12-01-2020 15:53:51 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
De vorige keer dat er grote werkzaamheden waren bij Leiden Centraal was het een regelrechte ramp. Dit lijkt zich in februari weer te herhalen, de NS waarschuwt al: https://www.ns.nl/reisinformatie/werkzaamheden-leiden.html?utm_source=forum.ns.nl&utm_medium=referral |
12-01-2020 16:59:09 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Gelukkig heeft Rover wat tips ter verbetering gegeven: https://www.ovpro.nl/trein/2019/08/14/rover-werkzaamheden-spoor-kunnen-klantvriendelijker/?gdpr=accept |
12-01-2020 18:21:36 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Ik ben benieuwd naar de andere route van het nachtnet %08% Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
12-01-2020 18:38:41 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als er niets mag/kan rijden op Den Haag - Leiden - Schiphol dan zou ik Rotterdam - Utrecht inplannen. Dan rijdt je t rondje andersom zeg maar. |
12-01-2020 18:48:07 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
het lijkt of er nog 4 perronsporen beschikbaar zijn voor de Noord - Zuid verbinding - daar moet je toch 24 treinen per uur over kunnen afwikkelen ? ( 12 richting noord / 12 richting zuid ) waarom verwachten ze dan zulke problemen ? Of ligt het echt probleem niet op Leiden Centraal maar op een andere locatie ? |
12-01-2020 19:10:37 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Gaan ze de IC Direct ook toeslagvrij maken? Zij het wel in de daluren. Want in de spitsuren zijn de 7 ICR al niet meer berekend op de vele treinreizigers. |
12-01-2020 19:23:34 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Quote Er staat dat er geen doorgaande treinen kunnen rijden, dus ik denk dat alleen de sporen 4a, 5a, 8b en 9b beschikbaar zijn. Spoor 1, 2 en 3 zijn sowieso niet beschikbaar doordat daar alles vervangen gaat worden. De laatste keer dat ik keek was er bij 8a/9a ook nog een deel niet vernieuwd, dus dat moet waarschijnlijk ook nog gebeuren. Doordat er veel treinen zullen moeten gaan keren neemt de capaciteit al enorm af natuurlijk. Ook omdat dit allemaal tussen eventueel werkverkeer doorheen moet. |
12-01-2020 19:40:12 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Trein 2222 rijdt op 11-2-2020 wel als doorgaande trein. Is dit dan een uitzondering ? ( bron ns.nl ) |
12-01-2020 19:56:00 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Is de reisplanner eigenlijk al aangepast daarvoor %08% |
12-01-2020 19:56:44 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
De reisplanner is volgens mij nog niet up-to-date |
12-01-2020 20:12:06 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
verwarrende die reisplanner - geeft aan dat er werkzaamheden zijn - maar laat vervolgens de treinen zien die op een ¨normale¨ dinsdag rijden. Nu lijkt het of de reisplanner al up to date is. De tekst ¨plan uw reis vanaf 10 dagen van tevoren opnieuw voor een aangepast reisadvies¨ had wel heel groot op de eerste pagina mogen staan ( in een veel groter font - niet ergens achteraf zoals nu op de website ) |
12-01-2020 21:04:20 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote of via HSL - dus Schiphol - Rotterdam - Delft - Den Haag |
12-01-2020 22:05:53 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
HSL is dicht 's nachts zo ver ik weet |
12-01-2020 23:13:33 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ja und. Die kan toch open. |
12-01-2020 23:44:47 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Het is waarschijnlijk veel makkelijker om gewoon om te rijden via het conventionele net. Zou het niet een idee zijn om als intercity vanuit Utrecht en Amsterdam in Schiphol kop te maken, en via de zuidas, Breukelen en Woerden naar Den Haag HS te rijden? Zo sla je alleen Leiden over, en dupeer je geen andere reizigers. Vanuit HS kan je weer naar Rotterdam en terug. Doordat er 's nachts bijna geen verkeer rijdt zou dat toch niet al te moeilijk moeten zijn om te plannen? |
14-01-2020 17:18:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor zaterdag 8 februari zijn de wijzigingen bekend. Deel van de werkzaamheden heeft betrekking tot de beperkingen rondom Shl maar heb ik erbij gezet omdat het mogelijk ook samenhangt met de omgeleide treinen: - 700/1800 omgeleid via Asb en Gd. - 1400 opgeheven Gvm - Asd - 1600/11600 opgeheven Hvs - Shl. - 2100 opgeheven Gvc - Hlm. - 2200 opgeheven Gv - Hlm, rijdt door naar Gvc. - 2200 opgeheven Gv - Lls, rijdt door naar Gvc. - 3100 rijdt door naar Hfd. - 3300 opgeheven Ass - Ledn. - 4300 opgeheven Asdz - Shl, rijdt extra Almo - Lls. - 4600 opgeheven Asd - Gvm. - 5100 opgeheven Gv - Gvc, rijdt door naar Gvm. - 5700 opgeheven Hfd - Asdz. - 6000 verlengd van Ut naar Gvc. - 6300 opgeheven. - 6900 opgeheven Ut - Gvc. - 8800 opgeheven Ledn - Apn. De omgeleide 700/1800 rijdt 3 minuten voor de 1700/11700 op Gvc - Gd - Hmla. Wel grappig, je kunt dus in Gd overstappen van de 745 op de 645 om in Zl vervolgens weer terug in diezelfde 745 te stappen %08% |
14-01-2020 18:32:40 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Wordt nog interessant om te kijken op Gvm dus... mocht je ooit nog het nachtnet daar in het donker willen kieken![]() |
14-01-2020 18:49:14 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De omgeleide 700/1800 gebruikt het pad van de 6900 te Gd. |
14-01-2020 20:15:59 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteInteressante oplossing om rechtstreekse verbindingen in stand te houden nu de overstap tussen 2000 en 500/600 in Ut niet meer geboden kan worden, maar zouden er nou echt zoveel doorgaande reizigers van Zl/Lls/Alm naar Gvc zijn in het weekend? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-01-2020 20:28:37 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Misschien is deze verbinding ook nog interessant voor reizigers tussen Gvc en de Amsterdamse stations? |
14-01-2020 21:04:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Vooral naar Shl, de 700/1800 sluit in Asb aan op de 3100 (richting Shl zelfs een cross-platform van 2 minuten van spoor 3 naar spoor 2). Richting Asd wordt helaas niet extra gestopt dus mag je op de 4000 wachten die je ook in Gd had kunnen pakken. |
14-01-2020 21:25:01 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Die overstap is in het weekend onveranderd gebleven. |
14-01-2020 21:51:46 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Zie ik nu ook, maar dat is destijds nooit zo gecommuniceerd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-01-2020 21:59:25 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
QuotePersoonlijk snap ik niet waarom dit niet altijd zo is. De 6900 vormt normaal samen met de 4000 een 4/26 ligging in beide richtingen tussen Gd en Wd, en de 6000 zit zeer dicht op de 8800 tussen Wd en Wdmv. Als de 6000 nou vanaf Wd naar Gvc zou rijden (vanaf Gdg gewisseld met het pad van de 6800) is dat allebei opgelost. DDZ in dienst, ik blij! |
14-01-2020 22:17:39 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Quote Enige wat ik kan verzinnen is dat je hierdoor als de 2000 niet rijdt vanuit op Gouda geen cross-platform overstap meer biedt tussen de sprinters en de intercity's van/naar Den Haag. En in het weekend en avond krijg je dan ook een hele scheve dienstregeling tussen Woerden en Utrecht. Laatst bewerkt door Steen op 14-01-2020 22:19 |
15-01-2020 08:42:34 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De 700 omleiden via Asb biedt ook een omreisadvies voor Gvc-Asd/Asdz (met overstap), waarmee Ledn hopelijk kan worden ontlast. |
15-01-2020 11:07:25 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Moet je wel zorgen dat er op Asb een aansluitende IC van/naar Asd extra stopt. |
15-01-2020 12:18:23 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Dan kun je een opzet bedenken waarbij je in de avond en het weekend wel de trein uit Ht naar Gvc laat doorrijden gezien de 6000 dan ook niet op Wdmv-Ut rijdt. DDZ in dienst, ik blij! |
15-01-2020 14:28:54 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Weet iemand hier ,wat er gaat gebeuren ? Moesten er nog niet perrons verlaagd worden ? Er is al wat aan gedaan ,dat heb ik wel gezien. Of zijn alleen de sporen 1 en 2 en de toeleidende sporen/wissels aan de beurt ? Peter |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-01-2020 15:23:48 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
@henri, de metro rijdt gewoon hoor! |
15-01-2020 15:34:22 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteVernieuwen spoor 502 saneren wissels 1083A/B, en 1085A/B en 1089 Nieuwe wissels 1081A/B, 1087A/B en 1089A/B Saneren spoor 515 Vernieuwen wissel 1007B, 1009A, 1011B en kruis |
15-01-2020 19:13:07 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bedankt voor je lijstje. Het staat genoteerd. Peter |
15-01-2020 21:43:59 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
@b2py: metro heeft een ander tariefsysteem en dan zijn er altijd van die azijnzijkers die dan gaan klagen dat ze 2 eu meer kwijt zijn![]() |
16-01-2020 07:22:28 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Er zijn mensen voor wie dat veel geld is, hoor! Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
16-01-2020 07:50:19 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dan is de trein zeker wel ‘betaalbaar’. |
16-01-2020 09:38:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je weet ook, dat omchecken altijd extra geld kost. |
16-01-2020 10:58:29 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Tevens dat men met een abonnement of treindagkaart weinig te zoeken heeft in de metro. Toeslag voor de hogesnelheidslijn is tot daaraantoe, maar toeslag om langer met de metro te kunnen omreizen oogt niet klantvriendelijk. |
17-01-2020 07:33:27 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ongeacht of het veel geld is voor iemand of niet. Conform de EU verordening 1371:2007 mag je simpelweg niet met extra kosten opgezadeld worden als je door werkzaamheden niet op je eindbestemming kan komen. |
21-01-2020 17:19:13 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Informatie op de NS website is niet geheel correct, men meld dat er geen doorgaande treinen zijn van 10 t/m 14 februari, maar dat lijkt niet helemaal correct. Op 10 februari is sowieso alles wat nog rijdt doorgaand, maar met slechts twee perronsporen in gebruik te Ledn: 8a 700/1800/2100 Gvc - Gn/Lw/Asd. 8b 2200/2400 Vs/Ddr - Asd/Lls. 9a 700/1800/2400 Gn/Lw/Lls - Gvc/Ddr. 9b 2100/2200 Asd - Gvc/Vs. Op 11 februari zijn enkele treinen geknipt, maar de intercity's lijken doorgekoppeld te zijn in de corridors Gvc - Shl en Rtd - Hlm (zonder dat dit in de reisinformatie verwerkt is, hopelijk regelt men dat nog), te Ledn krijg je dan dit: 5a 2200 Vs - Asd, 702100/2400 Gvc - Lls. 5b 702400/2100 Ddr - Asd, 6300 Gvc - Hlm, 700/1800 Gvc - Gn/Lw. 8a kerende 4600 Ledn-Asd. 8b 6300 Hlm - Gvc, kerende 28500 (pendeltrein Gvc-Ledn in pad 4600). 9a 2400/702100 Lls - Gvc, 700/1800 Gn/Lw - Gvc. 9b 2100/702400 Asd - Ddr, 2200 Asd - Vs. |
21-01-2020 20:46:56 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Afschrikeffect om te melden dat er geen doorgaande zijn zodat reizigers gaan omreizen? |
03-02-2020 12:32:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Zaterdag 8 tot maandag 10 februari 05:00 Opgeheven: 2100 Gvc-Hlm, 2200 Gv-Hlm, 2400 Gv-Lls 3700 Gv-Shl, 1400 Shl-Gvm 1600 en 11600 Hvs-Shl 3300 Ass-Hfd-Ledn 4300 Asdz-Hfd, 4600 Asd-Gvm 5100 Gvc-Gv, 5700 Asdz-Hfd 6900 Gvc-Ut 6300 Ledn-Hlm 8800 Apn-Ledn 14900 Ut-Hvs-Alm Aangepast 700/1800 rijdt om Gvc, Gd, Asb, Alm verder normaal 3100 rijdt Nm-Shl-Hfd 4900 rijdt de hele dag 6000 rijdt Gvc-Ut-Tl Maandag 10 februari na 05:00 Opgeheven 4600 Gvc-Hfd 6300 Hlm-Ledn-Gvc 8800 en 8900 Ledn-Apn 1400 Shl-Gvm (nacht zo/ma) aangepaste dienstregeling: 2100, 2400, 3700, 700, 1800, 2200 en 3300 Dinsdag 11 tot zaterdag 15 februari opgeheven di t/m vr: 8800 en 8900 Ledn-Apn 4600 Ledn-Gvc opgeheven nacht vr/za: 1406 en 1410 Gv-Shl, 1405 Shl-Gv aangepaste dienstregeling: 2100 Asd-Ledn rijdt door als 702400/703700 Ledn-Ddr 2400 Lls-Ledn of 3700 Shl-Ledn rijdt door als 702100 Ledn-Gvc 702400/703700 Ddr-Ledn rijdt door als 2100 Ledn-Asd 702100 Gvc-Ledn rijdt door als 2400 Ledn-Lls of 3700 Ledn-Shl-Vl ingelegde serie: 28500 Ledn-Gvc (SPR) Zaterdag 15 en zondag 16 februari opgeheven di t/m vr: 8800 en 8900 Ledn-Apn 4600 Ledn-Gvc opgeheven nacht vr/za: 1406 en 1410 Gv-Shl, 1405 Shl-Gv aangepaste dienstregeling: 2100 Asd-Ledn rijdt door als 702400/703700 Ledn-Ddr 2400 Lls-Ledn of 3700 Shl-Ledn rijdt door als 702100 Ledn-Gvc 702400/703700 Ddr-Ledn rijdt door als 2100 Ledn-Asd 702100 Gvc-Ledn rijdt door als 2400 Ledn-Lls of 3700 Ledn-Shl-Vl ingelegde serie: 28500 Ledn-Gvc (SPR) |
03-02-2020 12:48:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
15 en 16/2 is ook Ledn - Hillegom gestremd vanwege tunnelbouw te Voorhout (Noordelijke Rondweg). |
03-02-2020 13:10:37 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Tijdens de werkzaamheden zullen veel treinen van/naar Leiden korter rijden dan normaal vanwege lente beperkingen van de perrons. |
03-02-2020 13:12:03 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
da`s toch vanaf 21 maart... %02%%02% |
04-02-2020 17:07:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Niet helemaal hetzelfde, maar treft ook de treindiensten te Ledn: in de week van 24 februari gaat Gvc vrijwel compleet plat. Er rijden slechts 6 intercity's van/naar Ledn, waarvan er 2 te Laa gaan stoppen. Rondom Gv is er een aangepaste treindienst met doorgaande sprinters richting Ledn en Gdg (via de Binckhorstboog!). Zo snel gezien wijzigt het volgende: - 700/1800 stopt extra te Laa. - 1100 opgeheven Gvc - Rtd. - 1700/11700 opgeheven Gd - Gvc, rijdt door naar Rtd. - 2000 opgeheven. - 2100 opgeheven Ledn - Gvc, rijdt door naar Ddr in pad 2400. - 2400 opgeheven Shl - Ddr. - 2800 opgeheven. - 3500 verlengd van Shl naar Gvc, stopt alleen te Ledn. - 4600 opgeheven Laa - Gvc, rijdt in pad 1100 door als sneltrein naar Rtd (stopt te Gv, Dt en Sdm). - 5000 opgeheven Gv - Gvc, rijdt door via Ztm naar Gdg. - 5100 opgeheven Gv - Gvc, rijdt door via Ztm naar Gdg. - 6300 opgeheven Ledn - Gvc. - 6800 opgeheven. - 6900 opgeheven Wd - Gvc. - 28500 Extra intercity Gvc - Ledn, zonder stop te Laa. Laatst bewerkt door michaben op 04-02-2020 17:07 |
04-02-2020 17:19:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Zozo, dat wordt pas creatief. Enige wat ik erop aan te merken heb is dat zo alleen de 4000 tussen Gdg en Wd rijdt, omdat dan zowel de 5000 als de 5100 maar tot Gdg zouden rijden. Was er geen mogelijkheid om de 5000 of 5100 in Wd te koppelen aan de 6900? (zou wel leuk zijn, twee verschillende sprinters Ddr-Ht via twee compleet andere routes) Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-02-2020 17:20 DDZ in dienst, ik blij! |
04-02-2020 18:55:31 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Quote Naja de 4000 en 6900 rijden sowiso 3 minuten achter elkaar, dus zo erg groot verschil is het ook niet als de 6900 niet rijdt. |
07-02-2020 16:58:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Wat gaat er gebeuren in Leiden? https://www.studioalphen.nl/nieuws/waarom-rijden-er-vanaf-zaterdag-zeven-dagen-geen-treinen-tussen-alphen-en-leiden |
07-02-2020 16:58:11 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Vanwege de komst van storm #Ciara a.s. zondag zal ProRail zaterdagochtend een besluit nemen over welke preventieve maatregelen nodig zijn om de dienstregeling op het spoor zo betrouwbaar mogelijk te houden. Houd onze berichtgeving in de gaten voor actuele informatie. |
07-02-2020 16:58:53 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Die bussen bij Ledn waaien de weg af... |
07-02-2020 20:59:45 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Denk dat ze eerder bang zijn dat allerhande bouwmaterialen de perrons opwaaien of zo. Tsja als ze de drgl zo betrouwbaar mogelijk willen houden kunnen ze het beste de werkzaamheden afgelasten%06% |
07-02-2020 21:24:22 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteDit soort werkzaamheden kan je beter een halve dag laten uitlopen op de maandag dan aflasten, dat kost je een vermogen en geen trein die gaat rijden. |
07-02-2020 22:02:04 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Op treinposities is in middels de materieelplanning van komende week al te zien, ik weet niet in hoeverre het correct is, maar als het klopt is het wel erg vreemd. De NS beweerd dat er "kortere" treinen rijden vanwege tekort aan perroncapaciteit, maar er rijden treinen met VIRM12, VIRM10 en DDZ10 dus de perroncapaciteit is er gewoon maar vervolgens rijden er wel een heleboel treinen met maar 6 of 8 delen. Waarom rijdt niet gewoon alles op maximale lengte? https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2020-02-10 Laatst bewerkt door Steen op 07-02-2020 22:02 |
07-02-2020 22:10:39 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Er moeten treinseries op de korte a-fase in Ledn afgehandeld worden. |
08-02-2020 10:05:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar dan zou je verwachten dat alle treinen die op die perronfases komen ingekort zijn. In de 2100 en 2400 rijden naast de solo VIRM zesjes ook vijf composities VIRM8 rond. Dus waarom kunnen die wel langer zijn? Laatst bewerkt door michaben op 08-02-2020 10:06 |
08-02-2020 10:33:33 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Omdat de a-fase van Ledn max 9 bakken is ![]() |
08-02-2020 10:35:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
... en omdat er niet onbeperkt VIRM4 bestaan om composities van 8 bakken te maken, vermoed ik? Laatst bewerkt door DDZ7504 op 08-02-2020 10:35 DDZ in dienst, ik blij! |
08-02-2020 11:32:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Heb helaas geen koelkast voor je om te winnen %08% |
08-02-2020 11:43:12 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Lijkt me ook een kwestie van onwil. Er kan best wat geshuffled worden tussen verschillende treinseries. Bijv de 8800 die maar tot Apn rijdt deze week rijdt met 2 DDZ8 composities terwijl een VIRM6 ook meer dan voldoende is lijkt mij. Dan heb je alweer 2 omlopen op maximale lengte rijden daar waar het van nut is. |
08-02-2020 12:27:53 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Maar de vraag was waarom er VIRM6 ingepland stond ![]() Overigens is de situatie vanaf dinsdag dus weer anders doordat er dan andere treinen zijn die de a-fase moeten gebruiken. Dinsdag zit er bijvoorbeeld in de 2100/702400 (Asd - Ddr) integraal VIRM12, terwijl de 2200 het met VIRM6 of VIRM8 lijkt te moeten doen. |
08-02-2020 13:07:41 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dat denk ik ook, het is allemaal list en bedrog waar de reiziger de dupe van wordt....... Maar er zijn nog vacatures bij de materieelplanning. |
08-02-2020 13:34:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Daar gaan we weer. Terwijl onderhand iedereen weet dat dingen soms zo gaan als ze gaan. En dat is geen kwestie van list en bedrog, maar van willen en de chef overtuigen. Wie dat lukt mag van mij meteen promotie maken. %02% Dat zou de cultuur in elke organisatie moeten zijn. Dat is ook modern management. |
08-02-2020 23:46:05 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
QuoteNiet toen ik voor het laatst keek, en ik krijg er meldingen van ![]() Wel bij de bijsturing overigens. DDZ in dienst, ik blij! |
21-02-2020 22:02:28 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteHoe erg was het eigenlijk? Heb er weinig tot niets over gelezen.. |
21-02-2020 22:29:00 | ||
---|---|---|
BR232
![]() |
Dan is het wellicht goed gegaan. Zelf heb ik er ook niks over gehoord, dus dan ga ik er vanuit dat het goed gegaan is. |