onbekende treinnummers
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
22-07-2020 21:17:40
vismj
vismj

Vraag hoort waarschijnlijk elders thuis op het forum, maar kan het juiste onderwerp niet terug vinden.

Enkele forumleden kunnen van cargo's, lm's, llt's, etc. zo de treinnummers, herkomst en bestemming opnoemen. Hebben deze leden insite informatie of is deze info toch ergens openbaar beschikbaar? Ik zelf kan namelijk niets online vinden en wat er was (rolandrail) is niet meer.

 

22-07-2020 21:46:41
DDZ7504
DDZ7504

Vaak zijn het mensen die zelf in de spoorwereld werken of mensen kennen die dat voor ze kunnen opzoeken. Het gaat dus inderdaad om inside info. In het geval van de 46605 had ik van een kennis te horen gekregen wat het nummer was.

Daarnaast zijn er goederentreinen die al jarenlang hetzelfde nummer hebben en dus algemeen bekend zijn. Nummers die voorheen ook op de tdr's van Rolandrail stonden.

Het is dus voor de "gewone fotograaf" niet mogelijk om die treinnummers op te zoeken.

 

22-07-2020 23:16:48
train85
train85

Er zijn inderdaad vaste treinnummers die vaak terugkomen. Maar ook vaak elke week nieuwe treinnummers als er aanpassingen nodig zijn in de plannen.

 

22-07-2020 23:25:08
JothamvW
JothamvW

Een aantal LM's staan trouwens nog wel bij Dienstregeling van een trein; bijvoorbeeld de 77414 die vanuit Ut naar Rhn rijdt om daar de 7400 te starten richting Ut.

Of de 79015 die vanuit Zl naar Mp rijdt om daar de 9000 ri. Lw te starten.

 


22-07-2020 23:41:13
train85
train85

Sommige zijn bekend ja. Die staan bijna elke dag zo vast.

 

23-07-2020 03:54:14
seinhuis
seinhuis

Bij NS wordt meestal een leeg mat 7xxxx. De X staat voor de nummers die die trein was of wordt.

40xxxx of 41xxxx is de rangeer nummer. Ook hier xx de nummer dat de trein was of wordt.

Treinen dat uit 2 gedeeltes bestaat (bij storingen) krijgen een 30xxxx nummer. Dit staat in de reisplanner.



Laatst bewerkt door seinhuis op 23-07-2020 04:03
 

23-07-2020 09:37:38
DDZ7504
DDZ7504

Vergeet de 8xxxx nummers voor leegmat niet.

 

23-07-2020 21:16:41
vismj
vismj

Is er door creativelingen hier op Somda niet iets te verzinnen voor cargo's?

Iets waarbij de dienstregeling niet gepubliceerd wordt, maar zo gauw je een cargo invoert met locatie en tijd, er ergens op de achtergrond vanuit een database enkele opties wordt gegeven wat de gespotte trein kan zijn?

Op die manier ben je niet afhankelijk van een welwillende spoorwegman/-vrouw.

(zomaar een suggestie, mogelijk dat er nog andere opties zijn)

 

23-07-2020 21:18:56
vismj
vismj
Quote
seinhuis (23-07-2020 03:54:14):

Bij NS wordt meestal een leeg mat 7xxxx. De X staat voor de nummers die die trein was of wordt.

40xxxx of 41xxxx is de rangeer nummer. Ook hier xx de nummer dat de trein was of wordt.

Treinen dat uit 2 gedeeltes bestaat (bij storingen) krijgen een 30xxxx nummer. Dit staat in de reisplanner.


nuttige info. dank je wel.

 

23-07-2020 22:02:05
DDZ7504
DDZ7504
Quote
vismj (23-07-2020 21:16:41):

Is er door creativelingen hier op Somda niet iets te verzinnen voor cargo's?

Iets waarbij de dienstregeling niet gepubliceerd wordt, maar zo gauw je een cargo invoert met locatie en tijd, er ergens op de achtergrond vanuit een database enkele opties wordt gegeven wat de gespotte trein kan zijn?

Op die manier ben je niet afhankelijk van een welwillende spoorwegman/-vrouw.

(zomaar een suggestie, mogelijk dat er nog andere opties zijn)


Ik denk dat dat weinig zin heeft omdat het aantal treinen waar een standaard dienstregeling van bekend is vrij klein is (of regelmatig van route wisselen) of vaak van tijd wisselen, en daarnaast lijkt me dat nogal een enorme klus voor de webmaster...

Ik heb nog wel een andere tip, op Flickr zijn van bijna alle treinen wel foto's te vinden, met een beetje zoekwerk kun je daar veel treinnummers ook vinden.

 

24-07-2020 06:17:36
seinhuis
seinhuis

De dienstregeling van goederen treinen is niet zo eenvoudig als reizigerstreinen.

Sommige goederen treinen rijden alleen als er lading is

Andere rijden 3x per week, maar ook om de week komt voor.

Goederen treinen rijden vaak te laat en zelfs te vroeg.

De vaste dienstregeling van goederen treinen kunnen vaak veranderen.

Lege goederen paden (bij 1 van de bovenstaande redenen) kunnen door een andere goederen trein ingenomen worden.

Je kunt dus niet altijd zeggen dat station X om tijdstip X goederen trein X langs komt. Een database maken en bijhouden is onmogelijk.