22-04-2020 13:04:08 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Hulp gevraagd! Bij het voorbereiden van werkzaamheden aan de Willemspoortunnel is op apparatuur tussen de sporen gestuit die niemand meer thuis kan brengen. Er wordt gezegd dat het met reisinformatie voor blinden te maken heeft, in combinatie met de CTA/InfoPlus bord dat vlakbij hangt. Maar de huidige groep mensen die met reisinformatie bezig zijn kennen het niet. Weet iemand wat dit is? http://www.railfaneurope.net/ns/Willemspoortunnel.jpg Alvast bedankt voor de hulp! |
22-04-2020 13:09:01 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Detectielus van/voor VRI/VECOM Fijne weet ik er niet van. Laatst bewerkt door Daan! op 22-04-2020 13:09 |
22-04-2020 13:12:30 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ziet er inderdaad uit als een hele smerige sensor zoals bij trams gebruikt wordt, zoals hier: https://www.google.nl/maps/@51.8816125,4.5356508,3a,31.9y,63.61h,70.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAwUnWo87-dKENkXbpkMgoA!2e0!7i13312!8i6656 |
22-04-2020 13:14:04 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Volgens mij een aankondiging. Zaten die vroeger niet bij overwegen op industrielijnen, stamlijnen, tramlijnen en zo. |
22-04-2020 13:37:02 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Massadetectie? |
22-04-2020 13:43:51 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteCorrect en nog steeds wel her en der. Dat het niet als zodanig herkent wordt vind ik wel bijzonder. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
22-04-2020 13:52:23 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik heb nog een foto van een splinternieuwe uit 2008, zo oud zijn die dingen niet. Laatst bewerkt door waalkade op 22-04-2020 13:52 |
22-04-2020 13:57:55 | ||
---|---|---|
anton_
|
maar wat deze in de tunnel ? weinig kruisende trams of andere verkeer zover ik weet. |
22-04-2020 14:07:31 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Met Blaak was wel iets bijzonders op het perron, wat precies weet ik niet meer. |
22-04-2020 14:17:22 | ||
---|---|---|
bert
|
Was dat niet iets voor het weer resetten van de cta? Trein weg, cta blank? |
22-04-2020 14:26:22 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote Dit lijkt te kloppen, intern binnen ProRail kreeg ik nog een extra antwoord: Dit zijn TEC-lussen voor treindetectie. Trein rijd door korte puls. Trein stopt is lange puls. Bij wegrijden trein werd CTA gewist. Dit werd gebruikt omdat er in de tunnel geen aansluiting naar seinwezen kontakten was. Nu lijkt het voor InfoPlus met de digitale borden niet meer nodig te zijn. |
22-04-2020 14:28:28 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Bij de sneltram in Amstelveen/Amsterdam was dit tot maart 2019 nog in gebruik (als het daadwerkelijk detectie is). Wellicht na te vragen bij het GVB? Op deze foto zijn ze goed te zien: https://twitter.com/ZuidasAmsterdam/status/1098158926237966336/photo/1 Laatst bewerkt door sneltram op 22-04-2020 14:29, reden: Link werkte niet |
22-04-2020 14:38:13 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat men bij trams dezelfde lussen gebruikt wil niet zeggen dat de lussen dezelfde functie hebben Het is gewoon een sensor, wat je eraan hangt verschilt per situatie. Bij hoofdspoorwegen zal zoiets alleen voor niet-vitale systemen gebruikt worden (dus geen overwegen en seinen) omdat het niet fail-safe is. |
22-04-2020 14:49:57 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Massadetectielussen bij overwegen komen nog wel voor op industrie-/havenlijntjes en museumlijnen in combinatie met een machinistensein, waarvoor de trein moet stoppen zolang de overweg niet gesloten is. Detectie met spoorstroomlopen kan nog wel lastig zijn op sporen die slechts incidenteel bereden worden. |
22-04-2020 15:11:08 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteZe worden ook gebruikt voor stop-door-schakelingen, dan hangt het frame aan de perronwand en ziet dus of een trein langs het perron staat. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
22-04-2020 15:21:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat zijn inderdaad situaties waarbij fail-safe geen kwestie is, de trein heeft immers al een stopopdracht. |
22-04-2020 21:58:22 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik gok dat men het wel herkent, maar niet kan thuisbrengen wat het doel ervan is |
22-04-2020 23:44:36 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Ook wel bijzonder Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
23-04-2020 00:03:41 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteIk weet wel dat er in de tunnel bepaalde contacten liggen waarbij het achterliggende sein pas uit de stand stop komt wanneer er over het contact gereden wordt. Gebeurt alleen als er halverwege de tunnel van rijrichting wordt gekeerd. Daar recent dan ook pas achter gekomen nadat er met een hulplok een gestrande goederentrein uit de tunnel geholpen moest worden...in de normale situatie keren we in een tunnelbuis niet zo snel van richting. %02% Overigens neem ik aan dat de detectie 'lus' op de foto daar dus niet voor bestemd is gezien de eerdere reacties. |
23-04-2020 00:38:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat laatste klopt. In de beveiligingstechniek worden voor detectiedoeleinden alleen spoorstroomlopen en assentellers gebruikt. |
23-04-2020 08:47:14 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Dank voor alle reacties! Inmiddels is duidelijk dat dit gebruikt werd voor het wissen van de CTA, omdat er in de tunnel geen koppeling was tussen reisinformatie en de beveiliging (spoorbezetting). Met de nieuwe digitale (InfoPlus) borden is dit vervallen. Deze special in het spoor gaat met de komende werkzaamheden verwijderd worden. |
15-05-2020 11:50:33 | ||
---|---|---|
AvVeen
|
Komende weken zullen de defecte sporen in de Willemspoortunnel worden vervangen. Een deel is al gedaan en het resterende zal plaatsvinden tussen 18 en 30 mei, zodat ze net voor het hervatten van de dienstregeling klaar zullen zijn. https://www.prorail.nl/nieuws/rails-willemsspoortunnel-hersteld-voordat-reguliere-dienstregeling-weer-begint |