11-11-2020 11:10:37
seinhuis
seinhuis

NS heeft ook de tarieven voor 2021 bekend gemaakt. 2de klasse gaat ongeveer 1,5 procent, en 1ste klasse gaat gemiddeld 2,6 procent omhoog.

De bovenstaande link kan je (zowel op de website van NS als in een PDF bestand) zien wat elke kaartje gaat kosten.



Laatst bewerkt door bart84 op 13-11-2020 20:42
 

11-11-2020 14:26:21
henri1972
henri1972

Waarom gaat de 1e klasse prijs meer omhoog dan de 2e klasse prijs? Vind ik tamelijk oneerlijk. Je krijgt steeds minder waar voor je geld, SGM, SLT en SNG, maar je mag steeds meer betalen.

 

11-11-2020 15:25:08
mtlx
mtlx

De prijs van eersteklas reizen stijgt volgend jaar gemiddeld met 2,6 procent, nadat we twee jaar de tarieven voor eersteklas niet verhoogd hebben.

Bron: NS

 

11-11-2020 18:45:35
Zabky
Zabky
Quote
henri1972 (11-11-2020 14:26:21):

Waarom gaat de 1e klasse prijs meer omhoog dan de 2e klasse prijs? Vind ik tamelijk oneerlijk. Je krijgt steeds minder waar voor je geld, SGM, SLT en SNG, maar je mag steeds meer betalen.


1e klas heeft de afgelopen 2 jaar geen verhoging gehad. Dit trekt het dus weer recht.

 


11-11-2020 18:48:33
broek53
broek53

Het is niet alsof er een van hogerhand gegeven verhouding moet zijn tussen de eerste en de tweede klasse. Bij het pijlsnel afnemen van het eersteklassecomfort in het Sprintersegment vind ik het helemaal niet vreemd als de eerste klasse relatief minder meer zou kosten ;-)

 

11-11-2020 18:50:54
Zabky
Zabky

Dit is dan ook een inflatiecorrectie

 

11-11-2020 19:01:58
henri1972
henri1972
Quote
Zabky (11-11-2020 18:45:35):
Quote
henri1972 (11-11-2020 14:26:21):

Waarom gaat de 1e klasse prijs meer omhoog dan de 2e klasse prijs? Vind ik tamelijk oneerlijk. Je krijgt steeds minder waar voor je geld, SGM, SLT en SNG, maar je mag steeds meer betalen.


1e klas heeft de afgelopen 2 jaar geen verhoging gehad. Dit trekt het dus weer recht.


Vreemd dat ik dan nu ongeveer 1% meer betaal dan vorig jaar voor mijn treinkaartje.

Moet er wel bij zeggen dat als ik voor 6.30 uur vertrek ik nu korting krijg en vorig jaar niet.

Dus dan ben ik een stuk goedkoper uit dan vorig jaar. Eerlijk is eerlijk.



Laatst bewerkt door henri1972 op 11-11-2020 19:09
 

11-11-2020 19:27:14
thom
thom
Quote
Zabky (11-11-2020 18:50:54):

Dit is dan ook een inflatiecorrectie


Dan kunnen twee prijzen toch niet in verschillend percentage verhogen :p?

 

12-11-2020 11:06:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De rijkere zijn relatief meer gaan verdienen 🙂.

 

12-11-2020 14:26:02
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote

Dan kunnen twee prijzen toch niet in verschillend percentage verhogen :p?


Toch wel, aangezien de inflatiecorrectie over een mandje producten wordt toegepast, niet op elk product afzonderlijk. NS heeft enige vrijheid in het vaststellen van de tarieven voor indivuele producten, zolang de gemiddelde prijsstijging maar binnen het van toepassing zijnde maximum blijft.

 

12-11-2020 16:18:19
RudiL
RudiL

NS heeft de reden van de (verschillende) verhogingen netjes uitgelegd in de adviesaanvraag aan het LOCOV (pag. 2).



Laatst bewerkt door RudiL op 12-11-2020 16:19
 

12-11-2020 20:20:53
timtrein
timtrein

Er zitten in de 1e klasse ook minder zitplaasen per meter treinlengte, dus het is ook logisch dat de 1e klasse sneller in prijs stijgt ;)

 

12-11-2020 21:10:09
jpvdveer19
jpvdveer19

Dat klopt natuurlijk niet. Minder zitplaatsen per treinlengte is een verklaring voor hogere tarieven in de eerste klasse, niet voor hogere tariefstijgingen. Zoals eerder aangegeven is het comfortverschil tussen 1e en 2e klasse in vooral sprinters door de jaren heen kleiner geworden, waardoor je eerder een lagere tariefstijging zou verwachten.

 

12-11-2020 22:49:02
JothamvW
JothamvW

Als jullie het nou eens zouden lezen zouden jullie weten dat de eerste klasse langer niet gecorrigeerd is voor inflatie dan de tweede klasse, en dat ze daarom dus een hogere inflatiecorrectie toepassen, zoals @Zabkv al zegt gisteren 18:45.



Laatst bewerkt door JothamvW op 12-11-2020 22:49
 

13-11-2020 08:50:35
hubertus1
hubertus1

Of dat een afdoende verklaring is voor de hogere correctie, is weer afhankelijk van het waarom van het niet eerder corrigeren in de 1e klas. Dat kan tenslotte ook weer bedoeld zijn om een te hoge correctie uit eerdere jaren te compenseren. Eigenlijk moet je dus naar de tarieven van de laatste pakweg 10 jaar kijken om zinvol te kunnen oordelen of de huidige te rechtvaardigen is op basis van de inflatiecorrectie.

 

13-11-2020 16:37:25
broek53
broek53
Quote
JothamvW (12-11-2020 22:49:02):

Als jullie het nou eens zouden lezen zouden jullie weten dat de eerste klasse langer niet gecorrigeerd is voor inflatie dan de tweede klasse, en dat ze daarom dus een hogere inflatiecorrectie toepassen, zoals @Zabkv al zegt gisteren 18:45.


Ja, ik lees dat heel goed & ik snap het zelfs. De discussie gaat er echter om dat de gemiddelde comfort-verhoging van de 1e klasse de laatste decennia zoveel minder is geworden, dat het een minder groot prijsverschil tussen 2e en 1e zou rechtvaardigen. En dan zou dit een mooie gelegenheid zijn om dat te bewerkstelligen: de inhaalslag in de inflatie NIET maken.