Dienstregeling 2022, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
14-03-2020 19:40:54
anton_
anton_
Locov heeft advies uitgebracht over de dienstregeling 2022 in Noord Holland


locov.nl

15-03-2020 08:58:32
FourRoses
FourRoses
Het is volgens mij niet de bedoeling een aantal spitsintercity’s op Hoorn te laten starten/eindigen, maar deze er helemaal uit te halen.

15-03-2020 14:13:00
broek53
broek53
Het is jammer dat we nu wel de reactie, maar niet het ontwerp kennen waarop deze reactie is gebaseerd. Het opheffen van spitstreinen tussen Enkhuizen en Hoorn zou overigens een klassieker zijn in het kader van de cognitieve dissonantie die het NS-bedrijf ondanks alle veranderingen in de afgelopen decennia nog niet kwijt is: die tussen de theoretische plannen en getallen, en de harde werkelijkheid. Als de spitstreinen uit Hoorn gaan vertrekken, komt ongezien het materieel leeg uit Enkhuizen en het lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze weer beladen uit Enkhuizen komen - zo is dat destijds ook ontstaan. Hoe dat zit? In Hoorn is niet eens ruimte genoeg voor het overnachten van de startende 3300 en 4800 en in Enkhuizen is ruimte over naast het materieel van de startende 3900-en. Zo eenvoudig is het.

15-03-2020 18:38:37
Klaasje
Klaasje
Het gaat daarbij, pin me er niet op vast, om de extra ritten die er een paar jaar geleden bijgekomen waren om nog enigszins een knoop Hoorn in de benen te houden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2020 23:41:55
DDietzen
DDietzen
Quote
broek53 (zo 15 mrt 2020 14:13:00 www.somda.nl): [...] Als de spitstreinen uit Hoorn gaan vertrekken, komt ongezien het materieel leeg uit Enkhuizen en het lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze weer beladen uit Enkhuizen komen - zo is dat destijds ook ontstaan. Hoe dat zit? In Hoorn is niet eens ruimte genoeg voor het overnachten van de startende 3300 en 4800 en in Enkhuizen is ruimte over naast het materieel van de startende 3900-en. Zo eenvoudig is het.


Rit starten in Hn betekent niet automatisch dat het materieel uit Ekz dient te komen. Merk ook op dat men van plan is om "enkele" (dus niet alle!) 4500'ers in Hn te starten. Dit wijst in mijn ogen op een omloop Ekz - Asd - Hn - Asd. Binnen de huidige dienstregeling zou je dus bijv. krijgen:
4525 Ekz - Asd
4516 Asd - Hn * (evt LM)
4531 Hn - Asd
Dan zouden de eerste drie ritten (4525 4527 4529) in Ekz starten, en de overige (4531 4533) in Hn waarbij het materieel uit Asd komt.** Het grote logistieke voordeel is dat je dan maar 3 omlopen nodig hebt voor de gehele 4500, in plaats van de huidige (als ik het wel heb) 5 omlopen. Het 'kerntraject' van de 4500 is dan Hn - Asd, en de tak Ekz - Hn is enkel voor de 'inloop/uitloop' van materieel.

* Voorwaarde is wel dat de 4500 niet met zichzelf conflicteert (bijv. in de Hemtunnel) als deze in beide richtingen tegelijk gaat rijden.
** Als 4529 te vroeg is als laatste spitstoevoeger vanuit Ekz, kun je eventueel nog de 4525 schrappen ('t is immers de rustigste 4500-rit) en schuift het hele circus een halfuur op: 4527 4529 4531 starten in Ekz, 4533 (en 4535?) in Hn.

16-03-2020 00:45:36
broek53
broek53
Quote
Klaasje (zo 15 mrt 2020 18:38:37 www.somda.nl): Het gaat daarbij, pin me er niet op vast, om de extra ritten die er een paar jaar geleden bijgekomen waren om nog enigszins een knoop Hoorn in de benen te houden.
Dst klinkt logisch, als er een drgl gevonden id waarin de knoop Hoirn op dd 3900 hersteld is. Waarbij ik ovetigens opmerk dat een van die extra's 45w5 was, waarvan het materieel in voorgaandd jaren toch al lerg uit Ekz kwam....

16-03-2020 11:51:01
FourRoses
FourRoses
De knoop in Hn kan alleen worden hersteld als je de 4800 ca. een kwartier omklapt. Alleen kom je dan in Bv in conflict met een goederenpad.

16-03-2020 18:12:26
b2py
b2py
Dan kan het dus niet, toch?

16-03-2020 18:59:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Het genoemde goederenpad is niet moeders mooiste met treinen naar Zandvoort die uitgebogen zijn en in beide richtingen stops van een kwartier in Lisse dan wel Leiden. Ergo, een gunstige gelegenheid om wat te optimaliseren dan wel terug te draaien naar de oude situatie van 2015..

17-03-2020 07:13:32
anton_
anton_
Quote
FourRoses (ma 16 mrt 2020 11:51:01 www.somda.nl): De knoop in Hn kan alleen worden hersteld als je de 4800 ca. een kwartier omklapt. Alleen kom je dan in Bv in conflict met een goederenpad.
ALs ik het Locov document goed lees is dat de bedoeling, maar zoals broek53 al schreef, helaas kennen we niet het ontwerp, alleen de reactie.

17-03-2020 18:36:15
Wievank
Wievank
Voor het goederenpad is dus een oplossing gevonden. Daarmee kan er gedraaid worden met de 3400, 800 -->800 rijdt als SPR (Sprinter) voor NSR over traject Asd - Hlm -Utg - Amr -Hn">4800800 --> en 5400.

In het concept wordt op de 800 en 4500 aan de spitsranden gesneden:
- op de 4500 blijven 3 ritten van/naar Ekz rijden, en 2 ingekort van/tot Hn
- op de 800 blijven 2 ritten van/naar Hdr rijden, en 2 van/tot Sgn

22-03-2020 12:42:39
anton_
anton_
Quote
broek53 (zo 15 mrt 2020 14:13:00 www.somda.nl): Het is jammer dat we nu wel de reactie, maar niet het ontwerp kennen waarop deze reactie is gebaseerd.

misschien helpt dit om het ontwerp beter te begrijpen: www.schagencentraal.nl

24-03-2020 08:05:25
broek53
broek53
Het nieuws van een "IC Plus" op de route Alkmaar - Amsterdam is wel interessant, vind ik. Maar ook daar geldt dat we daarmee nog niet weten hoe de dienstregeling er dan concreet gaat uitzien en hoe dan de knoop Hoorn wordt hersteld. Als ik even heel erg mag speculeren, zou ik denken dat de 3900 niet meer naar Enkhuizen gaat, maar naar Alkmaar, omdat je voor zo'n IC Plus toch een extra treinserie nodig hebt (je kunt denkelijk niet de 800 of de 3000 stations als Cas en Hlo in de spits zomaar laten overslaan). In plaats van de 3900 zou dan tussen Asd en Ekz een treinserie kunnen rijden in de vroegere dienstregeling, met de keurige korte aansluitingen in Hoorn op de 4800.
Speculatie, maar volgens mij zou het kunnen.

24-03-2020 09:50:17
waalkade
waalkade
Kan me voorstellen dat NS dat lijntje Asd - Ekz dan in de markt zet.

24-03-2020 10:08:16
FourRoses
FourRoses
Om speculaties te voorkomen: het idee van de “IC-Plus” (die na Amr in één keer doorrijdt naar Ass) is van de baan. Hoewel reizigers boven Amr sneller in Ass zouden zijn, sla je wel Cas en Zd over. Ook zou de sprinterfrequentie bij Utg en Kma omlaag moeten naar 2x p/u en zouden de spitsdiensten naar Sgn/Hdr worden ingekort tot Amr. Het voordeel van de reistijdwinst weegt niet op tegen al deze genoemde nadelen. Het artikel waar naar wordt verwezen is gedateerd en dat is niet waar het Locov-advies over gaat.

Laatst bewerkt door FourRoses op 24-03-2020 10:11

24-03-2020 10:11:41
broek53
broek53
Zo te lezen weet jij dan we waar het advies over gaat, inhoudelijk. Is dat te delen?

24-03-2020 10:37:04
FourRoses
FourRoses
Inhoudelijk ben ik geenszins betrokken bij het ontwerp danwel het advies, maar er valt uit het advies en de reacties in dit topic wel enigszins op te maken wat het ontwerp behelst. Zoals hierboven aangegeven de 3400, 4800 en 5400 te draaien waardoor de knoop in Hn wordt hersteld. Wat dan weer als gevolg heeft dat wordt gesneden in een aantal laag bezette 4500’en. In het advies staat daarnaast eigenlijk hetzelfde aangegeven als ik hierboven benoemde:

“Wij hadden ook graag de zeven minuten reistijdwinst op het traject Den Helder-Amsterdam uit de herontwerp-variant gezien. Wij zijn echter met u tot de conclusie gekomen dat deze variant te grote nadelen kent, zoals minder Intercity’s op Zaandam en Castricum en minder Sprinters op Uitgeest en Krommenie richting Amsterdam.”

Daar valt uit op te maken dat dit niet in het ontwerp zit.

24-03-2020 14:18:10
anton_
anton_
Als ik het Locov document goed begrijp is dit de situatie:
-
NS heeft 2 varianten die ze beide aan het locov hebben laten zien. NS lijkt de voorkeur te hebben voor de variant zonder IC+. Daar is het Locov het mee eens. Het artikel uit www.schagencentraal.nl lijkt dan weer over de variant met IC+ te gaan.
-
Prorail had trouwens ook als eens een variant met IC+ laten zien - maar dan met 8 IC tussen Alkmaar en Zaandam
www.treinreiziger.nl

24-03-2020 14:25:29
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (di 24 mrt 2020 08:05:25 www.somda.nl): Als ik even heel erg mag speculeren, zou ik denken dat de 3900 niet meer naar Enkhuizen gaat, maar naar Alkmaar, omdat je voor zo'n IC Plus toch een extra treinserie nodig hebt.

Het staat me bij dat het integreren van Ekz-Asd in de A2 altijd al als een soort 'tijdelijke maatregel' bedoeld was zolang PHS nog niet op Asd-Amr uitgerold was

24-03-2020 17:03:19
broek53
broek53
Ja, dat was ook waarom ik dacht "nu is het zover". Maar terecht wordt erop gewezen dat die variant het niet gaat worden. Dan zou het dus idd moeten gaan on draaiingen van de 4800 en 5400 en blijft de eerder gestelde vraag actueel waardoor dat nu wel zou kunnen, gezien het conflict tussen goederenpaden en 4800 in met name de Velsertunnel. Zover ik weet, is een van die goederenpaden het pas dat aansluit op Utrecht - Amsterdam - Haarlem. Mij dunkt dat je daar aardige mee vast zit, maar mogelijk heeft men juist voor dat pad ook iets anders ontdekt.
Enfin: de tijd zal het leren, maar nieuwsgierig maakt het wel.

24-03-2020 23:22:11
waalkade
waalkade
Wellicht de kalktrein van/naar Flandersbach?
Mogelijk straks via Ledn Kfh en verder de BR.
Deze rijdt nu nog via Ut BR.
Er rijdt ook nog een kalktrein naar België via Ut Std.

25-03-2020 12:47:16
FourRoses
FourRoses
Het zal hoe dan ook een - voor het goederenvervoer negatieve - oplossing zijn waarbij men of via een andere route wordt geleid, of ergens aan de kant wordt gezet, of beide. Een andere oplossing kan ik mij zo niet bedenken.

25-03-2020 13:35:31
sjoerd
sjoerd
Ja, lastig als je aan de kant wordt gezet. Op reis in Duitsland viel me niet alleen op hoeveel inhaalsporen daar zijn, maar ook op hoeveel er een goederentrein aan de kant staat om de ICE door te laten. Tis ook maar wat we gewend zijn.
En voor de discussie daarover start: ja, het kan niet anders dan dat het goederenvervoer daar trager van wordt. Daarvoor is in Duitsland kennelijk een ander beleid.

24-06-2020 18:13:01
anton_
anton_
Quote
anton_ (14-03-2020 19:40:54): Locov heeft advies uitgebracht over de dienstregeling 2022 in Noord Holland https://locov.nl/binaries/Locov%202020-50163%20reactie%20keuze%20voorkeursvariant%20NS%20dienstregeling%202022_tcm118-438002.pdf

opnieuw documenten bij het locov (helaas alleen de reacties en niet het ontwerp):

link 1

https://locov.nl/binaries/Locov%202020-119773%20reactie%20NS%20drgl%202022%20Noord-Holland%20Noord_tcm118-453218.PDF

link 2

https://locov.nl/binaries/Locov-2020-119773.01%20Reactienota%20Optimalisatievariant%20NHN_tcm118-453219.pdf

link 3

https://locov.nl/binaries/Locov%202020-50163%20reactie%20keuze%20voorkeursvariant%20NS%20dienstregeling%202022_tcm118-438002.pdf

Lijkt erop dat in 2022 de volgende zaken worden ingevoerd:

1 - In 2022 gaan we i.h.k.v. PHS meer IC’s rijden tussen Arnhem -Utrecht-Schiphol -Rotterdam. { 2e link (pagina 5) }

2 - sprinter Hoorn-Schiphol wacht 6 keer per dag 10 minuten op Zaandam { 2e link (pagina 5) }

-

ook wordt er nog een doorkijkje naar 2023 gegeven: 3 - in 2023 gaat de airportsprinter rijden. { 2e link (pagina 5) }

-

-

Ook geeft de NS aan de de huidge plannen voor woningbouw in NH nadelen heeft voor de bezettingsgraad van de treinen in de toekomst:

- Hierbij willen wij wel de kanttekening maken dat in veel plannen vooral éénzijdig wordt ingezet op woningbouw en in (zeer) beperkte mate in het realiseren van werklocaties op de stations.In de Monitor OV-knooppunten 2018/2019 wordt dit beeld bevestigd, wat niet bijdraagt aan het versterken van de tegenspits en de bezettingsgraad van de treinen. { 2e link (pagina 4) }



Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2020 16:42, reden: links aangepast - omgezet naar hyperlink

24-06-2020 19:47:10
cuneo56
cuneo56

Dit was de bedoeling

Link1

Link 2

Link 3



Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-06-2020 19:52

24-06-2020 19:47:11
cuneo56
cuneo56

Foutje , sorry



Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-06-2020 19:49

30-06-2020 07:36:41
anton_
anton_

ook nieuw in 2022: het bezettingsconflict.

-

Het nieuwe zit hem in een betere conflictsignalering. Je hebt een conflict in de planning als meer dan één trein op hetzelfde stuk spoor zou kunnen komen. Het nieuwe uitgangspunt heet bezettingsconflict. Hiermee zie je op de seconde nauwkeurig en op sectieniveau (kleinste deel van het spoor) waar conflicten kunnen ontstaan.

Weet iemand wat dit in de praktijk betekent? Gaan de overkruistijden aangepast worden ?

https://www.prorail.nl/nieuws/strakker-plannen-vanaf-dienstregeling-2022



Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2020 16:14

30-06-2020 08:34:19
michaben
michaben

Zo te lezen in het artikel laat men de standaard plannormen vallen en gaat men dus altijd naar de werkelijke situatie kijken


30-06-2020 13:57:13
evangoor
evangoor
Quote
anton_ (30-06-2020 07:36:41):

ook nieuw in 2022: het bezettingsconflict.

-

Het nieuwe zit hem in een betere conflictsignalering. Je hebt een conflict in de planning als meer dan één trein op hetzelfde stuk spoor zou kunnen komen. Het nieuwe uitgangspunt heet bezettingsconflict. Hiermee zie je op de seconde nauwkeurig en op sectieniveau (kleinste deel van het spoor) waar conflicten kunnen ontstaan.

Weet iemand wat dit in de praktijk betekent? Gaan de overkruistijden aangepast worden ?

https://www.prorail.nl/nieuws/strakker-plannen-vanaf-dienstregeling-2022


Waarbij ik al gelijk weer helemaal in de war ben of er nu werkelijk sectie (het kleinste deel van het spoor) wordt bedoeld, of blok. Het bijbehorende filmpje suggereert namelijk blok. Dat is een verzameling secties, dus helemaal niet het kleinste deel van het spoor.



Laatst bewerkt door evangoor op 30-06-2020 13:57

30-06-2020 14:21:08
thom
thom

Waar jij dat filmpje dan, want volgens mij zie ik die niet in de genoemde link?


01-07-2020 08:25:55
hw1969
hw1969

https://youtu.be/Rqu-8u2-3Nk


01-07-2020 09:41:26
broek53
broek53

Het is jammer dat de termen sectie en blok worden gebruikt alsof dat hetzelfde is. Ik denk overigens dat het voor de emplacementen wel om secties moet gaan, anders schiet je er nauwelijks iets mee op. Voor de emplacementen is immers van belang wanneer een bepaalde wissel achter een trein vrij komt en omgestuurd kan worden voor een volgende beweging. Overigens werken allerlei simulatieprogramma's al zo, dus het lijkt mij relatief niet zo'n herejee om dat in de planningssystemen ook te doen. Sterker nog: zover ik weet, worden er al tamelijk wat "lokatie-specifieke normen" toegepast, alleen moeten die met ander systemen worden uitgerekend dan het planningsysteem. Correct me if I'm wrong.


01-07-2020 10:23:46
Klaasje
Klaasje

Dons werkt ook met bloktrappen op basis van echte secties. Donna nog niet geloof ik.

Edit: Ik zie dat in het artikel staat dat Donna dat binnenkort ook kan.



Laatst bewerkt door Klaasje op 01-07-2020 10:27

01-07-2020 14:05:58
anton_
anton_
Quote
hw1969 (01-07-2020 08:25:55):

https://youtu.be/Rqu-8u2-3Nk


zelfde link, maar nu als echte link: link



Laatst bewerkt door anton_ op 01-07-2020 14:07

01-07-2020 16:35:13
noof
noof

In het kader van ETMET/PHS een aantal wijzigingen in de pijplijn op de lijn Ah-Ut e.v. (maar uiteraard is nog niets zeker):

3100 stopt niet meer te Db

Nieuw: 3200, IC Ah-Ut-Shl-Rtd (en zal wat tussenstops hebben ongetwijfeld)

7300 wordt SPR Rhn - Bkl

7400 wordt SPR Vndc - Utg (spits)


01-07-2020 17:09:28
MetroRET
MetroRET

Waar valt dit te vinden (of is dit nog op de tekentafel) ?

De sprinters rijden toch al in deze manier met Rhn in de daluren bediend door de 7300.


01-07-2020 17:37:14
anton_
anton_
Quote
noof (01-07-2020 16:35:13):

In het kader van ETMET/PHS een aantal wijzigingen in de pijplijn op de lijn Ah-Ut e.v. (maar uiteraard is nog niets zeker):

3100 stopt niet meer te Db

Nieuw: 3200, IC Ah-Ut-Shl-Rtd (en zal wat tussenstops hebben ongetwijfeld)

7300 wordt SPR Rhn - Bkl

7400 wordt SPR Vndc - Utg (spits)


Gaat de nieuwe 3200 via Gv of de HSL ?


01-07-2020 21:44:26
noof
noof

E.e.a. ligt nog op de tekentafel. 3200 gaat via Gv.


01-07-2020 22:07:45
BusNL
BusNL

Gaat de 3200 tenkoste van een andere trein (2400 bijv.) of bovenop de huidige treinen tussen Shl - Ledn - Gv - Rtd?


01-07-2020 22:08:33
BusNL
BusNL

Mag weg, was dubbel bericht.



Laatst bewerkt door BusNL op 01-07-2020 22:09

01-07-2020 22:17:57
Daan!
Daan!

Deze trein komt er bovenop.


01-07-2020 22:47:05
Steen
Steen

Ik vraag me af als er zoveel treinen Ut - Sh - Ledn komen of dan de plannen om de 8800 4x per uur te laten rijden nog door zullen gaan.


01-07-2020 22:58:17
MetroRET
MetroRET
Quote
noof (01-07-2020 21:44:26):

E.e.a. ligt nog op de tekentafel. 3200 gaat via Gv.


Duidelijk, enig idee hoe de huidige knoop rondom Leiden dan zal worden vormgegeven en wordt Rtd-Ddr dan bijvoorbeeld een scheve 20-10 qua IC-verkeer ?


02-07-2020 09:24:34
Muizeneus
Muizeneus

Het hele verhaal heeft al eens gestaan in een ander topic, zie hieronder

betreft overigens het DSSA topic, zie ook de reacties daar met verduidelijkingen

Quote
Wievank (12-04-2020 16:49:06): Zullen we het voor 2023 rondom Shl en op de HSL houden op: - IC 700 Gn-Shl-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 1100 Gvc-HSL-Ehv (2x/u, ICNG) - IC 1600 Es-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 11600 Amfs-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 1800 Lw-Gn-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 2400 Lls-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 3100 Nm-Shl-Gvc (2x/u, VIRM) - IC 3200 Ah-Shl-Oude lijn-Rtst (2x/u, VIRM) - IC 3500 Vl-Shl-Oude lijn-Ddr (2x/u, VIRM) - SPR 3300 Hnk(o)-Hfd(o) (2x/u) - SPR 4300 Almo-Shl-Gvc (2x/u) - SPR 5700 Ut-Shl-Gvc (2x/u) - SPR Asd-Hfd(o) (SNG, 8x/u) - Eurostar 9100 Asd-Shl-HSL-London - Benelux 9200 Lls-Shl-HSL-Rtd-Brussel (1x/u, TRAXX+ICR) - Thalys 9300 Asd-Shl-HSL-Paris Aldus het plan voor de huidige crisis losbarstte. Naar verwachting gaat dat namelijk tot langdurige vraaguitval zorgen en dus ook effect hebben op de plannen voor de komende jaren


Laatst bewerkt door Muizeneus op 02-07-2020 10:33

02-07-2020 10:10:25
michaben
michaben

Alleen is dit het onderwerp voor dienstregeling 2022, dat is dus nog zonder ICNG (dat stroomt tijdens deze dienstregeling in, maar de dienstregeling blijft gebaseerd op ICR met 160km/u).


02-07-2020 11:18:26
MetroRET
MetroRET
Quote
Muizeneus (02-07-2020 09:24:34):

Het hele verhaal heeft al eens gestaan in een ander topic, zie hieronder

betreft overigens het DSSA topic, zie ook de reacties daar met verduidelijkingen

Quote
Wievank (12-04-2020 16:49:06): Zullen we het voor 2023 rondom Shl en op de HSL houden op: - IC 700 Gn-Shl-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 1100 Gvc-HSL-Ehv (2x/u, ICNG) - IC 1600 Es-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 11600 Amfs-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 1800 Lw-Gn-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 2400 Lls-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 3100 Nm-Shl-Gvc (2x/u, VIRM) - IC 3200 Ah-Shl-Oude lijn-Rtst (2x/u, VIRM) - IC 3500 Vl-Shl-Oude lijn-Ddr (2x/u, VIRM) - SPR 3300 Hnk(o)-Hfd(o) (2x/u) - SPR 4300 Almo-Shl-Gvc (2x/u) - SPR 5700 Ut-Shl-Gvc (2x/u) - SPR Asd-Hfd(o) (SNG, 8x/u) - Eurostar 9100 Asd-Shl-HSL-London - Benelux 9200 Lls-Shl-HSL-Rtd-Brussel (1x/u, TRAXX+ICR) - Thalys 9300 Asd-Shl-HSL-Paris Aldus het plan voor de huidige crisis losbarstte. Naar verwachting gaat dat namelijk tot langdurige vraaguitval zorgen en dus ook effect hebben op de plannen voor de komende jaren

Dat is inderdaad pas de versie van 2023, maar heb in geen enkele tekeningen voorbij zien komen dat zowel de (1)1600 en de 2400 naar de HSL verkassen.

Tevens wordt het punt rondom Leiden niet beantwoord (hoe sluit de 10-minutendienst Shl-Gv-Rtd/Gvc aan op de Asd-Hlm-Gvc/Rtd wat een kwartierdienst blijft ?)


02-07-2020 12:39:18
Muizeneus
Muizeneus

Dat laatste is toch precies hetzelfde als wat nu de situatie op Ut is, tussen de kwartierdiensten Ut-Ah en Ut-Shl enerzijds en de tienminutendiensten Ut-Ht en Ut-Asd anderzijds? Oftewel een combinatie van aansluitingen en aanfluitingen (of zullen we ze 'robuuste overstappen noemen'?)angel


02-07-2020 12:54:59
MetroRET
MetroRET

Klopt, alleen in Leiden heb je nog te maken met overkruisingsbewegingen aan de noordzijde voor verbindingen Rtd-Hlm en Gvc-Shl.