Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-05-2017 21:24:44
broek53
broek53
Bij wie teken je in zo'n geval beroep aan? Bij ProRail?

07-05-2017 21:34:03
mdj
mdj
ACM?


Bij twijfel: gebruik beton.

07-05-2017 21:42:47
cuneo56
cuneo56
Maar ; beroep aanteken tegen iets dat gebeurt is voordat je bedrijf zelf is opgericht?

07-05-2017 21:45:29
broek53
broek53
Lijkt mij buitengewoon stug, maar dat komt misschien omdat het nog nooit gebeurd is


07-05-2017 21:46:56
dennistd
dennistd
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 17:40:40 https://www.somda.nl/forum/19317/p615337/):
Quote
dennistd (zo 07 mei 2017 10:32:15 https://www.somda.nl/forum/19317/p615313/): De mensen uit de 20015 baalden echter helemaal als een stekker: die stonden nog steeds op het perron in Zv toen wij ze vrolijk voorbijreden. Lang leve de wisselsaneringen van ProRail...


Zullen we ProRail voortaan maar aanvallen op zijn eigen incompetenties, die liggen voor het oprapen. In Zv kun je al tientallen jaren niet rechtstreeks van spoor 1 en 2 naar het rechterspoor ri Em.

Dit is een voorbeeld van incompetentie van NSR. In alle beschaafde landen zou zo'n trein Zv over spoor 4 zijn voorbijgereden tot na de inrijder zijde Em en daarna terug naar spoor 3 om de gestrande trein op te pikken.
Je wil mij vertellen dat de situatie op deze tekening nooit werkelijk heeft bestaan? http://dennistd.nl/trein/dump/zv.gif

07-05-2017 22:02:25
broek53
broek53
Tot 1 maart 2014 was dat zo, ja

07-05-2017 22:23:19
dennistd
dennistd
Dan zijn ze dus weggehaald. Alleen nog de vraag: wie gaf opdracht daar toe? Zou het de plaatselijke brandweer, de gemeente Zevenaar, de provincie Gelderland, de aannemer die ze wel ergens anders voor kon gebruiken of toch ProRail geweest zijn?

Zou de situatie bij station Zevenaar (waar op zich niets veranderd had hoeven worden voor de aansluiting van de Betuweroute) onveranderd zijn gebleven dan was het hele probleem gistermorgen niet ontstaan (nou ja, op het geblokkeerde spoor 3 na dan).

Laatst bewerkt door dennistd op 07-05-2017 22:23

08-05-2017 07:39:58
train85
train85
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 19:13:09 https://www.somda.nl/forum/19317/p615350/):
Quote
train85 (zo 07 mei 2017 18:29:57 https://www.somda.nl/forum/19317/p615345/): Het saneren van wissels is een zaak van Prorail en niet NS. Maak er wel onderscheid in graag.


En wanneer waren de wissels om in Zv vanaf spoor 1 en 2 ri Em te kunnen ook al weer gesaneerd? Dat is zeker meer dan 50 jaar geleden, ik vermoed bij de aanleg van het tweede perron. Prorail treft hier geen blaam, de vervoerder moet maar creatiever zijn al is dat bij NSR wel erg veel gevraagd.
Onzin. Prorail is van de infra en beslissingen daarvan.

08-05-2017 08:53:25
ZJ37
ZJ37
Neemt niet weg dat vervoerders wel geconsulteerd worden over voorgenomen infrawijzigingen. Het is echt niet zo erg dat ProRail als een soort spoor-dictator al hun zin doordrijft.

08-05-2017 09:05:58
Henk1619
Henk1619
Quote
dennistd (zo 07 mei 2017 21:46:56 https://www.somda.nl/forum/19317/p615376/): Je wil mij vertellen dat de situatie op deze tekening nooit werkelijk heeft bestaan? http://dennistd.nl/trein/dump/zv.gif


Eeeeehh nou nee, ik ga er van uit dat er geen complete wissels ontbreken. Maar ik ben er toch vrij zeker van dat die er in het verleden niet lagen want daarover heb ik me wel eens verbaasd. Nu snap ik je reactie, suf om ze weer weg te halen.

Quote
broek53 (zo 07 mei 2017 22:02:25 https://www.somda.nl/forum/19317/p615379/): Tot 1 maart 2014 was dat zo, ja


De grote vraag is wanneer die er zijn neergelegd en vooral met wel doel?

08-05-2017 09:09:02
BGM104
BGM104
In Zv hebben Breng en Arriva de gevraagde bereikbaarheid van spoor VY naar Zv spoor 1 en 2 niet gekregen. Toch wel wat spoordictatorschap.

08-05-2017 09:14:55
marciekemp
marciekemp
En nu zijn ze er bij ProRail weer mee bezig om die wisselverbinding van VY naar 1 en 2 weer terug te krijgen. Het schijnt dat Pier Eringa hier zelf mee bezig is geweest ook.

08-05-2017 09:26:11
jeanpierre
jeanpierre
Klopt, maar het plan is vooralsnog weer gesneuveld vanwege de kosten. ProRail wil wachten tot de spoorverdubbeling naar Didam klaar is en de effecten daarvan afwachten.

08-05-2017 09:45:09
ZJ37
ZJ37
Ja ach, de eerste wissels worden ook al teruggevraagd binnen DSSU, zoals een verbinding tussen spoor 14 en CTW.

Probleem is dat de infra veel te veel is beoordeeld op een BUP en zeker niet op de noodzakelijke processen in de 7x24 uur, zoals rangeren en bijsturing e.d.

10-05-2017 09:57:09
mich
mich
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 19:13:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p615350/):
Quote
train85 (zo 07 mei 2017 18:29:57 https://www.somda.nl/forum/19317/p615345/): Het saneren van wissels is een zaak van Prorail en niet NS. Maak er wel onderscheid in graag.


En wanneer waren de wissels om in Zv vanaf spoor 1 en 2 ri Em te kunnen ook al weer gesaneerd? Dat is zeker meer dan 50 jaar geleden, ik vermoed bij de aanleg van het tweede perron. Prorail treft hier geen blaam, de vervoerder moet maar creatiever zijn al is dat bij NSR wel erg veel gevraagd.


geen 50 jaar geleden, overloopwissel is met het weghalen van spoor 5 weggehaald. Daar is overigens bezwaar op aangetekend, maar ze reageren eigenlijk niet op bezwaar als die niet van NS afkomt.

10-05-2017 11:18:32
SunKeeper
SunKeeper
Waar is ooit station Olv gebleven?

10-05-2017 11:41:32
dennistd
dennistd
Dat is weggehaald nadat er een hek omheen geplaatst was en iemand met de sleutel niet op tijd was om het hek te openen voor aankomst van de trein, waardoor de uitgestapte reizigers langs het spoor moesten lopen om van het perron te komen. Sindsdien heeft er niets meer gestopt volgens mij.

10-05-2017 12:20:44
slifor2
slifor2
Quote
mich (wo 10 mei 2017 09:57:09
geen 50 jaar geleden, overloopwissel is met het weghalen van spoor 5 weggehaald. Daar is overigens bezwaar op aangetekend, maar ze reageren eigenlijk niet op bezwaar als die niet van NS afkomt.


correct. Al diverse keren bezwaar gemaakt maar alleen als NSR bezwaar maakt worden geplande saneringen niet uitgevoerd...

10-05-2017 12:22:27
Jan-Mark
Jan-Mark
Dus zelfs de meestal wel invloedrijke DBC heeft in dezen geen invloed?

10-05-2017 13:41:14
jbt
jbt
Quote
dennistd (wo 10 mei 2017 11:41:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p615618/): Dat is weggehaald nadat er een hek omheen geplaatst was en iemand met de sleutel niet op tijd was om het hek te openen voor aankomst van de trein, waardoor de uitgestapte reizigers langs het spoor moesten lopen om van het perron te komen. Sindsdien heeft er niets meer gestopt volgens mij.


de 'Nood' tot het tegengaan van spoorlopen was dus hoger dan 'Onze Lieve Vrouwe'.

10-05-2017 17:48:15
phantom
phantom
een andere vraag is ook nog,als je in beroep gaat tegen een voorlopige beslissing,dan kost dat geld,en als je voor 90% zeker weet dat je in t ongelijk gesteld word dan mag je de proces kosten betalen als klager.
Gezien t feit dat dat niet over 2 tientjes gaat,kan ik me zo voorstellen dat men t al niet eens probeert %03%
Voorlopige beslissingen zijn vaker in t verleden na bezwaar alsnog niet van tafel geveegd,daarin word het "gewicht" dat prorail heeft heel duidelijk getoond,tenzij je bezig bent om t 8ste wereld wonder te bouwen en je kan dat met veel poeha goed onderbouwen(en 20 kuub documenten) dan ben je nagenoeg kansloos met zulke dingen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-05-2017 17:53:53
thom
thom
Waar heb jij het woord rechtzaak gehoord?

10-05-2017 20:16:31
phantom
phantom
Als halsstarrig bent en je vind je gelijk niet via de "oneerlijke" conventionele weg incl die partijen,dan zou je daarbij uitkomen als je bereid bent t hard te spelen.
Dat is dan uiteindelijk de enigste manier nog denk ik
Al zal t nooit zover komen,want er bestaat een gezegde over een ezel en iets met een steen %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-05-2017 21:30:23
b2py
b2py
Als je het oneerlijk vindt ga je naar de ACM die een uitspraak zal doen, het is hier geen Rijdende Rechter

10-05-2017 23:28:27
BGM104
BGM104
Quote
slifor2 (wo 10 mei 2017 12:20:44 https://www.somda.nl/forum/15325/p615620/):
Quote
mich (wo 10 mei 2017 09:57:09
(...) maar ze reageren eigenlijk niet op bezwaar als die niet van NS afkomt.


correct. Al diverse keren bezwaar gemaakt maar alleen als NSR bezwaar maakt worden geplande saneringen niet uitgevoerd...

Maak je niet de illusie dat ProRail zich wat aantrekt van elk NSR bezwaar.

11-05-2017 14:58:40
ZJ37
ZJ37
Te Gz zijn bij de toegangswissels 27 en 3A naar spoor 932 enkele meters spoor verwijderd.

11-05-2017 18:58:31
michaben
michaben
Te Hlba viel m'n oog op nieuw ballast in de wissels 437A/B. Voor wie de locatie niet kent: dit is de ongebruikte aansluiting op de gesloopte verbindingsboog richting de Hofpleinlijn en de gesloopte RET werkplaats. Onderhoud aan ongebruikte infrastructuur is toch een indicatie dat deze binnenkort weggaat?

11-05-2017 19:54:11
thom
thom
De RET gaat daar toch ook weer nieuw bouwen?

11-05-2017 20:08:26
michaben
michaben
Ja, maar die nieuwe werkplaats wordt 90 graden gedraaid en staat dus haaks op het spoor, de nieuwe spooraansluiting gaat dan de RandstadRail op i.p.v. de sporen van ProRail. Op de plek van de huidige spooraansluiting was op de tekeningen een grasveld en parkeerplaats te zien.

De spoordriehoek van de Hofpleinlijn wordt momenteel wel volop gesaneerd, men is nu bezig het oude talud van het spoor Rtkw - Rth af te graven, bovenbouw is al weg.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-05-2017 20:15:08
thom
thom
Aah, duidelijk, dat schiet niet op

18-05-2017 03:44:40
rolandrail
rolandrail
Te Gv is de overkapping van het voormalige postperrron afgebroken, de bestrating opgebroken en staan in postperronspoor 310 al dan niet tijdelijke sokkels+bovenleidingpalen.

18-05-2017 12:26:44
sjoerd
sjoerd
In spoor 310 of toch ernaast?

18-05-2017 12:29:29
Astraea
Astraea
Nee, echt erin.

18-05-2017 12:41:16
sjoerd
sjoerd
Tijdelijke jukken dan i.v.m. sloop van postperron. Ik heb niet de indruk dat spoor 310 zal worden opgebroken.

18-05-2017 13:10:10
Astraea
Astraea
Dat denk ik ook, anders was het ongetwijfeld handiger geweest het spoor gewoon gelijk op te breken en het juk netjes in te graven. Het is een erg geknutselde constructie nu.

29-05-2017 11:05:55
trdl85
trdl85
Quote
rolandrail (do 18 mei 2017 03:44:40 https://www.somda.nl/forum/15325/p616244/): Te Gv is de overkapping van het voormalige postperrron afgebroken, de bestrating opgebroken en staan in postperronspoor 310 al dan niet tijdelijke sokkels+bovenleidingpalen.


Dat spoor is samen met 309b en 308a langdurig buitendienst.
E.e.a. heeft te maken met het doortrekken van de reizigerstunnel onder die sporen. Voorlopig zijn er geen plannen om die sporen te saneren.

19-07-2017 07:57:06
mkns
mkns
Enkele weken geleden waren er werkzaamheden te Hgl. Het oude industriespoortje langs de lijn richting Delden is verwijderd. Op de uitgebreide sporenplant.nl tekening gaat het om het blauw gestreepte spoor achter wissel 131. Spoor 321 ernaast is van nieuw ballast voorzien. Wellicht is er meer werk uitgevoerd, maar daar heb ik geen zicht op.

19-07-2017 11:59:51
Jan-Mark
Jan-Mark
Nieuwe ballast: dat spoortje zal dan waarschijnlijk binnenkort worden gesaneerd

19-07-2017 16:57:01
marvinkok
marvinkok
Het werd vanochtend nog gebruikt om een ICM-III om te rijden, ook de eerste keer dat ik dat zie gebeuren. Er staan ook lantaarnpalen naast het spoortje..

19-07-2017 17:02:07
sjoerd
sjoerd
Quote
Jan-Mark (wo 19 jul 2017 11:59:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p621079/): Nieuwe ballast: dat spoortje zal dan waarschijnlijk binnenkort worden gesaneerd

Sterker nog: saneren betekent letterlijk gezond maken en dat is met nieuwe ballast gelukt!

19-07-2017 19:50:23
wouterder
wouterder
Mijn stage zat in de periode van de werkzaamheden naast sp 321. Wat ik heb kunnen zien is inderdaad het industriespoortje verwijderd (oude aansluiting voor Stork voorheen?) en is sp 321 vernieuwd zoals ik het heb kunnen zien.
Verder is bij het hele emplacement, inclusief bij spoor 321 extra verlichting geplaatst in hoge masten.

Laatst bewerkt door wouterder op 19-07-2017 19:51

21-07-2017 01:15:03
treinefan
treinefan
In Kesteren gaat men de komende tijd flink saneren. De volgende dingen staan op het programma:

Er wordt 1 van de overgebleven emplacementsporen weggehaald. Het andere emplacementspoor wat dan nog over is krijgt nieuwe dwarsliggers, die al klaarliggen. De 2 kruisingen worden verwijderd en de laatste restanten van de lijn Kesteren-Amersfoort, aan de noordzijde van het station, worden ook weggehaald. Deze sporen werden tot 2004 gebruikt voor het lokale goederenvervoer van Den Hartigh en Recticel. In oktober 2015 is een deel van het raccordement nog vernieuwd. Gezien het feit dat er al materiaal (nieuwe dwarsliggers) klaarligt en dat er vanaf 24-07 langdurige werkzaamheden in de reisplanner staan, is het aan te nemen dat men deze maand nog begint.


Met vriendelijke groet,

21-07-2017 09:33:43
koos
koos
De twee kruizen hebben dan ook amper nut en worden sinds 2004 nooit meer gebruikt. Wat ik mij afvraag.. Wordt het overgebleven emplacement spoortje aangesloten op het spoor door middel van een gewoon wissel? Of wordt het een kopspoortje dat bijna nooit gebruikt zal worden?

24-07-2017 10:56:09
R1-2010
R1-2010
Als ik Prorail mag geloven, dan worden in Kesteren 5 wissels vernieuwd en niet gesaneerd. Dus ik ben benieuwd hoe het er na de werkzaamheden uitziet.

Bron http://www.prorail.nl/nieuws/tiel-elst-onder-handen

24-07-2017 11:50:05
slifor2
slifor2
Quote
R1-2010 (ma 24 jul 2017 10:56:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p621424/): Als ik Prorail mag geloven, dan worden in Kesteren 5 wissels vernieuwd en niet gesaneerd. Dus ik ben benieuwd hoe het er na de werkzaamheden uitziet.

Bron http://www.prorail.nl/nieuws/tiel-elst-onder-handen


in het oorspronkelijke contract moesten de wissels vernieuwd worden, maar tijdens de tenderfase kwam het saneringsverzoek van de andere afdeling van Prorail. Ze hebben vast de oude contractstukken geciteerd...

24-07-2017 12:40:51
train85
train85
Alleen sporen 6 en 8 blijven over. Inclusief een wissel aan Tielse kant. Rest is straks helemaal weg qua wissels en zijsporen.

24-07-2017 22:29:27
Edb3
Edb3
Er wordt tussen Tl en Est gewerkt aan 5 wissels volgens ProRail; behoort het wissel bij Tla daar ook toe? Dus het wissel dat naar het stamspoor naar de vml. glasfabriek loopt.

02-10-2017 14:52:16
slifor2
slifor2
Geplande saneringen:

Stamlijn Dz; saneren spoor 3902, 4914, 4924, 4934 en 4944, incl wissels 42, 45,46,47,48,57,59,60,80,81 en 84a

Meppel-Groningen:

Beilen spoor 623, incl wissel 363 en 373
Hoogeveen, spoor 313 en 318, incl wissels 313a/b, 311, 315, 323 en 325a/b. Hierdoor word Hoogeveen een onbeduidende "Halte aan de vrije baan" en kan er bij verstoringen dus niet meer gereden worden tussen Meppel en Beilen
Koekange: wissel 301a/b en 303a/b

Je vraagt je toch langzaam af welke stagair al die plannen bedenkt in die ivoren toren.....?

02-10-2017 15:02:54
ZJ37
ZJ37
Geen wissels is geen wisselstoringen meer. Maar ja, er gebeurt ook wel eens wat anders waarbij die wissels de reizigers van dienst kunnen zijn.

02-10-2017 15:07:29
gvttreinen
gvttreinen
De wissels in Koekange worden idd wel eens gebruikt dus mijn bevreemd het ook.

02-10-2017 15:07:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Bovendien worden die sporen nog wel degelijk gebruikt door zelfs NS voor testritten uit zowel Zl(-Bl) als On(-Hgv).

02-10-2017 15:12:14
slifor2
slifor2
Volgens Prorail heeft het wachtspoor in Beilen niet de UIC lengte voor goederentreinen en dus kan het weg, daarnaast heeft NSR het niet nodig. Testritten? dat woord staat niet in de handboeken evenmin als infra-transporten of spotvervoer....

02-10-2017 15:13:41
b2py
b2py
Om ruimte te maken voor de verruimde boog moet je wel wat verwijderen, waarom er dan niet verderop wat teruggelegd wordt?

02-10-2017 15:16:09
ZJ37
ZJ37
Quote
IJsbergsla (ma 02 okt 2017 15:07:39 https://www.somda.nl/forum/15325/p627219/): Bovendien worden die sporen nog wel degelijk gebruikt door zelfs NS voor testritten uit zowel Zl(-Bl) als On(-Hgv).
Ik vermoed dat bij dergelijke infravoorstellen niet altijd de belangen van bijvoorbeeld NedTrain zijn meegenomen of überhaupt zijn bevraagd.


02-10-2017 15:29:39
slifor2
slifor2
Na bezwaren worden de sporen 7 en 8 in Mp niet gesaneerd.

02-10-2017 16:37:43
broek53
broek53
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 15:12:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p627220/): Volgens Prorail heeft het wachtspoor in Beilen niet de UIC lengte voor goederentreinen en dus kan het weg, daarnaast heeft NSR het niet nodig. Testritten? dat woord staat niet in de handboeken evenmin als infra-transporten of spotvervoer....
Als de vervoerders hun mond niet open doen, gebeuren dit soort dingen. Het akelige is dat geen vervoerder spontaan op het idee komt van testritten en derglijk incidenteel grut. En ProRail CV ook niet, want die verdelen daar nooit capaciteit voor. Daar zit een soort van lacune in de procedure, heb ik het idee.

02-10-2017 16:38:20
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 02 okt 2017 15:16:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p627222/):
Quote
IJsbergsla (ma 02 okt 2017 15:07:39 https://www.somda.nl/forum/15325/p627219/): Bovendien worden die sporen nog wel degelijk gebruikt door zelfs NS voor testritten uit zowel Zl(-Bl) als On(-Hgv).
Ik vermoed dat bij dergelijke infravoorstellen niet altijd de belangen van bijvoorbeeld NedTrain zijn meegenomen of überhaupt zijn bevraagd.
NedTrain is geen vervoerder en wordt dus in principe niets gevraagd.

02-10-2017 17:22:20
ZJ37
ZJ37
Ze staan wel in het overzicht van vervoerders van Prorail. https://www.prorail.nl/vervoerders/onze-klanten

02-10-2017 17:59:20
mdj
mdj
Volgens mij zijn ze vervoerder in de zin dat ze op gelijke voet staan tbv capaciteitsverdeling op het spoor. Zo mogen ze (on)zinnige dingen roepen over buitendienststellingen. In praktijk rijden ze niet zelfstandig treinen.

Laatst bewerkt door mdj op 02-10-2017 18:03


Bij twijfel: gebruik beton.

02-10-2017 20:12:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar er rijden wel treinen met "NedTraintreinnummers" 58700 toch? Bijvoorbeeld de proefritten met VIRMm vanuit de hoofdwerkplaats Haarlem.

02-10-2017 20:20:04
thom
thom
Ook rangeer bewegingen voor onderhoudshandelingen voeren ze zelf uit met eigen treinnummers en eigen personeel.

02-10-2017 20:30:25
b2py
b2py
Laten we het anders bekijken. Als NedTrain blijkbaar die sporen nodig heeft drie of vier keer per jaar, waarom betalen ze dan ook niet voor behoud? Verder gebruikt niemand het dus waarom moet dat met publiek geld gefinancierd worden?

02-10-2017 20:37:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is wel heel erg de omgekeerde wereld inderdaad.

02-10-2017 21:22:52
Klaasje
Klaasje
Iets zegt mij dat Hoogeveen vast nog wissels krijgt. Al dan niet op het rechte stuk richting Meppel. Veel meer dan een dubbele overloop zal het overigens niet zijn.

02-10-2017 22:07:29
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 14:52:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p627208/): Stamlijn Dz; saneren spoor 3902, 4914, 4924, 4934 en 4944, incl wissels 42, 45,46,47,48,57,59,60,80,81 en 84a
Sporenplan.nl heeft niet de spoornummers van de stamlijn zichtbaar, maar klopt het als ik zeg dat dit één van de sporen ter hoogte van Datema is en één van de vier sporen langs het chemiepark van Akzo (over de volledige lengte)?

03-10-2017 06:03:08
phantom
phantom
Had men een tijdje terug niet een deel van de sporen vernieuwd rondom die stamlijn ?
Indien ja dan snap ik er steeds minder van,wel geld uit trekken voor vernieuwing van spoor,om het daarna weer weg te halen,das echt economisch en logisch nadenken %03%
(is dit nou zo'n geval van je eigen werkverschaffen ? )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

03-10-2017 06:35:08
slifor2
slifor2
Quote
treinfan (ma 02 okt 2017 22:07:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p627282/):
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 14:52:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p627208/): Stamlijn Dz; saneren spoor 3902, 4914, 4924, 4934 en 4944, incl wissels 42, 45,46,47,48,57,59,60,80,81 en 84a
Sporenplan.nl heeft niet de spoornummers van de stamlijn zichtbaar, maar klopt het als ik zeg dat dit één van de sporen ter hoogte van Datema is en één van de vier sporen langs het chemiepark van Akzo (over de volledige lengte)?


correct

03-10-2017 06:37:55
slifor2
slifor2
Quote
phantom (di 03 okt 2017 06:03:08 https://www.somda.nl/forum/15325/p627301/): Had men een tijdje terug niet een deel van de sporen vernieuwd rondom die stamlijn ?
Indien ja dan snap ik er steeds minder van,wel geld uit trekken voor vernieuwing van spoor,om het daarna weer weg te halen,das echt economisch en logisch nadenken %03%
(is dit nou zo'n geval van je eigen werkverschaffen ? )


ja zoiets, dit krijg je als afdelingen niet met elkaar praten...
en bovendien, de afdeling saneringen moet toch ook wat te doen hebben, anders kunnen ze die wel opheffen en dat is natuurlijk niet de bedoeling..... sowieso is een van de saneren sporen in Hoogeveen in de laatste 5 jaar nog vernieuwd...

03-10-2017 10:07:20
qj7141
qj7141
Quote
broek53 (ma 02 okt 2017 16:37:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p627237/):
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 15:12:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p627220/): Volgens Prorail heeft het wachtspoor in Beilen niet de UIC lengte voor goederentreinen en dus kan het weg, daarnaast heeft NSR het niet nodig. Testritten? dat woord staat niet in de handboeken evenmin als infra-transporten of spotvervoer....
Als de vervoerders hun mond niet open doen, gebeuren dit soort dingen. Het akelige is dat geen vervoerder spontaan op het idee komt van testritten en derglijk incidenteel grut. En ProRail CV ook niet, want die verdelen daar nooit capaciteit voor. Daar zit een soort van lacune in de procedure, heb ik het idee.


Maar dezelfde firma plukt wel de vruchten van een overloopmogelijkheid in Hgv en Kg bij de planning van buitendienststellingen.....
Net zoals verkeersleiding bij ongeplande werkzaamheden....

03-10-2017 10:14:05
sjoerd
sjoerd
Och, het is al de tweede keer dat de overloopwissels te Koekange worden opgebroken. Voor de automatisering in de jaren 80 werden daar ook al overloopwissels opgebroken. Er stonden daar zelfs ook armseinen voor verkeerd spoorrijden. Ook bij Hooghalen lagen toen overloopwissels en stonden er extra armseinen. De geschiedenis herhaalt zich. Over een paar jaar worden de wissels weer teruggelegd... Maar of het een verstandige stap is...

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-10-2017 10:15

03-10-2017 10:19:16
broek53
broek53
Quote
qj7141 (di 03 okt 2017 10:07:20 https://www.somda.nl/forum/15325/p627326/):
Quote
broek53 (ma 02 okt 2017 16:37:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p627237/):
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 15:12:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p627220/): Volgens Prorail heeft het wachtspoor in Beilen niet de UIC lengte voor goederentreinen en dus kan het weg, daarnaast heeft NSR het niet nodig. Testritten? dat woord staat niet in de handboeken evenmin als infra-transporten of spotvervoer....
Als de vervoerders hun mond niet open doen, gebeuren dit soort dingen. Het akelige is dat geen vervoerder spontaan op het idee komt van testritten en derglijk incidenteel grut. En ProRail CV ook niet, want die verdelen daar nooit capaciteit voor. Daar zit een soort van lacune in de procedure, heb ik het idee.


Maar dezelfde firma plukt wel de vruchten van een overloopmogelijkheid in Hgv en Kg bij de planning van buitendienststellingen.....
Net zoals verkeersleiding bij ongeplande werkzaamheden....
Nee, dat is het cynische. CV heeft er verder op zichzelf geen belang bij. Bij gebrek aan overloopmogelijkheden of een zijspoor of zo, wordt de onttrekking gewoon wat groter en over een paar jaar weet niemand meer dat het ook anders gekund zou hebben. Het zou niet moeten, maar zo gaat het wel.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-10-2017 10:19

03-10-2017 10:45:26
ZJ37
ZJ37
Alleen de goederenvervoerders zullen het weghalen van inhaalsporen vast niet tegenhouden: garantie dat er niet meer gestopt hoeft te worden!

03-10-2017 11:08:36
gvttreinen
gvttreinen
Creëerd wel de onmogelijkheid van een goed pad.

03-10-2017 11:20:50
b2py
b2py
Is de huidige locatie van het inhaalspoor wel goed voor een goede dienstregeling?

03-10-2017 11:33:02
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 10:45:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p627330/): Alleen de goederenvervoerders zullen het weghalen van inhaalsporen vast niet tegenhouden: garantie dat er niet meer gestopt hoeft te worden!
Over een van de perverse prikkels in het system gesproken, ja.

03-10-2017 12:12:16
slifor2
slifor2
Quote
broek53 (di 03 okt 2017 11:33:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p627337/):
Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 10:45:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p627330/): Alleen de goederenvervoerders zullen het weghalen van inhaalsporen vast niet tegenhouden: garantie dat er niet meer gestopt hoeft te worden!
Over een van de perverse prikkels in het system gesproken, ja.


zo werkt het dus niet. Als je niet aan de kant kunt krijg je dus gewoon geen pad/drgl.....

03-10-2017 12:24:00
IJsbergsla
IJsbergsla
O jawel hoor, dan wordt er gewoon even een NS-trein uitgebogen of als stoptrein ingelegd. Bijvoorbeeld trein 568 momenteel veertien minuten op Groningen-Zwolle. En op Groningen-Leeuwarden werd doodleuk een Arriva-trein opgeheven van de zomer omdat de omgeleide goederentrein er niet helemaal lekker tussendoor kon.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 03-10-2017 12:24

03-10-2017 12:25:37
broek53
broek53
Quote
slifor2 (di 03 okt 2017 12:12:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p627343/):
Quote
broek53 (di 03 okt 2017 11:33:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p627337/):
Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 10:45:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p627330/): Alleen de goederenvervoerders zullen het weghalen van inhaalsporen vast niet tegenhouden: garantie dat er niet meer gestopt hoeft te worden!
Over een van de perverse prikkels in het system gesproken, ja.


zo werkt het dus niet. Als je niet aan de kant kunt krijg je dus gewoon geen pad/drgl.....
Zeker wel. Als het baanvak niet gesloten is voor goederenvervoer, heeft Prorail er maar voor te zorgen dat je eroverheen kunt. En Prorail kan het banavak niet zomaar voor goederenvervoer sluiten.

Hoe dan ook: geen goederenvervoerder heeft ooit om een goederenwachtspoor gevraagd en bij een saneringsvraag "neen" gezegd.

03-10-2017 12:42:08
slifor2
slifor2
Dus niet, een drgl aanvraag van Amf naar Zl via de Hanzelijn werd afgewezen omdat er geen pad beschikbaar was voor een trein met 80km/h. de computer zei: het past niet, dus dan kan het niet.

03-10-2017 12:46:01
slifor2
slifor2
Quote
IJsbergsla (di 03 okt 2017 12:24:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p627347/): O jawel hoor, op Groningen-Leeuwarden werd doodleuk een Arriva-trein opgeheven van de zomer omdat de omgeleide goederentrein er niet helemaal lekker tussendoor kon.


voor tijdelijke situaties kan zoiets natuurlijk, zeker als Prorail zelf (door werkzaamheden in Asn) de veroorzaker is. maar geloof me, regulier werkt het zo niet....

03-10-2017 13:15:57
ZJ37
ZJ37
Nu misschien niet, maar in de toekomst zal men een BUP moeten ontwerpen met daarin passende goederenpaden. En dan zal pijnlijk duidelijk worden dat IC's en dergelijke her en der fors moeten worden uitgebogen om het pasbaar te maken. Gelukkig hebben we dan wel de flitsende stations waar 80 km/u gereden kan worden zodat de schade met een halve minuut kan worden bekort.

03-10-2017 13:28:09
treinfan
treinfan
Er zit een groot verschil in de manier van aanvragen. Voor treinen zoals de 61300 is in de jaardienstregeling een pad aangevraagd met een maximale lengte langer dan de wachtsporen in Bl en Hgv. Prorail heeft hier geen lengtebeperking voor de trein opgelegd (ondanks dat de trein zelden meer dan 10 wagens heeft), maar de vertrektijd van intercity 568 uit Gn met 14(!) minuten vervroegd ten opzichte van de patroontijden.

In het geval dat een vervoerder (DB Cargo, NS) zelf de dienstregeling last-minute plant in het systeem, is het mogelijk enkele andere treinen enkele minuten op te schuiven (wordt veelal gedaan door NS) of simpelweg de dienstregeling in conflict te plannen (zo had een omgeleide kalktrein Ut-Wspl-Bvhc laatst een theoretische opvolgtijd van slechts 1 minuut op een intercity bij Sdm).
ProRail is voor het toewijzen van last-minute paden inderdaad een stuk conservatiever, zeker als er alternatieven beschikbaar zijn. Een trein Amf-Zl aangevraagd via de Hanzelijn met 80 km/h, zal waarschijnlijk een pad via Pt hebben gekregen. Afhankelijk van het profiel van de trein, kan een pad via de Hanzelijn richting Zl ook daarom afgewezen worden.

03-10-2017 13:34:11
sjoerd
sjoerd
Ik vrees met je mee. Als het er op aankomt (inhaalspoor Beilen weg wegens te kort) zijn er wel meer inhaalsporen te kort, onder meer die van Meppel. Tussen Zwolle Goederen en Onnen zijn er dan geen zijsporen meer waar je even aan de kant kunt. Dat zal wel een landelijke trend blijken te zijn want ook Oisterwijk, Gilze-Rijen, Horst-Sevenum, Oudenbosch en Zevenbergen gaan hun inhaalsporen verliezen.

03-10-2017 14:07:17
gvttreinen
gvttreinen
Thans worden volgens BUP Hgv (ri Zl) en Bl (ri On) gebruikt voor inhalingen, een goederentrein vertrekt uit On achter de 8100 maar moet in Hgv de 500 laten passeren om zo dan voor de volgende 8100 in Zl aan te komen.
De 61300 is met 85/95 ingelegd, de 47615 met 90.

03-10-2017 14:39:22
ZJ37
ZJ37
Gelukkig hebben we de 'maatwerk' oplossingen nog, een vakterm voor: 'het past niet maar we frommelen het er wel doorheen'.

03-10-2017 16:01:47
Klaasje
Klaasje
In dit geval geldt overigens wel dat ProRail met een project bezig is om de goederentreinen te laten passen tussen Zwolle en Onnen op basis van het vervallen van de inhaling onderweg. Daarvoor wordt onderandere een sneller wissel icm extra seinen bij Onnen gebouwd en wordt gebruik gemaakt van de rijtijdwinst als gevolg van de versnelling van de oostzijde van Zwolle. Wat dat betreft is het vervallen van de inhaalsporen geen probleem zolang de goederentreinen netjes in het 85 km/h-pad passen.

03-10-2017 23:40:55
ZJ37
ZJ37
Maar helaas wel 0,0 mogelijkheid om bij (forse) vertraging bij te kunnen sturen bij gebrek aan inhaalmogelijkheden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-10-2017 23:41

04-10-2017 12:33:53
Klaasje
Klaasje
Dat is helemaal waar. Al zal dat ook alleen nuttig zijn als die vertraging ten Noorden/Oosten van 't Harde of Swifterbant ontstaat. Meestal is er dan meer aan de hand en ligt de focus zo dat men op dit soort zaken actie onderneemt.

04-10-2017 20:16:49
mich
mich
Quote
slifor2 (di 03 okt 2017 12:12:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p627343/):
Quote
broek53 (di 03 okt 2017 11:33:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p627337/):
Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 10:45:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p627330/): Alleen de goederenvervoerders zullen het weghalen van inhaalsporen vast niet tegenhouden: garantie dat er niet meer gestopt hoeft te worden!
Over een van de perverse prikkels in het system gesproken, ja.


zo werkt het dus niet. Als je niet aan de kant kunt krijg je dus gewoon geen pad/drgl.....


Vandaag een pad aangevraagd amf-Bnva-Amf. Dat duurde lang, dus even bellen. Prorail:Ja het wissel is weggehaald... uiteindelijk keurig opgelost door naar Stroe te rijden.
Het klopt inderdaad dat de kleinere goederenvervoerders kwa weghalen sporen en wissels op hun kop kunnen gaan staan, als "ze"het willen gaat het weg.

04-10-2017 20:58:19
edje
edje
Overloop wissel om van SC via CS naar 603 te rijden, is officieel sinds 26-09-2016 verwijderd, uit de officiële wegleertekeningen. Op Sporenplan staat het wissel (3a/b) er nog wel op, maar is dus niet correct.

Laatst bewerkt door edje op 04-10-2017 21:01

05-10-2017 14:05:58
sjoerd
sjoerd
In Oisterwijk verdwijnen in de herfstvakantie (over een week) alle wissels en bediende seinen. Er komt een perrontunnel, overwegen worden vernieuwd, spoor, bovenleiding en beveiliging wordt vernieuwd, en zo ontstaat dan een nieuwe halte aan de vrije baan. Vandaar de stapel P-seinen in de spoorberm...

05-10-2017 17:14:12
phantom
phantom
Worden er met die operatie ook wissels gesaneerd of legt men (het al dan niet op de cm nauwkeurig) ook allemaal weer terug ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

05-10-2017 17:34:31
Jan-Mark
Jan-Mark
Goed lezen is blijkbaar een kunst: Sjoerd schrijft duidelijk dat alle wissels verdwijnen, niet dat ze vernieuwd worden.

05-10-2017 17:44:18
phantom
phantom
Laat ook maar %03%

Laatst bewerkt door phantom op 05-10-2017 17:47


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

05-10-2017 17:46:58
mdj
mdj
Quote
sjoerd (do 05 okt 2017 14:05:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p627705/): In Oisterwijk verdwijnen in de herfstvakantie (over een week) alle wissels en bediende seinen.



Bij twijfel: gebruik beton.

11-10-2017 16:49:54
waalkade
waalkade
Vanmorgen rond 10 uur zag ik vanuit de trein dat ze een gat hadden gegraven rond het twee-lichts sein aan de lijn naar Groesbeek.
Ongeveer halverwege Nmh en Mmlh.
Men was ook bezig in de schakelkasten langs die lijn, zou me niks verwonderen dat dat oude sein verdwijnt.

11-10-2017 17:01:48
ZJ37
ZJ37
Daar zijn ze snel bij dan na 26 jaar en 4 maanden na de sluiting.%08%

11-10-2017 19:00:04
sjoerd
sjoerd
Maar dat is goed nieuws! De heropening is aanstaande!

12-10-2017 05:52:25
phantom
phantom
Ligt daar nog spoor dan van die lijn ?
Als er helemaal geen stuk spoor meer van ligt,dan weten ze niet meer waar te beginnen met vervangen en herleggen %08%

Laatst bewerkt door phantom op 12-10-2017 05:53


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

12-10-2017 07:20:51
gvttreinen
gvttreinen
Het hele stuk tussen Nmh en Nmg ligt nog spoor.