Dienstregeling 2022, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
29-01-2021 11:09:32
mdeen
mdeen
Quote
derdeklas (29-01-2021 10:26:59):

Wat het verhogen van het aantal treinen per uur betreft zou er volgens ProRail toch een keer een grens bereikt zijn voor wat er mogelijk is onder 1,5 kV. Het advies destijds was dan ook om deze te verhogen naar 3 kV, hetgeen makkelijker te realiseren zou zijn dan 25 kV en sneller terugverdiend. Maar hoe staat het eigenlijk met deze plannen? Daar hebben we tot nu toe weinig meer van vernomen.


"Plannen" is een groot woord. Het wordt wel eens genoemd als een richting die een oplossing kan bieden, maar veel verder gaat het niet.

Prorail zegt er nu niet meer over dan

3kV

ProRail is voorstander van een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet op te schroeven van 1500 naar 3000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen hogere snelheden mogelijk worden gehaald tot wel 200 kilometer per uur.

https://www.prorail.nl/nieuws/tekort-aan-stroom-op-het-spoor

Ik weet niet wie de leiding hierin moet nemen. Is dat Prorail? Is dat het ministerie? Als ik de dienst uitmaakte bij Prorail had ik 10 jaar geleden al gezegd dat je er rekening mee moet houden bij nieuw materieel dat het voor 3 kV geschikt moet zijn omdat we over x jaar dat invoeren. En dan gewoon een ombouwplan gemaakt. Je hebt vast genoeg knappe koppen in dienst die daar iets mee kunnen.


29-01-2021 11:19:13
michaben
michaben
Quote
sigma (29-01-2021 10:51:49):

@Steen: als je nou gewoon de bijgevoegde adviesaanvraag leest, dan staan daar de antwoorden.

De 8800 gaat met Sprintermaterieel rijden en rijdt na Utrecht door als Sprinter richting Gdm.


Niet alle antwoorden staan erin overigens. Er wordt gesproken over een Sprintercity Ledn - Ut - Ht (8800/6000 combinatie) en een sprinter Ledn - Ut - Htnc (8900/6500 combinatie). Roept echter wel de vraag op wat er buiten de spits zal gebeuren als de 8900 en 6500 niet rijden. Als de 6000 geïntegreerd is in de intercity Ledn - Ut zouden Vtn, Utt en Utlr terugvallen tot een halfuurdienst.


29-01-2021 11:31:41
Steen
Steen
Quote
michaben (29-01-2021 11:19:13):
Quote
sigma (29-01-2021 10:51:49):

@Steen: als je nou gewoon de bijgevoegde adviesaanvraag leest, dan staan daar de antwoorden.

De 8800 gaat met Sprintermaterieel rijden en rijdt na Utrecht door als Sprinter richting Gdm.


Niet alle antwoorden staan erin overigens. Er wordt gesproken over een Sprintercity Ledn - Ut - Ht (8800/6000 combinatie) en een sprinter Ledn - Ut - Htnc (8900/6500 combinatie). Roept echter wel de vraag op wat er buiten de spits zal gebeuren als de 8900 en 6500 niet rijden. Als de 6000 geïntegreerd is in de intercity Ledn - Ut zouden Vtn, Utt en Utlr terugvallen tot een halfuurdienst.


Ook qua vertrektijden wordt het interessant vanaf Woerden, omdat de 6900 geen stop van 6 minuten meer heeft zou je dan een verdeling over het uur om 22/29/52/59 vertrekken, wat een erg scheve dienstregeling tot gevolg heeft. Misschien dat er indirect nu 6 sprinters gaan rijden tussen Woerden en Utrecht? dan zou je met de 8900 een mooie verdeling krijgen van 10/22/29/40/52/59


29-01-2021 11:42:35
sigma
sigma

Overdag gaat er een losse pendel Wd - Ut rijden, die in Ut en Wd op zichzelf keert.



29-01-2021 11:45:27
martijn
martijn
Quote
Steen (29-01-2021 10:34:24):

In de avond- en ochtendspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch.

Ik ben wel benieuwd naar deze wijziging. Dat de IC door zal rijden als sprinter naar 's-Hertogenbosch lijkt mij wel vreemd. Lijkt mij logischer als de bedoelen dat de Sprinter Leiden - Woerden aan de bestaande lijn Woerden - 's-Hertogenbosch wordt gekoppeld. Anders moet de 8800 ook permanent met sprinter materieel gaan rijden. Bovendien wordt er ook niks gezegd over dat er meer treinen gaan rijden tussen utrecht en 's-Hertogenbosch, dus dat zou betekenen dat de 6000 of de 6900 maar tot Utrecht gaat rijden. Of de 6500 die wordt doorgetrokken?


Met als kanttekening dat NS vanaf komende week al (pernament) SNG in de 8800 inzet.


29-01-2021 12:37:48
DDZ7504
DDZ7504

Daarbij volgt dan wel de logische vraag; wordt de 6000 dan ook SNG zodra die doorkoppeling gemaakt is? Of is de kans groter dat het eind dit jaar juist weer SLT in de 8800 wordt?




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

29-01-2021 13:11:33
MasterE
MasterE
Quote
martijn (29-01-2021 11:45:27):
Quote
Steen (29-01-2021 10:34:24):

In de avond- en ochtendspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch.

Ik ben wel benieuwd naar deze wijziging. Dat de IC door zal rijden als sprinter naar 's-Hertogenbosch lijkt mij wel vreemd. Lijkt mij logischer als de bedoelen dat de Sprinter Leiden - Woerden aan de bestaande lijn Woerden - 's-Hertogenbosch wordt gekoppeld. Anders moet de 8800 ook permanent met sprinter materieel gaan rijden. Bovendien wordt er ook niks gezegd over dat er meer treinen gaan rijden tussen utrecht en 's-Hertogenbosch, dus dat zou betekenen dat de 6000 of de 6900 maar tot Utrecht gaat rijden. Of de 6500 die wordt doorgetrokken?


Met als kanttekening dat NS vanaf komende week al (pernament) SNG in de 8800 inzet.


Alleen is dat het gevolg van het niet inzetbaar zijn van DDZ.




Mcn Asd

29-01-2021 13:41:36
martijn
martijn

Klopt, maar voordat DDZ weer ingezet wordt, is het vast alweer 2022 wink


29-01-2021 14:25:12
broek53
broek53

Terzijde: die plannen met de 8800 zijn ten diepste de reden dat er ter vervanging van DDZ ook nu al SNG ingezet wordt (en niet iets anders intercity-achtigs).



Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2021 14:26

29-01-2021 15:57:29
mdeen
mdeen

Die extra tienminutentrein Rotterdam - Schiphol, wordt die misschien gekoppeld aan een trein naar Arnhem? Dat scheelt in Schiphol weer ruimte lijkt me, en het kan handig zijn voor reizigers van Gv en Ldn naar Asdz en Asdb.

En blijven de andere twee dan nog altijd een doorgaande 2400 en een 2200/700 met overstap in Leiden en hoe wordt dat ingepast in de verdere dienstregeling richting Zwolle?


29-01-2021 16:00:25
gvttreinen
gvttreinen

Er komt één IC treinserie bij tussen Rtd - Ledn - Shl - Asdz - Ut en Ah.


29-01-2021 16:14:26
michaben
michaben

In een presensatie over de nieuwe bedientijden van de spoorbrug van Dordrecht werden een tijdje terug de volgende tijden genoemd:

IC Rtd -> Ddr :11/21/41/51
SPR Rtd -> ddr: :06/17/26/35/47/56

De 2200 gaat nu om :21/51 en lijkt dus gelijk te blijven, de 2400 schuift 5 minuten op. De nieuwe IC zal in het gat van 20 minuten gaan en zal dan een aankomst van rond :28/:58 te Rotterdam hebben en zal dan rond :01/:31 leeg naar Rotterdam Stadion gaan om te keren (anders zou deze een kering van 4 minuten op zichzelf krijgen wat niet echt robuust is).



Laatst bewerkt door michaben op 29-01-2021 16:15

29-01-2021 17:09:19
anton_
anton_

ik lees ook wat over extra sprinters "van Amsterdam Sloterdijk tot en met Amsterdam Holendrecht". gaan deze dan op spoor AN3 en/of UN3 keren ? Of rijden ze door naar Breukelen ( als LM ? )


29-01-2021 17:14:16
cuneo56
cuneo56

Het antwoord staat precies een regel verder !

Oftwel ze rijden door net zoals dat doordeweeks gebeurd


29-01-2021 17:32:03
anton_
anton_
Quote
cuneo56 (29-01-2021 17:14:16):

Het antwoord staat precies een regel verder !

Oftwel ze rijden door net zoals dat doordeweeks gebeurd


als dat zo is is dat wel wat vreemd omschreven. Waarom dan Holendrecht noemen als dat geen eindstation is ? ( Dan kunnen ze ook de extra sprinters in Barendrecht wel noemen cheeky )


29-01-2021 18:28:11
JothamvW
JothamvW

Ze noemen de stations binnen Amsterdam


29-01-2021 19:18:05
yappa
yappa

Bovendien is Holendrecht voor het LOCOV wellicht iets interessanter dan andere stations, vanwege het ziekenhuis dat ernaast ligt. Wellicht dat NS daar de nadruk op wil leggen?


30-01-2021 09:27:55
anton_
anton_

lees ik het nu goed dat er meer dan 10 keer zoveel reizigers in de Sprinter Zwolle - Groningen (9000) zitten als in de Sprinter Zwolle/Meppel - Leeuwarden ? ( 800 ).


30-01-2021 09:43:47
Oldskool
Oldskool

Ja, dat heb je goed gelezen. Geldt ook voor de ic's. Die zijn vanuit Gn ook drukker dan vanuit Lw.


30-01-2021 09:44:34
geert
geert
Quote
michaben (29-01-2021 16:14:26):

In een presensatie over de nieuwe bedientijden van de spoorbrug van Dordrecht werden een tijdje terug de volgende tijden genoemd:

IC Rtd -> Ddr :11/21/41/51
SPR Rtd -> ddr: :06/17/26/35/47/56

De 2200 gaat nu om :21/51 en lijkt dus gelijk te blijven, de 2400 schuift 5 minuten op. De nieuwe IC zal in het gat van 20 minuten gaan en zal dan een aankomst van rond :28/:58 te Rotterdam hebben en zal dan rond :01/:31 leeg naar Rotterdam Stadion gaan om te keren (anders zou deze een kering van 4 minuten op zichzelf krijgen wat niet echt robuust is).


En daarmee wordt de aansluiting van de IC's Ut-Rtd richting Ddr nog beroerder dan deze de afgelopen jaren al was.....


30-01-2021 09:46:59
michaben
michaben
Quote
anton_ (30-01-2021 09:27:55):

lees ik het nu goed dat er meer dan 10 keer zoveel reizigers in de Sprinter Zwolle - Groningen (9000) zitten als in de Sprinter Zwolle/Meppel - Leeuwarden ? ( 800 ).


Nee, dat lees je fout. Sprinter Lw gaat over reizigers in één richting, sprinter Gn over reizigers in beide richtingen want deze wordt zowel richting Gn als Zl sneller.



Laatst bewerkt door michaben op 30-01-2021 09:47

30-01-2021 10:23:43
martijn
martijn

Denk dat het verschil nog wel groter is. Ik mag voor familiebezoek regelmatig met de 9000, maar het aantal reizigers is daar echt altijd op één hand te tellen (ook voor coronatijd). Uiteraard zal het doordeweeks in de ochtend richting Lw en en de middag andersom iets drukker zijn.

Ik ga er vanuit dat het doortrekken naar Zl de boel wel weer enigzins stimuleert. Maar die waardeloze aansluitingen hebben wel flink wat reizigers gekost in de regio (of die stappen sindsdien in Heerenveen of Steenwijk in/uit).

De 8100 is altijd wel goed bezet, o.a. door de grotere plaatsen waar deze stopt en de betere aansluitingen.


30-01-2021 12:39:38
abcde
abcde

De Sprinter Leeuwarden - Meppel wordt doorgetrokken naar Zwolle, en de IC Zwolle - Leeuwarden wordt met een minuut versneld.

Wordt de versnelling van de IC behaald door Meppel over te slaan ? Blijft deze IC nu nog in Meppel stoppen ?


30-01-2021 18:58:32
martijn
martijn

Volgens mij was de bedoeling dat de IC-stop weer geschrapt wordt zodra de sprinters doorrijden. De versnelde dienstregeling in het noorden gaat overigens misschien al in september in! bron


20-03-2021 12:30:28
AlbertP
AlbertP

Sinds deze week staat het advies van het Locov online: locov.nl

Ik heb nog niet alles gelezen, maar het grootste deel van het commentaar (en een aantal negatieve adviezen) lijkt over de wijzigingen in Noord-Holland te gaan.



Laatst bewerkt door AlbertP op 20-03-2021 12:30

21-03-2021 00:09:14
Frontier
Frontier
Quote
AlbertP (20-03-2021 12:30:28):

Sinds deze week staat het advies van het Locov online: locov.nl

Ik heb nog niet alles gelezen, maar het grootste deel van het commentaar (en een aantal negatieve adviezen) lijkt over de wijzigingen in Noord-Holland te gaan.


Twee kwalijke zaken vallen onmiddellijk op:

- nog immer geen extra rechtstreekse treinen tussen Asd en Zvt, terwijl die vraag er ieder zomerseizoen weer volop is.

- "Om de trein voor internationale reizigers een aantrekkelijkere keuze te laten zijn dan het vliegtuig, zien wij graag elk uur een ICE vanuit Nederland naar Duitsland." Zulk een streven is natuurlijk fraai, maar als je dan elders het volgende leest:

"Wat is het afhandelscenario rond station Driebergen-Zeist bij vertraging van de ICE uit Duitsland? Wij adviseren u bij een kleine vertraging de sprinter richting Uitgeest voor te laten gaan. Zo zorgt u ervoor dat reizigers hun aansluitingen op Utrecht Centraal kunnen halen en de intercity Nijmegen – Den Helder (treinserie 3000) niet wordt gehinderd door deze sprinter." Dan kun je nog zo pleiten voor een hogere frequentie, maar als je vervolgens tegelijkertijd dergelijke bekrompen flauwekul gaat voorstellen word het natuurlijk nimmer wat met de internationale verbindingen.


21-03-2021 00:28:09
DDZ7504
DDZ7504

Als je een goede, frequente, internationale verbinding wilt hebben, zul je meer moeten investeren in de infra. Toch ergens op een station een extra spoor waar de sprinter kan wachten. Wellicht bij Maarsbergen als het transferium o.i.d. daar komt?




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

21-03-2021 00:44:13
AlbertP
AlbertP

Het advies over de veelbesproken wijzigingen van Arnhem-Schiphol en Utrecht-Leiden is overigens positief (met de kanttekening dat de busvervoerder te Klp geconsulteerd moet worden, niet onredelijk gezien de busvervoerders om het huidige stoppatroon van de 3000 en 3100 hadden gevraagd voor dat in 2007 werd ingevoerd.)

Verder bij de 4800 wat gedoe over de 'terugvaloptie' mochten de voorgestelde wijzigingen voor het goederenverkeer niet door Prorail geaccepteerd worden; of dat de huidige dienstregeling is of een geknipte 4800.



Laatst bewerkt door AlbertP op 21-03-2021 00:44

21-03-2021 10:04:42
b2py
b2py

Als je die paginalange reacties leest vraag je je af of er überhaupt interne kwaliteitscontroles zijn voordat zo'n document de deur uit gaat. Je mag toch verwachten dat NS al die zaken zelf ook wel op zou vallen.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-03-2021 14:38:24
phantom
phantom

Het lijkt er op dat je op beide zaken nee kan zeggen.

Geen of blijkbaar slechte controle,en het valt dus blijkbaar ook al niet meer op.

Daarmee zou je de conclusie kunnen trekken dat het dusdanig vaak gebeurt dat het niet eens meer opvallend is,en dat lijkt me redelijk zorgwekkend.


10-05-2021 10:16:39
AlbertP
AlbertP

Het besluit over dienstregeling 2022 staat nu online.

Een groot deel van het advies over Noord-Holland is overgenomen, verder kon niet alles overgenomen worden (vooral in het internationale verkeer.)

Over de aansluiting tussen trein en bus in Klp:

U vraagt aandacht voor de aansluitingen tussen bus en trein op station Veenendaal – De Klomp. De afgelopen jaren heeft NS de decentrale overheden en regionale vervoerders actief betrokken bij de uitwerking van de dienstregeling. Al vroegtijdig in het ontwikkelproces hebben wij dilemma’s voorgelegd om uiteindelijk – gegeven de keuzes die gemaakt moeten worden als gevolg van infrastructurele beperkingen – de best mogelijke uitwerking te kunnen kiezen. NS en de regionale vervoerder blijven hierover goed in gesprek.



Laatst bewerkt door AlbertP op 10-05-2021 10:17, reden: link werkend gemaakt