Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ongeluk Hooghalen 22-05-2020

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:23:55
Daan!
Daan!
Bij Hooghalen is een personentrein op een onbewaakte spoorwegovergang tegen een aanhanger van een trekker gebotst. De politie zegt tegen RTV Drenthe dat er meerdere gewonden zijn. Hoeveel mensen er gewond zijn en hoe ernstig is nog niet bekend. De treinmachinist zat aanvankelijk bekneld, maar hij is inmiddels bevrijd. Het is onduidelijk hoe hij er aan toe is.

De ongeveer vijftig passagiers zijn uit de trein gehaald en met bussen verder gereisd naar Assen.

Bron NOS.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 22 mei 2020 om 19:04:31, reden: Titel aangepast

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:26:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Machinist heeft het helaas niet overleefd aldus de stentor.

www.destentor.nl

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Vrijdag 22 mei 2020 om 18:29:12

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:32:47
VIRMm1
VIRMm1
Bizar hoe weinig er van die cabine over is.

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:35:57
PKP
PKP
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 22 mei 2020 - 18:36:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is opzich niet zo heel gek, de sterkte van de trein zit t.h.v. buffer/koppelingniveau, trein is op een volbeladen landbouwkipper geklapt.
Die staan erg hoog op hun poten en kunnen tot wel 20ton beladen wegen.
Dat is enorm veel gewicht/kracht wat juist op het zwakkere deel van de trein komt.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:38:15
seinhuis
seinhuis
Vakbond VVMC bevestigd de overlijden van de machinist. Media kan het (nog) niet bevestigen.

m.facebook.com

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:43:22
mren
mren
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).

Vrijdag 22 mei 2020 - 18:48:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Eerlijk gezegd vindt ik het nog niet eens zo slecht nog niet hoe de trein de klap heeft opgevangen. Had dit bijvoorbeeld bij mat'64 gebeurt dan dit er heel erg anders eruit gezien met veel meer slachtoffers. Het is eenmaal een gigantische klap geweest en daar kun je links of rechtsom niet zonder een schammetje vanaf komen.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 22 mei 2020 - 19:44:43
gose91
gose91
Heel veel kreukelzone zit rond de cabine. De meter waar de machinist zit is juist sterker om de overlevingskansen te vergroten.
Maar als de impact zo hard is dat al het gekreukelde in die sterke meter gepropt en gevouwen wordt, helpt het uiteindelijk ook niet meer.
De wetgeving is streng, maar houdt er wel rekening mee dat een trein realistisch ontworpen moet kunnen worden. De cabine van de SLT na de botsing met een VIRM in Amsterdam is wel aardig de max. En die ging zeker niet zo hard als deze als ik de details hier mag geloven...
Sterkte aan alle betrokkenen!

Vrijdag 22 mei 2020 - 20:23:05
IC2000
IC2000
Volgens mij is moet er wettelijk een overlevingscapsule zijn voor de machinist. Als je kreukelzone in je overlevingscapsule verdwijnt heb je geen overlevingscapsule en voldoe je gewoon niet aan de regels. Maar zeker gezien het feit dat er wederom een volledige cabine is verdwenen twijfel ik er sterk aan of er überhaupt nog wordt gedacht aan die capsule in het light-rail materieel van tegenwoordig.
Ik twijfel of het met bijvoorbeeld een plan V ook zo slecht was afgelopen.

Vrijdag 22 mei 2020 - 20:48:02
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl):
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Het ongeval met de IRM en het pantservoertuig gebeurde toevallig op dezelfde overweg waar vanmiddag dit noodlottig ongeval plaats vond.

Vrijdag 22 mei 2020 - 20:52:49
seinhuis
seinhuis
Inmiddels bevestigen media (RTL en NOS) het overlijden van de machinist.

Vrijdag 22 mei 2020 - 21:07:39
seinhuis
seinhuis
Quote
IC2000 (vr 22 mei 2020 20:23:05 www.somda.nl): Volgens mij is moet er wettelijk een overlevingscapsule zijn voor de machinist. Als je kreukelzone in je overlevingscapsule verdwijnt heb je geen overlevingscapsule en voldoe je gewoon niet aan de regels. Maar zeker gezien het feit dat er wederom een volledige cabine is verdwenen twijfel ik er sterk aan of er überhaupt nog wordt gedacht aan die capsule in het light-rail materieel van tegenwoordig.
Ik twijfel of het met bijvoorbeeld een plan V ook zo slecht was afgelopen.
Ooit in een rapport gelezen dat bij een botsing de overlevingskans boven de 80 km/u heel snel af neemt.

Natuurlijk speelt het zwaarte van de botsing ook een rol.

Vrijdag 22 mei 2020 - 21:10:32
robbertc
robbertc
Quote
wadloper (vr 22 mei 2020 20:48:02 www.somda.nl):
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl):
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Het ongeval met de IRM en het pantservoertuig gebeurde toevallig op dezelfde overweg waar vanmiddag dit noodlottig ongeval plaats vond.
Pantservoertuig was t.h.v. Graswijk, wat meer richting Asn. Op deze overweg vandaag is zo'n 20 jaar geleden ook een trekker met aanhanger geraakt.

Laatst bewerkt door robbertc op Vrijdag 22 mei 2020 om 21:10:58

Vrijdag 22 mei 2020 - 21:13:02
Astraea
Astraea
De eerste reacties over de overweg in kwestie zijn er ook inmiddels.

"Omwonende overgang Hooghalen pleit al jaren voor extra veiligheid"
www.rtvdrenthe.nl

"Voordat een onbewaakte overweg kan worden opgeheven moet ProRail een akkoord bereiken met lokale landeigenaren en rechthebbenden. Ook voor de aanpak van deze overweg was ProRail in gesprek om een alternatieve weg aan te leggen, zodat de overweg kon worden afgesloten. Het is verschrikkelijk dat de afsluiting niet op tijd is gekomen voor de omgekomen machinist."
www.prorail.nl

Blijft ergens opmerkelijk dat zo'n overweg in de vele jaren dat deze er ligt vermoedelijk, niet eens een keer is beveiligd (ongeacht de oorzaak verder), ook getuige de eerdere berichten. Waarom werkt ProRail niet eerst aan het actief beveiligen om dan vervolgens te praten over sluiting? Als je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan...

De nabestaanden zullen er verder niks bij winnen, veel sterkte toegewenst voor hun.

Laatst bewerkt door Astraea op Vrijdag 22 mei 2020 om 21:13:20

Vrijdag 22 mei 2020 - 22:04:39
thom
thom
Quote
IC2000 (vr 22 mei 2020 20:23:05 www.somda.nl): Volgens mij is moet er wettelijk een overlevingscapsule zijn voor de machinist. Als je kreukelzone in je overlevingscapsule verdwijnt heb je geen overlevingscapsule en voldoe je gewoon niet aan de regels. Maar zeker gezien het feit dat er wederom een volledige cabine is verdwenen twijfel ik er sterk aan of er überhaupt nog wordt gedacht aan die capsule in het light-rail materieel van tegenwoordig.
Ik twijfel of het met bijvoorbeeld een plan V ook zo slecht was afgelopen.
Hoe relevant is de wetgeving hier nog als je met gezond verstand kunt bedenken dat je nu eenmaal een trein niet zo kan bouwen dat het ding onverwoestbaar word als je met hoge snelheid op zo'n massieve aanhanger inrijdt...

Een plan V had het echt niet beter gedaan, daar zijn voorbeelden van en de techniek heeft echt in 50 jaar niet stilgestaan natuurlijk.

Vrijdag 22 mei 2020 - 22:44:01
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens, Thom. Door de kopvorm van het mat64 en de DEIII kropen die bij een aanrijding nogal eens omhoog en dus uit de rails. De kopvorm van de moderne Sprinters kent een stel buffers met ribbels, die mede bedoeld zijn om de trein naar beneden te drukken of als het ware vast te prikken op het andere voertuig; in elk geval om de trein beter in de rails te houden. Het zal niet altijd lukken, en bij dit ongeluk kostte het helaas de mcn het leven, maar de trein bleef in het spoor, en dat spaart zeker gewonden en beperkt het risico op schade naast het spoor.

Vrijdag 22 mei 2020 - 23:16:25
VIRMm1
VIRMm1
Ook deze SNG staat naast de rails, hoewel de materiële schade vergeleken met Teuge meevalt.

Zaterdag 23 mei 2020 - 01:46:33
SunKeeper
SunKeeper
Verschrikkelijk ongeval dat er iemand om het leven is gekomen. Alle sterkte aan alle betrokkenen hierbij.

Opvallend dat de bestuurder van de trekker niks mankeert, de combinatie lijkt uit het niets op de overweg gestaan te hebben, gezien de mcn niet de tijd heeft gehad of genomen uit de cabine te vluchten.

Mogelijk heeft regenachtig weer een aandeel gehad in verminderd zicht. Is SNG voorzien van camera’s aan de uiteinden van de trein?

Zaterdag 23 mei 2020 - 05:38:10
Oldskool
Oldskool
SNG is uitgerust met camera's

Zaterdag 23 mei 2020 - 06:32:30
lex_t
lex_t
t Was me al eerder opgevallen dat SNG slecht zichtbaar is. Toch meer wit of geel op de neus?

Zaterdag 23 mei 2020 - 09:41:58
PeterJ
PeterJ
Quote
Astraea (vr 22 mei 2020 21:13:02 www.somda.nl): De eerste reacties over de overweg in kwestie zijn er ook inmiddels.

"Omwonende overgang Hooghalen pleit al jaren voor extra veiligheid"
www.rtvdrenthe.nl

"Voordat een onbewaakte overweg kan worden opgeheven moet ProRail een akkoord bereiken met lokale landeigenaren en rechthebbenden. Ook voor de aanpak van deze overweg was ProRail in gesprek om een alternatieve weg aan te leggen, zodat de overweg kon worden afgesloten. Het is verschrikkelijk dat de afsluiting niet op tijd is gekomen voor de omgekomen machinist."
www.prorail.nl

Blijft ergens opmerkelijk dat zo'n overweg in de vele jaren dat deze er ligt vermoedelijk, niet eens een keer is beveiligd (ongeacht de oorzaak verder), ook getuige de eerdere berichten. Waarom werkt ProRail niet eerst aan het actief beveiligen om dan vervolgens te praten over sluiting? Als je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan...

De nabestaanden zullen er verder niks bij winnen, veel sterkte toegewenst voor hun.
Lijkt een beetje op hetzelfde gedimdam als in Winsum. Pas na een paar ernstige ongevallen kon ineens alles snel geregeld worden m.b.t. sluiting van die overweg. Incidentmanagement noemen ze dat. Helaas voor deze machinist te laat, veel sterkte voor betrokkenen en bekenden.

Zaterdag 23 mei 2020 - 10:02:29
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
robbertc (vr 22 mei 2020 21:10:32 www.somda.nl):
Quote
wadloper (vr 22 mei 2020 20:48:02 www.somda.nl):
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl):
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Het ongeval met de IRM en het pantservoertuig gebeurde toevallig op dezelfde overweg waar vanmiddag dit noodlottig ongeval plaats vond.
Pantservoertuig was t.h.v. Graswijk, wat meer richting Asn. Op deze overweg vandaag is zo'n 20 jaar geleden ook een trekker met aanhanger geraakt.
Ik had gisteren al zo'n vermoeden dat dat het al vaker raak was geweest op die overweg. Er stonden een paar moderne bovenleidingsportalen over het spoor, zag ik op de foto van prorail.nl.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 23 mei 2020 om 10:02:58

Choo choo.....

Zaterdag 23 mei 2020 - 11:13:18
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Astraea (vr 22 mei 2020 21:13:02 www.somda.nl): De eerste reacties over de overweg in kwestie zijn er ook inmiddels.

"Omwonende overgang Hooghalen pleit al jaren voor extra veiligheid"
www.rtvdrenthe.nl

"Voordat een onbewaakte overweg kan worden opgeheven moet ProRail een akkoord bereiken met lokale landeigenaren en rechthebbenden. Ook voor de aanpak van deze overweg was ProRail in gesprek om een alternatieve weg aan te leggen, zodat de overweg kon worden afgesloten. Het is verschrikkelijk dat de afsluiting niet op tijd is gekomen voor de omgekomen machinist."
www.prorail.nl

Blijft ergens opmerkelijk dat zo'n overweg in de vele jaren dat deze er ligt vermoedelijk, niet eens een keer is beveiligd (ongeacht de oorzaak verder), ook getuige de eerdere berichten. Waarom werkt ProRail niet eerst aan het actief beveiligen om dan vervolgens te praten over sluiting? Als je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan...

De nabestaanden zullen er verder niks bij winnen, veel sterkte toegewenst voor hun.
Goed gesproken. Veiligheid is belangrijk, maar het lijkt belangrijker dat de aanpassingen aan een overweg op lange termijn geen netto verlies mag opleveren bij ProRail. Dan ligt de prioriteit op veiligheid tussen aanhalingstekens mijns inziens. Bijzonder dat dat politieke praatje binnen enkele uren na het ongeval wederom op de website van ProRail te lezen was. Het gaat hier wel om mensenlevens.

Zaterdag 23 mei 2020 - 11:24:01
Klaasje
Klaasje
De zwarte piet spelen is wel makkelijk maar ProRail zit ook daadwerkelijk in een ontzettende geld-squeeze. Het lukt al nauwelijks van het beheerbudget de spullenboel een beetje bij te houden. Laat staan dat daarvan overweginstallaties betaald kunnen worden. Het budget voor het opruimen van deze NABO's was genoeg om grofweg de helft van deze dingen te beveiligen waarna er geen cent meer voor de rest over zou zijn om ook maar iets te doen. In veel van deze gevallen is het voor de grondeigenaren die zo'n overweg gebruiken niet bespreekbaar om een kilometer om te rijden of een parallelweg over een strook van 3 meter over het land aan te leggen. Daar zitten ook allerlei nadelen aan vast voor de grondeigenaar maar het resultaat is een enorme hoeveelheid dossiers met een padstelling. Geen geld voor beveiliging, angst voor precentwerking en aan de andere kant de belangen van boerenbedrijven die het over het algemeen al niet zo makkelijk hebben. Zeg het maar... Het is alleen ontzettend triest dat het dit soort gevolgen heeft. Van mij mag Den Haag het NABO-potje wel extra bijvullen, dat is waarschijnlijk de meest effectieve oplossing.

Zaterdag 23 mei 2020 - 12:15:00
sjoerd
sjoerd
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 23:16:25 www.somda.nl): Ook deze SNG staat naast de rails, hoewel de materiële schade vergeleken met Teuge meevalt.
Ja, de trein stond met het eerste draaistel naast de rails, maar is niet opzij weggelanceerd, en daar ging het me om. Dat is een belangrijk verschil met een aantal eerdere ongelukken met ouder materieel. Het blijft een deels onvoorspelbaar krachtenspel, omdat het verloop in hoge mate afhangt van het voertuig dat wordt aangereden, en onder welke hoek dat gebeurt. Maar in het verleden stonden treinstellen heel vaak in het weiland en werden nadien vaak gesloopt, of er werd zelfs materieel deels in de drab achtergelaten (een 2200-loc bij Halfweg bijvoorbeeld).

Zaterdag 23 mei 2020 - 12:16:59
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Ik denk dat ze de beschadigde bak net als de bak van de 4224 en de 2018 wel eens kunnen gaan slopen en dan een nieuwe laten maken.

Zaterdag 23 mei 2020 - 12:27:03
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat lijkt mij op het eerste gezicht inderdaad goedkoper, vooral omdat de bestelling nog loopt. Maar je weet niet hoe de rest van de bakken eraan toe zijn.

Herstel van de SLT-2658 (Botsing Westerpark Amsterdam in 2012) kostte al 6,5 miljoen euro, waarvan 3500 man-uren. Een kopbak is goedkoper. Ik schat iets van 2 á 3 miljoen euro. Vervanging van de kopbak bij SLT kon niet meer, want de levering was enkele maanden daarvoor al afgerond.

Maar het is eerst allemaal verzekeringswerk een schade opname. In het gunstigste geval rijdt de trein volgend jaar weer rond, maar misschien blijft er een git-zwart gat in de nummering zitten.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 23 mei 2020 om 12:35:12

Choo choo.....

Zaterdag 23 mei 2020 - 12:32:13
john2
john2
Kunnen de bedragen van de verzekering van de eigenaar van het landbouwvoertuig verhaald worden? Ik neem aan dat een eigenaar van landbouwvoertuigen ook deze voertuigen verzekerd heeft.

Zaterdag 23 mei 2020 - 12:36:38
JHS2013
JHS2013
Quote
sjoerd (za 23 mei 2020 12:15:00 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 23:16:25 www.somda.nl): Ook deze SNG staat naast de rails, hoewel de materiële schade vergeleken met Teuge meevalt.
Ja, de trein stond met het eerste draaistel naast de rails, maar is niet opzij weggelanceerd, en daar ging het me om. Dat is een belangrijk verschil met een aantal eerdere ongelukken met ouder materieel. Het blijft een deels onvoorspelbaar krachtenspel, omdat het verloop in hoge mate afhangt van het voertuig dat wordt aangereden, en onder welke hoek dat gebeurt. Maar in het verleden stonden treinstellen heel vaak in het weiland en werden nadien vaak gesloopt, of er werd zelfs materieel deels in de drab achtergelaten (een 2200-loc bij Halfweg bijvoorbeeld).
Jacobsdraaistellen houden de trein ook recht(er) bij ontsporingen, juist om zijdelingse impact met bovenleidingspalen te voorkomen.

Zaterdag 23 mei 2020 - 16:00:11
mvanuden
mvanuden
Quote
Klaasje (za 23 mei 2020 11:24:01 www.somda.nl): De zwarte piet spelen is wel makkelijk maar ProRail zit ook daadwerkelijk in een ontzettende geld-squeeze. Het lukt al nauwelijks van het beheerbudget de spullenboel een beetje bij te houden. Laat staan dat daarvan overweginstallaties betaald kunnen worden. Het budget voor het opruimen van deze NABO's was genoeg om grofweg de helft van deze dingen te beveiligen waarna er geen cent meer voor de rest over zou zijn om ook maar iets te doen. In veel van deze gevallen is het voor de grondeigenaren die zo'n overweg gebruiken niet bespreekbaar om een kilometer om te rijden of een parallelweg over een strook van 3 meter over het land aan te leggen. Daar zitten ook allerlei nadelen aan vast voor de grondeigenaar maar het resultaat is een enorme hoeveelheid dossiers met een padstelling. Geen geld voor beveiliging, angst voor precentwerking en aan de andere kant de belangen van boerenbedrijven die het over het algemeen al niet zo makkelijk hebben. Zeg het maar... Het is alleen ontzettend triest dat het dit soort gevolgen heeft. Van mij mag Den Haag het NABO-potje wel extra bijvullen, dat is waarschijnlijk de meest effectieve oplossing.
Een omwonende had het op TV over "in het drukke seizoen wel 10 trekkers per dag" die zouden passeren. Ik kan me voorstellen dat er dan andere niet-actief beveiligde overwegen zijn met hogere prioriteit. Ook al is er al eens een ongeluk gebeurd.

Zaterdag 23 mei 2020 - 16:12:46
SunKeeper
SunKeeper
Quote
john2 (za 23 mei 2020 12:32:13 www.somda.nl): Kunnen de bedragen van de verzekering van de eigenaar van het landbouwvoertuig verhaald worden? Ik neem aan dat een eigenaar van landbouwvoertuigen ook deze voertuigen verzekerd heeft.
Meestal gaan dat soort verzekeringen maar tot één miljoen aan schade bij de tegenpartij. Daar zullen we het hier niet mee gaan redden.

Zaterdag 23 mei 2020 - 16:37:46
sjoerd
sjoerd
Quote
%quote JHS2013
Jacobsdraaistellen houden de trein ook recht(er) bij ontsporingen, juist om zijdelingse impact met bovenleidingspalen te voorkomen.
Dat zou dan kunnen omdat die draaistellen twee bakken dragen, of omdat er slingerdempers zijn aangebracht? Of allebei? Is daar meer over bekend?
Naar mijn idee maakt het namelijk weinig uit wat er op wielassen rust. Als er een beweging omhoog wordt ingezet door wat er op rust, gaat alles eruit, ook een Jacobsdraaistel. Dat Jacobsdraaistel is ook nooit het eerste draaistel, en als het eerste er helemaal uitwipt, en opzij wegslaat, volgt de rest hoe dan ook gemakkelijker. Maar misschien weet iemand daarover meer.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 23 mei 2020 om 16:38:41

Zaterdag 23 mei 2020 - 16:52:10
JHS2013
JHS2013
Dat klopt, maar de trein zal niet scharnieren

Treinbestuurder NMBS i.o.

Zaterdag 23 mei 2020 - 16:52:27
john2
john2
Quote
SunKeeper (za 23 mei 2020 16:12:46 www.somda.nl):
Quote
john2 (za 23 mei 2020 12:32:13 www.somda.nl): Kunnen de bedragen van de verzekering van de eigenaar van het landbouwvoertuig verhaald worden? Ik neem aan dat een eigenaar van landbouwvoertuigen ook deze voertuigen verzekerd heeft.
Meestal gaan dat soort verzekeringen maar tot één miljoen aan schade bij de tegenpartij. Daar zullen we het hier niet mee gaan redden.
Zijn de treinvervoerders ook voor ongevallen met trein verzekerd. Of zijn de premie bedragen zo gigantisch hoog dat er niet verzekerd word. Of dat de trein vervoerders zich helemaal niet verzekeren en hun gedeelte van de schade voor lief nemen en zelf betalen.

Zaterdag 23 mei 2020 - 17:05:39
sjoerd
sjoerd
Quote
JHS2013 (za 23 mei 2020 16:52:10 www.somda.nl): Dat klopt, maar de trein zal niet scharnieren
De krachten die op de bakken werken zijn bij een zijdelingse ontsporing zo groot, dat het helemaal niet uitmaakt hoe ze aan elkaar en aan de wielstellen vastzitten. De trein breekt op het zwakste punt, en dat is toch bij de geleding.
Iets dergelijks zagen we bij Ommen, toen de trein tegen een kraan botste en zijdelings uitbrak. Ook die botsing kostte helaas het leven van de mcn, en de trein brak bij de geleding.

Zaterdag 23 mei 2020 - 18:52:08
pjkleton
pjkleton
De treinen van NS zijn niet verzekerd want de premie zou veel te hoog worden.
Eigen risico zeg maar.

Peter

Zaterdag 23 mei 2020 - 19:50:00
Jelmer
Jelmer
kunnen ze voor herstel niet de bak(-ken) van de 2350 gebruiken? Dat stel waar een bak van terug naar Spanje is?
Combineren tot nieuwe of herstelde bak er is.

Zaterdag 23 mei 2020 - 20:03:32
abcde
abcde
Gaat het overigens om SNG stel 2304 (met daarachter gekoppeld de 2324) wat is verongelukt ?

Zaterdag 23 mei 2020 - 20:10:44
VIRMm1
VIRMm1
De 2304 heeft de kapotte kop inderdaad.

Zaterdag 23 mei 2020 - 20:11:50
Daan!
Daan!
Quote
Jelmer (za 23 mei 2020 19:50:00 www.somda.nl): kunnen ze voor herstel niet de bak(-ken) van de 2350 gebruiken? Dat stel waar een bak van terug naar Spanje is?
Combineren tot nieuwe of herstelde bak er is.
De beschadigde bak van de 2350 is dezelfde bak als de beschadigde bak van de 2304, namelijk de kopbak met een eerste klas.

Maar dat zal niet iets zijn waar ze zich morgen druk om gaan maken. Alle bakken, ook die van de 2324, zullen eerst worden geïnspecteerd op vouwen en dergelijke. Pas als dat bekend is zullen mogelijkheden tot herstel worden onderzocht. Dan zal de ene uiterste optie zijn volledige afschrijving met eventuele vervanging door een nieuw stel tot het andere uiterste, herstel van één kopbak.

Daarbij kan ik me ook voorstellen dat de stellen eerst nog onderzocht worden door iets dergelijks als een veiligheidsraad. Maar rustig aan. Als er nieuws is, komt het vanzelf naar buiten.

Laatst bewerkt door Daan! op Zaterdag 23 mei 2020 om 20:12:49

Zaterdag 23 mei 2020 - 20:50:39
SunKeeper
SunKeeper
Is wel bekend hoe en wanneer ze zijn afgesleept en waarnaartoe? Ik neem aan Haarlem werkplaats.

Zaterdag 23 mei 2020 - 20:53:57
diesels
diesels
De stellen zijn vandaag gesleept naar Amersfoort gegaan

Zaterdag 23 mei 2020 - 22:13:25
gose91
gose91
Grote schadegevallen waarbij de start van het herstel lang kan duren, of uiteindelijk helemaal niet plaatsvindt, gaan eerst naar de wagen werkplaats in Amf. Dat functioneert deels als een opslag voor Hlmwph

Laatst bewerkt door gose91 op Zaterdag 23 mei 2020 om 22:14:02

Maandag 25 mei 2020 - 09:51:37
daniel81
daniel81
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl):
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl):
Quote
PKP (vr 22 mei 2020 18:35:57 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 22 mei 2020 18:32:47 www.somda.nl): Bizar hoe weinig er van die cabine over is.
Dat is uitermate zorgwekkend. Bij een trein welke aan zulke hoge eisen zou moeten voldoen echt zeer ernstig te noemen !
Botseisen kunnen nou eenmaal niet alle vervormingen voorkomen. Als die trekker een bak zand van 30 ton achter zich had hangen, begin je met een kreukelzone ook niet veel. Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Bedoel je dit ongeval in Wijhe?
www.youtube.com

Maandag 25 mei 2020 - 10:10:54
vrijgezel
vrijgezel
Quote
dlm4yjp (vr 22 mei 2020 18:36:18 www.somda.nl): Dat is opzich niet zo heel gek, de sterkte van de trein zit t.h.v. buffer/koppelingniveau, trein is op een volbeladen landbouwkipper geklapt.
Die staan erg hoog op hun poten en kunnen tot wel 20ton beladen wegen.
Dat is enorm veel gewicht/kracht wat juist op het zwakkere deel van de trein komt.
Dit ongeval doet erg denken aan de overwegbotsing van een GTW met een hoogwerker bij Dalfsen. De zwenkarm van die hoogwerker bevond zich ook boven het ontworpen bots-punt en ook van die GTW was de cabine volledig weggeslagen en kwam de mcn tragisch om het leven.

Maandag 25 mei 2020 - 10:22:54
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
SunKeeper (za 23 mei 2020 20:50:39 www.somda.nl): Is wel bekend hoe en wanneer ze zijn afgesleept en waarnaartoe? Ik neem aan Haarlem werkplaats.
Op 23 mei door SR 303001 naar de loods in Amersfoort gesleept voor nader onderzoek. www.flickr.com

57 jaar OV-fotografie.

Maandag 25 mei 2020 - 10:52:42
sjoerd
sjoerd
Quote
vrijgezel (ma 25 mei 2020 10:10:54 www.somda.nl):
Quote
dlm4yjp (vr 22 mei 2020 18:36:18 www.somda.nl): Dat is opzich niet zo heel gek, de sterkte van de trein zit t.h.v. buffer/koppelingniveau, trein is op een volbeladen landbouwkipper geklapt.
Die staan erg hoog op hun poten en kunnen tot wel 20ton beladen wegen.
Dat is enorm veel gewicht/kracht wat juist op het zwakkere deel van de trein komt.
Dit ongeval doet erg denken aan de overwegbotsing van een GTW met een hoogwerker bij Dalfsen. De zwenkarm van die hoogwerker bevond zich ook boven het ontworpen bots-punt en ook van die GTW was de cabine volledig weggeslagen en kwam de mcn tragisch om het leven.
Dat merkte ik op 23 mei ook al op, alleen noemde ik abusievelijk Ommen. Excuus.

Maandag 25 mei 2020 - 14:13:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
daniel81 (ma 25 mei 2020 09:51:37 www.somda.nl):
Quote
mren (vr 22 mei 2020 18:43:22 www.somda.nl): Vergelijk maar met het eveneens noodlottige ongeval met een IRM en een pantserwagen in Olst (?).
Bedoel je dit ongeval in Wijhe?
www.youtube.com
Nee want daar schrijft de auteur zelf onder "de tegentrein boorde zich met hoge snelheid dwars door een volgeladen vrachtwagen..."
De aanrijding met een pantserwagen was op 17 juni 2003 bij Assen.
asserjournaal.nl
www.onderzoeksraad.nl

Laatst bewerkt door rolandrail op Maandag 25 mei 2020 om 14:13:52

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Dinsdag 26 mei 2020 - 01:32:34
seinhuis
seinhuis
Het rijdend personeel maakt zich zorgen!

vvmc.nl

Dinsdag 26 mei 2020 - 07:56:32
Dead_Devil
Dead_Devil
aller eerst mijn medeleven aan de nabestaande van deoverleden machinist van het ernstige ongeluk in hooghalen vorige week.

Ik ben benieuw wat er met de 2304 gaat gebeuren de schade is enorm en vraag mij af of ze deze kunnen herstellen.

Een aantal jaren terug zag ik een filmpje op youtube langskomen van Nedtrain hoe ze de verongelukte slt die bij amsterdam tegen een VIRM aan botste herstelde dit zag er redelijk goed te doen uit echter was die cabine niet compleet weg geslagen en de schade aan de SNG lijkt door de hele kopbak te lopen de andere 2 rijtuigen zien er nog goed uit.

Dinsdag 26 mei 2020 - 08:47:17
Marco
Marco
Quote
seinhuis (di 26 mei 2020 01:32:34 www.somda.nl): Het rijdend personeel maakt zich zorgen!

vvmc.nl
Ik denk dat er tegen een botsing als deze of Dalfsen gewoon weinig valt te behalen qua botsabsorbtie. Ik zie het als extreem ongelukkig. Het enige wat je er aan kan doen, is voorkomen, denk ik.

Wat me wel verbaast is dat er onbewaakte overwegen in 140 km/h spoor zitten. Volgens mij is dat in Duitsland zelfs maximaal 80 km/h, hoewel de infrastructuur daar toch vaak wat minder modern is.

Laatst bewerkt door Marco op Dinsdag 26 mei 2020 om 08:55:13

Dinsdag 26 mei 2020 - 08:52:31
Klaasje
Klaasje
De aanwezigheid van NABO's in spoor met exploitatiesnelheden van 130 en 140 km/h is vooral een historisch gegeven. Nog voordat Pier begon met zijn kruistocht tegen alle NABO's werd al veel werk gemaakt van het opheffen van exemplaren op stukken waar harder dan 80 km/h gereden wordt. Alleen schiet dat niet zo op als er weinig geld is en grondeigenaren recht van overpad hebben. Je ziet overigens dat waar er 10-15 jaar terug nog meer dan 10 van deze overwegen tussen Assen en Hoogeveen waren het er nu nog maar een stuk of drie zijn. Het gaat wel vooruit, alleen niet zo snel.

Dinsdag 26 mei 2020 - 09:36:05
sjoerd
sjoerd
Daarnaast was er vroeger altijd de mogelijkheid voor het plaatsen van een AKI, en later ook nog een WILO (waarschuwings-installatie landelijke overweg) die beide veel goedkoper waren dan een AHOB. In de Achterhoek zijn ooit in een seriematige aanpak in één project een flinke reeks overwegen van een AKI voorzien. Maar die beveiliging wordt niet meer toegepast in nieuwe situaties. De meeste AKI's zijn vervangen door AHOB's. Er is altijd veel geld geïnvesteerd in overwegbeveiliging. Dat is echt geen verwaarloosd onderwerp.
Hoewel de landelijke pers hardnekkig over "onbewaakte" overwegen blijft brabbelen, kunnen wij proberen het over NABO's te hebben. Op één na, die in Roermond, zijn alle overwegen in Nederland immers onbewaakt. Die in Roermond, ten noorden van het station, is als enige nog bewaakt door een wachter van vlees en bloed op de Prl-post in Maastricht.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 26 mei 2020 - 10:44:22
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Misschien is het toch eens goed de botsnormen nog eens te bekijken. Nu zijn die zo, dat in de voorzijde van de trein een energie absorberend deel noodzakelijk is. Dit betekend een kreukelzone ter hoogte van de machinistencabine. Wellicht kun je statistisch aantonen dat dit onveiliger is dan een solide constructie zonder kreukelzonde. Immers zijn de meeste aanrijdingen met wegvoertuigen, waarbij de kreukelzone weinig meerwaarde heeft. Door het overwicht van de trein zal die nooit abrupt tot stilstand komen waarmee de reizigers ook zonder kreukelzone ongedeerd blijven. Het wegvoertuig heeft ook met een kreukelzone toch geen schijn van kans. Die kreukelzone is alleen nuttig bij een aanrijding van 2 treinen onderling. De kans dat dat op een wat hogere snelheid gebeurd is minimaal.

Daarnaast zou ik gaan testen met de frontseinverlichting. De ervaring van mij en anderen is dat de witte led verlichting vanuit bepaalde hoeken, lichtinvallen en met dauw in combinatie met fel licht slecht zichtbaar is. Ooit is gekozen voor gele verlichting met bepaalde lenzen, met een goede reden: juist in bovenstaande gevallen is deze beter zichtbaar!

Dinsdag 26 mei 2020 - 10:49:29
tieske05
tieske05
Quote
sjoerd (di 26 mei 2020 09:36:05 www.somda.nl): Daarnaast was er vroeger altijd de mogelijkheid voor het plaatsen van een AKI, en later ook nog een WILO (waarschuwings-installatie landelijke overweg) die beide veel goedkoper waren dan een AHOB. In de Achterhoek zijn ooit in een seriematige aanpak in één project een flinke reeks overwegen van een AKI voorzien. Maar die beveiliging wordt niet meer toegepast in nieuwe situaties. De meeste AKI's zijn vervangen door AHOB's. Er is altijd veel geld geïnvesteerd in overwegbeveiliging. Dat is echt geen verwaarloosd onderwerp.
Hoewel de landelijke pers hardnekkig over "onbewaakte" overwegen blijft brabbelen, kunnen wij proberen het over NABO's te hebben. Op één na, die in Roermond, zijn alle overwegen in Nederland immers onbewaakt. Die in Roermond, ten noorden van het station, is als enige nog bewaakt door een wachter van vlees en bloed op de Prl-post in Maastricht.
Leuk om dat te lezen van Roermond, woon er namelijk zelf in de buurt al 14 jaar maar nooit van gehoord....

Dinsdag 26 mei 2020 - 10:52:00
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De AKI's zijn ook in een grote slag vervangen door mini Ahobs. Aangepaste boomlengte omdat de wegen vaak te smal waren voor een "normale" lengte.
Overigens was de discussie ongeveer gelijk aan die momenteel speelt betreffende de NABO's
AKI's golden ook als potentieel gevaarlijk en kenden ook een hoog aantal ongevallen. Ik kan er zo een aantal trieste uit mijn eigen buurt opdiepen.
Probleem bij de AKI's en zeer waarschijnlijk ook bij de NABO's is het "patroondenken", veel mensen, die op AKI's omkwamen waren mensen uit de buurt van de overweg en die kenden de dienstregeling en hielden gewoon geen rekening met vertraging of extra treinen. Geen zeer bewuste handeling waarschijnlijk, meer de macht der gewoonte.

Dick van den Hoven

Dinsdag 26 mei 2020 - 10:58:29
thom
thom
@ tieske05, dat zegt dan meer over jou, want dat is echt al jaren een feit

Wat betreft die botsnormen, die zijn natuurlijk in Europees verband vast gelegd en in het buitenland heb ik het idee dat een aanrijding van treinen onderling wel vaker lijkt voor te komen dan hier.

Verder lijkt mij een aanrijding met een zwaar beladen voertuig hoger dan de crash buffers zich bevinden ook weinig voorkomende situatie.

Uiteindelijk is de keuze van het hoe en waar toepassen van een kreukelzone ook altijd maar een compromis, je kunt niet op elke situatie voorzien zijn dus ontkom je niet aan die keuze.

Hoe treurig het ook is, maar een kreukel zone in het cabine deel zal altijd maar 1-2 mensen treffen bij een flinke aanrijding, zet je de kreukelzone in het balkon of reizigers deel erachter word dat een heel ander aantal in een spits volle trein...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 26 mei 2020 om 11:48:22

Dinsdag 26 mei 2020 - 11:19:51
michaben
michaben
De cabine is over het algemeen een groter dan de machinist, bij een SNG is de afstand van de koppeling tot het passagiersgedeelte circa 4 meter. De machinist zit daar ongeveer in het midden van, met dus zo'n 1,5 meter ervoor en erachter wat zou kunnen kreukelen.

Dinsdag 26 mei 2020 - 11:49:17
sjoerd
sjoerd
Ooit hadden de meeste vrachtauto's een neus, maar nu hebben ze vrijwel allemaal frontbesturing. Dat verhoogt het risico voor de bestuurder. Vele ongelukken leiden dagelijks tot ernstige gevolgen voor de chauffeurs.
Het type muizenneus bij treinstellen was bij frontale aanrijdingen ook kwetsbaarder dan het type Hondekop. Het boek SPOORWEGONGEVALLEN IN NEDERLAND 1839-1993 van René Jongerius geeft een interessant beeld, al gaat het niet direct over overwegbotsingen.
Er is in Nederland altijd wel goed nagedacht over risico's, en er is zeker lering getrokken uit ervaringen maar die risico's zijn niet helemaal uit te sluiten.
De beste overweg is geen overweg. Door het landschap van Nederland hebben we in verhouding veel overwegen en minder onderdoorgangen of viaducten. Ook daar wordt aan gewerkt. Sinds bijna 100 jaar worden er ook nog steeds overwegen opgeheven, vaak onder protest van de omgeving. We hebben al ergens tussen de 60 en 70 % minder overwegen dan er ooit waren na de aanleg van spoorwegen. In mijn woonplaats waren er rond de dertig, waarvan er nu nog slechts zes over zijn.

Dinsdag 26 mei 2020 - 11:53:30
gose91
gose91
Hoe tragisch dit ook is, ik snap de enorme zorgen over de veiligheid van een trein niet (al denk ik dat VVMC haar standpunt graag aandikt). Dezelfde EU stelt ook bijzonder strenge eisen aan personenauto's. Als er in het nieuws een bericht komt van een auto die tussen twee vrachtwagens is geplet en er 1,2,5 personen bij overlijden is er niemand die niet meer in zijn (m/v/o) gelijke model auto durft te stappen.
Bij een risicobepaling "moet ik een trein wapenen tegen een botsing op hoge snelheid met een hoog, zwaar voertuig op een onbewaakte overweg" is de kans zo laag dat het effect "één tot enkele personen overlijden en een trein afschrijven" nog steeds wordt weggestreept. Hoe bot ook, als ook dat wettelijk wegontworpen moet worden, bestaat er binnenkort geen treinenbouwer meer of we moeten morgen overgaan op automatische treinbesturing.
Ook zou het een "verkeerde" manier van probleembestrijding zijn, want je gooit dan veel geld tegen een oplossing aan als het al te laat is. Dit moet je eerder spenderen aan middelen om het optreden van het probleem überhaupt te voorkomen, zoals bijvoorbeeld (semi-)bewaakte overwegen of inderdaad helemaal geen overwegen meer. Echter, ook daar moeten er met de middelen die er zijn afwegingen gemaakt worden welke overwegen er eerder behandeld moeten worden.

Laatst bewerkt door gose91 op Dinsdag 26 mei 2020 om 11:54:17

Dinsdag 26 mei 2020 - 12:00:48
thom
thom
Ik denk dat het verschil daarin is dat je het type auto zelf uitkiest en daarbij zelf ook de keuze maakt in hoeverre je over botsveiligheid na wilt denken.

In het geval van een Machinist gaat het natuurlijk om een werksituatie en word dat in deze door de werkgever bepaald en moet jij er maar mee werken.

Dinsdag 26 mei 2020 - 12:25:17
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dit trieste gebeurtenis is een samenloop van ongelukkige omstandigheden.
Moet je een treinstel beschermen met een kooiconstructie tegen een meteoriet die onder een bepaalde hoek naar beneden komt?
Kortom, uitsluiten (beveiligen) kan maar 100 % is niet mogelijk.

Dinsdag 26 mei 2020 - 12:45:01
hubertus1
hubertus1
Ik kan uit de berichtgeving niet halen waar de machinist zich bevond en wat de directe oorzaak van overlijden is. Ook kan ik aan de foto's niet zien of een deel van de cabine een beschermende kooi vormt en of die binnen de bedachte marges is vervormd. Misschien dat anderen die informatie wel hebben en zich daarop baseren, maar anders heeft het niet zoveel zin te speculeren of verdere verbetering van de botsveiligheid nodig of wenselijk is.
Als de machinist bijvoorbeeld net aan het vluchten was en zich daardoor in de absorptiezone bevond, helpt zelfs de beste kooiconstructie niet. En je zult toch ergens de krachten die bij de botsing vrijkomen, moeten afvoeren.

Dinsdag 26 mei 2020 - 13:28:57
jeanne
jeanne
Hoe tragisch dit ongeval ook is en dat ieder slachtoffer er altijd een te veel is, denk ik dat het SNG zich onder deze omstandigheden eigenlijk voorbeeldig heeft gehouden. We moeten niet vergeten dat de bakconstructie -op de cabine na- de klap eigenlijk redelijk goed hebben doorstaan. De treinstellen zijn niet uitgebroken uit de baan, waarschijnlijk door de Jakobsconstructie. Ook is de bak -die van lichtmetaal is- niet opengescheurd, zoals bijvoorbeeld wel bij de Flirt3 in Zuid Duitsland gebeurde. Wat dat betreft zijn ze er in Hooghalen nog redelijk genadig van afgekomen. Alleen de machinist heeft geen schijn van kans gehad met z’n kipbak boven de buffers. Of dat met ander materieel type anders was geweest is nog maar zeer te betwijfelen. Zelf denk ik dat oplossingen voor dergelijke situaties alleen maar nog aan de kant van infrastructuur gevonden kunnen worden om solaas bieden.

Jeanne Kok

Dinsdag 26 mei 2020 - 13:35:35
vrijgezel
vrijgezel
Als je deze theorie mag volgen van een botsing boven de bufferbalk veilig maken voor een mcn voldoet alleen ICM aan die normen, daar zit hij/zij er ver boven.

Toen in de jaren'70 de BeNeLux trek/duw werd samengesteld met een verbouwde RD van Plan D als stuurstandrijtuig (www.railfaneurope.net), werd gesteld dat de cabine hoog zou moeten komen om botsingen met wegverkeer te kunnen weerstaan (misschien zelfs als voorloper te zien van de cabine van ICM), want in Plan D was een cabine zonder verhoging ook zonder meer mogelijk geweest.

Laatst bewerkt door vrijgezel op Dinsdag 26 mei 2020 om 13:37:43, reden: Voorbeeld link toegevoegd

Dinsdag 26 mei 2020 - 13:35:40
sjoerd
sjoerd
En dan is het ook een illusie dat automatische treinbesturing er ook maar iets aan kan verbeteren. Wie zich bedoeld of onbedoeld plotseling in het spoor begeeft, al of niet met voertuig, loopt niet alleen zelf risico, maar brengt ook het spoorvoertuig en de inzittenden in gevaar. Hoe vervelend ook: als je deel neemt aan verkeer, dan loop je risico.
Gesteld nu dat de trein bij Hooghalen automatische besturing had gehad, dan nog zou kruisend verkeer, van voetganger tot voertuig, de trein hebben kunnen verrassen. Die staat echt niet zomaar stil. Het enige wat helpt is de kans dat het gebeurt verkleinen.
Het uitzicht op alle overwegen, beveiligd of onbeveiligd, is door masten, bogen, begroeiing vrij beroerd. En de trein is er heel gauw.
Als er een hek staat, omdat de overweg daarmee tijdelijk is afgesloten, en je hebt het hek aan de andere zijde nog niet geopend, dan sta je dus stil op de overweg.
Kortom: allerlei risico's die elkaar kunnen tegenwerken, gewoon door gedrag.

Dinsdag 26 mei 2020 - 14:21:19
michaben
michaben
Waar men het over automatische treinen heeft bedoelt men meestal semi-automatisch, dan zit er dus alsnog een machinist voorin. Wil je voorin een kreukelzone hebben dan moet je naar volautomatisch, en dan niet zoals bij diverse metrosystemen de ruimte van de cabine gebruiken voor een extra passagiersgedeelte, maar er bijvoorbeeld een HC ruimte (waarbij de HC het advies zal krijgen tijdens het rijden de achterste ruimte te gebruiken en niet de voorste).

Dinsdag 26 mei 2020 - 14:21:29
cuneo56
cuneo56
Kijk en daar komt het feit dat niet alle beveiligingen ook verbeteringen zijn om de hoek.
Ik weet niet wat de afspraken over dat groene hek daar zijn , maar als het normaal dicht hoort te zijn verhoogd dat het risico enorm.
Doe je het netjes mag je 5 keer de overweg oversteken om met je voertuig aan de andere kant te komen, Doe je het minder sta je dus stil op een overweg!

Dinsdag 26 mei 2020 - 15:05:08
Klaasje
Klaasje
Van die vijf keer is er maar één met een voertuig. En dat is nou net die ene waarbij het risico het hoogst is. Er is overigens een reden dat men hekken wil. En dat is dat partijen die niets op de overweg te zoeken hebben hiermee geweerd worden. Dat doet overigens niets af aan het feit dat idealiter het voertuig veilig kan stilstaan tussen het hek en de overweg om dat hele oversteekcircus te voorkomen.

Dinsdag 26 mei 2020 - 15:24:17
michaben
michaben
Je moet alleen de situatie voorkomen dat het hek aan één kant open is en aan de andere kant dicht, want dan gaat het mis. Vroeg of laat vergeet iemand het hek aan de overzijde te openen voor hij de overweg op rijdt en sta je dus vast. Dus je hebt eigenlijk twee hekken nodig die met elkaar in verbinding staan (ketting onder het spoor door bijvoorbeeld) zodat beide hekken altijd gelijktijdig open en dicht gaan.

Dinsdag 26 mei 2020 - 15:38:57
cuneo56
cuneo56
Quote
Klaasje (di 26 mei 2020 15:05:08 www.somda.nl): Van die vijf keer is er maar één met een voertuig.
.
Voor een voetganger is het anders ook niet erg goed als deze door een trein wordt aangereden

Dinsdag 26 mei 2020 - 16:00:41
thom
thom
Quote
hubertus1 (di 26 mei 2020 12:45:01 www.somda.nl): Ik kan uit de berichtgeving niet halen waar de machinist zich bevond en wat de directe oorzaak van overlijden is. Ook kan ik aan de foto's niet zien of een deel van de cabine een beschermende kooi vormt en of die binnen de bedachte marges is vervormd. Misschien dat anderen die informatie wel hebben en zich daarop baseren, maar anders heeft het niet zoveel zin te speculeren of verdere verbetering van de botsveiligheid nodig of wenselijk is.
Als de machinist bijvoorbeeld net aan het vluchten was en zich daardoor in de absorptiezone bevond, helpt zelfs de beste kooiconstructie niet. En je zult toch ergens de krachten die bij de botsing vrijkomen, moeten afvoeren.
Een zeer terechte opmerking, alleen lijkt het mij hier wel duidelijk dat je zeker geen kans zou hebben als je niet de cabine uitgevlucht zou zijn.
Quote
vrijgezel (di 26 mei 2020 13:35:35 www.somda.nl): Als je deze theorie mag volgen van een botsing boven de bufferbalk veilig maken voor een mcn voldoet alleen ICM aan die normen, daar zit hij/zij er ver boven.

Toen in de jaren'70 de BeNeLux trek/duw werd samengesteld met een verbouwde RD van Plan D als stuurstandrijtuig (www.railfaneurope.net), werd gesteld dat de cabine hoog zou moeten komen om botsingen met wegverkeer te kunnen weerstaan (misschien zelfs als voorloper te zien van de cabine van ICM), want in Plan D was een cabine zonder verhoging ook zonder meer mogelijk geweest.
Toch zou ik de cabine van ICM met zo'n klap ook niet direct vooraf zomaar als 'veilig' bestempelen.

Als je de klap aan ziet komen is naar achteren vluchten praktisch geen oplossing omdat de trap en gang daarin een tijd vertragende hindernis vormen.
Verder vraag ik mij ook af wat er met zo'n klap gebeurd met de cabine vloer, als die door de klap omhoog gedrukt word heb je daar ook geen schijn van kans.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 26 mei 2020 om 16:03:23

Dinsdag 26 mei 2020 - 17:09:38
SunKeeper
SunKeeper
Quote
cuneo56 (di 26 mei 2020 15:38:57 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (di 26 mei 2020 15:05:08 www.somda.nl): Van die vijf keer is er maar één met een voertuig.
.
Voor een voetganger is het anders ook niet erg goed als deze door een trein wordt aangereden
Echter als voetganger ben je wel veel kleiner dan een voertuig en kan je je veel directer verplaatsen. Een trein blijft even snel, maar kan toch tot zeer kortbij komen voordat je op het punt komt dat er net voor wegspringen onmogelijk wordt.

Nog even daargelaten dat je buiten een voertuig beter zicht en gehoor hebt, zonder ruiten om doorheen te moeten kijken en radio's en motorgeluid die je afleiden danwel enigzins het geluid van de naderende trein overstemmen.

Laatst bewerkt door SunKeeper op Dinsdag 26 mei 2020 om 17:10:24, reden: typfoutje

Dinsdag 26 mei 2020 - 17:18:49
cuneo56
cuneo56
Hoe is dat spreekwoord ook al weer?
Vele kleintjes maken een grote

Dinsdag 26 mei 2020 - 17:50:59
hubertus1
hubertus1
Quote
thom (di 26 mei 2020 16:00:41 www.somda.nl):
Quote
hubertus1 (di 26 mei 2020 12:45:01 www.somda.nl): Ik kan uit de berichtgeving niet halen waar de machinist zich bevond en wat de directe oorzaak van overlijden is. Ook kan ik aan de foto's niet zien of een deel van de cabine een beschermende kooi vormt en of die binnen de bedachte marges is vervormd. Misschien dat anderen die informatie wel hebben en zich daarop baseren, maar anders heeft het niet zoveel zin te speculeren of verdere verbetering van de botsveiligheid nodig of wenselijk is.
Als de machinist bijvoorbeeld net aan het vluchten was en zich daardoor in de absorptiezone bevond, helpt zelfs de beste kooiconstructie niet. En je zult toch ergens de krachten die bij de botsing vrijkomen, moeten afvoeren.
Een zeer terechte opmerking, alleen lijkt het mij hier wel duidelijk dat je zeker geen kans zou hebben als je niet de cabine uitgevlucht zou zijn.
Dat ligt er helemaal aan hoe zo'n kooiconstructie (als die er is, dat weet ik dus niet) is uitgevoerd.
Als zo'n kooi in zijn geheel naar achteren beweegt in de absorptiezone, is het juist wel relatief veilig om te blijven zitten. Aan de foto's kun je niet zien wat de schade aan een eventueel aanwezige kooi is.
Als je gaat lopen, zul je behoorlijk ver moeten komen en moet je eigenlijk ook de tijd hebben om ergens te gaan zitten, om een goede overlevingskans te hebben.

Laatst bewerkt door hubertus1 op Dinsdag 26 mei 2020 om 17:51:14

Dinsdag 26 mei 2020 - 17:54:14
thom
thom
Als ik de foto's van dit ongeval zie, dan is volgens mij niet heel moeilijk om te concluderen dat de gehele cabine platgedrukt is tot op de achterwand achter de cabine deur, dan is er van een kooi in de cabine niet veel meer over mij dunkt, helaas.

Dinsdag 26 mei 2020 - 18:23:18
mren
mren
Quote
sjoerd (di 26 mei 2020 11:49:17 www.somda.nl): Ooit hadden de meeste vrachtauto's een neus, maar nu hebben ze vrijwel allemaal frontbesturing. Dat verhoogt het risico voor de bestuurder. Vele ongelukken leiden dagelijks tot ernstige gevolgen voor de chauffeurs.
En dat heeft ook een economische oorzaak: in Nederland kennen we (meerdere) maximumlengte(s) voor vrachtwagencombinaties en met een korte cabine kun je dus meer vracht vervoeren. Daarom blijven die "Amerikaanse" modellen vooral voor de echte liefhebbers.

Dinsdag 26 mei 2020 - 18:29:20
mren
mren
Quote
gose91 (di 26 mei 2020 11:53:30 www.somda.nl): Als er in het nieuws een bericht komt van een auto die tussen twee vrachtwagens is geplet en er 1,2,5 personen bij overlijden is er niemand die niet meer in zijn (m/v/o) gelijke model auto durft te stappen.
Hier speelt vooral het psychologische aspect mee. Men heeft zelf het stuur in de hand én de meerderheid van de chauffeurs vindt zichzelf een betere chauffeur dan gemiddeld (wiskundig ook erg interessant) waardoor de perceptie van verkeersveiligheid anders is dan de werkelijkheid.

Eén van de stellingen uit het proefschrift (spoorwegveiligheid) van ir Van den Top was niet voor niets dat de meest effectieve methode om een treinreis veiliger te maken is...dichter bij het station gaan wonen.

Dinsdag 26 mei 2020 - 18:37:58
sjoerd
sjoerd
Ik reageer op de stelling van daarstraks van mren over vrachtwagenneuzen. De oorzaak van de keuze voor de neus bij vrachtwagens was overwegend gelegen in het feit dat men toegang tot het motorcompartiment moest hebben. Bij de eerste vrachtauto's en autobussen zonder neus was de motor geplaatst op een rail zodat die naar voren kon worden uitgereden, uiteraard nadat alles via de onderzijde was ontkoppeld. Pas later kwamen er kantelcabines bij vrachtauto's. Pas veel later kwam het lengte- verhaal. Maar dit uiteraard allemaal zeer ter zijde.
Gauw terug naar het spoor, waar het lengteverhaal overigens wel een rol speelt.
Weet iemand de lengte tussen de buffers en de zitplaats van de mcn bij de drie typen Sprintermaterieel te vergelijken?

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 26 mei 2020 om 18:40:34

Dinsdag 26 mei 2020 - 19:23:24
hellfire
hellfire
Met dat hele verhaal rond die hekken moet ik spontaan aan het volgende filmpje denken: youtu.be (Nederlandse ondertiteling is beschikbaar!)

Wellicht is dat ook een oplossing voor het moeten openen en sluiten van hekken.

Dinsdag 26 mei 2020 - 19:57:37
seinhuis
seinhuis
Video: trein rijdt langzaam voor eerbetoon aan overleden machinist

www.rtvnoord.nl

Dinsdag 26 mei 2020 - 20:06:57
hubertus1
hubertus1
Quote
thom (di 26 mei 2020 17:54:14 www.somda.nl): Als ik de foto's van dit ongeval zie, dan is volgens mij niet heel moeilijk om te concluderen dat de gehele cabine platgedrukt is tot op de achterwand achter de cabine deur, dan is er van een kooi in de cabine niet veel meer over mij dunkt, helaas.
Op basis van diezelfde foto's lijkt het mij wel degelijk mogelijk is dat een kooi zijn werk heeft gedaan. Maar je kunt ook best gelijk hebben, ik weet het niet. Ik was er gelukkig niet bij en ik waak er wel voor om op basis van deze foto's dergelijke conclusies te trekken, zeker als dat niet moeilijk lijkt.

Woensdag 27 mei 2020 - 03:52:22
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (di 26 mei 2020 11:49:17 www.somda.nl):

Er is in Nederland altijd wel goed nagedacht over risico's, en er is zeker lering getrokken uit ervaringen maar die risico's zijn niet helemaal uit te sluiten.
Vlak na het ongeval had ik het er met een Engelse kennis over, en die was zeer verbaasd dat NABO's überhaupt bestaan.

Volgens hem zijn er in Engeland ook genoeg private overwegen voor toegang tot weilanden en boerderijen, maar zijn die nooit volledig open. Er staat altijd wel een hek bij, en een telefoon met een bordje: "bel de treindienstleider en vraag om toestemming voor je oversteekt."

Woensdag 27 mei 2020 - 06:44:38
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
hellfire (di 26 mei 2020 19:23:24 www.somda.nl): Met dat hele verhaal rond die hekken moet ik spontaan aan het volgende filmpje denken: youtu.be (Nederlandse ondertiteling is beschikbaar!)

Wellicht is dat ook een oplossing voor het moeten openen en sluiten van hekken.
Dan is de Duitse oplossing mooier.
youtu.be
Of de modernere variant, youtu.be

Woensdag 27 mei 2020 - 08:35:08
sjoerd
sjoerd
Aha: een HBOB: handbediende overwegbomen. Dat hebben we hier nog niet. Het vereist wel dat de installatie weet dat er een trein gaat komen. Dus er is een extra lange aankondigingsweg nodig. Je kunt niet hebben dat de bomen meteen weer sluiten als ze net open zijn gegaan.

Woensdag 27 mei 2020 - 09:14:53
michaben
michaben
In het tweede filmpje lijkt de totale cyclus zo'n 45 seconden te duren, zeg 50 seconden met wat marge erbij. Dan zit je op een 140km/u baanvak met een aankondiging van net geen 2 kilometer.

Indien je de installatie wil versnellen kun je er voor kiezen bestaande secties te gebruiken zodat je niet de beveiliging hoeft aan te passen. Dan zal je een aankondiging van 2 tot 4 kilometer krijgen afhankelijk van hoe de secties liggen. In geval van Hooghalen zal het niet meer dan 3 kilometer zijn omdat dit een overwegrijk baanvak is dus er zal om de kilometer wel een sein, overweg of aankondiging te vinden zijn met bijbehorende sectie.

Woensdag 27 mei 2020 - 09:40:10
Marco
Marco
Quote
edje (wo 27 mei 2020 06:44:38 www.somda.nl):
Quote
hellfire (di 26 mei 2020 19:23:24 www.somda.nl): Met dat hele verhaal rond die hekken moet ik spontaan aan het volgende filmpje denken: youtu.be (Nederlandse ondertiteling is beschikbaar!)

Wellicht is dat ook een oplossing voor het moeten openen en sluiten van hekken.
Dan is de Duitse oplossing mooier.
youtu.be
Of de modernere variant, youtu.be
Bij de tweede oplossing heb je detectie nodig, lampen en overwegbomen. Zal een 'gewone' een mini-AHOB dan nog zoveel meer kosten?

Woensdag 27 mei 2020 - 11:47:27
SunKeeper
SunKeeper
Welk systeem je ook installeert, linksom of rechtsom zul je altijd met (aanzienlijke) kosten te maken krijgen. Ook wanneer je de overweg opheft en een omleidingsroute aanlegt.

Zodra je voldoende geld op tafel krijgt en belanghebbenden niet stug gaan tegenwerken los je het altijd op.
Waarbij ze mijns inziens kunnen beginnen met de organisaties van wandel- en fietsroutes die vinden dat de overwegen essentieel zijn in die routes. Onbegrijpelijk.

Woensdag 27 mei 2020 - 11:54:52
michaben
michaben
Een overpad op een wandelroute is anders een stuk minder gevaarlijk, met zigzag hekken zorg je dat mensen hun snuffert in de richting van de aankomende trein draaien voor ze kunnen oversteken.

Woensdag 27 mei 2020 - 12:47:21
waalkade
waalkade
Quote
SunKeeper (wo 27 mei 2020 11:47:27 www.somda.nl): Welk systeem je ook installeert, linksom of rechtsom zul je altijd met (aanzienlijke) kosten te maken krijgen. Ook wanneer je de overweg opheft en een omleidingsroute aanlegt.

Zodra je voldoende geld op tafel krijgt en belanghebbenden niet stug gaan tegenwerken los je het altijd op.
Waarbij ze mijns inziens kunnen beginnen met de organisaties van wandel- en fietsroutes die vinden dat de overwegen essentieel zijn in die routes. Onbegrijpelijk.

Je wil niet weten hoeveel plaatselijke voet-, fietsverbindingen met de A15 en de BR in de Betuwe verloren zijn gegaan.
Drie auto's op het erf is daar tegenwoordig geen uitzondering meer.

Laatst bewerkt door waalkade op Woensdag 27 mei 2020 om 13:04:50

Woensdag 27 mei 2020 - 13:09:57
diesels
diesels
'Onbegrijpelijk' getuigt van wel erg weinig inlevingsvermogen.
Wandelen en fietsen is nu eenmaal de nummer één vrijetijdsbezigheid in ons land. En dat doen de meesten nou eenmaal het liefst niet op de doorgaande, drukke routes. Elke risicomanager zou verder snappen dat het verleggen van drukke wandel- en fietsroutes naar de doorgaande wegen weer behoorlijk forse nieuwe veiligheidsrisico's met zich meebrengt. De meeste verkeersdoden in ons land vallen nog steeds op dat soort wegen en hele vaak is daar recreatief verkeer bij betrokken. Het gaat niet alleen maar om die overweg.

Woensdag 27 mei 2020 - 14:51:00
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (wo 27 mei 2020 09:14:53 www.somda.nl): In het tweede filmpje lijkt de totale cyclus zo'n 45 seconden te duren, zeg 50 seconden met wat marge erbij. Dan zit je op een 140km/u baanvak met een aankondiging van net geen 2 kilometer.
Indien je de installatie wil versnellen kun je er voor kiezen bestaande secties te gebruiken zodat je niet de beveiliging hoeft aan te passen. Dan zal je een aankondiging van 2 tot 4 kilometer krijgen afhankelijk van hoe de secties liggen. In geval van Hooghalen zal het niet meer dan 3 kilometer zijn omdat dit een overwegrijk baanvak is dus er zal om de kilometer wel een sein, overweg of aankondeging te vinden zijn met bijbehorende sectie.
Eens. Maar: het hangt er wel van af wat voor verkeer er gebruik van maakt. Wandelaars en fietsers hebben genoeg aan een korte sluitingstijd en dus een korte aankondiging: zij staan al klaar bij de spoorboom en zijn er snel overheen.
Een chauffeur die, na zich te hebben gemeld, terug moet lopen naar zijn voertuig, dat voertuig moet starten en de overweg geheel moet passeren (vanuit stilstand dus) en zich aan de andere zijde binnen moet melden, zodat de bomen weer gesloten kunnen worden, heeft meer tijd nodig en dus een langere aankondiging. Dat kan vrijwel niet geautomatiseerd worden, of je moet uitgaan van het traagste verkeer.

Woensdag 27 mei 2020 - 15:13:13
daniel81
daniel81
en dan terugdenkend aan het ongeval bij Dalfsen, dat gevaarte reed iets van 2 km/u...

Woensdag 27 mei 2020 - 15:30:22
michaben
michaben
De afspraak is dan ook dat alleen voertuigen die binnen 15 seconden kunnen oversteken gebruik mogen maken van de overwegen. Bij voertuigen die door lengte en/of snelheid meer tijd nodig hebben moet je contact opnemen met ProRail. Bij een handbediende overweg heb je een extra mogelijkheid om bestuurders op die regel te wijzen.

Woensdag 27 mei 2020 - 15:46:27
broek53
broek53
Voor mijn goede begrip: hebben we het nu steeds over een combinatie van hekken (lees: afsluiting overweg) met een overweginstallatie a la een AHOB?

Woensdag 27 mei 2020 - 15:54:51
daniel81
daniel81
Quote
edje (wo 27 mei 2020 06:44:38 www.somda.nl):
Dan is de Duitse oplossing mooier.
youtu.be
Of de modernere variant, youtu.be
Volgens mij gaat het hier over een soort van omgekeerde AHOB, namelijk 1 die standaard dicht zit en juist opent op verzoek van wegverkeer (en bovendien niet 'half' is, en ook niet geheel automatisch: de kreet HAOB zou hier beter zijn

Die eerste variant lag vroeger ook ergens in de buurt van Herzogenrath aan de lijn Aachen - Mönchengladbach.

Woensdag 27 mei 2020 - 16:19:10
broek53
broek53
Dan snap ik het ongeveer. Er bestaat wel een bescheiden vorm van zo'n "opent op verzoek" op het overpad in Haarlem naar de driehoek tussen de hoofdsporen, en misschien op nog wel meer plaatsen. Of dat nu ideaal is voor landbouwoverwegen die je eigenlijk kwijt zou willen, vraag ik mij af, maar je zou inderdaad zo'n beveiligingsinstallatie kunnen maken die ook een aanzienlijk langere rood-fase heeft dan een AHOB om te zorgen dat er ruim de tijd is om de overweg te ontruimen voordat de bomen sluiten.

Woensdag 27 mei 2020 - 16:33:59
sjoerd
sjoerd
Na de HBKI, de Hand-Bediende Knipperlicht Installatie, zoals ik eerder vandaag meldde nu de HBOB, de Hand-Bediende Overweg-Bomen.
We hebben al eens HABOB's gehad, de Half-Automatische Halve Overweg-Bomen, die met de drukknop moesten worden ingeschakeld, en automatisch werden afgereden door het verlaten van de middensectie. Ik weet niet of die ergens nog in dienst zijn; misschien op de Ponlijn, al zijn de HABOB's later vaak vervangen door pedaalbediening.

Woensdag 27 mei 2020 - 17:32:38
thom
thom
Quote
broek53 (wo 27 mei 2020 16:19:10 www.somda.nl): Dan snap ik het ongeveer. Er bestaat wel een bescheiden vorm van zo'n "opent op verzoek" op het overpad in Haarlem naar de driehoek tussen de hoofdsporen, en misschien op nog wel meer plaatsen. Of dat nu ideaal is voor landbouwoverwegen die je eigenlijk kwijt zou willen, vraag ik mij af, maar je zou inderdaad zo'n beveiligingsinstallatie kunnen maken die ook een aanzienlijk langere rood-fase heeft dan een AHOB om te zorgen dat er ruim de tijd is om de overweg te ontruimen voordat de bomen sluiten.
Misschien weet je dat, maar ik neem aan dat dat overpad daar zo is dat de TRDL hem open kan drukken mits er geen rijweg ingesteld is door hem?

Dan heb je feitelijk geen aankondigings sectie nodig natuurlijk in de baan.