Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontsporing Den Haag 2 januari 2020

Donderdag 02 jan 2020 - 13:14:07
qj7141
qj7141
Prorail schrijft op Twitter dat er een trein deels ontspoord is.

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 05 jan 2020 om 21:01:43

Donderdag 02 jan 2020 - 13:22:04
AvVeen
AvVeen
Betreft DDZ 7506 die uit de rails gelopen is.
Was samen met DDZ 7534 onderweg naar Gvc vanuit Es als trein 1734
www.regio15.nl

Laatst bewerkt door AvVeen op Donderdag 02 jan 2020 om 13:24:36, reden: Extra informatie

Donderdag 02 jan 2020 - 13:39:26
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Hier is duidelijker te zien hoe de trein ontspoord is:
twitter.com

Volgens mij is hier geen wissel? Of het is niet makkelijk op de foto te zien.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 02 jan 2020 om 13:42:14

Choo choo.....

Donderdag 02 jan 2020 - 13:47:47
MasterE
MasterE
lh3.googleusercontent.com

Mcn Asd

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 02 jan 2020 - 13:49:54
VIRMm1
VIRMm1
Die foto is wel érg klein

Donderdag 02 jan 2020 - 13:57:56
MasterE
MasterE
www.mupload.nl
www.mupload.nl

Laatst bewerkt door MasterE op Donderdag 02 jan 2020 om 13:58:40

Mcn Asd

Donderdag 02 jan 2020 - 13:59:18
MCN-GVC
MCN-GVC
Er ligt daar wel zeker een wissel, en (kijkend naar de bovenleiding en de kleine foto) is de trein precies daarop ontspoord. Kopie gevalletje Hilversum?

Donderdag 02 jan 2020 - 14:05:05
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat krijg je als je je niet fit voelt, nu zie ik het inderdaad.
Benieuwd naar de oorzaak.

www.youtube.com
Dit is een filmpje van de OvV n.a.a.v de ontsporing bij Hilversum. De oorzaak lag toen bij een kapotte breekring, legt de video uit.

Choo choo.....

Donderdag 02 jan 2020 - 14:18:29
pjkleton
pjkleton
De stremming duurt tot minstens 21:30 zegt NS nu om 14: 10.
Peter

Di

Donderdag 02 jan 2020 - 14:44:13
PKP
PKP
Quote
MCN-GVC (do 02 jan 2020 13:59:18 www.somda.nl): Kopie gevalletje Hilversum?
Misschien verstandiger het onderzoek even af te wachten ?

Donderdag 02 jan 2020 - 14:47:47
MCN-GVC
MCN-GVC
Daarom het '?'

Donderdag 02 jan 2020 - 14:50:38
b2py
b2py
Dan zou de rest van de trein ook ontspoort zijn denk ik, dit is een enkel rijtuig. Trein rijdt daar ergens tussen de 60 en 80 denk ik ?

Donderdag 02 jan 2020 - 14:52:43
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Vanaf einde perron Vb rg Gvc is het max 80 km/h, nabij de wissels moet geremd gaan worden naar 40 km/h dat bereikt moet zijn bij het inrijsein van Gvc,

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Donderdag 02 jan 2020 - 15:09:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
rolandrail (do 02 jan 2020 14:52:43 www.somda.nl): Vanaf einde perron Vb rg Gvc is het max 80 km/h, nabij de wissels moet geremd gaan worden naar 40 km/h dat bereikt moet zijn bij het inrijsein van Gvc,
Dit is nou net de andere kant op

MCN ASD

Donderdag 02 jan 2020 - 15:17:30
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
MCN-GVC (do 02 jan 2020 13:59:18 www.somda.nl): Er ligt daar wel zeker een wissel, en (kijkend naar de bovenleiding en de kleine foto) is de trein precies daarop ontspoord. Kopie gevalletje Hilversum?
wissel 435A.

57 jaar OV-fotografie.

Donderdag 02 jan 2020 - 15:28:44
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
AvVeen (do 02 jan 2020 13:22:04 www.somda.nl): Betreft DDZ 7506 die uit de rails gelopen is.
Was samen met DDZ 7534 onderweg naar Gvc vanuit Es als trein 1734
www.regio15.nl
Quote
Rolffiej19 (do 02 jan 2020 15:09:00 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (do 02 jan 2020 14:52:43 www.somda.nl): Vanaf einde perron Vb rg Gvc is het max 80 km/h, nabij de wissels moet geremd gaan worden naar 40 km/h dat bereikt moet zijn bij het inrijsein van Gvc,
Dit is nou net de andere kant op
Dan is het dus blijkbaar niet tr 1734 van Es naar Gvc?

Laatst bewerkt door rolandrail op Donderdag 02 jan 2020 om 15:34:20

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Donderdag 02 jan 2020 - 15:33:18
Daan!
Daan!
Quote
rolandrail (do 02 jan 2020 15:28:44 www.somda.nl):
Quote
Rolffiej19 (do 02 jan 2020 15:09:00 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (do 02 jan 2020 14:52:43 www.somda.nl): Vanaf einde perron Vb rg Gvc is het max 80 km/h, nabij de wissels moet geremd gaan worden naar 40 km/h dat bereikt moet zijn bij het inrijsein van Gvc,
Dit is nou net de andere kant op
Quote
AvVeen (do 02 jan 2020 13:22:04 www.somda.nl): Betreft DDZ 7506 die uit de rails gelopen is.
Was samen met DDZ 7534 onderweg naar Gvc vanuit Es als trein 1734
www.regio15.nl
Dan is het dus blijkbaar niet tr 1734 van Es naar Gvc?
Volgens treinposities.nl wel.

Donderdag 02 jan 2020 - 15:35:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Sorry ik had mijn oud en nieuw bril nog op het is idd richting Gvc

MCN ASD

Donderdag 02 jan 2020 - 15:35:52
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Jaja, tijd voor wegonderhoud

Laatst bewerkt door rolandrail op Donderdag 02 jan 2020 om 15:36:06

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Donderdag 02 jan 2020 - 15:54:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou..nou je het zegt die verloopt bijna ja

MCN ASD

Donderdag 02 jan 2020 - 16:07:54
mtlx
mtlx
Als de GPS info van treinposities klopt, dan heeft de trein kort daarvoor stilgestaan (bij het sein na Voorburg?) en daarna zou de snelheid niet hoger zijn geweest dan 30 km/u, wat zou kunnen verklaren waarom er maar één bak naast staat als het echt bij het wissel is gebeurd: bij de ontsporing is gok ik de luchtslang ergens losgeschoten waardoor beide treinstellen automatisch tot stilstand zijn gekomen.
Met 30 km/u gaat dat zo snel dat naar 0 km/u dat de trein niet verder heeft kunnen ontsporen.

Laatst bewerkt door mtlx op Donderdag 02 jan 2020 om 16:25:08

Donderdag 02 jan 2020 - 16:15:48
marciekemp
marciekemp
De koppelingen zitten juist nog mooi aan elkaar vast zoals te zien is op de foto's

Donderdag 02 jan 2020 - 16:16:50
kjansma
kjansma
Quote
MasterE (do 02 jan 2020 13:57:56 www.somda.nl): www.mupload.nl
www.mupload.nl
Een knik in het spoor ernaast??

Donderdag 02 jan 2020 - 16:19:11
thom
thom
Ik gok dat een dwarsligger in het wissel die aan meerdere spoorstaven verbonden is verschoven zal zijn en het spoor ernaast mee getrokken heeft.
Quote
sander14 (do 02 jan 2020 15:13:29 www.somda.nl): Er zit veel materieel onder de graffiti, het is oud en nieuw geweest en aangezien materieel uren onbeheerd in der lande geparkeerd staat, kunnen die lui lekker hun gang gaan. Helaas laat NS deze bekladde trein gewoon in dienst rijden ipv ze direct aan de kant te zetten (of te laten staan).
En dan, de reizigers ook maar laten staan op het perron?

Donderdag 02 jan 2020 - 16:24:14
mtlx
mtlx
Quote
marciekemp (do 02 jan 2020 16:15:48 www.somda.nl): De koppelingen zitten juist nog mooi aan elkaar vast zoals te zien is op de foto's
Hm, ik meende te hebben gezien dat de koppeling ook losgeschoten was, maar na nogmaals goed kijken zie ik dat je gelijk hebt. De rest zit echter zodanig in elkaar gevouwen dat het mij niet zou verbazen als er wel een luchtslang van de treinleiding of HR leiding gescheurd is.

Laatst bewerkt door mtlx op Donderdag 02 jan 2020 om 16:26:34

Donderdag 02 jan 2020 - 16:36:56
VIRMm1
VIRMm1
Als zo'n trein zicht 'ingraaft' sta je ook zo stil hoor.

Donderdag 02 jan 2020 - 16:42:22
Marco
Marco
Quote
marciekemp (do 02 jan 2020 16:15:48 www.somda.nl): De koppelingen zitten juist nog mooi aan elkaar vast zoals te zien is op de foto's
Sterk genoeg gekoppeld dus om het nevenspoor krom te trekken, terwijl die dingen normaal al losbreken als er niets aan de hand is

Donderdag 02 jan 2020 - 17:22:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Op fb is er te lezen dat een van de monteurs(???) gister melding maakte van beschadiging aan de wielflensen bij de 7506. In hoeverre dit waar is, is natuurlijk maar afwachten...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 02 jan 2020 - 17:40:11
flippylosa
flippylosa
Quote
dlm4yjp (do 02 jan 2020 17:22:51 www.somda.nl): Op fb is er te lezen dat een van de monteurs(???) gister melding maakte van beschadiging aan de wielflensen bij de 7506. In hoeverre dit waar is, is natuurlijk maar afwachten...
Laten we deze "dat heeft op facebook" gestaan speculatie maar op facebook laten. Iedereen kan zich immers voordoen als monteur.

Donderdag 02 jan 2020 - 18:12:06
VIRMm1
VIRMm1
In de systemen staat alleen een melding dat er een as afgedraaid moet worden op de kwb.

De reden daarvan staat er niet bij maar bij een scherpe flens mag een trein niet meer rijden.

Donderdag 02 jan 2020 - 21:41:02
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Flickr https://www.flickr.com/photos/160349274@N07/
Quote
pjkleton (do 02 jan 2020 14:18:29 www.somda.nl): De stremming duurt tot minstens 21:30 zegt NS nu om 14: 10.
Peter

Di
Is inmiddels bijgesteld naar 12:30 morgenmiddag.

Donderdag 02 jan 2020 - 22:38:32
gose91
gose91
Quote
VIRMm1 (do 02 jan 2020 18:12:06 www.somda.nl): In de systemen staat alleen een melding dat er een as afgedraaid moet worden op de kwb.

De reden daarvan staat er niet bij maar bij een scherpe flens mag een trein niet meer rijden.
De reden is een vlakke plaats. Dat kunnen we dus wel buiten het speculeren laten

Donderdag 02 jan 2020 - 23:05:46
VIRMm1
VIRMm1
Ah, dat kon ik er niet uit opmaken.
Tnx

Donderdag 02 jan 2020 - 23:54:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
ThijsvLoon (do 02 jan 2020 21:41:02 www.somda.nl): Is inmiddels bijgesteld naar 12:30 morgenmiddag.
Niet heel verbazingwekkend... ik zie net foto's waaruit bleek dat ze vanavond nog druk waren de ontspoorde Bvk weer terug in het spoor te zetten. Herstel van het spoor moet dus nog beginnen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 03 jan 2020 - 00:33:50
Frontier
Frontier
Quote
daniel_ddr (do 02 jan 2020 23:54:57 www.somda.nl):
Quote
ThijsvLoon (do 02 jan 2020 21:41:02 www.somda.nl): Is inmiddels bijgesteld naar 12:30 morgenmiddag.
Niet heel verbazingwekkend... ik zie net foto's waaruit bleek dat ze vanavond nog druk waren de ontspoorde Bvk weer terug in het spoor te zetten. Herstel van het spoor moet dus nog beginnen.
En dan mogen we hopen dat de benodigde onderdelen voor herstel niet schitteren door afwezigheid in het 'magazijn', iets wat tegenwoordig eerder regel dan uitzondering lijkt te zijn.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 03 jan 2020 - 01:10:08
thom
thom
Dit zal niet echt een 'exoot' onder de wissels zijn dus daar mogen we toch vanuitgaan dat dat geen probleem is...

Vrijdag 03 jan 2020 - 07:26:32
broek53
broek53
Gezien de slinger in het nevenspoor zal er ook zeker gelicht en geschift moeten worden met een of meer machines.

Vrijdag 03 jan 2020 - 07:46:16
diesels
diesels
Prognose Gv bijgesteld naar maandag 6:30. Dat de aanvankelijke prognose onrealistisch was, was wel duidelijk, maar dit is toch wel weer een forse opschuiving.

Vrijdag 03 jan 2020 - 07:49:26
treinfan
treinfan
De inschatting zal waarschijnlijk zijn bijgesteld aan de hand van schade-inspectie na het weghalen van het treinstel afgelopen nacht.


Vrijdag 03 jan 2020 - 09:59:24
Xander140
Xander140
Spoor tussen Gvc en Ypb vv. Blijft tot maandag dicht...

Tot maandagochtend geen directe treinen tussen Den Haag en Utrecht www.nu.nl (via @NUnl)

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:02:48
bert
bert
Het verbaast me nog steeds dat 30 uur na Harmelen er weer treinen reden. Er is iets veranderd waarvan ik het nut er van nog niet snap

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:06:49
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Is het toevallig een beveiligingssysteem?
Er is maar 1 ding wat ik niet snap en dat is dat alle IC's tussen Ut-Gvc helemaal niet rijden. Je zou zeggen dat er best een mogelijkheid is om 2 van de 4 IC's tot Ztm te laten rijden (zodat men kan overstappen op Randstadrail) en daar te laten keren, met een opgeheven 6800 is er ruimte genoeg. Ik kan me tijden herinneren waarbij dat ook daadwerkelijk werd gedaan bij een verstoring voorbij Ypb.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 03 jan 2020 om 10:09:00

Hallo!

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:07:22
Xander140
Xander140
Probleem zal het wissel zijn... Maar inderdaad het is wel lang ja. Ik zie de reden ook niet maar daar hebben we sowieso tot maandag voor

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:09:40
Steen
Steen
Hier legt prorail uit wat de schade inhoudt: www.prorail.nl

Die schade is groot en complex: de trein heeft over tientallen meters spoor en spoordelen beschadigd. De trein raakte tijdens de ontsporing 3 wissels die allemaal schade hebben. Ook moeten we 19 technische lassen (ES lassen) opnieuw aanbrengen.

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:33:21
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
DDZ7504 (vr 03 jan 2020 10:06:49 www.somda.nl): Is het toevallig een beveiligingssysteem?
Er is maar 1 ding wat ik niet snap en dat is dat alle IC's tussen Ut-Gvc helemaal niet rijden. Je zou zeggen dat er best een mogelijkheid is om 2 van de 4 IC's tot Ztm te laten rijden (zodat men kan overstappen op Randstadrail) en daar te laten keren, met een opgeheven 6800 is er ruimte genoeg. Ik kan me tijden herinneren waarbij dat ook daadwerkelijk werd gedaan bij een verstoring voorbij Ypb.
zal ongetwijfeld niet als zodanig in de versperringsmaatregelen staan...

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:42:53
PeterJ
PeterJ
Hoe komt men dan in hemelsnaam aan eerdere prognoses als 2 januari 21.30 uur? Scheelt maar bijna 100 uur of zo...

Vrijdag 03 jan 2020 - 10:47:24
broek53
broek53
Quote
slifor2 (vr 03 jan 2020 10:33:21 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (vr 03 jan 2020 10:06:49 www.somda.nl): Is het toevallig een beveiligingssysteem?
Er is maar 1 ding wat ik niet snap en dat is dat alle IC's tussen Ut-Gvc helemaal niet rijden. Je zou zeggen dat er best een mogelijkheid is om 2 van de 4 IC's tot Ztm te laten rijden (zodat men kan overstappen op Randstadrail) en daar te laten keren, met een opgeheven 6800 is er ruimte genoeg. Ik kan me tijden herinneren waarbij dat ook daadwerkelijk werd gedaan bij een verstoring voorbij Ypb.
zal ongetwijfeld niet als zodanig in de versperringsmaatregelen staan...
Zeker, maar dat is natuurlijk geen reden. Je kunt je om te beginnen afvragen waarom dat dan niet in de versperringsmaatregelen staat, dunkt mij.

Vrijdag 03 jan 2020 - 12:09:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
PeterJ (vr 03 jan 2020 10:42:53 www.somda.nl): Hoe komt men dan in hemelsnaam aan eerdere prognoses als 2 januari 21.30 uur? Scheelt maar bijna 100 uur of zo...
Bij een 'standaard ontsporing' zonder infraschade was dat best haalbaar geweest.
Misschien ging men eerder daar van uit.

Vrijdag 03 jan 2020 - 12:50:32
diesels
diesels
Quote
VIRMm1 (vr 03 jan 2020 12:09:38 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (vr 03 jan 2020 10:42:53 www.somda.nl): Hoe komt men dan in hemelsnaam aan eerdere prognoses als 2 januari 21.30 uur? Scheelt maar bijna 100 uur of zo...
Bij een 'standaard ontsporing' zonder infraschade was dat best haalbaar geweest.
Misschien ging men eerder daar van uit.
Wordt er dan nooit een 'quickscan' gedaan dan? In dit geval was behoorlijk duidelijk dat die eerdere prognoses onhaalbaar waren, gezien de schade aan de infra, het onderzoek en het materieel wat nog herspoord moest worden

Vrijdag 03 jan 2020 - 12:53:11
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Is het tegenwoordig niet meer mogelijk om een trein Gouda - Den Haag via Schiedam te laten rijden? Of is dat gewoon te veel werk voor NS en is het laten rijden van bussen makkelijker?

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:04:33
thom
thom
Quote
diesels (vr 03 jan 2020 12:50:32 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (vr 03 jan 2020 12:09:38 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (vr 03 jan 2020 10:42:53 www.somda.nl): Hoe komt men dan in hemelsnaam aan eerdere prognoses als 2 januari 21.30 uur? Scheelt maar bijna 100 uur of zo...
Bij een 'standaard ontsporing' zonder infraschade was dat best haalbaar geweest.
Misschien ging men eerder daar van uit.
Wordt er dan nooit een 'quickscan' gedaan dan? In dit geval was behoorlijk duidelijk dat die eerdere prognoses onhaalbaar waren, gezien de schade aan de infra, het onderzoek en het materieel wat nog herspoord moest worden
Op het moment dat die trein er nog bovenopstaat maakt dat het niet makkelijker om alle schade aan de infra te zien dus ik kan mij voorstellen dat de schade groter bleek na het hersporen en afvoeren van de trein.

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:13:13
sik214
sik214
Ook de onderdelen spelen toch een rol, die moeten allemaal geregeld worden. Daarnaast lijkt het een wissel op beton, rijd je daar met je flenzen op, dan moeten die allemaal vervangen worden. Bij hout viel dat nog weleens mee. Om wisselhouten (beton) te vervangen moet al het 'ijzerwerk' eraf....

Laatst bewerkt door sik214 op Vrijdag 03 jan 2020 om 13:13:43

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:13:57
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
dennistd (vr 03 jan 2020 12:53:11 www.somda.nl): Is het tegenwoordig niet meer mogelijk om een trein Gouda - Den Haag via Schiedam te laten rijden? Of is dat gewoon te veel werk voor NS en is het laten rijden van bussen makkelijker?
Ten eerste, is daar nog wel plaats voor op beide trajecten...
ten tweede, hoe zit het met de wegbekendheid op de boog...

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:15:14
sik214
sik214
Maar wat als er in mogelijkheden gedacht wordt, ipv onmogelijkheden?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 03 jan 2020 - 13:16:54
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Noem jij de mogelijkheden dan maar eens op

Laatst bewerkt door MetroRET op Vrijdag 03 jan 2020 om 13:17:04

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:18:06
thom
thom
Quote
thom (vr 03 jan 2020 01:10:08 www.somda.nl): Dit zal niet echt een 'exoot' onder de wissels zijn dus daar mogen we toch vanuitgaan dat dat geen probleem is...
OK, misschien had jij toch gelijk Frontier

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:25:14
sik214
sik214
Oh, wordt ie dan zo teruggespeeld. Leuk!
Er kunnen paden gemaakt worden door her en der wat op te heffen, de machinisten vrijspelen en wat schuiven met ze qua bevoegdheden of een pilot die pendelt.
Her en der iets opheffen is voor een gedeelde smart en betere bereikbaarheid van de regio u in het algemeen.

Laatst bewerkt door sik214 op Vrijdag 03 jan 2020 om 13:25:43

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:29:13
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Lijkt mij een stuk minder rendabel dan tot Ztm rijden en men daarna op de tram laten overstappen. Eens per half uur een trein via die boog zijn al niet genoeg paden voor omdat je vanuit Sdm ri Rta twee keer alles moet overkruisen. Met een beetje goed je reis plannen ben je via Rtd met een overstap alsnog sneller dan.

Hallo!

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:49:53
broek53
broek53
Als je een wissel echt aan gort rijdt, helpt het vervangen wat onderdelen en een tongbeweging niet. Zoals ik al aangaf, lijkt de ligging verschoven en een kromme spoorstaaf buig je ook niet zomaar even weer recht.

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:53:26
broek53
broek53
Het moet niet gaan om "rendabel", maar om reizigerscomfort en -gemak. dat bedoel ik niet zalvend en als leuke kreet, maar oprecht. Alleen denk ik dat NS in het hoofd elk omrijden inmiddels wel heeft afgeschaft, op de ICB en ICE na, dan. Het voldoet daarmee (vrees ik) aan de retorische vraag die iemand mij regelmatig stelde: "Is het beleid of is erover nagedacht?"

Vrijdag 03 jan 2020 - 13:53:47
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
misschien is het doorrijden van de IC naar Ztm niet mogelijk vanwege het feit dat de sprinters naar Ypb vanaf Ztmo zowel links als rechts moeten rijden aangezien er een cruciale wisseloverloop ontbreekt in Ypb. Daardoor zou een kerende IC in de weg staan neem ik aan. Daarnaast is Ztm volgens mij een "halte aan de vrije baan".....

Vrijdag 03 jan 2020 - 14:17:20
treinfan
treinfan
Intercityreizigers Ut-Gvc v.v. kunnen met relatief weinig reistijd omreizen via Ledn of Asdz. Reizigers Gd-Gvc v.v. kunnen omreizen via Rtd en hebben ca 35 minuten extra reistijd. Dat valt allemaal dus nog wel mee.

Vrijdag 03 jan 2020 - 14:18:09
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Sprinters kruisen op Llzm en de overloopwissels liggen aan de Llzm-kant van Ztm. Er vanuit gaande dat ze in Ypb kunnen keren in 11 minuten (aankomst .09/.39 en vertrek .20/.50) hoef je ze ook niet beide sporen te laten bezetten. Sterker nog; je kan zelfs een trein een half uur op Ztm laten staan zonder dat die de sprinters in de weg hoeft te zitten, als je de sprinters enkelspoor laat rijden van Ztmo tot Ypb. Enige dingetje is dat je moet kiezen tussen een kering van 5 minuten op Ztm, of de 1700 op de 2000 moet laten keren.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 03 jan 2020 om 14:20:39

Hallo!

Vrijdag 03 jan 2020 - 14:46:00
broek53
broek53
Quote
treinfan (vr 03 jan 2020 14:17:20 www.somda.nl): Intercityreizigers Ut-Gvc v.v. kunnen met relatief weinig reistijd omreizen via Ledn of Asdz. Reizigers Gd-Gvc v.v. kunnen omreizen via Rtd en hebben ca 35 minuten extra reistijd. Dat valt allemaal dus nog wel mee.
Sure, het gaat ook niet zozeer over hoeveel extra tijd het kost en omreizen is voor de bedreven reiziger en ons spoorautisten best te doen. Maar niets is beter voor vooral de onervaren reiziger (en dat zijn er heel wat) dan dat de trein gewoon langs het perron staat met de displays op Den Haag Centraal, je instapt en onderweg te horen krijgt dat er een andere route gevolgd wordt, die helaas ff langer duurt.

Maar in dit geval moet dat wel worden afgewogen tegen wat je aanricht op de Oude Lijn. Als je daar dan weer treinen moet gaan schrappen om de omgeleide treinen ruimte te geven, span je het paard mogelijk nogal achter de wagen, dat is waar.

Vrijdag 03 jan 2020 - 14:51:01
broek53
broek53
Quote
DDZ7504 (vr 03 jan 2020 14:18:09 www.somda.nl): Sprinters kruisen op Llzm en de overloopwissels liggen aan de Llzm-kant van Ztm. Er vanuit gaande dat ze in Ypb kunnen keren in 11 minuten (aankomst .09/.39 en vertrek .20/.50) hoef je ze ook niet beide sporen te laten bezetten. Sterker nog; je kan zelfs een trein een half uur op Ztm laten staan zonder dat die de sprinters in de weg hoeft te zitten, als je de sprinters enkelspoor laat rijden van Ztmo tot Ypb. Enige dingetje is dat je moet kiezen tussen een kering van 5 minuten op Ztm, of de 1700 op de 2000 moet laten keren.
Zoetermeer is een soort van halte aan de vrije baan, maar dan aan het begin van de vrije baan. Je legt dus wel de rijrichting vast van het spoor richting Ypenburg als je uit Gouda binnenkomt, maar je kunt wel keren omdat het uitrijdsein een bediend sein is. In omgekeerde richting kan keren langs het perron niet, omdat je dan inderdaad op de vrije baan aan het keren bent.

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:08:26
treinfan
treinfan
Tussen de overloopwissels en Ztm zit nog het station Ztmo en een overweg tussen Ztmo en Ztm. Bedoel je dat keren op Ztm niet mogelijk is, maar keren op Ztmo wel zou kunnen?

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:13:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
broek53 (vr 03 jan 2020 14:46:00 www.somda.nl):
Quote
treinfan (vr 03 jan 2020 14:17:20 www.somda.nl): Intercityreizigers Ut-Gvc v.v. kunnen met relatief weinig reistijd omreizen via Ledn of Asdz. Reizigers Gd-Gvc v.v. kunnen omreizen via Rtd en hebben ca 35 minuten extra reistijd. Dat valt allemaal dus nog wel mee.
Sure, het gaat ook niet zozeer over hoeveel extra tijd het kost en omreizen is voor de bedreven reiziger en ons spoorautisten best te doen. Maar niets is beter voor vooral de onervaren reiziger (en dat zijn er heel wat) dan dat de trein gewoon langs het perron staat met de displays op Den Haag Centraal, je instapt en onderweg te horen krijgt dat er een andere route gevolgd wordt, die helaas ff langer duurt.

Maar in dit geval moet dat wel worden afgewogen tegen wat je aanricht op de Oude Lijn. Als je daar dan weer treinen moet gaan schrappen om de omgeleide treinen ruimte te geven, span je het paard mogelijk nogal achter de wagen, dat is waar.
Zo sterk is de dienstregeling op de Oude Lijn toch niet gewijzigd sinds de laatste keer dat er omgeleide treinen ingezet zijn? Je zou zelfs kunnen stellen dat er meer ruimte is ontstaan, omdat bij de laatste inzet van omgeleide treinen de Benelux nog niet via de HSL reed en er dus ook nog tussendoor moest.

Hoewel ik nu wel even twijfel of er nu voor het laatst is omgeleid in 2012 of 2014. Sinds de Hanzelijn kent immers de Oude Lijn ook directe invloed van de knoop in Zwolle op de treinligging. En da's een vervelende voor omgeleide treinen, omdat je een IC over de Oude Lijn hebt die vrijwel tegelijk rijdt met de aankomende trein uit Utrecht. Dat zou ergens op de gelijkvloerse oversteken kunnen conflicteren.
Al heb je nu natuurlijk ook wel de optie om een trein even aan de kant te zetten op Sdm tot er een gaatje is om over te steken.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:20:07
cuneo56
cuneo56
Als ik uitga van de tekeningen op Sporenplan.nl zou je zowel in Zoetermeer als Zoetermeer Oost in beide richtingen moeten kunnen keren.
( staan aan beide kanten van die perrons allemaal bediende seinen.)
Maar uitzonderingen bevestigen de regel en die staan in het BVS ( Bedienings VoorSchrift)van dat baanvak.

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:27:21
broek53
broek53
Quote
treinfan (vr 03 jan 2020 15:08:26 www.somda.nl): Tussen de overloopwissels en Ztm zit nog het station Ztmo en een overweg tussen Ztmo en Ztm. Bedoel je dat keren op Ztm niet mogelijk is, maar keren op Ztmo wel zou kunnen?
vanuit de richting Gouda kun je zowel op Zoetermeer Oost keren als op Zoetermeer, omdat de seinen 154 en 156 (die aan het eind van de perrons van Zoetermeer staan in de richting Gouda) in afwijking van wat je zou verwachten, geen P-seinen (vrijebaanseinen) zijn, maar bediende seinen. En datzelfde geldt voor de seinen 150 en 152 aan het eind van de perrons van Zoetermeer Oost zijde Den Haag: ook bediende seinen ipv P-seinen, zodat je rustig langs het perron van Zoetermeer Oost kunt staan, zonder dat de grote overweg tussen Ztm en Ztmo dicht gaat.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 03 jan 2020 om 15:27:51

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:37:08
treinfan
treinfan
Dank voor de opheldering. @broek53 en @cuneo56.
Quote
daniel_ddr (vr 03 jan 2020 15:13:38 www.somda.nl): Zo sterk is de dienstregeling op de Oude Lijn toch niet gewijzigd sinds de laatste keer dat er omgeleide treinen ingezet zijn? (...) Hoewel ik nu wel even twijfel of er nu voor het laatst is omgeleid in 2012 of 2014.
Vergelijk voor de grap eens de doorkomststaat van Gv uit 2014 met die van nu. Alle kruisingen aldaar zijn in de afgelopen jaren meermaals verschoven, en daarmee moet dus rekening mee gehouden worden als je een extra trein Gv-Gvc v.v. wilt hebben. Het grootste issue voor omleiden is dat het enige mogelijke pad Gv-Sdm-Rta zichzelf kruist tussen Dhs en Wspl. Daar ligt slechts 1 spoor, dus zou er maar maximaal 1 keer per uur een trein omgeleid kunnen worden.

Vrijdag 03 jan 2020 - 15:47:25
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
broek53 (vr 03 jan 2020 15:27:21 www.somda.nl):
Quote
treinfan (vr 03 jan 2020 15:08:26 www.somda.nl): Tussen de overloopwissels en Ztm zit nog het station Ztmo en een overweg tussen Ztmo en Ztm. Bedoel je dat keren op Ztm niet mogelijk is, maar keren op Ztmo wel zou kunnen?
vanuit de richting Gouda kun je zowel op Zoetermeer Oost keren als op Zoetermeer, omdat de seinen 154 en 156 (die aan het eind van de perrons van Zoetermeer staan in de richting Gouda) in afwijking van wat je zou verwachten, geen P-seinen (vrijebaanseinen) zijn, maar bediende seinen. En datzelfde geldt voor de seinen 150 en 152 aan het eind van de perrons van Zoetermeer Oost zijde Den Haag: ook bediende seinen ipv P-seinen, zodat je rustig langs het perron van Zoetermeer Oost kunt staan, zonder dat de grote overweg tussen Ztm en Ztmo dicht gaat.
Ander idee: 2000 tussen Gd en Ztm in het pad van de eveneens opgeheven 6800 laten rijden, met stops op Llzm en Ztmo, en op Ztm laten keren. Daarmee zit je de 6900 in zijn geheel niet in de weg (zolang die geen lange kering in Ypb heeft), heb je een rendabele kering en een goed verdeelde dienst. Zelfs de omloop van de 2000 hoeft dan niet gewijzigd te worden, want in Gd kom je dan weer op dezelfde trein uit na een slagje Ztm. Enige waar je op hoeft te letten is de lengte van de treinen, Ztm is max 12 bakken maar Ztmo en Llzm een stuk of 9 geloof ik. Eventueel is overslaan dan wel een optie.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 03 jan 2020 om 15:48:20

Hallo!

Vrijdag 03 jan 2020 - 17:03:46
sjoerd
sjoerd
Mijn stelling is, dat degenen die over een nooddienstregeling moeten beslissen, niet (goed) op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de infra in Zoetermeer.
Er was ooit een Overzicht Beveiliging waar dat allemaal in één oogopslag te zien was. Daarvoor had je de BVS-en niet nodig.

Vrijdag 03 jan 2020 - 17:32:56
b2py
b2py
Hoezo? In de lengterichting zijn die dingen hartstikke flexibel.

Vrijdag 03 jan 2020 - 18:59:44
thom
thom
Op langere afstand ja, maar als er op korte afstand een 'buts' in gedrukt is krijg je hem niet meer recht.

Pak een aluminium strip van 2 meter, hardstikke flexibel, maar sla ik er met een hamer op dan is ie op dat stuk toch krom...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 03 jan 2020 om 19:00:07

Vrijdag 03 jan 2020 - 21:13:43
sjoerd
sjoerd
Mooi voorbeeld, Thom. Wat railstaven betreft: waar ooit een knik zat, ook al heb je hem gestrekt, daar zal ooit een breuk ontstaan, of de railkop gaat er daar af.
In het vervoer van langgelast spoor zie je soms een hele trein door een wisselstraat gaan, waarbij de railstaven keurig mee bewegen, maar dat zijn geen sterke krommingen.

Zaterdag 04 jan 2020 - 10:12:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
treinfan (vr 03 jan 2020 15:37:08 www.somda.nl): Het grootste issue voor omleiden is dat het enige mogelijke pad Gv-Sdm-Rta zichzelf kruist tussen Dhs en Wspl. Daar ligt slechts 1 spoor, dus zou er maar maximaal 1 keer per uur een trein omgeleid kunnen worden.
Welk enig mogelijk pad zie jij dan? Ik heb zelf even de doorkomststaat van Dhsa erbij gepakt als kritisch punt en zie dan inderdaad maar één pad voor een trein van Gv ri. Rta (rond .04/.34 op Dhsa oversteken, dan kan je bij Wspl achter de 500/600 aan waar de 2000 normaal ook al achteraan zit).

Vanuit Rta is er inderdaad rond dezelfde tijd ook een optie, maar zie ik toch wel meer gaatjes tussen de passerende treinen ri. Gv (je hoeft immers geen sporen over te steken in die richting). Alleen op momenten dat er een BNL langskomt zou je dan sowieso maar 1x/uur kunnen rijden, want met de genoemde overkruising op Dhsa gebruik je het pad van de BNL voor je omgeleide trein.

Dat het dan niet zou passen om naar Gvc over te steken is nog het minste probleem. Daar zijn genoeg alternatieve treinen immers, en de reiziger is dan in ieder geval al in Den Haag.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 04 jan 2020 - 10:29:32
b2py
b2py
Quote
thom (vr 03 jan 2020 18:59:44 www.somda.nl): Op langere afstand ja, maar als er op korte afstand een 'buts' in gedrukt is krijg je hem niet meer recht.

Pak een aluminium strip van 2 meter, hardstikke flexibel, maar sla ik er met een hamer op dan is ie op dat stuk toch krom...
Het ging hier specifiek om een kromme spoorstaaf, niet een beschadigde spoorstaaf. Die kromme kan je prima terugleggen en eventueel even bijslijpen als dat nodig is maar op de foto's lijkt het nevenspoor zo weer terug te leggen.

Zaterdag 04 jan 2020 - 10:42:16
thom
thom
Ik denk het ook dat die aannemer daar veels te moeilijk doet, allemaal onnodig dat ie zoveel tijd en materialen nodig heeft

Zaterdag 04 jan 2020 - 11:21:05
treinfan
treinfan
Enige mogelijke pad is tussen de 5100 en 2400 in door Dt (in beide richtingen), dat inderdaad ook voor de Benelux en goederentreinen wordt gebruikt. Dat is dan Dt .16, Dhsa .25, Wspl .28/.32 en de andere kant op Wspl .27, Dhsa .29/.33, Dt .43. Vanuit Dt zou het inderdaad mogelijk zijn om te Sdm een kwartier aan de kant te gaan op spoor 2 en de 1100 via spoor 1 te laten rijden en om .40 Dhsa over te steken. Dat kost voor reizigers wel alleen maar meer tijd dan via Rtd reizen.

Zaterdag 04 jan 2020 - 11:35:44
michaben
michaben
En wat zijn de mogelijkheden als je de plannormen laat voor wat ze zijn en kijkt naar wat er in de praktijk haalbaar is? Vertraagde treinen rijden ook niet in een pad wat volgens de normen gemaakt is, dus waarom zou een omgeleide trein dat wel moeten?

Zaterdag 04 jan 2020 - 15:02:58
evangoor
evangoor
Ha ha. Dat vraag ik me van de wel of niet stop in Zwolle van IC Berlijn richting Amsterdam ook altijd af (bijsturing=wel; planning=niet).

Zaterdag 04 jan 2020 - 15:11:32
broek53
broek53
Quote
michaben (za 04 jan 2020 11:35:44 www.somda.nl): En wat zijn de mogelijkheden als je de plannormen laat voor wat ze zijn en kijkt naar wat er in de praktijk haalbaar is? Vertraagde treinen rijden ook niet in een pad wat volgens de normen gemaakt is, dus waarom zou een omgeleide trein dat wel moeten?
Hear hear. Je zou eens kunnen beginnen met allerlei frutsels aan afrondingen-naar-boven en toevoegen van een minuut speling op van alles en nog wat weg te laten en goedbedoelde, maar tamelijk idiote regeltjes over roodseinnaderingen beleefd aan de kant te zetten. Dat geeft je op een beetje traject als waar we het nu over hebben een vrijheid van meerdere minuten.

Zaterdag 04 jan 2020 - 18:39:37
gkw1969
gkw1969
Quote
sjoerd (vr 03 jan 2020 17:03:46 www.somda.nl): Mijn stelling is, dat degenen die over een nooddienstregeling moeten beslissen, niet (goed) op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de infra in Zoetermeer.
Er was ooit een Overzicht Beveiliging waar dat allemaal in één oogopslag te zien was. Daarvoor had je de BVS-en niet nodig.
Hiermee geef je dus aan dat personeel wat ergens voor aangenomen is niet op die functie horen te zitten? Dus je stelt het aanname beleid van ProRail ter discussie. Dat is nogal een gewaagde stelling

Zaterdag 04 jan 2020 - 18:57:23
roeter
roeter
Quote
broek53 (za 04 jan 2020 15:11:32 www.somda.nl): ... en goedbedoelde, maar tamelijk idiote regeltjes over roodseinnaderingen beleefd aan de kant te zetten.
Regels over roodseinnaderingen zijn niet bedacht door ProRail of NS maar opgelegd door ILT n.a.v. botsing bij Amsterdam. Deze kunnen dus ook niet door ProRail of NS worden afgeschaft.

Zaterdag 04 jan 2020 - 19:06:50
michaben
michaben
NS meld dat er een ernstige beschadiging van de wielen geconstateerd is bij het ontspoorde treinstel: nieuws.ns.nl

Zaterdag 04 jan 2020 - 19:33:18
cuneo56
cuneo56
Quote
gkw1969 (za 04 jan 2020 18:39:37 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (vr 03 jan 2020 17:03:46 www.somda.nl): Mijn stelling is, dat degenen die over een nooddienstregeling moeten beslissen, niet (goed) op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de infra in Zoetermeer.
Er was ooit een Overzicht Beveiliging waar dat allemaal in één oogopslag te zien was. Daarvoor had je de BVS-en niet nodig.
Hiermee geef je dus aan dat personeel wat ergens voor aangenomen is niet op die functie horen te zitten? Dus je stelt het aanname beleid van ProRail ter discussie. Dat is nogal een gewaagde stelling
Maar in mijn ervaring wel waar ( helaas)


Dat je iets niet weet is niet altijd erg, zolang je dat maar beseft en anderen om advies wil vragen.

Zaterdag 04 jan 2020 - 19:33:49
Oldskool
Oldskool
@roeter: Advies was dat roodseinnaderingen niet wenselijk waren. NS en ProRail heeft dat advies overgenomen

Laatst bewerkt door Oldskool op Zaterdag 04 jan 2020 om 19:34:40

Zaterdag 04 jan 2020 - 19:52:05
mren
mren
Ging dat niet over geplande roodseinnaderingen in de ontworpen DRGL?

Blijft naar mijn bescheiden mening overigens een belachelijk capaciteitsvretend besluit.

Zaterdag 04 jan 2020 - 20:00:08
cuneo56
cuneo56
Moet denken aan de nacht nadat dit was gecommuniceerd. Een Treindienstleider liet een slag nachtnet opheffen omdat daar een geplande stop buiten een station in zat !
Je waardering over Prorail zakt dan gelijk een flink aantal punten

Zaterdag 04 jan 2020 - 21:43:51
sjoerd
sjoerd
Quote
gkw1969 (za 04 jan 2020 18:39:37 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (vr 03 jan 2020 17:03:46 www.somda.nl): Mijn stelling is, dat degenen die over een nooddienstregeling moeten beslissen, niet (goed) op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de infra in Zoetermeer.
Er was ooit een Overzicht Beveiliging waar dat allemaal in één oogopslag te zien was. Daarvoor had je de BVS-en niet nodig.
Hiermee geef je dus aan dat personeel dat ergens voor aangenomen is niet op die functie horen te zitten? Dus je stelt het aannamebeleid van ProRail ter discussie. Dat is nogal een gewaagde stelling
Ja, maar ik durf die stelling wel aan. Ik maakte het genoemde Overzicht Beveiliging zelf, jaarlijks, in opdracht van toenmalig NS Railinfrabeheer, van begin jaren 80 tot de laatste versie in 2005, aan de hand van de BVS-en. Het werd in een flinke oplage landelijk verspreid onder diverse diensten binnen en buiten NS. Je kon er qua beveiliging, ATB en bediening veel meer details in vinden over wat je met de infra kon, dan in de huidige netverklaring. De huidige kennis over de infra is veel algemener dan voorheen.

Zaterdag 04 jan 2020 - 22:53:26
cuneo56
cuneo56
Hier is de hersporing ( versneld) te zien
www.youtube.com

Zaterdag 04 jan 2020 - 23:56:28
279
279
de prognose van de stremming thv Bkh is teruggeschroefd naar zo 5/1 08.00.

Zondag 05 jan 2020 - 00:14:12
thom
thom
Inmiddels lees ik 10:30 bij Prorail, en met NS.nl dat er vanaf dat tijdstip weer Intercity's rijden.

Laatst bewerkt door thom op Zondag 05 jan 2020 om 00:15:47

Zondag 05 jan 2020 - 00:22:02
sjoerd
sjoerd
Och, het kan beter mee- dan tegenvallen, toch?

Zondag 05 jan 2020 - 00:22:51
thom
thom
Die staat niet meer als zodanig genoemd, dus ik gok dat die werkzaamheden geschrapt zijn dan.

Zondag 05 jan 2020 - 00:51:44
Henk1619
Henk1619
Precies, dus waarom een reeks van prognoses afgeven die alleen maar kunnen tegen vallen?

Zondag 05 jan 2020 - 01:20:57
Frontier
Frontier
Quote
279 (za 04 jan 2020 23:56:28 www.somda.nl): de prognose van de stremming thv Bkh is teruggeschroefd naar zo 5/1 08.00.
En vanzelfsprekend heeft de afdeling propaganda ter ere daarvan weer een jubelbericht de wereld ingestuurd...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zondag 05 jan 2020 - 08:59:04
PKP
PKP
Quote
Frontier (zo 05 jan 2020 01:20:57 www.somda.nl):
En vanzelfsprekend heeft de afdeling propaganda ter ere daarvan weer een jubelbericht de wereld ingestuurd...
En terecht, dit is goed nieuws voor de reiziger. Probeer iets, al is het maar één keer, positief te bekijken.

Zondag 05 jan 2020 - 14:38:56
moderator
Moderator
moderator
Diverse berichten uit de OD's van 2, 3 en 4 januari afgesplitst en hier hun eigen plekje gegeven.

Zondag 05 jan 2020 - 15:02:14
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Maar het ongeval speelde zich niet bij Ypb af.