IC Zeeland
Forum: Algemeen - Algemeen
26-06-2020 17:45:04
sigma
sigma

Zeeland krijgt per december 2021 elk uur een echte Intercity tussen Vlissingen en Rotterdam.

Ik citeer: "1 Versnelling en frequentie verhoging OV spoor Stap 1 per december 2021: 1 keer per uur: Intercity Vlissingen – Rotterdam/Amsterdam en 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal. Resultaat 20 minuten reistijdwinst naar Rotterdam. Sprinter rijdt minimaal naar Roosendaal. Nader onderzocht wordt of binnen het budget één van de 2 sprinters kan doorrijden richting Dordrecht. Inzet is in ieder geval dat de aansluiting en overstapmogelijkheden in Roosendaal dusdanig zijn dat de huidige reistijden richting de Randstad en de Brabantse steden niet verslechteren.

Stap 2 per 2023-2025: Verdere versnelling in lijn met toekomstbeeld OV 2040 door aansluiting Zeeuwse lijn op de hogesnelheidslijn (HSL, IC Direct). Resultaat: 1 keer per uur IC Vlissingen – Amsterdam, 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal (en mogelijk Dordrecht). Reistijdwinst ten opzichte van huidige situatie: 60 minuten sneller in Amsterdam.

Rijk, regio en vervoerder gaan zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, onderzoeken of 2 keer per uur een IC rechtstreeks naar Amsterdam zou kunnen worden ingelegd op basis van een gezonde business case, rekening houdend met de perifere ligging en op basis van een dan af te spreken kosten/baten afweging. Partijen hebben het vertrouwen dat de maatregelen uit het compensatiepakket voor economische structuurversterking van Zeeland hier in positieve zin aan bijdragen en dat hiermee de ambities uit het OV Toekomstbeeld kunnen worden ingevuld

Bronnen:

Nieuwsbericht hierin ook de link naar de bijlages


26-06-2020 18:14:42
JoepDDZ
JoepDDZ

Ik ben zelf wel benieuwd naar de tijden van die treinen, ik neem aan dat de 2200 2x per uur blijft rijden, maar dan 1x per uur door naar Vs vanaf Rsd? Zodat je met de sprinter je overstap op Rsd blijft houden..

Aan de andere kant hoop ik wel dat er dan niet tegelijkertijd gesneden wordt in het aanbod op de niet-IC stations, dat de sprinter er na 19u en in het weekend 1x per uur eruitgegooid wordt.. Ik vrees van wel.


26-06-2020 18:17:39
henri1972
henri1972

De vraag is hoeveel reizigers dupeer je met 1 SPR per uur in de avond en op zondag en hoeveel gaan er op vooruit als die IC er bij komt?

Ik denk persoonlijk dat er meer reizigers naar Goes, Middelburg en Vlissingen gaan dan naar alle stopstations bij elkaar .


27-06-2020 10:22:41
phantom
phantom

Ik vraag me af of dit een bestaande treindienst betreft die word aangepast,of dat men denkt nog 1 en mogelijk nog 1(stopper) nieuwe treindienst te maken en tussen al de bestaande treindiensten in te proppen op de brabantroute.

Hoeveel ruimte is er daar nog om extra nieuwe treinen in te voegen ?

Ik meende al is ergens te hebben gelezen dat het nu al tegen overbezet aan zat.




Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-06-2020 11:11:40
broek53
broek53

Zover ik kan zien aan het bericht heeft uitbreiding in Zeeland geen gevolgen voor de Brabantroute.


27-06-2020 11:54:22
BVisser
BVisser

Er is toch al een topic voor dienstregeling 2022?


27-06-2020 12:36:55
broek53
broek53

Jawel, maar het bericht over Zeeland gaat ook over plannen en voornemens in latere jaren.


27-06-2020 15:30:44
icened200
icened200
Quote
JoepDDZ (26-06-2020 18:14:42):

Ik ben zelf wel benieuwd naar de tijden van die treinen, ik neem aan dat de 2200 2x per uur blijft rijden, maar dan 1x per uur door naar Vs vanaf Rsd? Zodat je met de sprinter je overstap op Rsd blijft houden..

Aan de andere kant hoop ik wel dat er dan niet tegelijkertijd gesneden wordt in het aanbod op de niet-IC stations, dat de sprinter er na 19u en in het weekend 1x per uur eruitgegooid wordt.. Ik vrees van wel.


De serie 2200 korten ze in tot Amsterdam C - Dordrecht. De nieuwe IC Vlissingen - Rotterdam rijdt dan. Aangevuld met 2 Sprinters p/u tussen Vlissingen - Roosendaal. Dat kan ook een variant zijn. En als er genoeg ICNG zijn zal de IC Vlissingen - Rotterdam via de HSL doorgetrokken worden naar Schiphol/Amsterdam Centraal.

En tussen Roosendaal - Vlissingen is 1 vijfdelige ICNG en 1 SNG vaak al voldoende.


27-06-2020 15:53:04
JoepDDZ
JoepDDZ

Voor de daluren wel, maar een enkele SNG in de spitstijd richting Goes, Middelburg en Vlissingen wil je echt niet hebben daar. 't is meestal de 2210 die zich op al die tussenstationnetjes vult met scholieren richting de scholen, zowel middelbaar als hoger onderwijs.


27-06-2020 16:28:55
icened200
icened200

Wat dat betreft kan NS vrij eenvoudig verlengen of verkorten met treinmaterieel. Al weet ik niet wat de lengte is van de korste perrons bij de stations tussen Roosendaal - Vlissingen.

Tussen Amsterdam - Roosendaal heb je de grootste aantal treinreizigers. Een ICNG is daar meestal voldoende via de HSL en de aanvullende treinen tussen Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal. En vanaf Roosendaal kun je een ICNG ontkoppelen richting Vlissingen.


27-06-2020 16:31:22
anton_
anton_
Quote
icened200 (27-06-2020 15:30:44):De serie 2200 korten ze in tot Amsterdam C - Dordrecht. De nieuwe IC Vlissingen - Rotterdam rijdt dan. Aangevuld met 2 Sprinters p/u tussen Vlissingen - Roosendaal. Dat kan ook een variant zijn. En als er genoeg ICNG zijn zal de IC Vlissingen - Rotterdam via de HSL doorgetrokken worden naar Schiphol/Amsterdam Centraal.

En tussen Roosendaal - Vlissingen is 1 vijfdelige ICNG en 1 SNG vaak al voldoende.


Heb je een bron voor deze informatie ? Of is dit jou eigen invulling van de maatregelen ? In het opening artikel staat toch wat anders, of lees ik dat verkeerd?


27-06-2020 16:36:25
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
icened200 (27-06-2020 16:28:55):

Wat dat betreft kan NS vrij eenvoudig verlengen of verkorten met treinmaterieel. Al weet ik niet wat de lengte is van de korste perrons bij de stations tussen Roosendaal - Vlissingen.

Tussen Amsterdam - Roosendaal heb je de grootste aantal treinreizigers. Een ICNG is daar meestal voldoende via de HSL en de aanvullende treinen tussen Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal. En vanaf Roosendaal kun je een ICNG ontkoppelen richting Vlissingen.


Kortste perronlengte weet ik zo niet, maar VIRM6 is 't langste wat in de 2200 rijdt (op 't Zeeuwse gedeelte).



Laatst bewerkt door JoepDDZ op 27-06-2020 16:36

27-06-2020 17:36:16
MetroRET
MetroRET

Wat daarmee ook het langst mogelijk is op de kleine stationnetjes, hierbij is Rilland-Bath het kortst met grofweg 185mtr, net iets te kort voor ICM7.

Qua SNG kom je dan uit op maximaal 9 bakken, die zijn 179mtr



Laatst bewerkt door MetroRET op 27-06-2020 17:39

27-06-2020 17:37:47
icened200
icened200
Quote
anton_ (27-06-2020 16:31:22):
Quote
icened200 (27-06-2020 15:30:44):De serie 2200 korten ze in tot Amsterdam C - Dordrecht. De nieuwe IC Vlissingen - Rotterdam rijdt dan. Aangevuld met 2 Sprinters p/u tussen Vlissingen - Roosendaal. Dat kan ook een variant zijn. En als er genoeg ICNG zijn zal de IC Vlissingen - Rotterdam via de HSL doorgetrokken worden naar Schiphol/Amsterdam Centraal.

En tussen Roosendaal - Vlissingen is 1 vijfdelige ICNG en 1 SNG vaak al voldoende.


Heb je een bron voor deze informatie ? Of is dit jou eigen invulling van de maatregelen ? In het opening artikel staat toch wat anders, of lees ik dat verkeerd?


Is mijn eigen invulling. Maar er kunnen natuurlijk andere varianten gaan komen. Ga niet vanuit dat de huidige dienstregeling bepaald hetzelfde zal blijven. Zeker niet als de HSL geintegreerd gaat worden in het hoofdrailnet.


28-06-2020 09:35:19
b2py
b2py

Het een en ander zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de afspraken die de rijksoverheid heeft gemaakt met de provincie als compensatie voor de kazerne: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/26/akkoord-tussen-kabinet-en-zeeuwse-partijen


28-06-2020 10:32:24
broek53
broek53

Sterker nog: dit topic begint met wat er in datzelfde rapport staat over het verbeteren van de bereikbaarheid van Zeeland. In de bijlagen staat ook met zoveel woorden dat het geen verzinsel van NS is, want de kosten voor de IC-plannen komen blijkens de bijlagen uit het compensatiepakket. Het zou mij ook zeer verbaasd hebben als NS na zoveel jaar ineens het licht gezien zou hebben en de IC zou herstellen zonder dat daar een directe aanleiding voor zou zijn.


30-06-2020 12:40:35
seinhuis
seinhuis

Er wordt onderzocht of het mogelijk is om de 122xx de hele dag (tot ongeveer 19.00)x1x per uur te laten rijden.

Hoe de knoop bij Roosendaal eruit komt te zien met de verbinding naar Rotterdam en Amsterdam is nog niet bekend. Maar de insteek is 1x per uur een intercity en 2x per uur een trein die overal stopt.


30-06-2020 12:44:28
MetroRET
MetroRET

Maar dat wordt dan toch in de vorm van een losse sprinter en niet zoals de huidige situatie met de (1)2200 die dan combineren/splitsen in Roosendaal.


30-06-2020 14:57:39
sneltram
sneltram

In 2022 klappen de 900 en 1000 een kwartier om, althans, dat was het recentste plan als ik het goed heb. Je hebt dan precies op het tijdstip dat de 2200 aankomt in Rtd ook een trein die vanaf de HSL komt en die niet verder gaat. Die trein laat je als 2200 verder gaan via Rtb en Ddr naar Rsd. En de 2200 kort je in tot Rtd. In Rsd geef je de 2200 een haltering van 3 minuten en ga je met een stop in Bgn, Gs en Mdb naar Vs. Winst: 38 minuten door via de HSL te gaan en 16 minuten door stations in Zeeland over te slaan en 4 minuten door een kortere haltering in Rsd. Totale winst: 58 minuten. Je stuurt een sprinter achter de 2200 aan die aansluit op de 3600, zodat reizigers uit Bd geen langere reistijd hebben dan nu. In het andere halfuur laat je de 2200 overal stoppen en heb je 'slechts' de winst van het rijden via de HSL. Zoiets?


30-06-2020 16:53:42
anton_
anton_

Volgens het opening bericht gaat de IC Zeeland pas in 2023-2025 via de HSL rijden. Wel gaan er meer IC's rijden tussen Schiphol en Rotterdam volgens onderstaand link ( pagina 5 ). Dus misschien zijn dit IC's via Leiden die dan naar Zeeland doorrijden.

https://locov.nl/binaries/Locov-2020-119773.01%20Reactienota%20Optimalisatievariant%20NHN_tcm118-453219.pdf



Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2020 16:54

30-06-2020 19:18:10
MetroRET
MetroRET
Quote
sneltram (30-06-2020 14:57:39):

In 2022 klappen de 900 en 1000 een kwartier om, althans, dat was het recentste plan als ik het goed heb. Je hebt dan precies op het tijdstip dat de 2200 aankomt in Rtd ook een trein die vanaf de HSL komt en die niet verder gaat. Die trein laat je als 2200 verder gaan via Rtb en Ddr naar Rsd. En de 2200 kort je in tot Rtd. In Rsd geef je de 2200 een haltering van 3 minuten en ga je met een stop in Bgn, Gs en Mdb naar Vs. Winst: 38 minuten door via de HSL te gaan en 16 minuten door stations in Zeeland over te slaan en 4 minuten door een kortere haltering in Rsd. Totale winst: 58 minuten. Je stuurt een sprinter achter de 2200 aan die aansluit op de 3600, zodat reizigers uit Bd geen langere reistijd hebben dan nu. In het andere halfuur laat je de 2200 overal stoppen en heb je 'slechts' de winst van het rijden via de HSL. Zoiets?


Maar als je de 900 en 1000 een kwartier laat omklappen, hoe sluit je daarmee aan op de 700/1800 richting de Zwolse knoop als je dan Bd-Gn/Lw mee wilt creëren ?


30-06-2020 19:38:04
sneltram
sneltram

Niet, want in 23 klapt de boel weer terug, maar krijg je ook te maken met 200 per uur.

Verder ken ik geen details. Was puur een idee over hoe je in 22 de HSL aan een IC naar Zeeland kan koppelen.


30-06-2020 20:03:12
MetroRET
MetroRET

Je kan natuurlijk ook in het pad van de 2400 naar Dordrecht en dan verder rijden naar Vlissingen (vervalt hiermee wel de redelijk royale overstap vanuit de 3600, maar daar kan inderdaad een stoptrein op laten aansluiten).


30-06-2020 21:36:59
pjkleton
pjkleton

Zouden de plannen voor een verbeterde IC nog wel doorgaan ,nu er een inkrimping dt-staat te gebeuren in de komende jaren ? Want als er zoveel mensen niet aangevuld worden in de komende jaren, wordt er toch ingekrompen ?

Ik maak mij er wel ongerust over .

Peter


30-06-2020 21:49:05
SunKeeper
SunKeeper

In de bezuinigingplannen staat dat nu wel zo, maar als er echt een personeelstekort zou gaan dreigen wordt er wel weer personeel aangenomen. Met rekening houdende dat je met meer treinen en meer diensten hopelijk ook meer reizigers gaat vervoeren en op die manier weer meer binnen gaat krijgen zodat het financieel enigzins in evenwicht zal blijven.

Het is op dit moment namelijk ook maar koffiedik kijken wanneer, en hoe snel, de reizigersaantallen de komende maanden (en ook jaren) weer zullen toenemen.


30-06-2020 21:49:13
thom
thom

Dat nieuwsbericht is nu net 4 dagen oud, dat is wel erg kort om ineens van inzicht te veranderen vanwege een situatie die al een half jaar duurt.


30-06-2020 23:06:04
pjkleton
pjkleton

Dat is ook weer waar.

Dan heeft men rekening gehouden met de corona crisis .

Peter