Ontwikkelingen Alpen Express
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-03-2020 10:15:10
maarten83
maarten83
In de winterperiode reed de CNL vanuit amsterdam op vrijdagavond altijd door naar Innsb.  

08-03-2020 10:59:02
cuneo56
cuneo56
Niet altijd, er is voor Innsbruck ook 's winter Garmisch-Partenkirchen als eindbestemming geweest.  

08-03-2020 11:19:47
nathanvos2
nathanvos2
Ik denk dat ze blijven rijden. In Duitsland rijd naast de Nightjet vanuit Hamburg/Dusseldorf richting Innsbruck ook nog de Urlaubsexpes ik geloof vanuit Munster of Hamburg richting Innsbruck en verder de Arlbergroute op. Tot vorig jaar ook nog de Schnee expres op de zelfde route. Waarschijnlijk heeft de Alpenexpres nu al concurrentie van de Nightjet.  

08-03-2020 11:26:21
bacr
bacr
Over het algemeen genomen is het publiek voor beide nachttreinen behoorlijk verschillend, met alleen in het weekend een overlapje van vakantievierders (in de reguliere nachttrein dus ) De capaciteit van een Alpen Express is ook groter dan die van een deeltje Nghtjet richting Innsbruck. Plus dat de Alpen Express een behoorlijke
stijging in de bezetting heeft gezien dit jaar (OdR februari), dus de verwachting is gerechtvaardigd dat er volgend jaar ook wel weer gereden zal worden.
 


08-03-2020 11:49:44
timtrein
timtrein
Ik schat ook in dat er de komende jaren weer meer aandacht komt voor internationaal vervoer per trein, nu er meer aandacht komt voor de vervuiling van het vliegverkeer en (hopelijk) de prijzen daarvan ook gaan stijgen.  

08-03-2020 12:22:00
nohab
nohab
Het zijn treinen van verschillende vervoerders. Vliegmaatschappij A stopt ook niet zomaar met een verbinding als vliegmaatschappij B daar ook gaat vliegen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-03-2020 18:05:36
verst107
verst107
De Alpen Express zal zeker blijven rijden in de vakanties (I.i.g. Krokus). Maar ik denk dat ze het zwaar gaan krijgen daarbuiten. Stel dat ze ipv een trein van 12 rijtuigen nog maar 6 rijtuigen vol krijgen, dan wordt het rijden van de trein wel een dure grap. De NJ heeft daar geen last van, want staatsbedrijf, en ook nog eens door de Nederlandse overheid gesubsidieerd.

Ik blijf het vreemd vinden dat de Nederlandse overheid een buitenlands staatsbedrijf subsidieert en daarmee een Nederlandse private onderneming in zijn voortbestaan bedreigt. Gaan de Oostenrijkers de NL ww betalen voor het personeel dat ontslagen wordt.?

Op zijn minst zou je verwachten dat de AE ook subsidie krijgt (die trein is ook goed voor het milieu), of dat de OBB moet samenwerken meteen AE om voor subsidie in aanmerking te komen. Of dat de subsidie alleen geldt voor de ma-wo treinen. Of... helemaal geen subsidie. Wat goed is, heeft geen subsidie nodig.
 

08-03-2020 20:46:58
henri1972
henri1972
AE en andere nachttreinen hebben altijd naast elkaar bestaan.
Ze bedienen ook een heel ander publiek.
AE is zowieso alleen voor de Nederlandse markt terwijl NJ ook in vele duitse stations stopt.
 

09-03-2020 00:39:53
AlbertP
AlbertP
Quote
Ik blijf het vreemd vinden dat de Nederlandse overheid een buitenlands staatsbedrijf subsidieert en daarmee een Nederlandse private onderneming in zijn voortbestaan bedreigt. Gaan de Oostenrijkers de NL ww betalen voor het personeel dat ontslagen wordt.?

Als de medewerkers hun standplaats in Nederland hebben zal dat wel moeten ja, en dat kan geregeld worden door ze te lenen van een Nederlandse vervoerder of via een Nederlands payrollbedrijf/uitzendburo. Dus die hebben een Nederlands arbeidscontract.

Het is uiteraard ook mogelijk dat buitenlands personeel hier een nachtje in een hotel komt slapen tussen twee diensten in. Nederlanders zouden dat in Duitsland/Oostenrijk namelijk net zo goed moeten doen als hun dienst eindigt in het buitenland na de laatste ICE naar huis.
 

12-09-2020 17:10:11
verst107
verst107

Treinreiswinkel meldt dat de Alpen Express komend seizoen twee slagen maakt. Een met kerst, de ander in de Voorjaarsvakantie.

https://www.treinreiswinkel.nl/nieuws-van-treinreiswinkel

 

13-09-2020 00:30:15
wouterder
wouterder

Op de website van treinreiswinkel wordt gemeld dat de Alpen Express komend seizoen, in een sterk uitgedunde vorm, maar twee keer zal rijden naar de sneeuw. Mogelijk door aankomende concurrentie van de Nightjet naar Wenen en Corona?

"Alpen Express rijdt komende winter heen op vrijdag 18 december, terug zaterdag 26 december, heen vrijdag 19 februari, terug zaterdag 27 februari. Voorboekingen nu mogelijk. Tarieven, alle informatie en boekingen op onze website vanaf 17 september."

Bron: www.treinreiswinkel.nl



Laatst bewerkt door wouterder op 13-09-2020 00:38
 

13-09-2020 08:48:47
sjoerd
sjoerd

Of zou sobere dienstregeling geheel gebaseerd zijn op de verwachting dat de situatie rond covid maakt, dat de reiziger het verstandiger lijkt, ook internationaal gezien, om het skiën en de afterparty's maar een jaartje over te slaan?

Het is immers zeer de vraag of we allemaal al een prikkie hebben kunnen halen als de Alpenzusjes en -broertjes hun pistes willen opzoeken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 13-09-2020 08:49
 

13-09-2020 12:06:37
Marco
Marco

De Nightjet kan toch aardig goedkoper zijn: €140 retour, terwijl een retour Alpen Express €220 kost in het lage tarief. Ik kan me voorstellen dit, naast de Corona-onzekerheid, ook meespeelt in hoeveel klanten ze verwachten.

 

13-09-2020 16:51:39
HZwoferink
HZwoferink

De Nightjet kan goedkoper zijn omdat die trein sterk gesubsidieerd wordt door de overheid. Zo kan iedereen een nachttrein exploteren.

 

13-09-2020 16:56:03
verst107
verst107

Eens. Het bizarre is zelfs dat de Nederlandse overheid met Nederlands belastinggeld in een buitenlands staatsbedrijf investeert (OBB), en daarmee een particulier Nederlands initiatief om zeep helpt. Los van het feit dat COVID ook niet meehelpt natuurlijk.

Ben wel blij met de terugkeer van de nachttrein hoor.



Laatst bewerkt door verst107 op 13-09-2020 17:09
 

13-09-2020 17:13:26
MasterE
MasterE

Een reguliere lijndienst levert voor de reizigers natuurlijk meer op dan een chartermaatschappij, de overheid is er niet om een Nederlands initiatief wat enkele ritten uitvoert in het zadel te houden.




Mcn Asd
 

13-09-2020 17:28:56
Ysbergsla
Ysbergsla

Enkele ritten? Het betrof een reguliere dienst gedurende 3,5 maand met extra ritten in de vakantie. Even de NS-bril afdoen hoor ;)

 

13-09-2020 17:45:12
henri1972
henri1972

Inderdaad, enkele ritten.

Gedurende ongeveer 3 maanden en alleen op vrijdag. Zijn grofweg 15 dagen tegen 365 voor een reguliere nachttrein.

 

13-09-2020 18:06:15
treinfan
treinfan

Gaat de nachttrein van NS en ÖBB dan dagelijks rijden?

 

13-09-2020 18:09:41
Korte_Naam
Korte_Naam

Ja; zie hier



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 13-09-2020 18:10
 

13-09-2020 19:53:50
verst107
verst107
Quote
henri1972 (13-09-2020 17:45:12):

Inderdaad, enkele ritten.

Gedurende ongeveer 3 maanden en alleen op vrijdag. Zijn grofweg 15 dagen tegen 365 voor een reguliere nachttrein.


Het is idd beetje appels en peren, maar misschien had de TRW met de subsidie ook wel een dagelijkse nachttrein aangedurfd. De subsidie komt neer op 6000 euro per dag (365 dagen/3 jaar). Dat is een boel geld. Uitgaande van 50 euro voor een couchetteplaats, kunt daarmee twee hele rijtuigen gratis vullen. Elke dag opnieuw.
en ik heb liever dat mijn overheid van mijn geld een Nederlands initiatief in de lucht houdt, dan dat van een buitenlands staatsbedrijf.



Laatst bewerkt door verst107 op 13-09-2020 20:01
 

13-09-2020 20:15:51
AgentX
AgentX

Kijk je daarbij niet naar de kwaliteit van het product? Ik zit liever in moderne rijtuigen van de ÖBB dan in die krakende ouwe troep waar ze met de Alpen Express maar mee blijven rijden.

Ik snap het wel, die oude rijtuigen zijn vast goedkoper te huren en serveren een ander publiek (feestgangers), maar dat is precies mijn punt.

 

13-09-2020 20:28:36
verst107
verst107

Grappig, ik reed vorige week met de Nightjet van Brussel naar Innsbruck. Het rijtuig was een Bcvmbz, van hetzelfde type als ook in de Alpen Express zit. De OBB heeft weliswaar nieuwe treinen besteld, maar voordat die in NL rijden, ben ik met pensioen.

 

13-09-2020 20:54:34
AgentX
AgentX

Of je gaat met pensioen over 2 jaar, of je hebt niet op de link geklikt.

 

13-09-2020 21:28:41
verst107
verst107

De nieuwe rijtuigen worden in eerste instantie op de routes naar Italië ingezet. In verband met nieuwe veiligheidseisen. Er zijn niet genoeg nieuwe rijtuigen besteld, om alle oude rijtuigen te vervangen, zeker niet met alle uitbreidingsplannen.Ik verwacht dus dat de huidige rijtuigen nog wel een tijdje in dienst blijven. Ze hebben voor de route Amsterdam-Zürich die in 2022 start, opnieuw oude rijtuigen gehuurd. Nb van de firma die diezelfde rijtuigen vandaag de dag inzet voor de Alpen Express.



Laatst bewerkt door verst107 op 13-09-2020 21:51
 

13-09-2020 23:04:16
Marco
Marco

Er is inmiddels wel een extra optie gelicht voor nog 20 stammen, heb je die ook meegerekend?

En de rijtuigen die van RDC gehuurd zijn, zijn voor de SBB, niet de ÖBB?

 

14-09-2020 06:51:54
verst107
verst107

We dwalen wat af hier. Het gaat mij om het subsidieverhaal, en de misvatting dat Nightjet met modern materieel rijdt, en de Alpen Express met oude meuk. Het is allebei oude meuk, ondanks een gelikte reclamefolder. Maar laten we blij zijn dat de OBB investeert in nieuw materieel.

de SBB-trein gaat ook onder de naam Nightjet rijden. SBB werkt samen met OBB hierin. Op sommige rijtuigen van de OBB staat ook al het SBB-logo. De extra bestelde nieuwe sets zijn nog steeds niet voldoende om al het oude materieel te vervangen. Zeker niet met alle uitbreidingsplannen. Maar beter oud, gereviseerd materieel, dan helemaal geen nachttrein. Mijn punt is de subsidie.

 

14-09-2020 09:00:14
john2
john2
Quote
AgentX (13-09-2020 20:15:51):

Kijk je daarbij niet naar de kwaliteit van het product? Ik zit liever in moderne rijtuigen van de ÖBB dan in die krakende ouwe troep waar ze met de Alpen Express maar mee blijven rijden.

Ik snap het wel, die oude rijtuigen zijn vast goedkoper te huren en serveren een ander publiek (feestgangers), maar dat is precies mijn punt.


Die krakende ouwe troep heeft wel nostalgie. Dan hoor je nog dat je in een trein zit en rijdt.

 

14-09-2020 09:02:48
henri1972
henri1972

's nachts hoor ik dat liever niet. Dan slaap ik graag.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2020 11:04:10
AgentX
AgentX
Quote
john2 (14-09-2020 09:00:14):
Quote
AgentX (13-09-2020 20:15:51):

Kijk je daarbij niet naar de kwaliteit van het product? Ik zit liever in moderne rijtuigen van de ÖBB dan in die krakende ouwe troep waar ze met de Alpen Express maar mee blijven rijden.

Ik snap het wel, die oude rijtuigen zijn vast goedkoper te huren en serveren een ander publiek (feestgangers), maar dat is precies mijn punt.


Die krakende ouwe troep heeft wel nostalgie. Dan hoor je nog dat je in een trein zit en rijdt.


Dit gaat over hoogwaardig personenvervoer. Dat moet m.i. voldoen aan de beste kwaliteitseisen en zo comfortabel mogelijk. Voor nostalgische treinritjes kun je terecht bij museumverenigingen, stoomstichtingen en bij de Alpen Express. 😜

 

14-09-2020 12:10:54
john2
john2

Hap zeiden ze. 🙂

 

15-09-2020 07:22:54
mdeen
mdeen

Trollen heet dat.

 

15-09-2020 09:42:00
AgentX
AgentX

Jammer dan weer, dat dat midden in een serieuze wisseling plaatsvindt.

 

15-09-2020 10:37:17
john2
john2
Quote
john2 (14-09-2020 12:10:54):

Hap zeiden ze. 🙂


Was als een grap bedoelt. Het bewegen van ouwe krakende troep heeft toch wel iets.

 

15-09-2020 12:39:47
AlbertP
AlbertP

Heeft het zeker, maar niet als je aan het eind van de middag in de trein stapt op een moment dat het buiten nog >25°C is, dan zit ik toch liever in nieuw materieel als ik op vakantie ga met de trein.

(Heb in 2018 nog de Nightjet genomen op een warme zomerdag.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 15-09-2020 12:41
 

15-09-2020 14:07:06
gvttreinen
gvttreinen

Ten tijden van de klassieke EC/IC`s prefereerde ik de "oude" Bm`tjes boven de geklimatiseerde Bvmz`jes, geeft toch een meer een "reizen" gevoel (raampje open en naar het ratelen over wissels luisteren)



Laatst bewerkt door gvttreinen op 15-09-2020 14:11