Ongeluk Hooghalen 22-05-2020
Forum: Algemeen - Algemeen
27-05-2020 18:02:37
broek53
broek53
Ja en neen, hij zit wel volop in de beveiliging. Normaal zijn de bomen gesloten en gaan open als je op een knop drukt en er geen rijweg overheen is ingesteld. Daarna blijft hij open totdat er weer een rijweg overheen wordt ingesteld. Dat kan daar allemaal omdat het overpad tussen de bediende seinen zit.  

27-05-2020 18:09:24
thom
thom
Aah op die fiets, dank  

27-05-2020 21:18:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (wo 27 mei 2020 16:33:59 https://www.somda.nl/forum/23353/p726378/):
We hebben al eens HABOB's gehad, de Half-Automatische Halve Overweg-Bomen, die met de drukknop moesten worden ingeschakeld, en automatisch werden afgereden door het verlaten van de middensectie. Ik weet niet of die ergens nog in dienst zijn; misschien op de Ponlijn, al zijn de HABOB's later vaak vervangen door pedaalbediening.
Op de PON-lijn liggen tegenwoordig gewoon AHOBs die door de rijdende trein worden ingeschakeld. Wel behoorlijk ruim van tevoren in relatie tot de snelheid van de trein.
Rond de kruispunten met de Utrechtseweg, Leusderweg en Kersenbaan zitten die gekoppeld aan de VRI.

Een bijzondere installatie zit er bij de Arnhemseweg/Vermeerstraat/Gasthuislaan/Everard Meysterweg: hier steekt de PON-lijn een rotonde over en zit de overweg gekoppeld aan een verkeerslicht dat normaal uit staat. Dat verkeerslicht zorgt dat voetgangers veilig de overweg vrij kunnen maken zonder plat gereden te worden op de afrit naar de Kersenbaan die direct achter de overweg ligt.

Hoe de overwegen bedient worden weet ik niet, alleen dat die bediening wat storingsgevoelig is want ik ben wel eens zaterdag- op zondagnacht om 3 uur 's nachts gewekt door de overweg Leusderweg (hemelsbreed 100 meter van m'n raam) die opeens ging sluiten zonder dat er een trein aan kwam.

Edit: maar nu ik er over nadenk: volgens mij heeft de overweg in de Groene Zoom te Leusden, net voor de inrit van PON, nog wel een drukknop om 'm te sluiten.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-05-2020 21:19


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-05-2020 21:29:14
treinfan
treinfan
De overweg aan de Groene Zoom gaat inderdaad niet automatisch dicht bij nadering van een trein. Dat zou ook niet handig zijn in combinatie met het rangeerproces bij Pon  


27-05-2020 21:33:06
broek53
broek53
Er zitten allerlei schakelingen op de Ahobs op dat baanvak, omdat dat onbeveiligd is. Bij vertrek het baanvakbop moet er in Amf bij de eerste overweg gesleuteld worden en bij vertrek uit Leesden ook. Dat is niet alleen voor de betreffende overweg, maar ook om de aankondigingen van alle overwegen op het baanvak aan de goede kant scherp te zetten.  

27-05-2020 21:59:51
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (wo 27 mei 2020 16:33:59 https://www.somda.nl/forum/23353/p726378/): Ik weet niet of die ergens nog in dienst zijn; misschien op de Ponlijn, al zijn de HABOB's later vaak vervangen door pedaalbediening.

Volgens mij liggen er nog 2 thv Apdvam.
 

27-05-2020 22:02:47
Korte_Naam
Korte_Naam
https://www.google.nl/maps/@52.2046508,5.9795722,3a,63.3y,109.3h,92.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1sANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D90.765396%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Indien dit een HABOB is, daar zijn er nog 2 van tussen Apd en Apdvam.
 

27-05-2020 22:11:50
Klaasje
Klaasje
Dat is een (h)ali-b.  

27-05-2020 22:17:19
daniel81
daniel81
Quote
Korte_Naam (wo 27 mei 2020 22:02:47 https://www.somda.nl/forum/23353/p726393/): https://www.google.nl/maps/@52.2046508,5.9795722,3a,63.3y,109.3h,92.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1sANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D90.765396%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Indien dit een HABOB is, daar zijn er nog 2 van tussen Apd en Apdvam.

Nee, dit zijn inderdaad ook bijzondere exemplaren maar deze worden wel op de normale manier ingeschakeld, door een rijdende trein.
Ik doel op de Saba en de Lange Amerikaweg. Ook de Marchantstraat had er altijd 1 maar volgens mij is die inmiddels aangepast.
Tot enkele jaren geleden moest er bij die drie overwegen gestopt worden en moest iemand van het treinpersoneel uitstappen en op een knop drukken / aan een sleutel draaien in een kastje naast het spoor om de bomen te laten zakken.

Echter het Duitse voorbeeld is hiermee niet te vergelijken, sterker nog is eigenlijk het omgekeerde. De overeenkomst is dat er op een knop bij de overweg gedrukt wordt, echter bij de HABOB is het de trein die moet stoppen om de overwegbomen te laten zakken, in het Duitse voorbeeld is het de weggebruiker die moet stoppen om de overwegbomen te openen

Laatst bewerkt door daniel81 op 27-05-2020 22:17
 

27-05-2020 22:30:12
michaben
michaben
Quote
daniel81 (wo 27 mei 2020 22:17:19 https://www.somda.nl/forum/23353/p726395/): Echter het Duitse voorbeeld is hiermee niet te vergelijken, sterker nog is eigenlijk het omgekeerde.

Er is toch een heel sterk verschil, bij een drukknop voor de machinist vervangt dit de detectie van de trein, bij een drukknop voor weggebruikers is die detectie wel aanwezig.
 

28-05-2020 00:29:39
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
daniel81 (wo 27 mei 2020 22:17:19 https://www.somda.nl/forum/23353/p726395/):
Quote
Korte_Naam (wo 27 mei 2020 22:02:47 https://www.somda.nl/forum/23353/p726393/): https://www.google.nl/maps/@52.2046508,5.9795722,3a,63.3y,109.3h,92.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1sANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DANbe8HUilUF1FmjCz3NvMQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D90.765396%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Indien dit een HABOB is, daar zijn er nog 2 van tussen Apd en Apdvam.

Nee, dit zijn inderdaad ook bijzondere exemplaren maar deze worden wel op de normale manier ingeschakeld, door een rijdende trein.
Ik doel op de Saba en de Lange Amerikaweg. Ook de Marchantstraat had er altijd 1 maar volgens mij is die inmiddels aangepast.
Tot enkele jaren geleden moest er bij die drie overwegen gestopt worden en moest iemand van het treinpersoneel uitstappen en op een knop drukken / aan een sleutel draaien in een kastje naast het spoor om de bomen te laten zakken.

Tenzij dat afgelopen winter is aangepast, moet de overweg Marchantstraat nog steeds met een knop/sleutel bediend worden.

Thanks voor de aanvulling trouwens
 

28-05-2020 11:27:58
k.h.nauta
k.h.nauta
Vergeet niet, dat men in een sterk afremmende trein maar zeer moeilijk naar achteren kan vluchten. Wet van de zwaartekracht. Denk niet, dat de machinist daar überhaupt tijd voor heeft gehad.

Laatst bewerkt door k.h.nauta op 28-05-2020 11:28
 

28-05-2020 12:03:25
nohab
nohab
Als ik op foto's kijk zie ik dat de machinist eerst met de stoel naar achteren moet voordat die zijn/haar benen kan draaien. Dat is kostbare tijd op zo'n moment.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-05-2020 17:54:34
seinhuis
seinhuis
Op emplacement Breukelen op de lijn naar Woerden staat een overweg dat altijd dicht is, op verzoek van weggebruikers door TRDL open gedaan kan worden.

De overlooppaden in Utrecht heb je een overpad dat door een sleutel geopend kan worden na toestemming van de TRDL.
 

28-05-2020 19:07:06
thom
thom
Waar bedoel je die laatste precies?

Aan de OZ zijde?
Dat zijn gewoon afsluitbomen op paden die alleen voor calamiteiten bedoeld zijn.
 

28-05-2020 20:34:02
PKP
PKP
Quote
michaben (wo 27 mei 2020 11:54:52 https://www.somda.nl/forum/23353/p726364/): met zigzag hekken zorg je dat mensen hun snuffert in de richting van de aankomende trein draaien.


Welke dan linkerspoor aangereden komt !?
 

28-05-2020 20:34:19
sjoerd
sjoerd
Ik reageer op Thom en Seinhuis: Die twee bijdragen sluiten elkaar niet uit...

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-05-2020 20:34
 

28-05-2020 20:40:28
PKP
PKP
Quote
nohab (do 28 mei 2020 12:03:25 https://www.somda.nl/forum/23353/p726403/): Als ik op foto's kijk zie ik dat de machinist eerst met de stoel naar achteren moet voordat die zijn/haar benen kan draaien. Dat is kostbare tijd op zo'n moment.


Daarom leert iedere "machinist in opleiding" al op dag 1 van de praktijklessen dat je de stoel dusdanig instelt dat direct draaien altijd mogelijk is, en de vluchtweg altijd vrij moet zijn, anders wordt er niet gereden, zo is mij ooit eens verteld.

Laatst bewerkt door PKP op 29-05-2020 01:07
 

28-05-2020 20:46:16
thom
thom
Quote
sjoerd (do 28 mei 2020 20:34:19 https://www.somda.nl/forum/23353/p726429/): Ik reageer op Thom en Seinhuis: Die twee bijdragen sluiten elkaar niet uit...

Dat klopt

Maar als het het beoogde overpad is dan is deze niet echt relevant in de discussie hier, ze worden niet regulier gebruikt en het is niets meer dan een handbediende slagboom die niet in de beveiliging opgenomen is.

Voorzien van een slot zodat oneigenlijk gebruik voorkomen word.
 

29-05-2020 00:38:15
AgentX
AgentX
Quote
seinhuis (do 28 mei 2020 17:54:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726415/): Op emplacement Breukelen op de lijn naar Woerden staat een overweg dat altijd dicht is, op verzoek van weggebruikers door TRDL open gedaan kan worden.


Dat is geen overweg voor publiek.
 

29-05-2020 01:10:51
PKP
PKP
Overweg voor werkverkeer ivm de plaatselijke situatie omdat er anders sommige sporen niet bereikbaar zijn voor onderhoudsmaterieel (op rubberbanden).  

29-05-2020 07:31:29
mdeen
mdeen
Quote
PKP (do 28 mei 2020 20:34:02 https://www.somda.nl/forum/23353/p726428/):
Quote
michaben (wo 27 mei 2020 11:54:52 https://www.somda.nl/forum/23353/p726364/): met zigzag hekken zorg je dat mensen hun snuffert in de richting van de aankomende trein draaien.


Welke dan linkerspoor aangereden komt !?

Ja. Zig en zag. Dus je wordt (afhankelijk van hoe het hek is neergezet) met de blikrichting eerst rechts en dan links geleid. Dat is juist het mooie van zigzag hekken, dat je beide richtingen op geleid wordt.
Het kijken moet je uiteraard wel nog zelf doen.
 

29-05-2020 10:12:40
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (do 28 mei 2020 20:40:28 https://www.somda.nl/forum/23353/p726430/): Daarom leert iedere "machinist in opleiding" al op dag 1 van de praktijklessen dat je de stoel dusdanig instelt dat direct draaien altijd mogelijk is
Na, dat wordt er niet bij gezegd hoor. De zit instructie is er puur en alleen voor om tegen te gaan dat er vervelende rugblessures ontstaan doordat je de stoel niet goed ingesteld hebt.

Quote
en de vluchtweg altijd vrij moet zijn, anders wordt er niet gereden, zo is mij ooit eens verteld.
Het is inderdaad de bedoeling dat de vluchtweg vrij gehouden word.
 

29-05-2020 10:14:45
Oldskool
Oldskool
Quote
nohab (do 28 mei 2020 12:03:25 https://www.somda.nl/forum/23353/p726403/): Als ik op foto's kijk zie ik dat de machinist eerst met de stoel naar achteren moet voordat die zijn/haar benen kan draaien. Dat is kostbare tijd op zo'n moment.
De positie van de stoel moet NIET helemaal naar voren geschoven te worden. Het is maar net hoe de desbetreffende machinist het wenst. Dicht op de stuurtafel of met wat afstand.
 

29-05-2020 10:26:49
waalkade
waalkade
Quote
Oldskool (vr 29 mei 2020 10:12:40 https://www.somda.nl/forum/23353/p726449/): Het is inderdaad de bedoeling dat de vluchtweg vrij gehouden word.
Wanneer er geen koffers tegenaan gezet worden.
Vooral op de treinen vanaf Shl een probleem.

Laatst bewerkt door waalkade op 29-05-2020 10:30
 

29-05-2020 11:07:34
Oldskool
Oldskool
En in treinen naar Shl.

Maar daar gaat dit topic verder niet over. De vluchtweg bij SNG is over het algemeen goed vrij.
 

29-05-2020 12:27:34
marciekemp
marciekemp
Uit het vooronderzoek is inmiddels gebleken dat SNG in sommige omstandigheden overdag slecht zichtbaar is en dat mogelijk ook heeft meegespeeld bij de aanrijding vorige week vrijdag. Er wordt nu goed onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van de SNG, en hoe deze verbeterd kan worden, tot die tijd hebben de machinisten de opdracht gekregen om ook overdag met de schijnwerpers aan te moeten rijden ipv met de normale verlichting  

29-05-2020 12:38:34
Oldskool
Oldskool
En waar en via welke weg is die opdracht dan gegeven?  

29-05-2020 13:07:00
daniel81
daniel81
Quote
PKP (vr 29 mei 2020 01:10:51 https://www.somda.nl/forum/23353/p726440/): Overweg voor werkverkeer ivm de plaatselijke situatie omdat er anders sommige sporen niet bereikbaar zijn voor onderhoudsmaterieel (op rubberbanden).

Dit is dan ook geen overweg maar een zogenaamde RIP (Rail Inzet Plaats)
Quote
marciekemp (vr 29 mei 2020 12:27:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726458/): Uit het vooronderzoek is inmiddels gebleken dat SNG in sommige omstandigheden overdag slecht zichtbaar is en dat mogelijk ook heeft meegespeeld bij de aanrijding vorige week vrijdag. Er wordt nu goed onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van de SNG, en hoe deze verbeterd kan worden, tot die tijd hebben de machinisten de opdracht gekregen om ook overdag met de schijnwerpers aan te moeten rijden ipv met de normale verlichting

Om die reden was in Nederland ooit de regel bedacht dat een railvoertuig een wit of geel front van -ik meen minimaal 0,50 m2 moest hebben, om dezelfde reden eiste Italië juist een rood front en je snapt meteen waarom in NL ingezette Traxxen en 189's enkele jaren allemaal een rood/wit front hadden ongeacht welke kleur de rest van de lok had. Maar de EU heeft in haar wijsheid dergelijke voorschriften verboden ….
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-05-2020 13:20:14
Daan!
Daan!
Het is goed van de EU om de regelgeving gelijk te trekken. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat ze hebben gedacht dat als een trein goede verlichting heeft, dat afdoende moet zijn om goed zichtbaar te zijn.  

29-05-2020 14:22:12
timtrein
timtrein
En dat lijkt me ook een stuk praktischer om te regelen dan dat meersysteemlocs voor heel Europa met 6 verschillende kleuren moeten rond rijden. En leuk zo'n kleur, maar ICE in de mist? Dus ik snap de insteek op de verlichting heel goed. Moet 'ie inderdaad wel zichtbaar zijn.  

29-05-2020 14:27:46
mdj
mdj
Quote
daniel81 (vr 29 mei 2020 13:07:00 https://www.somda.nl/forum/23353/p726462/):
Quote
PKP (vr 29 mei 2020 01:10:51 https://www.somda.nl/forum/23353/p726440/): Overweg voor werkverkeer ivm de plaatselijke situatie omdat er anders sommige sporen niet bereikbaar zijn voor onderhoudsmaterieel (op rubberbanden).

Dit is dan ook geen overweg maar een zogenaamde RIP (Rail Inzet Plaats)

Je moet het spoor tussen wissels 3649 en 3653 oversteken om bij de inzetplaats te komen. Deze oversteekplaats is in de BVS beschreven als een werkzone om het spoor buitendienst te nemen en kan alleen in contact met de treindienstleider. De oversteekplaats ziet er buiten uit als een overweg, maar is niet openbaar toegankelijk.

Laatst bewerkt door mdj op 29-05-2020 14:28


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-05-2020 14:45:59
funtrucker
funtrucker
Quote
marciekemp (vr 29 mei 2020 12:27:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726458/): Uit het vooronderzoek is inmiddels gebleken dat SNG in sommige omstandigheden overdag slecht zichtbaar is en dat mogelijk ook heeft meegespeeld bij de aanrijding vorige week vrijdag. Er wordt nu goed onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van de SNG, en hoe deze verbeterd kan worden, tot die tijd hebben de machinisten de opdracht gekregen om ook overdag met de schijnwerpers aan te moeten rijden ipv met de normale verlichting


Quote
Oldskool (vr 29 mei 2020 12:38:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726460/): En waar en via welke weg is die opdracht dan gegeven?


Intern managementbericht van 28 mei, 17.22 uur.

Laatst bewerkt door moderator op 30-05-2020 00:04
 

29-05-2020 14:49:48
Oldskool
Oldskool
Inmiddels gelezen  

29-05-2020 14:51:16
Daan!
Daan!
Prima (tijdelijke) maatregel natuurlijk, maar waarom FLIRT en SLT niet? Die zien er van voren praktisch hetzelfde uit.  

29-05-2020 14:58:29
BasSNG2001
BasSNG2001
Flirt en SLT zijn een stuk witter van voren dan de SNG.


#DiscoverEU
 

29-05-2020 15:08:17
Daan!
Daan!
Nou dat vind ik, zeker bij FLIRT, dus behoorlijk meevallen. En dan gaan we er gelijk vanuit dat hoe witter, hoe beter zichtbaar. Maar zoals al gezegd, hoeft dat bij mist of behoorlijke bewolking echt niet zo te zijn.

Er zijn nog geen definitieve resultaten van het onderzoek, dus zou ik als NS het zekere voor het onzekere nemen.
 

29-05-2020 15:19:03
sjoerd
sjoerd
Quote
AgentX (vr 29 mei 2020 00:38:15 https://www.somda.nl/forum/23353/p726439/):
Quote
seinhuis (do 28 mei 2020 17:54:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726415/): Op emplacement Breukelen op de lijn naar Woerden staat een overweg dat altijd dicht is, op verzoek van weggebruikers door TRDL open gedaan kan worden.

Dat is geen overweg voor publiek.

Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom of al toegepaste technieken (in dit geval allerlei dienstoverpaden) eventueel bruikbaar zijn voor publieke overwegen. Meestal niet zonder meer, maar zoeken en meedenken kan geen kwaad.%02%

Laatst bewerkt door sjoerd op 29-05-2020 19:01
 

29-05-2020 16:24:16
marciekemp
marciekemp
@Daan! De Flirt heeft ook veel betere verlichting dan de kaarsjes die SNG heeft. Ik denk niet dat de FLIRT en SLT zo slecht zichtbaar zijn als de SNG, wat bij SNG ook vaak meespeelt is dat de frontseinen nogal smerig zijn waardoor je de verlichting dus nog slechter ziet  

29-05-2020 18:22:10
Daan!
Daan!
Dank voor je toelichting. Verklaart weer een en ander.  

29-05-2020 19:12:09
b2py
b2py
Quote
daniel81 (vr 29 mei 2020 13:07:00 https://www.somda.nl/forum/23353/p726462/):
Quote
PKP (vr 29 mei 2020 01:10:51 https://www.somda.nl/forum/23353/p726440/): Overweg voor werkverkeer ivm de plaatselijke situatie omdat er anders sommige sporen niet bereikbaar zijn voor onderhoudsmaterieel (op rubberbanden).

Dit is dan ook geen overweg maar een zogenaamde RIP (Rail Inzet Plaats)
Quote
marciekemp (vr 29 mei 2020 12:27:34 https://www.somda.nl/forum/23353/p726458/): Uit het vooronderzoek is inmiddels gebleken dat SNG in sommige omstandigheden overdag slecht zichtbaar is en dat mogelijk ook heeft meegespeeld bij de aanrijding vorige week vrijdag. Er wordt nu goed onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van de SNG, en hoe deze verbeterd kan worden, tot die tijd hebben de machinisten de opdracht gekregen om ook overdag met de schijnwerpers aan te moeten rijden ipv met de normale verlichting

Om die reden was in Nederland ooit de regel bedacht dat een railvoertuig een wit of geel front van -ik meen minimaal 0,50 m2 moest hebben, om dezelfde reden eiste Italië juist een rood front en je snapt meteen waarom in NL ingezette Traxxen en 189's enkele jaren allemaal een rood/wit front hadden ongeacht welke kleur de rest van de lok had. Maar de EU heeft in haar wijsheid dergelijke voorschriften verboden ….
Heb je ook de motivatie gevonden van de EU om dat te verbieden?
 

29-05-2020 21:55:52
daniel81
daniel81
Daar heb ik niet naar gezocht maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad dat internationale vervoerders te maken kregen met een hoop plaatselijke regeltjes waarvan het op den duur amper nog mogelijk was om dat op één lok te verenigen. En waarbij bovendien de willekeur de boventoon leek te voeren, want waarom was in Nederland een witte / gele voorkant veiliger terwijl dat in Italië juist rood was en in België de positie van de koplampen weer belangrijker was, terwijl dat alles in Duitsland allemaal niet van belang was ….  

29-05-2020 23:25:03
b2py
b2py
Dan lijkt mij de laatste zin in de post die ik citeer niet correct geformuleerd, als je niet weet waarom oordeel dan ook niet over 'wijsheid'.  

30-05-2020 09:21:25
treinfan
treinfan
Het is maar hoe je het interpreteert. "In haar wijsheid" laat het in mijn ogen in het midden of die wijsheid groot is, klein of misschien soms gekke beslissingen tot gevolg heeft.
Als je het hebt over redenen: uniformering van regels is een doel.
 

27-07-2020 08:29:50
gvttreinen
gvttreinen

Totdat er een definitieve maatregel komt geldt er nu een tijdelijke snelheidsbeperking van 80 km/h bij die overweg.

 

27-07-2020 10:01:22
Oldskool
Oldskool

Toegangshek, bereikbaar vanaf de openbare weg, moet verplaatst worden. De tractot met aanhanger moet tussen hek en spoor passen. Hek moet dan gesloten worden, daarna mag de bestuurder pas het spoor oversteken. Nu is het zo dat de boer eerst over moet steken, terug moet lopen om het hek te sluiten. Er zijn nogal wat klachten binnen gekomen dat na het ongeval, het hek nog steeds gewoon open stond. Dat mag niet meer.

 

27-07-2020 13:44:18
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (27-07-2020 08:29:50):

Totdat er een definitieve maatregel komt geldt er nu een tijdelijke snelheidsbeperking van 80 km/h bij die overweg.


Daarbij moet je "tijdelijk" niet letterlijk nemen, maar het heet nu eenmaal een tijdelijke snelheidsbeperking. Sinds Prorail de tijdelijkheid van een TSB bij het "bestrijden" van de 100-plus-gevaarpunten midden jaren negentig heeft opgerekt tot soms wel 10 jaar, geloof ik niet meer zo in de letterlijke betekenis van tijdelijk in dit verband.

 

27-07-2020 13:56:16
Muizeneus
Muizeneus

Is deze overweg trouwens een unieke situatie? Of zijn er nog veel vergelijkbare situaties? In het laatste geval lijkt dit meer een maatregel voor de 'bühne'. Tenzij men natuurlijk bij al dit soort overwegen die 80 gaat instellen

 

27-07-2020 15:13:11
alle46
alle46

Belachelijke maatregel.

Hek op slot en elektronisch ontgrendelen vanuit Zwolle naar aanleiding van een appje van de gebruiker.

"Probleem" opgelost.



Laatst bewerkt door alle46 op 27-07-2020 15:13
 

27-07-2020 15:27:03
Muizeneus
Muizeneus
Quote
edje (27-05-2020 06:44:38): Dan is de Duitse oplossing mooier. https://youtu.be/WkwoW5FjOnU

dan kom je dus weer op deze oplossing uit

 

27-07-2020 16:21:09
cuneo56
cuneo56

Ik zou voorstellen dat NS en Prorail dat stuk land van de Boer kopen, wel dan het weduwen pensioen en kosten van herstel materieel en infra er aftrekken.

En de boekhouders kunnen dan ook nog de kosten van de TSB in mindering brengen evenals verdere kosten van de "oplossing" van dit probleem.

 

27-07-2020 20:45:01
broek53
broek53
Quote
alle46 (27-07-2020 15:13:11):

Belachelijke maatregel.

Hek op slot en elektronisch ontgrendelen vanuit Zwolle naar aanleiding van een appje van de gebruiker.

"Probleem" opgelost.


Wie moet het hek ontgrendelen? Ik vrees dat je een treindienstleider bedoelt. Die kan op de vrije baan niet zien waar de treinen precies zitten en wordt daarmee een soort blinde overwegwachter.

 

27-07-2020 21:23:10
Muizeneus
Muizeneus

Kan een treindienstleider niet zien in welk blok een trein zich bevindt?

Openen en sluiten van een overweg duurt iets van 45 seconden. Ik las hierboven ergens dat een voertuig in 15 seconden over een overweg moet kunnen rijden. Dan kom je op een totale tijd van één minuut. Dat komt neer op twee, misschien drie blokken. Dus als er voor en na de overweg drie blokken vrij zijn kan de treindienstleider de overweg openen. Of denk ik nu te simpel?

 

27-07-2020 23:33:19
alle46
alle46

Ik ging er vanuit, dat de locatie van de trein elektronisch te bepalen is. Inderdaad in een blok, zoals Muizenneus opperde.

Als dat niet zo is dan maar een landbouwduiker onder de baan doorpersen in plaats van jaren onderhandelen over verplaatsen van paden.

Het is van de zotte, dat er landbouwpaden zijn op zo'n druk bereden stuk spoor. Ik heb toevallig gisteren zitten knabbelen bij de overweg Zuidlaarderweg te Glimmen (aanrader) en het viel op zo vaak als de overweg dicht ging.

 


28-07-2020 00:33:58
aarclay
aarclay

Of we gaan over naar een ADOB die je tot 2011 in Bilthoven had, met sensoren op de overweg gericht.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-07-2020 00:34
 

28-07-2020 01:20:06
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (27-07-2020 21:23:10):

Kan een treindienstleider niet zien in welk blok een trein zich bevindt?

Openen en sluiten van een overweg duurt iets van 45 seconden. Ik las hierboven ergens dat een voertuig in 15 seconden over een overweg moet kunnen rijden. Dan kom je op een totale tijd van één minuut. Dat komt neer op twee, misschien drie blokken. Dus als er voor en na de overweg drie blokken vrij zijn kan de treindienstleider de overweg openen. Of denk ik nu te simpel?

Ongeveer 200 %, denk ik. Nogmaals: je kunt niet iemand een soort verantwoordelijkheid laten nemen om min of meer op de gok in den blinde een overweg te openen. Los daarvan staat het niet eens haaks op, maar diametraal tegenover alles waar VL heden ten dage voor staat.

 

28-07-2020 01:30:43
thom
thom
Quote
aarclay (28-07-2020 00:33:58):

Of we gaan over naar een ADOB die je tot 2011 in Bilthoven had, met sensoren op de overweg gericht.


Als je op de locatie waar het nu over gaat gewoon een normale Ahob zou plaatsen is het euvel ook verholpen, een ADOB voegt niks toe aan het probleem nu (Het niet goed aan zien kunnen komen van een trein).

De radar bij een ADOB zorgt alleen dat zolang er wat gedeteceerd word op de overweg de uitrij bomen niet zullen sluiten om een ontsnappings route te houden.

Daarnaast informeerde die sensor ook het treinverkeer op het niet vrij zijn van de overweg maar niet op remwegafstand waarmee het dus een aanrijding niet zou voorkomen.



Laatst bewerkt door thom op 28-07-2020 01:33
 

28-07-2020 06:01:16
BVisser
BVisser
Quote
alle46 (27-07-2020 23:33:19):

Als dat niet zo is dan maar een landbouwduiker onder de baan doorpersen in plaats van jaren onderhandelen over verplaatsen van paden.


En toen kwam de boer met een combine om zijn graanveld te oogsten. De enigste 'oplossing' voor dit soort zaken lijkt mij om nog eens onder aannemers en boeren onder de aandacht te brengen dat daar goed uitgekeken moet worden. En dat Prorail nog eens goed gaat kijken naar omstandigheden ter plaatse zoals zichtlijnen.

 

28-07-2020 10:25:57
Oldskool
Oldskool

Er is niks mis met de zichtlijnen.

 

28-07-2020 13:10:33
michaben
michaben

Kunnen we dat oordeel niet beter overlaten aan de experts? Het kan zijn dat er inderdaad niets mis mee is, maar dat kun je pas met zekerheid zeggen nadat je het onderzocht hebt.

 

28-07-2020 15:03:02
cuneo56
cuneo56

Dat is gedaan en net klaar:

Link naar Spoorpro website

 

28-07-2020 15:15:10
michaben
michaben

Klein detail: volgens het artikel zijn de overwegen getoetst op de norm. Een vervolgstap kan zijn het bekijken of de norm nog voldoet aan de praktijk.

 

28-07-2020 22:38:47
Oldskool
Oldskool
Quote
michaben (28-07-2020 13:10:33):

Kunnen we dat oordeel niet beter overlaten aan de experts? Het kan zijn dat er inderdaad niets mis mee is, maar dat kun je pas met zekerheid zeggen nadat je het onderzocht hebt.


Naja, het zicht uit de cabine,in beide richtingen is anders prima te noemen hoor... 😜

 

28-07-2020 23:09:16
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (27-07-2020 20:45:01):
Quote
alle46 (27-07-2020 15:13:11):

Belachelijke maatregel.

Hek op slot en elektronisch ontgrendelen vanuit Zwolle naar aanleiding van een appje van de gebruiker.

"Probleem" opgelost.


Wie moet het hek ontgrendelen? Ik vrees dat je een treindienstleider bedoelt. Die kan op de vrije baan niet zien waar de treinen precies zitten en wordt daarmee een soort blinde overwegwachter.


Kan het niet gekoppeld worden aan het instellen van een rijweg tussen Beilen en Assen? Hek is te openen met een druk op de knop, maar zodra er een rijweg ingesteld wordt opent het hek niet.

 

29-07-2020 08:10:52
michaben
michaben
Quote
Oldskool (28-07-2020 22:38:47):

Naja, het zicht uit de cabine,in beide richtingen is anders prima te noemen hoor... 😜


Zichtlijnen zijn er niet alleen voor de machinist, maar ook voor de weggebruiker die de overweg wil oversteken. In geval van een niet actief beveiligde overweg is de norm voor zichtlijnen zover ik begrijp 500 meter. Met een baanvaksnelheid van 140km/u is dat amper 12 seconden! Mag dan wel de norm zijn, maar of dat veilig is?

 

29-07-2020 10:54:38
treinfan
treinfan

Eerder in dit topic werd gesteld dat een voertuig in 15 seconden moet kunnen oversteken. In dit geval (500m met 140km/h is 12,8 seconden), lijkt mij dus dat er een gat van 2,2 seconden zit inde normen als alle hier gestelde getallen kloppen. Met 500m zicht en 15 seconden tijd om over te steken, zou ik een maximum baanvaksnelheid van 120 km/h verwachten bij een onbewaakte overweg.

 

29-07-2020 11:35:33
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
Oldskool (28-07-2020 22:38:47):
Quote
michaben (28-07-2020 13:10:33):

Kunnen we dat oordeel niet beter overlaten aan de experts? Het kan zijn dat er inderdaad niets mis mee is, maar dat kun je pas met zekerheid zeggen nadat je het onderzocht hebt.


Naja, het zicht uit de cabine,in beide richtingen is anders prima te noemen hoor... 😜


Het zicht voor de bestuurder van een wegvoertuig is ook van belang, me dunkt. Deze kijkt in de richting van Meppel uit op een woud waar een trein met donkerblauwe voorkant en wat speelgoedverlichting aan de zijkant niet veel soelaas gaan bieden.

 

29-07-2020 12:36:54
AgentX
AgentX
Quote
treinfan (29-07-2020 10:54:38):

Eerder in dit topic werd gesteld dat een voertuig in 15 seconden moet kunnen oversteken. In dit geval (500m met 140km/h is 12,8 seconden), lijkt mij dus dat er een gat van 2,2 seconden zit inde normen als alle hier gestelde getallen kloppen. Met 500m zicht en 15 seconden tijd om over te steken, zou ik een maximum baanvaksnelheid van 120 km/h verwachten bij een onbewaakte overweg.


Wacht. Je schetst hier een scenario dat een voertuig minimaal 15 seconden over het oversteken moet doen? Wat is er precies op tegen om dat in meer (goederentreinen of langzaamrijdend verkeer) of minder (LLT, korte treinstellen en snelverkeer) tijd te doen?

 

29-07-2020 12:39:33
thom
thom

Volgens mij werd juist een wegvoertuig bedoeld ;)

 

29-07-2020 22:50:17
Oldskool
Oldskool
Quote
Ysbergsla (29-07-2020 11:35:33):
Quote
Oldskool (28-07-2020 22:38:47):
Quote
michaben (28-07-2020 13:10:33):

Kunnen we dat oordeel niet beter overlaten aan de experts? Het kan zijn dat er inderdaad niets mis mee is, maar dat kun je pas met zekerheid zeggen nadat je het onderzocht hebt.


Naja, het zicht uit de cabine,in beide richtingen is anders prima te noemen hoor... 😜


Het zicht voor de bestuurder van een wegvoertuig is ook van belang, me dunkt. Deze kijkt in de richting van Meppel uit op een woud waar een trein met donkerblauwe voorkant en wat speelgoedverlichting aan de zijkant niet veel soelaas gaan bieden.


Overdrijven is ook een kunst hoor...🤨 De zichtlijnen vanaf het overpad zijn voor beide richtingen ruim. Niks geen woud die vlak langs het spoor staan. Er zijn aan beide kanten ruime stroken vrij gehouden van wat voor een begroeiing dan ook.. 👍

 

31-07-2020 21:31:41
timtrein
timtrein
Quote
dennistd (28-07-2020 23:09:16):

Kan het niet gekoppeld worden aan het instellen van een rijweg tussen Beilen en Assen? Hek is te openen met een druk op de knop, maar zodra er een rijweg ingesteld wordt opent het hek niet.


Dan is er niet veel gelegenheid om over te steken. Assen-Beilen is 9 minuten, dat x 8 treinen per uur... dan moeten ze al gelijktijdig rijden om nog een kans te maken op oversteken ;)

 

31-07-2020 23:17:30
Wievank
Wievank

En laat het volgens planning ieder kwartier het op 3 minuten uit komen, aangezien er juist vrij veel gelijktijdigheid is.

 

22-08-2020 02:45:14
seinhuis
seinhuis

Afgelopen woensdag is er een bijna aanrijding geweest tussen een trein en een landbouw voertuig. Dit betrof op een NABO enkele tientallen meters verder dan de ongeluk op 22-05-2020, echter wordt die NABO door het zelfde eigenaar gebruikt. Volgens de boer was er niet zo veel aan de hand.

https://www.dvhn.nl/drenthe/Boer-door-oog-van-de-naald-bij-onbewaakte-spoorwegovergang-Hooghalen-vlakbij-plek-waar-eerder-machinist-omkwam-ProRail-zet-permanent-toezicht-in-25943921.html

Na deze incident is er overleg geweest met de boer, NS ProRail en de gemeente. De 2 NABO's worden na aanleg van een nood weg gesloten. Daarna volg een definitieve weg.

www.dvhn.nl/drenthe/NS-topman-Roger-van-Boxtel-over-de-gevaarlijke-spoorwegovergang-bij-Hooghalen-Nu-hier-bijna-weer-een-ongeluk-was-slaat-de-vlam-in-de-pan-25947776.html

 

22-08-2020 07:44:35
mdeen
mdeen

Zolang er geen camerabeelden van het gebeuren zijn lijkt mij dit een heel duidelijk geval van "he said, she said".

 

22-08-2020 12:21:08
seinhuis
seinhuis

Het 2de incident is gebeurd met DDZ. Dus geen dachcam en ik ga vanuit dat er geen andere camera's zijn

 

22-08-2020 14:34:58
MasterE
MasterE

Het maakt ook niet zoveel uit wat de boer vindt, de Mcn heeft de trein in een snelrem getrokken en is zich de koleren geschrokken. Een mens kan nou eenmaal niet inschatten hoe snel een trein rijdt. Uitgangspunt moet altijd zijn; u steekt alleen over als er geen trein aankomt. Er wordt nu vaak gedacht ik kan er nog wel even voorlangs en dat gebeurt niet alleen op de NABO's.




Mcn Asd
 

22-08-2020 16:20:03
treinfan
treinfan

We leven niet in een dictatuur, dus in het nieuwsartikel dat eerder is aangehaald staat keurig dat NS en ProRail niet alleen met de gemeente in gesprek zijn gegaan, maar ook met de boer.



Laatst bewerkt door treinfan op 22-08-2020 16:20
 

23-08-2020 08:01:01
mdeen
mdeen
Quote
MasterE (22-08-2020 14:34:58):

Het maakt ook niet zoveel uit wat de boer vindt, de Mcn heeft de trein in een snelrem getrokken en is zich de koleren geschrokken. Een mens kan nou eenmaal niet inschatten hoe snel een trein rijdt. Uitgangspunt moet altijd zijn; u steekt alleen over als er geen trein aankomt. Er wordt nu vaak gedacht ik kan er nog wel even voorlangs en dat gebeurt niet alleen op de NABO's.


Gegeven de omstandigheden hou ik het niet voor onmogelijk dat de machinist een voorbeeld wilde stellen of de zaak probeerde te escaleren.

Maar dan nog: er zijn geen regels over hoe kort je voor een trein mag oversteken. De boer zei zelf dat het nog ruim kon en er was een ooggetuige die het ook overtrokken vond. Blijkbaar was hij al het spoor over en had hij ook tijd om het hek dicht te doen.

Interessant zou zijn te weten waar de trein tot stilstand is gekomen, dan is misschien ook te bepalen waar de machinist aan de rem heeft getrokken.

 

23-08-2020 11:11:58
pjkleton
pjkleton

Heel mischien was de Mcn het zat .er wordt alleen gepraat.

Wie weet hoeveel keer het nog goed afliep in het verleden zonder dat het in de krant komt ?

Peter

 

23-08-2020 13:25:47
sjoerd
sjoerd

Er wordt zeker niet alleen gepraat. Er zijn aardig wat NABO's alsnog beveiligd, en een aantal andere opgeheven. Verbazing (of erger) over het tempo is begrijpelijk, maar in vele gevallen kost het veel vierkante meters om een parallelweg aan te leggen of een onderdoorgang te maken, en landeigenaren staan er dan niet om te springen.

Het zou mooi zijn als we in 2023 van de NABO's in reizigersspoorwegen af zijn. Het is dan namelijk 100 jaar geleden dat landelijk de verplichting verviel om de spoorweg over de gehele lengte af te kunnen sluiten. Daarna werd de bewaking door wachters van vele minder verkeersrijke overwegen opgeheven, vervielen vele wachtpostjes en werden wachterswoningen die het uitzicht belemmerden afgebroken. Pas kort voor WO II werd er geëxperimenteerd met een AKI, ook om de veiligheid op landelijke overwegen die drukker werden, weer op peil te brengen.

Natuurlijk word je ongeduldig van ieder incident. Maar er wordt echt wel aan gewerkt.



Laatst bewerkt door sjoerd op 23-08-2020 13:33
 

24-08-2020 09:14:07
cuneo56
cuneo56

Blijkens een bericht van spoorpro op facebook gaat de maximum snelheid bij de inmiddels beide onbewaakte overwegen bij Hooghalen nu zelfs terug naar 60 km/h

Het is compleet de omgedraaide wereld zo.

Omdat blijkbaar de medewerkers van een boerenbedrijf zich niet kunnen gedragen mogen de vervoerders en hun personeel en klanten daar de lasten van dragen!

 

24-08-2020 10:15:29
gvttreinen
gvttreinen

Die grote boze trein moet zich maar aanpassen aan het wegverkeer dus stoppen voor de overweg totdat er geen wegvoertuig aankomt.....



Laatst bewerkt door gvttreinen op 24-08-2020 10:16
 

24-08-2020 11:09:21
pjkleton
pjkleton

Hekken over het spoor .net als vroeger in Engeland.

Treurig dat het zo ,met die sneldheids beperking moet worden opgelost.

Peter

 

24-08-2020 16:34:56
hubertus1
hubertus1

Ik vind het eerlijk gezegd een tamelijk overtrokken reactie.
Wat is de volgende stap, snelheidsbeperking en toeteren bij iedere actief beveiligde overweg? Daar gebeuren tenslotte ook ernstige ongelukken. Waar ligt de grens?

Het staat buiten kijf dat het een ernstig ongeluk was, vooral omdat er een dode te betreuren viel, en dat er veel aan is gelegen om dergelijke ongelukken te voorkomen. Maar laten we dan aub wel het probleem oplossen en geen schijnveiligheid creëren. Wel eens bedacht dat gebruikers van overwegen misschien ook meer risico's kunnen gaan nemen als ze weten dat er niet zo hard gereden wordt?

 

24-08-2020 18:00:56
broek53
broek53

Het lijkt mij inderdaad een reactie van een type waarvan ik dacht dat deze na de Zaandamse vergissing wel over zou zijn (snelheid extreem verlagen op een overweg omdat een trein kan ontsporen als er een dronken automobilist door een gesloten boom heen rijdt en precies tegen het eerste draaistel botst, wat extra erg is omdat er pijlers van een viaduct in de buurt staan).
Als er een reden is waarom de overpaden bij Hooghalen ineens een stuk gevaarlijker zijn geworden dan ze de afgelopen zestig jaar waren, moet je maatregelen nemen. Anders niet.



Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2020 18:02
 

24-08-2020 19:16:38
cuneo56
cuneo56

En wat ik naast het feit dat slecht gedrag wordt beloond helemaal erg vindt is dat er wederom geen integraal veiligheids denken hierbij plaats vindtt.

Door het verlagen van de snelheid terplaatse tot 60 km/h blijft de nabij gelegen bewaakte overweg 2 tot 3 keer zo lang dicht liggen ( en 's nacht bij v max 40 nog veel langer, hoe veel boeren werken er trouwens 's nachts??)

Dat door dit veel langer dichtliggen van de AHOB potentieel weggebruikers worden uitgedaagd om maar te gaan slalommen om de bomen heen met alle gevolgen daar weer van, daar staat men kennelijk niet bij stil.🙁

Ik ben voorstander van een regeling zoals ooit bij de kruising van de Haarlemmermeer spoorlijn met de A2 bij Vinkeveen. Maar dan omgekeerd. Je mag er 2 keer per dag over heen, en enkel in bijzijn van een Prorail medewerker!



Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-08-2020 20:30
 

25-08-2020 00:08:51
SchuurB
SchuurB

Spreken over 'slecht gedrag dat beloond wordt' lijkt mij toch een wat eenzijdige voorstelling van zaken, er heeft ook een flinke crash plaatsgevonden waarbij een machinist is gestorven. Het lijkt me toch het minste om eens na te denken of dat in de toekomst voorkomen kan worden. Iemand opsluiten op zijn erf lijkt me niet meteen de beste oplossing hiervoor.

De vraag mag best eens gesteld worden of dat nou eigenlijk wel zo'n goed idee is om onbeveiligde overwegen in dubbelsporige spoorlijnen met baanvaksnelheid 140 km/u te berijden. Het is niet realistisch om te verwachten dat een weggebruiker altijd een goede inschatting maakt of het veilig is om over te steken of niet. Bij lage snelheid wordt zo'n weggebruiker minder snel verrast door de trein en mocht het toch misgaan dan zijn de gevolgen bij 60 km/u een stuk beter te pruimen dan bij 140 km/u. Het is wat dat betreft vreemd dat Nabo's nog altijd zo ruim aanwezig zijn buiten rustige lijntjes met lage snelheden.

Ik hoop natuurlijk dat die snelheidsbeperking geen jaren gaat duren, maar sommige dingen zijn belangrijker dan racende treinen. De spoorwegsector mag best wat meer moeite doen om ervoor te zorgen dat die overweggetjes veiliger worden, daar hebben de mensen in de trein ook baat bij.

 

25-08-2020 01:02:38
broek53
broek53

De discussie gaat niet over het opheffen of veiliger maken/beveiligen van NABO's, daar is ProRail al lang mee bezig en ja, daar mogen ze best wat mee opschieten, allemaal tot je dienst. En neen, daarbij willen ze niemand op het erf opsluiten. Het gaat om het vreemde verschijnsel dat er geen enkel argument is waarom het oversteken van deze overpaden nu ineens veel gevaarlijker is dan de afgelopen halve eeuw - en wel zo gevaarlijk dat de treinen er liefst op kruipsnelheid overheen zouden moeten. Iemand meldt een bijna-aanrijding? Hup, weer 20 km/h eraf. Het zet daarnaast het hek open voor klachten, direct gevolgd door snelheidsverlagingen op elke andere plaats dan Hooghalen. Reken maar dat ProRail noch NS het aandurven om bij een paar klachten de snelheid niet te verlagen, onder het aloude zelf-chantage-argument "wie staat er straks voor het hekje als het daar fout gaat". Hier komen ze dus nooit meer af. Dom - dom -dom.

 

25-08-2020 21:12:33
Muizeneus
Muizeneus

Het past wel helemaal in de maatschappij van tegenwoordig: de risico-acceptatie in de maatschappji in het algemeen wordt steeds lager. Enerzijds heeft dat iets moois, want daardoor blijft er de drang om zaken beter en veiliger te maken. Anderzijds slaat het ook wel weer erg door. Ik kwam vorige week een oude Railhobby tegen en daarin stond een foto van een hele kudde koeien die overstak op een NABO tussen Sdm en Dt, anno 1989, daar reden toen al veel meer treinen dan dat er nu bij Hooghalen rijden....

 

26-08-2020 12:35:14
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
broek53 (25-08-2020 01:02:38):

De discussie gaat niet over het opheffen of veiliger maken/beveiligen van NABO's, daar is ProRail al lang mee bezig en ja, daar mogen ze best wat mee opschieten, allemaal tot je dienst. En neen, daarbij willen ze niemand op het erf opsluiten. Het gaat om het vreemde verschijnsel dat er geen enkel argument is waarom het oversteken van deze overpaden nu ineens veel gevaarlijker is dan de afgelopen halve eeuw - en wel zo gevaarlijk dat de treinen er liefst op kruipsnelheid overheen zouden moeten. Iemand meldt een bijna-aanrijding? Hup, weer 20 km/h eraf. Het zet daarnaast het hek open voor klachten, direct gevolgd door snelheidsverlagingen op elke andere plaats dan Hooghalen. Reken maar dat ProRail noch NS het aandurven om bij een paar klachten de snelheid niet te verlagen, onder het aloude zelf-chantage-argument "wie staat er straks voor het hekje als het daar fout gaat". Hier komen ze dus nooit meer af. Dom - dom -dom.


Lieden met gezond verstand, ze bestaan gelukkig nog. Dank voor deze bijdrage.

 

26-08-2020 13:52:30
aarclay
aarclay

Is er eigenlijk nog nieuws over de 2324 die achter het stel hing, die lijkt terzijde te staan.
Flinke schade door vervormingen?

 

26-08-2020 13:54:43
alle46
alle46

Er is wel iets veranderd in 50 jaar trekkertechnologie. Nu zijn het enorme machines die zeer hoog op de poten staan, wat zeer nadelig is bij een confrontatie.

De spullen, die achter de trekkers hangen zijn zo mogelijk nog groter en hoger.



Laatst bewerkt door alle46 op 26-08-2020 14:04
 

27-08-2020 17:18:21
marotrans
marotrans
Quote
aarclay (26-08-2020 13:52:30):

Is er eigenlijk nog nieuws over de 2324 die achter het stel hing, die lijkt terzijde te staan.
Flinke schade door vervormingen?


Volgens RM 376 is dat stel op 10 juni door Volkerrail 203-5 overgebracht naar Haarlem voor herstel.

 

27-08-2020 22:46:38
SchuurB
SchuurB
Quote
broek53 (25-08-2020 01:02:38):

De discussie gaat niet over het opheffen of veiliger maken/beveiligen van NABO's, daar is ProRail al lang mee bezig en ja, daar mogen ze best wat mee opschieten, allemaal tot je dienst. En neen, daarbij willen ze niemand op het erf opsluiten. Het gaat om het vreemde verschijnsel dat er geen enkel argument is waarom het oversteken van deze overpaden nu ineens veel gevaarlijker is dan de afgelopen halve eeuw - en wel zo gevaarlijk dat de treinen er liefst op kruipsnelheid overheen zouden moeten. Iemand meldt een bijna-aanrijding? Hup, weer 20 km/h eraf. Het zet daarnaast het hek open voor klachten, direct gevolgd door snelheidsverlagingen op elke andere plaats dan Hooghalen. Reken maar dat ProRail noch NS het aandurven om bij een paar klachten de snelheid niet te verlagen, onder het aloude zelf-chantage-argument "wie staat er straks voor het hekje als het daar fout gaat". Hier komen ze dus nooit meer af. Dom - dom -dom.


Ja, goed, ik ben er ook geen fan van om van alle NABO's een 10km/u-overweg met fluitbord te maken of door de HC met een rode vlag te laten beveiligen, maar laten we het erop houden dat het idee dat nu slecht gedrag beloond wordt mij ontzettend in het verkeerde keelgat schoot. Die overwegen zullen ongetwijfeld niet onveiliger geworden zijn (behalve dat er misschien meer treinen zijn gaan rijden), maar de maatschappelijke acceptatie van dergelijke situaties is inmiddels vrijwel verdwenen en het is nogal arrogant om als spoorsector maar te doen alsof veilig oversteken alleen andermans probleem is. Als je met 140 km/u een (al dan niet openbare) weg meent te moeten kruisen is het gepast om daar wat maatregelen te nemen die wat veelomvattender zijn dan een andreaskruis en wat schrikhekplankjes. Je hoeft mensen niet te pamperen, maar een tijdige waarschuwing voor een naderende trein lijkt me toch geen onredelijk voorwaarde als die, laten we zeggen, sneller rijdt dan 80 km/u.

Kennelijk wordt er ook weinig druk gevoeld om zaken op dit punt te verbeteren, als men voor dure oplossingen geen geld heeft en goedkope oplossingen niet toepast omdat ze niet SIL-4 zijn. Zo schiet het dus niet op. The perfect is the enemy of the good in dit geval.

 

27-08-2020 23:09:37
sjoerd
sjoerd

Het is inderdaad een maatschappelijk gebeuren dat veiligheid hoog in het vaandel is komen te staan. Er was een tijd dat vrijwel maandelijks in De Koppeling van NS een collega te betreuren viel, en slachtoffers op overwegen te betreuren waren.

Aan de andere kant kan je wellicht tegen zeer hoge kosten elk slachtoffer voorkomen. Een goed voorbeeld is de fiets met het kinderzitje, dat zo degelijk is, dat de fiets er van achterover valt.

Maar nogmaals: het is een totale misvatting dat ProRail (en vroeger NS) te weinig heeft gedaan om overwegen beter te beveiligen. Slechts enkele voorbeelden: ooit waren er ongeveer 900 AKI's, die in rond 10 jaar vrijwel allemaal zijn verbouwd tot AHOB; tientallen overwegen zijn vervangen door onderdoorgangen; AHOB's zijn veelvuldig voorzien van voorwaarschuwingsborden en -lichten; en vele NABO's zijn opgeheven of alsnog beveiligd.

En ook nogmaals: waar het nog niet tot verbetering kwam, is er een kosten- en belangenstrijd met gemeentes, grondeigenaren en belangenorganisaties gaande.

We kunnen niet anders dan accepteren dat het proces tijd en veel geld kost, en dat dat proces niet binnen een jaar is te voltooien. Ook in het wegverkeer en scheepvaartverkeer zijn die processen gaande, en ook daar kosten ze tijd.

 

28-08-2020 00:00:18
SchuurB
SchuurB

Zeker, ik vind ook niet dat je maar oneindig veel geld moet spenderen om alle risico's uit te sluiten. Ik wil alle goede werken uit het verleden niet uitvlakken, maar de grootste tekortkomingen vind je nu bij Nabo's, en daar kun je best meer mee dan kiezen tussen sluiten of ahob. Dit gebrek aan keuzemogelijkheden resulteert nu vaak in een wedstrijdje omwonenden ("overweg moet open blijven") versus ProRail ("ahob te duur en Nabo te gevaarlijk dus de overweg moet dicht") en dat staat in ieder geval vlotte verbetering in de weg.

Want: ja, het is vaak heel redelijk dat die overweg open moet blijven en nee, het hoeft niet per se een ahob te worden en ook geen onderdoorgang. Je kunt ook kijken of je met een goedkope tijdelijke waarschuwingsinstallatie de zaak kunt verbeteren tot je uitvergaderd bent met alle belanghebbenden. Dat is verre van perfect maar wel een grote verbetering vergeleken met de bestaande situatie en dan kun je prima op volle snelheid blijven rijden. Maar als daar kennelijk geen motivatie voor is, dan maar met een snelheidsbeperking over die Nabo.

 

28-08-2020 08:05:02
hw1969
hw1969
Quote
broek53 (25-08-2020 01:02:38):

De discussie gaat niet over het opheffen of veiliger maken/beveiligen van NABO's, daar is ProRail al lang mee bezig en ja, daar mogen ze best wat mee opschieten, allemaal tot je dienst. En neen, daarbij willen ze niemand op het erf opsluiten. Het gaat om het vreemde verschijnsel dat er geen enkel argument is waarom het oversteken van deze overpaden nu ineens veel gevaarlijker is dan de afgelopen halve eeuw - en wel zo gevaarlijk dat de treinen er liefst op kruipsnelheid overheen zouden moeten. Iemand meldt een bijna-aanrijding? Hup, weer 20 km/h eraf. Het zet daarnaast het hek open voor klachten, direct gevolgd door snelheidsverlagingen op elke andere plaats dan Hooghalen. Reken maar dat ProRail noch NS het aandurven om bij een paar klachten de snelheid niet te verlagen, onder het aloude zelf-chantage-argument "wie staat er straks voor het hekje als het daar fout gaat". Hier komen ze dus nooit meer af. Dom - dom -dom.


ik weet van betrokkenen dat NS door ProRail geadviseerd is om niet in deze fuik van snelheidsverlagingen te zwemmen.

 

28-08-2020 10:02:45
Muizeneus
Muizeneus

Huh? Het is toch Prorail die bepaalt wat de maximumsnelheid is en niet NS? Dus waarom zou Prorail NS in deze moeten adviseren? Of is het een interne NS-aangelegenheid dat NS alleen voor háár treinen die maximumsnelheid opdraagt om haar personeel te beschermen? Dat lijkt me toch ook niet wenselijk, want als weggebruikers rekenen op lagere snelheden en er komt een andere vervoerder langs (Arriva met LM, daar niet ongebruikelijk) krijg je toch júist de gevaarlijke situaties?

 

28-08-2020 10:41:06
hw1969
hw1969

Er is een samenspel tussen ProRail en (alle) vervoerders met gedeelde belangen en soms tegengestelde belangen. Daar probeer je samen uit te komen, alle voor- en nadelen afwegend.

 

28-08-2020 11:54:32
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Muizeneus (28-08-2020 10:02:45):

Dat lijkt me toch ook niet wenselijk, want als weggebruikers rekenen op lagere snelheden en er komt een andere vervoerder langs (Arriva met LM, daar niet ongebruikelijk) krijg je toch júist de gevaarlijke situaties?


Er zullen wel LAE borden worden geplaatst en komt in TSB te staan en die krijgen alle vervoerders.

Dus iedere vervoerder (ook goederen) moeten afremmen en overweg l;angzaam benaderen (60 km/h)