Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Dienstregeling 2022, wat is waar?

Zaterdag 14 mrt 2020 - 19:40:54
anton_
anton_
Locov heeft advies uitgebracht over de dienstregeling 2022 in Noord Holland

locov.nl

Zondag 15 mrt 2020 - 08:58:32
FourRoses
FourRoses
Het is volgens mij niet de bedoeling een aantal spitsintercity’s op Hoorn te laten starten/eindigen, maar deze er helemaal uit te halen.

Zondag 15 mrt 2020 - 14:13:00
broek53
broek53
Het is jammer dat we nu wel de reactie, maar niet het ontwerp kennen waarop deze reactie is gebaseerd. Het opheffen van spitstreinen tussen Enkhuizen en Hoorn zou overigens een klassieker zijn in het kader van de cognitieve dissonantie die het NS-bedrijf ondanks alle veranderingen in de afgelopen decennia nog niet kwijt is: die tussen de theoretische plannen en getallen, en de harde werkelijkheid. Als de spitstreinen uit Hoorn gaan vertrekken, komt ongezien het materieel leeg uit Enkhuizen en het lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze weer beladen uit Enkhuizen komen - zo is dat destijds ook ontstaan. Hoe dat zit? In Hoorn is niet eens ruimte genoeg voor het overnachten van de startende 3300 en 4800 en in Enkhuizen is ruimte over naast het materieel van de startende 3900-en. Zo eenvoudig is het.

Zondag 15 mrt 2020 - 18:38:37
Klaasje
Klaasje
Het gaat daarbij, pin me er niet op vast, om de extra ritten die er een paar jaar geleden bijgekomen waren om nog enigszins een knoop Hoorn in de benen te houden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zondag 15 mrt 2020 - 23:41:55
DDietzen
DDietzen
broek53 (zo 15 mrt 2020 14:13:00 www.somda.nl): [...] Als de spitstreinen uit Hoorn gaan vertrekken, komt ongezien het materieel leeg uit Enkhuizen en het lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze weer beladen uit Enkhuizen komen - zo is dat destijds ook ontstaan. Hoe dat zit? In Hoorn is niet eens ruimte genoeg voor het overnachten van de startende 3300 en 4800 en in Enkhuizen is ruimte over naast het materieel van de startende 3900-en. Zo eenvoudig is het.
Rit starten in Hn betekent niet automatisch dat het materieel uit Ekz dient te komen. Merk ook op dat men van plan is om "enkele" (dus niet alle!) 4500'ers in Hn te starten. Dit wijst in mijn ogen op een omloop Ekz - Asd - Hn - Asd. Binnen de huidige dienstregeling zou je dus bijv. krijgen:
4525 Ekz - Asd
4516 Asd - Hn * (evt LM)
4531 Hn - Asd
Dan zouden de eerste drie ritten (4525 4527 4529) in Ekz starten, en de overige (4531 4533) in Hn waarbij het materieel uit Asd komt.** Het grote logistieke voordeel is dat je dan maar 3 omlopen nodig hebt voor de gehele 4500, in plaats van de huidige (als ik het wel heb) 5 omlopen. Het 'kerntraject' van de 4500 is dan Hn - Asd, en de tak Ekz - Hn is enkel voor de 'inloop/uitloop' van materieel.

* Voorwaarde is wel dat de 4500 niet met zichzelf conflicteert (bijv. in de Hemtunnel) als deze in beide richtingen tegelijk gaat rijden.
** Als 4529 te vroeg is als laatste spitstoevoeger vanuit Ekz, kun je eventueel nog de 4525 schrappen ('t is immers de rustigste 4500-rit) en schuift het hele circus een halfuur op: 4527 4529 4531 starten in Ekz, 4533 (en 4535?) in Hn.

Maandag 16 mrt 2020 - 00:45:36
broek53
broek53
Klaasje (zo 15 mrt 2020 18:38:37 www.somda.nl): Het gaat daarbij, pin me er niet op vast, om de extra ritten die er een paar jaar geleden bijgekomen waren om nog enigszins een knoop Hoorn in de benen te houden.
Dst klinkt logisch, als er een drgl gevonden id waarin de knoop Hoirn op dd 3900 hersteld is. Waarbij ik ovetigens opmerk dat een van die extra's 45w5 was, waarvan het materieel in voorgaandd jaren toch al lerg uit Ekz kwam....

Maandag 16 mrt 2020 - 11:51:01
FourRoses
FourRoses
De knoop in Hn kan alleen worden hersteld als je de 4800 ca. een kwartier omklapt. Alleen kom je dan in Bv in conflict met een goederenpad.

Maandag 16 mrt 2020 - 18:12:26
b2py
b2py
Dan kan het dus niet, toch?

Maandag 16 mrt 2020 - 18:59:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Het genoemde goederenpad is niet moeders mooiste met treinen naar Zandvoort die uitgebogen zijn en in beide richtingen stops van een kwartier in Lisse dan wel Leiden. Ergo, een gunstige gelegenheid om wat te optimaliseren dan wel terug te draaien naar de oude situatie van 2015..

Dinsdag 17 mrt 2020 - 07:13:32
anton_
anton_
FourRoses (ma 16 mrt 2020 11:51:01 www.somda.nl): De knoop in Hn kan alleen worden hersteld als je de 4800 ca. een kwartier omklapt. Alleen kom je dan in Bv in conflict met een goederenpad.
ALs ik het Locov document goed lees is dat de bedoeling, maar zoals broek53 al schreef, helaas kennen we niet het ontwerp, alleen de reactie.

Dinsdag 17 mrt 2020 - 18:36:15
Wievank
Wievank
Voor het goederenpad is dus een oplossing gevonden. Daarmee kan er gedraaid worden met de 3400, 4800 en 5400.

In het concept wordt op de 800 en 4500 aan de spitsranden gesneden:
- op de 4500 blijven 3 ritten van/naar Ekz rijden, en 2 ingekort van/tot Hn
- op de 800 blijven 2 ritten van/naar Hdr rijden, en 2 van/tot Sgn

Zondag 22 mrt 2020 - 12:42:39
anton_
anton_
broek53 (zo 15 mrt 2020 14:13:00 www.somda.nl): Het is jammer dat we nu wel de reactie, maar niet het ontwerp kennen waarop deze reactie is gebaseerd.
misschien helpt dit om het ontwerp beter te begrijpen: www.schagencentraal.nl

Dinsdag 24 mrt 2020 - 08:05:25
broek53
broek53
Het nieuws van een "IC Plus" op de route Alkmaar - Amsterdam is wel interessant, vind ik. Maar ook daar geldt dat we daarmee nog niet weten hoe de dienstregeling er dan concreet gaat uitzien en hoe dan de knoop Hoorn wordt hersteld. Als ik even heel erg mag speculeren, zou ik denken dat de 3900 niet meer naar Enkhuizen gaat, maar naar Alkmaar, omdat je voor zo'n IC Plus toch een extra treinserie nodig hebt (je kunt denkelijk niet de 800 of de 3000 stations als Cas en Hlo in de spits zomaar laten overslaan). In plaats van de 3900 zou dan tussen Asd en Ekz een treinserie kunnen rijden in de vroegere dienstregeling, met de keurige korte aansluitingen in Hoorn op de 4800.
Speculatie, maar volgens mij zou het kunnen.

Dinsdag 24 mrt 2020 - 09:50:17
waalkade
waalkade
Kan me voorstellen dat NS dat lijntje Asd - Ekz dan in de markt zet.

Dinsdag 24 mrt 2020 - 10:08:16
FourRoses
FourRoses
Om speculaties te voorkomen: het idee van de “IC-Plus” (die na Amr in één keer doorrijdt naar Ass) is van de baan. Hoewel reizigers boven Amr sneller in Ass zouden zijn, sla je wel Cas en Zd over. Ook zou de sprinterfrequentie bij Utg en Kma omlaag moeten naar 2x p/u en zouden de spitsdiensten naar Sgn/Hdr worden ingekort tot Amr. Het voordeel van de reistijdwinst weegt niet op tegen al deze genoemde nadelen. Het artikel waar naar wordt verwezen is gedateerd en dat is niet waar het Locov-advies over gaat.

Laatst bewerkt door FourRoses op Dinsdag 24 mrt 2020 om 10:11:43

Dinsdag 24 mrt 2020 - 10:11:41
broek53
broek53
Zo te lezen weet jij dan we waar het advies over gaat, inhoudelijk. Is dat te delen?

Dinsdag 24 mrt 2020 - 10:37:04
FourRoses
FourRoses
Inhoudelijk ben ik geenszins betrokken bij het ontwerp danwel het advies, maar er valt uit het advies en de reacties in dit topic wel enigszins op te maken wat het ontwerp behelst. Zoals hierboven aangegeven de 3400, 4800 en 5400 te draaien waardoor de knoop in Hn wordt hersteld. Wat dan weer als gevolg heeft dat wordt gesneden in een aantal laag bezette 4500’en. In het advies staat daarnaast eigenlijk hetzelfde aangegeven als ik hierboven benoemde:

“Wij hadden ook graag de zeven minuten reistijdwinst op het traject Den Helder-Amsterdam uit de herontwerp-variant gezien. Wij zijn echter met u tot de conclusie gekomen dat deze variant te grote nadelen kent, zoals minder Intercity’s op Zaandam en Castricum en minder Sprinters op Uitgeest en Krommenie richting Amsterdam.”

Daar valt uit op te maken dat dit niet in het ontwerp zit.

Dinsdag 24 mrt 2020 - 14:18:10
anton_
anton_
Als ik het Locov document goed begrijp is dit de situatie:
-
NS heeft 2 varianten die ze beide aan het locov hebben laten zien. NS lijkt de voorkeur te hebben voor de variant zonder IC+. Daar is het Locov het mee eens. Het artikel uit www.schagencentraal.nl lijkt dan weer over de variant met IC+ te gaan.
-
Prorail had trouwens ook als eens een variant met IC+ laten zien - maar dan met 8 IC tussen Alkmaar en Zaandam
www.treinreiziger.nl

Dinsdag 24 mrt 2020 - 14:25:29
daniel81
daniel81
broek53 (di 24 mrt 2020 08:05:25 www.somda.nl): Als ik even heel erg mag speculeren, zou ik denken dat de 3900 niet meer naar Enkhuizen gaat, maar naar Alkmaar, omdat je voor zo'n IC Plus toch een extra treinserie nodig hebt.
Het staat me bij dat het integreren van Ekz-Asd in de A2 altijd al als een soort 'tijdelijke maatregel' bedoeld was zolang PHS nog niet op Asd-Amr uitgerold was

Dinsdag 24 mrt 2020 - 17:03:19
broek53
broek53
Ja, dat was ook waarom ik dacht "nu is het zover". Maar terecht wordt erop gewezen dat die variant het niet gaat worden. Dan zou het dus idd moeten gaan on draaiingen van de 4800 en 5400 en blijft de eerder gestelde vraag actueel waardoor dat nu wel zou kunnen, gezien het conflict tussen goederenpaden en 4800 in met name de Velsertunnel. Zover ik weet, is een van die goederenpaden het pas dat aansluit op Utrecht - Amsterdam - Haarlem. Mij dunkt dat je daar aardige mee vast zit, maar mogelijk heeft men juist voor dat pad ook iets anders ontdekt.
Enfin: de tijd zal het leren, maar nieuwsgierig maakt het wel.

Dinsdag 24 mrt 2020 - 23:22:11
waalkade
waalkade
Wellicht de kalktrein van/naar Flandersbach?
Mogelijk straks via Ledn Kfh en verder de BR.
Deze rijdt nu nog via Ut BR.
Er rijdt ook nog een kalktrein naar België via Ut Std.

Woensdag 25 mrt 2020 - 12:47:16
FourRoses
FourRoses
Het zal hoe dan ook een - voor het goederenvervoer negatieve - oplossing zijn waarbij men of via een andere route wordt geleid, of ergens aan de kant wordt gezet, of beide. Een andere oplossing kan ik mij zo niet bedenken.

Woensdag 25 mrt 2020 - 13:35:31
sjoerd
sjoerd
Ja, lastig als je aan de kant wordt gezet. Op reis in Duitsland viel me niet alleen op hoeveel inhaalsporen daar zijn, maar ook op hoeveel er een goederentrein aan de kant staat om de ICE door te laten. Tis ook maar wat we gewend zijn.
En voor de discussie daarover start: ja, het kan niet anders dan dat het goederenvervoer daar trager van wordt. Daarvoor is in Duitsland kennelijk een ander beleid.