Vraag sein 310A bij overweg Bovenste molen Venlo
Forum: Algemeen - Algemeen
29-08-2020 18:28:02
cuneo56
cuneo56

Bij een wandeling met foto's maken viel me vandaag op dat twee bovenleidingmasten voor de overweg bovenste molen in Venlo op het baanvak naar Duitsland sein 310A met onderbord 16 stond.( toestemming stroomafnemer opzetten)

Nu had ik ooit begrepen dat er een jaar of wat geleden bekeken is om met twee gekoppelde ICE's via Venlo te kunnen rijden.

De aanwezigheid van dat bord zou dus impliceren dat dat kan en mag.

Ik vraag me echter af of een dubbele ICE dat bord dan überhaupt gaat halen, Het bord staat zo'n 1200 meter vanaf kop perron of 1400meter vanaf het geaarde stuk op de goederen sporen van Venlo, de uiterste punten tot waar je onder de 1500 V = zou kunnen komen.( Terwijl je net iets meer dan 400 meter zou verwachten)

Met maximaal 40 km/h freewheelend vanaf daar al licht stijgend lijkt het me een aardige uitdaging.

Zie ik iets over het hoofd of zit het anders?

 

29-08-2020 19:15:40
michaben
michaben

Even opgezocht, dit bord? https://youtu.be/6DZ8zJX4fTo?t=182

Opvallend bord inderdaad, op een opvallende locatie want dit is toch een behoorlijk afstand van de spanningsluis? Hoogteverschil tussen station en dit punt is zo te zien zo'n 7 meter dus dan moet je toch een flinke aanloop nemen om daar zonder stroomafnemer omhoog te komen.

 

29-08-2020 19:25:43
BGM104
BGM104

ProRail vindt het niet een goed idee om de stroomafnemer in de bovenleidingspaghetti boven de wisselstraat op te zetten, daarom staat het bord ruim 400m voorbij het laatste wissel.

Een ICE heeft een lage rolweerstand, zelfs als je met 16 bakken ICE met 30 km/u de stroomafnemer neerlaat haal je het makkelijk zo bleek tijdens de proefrit.

 

29-08-2020 19:35:16
cuneo56
cuneo56

Dankje voor het antwoord.

Dat een trein (en ook de ICE ) goed rolt weeti k uit ervaring, maar ook dat het bij een kleine stijging al snel minder wordt heb ik ook ervaren.

Maar mooi dat het getest is.👍

 


30-08-2020 14:09:15
gvttreinen
gvttreinen

Fijn dat dit bord niet in documentatie is opgenomen, wordt weer een AFCA indienen.

(Treinveveiligingsdocumentie zoals OBE, BVS en WVK bladen, AFCA = Aanvraag Formulier voor de Correctie van Afwijkingen)



Laatst bewerkt door gvttreinen op 30-08-2020 14:42
 

30-08-2020 19:04:25
marciekemp
marciekemp

Na de overweg in de Groot-Bollerweg net na Br in de richting van Hrt stonden gisteren ook bij beide sporen deze borden

 

30-08-2020 20:20:27
cuneo56
cuneo56

Zo ! , da's zo'n 3 kilometer vanaf station Venlo.

Het argument van omhoog gaande stroomafnemers niet in wissels kan ik nog wel begrijpen. Maar de sporen 101 en 102 in Blerick zijn tussen de wissels ongeveer 1200 meter , daar kan je dat toch ook wel doen lijkt me.

 

31-08-2020 08:39:47
Klaasje
Klaasje

Het is ongeveer 530 meter voorbij de laatste overloop. De baan gaat daar van sein naar sein 6,5 meter omhoog maar de achterkant van de trein is nog maar nauwelijks aan de helling begonnen en zelfs de voorkant haalt die 6,5 meter niet. Dat gaat dus op de sloffen goed.

 

31-08-2020 10:07:40
Muizeneus
Muizeneus

Ik neem aan dat je het nu weer over de kant van Bovenste Molen hebt?

 

31-08-2020 10:19:57
cuneo56
cuneo56
Quote
Klaasje (31-08-2020 08:39:47):

Het is ongeveer 530 meter voorbij de laatste overloop. De baan gaat daar van sein naar sein 6,5 meter omhoog maar de achterkant van de trein is nog maar nauwelijks aan de helling begonnen en zelfs de voorkant haalt die 6,5 meter niet. Dat gaat dus op de sloffen goed.


Maar waar men veelal aan voorbij gaat dat het na opzetten panto niet direct tractie geven is. De trein controleert / test meestal even zichzelf in de nieuwe configuratie en de machinist mag soms een aantal bestaande storingen afvinken.

Maar goed het schijnt getest te zijn, dus.....

 

31-08-2020 12:53:10
gvttreinen
gvttreinen
Quote
marciekemp (30-08-2020 19:04:25):

Na de overweg in de Groot-Bollerweg net na Br in de richting van Hrt stonden gisteren ook bij beide sporen deze borden


is hier een foto van/locatieaanduiding?

 

31-08-2020 13:11:55
thom
thom

Als ik het goed begrijp zou dat hier dus moeten zijn;

www.google.com

 

31-08-2020 15:05:27
Klaasje
Klaasje
Quote
cuneo56 (31-08-2020 10:19:57):
Quote
Klaasje (31-08-2020 08:39:47):

Het is ongeveer 530 meter voorbij de laatste overloop. De baan gaat daar van sein naar sein 6,5 meter omhoog maar de achterkant van de trein is nog maar nauwelijks aan de helling begonnen en zelfs de voorkant haalt die 6,5 meter niet. Dat gaat dus op de sloffen goed.


Maar waar men veelal aan voorbij gaat dat het na opzetten panto niet direct tractie geven is. De trein controleert / test meestal even zichzelf in de nieuwe configuratie en de machinist mag soms een aantal bestaande storingen afvinken.

Maar goed het schijnt getest te zijn, dus.....


Naar het schijnt rijdt de trein na het bord voor 8 bakken op de tractie van één stel en na dit bord met twee stellen.

 

31-08-2020 17:19:22
JHS2013
JHS2013

En hoe krijgen ze dat technisch voor elkaar? Is het tweede stel vanuit de stuurcabine af te zonderen?

 

31-08-2020 19:56:10
Klaasje
Klaasje

Ja, dat kan allemaal bij een ICE3m.