Bidbook OV zuid Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
29-09-2020 11:33:32
john2
john2

Zag op de website van de provincie Limburg een bidbook staan over het ov in zuid Nederland.

viewer.wepublish.com

 

29-09-2020 16:38:18
sjoerd
sjoerd

Richtinggevend document met interessante opties. Benieuwd wat ik daarvan nog ga meemaken; van de plannen uit de jaren 70 is nog niet de helft werkelijkheid geworden. Maar wel iets, en dat geeft hoop.🙂

 

30-09-2020 10:28:23
hellfire
hellfire

Wel een beetje jammer dat het vooral gaat om frequentieverhogingen. Dat is nuttig om meer mensen te kunnen vervoeren. Drukte is immers een veelgehoorde klacht. Een andere klacht die je veel hoort is dat het OV niet komt waar je wilt zijn en dat een reis zo lang duurt. Ik mis in het document wel een ambitie om de reistijden te verkorten. Zeker met de hedendaagse tendens dat woon-werk-afstanden steeds langer worden, zou een kortere reistijd erg fijn zijn.

 

01-10-2020 16:50:53
Muizeneus
Muizeneus

Het verband is meestal andersom: doordat reistijden korter worden, wordt de woon-werkafstanden langer. In de vakwereld staat dit bekend als de Wet van Brever: de Wet van Behoud van Reistijd en Verplaatsingen. Mensen hebben her er voor over om 70-90 minuten per dag te reizen, en als er in die tijd een grotere afstand overbrugd kan worden, bijvoorbeeld door een snellere treinverbinding, is het resultaat niet dat men tijd wint maar verder van z'n werk gaat wonen 😉nl.wikipedia.org

De tendens werkt ook in omgekeerde richting: in mijn omgeving zijn veel mensen juist dichter bij huis gaan werken omdat reistijden toenamen (files).