nieuws over Odw geen sprake is van een paniek reactie.
Het is enkel een bevestiging van wat hier vaker word geroepen,dat prorail koste wat t kost,gewoon zijn zin doordramt en bezwaren van vervoerders gewoon van tafel veegt/door de plee spoelt.
En dat is en blijft een kwalijke zaak.

Als een bedrijf bestaande uit monteurs/elektriciens en grondwerkers,(want dat is het voornamelijk toch ?),(men is verantwoordelijk voor onderhoud en plaatsen van spoorinfra ) dat die de dienstverlenende taak die ze hebben,veranderen in een taak om gewoon te doen waar ze zin in hebben.
En daar kan je het mee doen,dat valt niet goed te praten,en verder klagen is aan een dove mans oor gericht blijkbaar.

Het enigste wat nog kan is dit als groep van 12 vervoerders ri de rechtbank brengen en dan hopen dat die ingrijpt,al vraag ik me af hoeveel benodigde kennis die in huis heeft over spoorinfra om een eerlijk oordeel te vormen.
Tuurlijk kan men de expertise inhuren,maar dan is de kans groot dat die van een bedrijf komen dat voor pr*tsrail werken,en die zullen nooit een oordeel opschrijven dat voor hun als werknemer nadelig is.
Dat zou je wel is een hoop werk kunnen schelen als je dat doet ri PR

Van den haag hoef je niks te verwachten denk ik,die zien vanaf de zijlijn d.m.v. rapporten lijkt me al lang wat PR doet en doen er niks aan,dat zal nu dan dus waarschijnlijk niet anders worden.

Laatst bewerkt door phantom op 03-12-2019 10:22


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

03-12-2019 10:34:46
mich
mich
Eigenlijk zou den Haag wel moeten ingrijpen in deze gekte. Nu al krijgen goederenvervoerders overdag doordleuk geen paden meer via bepaalde routes zoals Ut-Ah en Ah-Nm en dat wordt steeds erger. Goederenvervoerder moeten (fors) omrijden of de trein laten rijden op een ander tijdstip en dat staat de modal shift nogal in de weg. Kortom het beleid van Prorail veroorzaakt meer vrachtwagenverkeer. Ook bijvoorbeeld doordat Prorail door drukte weigert nog goederentreinen op te stellen op Kijfhoek. Zo moeten Gefco autotreinen noodgedwongen naar de Maasvlakte %05% Deze extra kosten zijn funest.

Laatst bewerkt door mich op 03-12-2019 10:35

03-12-2019 11:50:55
nohab
nohab
.

Laatst bewerkt door nohab op 03-12-2019 11:52


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

03-12-2019 13:09:59
hw1969
hw1969
Quote
mich (di 03 dec 2019 10:34:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717028/): Eigenlijk zou den Haag wel moeten ingrijpen in deze gekte. Nu al krijgen goederenvervoerders overdag doordleuk geen paden meer via bepaalde routes zoals Ut-Ah en Ah-Nm en dat wordt steeds erger. Goederenvervoerder moeten (fors) omrijden of de trein laten rijden op een ander tijdstip en dat staat de modal shift nogal in de weg. Kortom het beleid van Prorail veroorzaakt meer vrachtwagenverkeer. Ook bijvoorbeeld doordat Prorail door drukte weigert nog goederentreinen op te stellen op Kijfhoek. Zo moeten Gefco autotreinen noodgedwongen naar de Maasvlakte %05% Deze extra kosten zijn funest.


De AmvB capaciteitsverdeling is bekrachtigd door "Den Haag" en voldoet aan de Europese regelgeving. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0017627/2017-04-10 voor de regels.

Laatst bewerkt door hw1969 op 03-12-2019 13:11

03-12-2019 13:11:10
seinhuis
seinhuis
Quote
PeterJ (ma 02 dec 2019 19:55:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p716970/): Wissels worden gesaneerd onder het mom van minder wisselstoringen. Maar meer seinen zorgen zeker niet voor meer seinstoringen.


Nee, zo werkt het niet.

Ooit een detectie probleem meegemaakt. Goederentrein reed netjes station voorbij, maar op de scherm van de verkeersleiding bleef de goederentrein in de wissels staan (onterechte bezet spoor melding).

Vervolg: Geen treinverkeer door een ''seinstoring''. Met de seinen was er niks mee aan de hand, ze waren niet meer te bedienen.

03-12-2019 16:54:34
maarten83
maarten83
Dat er nog nooit een vervoerder tegen al die saneringsplannen naar de rechter gestapt is zegt al voldoende. Als men het echt zo erg vindt had men allang de gerechtelijke weg bewandeld.

03-12-2019 18:00:16
slifor2
slifor2
Quote
mich (di 03 dec 2019 10:34:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717028/): Eigenlijk zou den Haag wel moeten ingrijpen in deze gekte. Nu al krijgen goederenvervoerders overdag doordleuk geen paden meer via bepaalde routes zoals Ut-Ah en Ah-Nm en dat wordt steeds erger. Goederenvervoerder moeten (fors) omrijden of de trein laten rijden op een ander tijdstip en dat staat de modal shift nogal in de weg. Kortom het beleid van Prorail veroorzaakt meer vrachtwagenverkeer. Ook bijvoorbeeld doordat Prorail door drukte weigert nog goederentreinen op te stellen op Kijfhoek. Zo moeten Gefco autotreinen noodgedwongen naar de Maasvlakte %05% Deze extra kosten zijn funest.


maak je borst maar nat, want in de plannen die nu op de Tafel liggen voor PHS Nijmegen is er GEEN plaats meer voor zelfs maar 1 goederen-wachtspoor. Dat zal betekenen dat een route via Ah-Nm voor goederen voortaan uitgesloten zal zijn

03-12-2019 18:46:59
JothamvW
JothamvW
Quote
seinhuis (di 03 dec 2019 13:11:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p717044/):
Ooit een detectie probleem meegemaakt. Goederentrein reed netjes station voorbij, maar op de scherm van de verkeersleiding bleef de goederentrein in de wissels staan (onterechte bezet spoor melding).

Vervolg: Geen treinverkeer door een ''seinstoring''. Met de seinen was er niks mee aan de hand, ze waren niet meer te bedienen.


Als seinen niet te bedienen zijn zijn ze volgens mij toch echt in storing...

03-12-2019 19:07:00
PeterJ
PeterJ
Quote
slifor2 (di 03 dec 2019 18:00:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p717077/):
Quote
mich (di 03 dec 2019 10:34:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717028/): Eigenlijk zou den Haag wel moeten ingrijpen in deze gekte. Nu al krijgen goederenvervoerders overdag doordleuk geen paden meer via bepaalde routes zoals Ut-Ah en Ah-Nm en dat wordt steeds erger. Goederenvervoerder moeten (fors) omrijden of de trein laten rijden op een ander tijdstip en dat staat de modal shift nogal in de weg. Kortom het beleid van Prorail veroorzaakt meer vrachtwagenverkeer. Ook bijvoorbeeld doordat Prorail door drukte weigert nog goederentreinen op te stellen op Kijfhoek. Zo moeten Gefco autotreinen noodgedwongen naar de Maasvlakte %05% Deze extra kosten zijn funest.


maak je borst maar nat, want in de plannen die nu op de Tafel liggen voor PHS Nijmegen is er GEEN plaats meer voor zelfs maar 1 goederen-wachtspoor. Dat zal betekenen dat een route via Ah-Nm voor goederen voortaan uitgesloten zal zijn
Ach, dan donderen ze er toch een slag 6600 Arnhem-Dordrecht uit. Opgelost.

03-12-2019 19:30:28
nohab
nohab
Quote
phantom Als een bedrijf bestaande uit monteurs/elektriciens en grondwerkers,(want dat is het voornamelijk toch ?)
Prorail is geen aannemer.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

03-12-2019 19:42:07
broek53
broek53
Waarom zou je per se in Nijmegen aan de kant moeten? Omdat dat nu zo is en het dus(?) niet anders kan?

03-12-2019 20:23:26
thom
thom
Dat willen die goederenboeren immers ook niet hoor, overal aan de kant

03-12-2019 20:35:30
sigma
sigma
Quote
broek53 (di 03 dec 2019 19:42:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p717085/): Waarom zou je per se in Nijmegen aan de kant moeten? Omdat dat nu zo is en het dus(?) niet anders kan?
Niet persé natuurlijk, maar gezien het enorm drukke baanvak tussen Ah en Nm zou het wel handig zijn om een goederentrein in Nm even te kunnen laten wachten of tussen de stroom door het juiste slot af te wachten.

03-12-2019 21:02:52
PeterJ
PeterJ
Begreep dat dat in Brabant juist alleen maar voor vertragingen zorgt. Iets met langzaam optrekken enzo.

03-12-2019 21:47:05
sigma
sigma
Gaan we nu ook al in dit topic zonder toegevoegde waarde cynisch zijn?

03-12-2019 22:00:27
mich
mich
Prorail krijgt nu al geen drgl voor elkaar zonder stop in Nm, vanwege de brug in Rvs. Eigenlijk best idioot, volgens de planregels mag een bepaald pad niet vanwege conflicten, terwijl je in werkelijkheid als je achter een stoptrein aangaat ieder sein op rood ziet staan, dat mag dan wel. Maargoed de treinen naar Oss moeten dus omrijden via Amf-Ut-Ht-Tbge en aldaar kopmaken, wat alleen gaat met beperkte lengte want op Tb en Tbi waar de sporen langer zijn moet je omrijden via de hoofdbaan en dat mag weer niet. Argument van Prorail trouwens is dat er een goederenwachtspoor (23) is op Ah en er daarom geen nodig is in Nm.

Laatst bewerkt door mich op 03-12-2019 22:03

03-12-2019 22:21:07
wouterder
wouterder
Of de trein naar Vl laten komen en vanaf daar naar O of andere bestemming gaan. Hebben de dorpen in Twente ook weer minder te klagen over het goederenvervoer.

Laatst bewerkt door wouterder op 03-12-2019 22:22

03-12-2019 22:51:48
sjoerd
sjoerd
Quote
seinhuis (di 03 dec 2019 13:11:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p717044/):
Quote
PeterJ (ma 02 dec 2019 19:55:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p716970/): Wissels worden gesaneerd onder het mom van minder wisselstoringen. Maar meer seinen zorgen zeker niet voor meer seinstoringen.

Nee, zo werkt het niet. Ooit een detectie probleem meegemaakt. Goederentrein reed netjes station voorbij, maar op de scherm van de verkeersleiding bleef de goederentrein in de wissels staan (onterechte bezet spoor melding).Vervolg: Geen treinverkeer door een ''seinstoring''. Met de seinen was er niks mee aan de hand, ze waren niet meer te bedienen.

Ja, dat had ik op 2 december om 20.55 uur al uitgebreid uitgelegd.

03-12-2019 22:55:54
sjoerd
sjoerd
Rijkswaterstaat, de havenbedrijven en Schiphol zijn een stuk doortastender. Die leggen aan de lopende band extra infra aan. Het lijkt tenminste wel eens of dat niet door allerlei besluitvorming moet. Misschien het spoortje maar daar onder brengen?

03-12-2019 23:45:49
waalkade
waalkade
Quote
slifor2 (di 03 dec 2019 18:00:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p717077/):
Quote
mich (di 03 dec 2019 10:34:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p717028/): Eigenlijk zou den Haag wel moeten ingrijpen in deze gekte. Nu al krijgen goederenvervoerders overdag doordleuk geen paden meer via bepaalde routes zoals Ut-Ah en Ah-Nm en dat wordt steeds erger. Goederenvervoerder moeten (fors) omrijden of de trein laten rijden op een ander tijdstip en dat staat de modal shift nogal in de weg. Kortom het beleid van Prorail veroorzaakt meer vrachtwagenverkeer. Ook bijvoorbeeld doordat Prorail door drukte weigert nog goederentreinen op te stellen op Kijfhoek. Zo moeten Gefco autotreinen noodgedwongen naar de Maasvlakte %05% Deze extra kosten zijn funest.


maak je borst maar nat, want in de plannen die nu op de Tafel liggen voor PHS Nijmegen is er GEEN plaats meer voor zelfs maar 1 goederen-wachtspoor. Dat zal betekenen dat een route via Ah-Nm voor goederen voortaan uitgesloten zal zijn
Ik heb begrepen dat men t.h.v. Rsa plannen heeft.
Daar ligt al een wachtspoor ri de BR te niksen.

04-12-2019 00:59:49
thom
thom
Quote
mich (di 03 dec 2019 22:00:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p717097/): Prorail krijgt nu al geen drgl voor elkaar zonder stop in Nm, vanwege de brug in Rvs.

Weet je gelijk waarom die wachtsporen daar geen nut meer hebben %08%

04-12-2019 07:20:03
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (di 03 dec 2019 22:55:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p717106/): Rijkswaterstaat, de havenbedrijven en Schiphol zijn een stuk doortastender. Die leggen aan de lopende band extra infra aan. Het lijkt tenminste wel eens of dat niet door allerlei besluitvorming moet. Misschien het spoortje maar daar onder brengen?

Zolang er kwakzalvers in dienst zijn die "wissels weg" als medicijn voor alle echte en vermeende problemen zien, gaat een andere topbaas niet uitmaken, vrees ik.

04-12-2019 07:22:13
illyavaes
illyavaes
De VAM aansluiting in Haarlem zal per 30 maart 2020 opgebroken zijn (en dienstregelpunt Hlmvam vervallen).
"Spoor 99 is buiten exploitatie. Dit is gedaan door wissel 29B compleet en van wissel 29A enkel de tongen te verwijderen. Het Stopontspoorblok en de VAM pedalen P1 en P2 blijven fysiek liggen, omdat deze op de gemeentegrond van Haarlem staan."