Werkzaamheden Ut-Db-Ed/Rhn 22 februari - 1 maart
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
21-02-2020 14:03:35
sigma
sigma
Komende week vinden werkzaamheden plaats rond Db. De treindienst is aangepast:
- 3000 opgeheven Ut-Klp. Tussen Klp en Nm rijdt 703000 in hetzelfde pad. Te Ut komt de 3000 aan op 15 en gaat via OZ naar 7 om weer te vertrekken.
- 3100 opgeheven Ut-Nm. Te Ut komt de 3100 aan op spoor 18 en vertrekt deze weer vanaf spoor 5. Weet iemand waar deze trein keert ten zuiden van Ut?
- 7400 opgeheven Ut-Rhn, keert in Ut op spoor 14. Had er geen pendeldienst Rhn - Mrn kunnen blijven rijden?
- 7300 integraal opgeheven. Waarom had de 7300 niet Ut-Bkl kunnen blijven rijden?
 

21-02-2020 14:07:22
MetroRET
MetroRET
3100 is doorgekoppeld aan de 3900. De 703900 keert ook via OZ.

De 7400 kan niet keren op Mrn (ook niet op Mrng).
 

21-02-2020 14:09:46
DingeZ
DingeZ
De 3000 is opgeheven Ut-Ed. Moet ook wel, want op Klp kun je niet keren.  

21-02-2020 14:32:49
gvttreinen
gvttreinen
Doorrijden Mrg of desnoods Har en op vrije baan keren....oei, nu zeg ik iets stoms  


21-02-2020 14:36:31
michaben
michaben
De 4000 en 7400 wisselen ook in één richting van pad tussen Utg en Bkl, de 4000 krijgt hierdoor meerdere lange stops omdat het pad tussen Wd en Rtd niet verschuift. Iets waar de NS geen melding van op de website heeft staan, blijkbaar gaat men er zoals gewoonlijk weer van uit dat mensen de reisplanner controleren of hun trein spontaan een kwartier verschoven is.

Met deze werkzaamheden worden ook de spoornummers te Db omgewisseld zo te zien, waar nu spoor 2 richting Ut is, is dat vanaf 2 maart spoor 1.
 

21-02-2020 14:38:20
gvttreinen
gvttreinen
Quote
gvttreinen (vr 21 feb 2020 14:32:49 https://www.somda.nl/forum/23200/p721766/): Doorrijden Mrg of desnoods Har en op vrije baan keren....oei, nu zeg ik iets stoms
Buitendeinststelling is van Ut tot Rhn/Ed...tja...dan kan het niet.
 

21-02-2020 14:40:34
BR232
BR232
Quote
gvttreinen (vr 21 feb 2020 14:32:49 https://www.somda.nl/forum/23200/p721766/): Doorrijden Mrg of desnoods Har en op vrije baan keren....oei, nu zeg ik iets stoms
Laten we dat niet proberen keren op de vrije baan %08% En emplacement Mrg is ingericht als werkplek t.b.v. Db.
 

21-02-2020 15:29:00
cuneo56
cuneo56
Quote
sigma (vr 21 feb 2020 14:03:35 https://www.somda.nl/forum/23200/p721760/): Komende week vinden werkzaamheden plaats rond Db. De treindienst is aangepast:

- 7400 opgeheven Ut-Rhn, keert in Ut op spoor 14. Had er geen pendeldienst Rhn - Mrn kunnen blijven rijden?
- 7300 integraal opgeheven. Waarom had de 7300 niet Ut-Bkl kunnen blijven rijden?

Bedankt voor de Tip.%02%
Want dat er in de brede spits minder treinen vanaf m'n opstappunt en ook nog eens op andere tijden vertrekken , tsja daar wordt in het info A4-tje met geen woord over gerept.
Gelukkig rijdt 's avonds de 7300 wel gewoon Ut-Bkl. v.v.
 

21-02-2020 15:36:40
anton_
anton_
Quote
sigma (vr 21 feb 2020 14:03:35 https://www.somda.nl/forum/23200/p721760/): Komende week vinden werkzaamheden plaats rond Db. De treindienst is aangepast:
- 3000 opgeheven Ut-Klp. Tussen Klp en Nm rijdt 703000 in hetzelfde pad. Te Ut komt de 3000 aan op 15 en gaat via OZ naar 7 om weer te vertrekken.
- 3100 opgeheven Ut-Nm. Te Ut komt de 3100 aan op spoor 18 en vertrekt deze weer vanaf spoor 5. Weet iemand waar deze trein keert ten zuiden van Ut?
- 7400 opgeheven Ut-Rhn, keert in Ut op spoor 14. Had er geen pendeldienst Rhn - Mrn kunnen blijven rijden?
- 7300 integraal opgeheven. Waarom had de 7300 niet Ut-Bkl kunnen blijven rijden?
ICE rijdt andere route (niet langs Ah)
 

21-02-2020 15:42:50
michaben
michaben
ICE rijdt gewoon via Ah, neemt alleen een andere route (Ut - Gdm - Betuweroute - Est - Ah).  

21-02-2020 15:49:09
broek53
broek53
De omvang van het buitendienststellingsgebied is - zo te zien - gebaseerd op het werk dat er aan de beveiliging moet gebeuren. Daar vallen in ieder geval de vrije banen aan weerzijden onder, dus alles tussen Utza en Maarn Goederen. In Maarn kun je niet organiek keren omdat het aan de vrije baan ligt, en veel moeite om dat alsnog voor elkaar te krijgen, zou ik inderdaad niet doen omdat Mrn ongeschikt is voor massaal busvervoer.  

21-02-2020 16:41:33
gvttreinen
gvttreinen
Tja, Klp is beter vanaf de snelweg te bereiken dan Ed.  

21-02-2020 16:44:13
anton_
anton_
Quote
michaben (vr 21 feb 2020 15:42:50 https://www.somda.nl/forum/23200/p721777/): ICE rijdt gewoon via Ah, neemt alleen een andere route (Ut - Gdm - Betuweroute - Est - Ah).

Ik zie het - eerste weekend via Mönchengladbach Hbf, daarna via Betuweroute
 

21-02-2020 17:22:56
mat64Hidde
mat64Hidde
https://twitter.com/gemVeenendaal/status/1230401714517348353
Tijdens deze buitendienststelling wordt ook de spoorwegovergang bij station Vndc gesloten van 24 to 28 februari ivm een nieuwe waterleiding.
Daarnaast gaat er ook iets gebeuren bij station Vndw als ik de vele omleidingsborden mag geloven.
 

21-02-2020 21:04:08
daniel81
daniel81
Yep, maar dat heeft zo te zien niet direct met het spoor zelf van doen:
https://melvin.ndw.nu/public;branding=ge/external-situation;id=256615
 

25-02-2020 08:33:41
Dead_Devil
Dead_Devil
Klopt het trouwens dat driebergen-zeist na de verbouwing een keerspoor heeft? Ik hoorde gisteren een mcn er overpraten. Nu mijn vraag welke “toekomstige” serie gaat hier gebruik van maken? Ik dacht eerst ‘misschien de 7500 als die doorgetrokken wordt maar het keerspoor ligt aan de oost zijde...  

25-02-2020 08:40:33
b2py
b2py
De vijfde en zesde sprinter Ut - Db als PHS op Ut - Ah wordt ingevoerd.  

25-02-2020 11:26:30
gvttreinen
gvttreinen
Keerspoor 805 (zo`n 200 meter) komt idd aan de oostzijde.  

25-02-2020 12:25:49
yappa
yappa
Toch bijzonder dat dat nodig wordt gevonden als je ziet dat de 7300 nou niet bepaald op maximale lengte wordt gereden (SGM-II is geen uitzondering). Die lijkt met de huidige frequentie nog wel wat ruimte te hebben voor reizigersgroei.  

25-02-2020 12:27:58
mambo
mambo
Quote
gvttreinen (di 25 feb 2020 11:26:30 https://www.somda.nl/forum/23200/p722021/): Keerspoor 805 (zo`n 200 meter) komt idd aan de oostzijde.

Keerspoor is spoor 804 geworden, 805 (en 806 for that matter) zijn de vrijebaansporen tussen Db en Dbo
 

25-02-2020 12:31:14
gvttreinen
gvttreinen
Euh, je heb gelijk, ik las op VT-OBE en niet op To Build OBE!  

25-02-2020 13:25:31
IJsbergsla
IJsbergsla
200 meter, ergo indien er een stremming bij Maarn is kunnen Sprinters op lengte en Intercity's geen gebruik van dat kopspoor maken? Saneren en te korte sporen aanleggen; met ProRail blijven we toekomstbestendig..

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 25-02-2020 13:25
 

25-02-2020 13:31:41
geert
geert
Sprinters kunnen er prima keren, langer dan 100 meter is een zeldzaamheid. Daarnaast kun je keren aan de perrons. In Db komen er zelfs meer wissels t.o.v. de oude situatie dus saneren gaat hier niet op!  

25-02-2020 13:33:32
thom
thom
Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?  

25-02-2020 13:34:14
koekje
koekje
Op 200 meter kun je bijna SLT-12 kwijt, maar eens zien hoe of dat in de praktijk past.

En aangezien het een emplacement is blijft keren langs het perron ook mogelijk. Te lange treinen hoeven dus niet persé naar het keerspoor bij een stremming te Maarn.
 

25-02-2020 13:37:02
koekje
koekje
Quote
thom (di 25 feb 2020 13:33:32 https://www.somda.nl/forum/23200/p722033/): Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?


https://imgur.com/a/M5fqXBX
 

25-02-2020 14:00:39
thom
thom
Dankjewel  

25-02-2020 14:26:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
geert (di 25 feb 2020 13:31:41 https://www.somda.nl/forum/23200/p722031/): Sprinters kunnen er prima keren, langer dan 100 meter is een zeldzaamheid. Daarnaast kun je keren aan de perrons. In Db komen er zelfs meer wissels t.o.v. de oude situatie dus saneren gaat hier niet op!
Hoe dient een Intercity dan te keren naar het nevenspoor in dezelfde richting? Er liggen allicht meer wissels, echter is het aantal mogelijkheden ten opzichte van de oude situatie er niet op vooruit gegaan.
 

25-02-2020 14:40:45
dennistd
dennistd
Quote
koekje (di 25 feb 2020 13:37:02 https://www.somda.nl/forum/23200/p722035/):
Quote
thom (di 25 feb 2020 13:33:32 https://www.somda.nl/forum/23200/p722033/): Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?


https://imgur.com/a/M5fqXBX
Dat is wel ongeveer het minimale wat je nodig hebt om alle sporen te kunnen bereiken... Komt er ook nog een overloop aan de westzijde van het station?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-02-2020 14:45:06
bacr
bacr
Quote
dennistd (di 25 feb 2020 14:40:45 https://www.somda.nl/forum/23200/p722043/):
Quote
koekje (di 25 feb 2020 13:37:02 https://www.somda.nl/forum/23200/p722035/):
Quote
thom (di 25 feb 2020 13:33:32 https://www.somda.nl/forum/23200/p722033/): Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?


https://imgur.com/a/M5fqXBX
Dat is wel ongeveer het minimale wat je nodig hebt om alle sporen te kunnen bereiken... Komt er ook nog een overloop aan de westzijde van het station?

Onder het motto 'het beste wissel is geen wissel' zal dat er vast niet inzitten. Eerste wissels pas thv Utl denk ik?

Laatst bewerkt door bacr op 25-02-2020 14:49
 

25-02-2020 14:46:20
treinfan
treinfan
Quote
geert (di 25 feb 2020 13:31:41 https://www.somda.nl/forum/23200/p722031/): Sprinters kunnen er prima keren, langer dan 100 meter is een zeldzaamheid. Daarnaast kun je keren aan de perrons. In Db komen er zelfs meer wissels t.o.v. de oude situatie dus saneren gaat hier niet op!
Zelfs op Driebergen komen nu sprinters met SLT10 over de hele dag verspreid planmatig langs. Een keerspoor van slechts 220 meter bouwen naast een perron van 340 meter klinkt alsof er voor beide geheel losstaande specificaties zijn opgesteld. 120 meter rechtdoorgaand spoor om het kopspoor ook 340m te maken zou niet te duur mogen zijn; er is genoeg ruimte tot de eerstvolgende overweg.
 

25-02-2020 14:48:02
Marco
Marco
Quote
koekje (di 25 feb 2020 13:34:14 https://www.somda.nl/forum/23200/p722034/): Op 200 meter kun je bijna SLT-12 kwijt, maar eens zien hoe of dat in de praktijk past.

En aangezien het een emplacement is blijft keren langs het perron ook mogelijk. Te lange treinen hoeven dus niet persé naar het keerspoor bij een stremming te Maarn.

Volgens het gelinkte plaatje zit er 222 meter tussen het sein en het juk, dat is dan toch genoeg voor SLT-12? Ik weet alleen niet hoeveel meters er zijn voor een zichtlijn.
 

25-02-2020 15:02:52
gvttreinen
gvttreinen
Dwergsein = 15 meter zicht vandaar dat ik als nuttige Spoorlengte ongeveer 200 meter aanhoud.
2 x SLT6 moet net lukken (201 meter)
210 meter nuttige spoorlengte staat in RVTO.

Achter het juk moet een doorschietlengte van 80 (!) meter worden gerealiseerd (eis fabrikant juk), wil je het spoor langer maken dan moet je rekening houden met de doorschiet lengte.

Aan de westzijde GEEN wisseloverloop, eerste mogelijkheid is Ut!
 

25-02-2020 15:45:53
yappa
yappa
Dan is de conclusie: dat keerspoor is alleen bestemd voor geplande keringen en niet voor de bijsturing (van IC's). Bij versperringen tussen Ede-Wageningen en Driebergen blijven dus alleen Sprinters rijden tussen Db en Ut.

En dat is op zich ook wel weer logisch, want 6 IC's per uur en 6 Sprinters per uur is toch wat veel om op 2 perronsporen en één uithaalspoor te keren.

Laatst bewerkt door yappa op 25-02-2020 15:48
 

25-02-2020 17:10:07
DDietzen
DDietzen
En daarnaast, wat heeft het straks voor nut om IC's in Db te keren? Tegen die tijd vlammen alle IC's toch non-stop Ut-Ed (als de PHS-planning mij goed bijstaat) dus bij verstoringen kan je ze dan net zo goed keren in Utrecht. Binnenkomen op 15, keren op Utoz en dan op 7 weer terug richting het Amsterdamse.

De 6 Sprinters per uur richting Db kunnen tussen de IC's door blijven halteren op 15: dat past precies met 3 minuten halteertijd voor de IC's, 1 minuut voor de SPR's, en 3 minuten opvolging tussen vertrek trein 1 en aankomst trein 2. IC's uit Ehv komen op spoor 5 zodat spoor 7 vrij is voor de IC's vanaf Utoz.

ICE en goederentreinen kunnen richting Gdm over 18/19, komend uit Gdm over 5/7 voor zo min mogelijk kruisende bewegingen. Enige lastige klantje zijn dan de cargo's van/naar Amf, daar weet ik zo gauw geen inpassing voor. Hoeveel zijn dat er eigenlijk per dag?
 

25-02-2020 19:01:56
IJsbergsla
IJsbergsla
U overschat schromelijk de capaciteit tot keren te Utrecht OZ. Aanschouw maar eens hoe dat in de huidige dienstregeling gaat. Bovendien, met elke tien minuten een intercity vanuit Eindhoven dient het een zeer snelle goederentrein te zijn die te Geldermalsen vanuit stilstand invoegt en tot tenminste Maarssen van hetzelfde spoor gebruik zal maken.  

25-02-2020 19:14:53
DDietzen
DDietzen
Tussen Htnc en Htn kan toch ook een goederentrein 'aan de kant worden genomen' op de sprintersporen? Met minimale schade voor de sprinterdienst, als ik het goed zie. Of overschat ik die optie ook schromelijk?  

25-02-2020 19:45:03
gvttreinen
gvttreinen
Gebeurd wel eens met goederentreinen buiten BUP ingelegd.  

25-02-2020 23:04:39
rolandrail
rolandrail
Quote
mambo (di 25 feb 2020 12:27:58 https://www.somda.nl/forum/23200/p722025/):
Quote
gvttreinen (di 25 feb 2020 11:26:30 https://www.somda.nl/forum/23200/p722021/): Keerspoor 805 (zo`n 200 meter) komt idd aan de oostzijde.

Keerspoor is spoor 804 geworden, 805 (en 806 for that matter) zijn de vrijebaansporen tussen Db en Dbo
Wordt het keerspoor gelijk voorzien van verlichting en uit/instapbordessen? Toen ik daar een jaar of twee wat over vroeg tijdens een TWO werd ik zeer glazig aangekeken dus ik ga er van uit dat het niet verlichte looppad te laag ligt en er geen uit/instapbordessen komen waardoor spoor 804 de eerst komende paar jaar alleen benut kan worden met solostellen of met 2 mcn'n

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-02-2020 23:05


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

25-02-2020 23:35:46
Oldskool
Oldskool
Je gaat gewoon met een collega mcn op pad, @Rolandrail %08% Keertijd van een minuutje of 3-4

Laatst bewerkt door Oldskool op 25-02-2020 23:36
 

26-02-2020 07:10:16
mambo
mambo
Quote
rolandrail (di 25 feb 2020 23:04:39 https://www.somda.nl/forum/23200/p722070/):
Quote
mambo (di 25 feb 2020 12:27:58 https://www.somda.nl/forum/23200/p722025/):
Quote
gvttreinen (di 25 feb 2020 11:26:30 https://www.somda.nl/forum/23200/p722021/): Keerspoor 805 (zo`n 200 meter) komt idd aan de oostzijde.

Keerspoor is spoor 804 geworden, 805 (en 806 for that matter) zijn de vrijebaansporen tussen Db en Dbo
Wordt het keerspoor gelijk voorzien van verlichting en uit/instapbordessen? Toen ik daar een jaar of twee wat over vroeg tijdens een TWO werd ik zeer glazig aangekeken dus ik ga er van uit dat het niet verlichte looppad te laag ligt en er geen uit/instapbordessen komen waardoor spoor 804 de eerst komende paar jaar alleen benut kan worden met solostellen of met 2 mcn'n

Ik zou 't je niet met zekerheid durven zeggen, zie er zo 123 niets over vermeld staan.
 

26-02-2020 08:08:09
gvttreinen
gvttreinen
Volgens RVTO tussen sporen 804 en 805 een schouwpad en hekwerk ter afscherming, misschien in uitvoering iets luxer.  

26-02-2020 08:18:53
seinhuis
seinhuis
ProRail heeft een webcam opgehangen. Volg de werkzaamheden live op YouTube https://youtu.be/CW3OYeC26Ew  

26-02-2020 10:56:32
pjkleton
pjkleton
Er hing al sinds 2018 een camera aan de voetgangers brug ,die keek ri Oost.
Afgelopen Zondag is die brug weggehaald,en de camera is verhuisd naar het toekomstige Stationsplein.
Peter
 

26-02-2020 11:54:01
Henk1619
Henk1619
Quote
DDietzen (di 25 feb 2020 19:14:53 https://www.somda.nl/forum/23200/p722064/): Tussen Htnc en Htn kan toch ook een goederentrein 'aan de kant worden genomen' op de sprintersporen? Met minimale schade voor de sprinterdienst, als ik het goed zie. Of overschat ik die optie ook schromelijk?


En maximale schade voor de goederendienst. Maar dat lijkt nooit een bezwaar bij die onrealistische verzinsels waar je ons hier maar mee blijft lastig vallen.
 

26-02-2020 12:02:45
Henk1619
Henk1619
Quote
sigma (vr 21 feb 2020 14:03:35 https://www.somda.nl/forum/23200/p721760/):
- 7300 integraal opgeheven. Waarom had de 7300 niet Ut-Bkl kunnen blijven rijden?


Ut is bedoelt als doorstroomstation en daar ga je dus niet lopen keren met een trein uit Rhn als je de filosofie volgt dus dan rijdt je door naar Bkl. Als de trein die dus noodgedwongen Ut-Bkl rijdt er niet is dan zou het wel wat raar zijn om dat laatste stukje ineens wel te gaan rijden.
 

26-02-2020 12:24:35
gvttreinen
gvttreinen
Keren kan ook op 102/103 (speciaal er voor bedoeld) en Utvr zelfs zoals ik gisteren zag.  

26-02-2020 18:05:13
AlbertP
AlbertP
Quote
gvttreinen (vr 21 feb 2020 14:32:49 https://www.somda.nl/forum/23200/p721766/): Doorrijden Mrg of desnoods Har en op vrije baan keren....oei, nu zeg ik iets stoms


Om hier een definitief antwoord op te geven: Mrg wordt op dit moment gebruikt om perronwanden op de werktrein te laden die ze in Db gaat afleveren. Ik zag de werktrein rangeren aan de oostkant van Mrg toen ik er net met het TVV langskwam, dus daar valt niet kop te maken.
 

26-02-2020 18:48:46
DDietzen
DDietzen
Quote
Henk1619 (wo 26 feb 2020 11:54:01 https://www.somda.nl/forum/23200/p722093/):
Quote
DDietzen (di 25 feb 2020 19:14:53 https://www.somda.nl/forum/23200/p722064/): Tussen Htnc en Htn kan toch ook een goederentrein 'aan de kant worden genomen' op de sprintersporen? Met minimale schade voor de sprinterdienst, als ik het goed zie. Of overschat ik die optie ook schromelijk?


En maximale schade voor de goederendienst. Maar dat lijkt nooit een bezwaar bij die onrealistische verzinsels waar je ons hier maar mee blijft lastig vallen.


Wat zijn we weer gezellig! %02%
 

27-02-2020 00:19:33
wwijker
wwijker
Quote
AlbertP (wo 26 feb 2020 18:05:13 https://www.somda.nl/forum/23200/p722138/):
Quote
gvttreinen (vr 21 feb 2020 14:32:49 https://www.somda.nl/forum/23200/p721766/): Doorrijden Mrg of desnoods Har en op vrije baan keren....oei, nu zeg ik iets stoms


Om hier een definitief antwoord op te geven: Mrg wordt op dit moment gebruikt om perronwanden op de werktrein te laden die ze in Db gaat afleveren. Ik zag de werktrein rangeren aan de oostkant van Mrg toen ik er net met het TVV langskwam, dus daar valt niet kop te maken.
Ook op station Maarn is men bezig met perrons.
Volgens mij is daar ook een deel van het materiaal voor dat op Mrg staat.
 

27-02-2020 13:40:24
waalkade
waalkade
Zou goed kunnen, toen ik afgelopen vrijdag langs Maarsbergen kwam lag er een enorme hoeveelheid perron delen.
Op Db aangekomen zag ik dat het middenperron al zo goed als klaar was.
Daarbij, het tijdelijke perron aan de Driebergen zijde bestond uit nieuwe perrondelen.
En die zijn straks "over".
 

27-02-2020 13:42:10
pjkleton
pjkleton
Die zijn kort geleden allemaal weggebracht per vrachtwagen naar elders.
Peter
 

27-02-2020 17:40:33
htm1218
htm1218
Henk1619 Ik vind dit een vreemd argument. Ut-Bkl rijd je niet noodgedwongen maar ook daar wonen reizigers! En reizigers hebben recht op vervoer volgens de dienstregeling. Dit behoudens calamiteiten, maar daar kun je geplande werkzaamheden niet toe rekenen. Als Prorail het nodig vindt om doorstroomstations te realiseren, zorg dan dat zo nodig ook halve corridors kunnen worden gereden. Lukt dat niet dan is dat een van de manco’s van DSSU. En een probleem, dat gezien de frequentie van voorkomen, zo spoedig mogelijk moet worden aangepakt.

Laatst bewerkt door htm1218 op 27-02-2020 17:42
 

27-02-2020 20:57:40
JoostM
JoostM
Quote
htm1218 (do 27 feb 2020 17:40:33 https://www.somda.nl/forum/23200/p722210/): Ut-Bkl rijd je niet noodgedwongen maar ook daar wonen reizigers! En reizigers hebben recht op vervoer volgens de dienstregeling. Dit behoudens calamiteiten, maar daar kun je geplande werkzaamheden niet toe rekenen.


Zo klinkt t wel heel dramatisch.

Het recht is volgens de wet personenvervoer, artikel 34:

"Voor zolang reizigers ernstig in hun belang worden geschaad als gevolg van de afwijking van de dienstregeling door werkzaamheden op de in de dienstregeling voorziene trajecten of door bijzondere omstandigheden, draagt de concessiehouder zorg voor vervangend vervoer voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is"

Tussen Ut en Bkl wordt er nog gewoon een halfuursdienst gereden.

De kwartiersdienst tussen Ut en Bkl geldt in een normale dienstregeling ook alleen maar in de ochtend- en avondspits, overdag rijdt deze ook maar twee keer per uur.

Het enige wat hier dus is gebeurd is het schrappen van de extra spitstreinen, ook nog eens tijdens de schoolvakanties. Klinkt als alleszins redelijk geregeld.

De trein uit Bkl gaat na Zuilen via de overloopwissel naar spoor 214 en keert 'gewoon' langs het perron.
 


27-02-2020 23:22:57
htm1218
htm1218
Dank voor de informatie. Mijn reactie is ingegeven door het frequent slachtofferen van de 7300 en 7400 (ervaring als reiziger/inwoner Mas, reisinfo NS en berichten Somda).
Heel normale, bij de normale bedrijfsvoering horende situaties (bijvoorbeeld bladval bij Mbg en een stremming op de IC-corridor) leiden nogal eens tot het schrappen van de 7300 en/of 7400 of beide.
Als niet-deskundige maar wel betrokken reiziger vraag ik me af waarom men bij het DSSU-ontwerp geen rekening heeft gehouden met deze omstandigheden. Waren al die verguisde extra wissels wel zo overbodig?
Een eigen keermogelijkheid voor IC’s, los van de sprinters en een mogelijkheid de sprinterdienst te onderbreken lijkt me wel het minste wat men had moeten realiseren. Zeker omdat in de toekomst de treindienst alleen maar intensiever wordt
 

27-02-2020 23:36:38
cuneo56
cuneo56
Wat mij het meest verwonderd is dat er ten westen van Utrecht met de 7400 geschoven is. Het waarom wil mij niet duidelijk worden.
Normaal zou je de 7400 in Utrecht op spoor 14 kunnen keren van.54 tot .07. ( resp 24 op 37) . Deze week is het .00 op.07 ( resp .30 op 37)

De 7300 zou theoretisch kunnen keren van .10 op.20 ( resp .40 op .50)

Kwaad denkend zou je kunnen zeggen dat die 7400 is aan gepast om toch de 7300 te rijden ( ca 3 minuten later dan normaal richting Ut.)maar daar later vanaf gezien is en het verder maar zo gelaten heeft, maar dat is puur mijn eigen gekleurde mening woonachtig aan dat traject
 

29-02-2020 11:25:10
seinhuis
seinhuis
Quote
koekje (di 25 feb 2020 13:37:02 https://www.somda.nl/forum/23200/p722035/):
Quote
thom (di 25 feb 2020 13:33:32 https://www.somda.nl/forum/23200/p722033/): Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?


https://imgur.com/a/M5fqXBX



Net ten oosten van de tekening komen overloopwissels. Deze plek krijgt de naam Driebergen Overloop (Dbo)
 

29-02-2020 12:23:37
Oldskool
Oldskool
Die komen er niet, die liggen er al %08%  

29-02-2020 14:30:28
pjkleton
pjkleton
Tussen de perrons en overweg Het Haagje ?
Peter

Bij het bericht van 16:30( ongeveer) zie ik dat ze een heel eind voorbij de door mij bedoelde overweg liggen.
Maar het kopspoor is hier nog niet aangelegd.
Bedankt voor de info.

Laatst bewerkt door pjkleton op 29-02-2020 18:34
 

29-02-2020 16:23:53
cuneo56
cuneo56
Liggen ten oosten van de overweg in de Arnhemse Bovenweg.
Hoe en of die lokaal een bijnaam heeft zou ik zo niet weten.
 

29-02-2020 16:31:56
Korte_Naam
Korte_Naam
Vanaf de A12 zijn de overloopwissels te herkennen aan de andere bovenleidingsmasten (thanks hieronder). Op Google Maps zijn de wissels ook te zien: https://www.google.nl/maps/@52.0655519,5.2804306,199m/data=!3m1!1e3

Laatst bewerkt door Korte_Naam op 29-02-2020 16:47
 

29-02-2020 22:24:55
thom
thom
Het Haagje is een doodlopend zijstraatje van de Arnhemse Bovenweg net voor de overweg, maar niemand die de overweg bij die naam noemt, de overweg bevind zich fysiek ook alleen in de Arnhemse Bovenweg dus aanleiding is er niet toe.

Laatst bewerkt door thom op 29-02-2020 22:25
 

01-03-2020 03:39:01
dennistd
dennistd
Quote
seinhuis (za 29 feb 2020 11:25:10 https://www.somda.nl/forum/23200/p722328/):
Quote
koekje (di 25 feb 2020 13:37:02 https://www.somda.nl/forum/23200/p722035/):
Quote
thom (di 25 feb 2020 13:33:32 https://www.somda.nl/forum/23200/p722033/): Iemand die toevallig dit kan visualiseren voor mensen die geen toegang tot dat soort documenten hebben?


https://imgur.com/a/M5fqXBX



Net ten oosten van de tekening komen overloopwissels. Deze plek krijgt de naam Driebergen Overloop (Dbo)
Maar daar heb je dus niks aan als er ten oosten van Db iets aan de hand is. Zou je ten westen van Db overloopwissels hebben liggen dan kun je in elk geval op Shl/Asd-Ut-Db blijven rijden.
 

08-03-2020 15:57:04
cuneo56
cuneo56
Vandaag even het vernieuwde Driebergen bekeken.
Ziet er goed uit ( mocht iemand belangstelling hebben; er zijn nog (winkel)ruimtes te huur)
En voor de Machinisten onder ons : er is een verlicht looppad met hekje naast het kopspoor.
Wat me echter zeer negatief opvalt is dat de blauwe bakborden op losse palen staan .
Met name voor de richting Utrecht staan de 4 en 6 hinderlijk in de weg voor de reizigers
Snap niet dat die dingen niet b.v aan de kap konden danwel rechts van het spoor laag in de ballast tussen perron- en doorgaand spoor.
Lijkt me voor de Machinisten ook handiger door betere zichtbaarheid
 

08-03-2020 17:49:29
BR232
BR232
Geef het door aan Prorail.  

08-03-2020 23:51:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Een reiziger die een voorstel aan ProRail doet zal tot mijn spijt nagenoeg nimmer serieus genomen worden.

Laatst bewerkt door moderator op 09-03-2020 07:19
 

09-03-2020 00:16:48
cuneo56
cuneo56
Ik weet uit ervaring dat Prorail een stuk serieuzer omgaat met reacties aan hun dan NSR.
Die laatste betitel ik tegenwoordig enkel nog als "kluitje in het riet"

Ik vindt het meer jammer dat medewerkers die zoiets plannen , niet door de ogen van een reiziger durven / mogen kijken .
 

09-03-2020 08:08:26
treinfan
treinfan
Dat hangt geheel af van de reactie die je naar prorail dan wel NS stuurt.  

09-03-2020 09:37:50
BR232
BR232
Quote
cuneo56 (zo 08 mrt 2020 15:57:04 https://www.somda.nl/forum/23200/p722674/): Vandaag even het vernieuwde Driebergen bekeken.
Ziet er goed uit ( mocht iemand belangstelling hebben; er zijn nog (winkel)ruimtes te huur)
En voor de Machinisten onder ons : er is een verlicht looppad met hekje naast het kopspoor.
Wat me echter zeer negatief opvalt is dat de blauwe bakborden op losse palen staan .
Met name voor de richting Utrecht staan de 4 en 6 hinderlijk in de weg voor de reizigers
Snap niet dat die dingen niet b.v aan de kap konden danwel rechts van het spoor laag in de ballast tussen perron- en doorgaand spoor.
Lijkt me voor de Machinisten ook handiger door betere zichtbaarheid
ProRail wil graag precies wat en voor wie het hinderlijk is. Dan kan ik dat via Twitter aan ProRail doorspelen.
 

09-03-2020 10:02:10
broek53
broek53
Het klinkt alsof de treinlengteborden conform de voorschriften geplaatst zijn. Voor deze borden is een jaar of twee geleden het plaatsen met gezond verstand gewalst onder een rigide voorschrift, dat enkele plaatsingsmogelijkheden geeft, waarbij de hoogste in rangorde is: plaatsing aan de perronzijde op bij voorkeur 2,4 m en maximaal 5 m vanaf de rand van het perron(…)
Is dat ongeveer wat er aan de hand is?
 

09-03-2020 10:22:06
BR232
BR232
Afstanden weet ik echt niet. Maar ze staan aan beide zijden op stevige palen geplaatst ongeveer in de midden van het perron. De machinisten kunnen ze volgens mij duidelijk lezen. Dit soort situaties heb ik wel op meerdere stations gezien. Zelf net langs gereden en zie er niks hinderlijk aan.  

09-03-2020 16:47:27
cuneo56
cuneo56
Ben vanmiddag weer even gaan kijken en een paar plaatjes gemaakt:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?099,9153183,9153183#msg-9153183
De paal straat precies 8 stoeptegels van de perron rand en dus binnen de norm van 2, 40m.
Dus het zal wel zo horen, maar zo'n dunne grijze paal juist op een druk punt, het blijf in mijn ogen een "paal des aanstoots"
 

09-03-2020 16:54:28
thom
thom
8 Stoeptegels van 30 cm, maakt bij mij precies 2,40m en dan komt de perronrand er dus nog bij.

Laatst bewerkt door thom op 09-03-2020 16:56
 

09-03-2020 17:11:25
cuneo56
cuneo56
Het zijn 7,5 stoeptegels +_perronwand , die ik gemakshalve voor een halve tegel tel.  

09-03-2020 17:57:36
gvttreinen
gvttreinen
Ik zou ze aan de kap hangen maar die is historisch dus of het verboden is danwel ongewenst (TBP en vertreklicht hangt er wel aan)  

09-03-2020 19:27:25
martijn
martijn
Gelukkig is ProRail 50km verderop net gaan experimenteren met minder obstakels op het perron...: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-test-slimme-lichtmast-op-station-hardinxveld-giessendam  

09-03-2020 19:49:40
sjoerd
sjoerd
Heerlijk. Hiervan geniet ik altijd heel erg. De linkerhand weet niet wat de rechter doet...%02%  

09-03-2020 19:59:21
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (ma 09 mrt 2020 17:57:36 https://www.somda.nl/forum/23200/p722749/): Ik zou ze aan de kap hangen maar die is historisch dus of het verboden is danwel ongewenst (TBP en vertreklicht hangt er wel aan)
Tuurlijk, en als het zelf denken niet was gesmoord in voorschriften, zou dat ook gebeurd zijn, zeker weten. Maar losse paaltjes met afstanden tot op de decimeter staan nu eenmaal hoger in de lijst...
 

09-03-2020 21:07:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (ma 09 mrt 2020 10:02:10 https://www.somda.nl/forum/23200/p722712/): Het klinkt alsof de treinlengteborden conform de voorschriften geplaatst zijn. Voor deze borden is een jaar of twee geleden het plaatsen met gezond verstand gewalst onder een rigide voorschrift,
Van gezond verstand was al langer geen sprake meer. Kijk maar eens op de sporen 8 t/m 12 van Utrecht Centraal waar iemand de briljante ingeving heeft gehad alleen bakborden te plaatsen voor treinen die van Utoz af komen, terwijl zo ongeveer 99% van de treinen vanaf de andere kant binnenkomt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-03-2020 22:24:39
rolandrail
rolandrail
Wellicht moet je toch nog eens aan de wandel op de betreffende perrons of beeld ik me de bakkenborden in telkens bij aankomst op die sporen vanuit de noordzijde? %08%


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

10-03-2020 18:38:03
michaben
michaben
Nepnieuws inderdaad, zelfs op video's van cabineritten uit 2017 en 2018 zie ik die borden gewoon hangen.  

10-03-2020 20:02:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Er is toch echt geen enkel bakbord voor van de noordzijde komende treinen aanwezig tussen de noordelijke punt van het perron en de zuidelijke trappen vanuit de stationshal.
Terwijl vanaf OZ er wel borden op logische plekken hangen om treinen te laten stoppen op de plek waar ook reizigers staan te wachten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2020 21:15:56
michaben
michaben
Het bordbord "4" op spoor 11 hangt zo te zien zo'n 20 meter voorbij de zuidelijkste trap, direct achter de kiosk. Had gezien de posities van de andere trappen misschien beter 20 meter eerder kunnen hangen, maar een bakbord dat 20 meter verder hangt dan logisch is heel iets anders dan "er hangt niets"  

10-03-2020 21:16:37
treinfan
treinfan
Het idee is dan ook dat een trein altijd bij de trappen staat vanuit de stationshal, dus de borden staan daarvoor goed voor treinen vanaf 4 bakken.  

10-03-2020 22:51:17
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel_ddr (di 10 mrt 2020 20:02:51 https://www.somda.nl/forum/23200/p722802/): Er is toch echt geen enkel bakbord voor van de noordzijde komende treinen aanwezig tussen de noordelijke punt van het perron en de zuidelijke trappen vanuit de stationshal.
Terwijl vanaf OZ er wel borden op logische plekken hangen om treinen te laten stoppen op de plek waar ook reizigers staan te wachten.
Dat is op alle doorgaande sporen het geval dus wat is het probleem? Je wilt graag een stopplaatsbord 2 ergens tussen de trappen in?

Laatst bewerkt door rolandrail op 10-03-2020 22:51


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl