Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
16-10-2018 12:35:10
train85
train85
Mooi dan kan er ook niet meer gekeerd worden in Gz. Daar gaan mogelijkheden om bij te sturen.

16-10-2018 13:02:24
DDietzen
DDietzen
Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%

16-10-2018 13:15:49
sjoerd
sjoerd
Gilze - Rijen een halte aan de vrije baan, maar wellicht wordt er wel een dubbele keerschakeling ingebouwd; dan kan je op beide sporen heen en weer van Breda of van Tilburg uit. Dat is, dacht ik, laatst ook al gedaan tijdens werkzaamheden. En dan heb je geen wissels nodig. Die maken maar extra lawaai en trillingen.%03%
Te Gilze - Rijen komt ter plaatse van de wissels aan de westzijde een onderdoorgang en er komt er ook één in de provinciale weg Oosterhout - Rijen. Ook de overweg Oosterhoutseweg oostelijk van Breda gaat weg; er komt waarschijnlijk een onderdoorgang voor fietsers. Wat te doen met de calamiteitenhekken die er nu nog staan, zodat hulpdiensten er eventueel wel langs kunnen, is nog niet bekend.

16-10-2018 13:23:18
broek53
broek53
Quote
DDietzen (di 16 okt 2018 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p686269/): Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%
Tilburg krijgt er o.a. een extra perron bij.


16-10-2018 13:55:27
plubru
plubru
Quote
broek53 (di 16 okt 2018 13:23:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p686275/):
Quote
DDietzen (di 16 okt 2018 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p686269/): Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%
Tilburg krijgt er o.a. een extra perron bij.


Plannen 4e perronspoor nog niet goedgekeurd, verwachting niet voor 2021, https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2020_versie_05.pdf pagina 159

Laatst bewerkt door plubru op 16-10-2018 13:57


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)

16-10-2018 14:29:58
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
DDietzen (di 16 okt 2018 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p686269/): Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%
Wellicht gaat dat met dezelfde redenering als in Breda. Daar wordt hedentendage ook standaard een treinserie (2300) geslachtofferd bij verstoringen. Dan zijn wissels en keermogelijkheden in Gilze-Rijen overbodig. Zou NS hier daadwerkelijk per casus mee akkoord gaan?

16-10-2018 14:45:31
train85
train85
Quote
DDietzen (di 16 okt 2018 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p686269/): Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%
Ik had het niet over Tb, maar over Gz.

16-10-2018 14:48:31
maarten83
maarten83
Straks ligt het hele treinverkeer plat in Nederland bij een simpele storing omdat alle bijsturingsvoorzieningen weggehaald zijn.

Laatst bewerkt door maarten83 op 16-10-2018 14:48

16-10-2018 15:18:53
train85
train85
Daar gaan we wel heen, als we blijven saneren.

16-10-2018 15:36:03
jeanne
jeanne
Ach, je moet maar zo denken; aan de meest slanke infra kan praktisch gezien bijna ook niets meer defect raken. %03%


Jeanne Kok

16-10-2018 15:58:36
maarten83
maarten83
Treinen wel

16-10-2018 17:20:44
phantom
phantom
Vergeet de bovenleiding niet.
Of een spoorwegovergang %08%
Naja als ze hun zin doordrijven dan willen ze de overwegen ook weg saneren,de vraag is echter hoelang dat zou gaan duren en hoelang je dan met problemen zit als het ergens fout mee gaat %03%

Laatst bewerkt door phantom op 16-10-2018 17:21


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

16-10-2018 20:37:42
cuneo56
cuneo56
Als ze dan tenminste ook zo flexibel zouden zijn om bij b.v. het buitendienst zijn van Tilburg toe te staan om op de sporen tussen Bd en Gz te mogen pendelen.

16-10-2018 21:26:34
AlexNL
AlexNL
Als wissel 61A/B bij Tbu een stukje verder richting Tbr zou liggen zou dat al heel wat flexibiliteit toevoegen, denk ik.

16-10-2018 23:35:24
scooter
scooter
Quote
plubru (di 16 okt 2018 13:55:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p686281/):
Quote
broek53 (di 16 okt 2018 13:23:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p686275/):
Quote
DDietzen (di 16 okt 2018 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p686269/): Bijsturen in Tb? Laat me niet lachen... %03%
Tilburg krijgt er o.a. een extra perron bij.


Plannen 4e perronspoor nog niet goedgekeurd, verwachting niet voor 2021, https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2020_versie_05.pdf pagina 159

Ik zie het staan,maar ben erg verrast,zover ik weet was er al geld vrij gemaakt om zo snel mogelijk met het perron in Tilburg te beginnen.

17-10-2018 07:28:04
b2py
b2py
Achter de schermen gebeurt er ongetwijfeld meer dan aan de voorkant gemeld wordt

17-10-2018 08:13:38
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (di 16 okt 2018 13:15:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p686272/): Gilze - Rijen een halte aan de vrije baan, maar wellicht wordt er wel een dubbele keerschakeling ingebouwd; dan kan je op beide sporen heen en weer van Breda of van Tilburg uit.

Als je alleen de wissels verwijdert, hoef je niets in te bouwen want dat heb je al. Treinen kunnen dan eindigen en beginnen dus ook keren op de sporen 933 en 934 (hoewel die dan net als in Dtc misschien vernaamd zouden worden naar 931 en 932?).
Dat is ook wat er in Horst-Sevenum gaat gebeuren (waar overigens op ruim een kilometer de aansluiting Gekkengraaf komt vanwege de nieuwe Railterminal Venlo Trade Port Noord, zodat je alsnog een dubbele overloop hebt).

17-10-2018 09:13:47
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat de gehele beveiliging in Gilze-Rijen aan vernieuwing toe is, en dan moet je die keermogelijkheden wel opnieuw in willen bouwen. Zo zullen te Gilze-Rijen en Tilburg-Goederen de laaggeplaatste seinen langs de hoofdsporen ook gaan vervallen en komt er blokoptimalisatie op de vrije baan, waardoor in feite bijna alles op de schop gaat.
Ook zal het dubbelenkelspoor dan wel worden gewijzigd in beveiligd linksrijden met tussenseinen omdat dat bij inbouw van ERTMS straks kennelijk nodig is. Dat is pas ook gebeurd bij Blauwkapel - Hilversum.

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-10-2018 09:16

17-10-2018 09:56:17
cuneo56
cuneo56
Da's merkwaardig. Als je de beveiliging zou wijzigen naar beveiligd links dan wordt keren in Gilze juist weer lastiger en aanleg ETCS zou juist niets met de bestaande beveiliging van doen moeten hebben ( is de theorie). Strikt genomen is ETCS slechts de "verbinding"tussen beveiliging en de trein/ machinist.

17-10-2018 10:01:07
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (wo 17 okt 2018 09:13:47 https://www.somda.nl/forum/15325/p686377/): Ik denk dat de gehele beveiliging in Gilze-Rijen aan vernieuwing toe is, en dan moet je die keermogelijkheden wel opnieuw in willen bouwen. Zo zullen te Gilze-Rijen en Tilburg-Goederen de laaggeplaatste seinen langs de hoofdsporen ook gaan vervallen en komt er blokoptimalisatie op de vrije baan, waardoor in feite bijna alles op de schop gaat.

Ik heb nog geen RVTO van PVT (Programma Vernieuwen Treinbeveiliging) daarvoor voorbij zien komen dus als iemand zegt dat die wissels worden verwijderd, klinkt dat als "uitsluitend sloopwerk". Maar wat je verder zegt, klinkt wel als zoiets (wellicht de input voor het RVTO in de vorm van CRS / FIS - daar heb ik geen zicht op).
Quote
sjoerd (wo 17 okt 2018 09:13:47 https://www.somda.nl/forum/15325/p686377/): Ook zal het dubbelenkelspoor dan wel worden gewijzigd in beveiligd linksrijden met tussenseinen omdat dat bij inbouw van ERTMS straks kennelijk nodig is. Dat is pas ook gebeurd bij Blauwkapel - Hilversum.

Het ombouwen van DES naar LSB heeft niets met ETCS te maken, maar alleen met de "business case" van AM-TB dat het storingsgedrag bij sectiestoringen van linkerspoorbeveiliging minder overlast geeft dan bij dubbel-enkelspoor.
Bij LSB wordt door de vaste rijrichting alleen het voorgaande sein in de rijrichting rood (en dat ervoor geel) en hoef je dus maar 1 blok op zicht te rijden.
Bij DES vallen alle seinen in beide richtingen af (want beveiliging kan rijrichting niet [meer] bepalen) en moet je dus alle blokken op zicht rijden.
Aan die "besparing" is een kostenbedrag gehangen, alleen was er (volgens mij) geen rekening gehouden met de bediening door VL en de wenselijkheid / noodzakelijkheid om dan in de beheersingslaag een vervangende automatische-rijrichtingskeuze-automaat te maken. Wenselijk voor huidig dubbelspoor met DES waar regelmatig links wordt gereden (bij dit soort business cases denken niet veel mensen aan onderhoudsroosters e.d. waardoor gepland links gereden wordt en als het gepland gebeurt, moet het ook door de automatische rijweginstelling kunnen gebeuren; de rijrichting keren kan echter alleen handmatig en alleen door de normaliter "ontvangende" treindienstleider) maar absoluut noodzakelijk voor enkelsporige baanvakken waar AM-TB het ook dacht te gaan toepassen.
Daar was m.i. een communicatiemisverstand - VL dacht dat de automaat voor dubbelsporige baanvakken was en enkelspoor "uiteraard" ongewijzigd zou blijven**, AM-TB dacht het ook daar toe te passen en had het ontwerpvoorschrift dus al aangepast dat je DES (= 4-draads APB) niet meer toe mag passen. Daardoor wordt het nu bij nieuw- en verherbouw overal LSB, ongeacht het niet beschikbaar zijn van een automatische-rijrichtingskeuze-automaat. Lijkt mij een leerpuntje dat een beveiligingsclub niet eenzijdig ontwerpvoorschriften mag aanpassen als daar functionele consequenties aan zitten (die niet gecompenseerd worden).

** aangezien de meeste enkelsporige baanvakken maar 1 blok zijn, is die business case van AM-TB daar m.i. van nul en generlei waarde; bovendien is het technisch gezien gewoon niet eens 4APB (want dat pas je toe bij enkelspoor met automatische tussenseinen, bijv. Maaslijn, Ede - Lunteren) maar gewoon blokbeveiliging.

17-10-2018 10:11:57
cuneo56
cuneo56
Helaas een "mooi"voorbeeld dat tegenwoordig zeer veel bedrijven/afdelingen alleen met hun eigen vak bezig zijn en de gevolgen daarvan voor anderen daardoor ook het probleem van de ander zijn !
En soms zelfs blijken die gevolgen pas in de uitvoering. En dat we het allemaal doen om de klant ( reiziger/ bevrachter) van dienst te zijn is al helemaal niet meer in beeld.

17-10-2018 10:34:25
illyavaes
illyavaes
Naja, in dit geval was de intentie wel de overlast / beperkingen voor de reizigers (en goederenverladers) door zo'n storing te beperken (ik denk dan wel vaak, ook bij dat "wissels kunnen storen dus zoveel mogelijk weghalen", dat je ook eens zou kunnen denken dat je die storingen [meer] moet voorkómen) dus je laatste opmerking is in dit geval m.i. minder van toepassing.

17-10-2018 10:44:14
cuneo56
cuneo56
Met het idee dat voorkomen altijd beter is zijn we het gelukkig helemaal eens. Dat je je beperken in de mogelijkheden om iets op te lossen bij problemen een goede zaak is ben ik als oud bijstuurder toch een heel andere mening toegedaan.

17-10-2018 11:22:14
sjoerd
sjoerd
Dank voor de inside-info Illya. Ik vermoedde al dat er een addertje onder het gras zat omdat ik de relatie ERTMS - geen DES niet zag. Het is dus nog even afwachten wat Gilze - Rijen betreft.

17-10-2018 11:52:45
illyavaes
illyavaes
Quote
cuneo56 (wo 17 okt 2018 10:44:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p686425/): Met het idee dat voorkomen altijd beter is zijn we het gelukkig helemaal eens. Dat je je beperken in de mogelijkheden om iets op te lossen bij problemen een goede zaak is ben ik als oud bijstuurder toch een heel andere mening toegedaan.

Ik vind ook niet dat je geen bijsturingsmogelijkheden moet hebben.

18-10-2018 12:02:38
slifor2
slifor2
Wissel 5a/b inclusief de bediende seinen te Eijsden worden ook gesaneerd. Eijsden word hierdoor een halte op de vrije baan

18-10-2018 12:19:39
cuneo56
cuneo56
Juist nu de nieuwe vervoerder Arriva met de meersysteem Flirts bij een staking of versperring in België weer wel op Eijsden zou kunnen gaan pendelen maakt de infra beheerder dat weer een stuk lastiger.%04%

18-10-2018 12:30:46
slifor2
slifor2
Volgens Prorail kan keren prima in Mtr

18-10-2018 12:32:43
slifor2
slifor2
Quote
maarten83 (di 16 okt 2018 15:58:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p686305/): Treinen wel


als in: kunnen kapot gaan.... tsja, prima toch? niet het probleem van Prorail, wel van de vervoerder, die moet maar zorgen voor werkend materieel. Dus kan prorail lekker rekeningetjes sturen. %03%


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-10-2018 12:59:59
mdeen
mdeen
Quote
slifor2 (do 18 okt 2018 12:30:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p686638/): Volgens Prorail kan keren prima in Mtr

Maar het gaat over het bedienen van Eijsden als er niet naar België gereden zou kunnen worden. Dan heb je niets meer aan de keermogelijkheden in Mtr.

18-10-2018 13:23:16
sjoerd
sjoerd
Om naar Eijsden en terug te gaan zijn geen wissels nodig. Dan kan een keermogelijkheid naast het perron voldoende zijn. Die wissels lagen er van ouds al en omdat er toen aan de oostzijde ook nog een fabrieksaansluiting naar de Zinkwitfabriek was, moest je over linkerspoor terug kunnen keren naar Maastricht om reizigerstreinen niet te hinderen die uit Maastricht over het linkerspoor naderden. Dat is nu niet meer nodig.
Overigens worden de seinen 2 en 4 te Eijsden ter plaatse bediend en niet van Maastricht uit. Bij vertrek van sein 4 naar Maastricht over linkerspoor, loopt de wisselverbinding automatisch om, en na vertrek weer terug. De twee seinen in de tegenrichting werken normaal gesproken als automatische seinen. En als ProRail vertrek over rechter spoor daar laat zitten, kan het bedienen van de vertrekmogelijkheid over linkerspoor via de wisselverbinding samen met de wissels zonder bezwaar vervallen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-10-2018 18:43

18-10-2018 19:27:09
timtrein
timtrein
Ik weet niet hoe zuiver correct de taal hier is, maar bij "halte langs de vrije baan" verwacht ik geen keermogelijkheid. Ik hoop natuurlijk het tegengestelde...

19-10-2018 12:27:30
Willem.13
Willem.13
Ik vind de sanering van de wisselstraat in Edn een zeer vreemde ontwikkeling, in het nieuwe vervoersplan van Limburg staat namelijk dat bij de invoering van de directe trein Luik-Aken vv, Arriva tot Edn een halfuurdienst wil realiseren. Deze zal zoals het er nu uitziet kop gaan maken op het emplacement van Wezet. Maar dit zou helemaal niet nodig zijn als Prorail de wissels niet zou saneren (verwijderen van de lasrupsen op de wisselstraat zou misschien wel handig zijn om overmatige slijtage aan de wielen tegen te gaan). ik vroeg me al af waarom Arriva niet gewoon gaat keren op Edn, maar dit verklaart wel iets.

19-10-2018 12:41:58
cuneo56
cuneo56
En bedenk daarbij dat je een pendel op Eijsden dan met personeel kan rijden dat enkel in Nederland rijbevoegd is.
Het behalen van je brevet voor België is bepaald geen sinecure en dan hier ook nog een ( weliswaar beperkte) taal eis.
En verder dan ook elke 3 jaar de hervalidatie waarvoor ik zelfs machinisten met jarenlange ervaring virtueel in de broek heb zien doen.

19-10-2018 13:42:53
sjoerd
sjoerd
Ik mag toch aannemen dat deze waardevolle redenen om de wissels niet op te breken bij ProRail onder de aandacht zijn gebracht. Als je regulier van wissels gebruik wilt maken is dat iets heel anders dan er een onregelmatigheid mee oplossen.

19-10-2018 17:37:25
phantom
phantom
Of het onder de aandacht is gemikt,blijft de vraag,aangezien het volgens Willem.13 gaat over een nieuw vervoersplan van arriva kan het zomaar zijn dat dat nog helemaal niet is gebeurt.
Er is ook nog niet bekend met ingang van wanneer dat plan moet ingaan als ik het goed begrijp.

En zelfs als het onder de aandacht is gebracht,dan nog is dat geen garantie dat prorail het gewoon heeft weg geveegd onder de noemer van er is toch elders nog een manier om dat plan toch door te laten gaan.
Dat dat dan minder handig en efficient is,das tenslotte maar bijzaak


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

19-10-2018 17:41:00
b2py
b2py
Vindt de vraag wel interessant die hierboven gesteld wordt, kan een halte aan de vrijebaan ook een keerpunt zijn voor treinen?
Dan kan je daaropvolgend een discussie hebben of je een station met keerfunctie een halte aan de vrijebaan moet noemen.

19-10-2018 20:03:51
gvttreinen
gvttreinen
In mijn optiek geeft een station wissels, een halte niet.

19-10-2018 20:35:07
sjoerd
sjoerd
Tussen Rotterdam Noord Goederenstation en Moordrecht Overloopwissels zijn ook een aantal haltes waar je kunt keren. Zo uit mijn hoofd Rotterdam Alexander, Capelle Schollevaer en Nieuwerkerk a/d IJssel. Ik zou het in mijn BVS-archief moeten nakijken, hoe dat omschreven staat. Het is niks nieuws.

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-10-2018 20:43

19-10-2018 20:45:34
sjoerd
sjoerd
Op bovengenoemde haltes (want dat zijn geen stations in de zin van het TRR) staan drukknopkastjes waarmee de machinist onder bepaalde voorwaarden de rijrichting kan keren. Dan kan je van die haltes in de tegenrichting vertrekken. Het betreft hier allemaal P-seinen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-10-2018 20:46

20-10-2018 01:59:58
Willem.13
Willem.13
Quote
phantom (vr 19 okt 2018 17:37:25 https://www.somda.nl/forum/15325/p686857/): Of het onder de aandacht is gemikt,blijft de vraag,aangezien het volgens Willem.13 gaat over een nieuw vervoersplan van arriva kan het zomaar zijn dat dat nog helemaal niet is gebeurt.
Er is ook nog niet bekend met ingang van wanneer dat plan moet ingaan als ik het goed begrijp.




Hierbij een linkje naar het vervoersplan (drgl 2019 Limburg) waarop ik mijn bovenstaande bericht had gebaseerd. Er staan overigens nog meer interessante wijzigingen in. Dus voor de geïnteresseerden in het OV in limburg; lees het vooral eens door

https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Limburg/b0f9a729-f7cf-4ad2-858d-de93c5bc2bcf

22-10-2018 22:29:48
Daniel1
Daniel1
Bij de ombouw van de sporen bij de brug over het Amsterdam Rijnkanaal (Utlr - Ut) naar viersporig verdwijnt ook de mogelijkheid om sprinters over de sporen 8/9 en 11/12 (vice versa) te sturen. Tot nu toe werd dit vaak gedaan bij verstoringen op spoor 20/21 of bijvoorbeeld Utrecht Leidsche Rijn. Dat betekent dus meer opgeheven treindiensten in geval van storing...:)


Favo materieel: ICM

23-10-2018 07:03:57
illyavaes
illyavaes
Dat was het hele idee van "treinen niet corridorgrenzen over laten gaan", zodat die andere "corridor" daar geen last van heeft.
Dat er eerder / vaker "corridors" helemaal stilgelegd worden (terwijl dat zonder of met minimale overlast zou kunnen worden vermeden met een paar wissels) kon niet boeien.
En dat die andere "corridors" er nog steeds last van hebben omdat NS erop blijft staan zijn rijdend personeel continu ertussen te laten overstappen om het vooral maar niet op gewoon werk te laten lijken, dat kan ook weer niet boeien.
Het zijn tenslotte maar reizigers, nietwaar?
(ja, dat is sarcasme)

23-10-2018 07:09:10
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (do 18 okt 2018 13:23:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p686659/): Overigens worden de seinen 2 en 4 te Eijsden ter plaatse bediend en niet van Maastricht uit. Bij vertrek van sein 4 naar Maastricht over linkerspoor, loopt de wisselverbinding automatisch om, en na vertrek weer terug. De twee seinen in de tegenrichting werken normaal gesproken als automatische seinen. En als ProRail vertrek over rechter spoor daar laat zitten, kan het bedienen van de vertrekmogelijkheid over linkerspoor via de wisselverbinding samen met de wissels zonder bezwaar vervallen.

Sein 2 wordt wel degelijk vanuit de post in Maastricht bediend, het PPLG Edn bevat (uitsluitend) planregels van TC naar TB.

23-10-2018 07:26:27
illyavaes
illyavaes
Er is nu een RVTO m.b.t. het verwijderen van de wissels 7A/B in Steenwijk en de wissels in Grou-Jirnsum (143A/B en 145A/B; sporen TA+TB en UA+UB worden samengevoegd tot TA en UA).
Volgens de inleidende tekst komen er nog meer "saneringen" vanwege het einde van de levensduur van de wissels en "overbodig wegens einde goederendienst Friesland".

23-10-2018 08:52:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Daniel1 (ma 22 okt 2018 22:29:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p687160/): Bij de ombouw van de sporen bij de brug over het Amsterdam Rijnkanaal (Utlr - Ut) naar viersporig verdwijnt ook de mogelijkheid om sprinters over de sporen 8/9 en 11/12 (vice versa) te sturen. Tot nu toe werd dit vaak gedaan bij verstoringen op spoor 20/21 of bijvoorbeeld Utrecht Leidsche Rijn. Dat betekent dus meer opgeheven treindiensten in geval van storing...:)
voor Vtn kan je nog 'van buiten naar binnen' dus van Sprinter naar IC sporen.

23-10-2018 09:26:09
jacokran
jacokran
en daarmee alle sprinterstations in Utrecht overslaan...

Laatst bewerkt door jacokran op 23-10-2018 09:29

23-10-2018 09:30:50
geert
geert
Wat een sof he die viersporigheid! Er gaat voorlopig geen trein meer rijden dan nu en de kans op vertraging en uitval bij verstoringen wordt groter

23-10-2018 10:31:54
jacokran
jacokran
ook de tijdwinst in de nieuwe dienstregeling valt wel tegen.

23-10-2018 10:33:07
broek53
broek53
Voor de zekerheid: dat ligt niet aan de viersporigheid zelf, maar aan het niet bouwen en opbreken van wissels. Letterlijk het DSSU-effect.

23-10-2018 14:54:01
rolandrail
rolandrail
Ik zag zaterdag jl. in Gorinchem dat ze begonnen zijn een nieuw perron te bouwen langs spoor 2. Dat lijkt me smaller worden dan het huidige perron van spoor 2 wat tussen spoor 1 en 2 in ligt.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

23-10-2018 15:05:04
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, zijperron langs spoor (82)2 is smaller dan het huidige (midden)perron, het perron wordt ook minder lang namelijk nuttig zo`n 120 meter.

23-10-2018 19:29:46
V64
V64
Wat een verbeteringen toch allemaal vandaag!

23-10-2018 19:35:21
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (di 23 okt 2018 15:05:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p687256/): Klopt, zijperron langs spoor (82)2 is smaller dan het huidige (midden)perron, het perron wordt ook minder lang namelijk nuttig zo`n 120 meter.

Twee gekoppelde dieseldrietjes zijn niet meer te verwachten.


23-10-2018 19:39:19
michaben
michaben
Quote
jacokran (di 23 okt 2018 09:26:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p687193/): en daarmee alle sprinterstations in Utrecht overslaan...

En die gevolgen ga je sneller merken dan je denkt, want op 4 november, minder dan een week na de oplevering van de nieuwe infrastructuur, gaan de 7891 en 7893 in dagplan opgeheven worden te Vtn, Utt en Utlr zodat ze op spoor 9 kunnen aankomen. En dat gaat zeker vaker voorkomen, Utln en Utvr wordt haast wekelijks wel enkele malen overgeslagen in dagplan vanwege onderhoudsroosters en dergelijke.

23-10-2018 20:03:10
sjoerd
sjoerd
Quote
illyavaes (di 23 okt 2018 07:09:10 Sein 2 wordt wel degelijk vanuit de post in Maastricht bediend, het PPLG Edn bevat (uitsluitend) planregels van TC naar TB.

Dat is juist; ik had even mijn BVS erbij moeten pakken. Het door Mt bediende sein 2 staat langs spoor 1 en leidt linkerspoor naar Mt. Sein 4 werd uit de stand stop gebracht door het treinpersoneel van een te Eijsden terugkerende goederentrein of een trein rechterspoor van Visé en leidde over de wisselverbinding via linkerspoor naar Mt. Daarbij liepen de wissels automatisch om en na het passeren van de trein weer terug.

23-10-2018 21:09:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (di 23 okt 2018 19:35:21 https://www.somda.nl/forum/15325/p687349/):
Quote
gvttreinen (di 23 okt 2018 15:05:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p687256/): Klopt, zijperron langs spoor (82)2 is smaller dan het huidige (midden)perron, het perron wordt ook minder lang namelijk nuttig zo`n 120 meter.

Twee gekoppelde dieseldrietjes zijn niet meer te verwachten.
Lijkt me niet dat Qbuzz speciaal dieseldrietjes gaat aanschaffen nee. Overigens passen langs een perron van 120 meter nog maar net twee GTW 2/8'en, maar ik heb de dienstregeling van Qbuzz nog niet zodanig bekeken dat ik weet hoe ze het met de laatste treinen gaan doen. Arriva had meen ik een trein uit Gdm die in Ldm met de eerste uitloper combineerde en dan in Gr met een tweede uitloper om met drie stellen naar Ddr te rijden. Maar dat past dan niet meer langs perron 2.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 23-10-2018 21:09


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

23-10-2018 21:12:06
geert
geert
Maar wel langs spoor 1 dus lijkt me geen probleem

23-10-2018 21:33:23
cuneo56
cuneo56
Quote
rolandrail (di 23 okt 2018 14:54:01 https://www.somda.nl/forum/15325/p687250/): Ik zag zaterdag jl. in Gorinchem dat ze begonnen zijn een nieuw perron te bouwen langs spoor 2. Dat lijkt me smaller worden dan het huidige perron van spoor 2 wat tussen spoor 1 en 2 in ligt.

Wat is eigenlijk het voordeel van het vervangen van dat midden perron door een smaller en korter zij-perron, behalve dat een aannemer er blij van wordt?

23-10-2018 21:48:36
DingeZ
DingeZ
Het nieuwe perron wordt aangesloten op een nieuwe perrontunnel die rolstoeltoegankelijk is.

23-10-2018 21:49:56
thom
thom
En dat je op een snal perron met aan twee kanten spoor er makkelijker vanaf sodemieterd dan een smal perron met aan één kant een hek.

Edit: maar dat gaat niet op want als ik het goed zie is het midden perron maar aan één zijde in gebruik en heeft de andere kant dus al hekken

Laatst bewerkt door thom op 23-10-2018 21:53

23-10-2018 21:53:49
cuneo56
cuneo56
Het eerste antwoordvan Dinge Z is een goed argument ( dank!) , maar dat tweede van Thom niet zo, het huidige midden perron heeft al een eenzijdig hek, dus is het nieuwe eigenlijk dus gevaarlijker

Laatst bewerkt door cuneo56 op 23-10-2018 21:54

23-10-2018 21:54:35
thom
thom
Ja, ik kwam er net ook achter inderdaad

24-10-2018 11:01:35
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (di 23 okt 2018 10:33:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p687205/): Voor de zekerheid: dat ligt niet aan de viersporigheid zelf, maar aan het niet bouwen en opbreken van wissels. Letterlijk het DSSU-effect.


Het lijkt me een beetje naïef om te denken dat je alles maar kunt oplossen met wissels. Het probleem wordt hier eerder veroorzaakt doordat iemand heeft verzonnen dat je de perrons zo neerlegt dat je er over twee sporen niets aan hebt. Als de sporen waar die perrons wel aan liggen dan vervolgens niet beschikbaar zijn door een storing, werkzaamheden of gestrande treinen dan heb je ook weinig aan een wissel waarmee je op die niet beschikbare sporen terecht komt. De gevolgen van dit soort ontwerpblunders zie je nu ook al aan de zuidkant van Ut.

24-10-2018 11:37:18
IJsbergsla
IJsbergsla
Je spreekt jezelf nu binnen een alinea tegen, me dunkt. Het ging dat ook over storingen rond Utrecht, waarmee een wissel ná Utrecht Leidsche Rijn wel degelijk uitkomst biedt. Er zijn inderdaad geen middenperrons tussen Utrecht en Woerden, echter om vervolgens nog meer flexibiliteit te verwijderen maakt de zaak er niet beter op, integendeel.

24-10-2018 12:10:48
Henk1619
Henk1619
Dat tegenspreken zie ik niet helemaal, zelfs niet als ik het 10 keer teruglees.

Het voorbeeld wat werd gegeven was dat je door het ontbreken van de juiste wissels alleen nog maar naar de sporen kunt waar geen perron ligt. Dat dekt een oplossing waarbij dat perron tussen de sporen ligt dit probleem af plus een groot aantal andere situaties. Maar cargo heeft geen perrons nodig dus ik zal de laatste zijn die tegen een paar extra overloopmogelijkheden is %08%

06-11-2018 18:04:04
waalkade
waalkade
De Rail Terminal Gelderland komt langzaam op stoom.
Afgelopen week waren landmeters druk bezig.
Plaatjes:
https://www.gelderland.nl/bestanden/Documenten/Gelderland/05Verkeer-en-vervoer/2018%20-%20Q2/180628_RTG_Profielen.pdf
https://www.gelderland.nl/bestanden/Documenten/Gelderland/05Verkeer-en-vervoer/2018%20-%20Q2/180628_RTG_Plankaart%20ontwerp%20ontsluiting.PDF

06-11-2018 19:30:12
sjoerd
sjoerd
Die Railterminal zal gevestigd worden langs de Betuweroute ter plaatse van het al aangelegde emplacement bij Valburg. Daar is van ouds her een Container Uitwissel Punt (CUP) gepland. Het heeft alleen wat langer geduurd.

06-11-2018 21:53:45
R1-2010
R1-2010
Ik zag dat ze in Gdm begonnen zijn met voorbereidingen voor de nieuwe Lingebrug (tbv vrijleggen MeWeLi-lijn). Ze waren vandaag de noordoever van begroeiing aan het ontdoen.

08-11-2018 09:33:50
mdeen
mdeen
Van https://frontpage.fok.nl/nieuws/805431/1/1/50/meer-plek-in-treinen-tussen-utrecht-en-amsterdam-op-komst.html
Quote
Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar. Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen.

Verlenging van spoor 1a? Want op 3 moet je 12 bakken toch wel kwijt kunnen.


Quote
omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden.

08-11-2018 10:04:29
sjoerd
sjoerd
Dat past wel op spoor 3, maar daar stoppen andere treinen, zoals je kunt zien op de basisspooropstelling. Eigenlijk zou je in Nijmegen willen keren tussen de sporen van de doorgaande treinen Den Bosch/Wychen - Arnhem om ze minder te hinderen. Dan moet je met die doorgaande treinen naar spoor 1a. Nu komt er een wijziging aan in de ligging van de wissels in de spoorbak 1,2,3, waardoor dat kan. En op termijn komt er een derde perron ten koste van de goederensporen 6 en 7.
Ooit is men zo handig geweest om de kans op meer kopsporen voor de dienst op Venlo volledig te vernietigen door daar een school te bouwen, waardoor alleen spoor 135 daar nog ligt. Dus die treinen moeten ook een plaats houden op spoor 1b.

08-11-2018 10:59:21
waalkade
waalkade
De provincie Gelderland heeft geld beschikbaar gesteld om versneld een verbinding te maken tussen spoor 3 en 2 te Nm.
De treinen uit Ht kunnen dan naar 1a.
De 3000 en de 3100 naar spoor 3.
De treinen naar Ht en Wc naar spoor 4a/b.

08-11-2018 11:05:27
broek53
broek53
Juistem. Het loopt vooruit op PHS Nijmegen, waarin in die hoek de situatie hetzelfde blijft zodat de treinen uit Ht op spoor 2a kunnen komen. In PHS wordt spoor 1b kopspoor en wordt spoor 1a overbouwd met een perron langs spoor 2.

08-11-2018 11:15:56
mdeen
mdeen
Ik heb nog eens zitten kijken, maar perron 1a is 334 meter lang. 2 VIRM-VI's zijn 324 meter lang. Dat past toch gewoon? Blijkbaar is NS of Prorail van mening dat je nu niet met 12 bakken van 1a kunt vertrekken, waarom?

Laatst bewerkt door mdeen op 08-11-2018 11:54

08-11-2018 11:46:01
cuneo56
cuneo56
Met de lengte zou het net wel kunnen, maar het is meer dat 4 treinen per uur vanaf de brug naar 1A de 6 treinen per uur naar de brug kruisen ( en dan tel ik nog de cargo paden niet mee)

08-11-2018 11:46:44
treinfan
treinfan
Nee, NS en ProRail zijn van mening dat ze met de 3000 en 3100 niet vanaf 1a willen vertrekken, om een goede dienstregeling volgens de normen in te kunnen plannen. Met de huidige stand van zaken, betekent dat dat de 3000 en 3100 van spoor 4a moeten vertrekken, waar geen VIRM12 past.
Edit ter verduidelijking: vertrek op 1a zit uiteraard onlosmakelijk verbonden met aankomst op 1a.

Laatst bewerkt door treinfan op 08-11-2018 12:02

08-11-2018 11:49:38
anton_
anton_
mag weg

Laatst bewerkt door anton_ op 08-11-2018 11:52

08-11-2018 11:51:41
anton_
anton_
Dus het heeft niets te maken met aankomen vanuit Arnhem? Alleen met vertrek ?

08-11-2018 11:58:39
stijngeluk
stijngeluk
Volgens mij zit het in aankomend vanaf Arnhem, als ik in de 4400 of de 7600 zit en we rijden Nijmegen uit richting Arnhem komen we eigenlijk altijd op de wissels aan de noordkant van het station de 3000 of de 3100 tegen komend vanuit Arnhem.

08-11-2018 11:59:28
MetroRET
MetroRET
Juist het aankomen vanuit Arnhem.
Waar de 4400/7600 vertrekken te Nm richting Ah om 01/16/31/46 vanaf 3b, kan je met de 3000/3100 niet aankomen op 1a om 02/17/32/47.

08-11-2018 13:01:35
AlbertP
AlbertP
Alsnog geeft het mogelijkheden om met de 3600/7600 te schuiven zodra dit conflict niet meer bestaat en de kopmakende treinen 'in het midden' kunnen staan. Wie weet kan het nog tot gunstiger overstappen in Ht leiden en een eind maken aan de discussie over net-niet overstappen daar die iedere dienstregeling terugkomt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 08-11-2018 13:02

08-11-2018 13:08:03
broek53
broek53
Het conflict bestaat nu ook niet (doordat de kerende treinen vrij liggen op 4a), dus dat verandert eigenlijk niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2018 13:08

08-11-2018 13:37:08
AlbertP
AlbertP
Ah ok, ik had @stijngeluk verkeerd begrepen en dacht dat zijn sprinter bij vertrek moest wachten voor de aankomende IC.

08-11-2018 23:25:27
adital
adital
Wel interessant dat men dit verkoopt als 'nodig om met twaalf wagons in plaats van tien' te kunnen rijden tussen Ut en Asd/Asdz. Ut - Shl rijdt alles tussen 7:30 en 8:45 al met twaalf bakken, waarbij voor de 3100 volgens mij altijd in Ah een stel bijgeplaatst wordt. Ut - Asd geldt dit niet, hoewel in de 3000 ook treinen van twaalf bakken voorkomen. Bovendien zitten daar genoeg treinen uit het zuiden tussen die ook zonder perronverlenging in Nijmegen alvast prima verlengd kunnen worden.

09-11-2018 13:56:15
AlbertP
AlbertP
Treinen die op Ah-Nm met 10 bakken rijden kunnen er geen stel bij krijgen nu. Ik denk daarbij vooral aan de avondspits (3161, bijvoorbeeld), want ik zie dat de NS in de ochtendspits al creatiever is geworden met bijplaatsen (zoals een derde VIRM-IV aan een trein van 8 bakken aankoppelen in Ah.)

09-11-2018 16:43:39
michaben
michaben
In de ochtendspits is dat inderdaad een prima oplossing, op Nm - Ah voldoen 8 bakken prima, en in Ah is gelegenheid een stel bij te plaatsen. Andersom is dat echter geen optie, vanaf spoor 8 is geen ruimte in de dienstregeling om een stel af te rangeren naar Ahb. De middagspits is dus beperkt tot 10 bakken. Echter als ik naar de drukteprognoses kijk lijken er slechts twee treinen die met VIRM10 over de norm gaan 's middags. Het is vooral de 3122 in de ochtend die ver over de norm gaat, maar die rijdt al met VIRM12. Dus de echte drukte zal niet verzacht worden met deze maatregel.

09-11-2018 23:14:49
sjoerd
sjoerd
Olst en Wijhe volgen Elst: de belangen van de dorpen wegen zwaarder dan de belangen van de provincie en de rest van het land. Het liefst zouden ze daar al die mooie wegen ook weer terugbrengen tot karrensporen. Terug naar de Middeleeuwen. Citaat:
> "Als het aan de gemeente Olst-Wijhe ligt, wordt het spoor tussen Olst en Deventer voorlopig niet verdubbeld. Het college van B&W in de gemeente Olst-Wijhe ziet er geen heil in. De discussie over een betere spoorverbinding tussen Zwolle en Deventer wordt al jaren gevoerd. Onlangs stelde GroenLinks vragen aan het college in Olst-Wijhe over mogelijke spoorverdubbeling op het traject. Eerder deed de PvdA al hetzelfde. De partijen menen dat een extra spoor tussen Olst en Deventer nodig is. GroenLinks pleit voor spoorverdubbeling, omdat die maatregel goed zou zijn in het kader van duurzaamheid. De PvdA wil extra stations tussen Zwolle en Deventer en wil om die reden een extra spoor. Het college ziet er voorlopig niets in. “Wij blijven van mening dat een spoorverdubbeling niet bijdraagt aan de leefbaarheid in onze gemeente. Het zal goederenvervoer over het spoor stimuleren, waardoor onze overwegen vaker gesloten zijn.” Ook vreest het college dat reizigers uit Olst-Wijhe naar Arnhem moeten overstappen, waardoor de reistijd toeneemt. Toch houdt de gemeente de deur in de toekomst op een kier. "In het kader van mogelijke landelijke verbeterde dienstregeling zijn wij altijd bereid te luisteren naar nieuwe argumenten."

09-11-2018 23:45:58
mren
mren
Spoorverdubbeling in combinatie met een zakspoor in Deventer zou inderdaad de deur open zetten voor een sprinter Zl-Dv zodat de huidige 3600 klantvriendelijk versneld kan worden.

10-11-2018 04:38:21
VIRMm1
VIRMm1
Ja en dat is dus precies wat ze in Olst en Wijhe niet willen

10-11-2018 10:14:56
sjoerd
sjoerd
We zijn helaas in een stadium aan het belanden dat veel te veel lieden en instanties iets ergens over te zeggen menen te hebben. Dat doe je echter als je gaat stemmen. En eventueel bij inspraak. En verder: we doen het zo.%02%

10-11-2018 11:31:21
thom
thom
Spoorverdubbelen omdat er dan meer reizigers treinen kunnen rijden, maar het zijn dan de goederentreinen die ervoor zorgen dat de overwegen langer dicht blijven, Jaja...

10-11-2018 11:35:52
anton_
anton_
Quote
VIRMm1 (za 10 nov 2018 04:38:21 https://www.somda.nl/forum/15325/p689863/): Ja en dat is dus precies wat ze in Olst en Wijhe niet willen

Olst en Wijhe willen graag wat Hoogeveen ook wil - Dat ze niet worden overgeslagen worden door de IC. Erg voorspelbaar allemaal

10-11-2018 20:44:10
daniel81
daniel81
Tuurlijk. Olst en Wijhe hebben geen enkel belang bij een spoorverdubbeling. Ze hebben nu een rechtstreekse IC naar Zuid-Nederland, optimale aansluitingen in Zl en vrijwel alleen langzaam rijdende treinen door de dorpskernen. Bij spoorverdubbeling zullen ze dat alle drie moeten inleveren zonder dat daar een voordeel tegenover staat.

10-11-2018 21:35:05
bnv
bnv
Wat een armoe toch, dat raadsdebat in Wijhe. Men is blijkbaar niet bereid met een hoger belang rekening te houden en grootschalig te denken door alleen maar te kijken naar hun eigen belang.Eigen belang?
Ja, dat is de moderne democratie zullen we maar zeggen en dat is ook zo, het recht om standpunten als deze te verkondigen. Maar dat levert per definitie nog geen betere besluiten op. En het kost de gemeente ook nog eens nauwelijks geld, men hoeft alleen maar medewerking te verlenen door planologische procedures op te starten en/of het eventueel verlenen van omgevingsvergunningen.
Geen aansluiting meer op het IC net? Als er een sprinter komt kan men ook naar een eventueel nieuw station Zwolle Zuid en/of Deventer Noord. Dat staat er allemaal niet bij.
Al met al: van een globale wereld hebben ze blijkbaar als het om het spoor gaat, nog niet veel kaas gegeten en men blijft staren in hun eigen kleine wereldje.
Diepste, diepste provincie.

10-11-2018 21:52:10
daniel81
daniel81
Allemaal leuk en aardig, maar nogmaals, Olst en Wijhe schieten er niks mee op. Ja ok dat je eventueel ook naar Zwolle Zuid of Deventer Noord kan maar daar wil de gemiddelde Wijhenaar niet naartoe.
Olst - Wijhe weet ook heus wel dat de spoorverdubbeling niet gaat afhangen van hun standpunt, maar tegenstribbelen is wel een noodzakelijk kwaad in het hele spel. Want dat maakt namelijk wel dat ze in de onderhandelingen er wellicht meer uit kunnen halen. (denk daarbij aan compenserende maatregelen in de vorm van onderdoorgangen, een bijdrage aan dorpsvernieuwing voor locaties dicht langs het spoor enz). Als ze direct in de houding springen en het toejuichen, is het voor de provincie / het rijk niet nodig om met meer geld over de brug te komen.

12-11-2018 11:47:42
slifor2
slifor2
241A/B & 267A/B Haelen worden gesaneerd

12-11-2018 11:53:34
slifor2
slifor2
Wissel 5a/b inclusief de bediende seinen te Eijsden worden ook gesaneerd. Eijsden word hierdoor een halte op de vrije baan

Quote
cuneo56 (do 18 okt 2018 12:19:39 https://www.somda.nl/forum/15325/p686635/): Juist nu de nieuwe vervoerder Arriva met de meersysteem Flirts bij een staking of versperring in België weer wel op Eijsden zou kunnen gaan pendelen maakt de infra beheerder dat weer een stuk lastiger.%04%


Ondanks gegronde bezwaren van Arriva en bezwaar van Captrain en DB-Cargo, gaat ProRail zijn eigen weg. Prorail vind het aantal instappers in Eijsden te klein om Arriva door te laten rijden naar Eijsden (sinds wanneer gaat Prorail over beleid van een vervoerder?) en de argumenten van de goederenvervoerders worden niet eens beantwoord...... Goed bezig Prorail...

12-11-2018 12:31:33
broek53
broek53
Wat voor bezwaren hebben goederenvervoerders tegen het verwijderen van deze overloop?

12-11-2018 13:39:11
slifor2
slifor2
voorstel tot het saneren van de wissels 1255, 1263a/b (2 jaar geleden of zo vernieuwd) en wissel 1275 te Hwd.....

12-11-2018 14:12:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Indien de kaart juist is, wordt spoor 3 te Heerhugowaard dan uit alle windstreken onbereikbaar
Daar moesten juist sporen bijkomen het komende decennium, nietwaar? %08%

De ontsporing van ProRail neemt ongekende vormen aan.