14-03-2020 19:40:54 | ||
---|---|---|
anton_
|
Locov heeft advies uitgebracht over de dienstregeling 2022 in Noord Holland https://locov.nl/binaries/Locov%202020-50163%20reactie%20keuze%20voorkeursvariant%20NS%20dienstregeling%202022_tcm118-438002.pdf |
15-03-2020 08:58:32 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Het is volgens mij niet de bedoeling een aantal spitsintercity’s op Hoorn te laten starten/eindigen, maar deze er helemaal uit te halen. |
15-03-2020 14:13:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het is jammer dat we nu wel de reactie, maar niet het ontwerp kennen waarop deze reactie is gebaseerd. Het opheffen van spitstreinen tussen Enkhuizen en Hoorn zou overigens een klassieker zijn in het kader van de cognitieve dissonantie die het NS-bedrijf ondanks alle veranderingen in de afgelopen decennia nog niet kwijt is: die tussen de theoretische plannen en getallen, en de harde werkelijkheid. Als de spitstreinen uit Hoorn gaan vertrekken, komt ongezien het materieel leeg uit Enkhuizen en het lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze weer beladen uit Enkhuizen komen - zo is dat destijds ook ontstaan. Hoe dat zit? In Hoorn is niet eens ruimte genoeg voor het overnachten van de startende 3300 en 4800 en in Enkhuizen is ruimte over naast het materieel van de startende 3900-en. Zo eenvoudig is het. |
15-03-2020 18:38:37 1 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het gaat daarbij, pin me er niet op vast, om de extra ritten die er een paar jaar geleden bijgekomen waren om nog enigszins een knoop Hoorn in de benen te houden. |
15-03-2020 23:41:55 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Quote Rit starten in Hn betekent niet automatisch dat het materieel uit Ekz dient te komen. Merk ook op dat men van plan is om "enkele" (dus niet alle!) 4500'ers in Hn te starten. Dit wijst in mijn ogen op een omloop Ekz - Asd - Hn - Asd. Binnen de huidige dienstregeling zou je dus bijv. krijgen: 4525 Ekz - Asd 4516 Asd - Hn * (evt LM) 4531 Hn - Asd Dan zouden de eerste drie ritten (4525 4527 4529) in Ekz starten, en de overige (4531 4533) in Hn waarbij het materieel uit Asd komt.** Het grote logistieke voordeel is dat je dan maar 3 omlopen nodig hebt voor de gehele 4500, in plaats van de huidige (als ik het wel heb) 5 omlopen. Het 'kerntraject' van de 4500 is dan Hn - Asd, en de tak Ekz - Hn is enkel voor de 'inloop/uitloop' van materieel. * Voorwaarde is wel dat de 4500 niet met zichzelf conflicteert (bijv. in de Hemtunnel) als deze in beide richtingen tegelijk gaat rijden. ** Als 4529 te vroeg is als laatste spitstoevoeger vanuit Ekz, kun je eventueel nog de 4525 schrappen ('t is immers de rustigste 4500-rit) en schuift het hele circus een halfuur op: 4527 4529 4531 starten in Ekz, 4533 (en 4535?) in Hn. |
16-03-2020 00:45:36 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDat klinkt logisch, als er een drgl gevonden id waarin de knoop Hoirn op de 3900 hersteld is. Waarbij ik overigens opmerk dat een van die extra's 4525 was, waarvan het materieel in voorgaande jaren toch al leeg uit Ekz kwam.... Laatst bewerkt door broek53 op 12-02-2021 12:15 |
16-03-2020 11:51:01 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
De knoop in Hn kan alleen worden hersteld als je de 4800 ca. een kwartier omklapt. Alleen kom je dan in Bv in conflict met een goederenpad. |
16-03-2020 18:12:26 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dan kan het dus niet, toch? |
16-03-2020 18:59:31 1 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Het genoemde goederenpad is niet moeders mooiste met treinen naar Zandvoort die uitgebogen zijn en in beide richtingen stops van een kwartier in Lisse dan wel Leiden. Ergo, een gunstige gelegenheid om wat te optimaliseren dan wel terug te draaien naar de oude situatie van 2015.. |
17-03-2020 07:13:32 | ||
---|---|---|
anton_
|
QuoteALs ik het Locov document goed lees is dat de bedoeling, maar zoals broek53 al schreef, helaas kennen we niet het ontwerp, alleen de reactie. |
17-03-2020 18:36:15 | ||
---|---|---|
Wievank
|
Voor het goederenpad is dus een oplossing gevonden. Daarmee kan er gedraaid worden met de 3400, 4800 en 5400. In het concept wordt op de 800 en 4500 aan de spitsranden gesneden: - op de 4500 blijven 3 ritten van/naar Ekz rijden, en 2 ingekort van/tot Hn - op de 800 blijven 2 ritten van/naar Hdr rijden, en 2 van/tot Sgn |
22-03-2020 12:42:39 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote misschien helpt dit om het ontwerp beter te begrijpen: https://www.schagencentraal.nl/nw-32075-7-3732578/nieuws/ns_regeling_sneller_maar_trein_minder_in_spits.html |
24-03-2020 08:05:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het nieuws van een "IC Plus" op de route Alkmaar - Amsterdam is wel interessant, vind ik. Maar ook daar geldt dat we daarmee nog niet weten hoe de dienstregeling er dan concreet gaat uitzien en hoe dan de knoop Hoorn wordt hersteld. Als ik even heel erg mag speculeren, zou ik denken dat de 3900 niet meer naar Enkhuizen gaat, maar naar Alkmaar, omdat je voor zo'n IC Plus toch een extra treinserie nodig hebt (je kunt denkelijk niet de 800 of de 3000 stations als Cas en Hlo in de spits zomaar laten overslaan). In plaats van de 3900 zou dan tussen Asd en Ekz een treinserie kunnen rijden in de vroegere dienstregeling, met de keurige korte aansluitingen in Hoorn op de 4800. Speculatie, maar volgens mij zou het kunnen. |
24-03-2020 09:50:17 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Kan me voorstellen dat NS dat lijntje Asd - Ekz dan in de markt zet. |
24-03-2020 10:08:16 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Om speculaties te voorkomen: het idee van de “IC-Plus” (die na Amr in één keer doorrijdt naar Ass) is van de baan. Hoewel reizigers boven Amr sneller in Ass zouden zijn, sla je wel Cas en Zd over. Ook zou de sprinterfrequentie bij Utg en Kma omlaag moeten naar 2x p/u en zouden de spitsdiensten naar Sgn/Hdr worden ingekort tot Amr. Het voordeel van de reistijdwinst weegt niet op tegen al deze genoemde nadelen. Het artikel waar naar wordt verwezen is gedateerd en dat is niet waar het Locov-advies over gaat. Laatst bewerkt door FourRoses op 24-03-2020 10:11 |
24-03-2020 10:11:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zo te lezen weet jij dan we waar het advies over gaat, inhoudelijk. Is dat te delen? |
24-03-2020 10:37:04 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Inhoudelijk ben ik geenszins betrokken bij het ontwerp danwel het advies, maar er valt uit het advies en de reacties in dit topic wel enigszins op te maken wat het ontwerp behelst. Zoals hierboven aangegeven de 3400, 4800 en 5400 te draaien waardoor de knoop in Hn wordt hersteld. Wat dan weer als gevolg heeft dat wordt gesneden in een aantal laag bezette 4500’en. In het advies staat daarnaast eigenlijk hetzelfde aangegeven als ik hierboven benoemde: “Wij hadden ook graag de zeven minuten reistijdwinst op het traject Den Helder-Amsterdam uit de herontwerp-variant gezien. Wij zijn echter met u tot de conclusie gekomen dat deze variant te grote nadelen kent, zoals minder Intercity’s op Zaandam en Castricum en minder Sprinters op Uitgeest en Krommenie richting Amsterdam.” Daar valt uit op te maken dat dit niet in het ontwerp zit. |
24-03-2020 14:18:10 | ||
---|---|---|
anton_
|
Als ik het Locov document goed begrijp is dit de situatie: - NS heeft 2 varianten die ze beide aan het locov hebben laten zien. NS lijkt de voorkeur te hebben voor de variant zonder IC+. Daar is het Locov het mee eens. Het artikel uit www.schagencentraal.nl lijkt dan weer over de variant met IC+ te gaan. - Prorail had trouwens ook als eens een variant met IC+ laten zien - maar dan met 8 IC tussen Alkmaar en Zaandam https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2019/03/Het-Aanbod-van-ProRail-2030.pdf |
24-03-2020 14:25:29 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Het staat me bij dat het integreren van Ekz-Asd in de A2 altijd al als een soort 'tijdelijke maatregel' bedoeld was zolang PHS nog niet op Asd-Amr uitgerold was |
24-03-2020 17:03:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, dat was ook waarom ik dacht "nu is het zover". Maar terecht wordt erop gewezen dat die variant het niet gaat worden. Dan zou het dus idd moeten gaan on draaiingen van de 4800 en 5400 en blijft de eerder gestelde vraag actueel waardoor dat nu wel zou kunnen, gezien het conflict tussen goederenpaden en 4800 in met name de Velsertunnel. Zover ik weet, is een van die goederenpaden het pas dat aansluit op Utrecht - Amsterdam - Haarlem. Mij dunkt dat je daar aardige mee vast zit, maar mogelijk heeft men juist voor dat pad ook iets anders ontdekt. Enfin: de tijd zal het leren, maar nieuwsgierig maakt het wel. |
24-03-2020 23:22:11 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Wellicht de kalktrein van/naar Flandersbach? Mogelijk straks via Ledn Kfh en verder de BR. Deze rijdt nu nog via Ut BR. Er rijdt ook nog een kalktrein naar België via Ut Std. |
25-03-2020 12:47:16 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Het zal hoe dan ook een - voor het goederenvervoer negatieve - oplossing zijn waarbij men of via een andere route wordt geleid, of ergens aan de kant wordt gezet, of beide. Een andere oplossing kan ik mij zo niet bedenken. |
25-03-2020 13:35:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, lastig als je aan de kant wordt gezet. Op reis in Duitsland viel me niet alleen op hoeveel inhaalsporen daar zijn, maar ook op hoeveel er een goederentrein aan de kant staat om de ICE door te laten. Tis ook maar wat we gewend zijn. En voor de discussie daarover start: ja, het kan niet anders dan dat het goederenvervoer daar trager van wordt. Daarvoor is in Duitsland kennelijk een ander beleid. |
24-06-2020 18:13:01 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote opnieuw documenten bij het locov (helaas alleen de reacties en niet het ontwerp): link 1 link 2 link 3 Lijkt erop dat in 2022 de volgende zaken worden ingevoerd: 1 - In 2022 gaan we i.h.k.v. PHS meer IC’s rijden tussen Arnhem -Utrecht-Schiphol -Rotterdam. { 2e link (pagina 5) }
-
- -
Ook geeft de NS aan de de huidge plannen voor woningbouw in NH nadelen heeft voor de bezettingsgraad van de treinen in de toekomst: - Hierbij willen wij wel de kanttekening maken dat in veel plannen vooral éénzijdig wordt ingezet op woningbouw en in (zeer) beperkte mate in het realiseren van werklocaties op de stations.In de Monitor OV-knooppunten 2018/2019 wordt dit beeld bevestigd, wat niet bijdraagt aan het versterken van de tegenspits en de bezettingsgraad van de treinen. { 2e link (pagina 4) } Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2020 16:42, reden: links aangepast - omgezet naar hyperlink |
24-06-2020 19:47:10 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dit was de bedoeling Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-06-2020 19:52 |
24-06-2020 19:47:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Foutje , sorry Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-06-2020 19:49 |
30-06-2020 07:36:41 | ||
---|---|---|
anton_
|
ook nieuw in 2022: het bezettingsconflict. - Het nieuwe zit hem in een betere conflictsignalering. Je hebt een conflict in de planning als meer dan één trein op hetzelfde stuk spoor zou kunnen komen. Het nieuwe uitgangspunt heet bezettingsconflict. Hiermee zie je op de seconde nauwkeurig en op sectieniveau (kleinste deel van het spoor) waar conflicten kunnen ontstaan. Weet iemand wat dit in de praktijk betekent? Gaan de overkruistijden aangepast worden ? Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2020 16:14 |
30-06-2020 08:34:19 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zo te lezen in het artikel laat men de standaard plannormen vallen en gaat men dus altijd naar de werkelijke situatie kijken |
30-06-2020 13:57:13 | ||
---|---|---|
evangoor
|
Quote Waarbij ik al gelijk weer helemaal in de war ben of er nu werkelijk sectie (het kleinste deel van het spoor) wordt bedoeld, of blok. Het bijbehorende filmpje suggereert namelijk blok. Dat is een verzameling secties, dus helemaal niet het kleinste deel van het spoor. Laatst bewerkt door evangoor op 30-06-2020 13:57 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-06-2020 14:21:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Waar jij dat filmpje dan, want volgens mij zie ik die niet in de genoemde link? |
01-07-2020 08:25:55 | ||
---|---|---|
hw1969
|
https://youtu.be/Rqu-8u2-3Nk |
01-07-2020 09:41:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het is jammer dat de termen sectie en blok worden gebruikt alsof dat hetzelfde is. Ik denk overigens dat het voor de emplacementen wel om secties moet gaan, anders schiet je er nauwelijks iets mee op. Voor de emplacementen is immers van belang wanneer een bepaalde wissel achter een trein vrij komt en omgestuurd kan worden voor een volgende beweging. Overigens werken allerlei simulatieprogramma's al zo, dus het lijkt mij relatief niet zo'n herejee om dat in de planningssystemen ook te doen. Sterker nog: zover ik weet, worden er al tamelijk wat "lokatie-specifieke normen" toegepast, alleen moeten die met ander systemen worden uitgerekend dan het planningsysteem. Correct me if I'm wrong. |
01-07-2020 10:23:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dons werkt ook met bloktrappen op basis van echte secties. Donna nog niet geloof ik.
Edit: Ik zie dat in het artikel staat dat Donna dat binnenkort ook kan. Laatst bewerkt door Klaasje op 01-07-2020 10:27 |
01-07-2020 14:05:58 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote zelfde link, maar nu als echte link: link Laatst bewerkt door anton_ op 01-07-2020 14:07 |
01-07-2020 16:35:13 | ||
---|---|---|
noof
|
In het kader van ETMET/PHS een aantal wijzigingen in de pijplijn op de lijn Ah-Ut e.v. (maar uiteraard is nog niets zeker): 3100 stopt niet meer te Db Nieuw: 3200, IC Ah-Ut-Shl-Rtd (en zal wat tussenstops hebben ongetwijfeld) 7300 wordt SPR Rhn - Bkl 7400 wordt SPR Vndc - Utg (spits) |
01-07-2020 17:09:28 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Waar valt dit te vinden (of is dit nog op de tekentafel) ? De sprinters rijden toch al in deze manier met Rhn in de daluren bediend door de 7300. |
01-07-2020 17:37:14 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Gaat de nieuwe 3200 via Gv of de HSL ? |
01-07-2020 21:44:26 | ||
---|---|---|
noof
|
E.e.a. ligt nog op de tekentafel. 3200 gaat via Gv. |
01-07-2020 22:07:45 | ||
---|---|---|
BusNL
|
Gaat de 3200 tenkoste van een andere trein (2400 bijv.) of bovenop de huidige treinen tussen Shl - Ledn - Gv - Rtd? |
01-07-2020 22:08:33 | ||
---|---|---|
BusNL
|
Mag weg, was dubbel bericht. Laatst bewerkt door BusNL op 01-07-2020 22:09 |
01-07-2020 22:17:57 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Deze trein komt er bovenop. |
01-07-2020 22:47:05 | ||
---|---|---|
Steen
|
Ik vraag me af als er zoveel treinen Ut - Sh - Ledn komen of dan de plannen om de 8800 4x per uur te laten rijden nog door zullen gaan. |
01-07-2020 22:58:17 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Duidelijk, enig idee hoe de huidige knoop rondom Leiden dan zal worden vormgegeven en wordt Rtd-Ddr dan bijvoorbeeld een scheve 20-10 qua IC-verkeer ? |
02-07-2020 09:24:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Het hele verhaal heeft al eens gestaan in een ander topic, zie hieronder betreft overigens het DSSA topic, zie ook de reacties daar met verduidelijkingen Quote Laatst bewerkt door Muizeneus op 02-07-2020 10:33 |
02-07-2020 10:10:25 | ||
---|---|---|
michaben
|
Alleen is dit het onderwerp voor dienstregeling 2022, dat is dus nog zonder ICNG (dat stroomt tijdens deze dienstregeling in, maar de dienstregeling blijft gebaseerd op ICR met 160km/u). |
02-07-2020 11:18:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Dat is inderdaad pas de versie van 2023, maar heb in geen enkele tekeningen voorbij zien komen dat zowel de (1)1600 en de 2400 naar de HSL verkassen. Tevens wordt het punt rondom Leiden niet beantwoord (hoe sluit de 10-minutendienst Shl-Gv-Rtd/Gvc aan op de Asd-Hlm-Gvc/Rtd wat een kwartierdienst blijft ?) |
02-07-2020 12:39:18 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Dat laatste is toch precies hetzelfde als wat nu de situatie op Ut is, tussen de kwartierdiensten Ut-Ah en Ut-Shl enerzijds en de tienminutendiensten Ut-Ht en Ut-Asd anderzijds? Oftewel een combinatie van aansluitingen en aanfluitingen (of zullen we ze 'robuuste overstappen noemen'?) |
02-07-2020 12:54:59 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Klopt, alleen in Leiden heb je nog te maken met overkruisingsbewegingen aan de noordzijde voor verbindingen Rtd-Hlm en Gvc-Shl. |
01-09-2020 15:04:02 | ||
---|---|---|
michaben
|
NS over dienstregeling 2022 met ETMET op Nm - Shl (IC), Shl - Rtd (IC) en Rtd - Ddr (SPR): nieuws.ns.nl Kaartje is overigens een beetje misleidend vermoed ik, het hint naar elke tien minuten een doorgaande trein Nm - Shl maar volgens mij bedoelt men slechts dat op de genoemde trajecten 6 intercity's per uur gaan rijden. In geval van Nm - Ah is dat vermoedelijk inclusief de 3600 dus van die 6 verbindingen Nm - Shl per uur zijn er 2 met overstap in Ah (en 2 met overstap in Ut als de 3000 naar Hdr blijft rijden). Sprinter Rtd - Ddr is ook wel interessant, ETMET op Rtd - Gvc volgt pas een paar jaar later, dus hoe werkt dat in de tussentijd? Ongelijke intervallen of gaan een aantal treinen een lange stop krijgen op Rtd om naar Den Haag weer in een kwartierpatroon te komen? Tot slot, om ruimt et emaken voor ETMET Rtd - Shl zal de IC Brussel niet langer 4x per dag naar Den Haag gaan aldus de staatssecretaris: www.tweedekamer.nl Laatst bewerkt door michaben op 01-09-2020 15:19 |
01-09-2020 18:59:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is sterk! De verbouwing van Nijmegen voor PHS staat op zijn vroegst voor 2024-2025 op de rol. Voor die tijd is het volslagen onmogelijk meer treinen te verwerken, als je althans geen andere treinen schrapt. En dan nog kunnen ze niet keren. |
01-09-2020 19:17:33 | ||
---|---|---|
michaben
|
Er is ook geen sprake van meer treinen naar Nm, bij ETMET moet je denken aan dat de 3000, 3100 en 3600 gelijkmatiger over het uur verdeeld gaan worden, waarbij die 3600 bij voorkeur in Ah aansluit op de nieuwe IC Ah - Shl - Rtd. Vraag is echter of dat in 2022 al gaat gebeuren, NS suggereert met dit bericht van wel, maar de brief van de staatssecretaris geeft aan dat de PHS-maatregelen bij Nijmegen pas later volgen en de dienstregeling dan pas verbeterd wordt hier. Mijn vermoeden is dat de NS marketing het verschil tussen 6 treinen per uur en een tienminutendienstregeling niet snapt. Laatst bewerkt door michaben op 01-09-2020 19:18 |
01-09-2020 19:20:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Okee, maar dan moet NS niet zeggen dat er ingaande 2022 een tienminutentrein Nm - Shl gaat rijden. |
01-09-2020 19:23:30 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Heeft NS genoeg materieel (waarschijnlijk VIRM) om die treinen te gaan laten rijden? |
01-09-2020 19:27:13 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Tussen Ah en Nm verandert nagenoeg niets (kleine verschuivingen daargelaten). De keringen in Ah veranderen wel. De één wat langer, de ander wat korter. Zo krijg je een gat van min of meer 10 minuten. Vanaf Ah tot Shl komt er een extra IC bij die doorrijdt naar Rtd. De 2400 wacht wat langer op Asdz en komt zo in 10/20 te liggen met de 700/1800. Daar past die nieuwe IC vanuit Ah weer mooi in. En dan schuiven de sprinters er wat omheen. Inderdaad 10/20 tussen Gvc en Rtd. En in het gat van 20 de 1100. Daardoor geen ruimte meer voor de 9600. Overigens: alles garantie tot de deur. Plannen kunnen wijzigen. En de exacte tijden, aansluitngen enzo heb ik niet of zijn nog niet voor verspreiding geschikt. |
01-09-2020 19:27:43 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote als er 4 directe treinen zijn en 2 met overstap in Arnhem, is dat toch hetzelfde als de huidige situatie tussen Ehv en Asd ? Of noemen ze dat geen tienminuten trein Ehv - Asd |
01-09-2020 19:28:33 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Quote 4x 12 bakken per uur of 6x 8 bakken. Totaal nog steeds 48. Nu heb je natuurlijk te maken met 4'tjes en 6'jes, maar alles bij elkaar kun je volgens mij met weinig extra materieel best iets moois maken. |
01-09-2020 20:10:10 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Op Nm - Ah liggen de 3000, 3100 en 3600 nu in een 11/4/15 verhouding, zolang dat zo blijft kun je het geen tienminutentrein noemen. |
01-09-2020 20:10:35 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Daarnaast kan het zijn dat de keertijden korter worden, doordat de trein eerder vertrekt. Ook komt ICNG eraan, die (indirect) bijdrage kan leveren aan extra mat. |
01-09-2020 20:12:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Er zijn meer spoorlijnen waar de verhoudingen krom liggen en NS zegt er rijden 4 of 6 treinen per uur. |
01-09-2020 20:26:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Correct. We kunnen ons in allerlei bochten wringen om NS te helpen deze fout recht te praten, maar het is domweg een fout van de voorlichting. Natuurlijk had de boodschap moeten zijn: tienminutentrein Ah - Shl, over een paar jaar Nm - Shl, punt. Laatst bewerkt door broek53 op 01-09-2020 20:26 |
01-09-2020 20:31:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Er is op zich ook niets mis met scheve verhoudingen als het om verschillende treindiensten gaat, maar dan moet de NS het niet een tienminutentrein gaat noemen. Ik zou zeggen 6 treinen per uur met een maximale interval van 11 minuten (om nog een klein beetje speelruimte te maken in de dienstregeling) om het een tienminutentrein te mogen noemen. Een twijfelgeval is Gd - Ut, hier is de maximale interval 10 minuten maar rijden niet 6 maar 8 treinen per uur (in een 5-10-5-10 interval). Het is dus zeker geen trein die elke 10 minuten rijdt hier, maar de maximale wachttijd is wel 10 minuten. Dat is dus eigenlijk ETMOVET (Elke Tien Minuten Of Vaker Een Trein ). Laatst bewerkt door michaben op 01-09-2020 20:32 |
01-09-2020 20:44:12 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Volgens mij heeft niemand beweerd dat de huidige dienstregeling een tienminutentrein is. Het gaat toch over 2022 als in ieder geval, of de 3000, of de 3100 gaat schuiven. ( en misschien wel beide - of zelfs de 3600 ook nog) |
01-09-2020 20:49:04 | ||
---|---|---|
michaben
|
En dat is nou juist het punt, PHS Ah - Nm is in 2022 nog niet voltooid en daar gaat dus hoogstwaarschijnlijk nog niet geschoven worden. Kamerbrief heeft het ook alleen over Rtd - Ledn - Shl - Ut - Ah waar de tienminutentrein gaat rijden. Laatst bewerkt door michaben op 01-09-2020 20:49 |
01-09-2020 21:04:37 | ||
---|---|---|
anton_
|
Tja, als je de aanname doet dat er op Ah - Nm niets wijzigt tussen nu en 2022 heb je wel een punt. |
01-09-2020 21:36:50 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Alleen klopt dat niet; want zeer waarschijnlijk moeten sowieso al de 3000 en 3100 schuiven in hun pad; nog los van de 3200(of welk nummer die serie ook krijgt) (Nm?) - Ah - Ut - Shl - Ledn - Gv - Rtd; waar 1 van die laatste 2 dan ook nog moet aansluiten van/naar de 3600. |
01-09-2020 21:45:33 | ||
---|---|---|
michaben
|
Of je leest gewoon een paar berichten terug, waarin gesteld wordt dat de keertijd in Ah verandert wordt, dus de 3000 en 3100 staan langer of juist korter stil. Vergelijkbaar met wat men in Utrecht doet met de 500/600 en 2000 om een 3/12 opvolging tussen Amf en Ut om te buigen in een 5/10 opvolging tussen Ut en Gd. |
02-09-2020 03:30:30 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Quote Je zegt dus dat er eigenlijk helemaal geen 6 doorgaande treinen per uur komen tussen Nm en Rtd, maar dat het alleen op alle deeltrajecten elke 10 minuten is? |
02-09-2020 09:26:23 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Klopt. Er komt 1 serie van Ah tot Rtd (3200). Vanuit Nm blijft het 1 serie tot Shl (3100) en 1 tot Hdr (3000). |
02-09-2020 10:09:27 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Een 10` tussen Ah en Nm kan wss alleen geraliseerd worden door Arriva 31100 in te korten tot Tl - Est.... |
02-09-2020 10:32:32 | ||
---|---|---|
b2py
|
Volgens mij rijdt er meer dan iedere tien minuten een trein tussen Arnhem en Nijmegen tegenwoordig. |
02-09-2020 10:43:27 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het gaat dan ook over intercity's 😉 |
02-09-2020 12:10:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Is het niet mogelijk om zowel de sprinters (6600, 7600, 31100) als de IC's (3000, 3100, 3600) in 10-minutendienst te laten rijden zoals op Ut-Gdm gebeurt, of zijn de sprinters met 3 stops tussen Nm en Ah te lang onderweg om daartussen te passen? Laatst bewerkt door AlbertP op 02-09-2020 12:11 |
02-09-2020 12:36:42 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Normaliter kost een stop circa twee minuten extra. Hoewel dit met Flirt minder zal zijn, oogt het erg kwetsbaar om dat op een dergelijke manier in te richten. |
02-09-2020 12:45:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De dienstregeling op Arnhem-Nijmegen kan pas na de oplevering van PHS Nijmegen over naar een 10-10-10-ligging. Tot die tijd blijft het rijtijdverschil tussen sprinters en IC's en de opvolgtijd tussen beiden in Nijmegen te groot. Bovendien past de kering van de IC's bij zo'n patroon niet op de huidige infra van Nijmegen. Weliswaar kan het overigens best zijn dat de IC's een minuutje trager blijven dan ideaal. Dat lijkt mij niet zo'n ramp. |
02-09-2020 13:08:44 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote En zoals al eerder genoemd, is de gelijkvloerse aansluiting van de Betuwelijn (de 31100) nog een dingetje. Al is hier in Geldermalsen met 6 IC's en 4 Sprinters al wel een oplossing voor gevonden. Eventueel moet het 3e spoor in Elst ook aan de noordkant op de hoofdlijn aangesloten worden. |
02-09-2020 18:28:14 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En rekening houdend met 2 goederentreinparen/uur. |
02-09-2020 18:34:34 | ||
---|---|---|
phantom
|
Zeg je nou😲,spoor erbij in plaats van eraf,dat past niet in het beleid van pr***rail 😉 Alles werkt altijd feilloos zonder vertragingen en zonder werkzaamheden en goederentreinen,zo moet t zijn in hun ideale wereld. |
02-09-2020 21:50:22 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Dat is op dit moment maar 1 pad per uur (goederentreinen delen het pad met Arriva. Als Arriva niet rijdt kan een goederentrein van dat pad gebruik maken (mits ze het hele traject tussen Ah en Nm rijden). Voor goederentreinen naar BRcup zijn wel meerdere paden beschikbaar, omdat een goederentrein vlak achter een sprinter aanrijdt. De intercity vertrekt daarna, maar omdat de goederentrein halverwege het traject afslaat ontstaat hier geen conflict. Vanuit BRcup naar Ah gebeurt hetzelfde maar dan andersom. |
02-09-2020 22:39:35 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
En die goederenpaden naar Brvalo kunnen vanwege IJbz alleen om :00/:30 door Ah, omdat je met geen mogelijkheid vanuit Dvge om :15/:45 te Ah kan komen, anders dan door achter de 7600 aan te boemelen. |
03-09-2020 09:59:01 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik geloof dat op de wat langere termijn het de bedoeling is dat goederen zo min mogelijk door Nijmegen en zoveel mogelijk over de Betuweroute gaan rijden. Dus treinen Tilburg-Deventer rijden in de ideale wereld dan via Meteren en Valburg. Maarja.. Dat is tot dusverre de theorie. De vraag is of de praktijk zich daaraan gaat houden. |
03-09-2020 10:17:32 | ||
---|---|---|
michaben
|
Lange termijn, tja als men het steeds blijft uitstellen wel ja. Ooit was het plan om in 2019 bij Elst een vrije kruising te maken vanaf de Betuweroute naar Arnhem, in combinatie met seinoptimalisatie richting Arnhem. Laatst bewerkt door michaben op 03-09-2020 10:17 |
03-09-2020 10:45:15 | ||
---|---|---|
yappa
|
Plannen genoeg om de route van (grofweg) zuidwest Nederland naar Bad Bentheim en verder vloeiender te maken, maar daar is helaas nog steeds weinig van te vinden.
De Betuweroute is volledig gericht op het Ruhrgebied, als je naar Noord- of Oostelijk-Duitsland wilt moet je nog een heel eind richting Oberhausen voordat je de goede kant op kunt keren, Maar wellicht komt daar nu verandering in, nu de druk op de Brabantroute echt begint te knellen wordt het verschuiven van Cargo naar andere routes steeds aantrekkelijker voor de BV Nederland. |
03-09-2020 14:58:15 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Wat heb je daar aan als die andere routes niet handig zijn om in het Ruhrbebied te komen of ook vol zitten zolang de uitbreiding niet klaar is (Bentheim)? Laatst bewerkt door mdeen op 03-09-2020 14:58 |
03-09-2020 17:02:39 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Onzin, Prorail is wel voor extra spoor als daardoor treinseries (deels) ontvlochten kunnen worden. Zie de ombouw Gdm (waar dit dan eigenlijk het spiegelbeeld van zou worden) en de nu aan de gang zijnde verdubbeling van Zl-Hea |
03-09-2020 17:04:17 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Gaat dit allemaal door ondanks de vraaguitval waar nu sprake van is? |
03-09-2020 17:23:49 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Anders maken ze dat niet afgelopen week bekend. |
03-09-2020 18:06:02 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Ander -wellicht beter?- voorbeeld zijn de soms extreme wachttijden in Ehv om alles in een star 10-minuteninterval te duwen. En dan op Ehv-Std een soort mank 10-20 interval dat de meeste sprinter-aansluitingen om zeep helpt. |
17-09-2020 10:58:15 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Quote De Goederenboog bij Deventer is al een tijd geleden definitief geschrapt. Toen dat onding zo in de jaren 80/90 van de vorige eeuw op de kaart verscheen, was het gebied waar hij doorliep nog tamelijk leeg. Nu is er allerbei bebouwing verschenen en is er ook een fors verkeersknooppunt gerealiseerd, de Knoop genoemd. Bij de laatste oprispingen van de Noordtak stond de boog weer op de kaart, maar de Gemeente en Provincie wisten het Ministerie al snel te overtuigen dat het ding inmiddels onmogelijk is geworden. Ook in de ruimtelijke plannen van de Gemeente wordt er geen rekening meer mee gehouden. Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-09-2020 11:01 |
17-09-2020 14:10:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Feitelijk liggen er nog maar twee opties op tafel voor de heule lange termijn: 1. Kopmaken in Deventer (hoe je dat qua externe veiligheid met goederentreinen met gevaarlijke stoffen moet doen is mij niet duidelijk) 2. De Twentekanaallijn upgraden met dubbelspoor en elektrificatie (Fors kostenplaatje en niet onomstreden). Laatst bewerkt door Klaasje op 17-09-2020 14:10 |
01-10-2020 15:14:14 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik kwam het volgende document tegen over de nieuwe bedientijden van de spoorbrug in Dordrecht: https://www.wsvdekil.nl/bestanden/openingstijden-grote-brug-dordrecht-en-andere-groteter-bruggen-rond-dordt.pdf Hierin is op pagina 8 ook een opzet van de dienstregeling 2021 en 2022 voor Rtd - Ddr opgenomen. De 2200 en 5100 blijven zo te zien in zijn huidige pad, de 2400 en 5000 worden circa 5 minuten opgeschoven. De ETMET sprinter lijkt het volgende pad te krijgen:
|
01-10-2020 15:56:15 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Maar, de vraag is dan eigenlijk, is dat het pad van de extra sprinter... Want dat is dus het pad wat een crossplatform zou hebben met de later rijdende 2400 in Gv (hiermee zou dus de de 5000-2400 crossplatform verbroken worden, als dus de 2400 later rijdt (:11/:41 uit Rtd) en 5000 eerder zou rijden :06/:36 uit Rtd (tijden richting Ddr). Laatst bewerkt door MetroRET op 01-10-2020 16:07 |
01-10-2020 16:14:43 | ||
---|---|---|
michaben
|
Tot de viersporigheid bij Dt klaar is rijdt de 1100 in het gat dat de extra sprinter openlaat omdat deze in Rtd keert, dus ik ga er vanuit dat dit de kerende sprinter is omdat deze netjes op de 1100 aansluit. |
01-10-2020 16:18:09 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Duidelijk 😃 Dan wordt het dus 3200 en 5000 die de crossplatform gaan bieden in Gv ? |
04-01-2021 17:09:37 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
|
Quote Naar verluidt een stop bij Hlm, waarna de goederentrein kan worden ingehaald. Alleen of dat in de praktijk haalbaar is? Die discussie is nog gaande. |
29-01-2021 08:48:11 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Kortere reistijden en meer treinen in NS-dienstregeling 2022 |
29-01-2021 09:35:01 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Heeft iemand toevallig al de adviesaanvraag met alle plannen voor de dienstregeling 2022 kunnen vinden? |
29-01-2021 09:42:13 | ||
---|---|---|
Thoms93
|
Hier in de bijlage staat de hele aanvraag: Laatst bewerkt door Thoms93 op 29-01-2021 09:42 |
29-01-2021 10:26:59 | ||
---|---|---|
derdeklas
|
Quote Wat het verhogen van het aantal treinen per uur betreft zou er volgens ProRail toch een keer een grens bereikt zijn voor wat er mogelijk is onder 1,5 kV. Het advies destijds was dan ook om deze te verhogen naar 3 kV, hetgeen makkelijker te realiseren zou zijn dan 25 kV en sneller terugverdiend. Maar hoe staat het eigenlijk met deze plannen? Daar hebben we tot nu toe weinig meer van vernomen. |
29-01-2021 10:34:24 | ||
---|---|---|
Steen
|
Ik ben wel benieuwd naar deze wijziging. Dat de IC door zal rijden als sprinter naar 's-Hertogenbosch lijkt mij wel vreemd. Lijkt mij logischer als de bedoelen dat de Sprinter Leiden - Woerden aan de bestaande lijn Woerden - 's-Hertogenbosch wordt gekoppeld. Anders moet de 8800 ook permanent met sprinter materieel gaan rijden. Bovendien wordt er ook niks gezegd over dat er meer treinen gaan rijden tussen utrecht en 's-Hertogenbosch, dus dat zou betekenen dat de 6000 of de 6900 maar tot Utrecht gaat rijden. Of de 6500 die wordt doorgetrokken? |
29-01-2021 10:51:49 | ||
---|---|---|
sigma
|
@Steen: als je nou gewoon de bijgevoegde adviesaanvraag leest, dan staan daar de antwoorden. De 8800 gaat met Sprintermaterieel rijden en rijdt na Utrecht door als Sprinter richting Gdm. |