Opvallende dingen 14 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2020
14-10-2020 09:28:38
BramTrein
BramTrein

09:22: een ICNG richting Klp (gezien vanuit de 3026 ter hoogte van Har)


14-10-2020 14:53:31
mambo
mambo

14:52 te utzl; Strukton 303002 als llt richting Mas


14-10-2020 15:21:39
salieri
salieri

Zb 14.00 uur: Strukton Janine rangerend ballast storten op spoor 2.

14.30-15.00 uur vertrokken richting Wha.


14-10-2020 16:15:23
gvttreinen
gvttreinen
Quote
BramTrein (14-10-2020 09:28:38):

09:22: een ICNG richting Klp (gezien vanuit de 3026 ter hoogte van Har)


15.35 terug in Ut spoor 15, kwam uit richting Db.



14-10-2020 17:19:51
thom
thom

Iig niet de 3108, die staat al heel de middag gewoon op de Wgm.


14-10-2020 17:23:18
mtlx
mtlx

De 3108 is niet rijvaardig, dus die zal het sowieso niet zijn.


14-10-2020 18:09:45
sik214
sik214

Ns.nl Heeft het nog steeds over een defecte trein tussen Almere Centrum en Oostvaarders. Volgens mij hoorde ik deze al rond 14:00 uur in de berichten. Hardnekkig schijnbaar...

Oorzaak

Tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders rijden er veel minder treinen door een defecte trein.

Verwachting

Dit duurt tot ongeveer 20:00 uur.


14-10-2020 18:37:26
Zabky
Zabky

Inmiddels tot 2345. Ben wel benieuwd waar die defecte trein staat als ik kijk naar wat is opgeheven.


14-10-2020 19:28:28
MasterE
MasterE

Prognose inmiddels naar 15 oktober 5:00 uur. Trein staat op spoor 1 te Almb.




Mcn Asd

14-10-2020 19:33:23
DDZ7504
DDZ7504

HV Almere heeft er een artikel aan gewijd, hieronder een citaat;

Op station Almere Buiten raakte vanmiddag om 14:40 uur een sprinter defect die onderweg was richting Weesp. Een van de stroomafnemers op het dak van de trein is afgebroken. Om de stremming te verhelpen moet de trein worden weggesleept. Daarvoor zal eerst de kapotte stroomafnemer moeten worden verwijderd. Om dat veilig te doen moet de spanning van de bovenleiding worden gehaald, wat zou betekenen dat er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk is. Nu wordt er beperkt gereden, waarbij tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders slechts één spoor beschikbaar is.




Hallo!

14-10-2020 23:21:20
mhlvdijk
mhlvdijk

En wat een beetje vervelend is voor doorgaande reizigers naar Lelystad en verder... De IC naar Zwolle eindigt op Almere Centrum. Mag je 13 minuten wachten op de stopper naar Oostvaarders en daar 17 minuten op de Sprinter naar Lelystad en Zwolle. Maar als je op Lelystad komt is de IC naar Zwolle net 3 minuten weg. Omgekeerde richting idem dito.

Had dat nou niet anders gekund? Sprinter Hoofddorp - Oostvaarders verlengen naar Lelystad en desnoods de Sprinter naar Zwolle laten starten op Lelystad? Scheelt de doorgaande reiziger een half uur of meer en die naar Lelystad ruim een kwartier.


14-10-2020 23:51:12
treinjoop
treinjoop

Er had zeker meer mogelijk geweest. Maar het is vaak ook een kwestie van willen op de korte termijn, en die wil is e niet altijd. Nu krijgt de 28500 (Wp - Almo, pad 4300) standaard +2 vanaf Alm richting Almo om op de tegentrein te wachten. Ik denk dat het beter was geweest om de 700/1800 tussen Alm en Zl als stoptrein in te leggen en dan vanaf Zl verder als 301800 en 30700 naar het noorden. Eventuele treinen met meer dan 10 bakken aftrappen te Alm.


15-10-2020 07:10:09
MetroRET
MetroRET

700/1800 eindigde al in Zwolle door werkzaamheden Zl-Swk/Hgv.



Laatst bewerkt door MetroRET op 15-10-2020 07:10

15-10-2020 08:34:47
treinjoop
treinjoop

Nou, dan dus nog meer reden om het zo te doen.


15-10-2020 10:51:28
pjotr
pjotr
Quote
DDZ7504 (14-10-2020 19:33:23):

HV Almere heeft er een artikel aan gewijd, hieronder een citaat;

Op station Almere Buiten raakte vanmiddag om 14:40 uur een sprinter defect die onderweg was richting Weesp. Een van de stroomafnemers op het dak van de trein is afgebroken. Om de stremming te verhelpen moet de trein worden weggesleept. Daarvoor zal eerst de kapotte stroomafnemer moeten worden verwijderd. Om dat veilig te doen moet de spanning van de bovenleiding worden gehaald, wat zou betekenen dat er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk is. Nu wordt er beperkt gereden, waarbij tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders slechts één spoor beschikbaar is.


Foto's gezien. Hoe kan zo'n stroomafnemer nou volledig omklappen onder de draad? En had dit voorkomen kunnen worden door in de rijrichting => niet de < pantograaf maar de > omhoog te zetten?


15-10-2020 11:21:42
thom
thom

Een object in de bovenleiding of een defect eraan waardoor wat uitsteekt dan dan gaat dat ding wel hoor ;)

In welke richting de 'hoek' van de stroomafnemer staat maakt niet uit, er zit een parallel stangen stelsel in wat ervoor zorgt dat het ding alleen loodrecht omhoog kan en geen beweging heeft in welke rijrichting dan ook.



Laatst bewerkt door thom op 15-10-2020 11:22

15-10-2020 12:04:00
sjoerd
sjoerd

Getuige de tekeningen die Pjotr stuurt, vraagt hij in feite of het zin heeft halve stroomafnemers in de meestrijkende richting te gebruiken in plaats van in de hakende richting, al naar gelang de rijrichting. Dat is althans wat ik uit de tekens < en > opmaak.

Dat bij pantograafstroomafnemers (in ruitvorm) minder haakgevaar lijkt te zitten, is een voor de hand liggende opvatting. (Wellicht mede gestoeld op de constructie van de stroomafnemers van miniatuur eloks).

Het feit dat halve stroomafnemers een parallelstangenstelsel hebben is fraai, en ongetwijfeld een noodzakelijke toevoeging om het kapseizen van het hele ding tegen te gaan, en alleen verticale bewegingen toe te laten, maar is geen antwoord op Pjotrs vraag.

(Als ik Pjotr goed begrijp.)


15-10-2020 15:44:18
VIRMm1
VIRMm1

Ook in de andere richting zal een stroomafnemer volledig sneuvelen als er een voorwerp in de bovenleiding hangt.


16-10-2020 11:19:16
thom
thom

Zonder het parallel stangen systeem zou de stroomafnemer überhaupt niet eens recht op kunnen staan ;)

Feitelijk moet je het een beetje zien als de omgeklapte andere (ontbrekende) helft van een ruitvorminge stroomafnemer.

Maar wat al beetje gezegd is, als iets van met 100km/u minstens tegen het schuitje opklapt dan is het al snel klaar, met welke richting of type stroomafnemer dan ook ;)



Laatst bewerkt door thom op 16-10-2020 11:22

16-10-2020 12:55:29
sjoerd
sjoerd

En uiteindelijk, om Pjotr's vraag helemaal te beantwoorden, maakt het dus niet uit welke halve stroomafnemer je opzet: < of > al naar gelang de rijrichting, want elke stroomafnemer is even kwetsbaar voor obstakels in de rijdraad.

(Dit even afgezien van de voorkeur voor de voorste stroomafnemer in relatie tot het vies worden van het eerste rijtuig).

Ooit speelde ook de winddruk op de kop van een locomotief nog een rol: men had veelal liever de achterste tegen de draad. Maar dat terzijde.


16-10-2020 13:50:23
pjotr
pjotr
Quote
sjoerd (16-10-2020 12:55:29):

En uiteindelijk, om Pjotr's vraag helemaal te beantwoorden, maakt het dus niet uit welke halve stroomafnemer je opzet: < of > al naar gelang de rijrichting, want elke stroomafnemer is even kwetsbaar voor obstakels in de rijdraad.

(Dit even afgezien van de voorkeur voor de voorste stroomafnemer in relatie tot het vies worden van het eerste rijtuig).

Ooit speelde ook de winddruk op de kop van een locomotief nog een rol: men had veelal liever de achterste tegen de draad. Maar dat terzijde.


Helder, allemaal bedankt voor jullie meedenken. Voor een obstakel in de draad maakt het niet uit.