Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen o
Forum: Algemeen - Algemeen
29-06-2020 16:05:34
wouter15
wouter15

Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

29 juni 2020

Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.

Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven, maar sommigen worden wellicht omgeschoold. Daarnaast levert de top van het bedrijf 10 procent van het salaris in.

Lees verder via: 2300-arbeidsplaatsen-op-de-tocht.html">nos.nl

 

29-06-2020 19:04:31
dvdhoven
dvdhoven

Waarom geef je een link naar de nos en niet naar de oorspronkelijke bron, de NS? Dit is de link naar NS NS



Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-06-2020 19:05
 

29-06-2020 19:14:36
tjabbe73
tjabbe73

En wat is er mis met een link naar de NOS....

 

29-06-2020 20:36:37
dvdhoven
dvdhoven

Het is een secundaire bron, die mogelijk interpretaties geeft van de primaire bron.

Je moet als het kan altijd de primaire bron hebben.

Daarnaast kun je dan de artikelen lezen, die op die bron gebaseerd zijn.

 


29-06-2020 20:51:11
michaben
michaben

Als primaire bron is het persbericht van de NS eenzijdig. De NOS heeft ook de vakbonden om een eerste reactie gevraagd.

 

29-06-2020 22:28:14
henri1972
henri1972

En de vakbonden? Hoera, die nemen het woord staking al in de mond !!!

 

30-06-2020 00:24:18
Oldskool
Oldskool

De vakbonden hebben nog helemaal niks geroepen @henri1972 Niet meteen aan stemmingmakerij gaan zitten doen hoor ๐Ÿคจ

 

30-06-2020 05:54:52
henri1972
henri1972

Er staat toch letterlijk in het NOS artikel dat de NS juridisch gezien de plannen kan doorzetten zonder overleg met de vakbonden. En die hebben aangegeven dat als dat gebeurd er een reële kans is op stakingen.

 

30-06-2020 07:37:50
mdeen
mdeen

"De rol van de conducteur verandert ook, zegt de NS, in een meer serviceverlenende functie."

Nog meer een serviceverlenende functie? De conducteur was toch al meer gastheer dan kaartcontroleur?

 

30-06-2020 08:37:32
b2py
b2py

@henri jij bent toevallig niet de FNV spoor bestuurder toch?

 

30-06-2020 08:40:54
BGM104
BGM104

Het zal voor de HC gaan over het ontnemen van de BOA bevoegdheid en/of geen veiligheidsfunctie meer waarbij de machinist met een druk op de knop in de cabine de deuren sluit voor vertrek.

 

30-06-2020 10:24:28
mdeen
mdeen
Quote
BGM104 (30-06-2020 08:40:54):

Het zal voor de HC gaan over het ontnemen van de BOA bevoegdheid en/of geen veiligheidsfunctie meer waarbij de machinist met een druk op de knop in de cabine de deuren sluit voor vertrek.


In modern materieel sluiten de deuren al automatisch. Het enige wat de machinist moet doen is vergrendelen en wegrijden. Is in Duitsland ook al vrij normaal.

 

30-06-2020 10:44:13
thom
thom
Quote
Oldskool (30-06-2020 00:24:18):

De vakbonden hebben nog helemaal niks geroepen @henri1972 Niet meteen aan stemmingmakerij gaan zitten doen hoor ๐Ÿคจ


Wat zeg je :p?

www.fnv.nl

 

30-06-2020 11:59:00
Oldskool
Oldskool

Ging over staken, @thom. En daar heeft Henri Janssen zich in het artikel niet over uitgesproken. ๐Ÿ˜‰

 

30-06-2020 18:16:32
henri1972
henri1972

Op de vraag of ik FNV spoor bestuurder ben is het antwoord: Nee.