App Shifts
Forum: Algemeen - Algemeen
19-06-2020 13:10:39
jo63
jo63

De app Shifts op detelefoon is bijzonder interessant.

Weet iemand de betekenis van de gebruikte afkortingen in de diensten? Ik bedoel dus niet de stationsnamen, maar dienstafkortingen als TPS2, P, C etc. etc.

 

19-06-2020 13:44:46
Jan-Mark
Jan-Mark

Treinpersoneel 2 (tweede HC), passagieren, controle.



Laatst bewerkt door Jan-Mark op 19-06-2020 13:45
 

19-06-2020 19:46:52
PKP
PKP

Heb eens gekeken, ach interessant ? Je kan de diensten zien, dat dat trouwens wordt toegestaan qua AVG.

In verband met agressie lijkt mij dit niet een echt verstandige zet.

 

19-06-2020 20:11:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Houd toch op. Het is totaal niet mogelijk om via het treinnummer tot een persoon te herleiden. Dit heeft de afgelopen drie, vier jaar dan ook niet tot agressie geleid.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 19-06-2020 20:11
 


19-06-2020 20:20:42
bart84
Moderator
bart84

Lijkt qua gegevens erg op de NS diensten App. Deze app laat wel beter zien welke diensten en treinen er zijn, zonder dat je exact het dienstnr of trein nummer moet weten.

 

19-06-2020 23:22:44
PKP
PKP

Je kan toch precies zien hoe een dienst verloopt, dus als je een personeelslid om wat voor reden wil traceren kan dat prima.

 

19-06-2020 23:33:46
rolandrail
rolandrail

Alsof die app een garantie bied, zelfs op dagen met ogenschijnlijk amper of geen werkzaamheden worden diensten vooraf gewijzigd en op dag zit de bijsturing echt niet te nietsen.

 

20-06-2020 01:19:45
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (19-06-2020 23:22:44):

Je kan toch precies zien hoe een dienst verloopt, dus als je een personeelslid om wat voor reden wil traceren kan dat prima.


En wat dan nog? Dan weet je nog niet wie die dienst doet. Je ziet beren op een weg die er niet zijn :P

 

20-06-2020 08:53:30
koekje
koekje

Een gemiddelde agressiereiziger snapt niks van stationsafkortingen en treinnummers en weet niet van het bestaan van een dergelijke app, dus als treinpersoneel moet je alleen bang zijn voor opdringerige en "agressieve" trein-o-fielen.

 

21-06-2020 11:33:45
PKP
PKP

Ik ken geen bedrijf welke dit soort interne bedrijfsinfo geheel openbaar deelt (of daar schijnbaar toestemming voor geeft) Wat de inhoud betekend wordt hier graag uitgelegd, zie de eerste vraag in dit topic, en de rest kan je lezen op bv de NS Community, al waar enige NS medewerkers graag uitleggen hoe alles zit.

Mensen welke hier kwaad mee willen realiseren zich echt niet dat de gegevens soms niet kloppen, en staan dan ineens voor een niets vermoedende NSer.........

 

21-06-2020 12:59:09
Ysbergsla
Ysbergsla

Indien dat zou gebeuren is dat de schuld van deze app? Werkelijk waar? Dat u niet bij NS werkzaam bent had u al bewezen met eerdere boute uitspraken, maar deze redenering is verbijsterend.

 

21-06-2020 13:19:18
michaben
michaben

Wat een bizarre reacties hier, tijd voor een slotje zou ik zeggen als het zo doorgaat. Hoe interessant het ook is voor hobbyisten en hoe dankbaar wij mogen zijn dat we deze informatie kunnen inzien, het is en blijft interne bedrijfsinformatie van de NS. Ik weet niet of de makers van dit soort apps (er zijn naar mijn weten twee apps die deze informatie leveren) afspraken hebben gemaakt met de NS hierover dus ik ga daar geen oordeel over geven. Maar het is en blijft een feit dat dit interne informatie betreft en het is aan de NS om te bepalen of dat naar buiten mag, en niet aan ons.

 

21-06-2020 14:27:46
Ysbergsla
Ysbergsla

Dit soort enorme overzichten kunnen echt niet door een enkel individu zonder enige toestemming in een openbare app gegoten worden, zo gaat dat niet bij NS...



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 21-06-2020 14:28
 

21-06-2020 15:02:59
PKP
PKP

Maar waarom wordt deze data überhaupt openbaar gemaakt als dit toch duidelijk interne bedrijfsinfo is. Dat lijkt me toch echt tegen het huidige beleid en bedrijfsfilosofie in.

Zou je ook de diensten van bv KLM of Albert Heijn personeel zo in kunnen zien, ik ga eens even zoeken...

 

21-06-2020 16:04:06
michaben
michaben
Quote
Ysbergsla (21-06-2020 14:27:46):

Dit soort enorme overzichten kunnen echt niet door een enkel individu zonder enige toestemming in een openbare app gegoten worden, zo gaat dat niet bij NS...


Ik weet niet hoe de huidige apps aan hun informatie komen, maar in het verleden was er een NS medewerker die simpelweg de PDF's met alle diensten online zette, en dan is het een kwestie van downloaden en uitlezen. Dus ja, zo ging het wel degelijk.

 

21-06-2020 16:28:13
Ysbergsla
Ysbergsla

U leest wel heel makkelijk over mijn zinsnede 'zonder enige toestemming' heen.

 

21-06-2020 16:43:41
michaben
michaben

Nee dat doe ik niet, en kap eens op met dat getrol hier. Nogmaals: hoe de informatie in dit specifieke geval naar buiten komt weet ik niet, maar het is absoluut niet waar dat informatie alleen met toestemming naar buiten komt. Dat wordt door liefhebbers erg gewaardeerd, maar het betekent niet dat je recht op die informatie hebt. Dus geniet er van zolang het kan, maar ga er niet vanuit dat het voor eeuwig is.



Laatst bewerkt door michaben op 21-06-2020 16:45
 

21-06-2020 19:58:24
Ysbergsla
Ysbergsla

U beweert dat het wel degelijk zo ging dat een individu zonder toestemming dergelijke grote bestanden openbaar online zet. Nu, dat kan theoretisch, maar dan wel voor een zeer korte tijdspanne. Met permissie: wie is wie hier nu aan het 'trollen'?

 

21-06-2020 21:22:03
Oldskool
Oldskool
Quote
Ysbergsla (21-06-2020 19:58:24) Met permissie: wie is wie hier nu aan het 'trollen'?

Jij! Met je u gebruik... Weer iets nieuws?

 

21-06-2020 22:23:38
moderator
Moderator
moderator

Genoeg gebitch over en weer, terug naar het onderwerp aub.

 

07-10-2021 12:45:57
PKP
PKP
Quote
michaben (21-06-2020 16:43:41):

Nee dat doe ik niet, en kap eens op met dat getrol hier. Nogmaals: hoe de informatie in dit specifieke geval naar buiten komt weet ik niet, maar het is absoluut niet waar dat informatie alleen met toestemming naar buiten komt. Dat wordt door liefhebbers erg gewaardeerd, maar het betekent niet dat je recht op die informatie hebt. Dus geniet er van zolang het kan, maar ga er niet vanuit dat het voor eeuwig is.


Inderdaad bleek dat de Shifts App deze interne bedrijfsinfo zonder echte toestemming naar buiten bracht. het werd gewoon gedaan....Niet alleen in strijd met de AVG, maar zeker ook qua veiligheid betrokken personeel en slechte zaak. De Shifts App is dus gedwongen off-line gegaan en niet meer in te zien.

 

07-10-2021 16:16:27
mren
mren

Een personeelsdienst is geen persoonsgegeven, dus waarom zou dat iets met de AVG te maken hebben?

 

07-10-2021 18:41:31
PKP
PKP

Een personeelsdienst wordt als persoonsgegeven gezien, zo gauw deze aan een persoon/medewerker te koppelen is. Dat was intern maar zeker ook extern het geval.

Bij een persoonsgegeven is een naam niet noodzakelijk, maar een herleidbaar persoon is voldoende.

Simpel uitgelegd, een medewerker is tijdens zijn werk te volgen, met evt ongewenste gevolgen.

 

07-10-2021 18:43:53
Oldskool
Oldskool

Pff, gaan we weer. Een jaar na dato nog een keer deze hele en tevens onzinnige discussie opnieuw gaan voeren. Deze hele topic kick van PKP was niet nodig.

 

07-10-2021 23:59:07 1
AgentX
AgentX
Quote
PKP (07-10-2021 18:41:31):

Een personeelsdienst wordt als persoonsgegeven gezien, zo gauw deze aan een persoon/medewerker te koppelen is. Dat was intern maar zeker ook extern het geval.

Bij een persoonsgegeven is een naam niet noodzakelijk, maar een herleidbaar persoon is voldoende.

Een personeelsdienst op zichzelf is zeker geen persoonsgegeven, want er staat niets op dat direct herleidbaar is naar een medewerker. Voor intern gebruik kan dat gewoon, het zou zelfs zonder dat het naar een medewerker te herleiden is een hele lastige opgave worden bij het maken van dienstroosters. Als dienstkaartjes al op een of andere manier "van buiten" opvraagbaar zouden zijn, dan is dat zeker geen privacy-issue. De hele reden dat een personeelsnummer bestaat is dat die het onmogelijk maakt om die zonder extra kennis te herleiden naar een medewerker. Anders kun je net zo goed de naam van de medewerker erbij zetten (en dan zou het overigens wél een herleidbaar persoonsgegeven zijn). Onzinargument dus.

Ter verdediging: dit betekent niet dat de inhoud van dienstkaastjes zonder meer naar buiten mag worden gebracht, als het niet op een publiekelijk bereikbare locatie is opgeslagen. Overigens gebeurt dat feitelijk wel wanneer een NS'er met zijn dienstkaartje het personeelsverblijf verlaat. Om nog maar te zwijgen over achtergelaten papieren dienstkaartjes in voor reizigers toegankelijk materieel.

Sterker nog: als NS gewoon ergens in een hal papieren dienstkaartjes heeft liggen, of (bij wijze van spreken) een Dropbox-map heeft die publiekelijk beschikbaar is, of zelfs als je door het raam van een personeelskantine dienstkaartjes hangend op een prikbord zou kunnen lezen, dan kun je dat lastig bestempelen als interne of geheime informatie.