Dienstregeling 2021, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
18-12-2019 12:44:48
spurt2244
spurt2244
Dit kan ik alvast melden:

Sneltrein (37300) Leeuwarden - Groningen v.v. gaat 2 keer per uur per richting rijden i.p.v. 1 keer per uur nu.

Indien werkzaamheden op tijd kunnen worden afgerond gaat dit door.
Bepaalde werkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd omdat materiaal niet leverbaar is.

18-12-2019 13:42:47
broek53
broek53
Per dienstregeling 2021 komen er in de spitsuren extra sneltreinen Winschoten - Groningen v.v.. Een uitgebreide verbouwing van Zuidbroek, een extra perron in Scheemda en blokverdichting tussen Zuidbroek en Hoogezand zijn kortgeleden aanbesteed.

31-01-2020 08:38:04
wouter15
wouter15
NS: weinig veranderingen in dienstregeling 2021

31 januari 2020

De dienstregeling van de NS in 2021 verandert voor de meeste treinreizigers nauwelijks. Dat maakt het spoorwegbedrijf bekend. 99 procent van alle reizigers zal volgend jaar bijna niets merken. Dat lag vorig jaar nog op 95 procent.

De nieuwe dienstregeling, die dit jaar op 13 december ingaat, bevat vooral regionale en internationale veranderingen. Zo gaan er op zondagen meer sprinters rijden tussen Nijmegen en Den Bosch. Daarnaast verbetert de overstap voor reizigers met de sprinter in Tiel en Baarn.

Lees verder via: www.ad.nl
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NS: trein van Berlijn naar Amsterdam stopt straks minder vaak in Apeldoorn

31 januari 2020

De trein van Berlijn naar Amsterdam slaat station Apeldoorn vanaf 13 december drie keer per dag over. Dat staat in de adviesaanvraag die de NS deze week naar de reizigersorganisaties heeft verstuurd voor de dienstregeling van 2021.

,,Het is al jaren onze ambitie om de Berlijntrein te versnellen. Op het traject in Duitsland hebben wij geen invloed, maar in Nederland denken we tien minuten te kunnen winnen door drie van de zeven à acht keer niet meer in Apeldoorn te stoppen”, zegt Henk Doeke van Waveren, bij de NS verantwoordelijk voor de treinenloop in het noorden en oosten van ons land.

Lees verder via: www.ad.nl

31-01-2020 09:33:58
gvttreinen
gvttreinen
Ik geloof dat de 6900 en 6000 om worden gewisseld waardoor er een betere overstap in Tl op 31100 is.
Dus Tl - Gvc en Ht- Wd.


31-01-2020 10:07:53
waalkade
waalkade
Rechtstreeks bij NS:
nieuws.ns.nl
Dan rechts staat een aanklikbare download met details.

31-01-2020 19:44:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat is inderdaad exact wat in de adviesaanvraag staat.

En voor wat de aansluiting in Baarn betreft: hier gaat de trein in de tegenspitsrichting eerder/later rijden. In de ochtendspits gaat Brn -> Ut dus vroeger rijden tot St, waardoor de trein naar Brn een korte i.p.v. lange stop in St kan maken en op tijd voor de aansluiting op Brn is.
In de middagspits wordt juist wat later uit Brn vertrokken gevolgd door een korte stop op St, waardoor de trein naar Brn daar een langere stop heeft en later vertrekt.

Overigens wordt daarmee ook de overstap in de tegenrichting net wat korter.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

31-01-2020 19:56:22
umbusko
umbusko
Er wordt ook gevraagd om advies over de omleiding van de ICE via Vl: moet de 3500 Hrt overslaan (zoals nu) of Br? Nadeel van Hrt: +30 voor reizigers van/naar Hrt. Nadeel van Br: +30 voor reizigers die overstappen richting Vry. (En een paar vertragingen van enkele minuten voor reizigers van/naar Br; dat is zo'n ramp niet lijkt mij.)

Ik zou dan gaan voor het overslaan van Br. De overstap naar Vry zou allicht in Vl toch geboden kunnen worden als de normen toelaten om op spoor 6 binnen te komen. Je zou ook kunnen overwegen om een bus(je) van Hrt naar Vry te laten rijden; daarmee haal je de trein wel en is iedereen geholpen.

31-01-2020 23:39:30
bloemkool
bloemkool
Quote
gvttreinen (vr 31 jan 2020 09:33:58 www.somda.nl): Ik geloof dat de 6900 en 6000 om worden gewisseld waardoor er een betere overstap in Tl op 31100 is.
Dus Tl - Gvc en Ht- Wd.

Hoewel ik er minder belang bij heb lijkt me dit een goede ontwikkeling. Te meer dit samenvalt met verbeteringen in Den Bosch tussen de Sprinters. En in Gdm wordt de overstapbeweging iets ruimer van Tl naar Ht v.v..

01-02-2020 10:27:46
mvanuden
mvanuden
Quote
bloemkool (vr 31 jan 2020 23:39:30 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (vr 31 jan 2020 09:33:58 www.somda.nl): Ik geloof dat de 6900 en 6000 om worden gewisseld waardoor er een betere overstap in Tl op 31100 is.
Dus Tl - Gvc en Ht- Wd.

Hoewel ik er minder belang bij heb lijkt me dit een goede ontwikkeling. Te meer dit samenvalt met verbeteringen in Den Bosch tussen de Sprinters. En in Gdm wordt de overstapbeweging iets ruimer van Tl naar Ht v.v..

Dat laatste moet ook wel, want vanaf de zomer moet je door de nieuwe tunnel om over te stappen (sprinter uit Tiel kan alleen nog langs het nieuwe perron van spoor 1 komen).
Vervelend is wel dat er blijkbaar nóg langer in Geldermalsen gewacht moet gaan worden om "over te steken" naar Tiel. De sprinter staat nu al meerdere minuten te wachten in Geldermalsen, daar komen nog een stuk of 3 minuten bij.

01-02-2020 11:28:30
AvVeen
AvVeen
Quote
mvanuden (za 01 feb 2020 10:27:46 www.somda.nl):
Quote
bloemkool (vr 31 jan 2020 23:39:30 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (vr 31 jan 2020 09:33:58 www.somda.nl): Ik geloof dat de 6900 en 6000 om worden gewisseld waardoor er een betere overstap in Tl op 31100 is.
Dus Tl - Gvc en Ht- Wd.

Hoewel ik er minder belang bij heb lijkt me dit een goede ontwikkeling. Te meer dit samenvalt met verbeteringen in Den Bosch tussen de Sprinters. En in Gdm wordt de overstapbeweging iets ruimer van Tl naar Ht v.v..

Dat laatste moet ook wel, want vanaf de zomer moet je door de nieuwe tunnel om over te stappen (sprinter uit Tiel kan alleen nog langs het nieuwe perron van spoor 1 komen).
Vervelend is wel dat er blijkbaar nóg langer in Geldermalsen gewacht moet gaan worden om "over te steken" naar Tiel. De sprinter staat nu al meerdere minuten te wachten in Geldermalsen, daar komen nog een stuk of 3 minuten bij.


De groep die het grootst benadeeld wordt zijn de reizigers tusen Ht/Zbm en Bsd/Ldm/Akl/Gr en verder. Nu is er een overstap resp. 2 minuten en 18 minuten. Dit wordt 21 minuten en 8 minuten als het in de huidige situatie wordt omgedraaid. Dit zijn dus 9 minuten meer op Gdm.

Laatst bewerkt door AvVeen op 01-02-2020 11:28

01-02-2020 11:58:46
bloemkool
bloemkool
En wat wil je eraan doen? Het enkelspoor naar Gr en Ddr beperkt de mogelijkheden om met die richting te schuiven in vertrektijden.

Bij elke wijziging bevoordeeld je de ene reiziger en benadeel je mogelijk een andere.

01-02-2020 12:05:22
AvVeen
AvVeen
Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om meer sprinters naar Ht te laten rijden. In maart 2018 zat deze aankondiging in het nieuwsbericht voor de nieuwe dienstregeling. In tegenstelling tot de spitssprinter Ut-Htnc, die in hetzelfde bericht werden aangekondigd, zijn deze nooit gerealiseerd.

Laatst bewerkt door AvVeen op 01-02-2020 12:06

01-02-2020 12:45:01
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat betrof een gecombineerde trein in de avond, waarbij het deel Geldermalsen-'s Hertogenbosch leeg werd gereden, nietwaar? Iets dergelijks werd klokvast opgelost bij de aanvang van de nieuwe dienstregeling en dus waren er per saldo meer Sprinters gerealiseerd.

17-02-2020 23:08:57
JoostM
JoostM
N.a.v. dit bericht ben ik eens gaan kijken naar de drgl van de 5500 Brn-Ut. Niet puur voor 2021, maar ik vroeg me wel een paar zaken af:

a) Is er een specifieke reden waarom er in totaal 3 minuten wordt uitgetrokken voor het passeren in Soest?

Vanuit Utrecht naar Baarn
a: .27
v: .30

Vanuit Baarn naar Utrecht:
a: .29
v: .32

Waarom zou de trein uit Baarn niet al om .30 vertrekken? Is dat, omdat je richting Den Dolder toch niet eerder op het hoofdspoor kunt komen en je dus beter in Soest kunt wachten? Andere treindiensten worden immers wel gepland op 1 minuut passeren (bijv de de 31200 in Goor).

b) Richting Utrecht wacht de trein 3 minuten in Overvecht. Wat zit daar in de weg dat er niet eerder naar Ut kan worden vertrokken? De 4900, 5600 en 5700 lijken daar toch niet in de weg te zitten?

Alvast dank

17-02-2020 23:17:55
MetroRET
MetroRET
Over dat laatste punt, daar zit hij in de weg bij het vertrek van de 5600 vanaf spoor 4, waar de 5500 aankomst op spoor 3.

Maar hij kan niet later aankomen in Uto, want dan hijgt de (1)1700 in z'n nek.

18-02-2020 17:56:59
anton_
anton_
Quote
AvVeen (za 01 feb 2020 11:28:30 www.somda.nl):
Quote
mvanuden (za 01 feb 2020 10:27:46 www.somda.nl):
Quote
bloemkool (vr 31 jan 2020 23:39:30 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (vr 31 jan 2020 09:33:58 www.somda.nl): Ik geloof dat de 6900 en 6000 om worden gewisseld waardoor er een betere overstap in Tl op 31100 is.
Dus Tl - Gvc en Ht- Wd.

Hoewel ik er minder belang bij heb lijkt me dit een goede ontwikkeling. Te meer dit samenvalt met verbeteringen in Den Bosch tussen de Sprinters. En in Gdm wordt de overstapbeweging iets ruimer van Tl naar Ht v.v..

Dat laatste moet ook wel, want vanaf de zomer moet je door de nieuwe tunnel om over te stappen (sprinter uit Tiel kan alleen nog langs het nieuwe perron van spoor 1 komen).
Vervelend is wel dat er blijkbaar nóg langer in Geldermalsen gewacht moet gaan worden om "over te steken" naar Tiel. De sprinter staat nu al meerdere minuten te wachten in Geldermalsen, daar komen nog een stuk of 3 minuten bij.


De groep die het grootst benadeeld wordt zijn de reizigers tusen Ht/Zbm en Bsd/Ldm/Akl/Gr en verder. Nu is er een overstap resp. 2 minuten en 18 minuten. Dit wordt 21 minuten en 8 minuten als het in de huidige situatie wordt omgedraaid. Dit zijn dus 9 minuten meer op Gdm.
Grappig - volgens de ns gaat die groep er juist op vooruit ( overstap is nu officieel 32 minuten {geen 2} )

ns website:
Voor reizigers tussen Den Bosch en Gorinchem wordt de reistijd circa elf minuten korter.
Doordat hier sprake is van meerdere vervoerders is niet bekend hoeveel reizigers dit zijn.

18-02-2020 19:50:16
AvVeen
AvVeen
Volgens de app is dit inderdaad 32 minuten. Sinds kort heeft de reisplanner de mogelijkheid van 2 minuten eruit gehaald. Terwijl dit al enkele jaren wel aangegeven is en ook praktisch altijd goed gaat.
En de treinen zelf geven deze overstap wel aan als mogelijkheid, dus het is ook maar wat de reisplanner je wilt laten geloven.

18-02-2020 23:39:15
waalkade
waalkade
In de trein is die er ook uitgehaald, tenminste bij de trein die uit de ri Zl in Lw aankomt. De trein naar Harlingen staat er naast, maar geen overstap volgens het scherm in de trein uit de ri Zl.

14-03-2020 19:43:17
anton_
anton_
advies van Locov

locov.nl

14-03-2020 20:26:38
PeterJ
PeterJ
Lekkere samenwerking tussen de verschillende vervoerders dan. Reizigers profiteren weer en mogen in die 2 minuten ook niet vergeten om te checken.

14-03-2020 22:24:32
AvVeen
AvVeen
Quote
PeterJ (za 14 mrt 2020 20:26:38 www.somda.nl): Lekkere samenwerking tussen de verschillende vervoerders dan. Reizigers profiteren weer en mogen in die 2 minuten ook niet vergeten om te checken.


Bedoel je de reizigers tussen Ht en Gr? Deze overstap is prima te doen! Gaat praktisch altijd goed. De enigste keren dat ik deze het afgelopen jaar heb gemist (keer of 3) is wanneer er iets aan de hand is. Een gestrande goederentrein, stroomstoring of een seinstoring. Daarbij waren de gestrande goederentrein en de stroomstoring zo kortstondig dat de aankomst op Gdm maximaal 8 minuten later was.

Ja, het is niet de meest ruime overstap, maar het functioneerd prima. Iets meer speling zou leuk zijn, en dan vooral om wat extra rust in te bouwen. Maar dit is voor mij geen vereiste, aangezien mijn ervaringen zeer positief te noemen zijn over deze overstap.

Edit: En ja, dit is mijn ervaring. Maar deze overstap is aanzienlijk verbeterd, aangezien het in eerdere tijden een overstap van 28 minuten!!! was. En dat op Gdm, niet bepaald het leukste en comfortabelste station om je tijd te door te brengen. (Wel een klein beetje verbeterd sinds de komst van de stationshuiskamer) Het meest waardeloze aan deze overstap toen was dat de sprinter vanuit Ht meestal lekker hard doorreed, waardoor je de rode sluitseinen van de arriva trein net zag wegrijden. Dat was pas een slechtesamenwerking voor de reizigers!

Laatst bewerkt door AvVeen op 14-03-2020 22:29

15-03-2020 11:51:15
umbusko
umbusko
Twee minuten crossplatform zou volgens de richtlijnen van NS gewoon in de reisplanner moeten verschijnen. Voor de overstap in Roermond (Mt --> Nm) heb ik flink moeten praten (bij de NS Community en in tweede instantie bij OV Ombudsman) toen die van 3 naar 2 minuten ging en uit de reisplanner kukelde, maar die is weer terug opgenomen. Wel is de stoppositie van de IC intussen verslechterd zodat de overstap verder lopen is; gelukkig lees ik in het advies van Locov dat men daar nog steeds van adviseert om het terug te draaien. Zie community.ns.nl als je geïnteresseerd bent in hoe dat ging.

Zeker de overstap in Leeuwarden (van geheel spoor 3 naar geheel spoor 2) zou gewoon moeten worden opgenomen. In Geldermalsen speelt hetzelfde als in Roermond: de overstap is van een geheel perron naar een perronfase (3 --> 4a). Daar zal meer overredingskracht voor nodig zijn, zeker als die overstap nooit bestaan heeft. Maar ik zou zeggen, breng het onder de aandacht en wie weet! %02%

15-03-2020 13:25:47
waalkade
waalkade
Van Ck naar Ah is er ook zo een.
Nu de 3600 op 1a in Nm i.p.v. 3 ri Zl stopt is die voor de kwieke en oplettende reiziger haalbaar.

15-03-2020 14:02:03
peterselie
peterselie
Quote
waalkade (di 18 feb 2020 23:39:15 www.somda.nl): In de trein is die er ook uitgehaald, tenminste bij de trein die uit de ri Zl in Lw aankomt. De trein naar Harlingen staat er naast, maar geen overstap volgens het scherm in de trein uit de ri Zl.

Vanaf de nieuwe dienstregeling zal er overdag een strakke halfuursdienst gereden gaan worden tussen Lw en Hlgh ipv de 25/35 van nu. Hierdoor is een extra omloop nodig, omdat de trein in de haven lang staat te keren.

15-03-2020 15:45:24
umbusko
umbusko
Quote
waalkade (zo 15 mrt 2020 13:25:47 www.somda.nl): Van Ck naar Ah is er ook zo een.
Nu de 3600 op 1a in Nm i.p.v. 3 ri Zl stopt is die voor de kwieke en oplettende reiziger haalbaar.

Dat is toch wel wat verder lopen dan een (al dan niet scheve) crossplatform. Maar wel haalbaar inderdaad. Maar voor overstappen van een perronfase naar een andere perronfase op hetzelfde perron wordt 3 minuten aangehouden. Crossplatform 2, en de situatie overstap tussen geheel spoor en perronfase (scheef crossplatform), daar ontbreekt een richtlijn voor. Daar werd dus ook drie minuten voor gerekend, maar in Rm doen ze het inmiddels met twee. (Het plaatje waar dit op is aangegeven staat halverwege de tweede pagina in mijn vorige link.)

15-03-2020 16:50:56
PeterJ
PeterJ
Hoe komen ze aan 3 minuten om van een a naar een b fase te lopen? Als je net aan de verkeerde zijde van het aankomstspoor t.o.v. het vertrekspoor je trein verlaat, moet je soms wel 300-400 meter lopen (Roosendaal 4b-3a of Den Bosch 6a-7b). Voor ouden van dagen sowieso onhaalbaar.

15-03-2020 19:26:07
waalkade
waalkade
In deze passeer ik toch menige jongere %08% .

17-03-2020 22:20:36
scooter
scooter
Ik zag ook iets over het vervroegen van de sprinter Roosendaal-Dordrecht.Dan zou ook de sprinter Arnhem-Dordrecht moeten bewegen,en die loopt nu in Dordrecht bij binnenkomst tegen zijn tegentrein(4 min)

18-03-2020 17:29:55
Wievank
Wievank
Er zit nu 5 tot 6 minuten tussen de 6600 en 5900. Dit kan ingekort worden tot 4 minuten (minimale perronopvolging). Dit is kan mogelijk net een aansluiting op de 2400 geven. Richting het zuiden vertrekt de 5900 nu op het moment dat de 2400 binnen komt, en omgekeerd is zit er nu 2 minuten tussen. Alleen stopt de 5900 op 3b, waar de 2400 op heel spoor 2 staat, waardoor het 3 minuten is voorgeschreven i.p.v. 2 als ze op dezelfde fase zouden staan.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-03-2020 18:25:21
mfabrie
mfabrie
Kan iemand vertellen wanneer de ruil van Tl en Ht ingaat... ik lees op locov dat het medio 2020 ingaat, maar wanneer ergens? Ik ga met de trein naar m’n werk en weet dan wanneer mijn aankomsttijd wijzigt in Gdm vanuit Tl

29-03-2020 01:41:13
dennistd
dennistd
Van 4 t/m 26 juli en van 3 t/m 9 augustus zijn er werkzaamheden Ut-Tl/Ht, dus dikke kans dat ergens daarna de boel veranderd wordt. Zal wel wijzigingsblad september worden denk ik dan.

29-03-2020 14:38:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Vanaf de zomer was de bedoeling inderdaad, wanneer de benodigde infra in Geldermalsen klaar is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-05-2020 19:13:25
wouter15
wouter15
NS heeft een besluit genomen over de dienstregeling van 2021: locov.nl

08-05-2020 22:52:18
umbusko
umbusko
Jammer dat men vasthoudt aan de verslechterde stoppositie in Roermond. %04%

08-05-2020 23:02:37
daniel81
daniel81
En vooral de argumentatie is om van te huilen, "anders is het zonde van de aanpassingen die we gedaan hebben". Waar moest die reiziger ook al weer staan …..%09%

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-05-2020 23:03

08-05-2020 23:14:53
umbusko
umbusko
De argumentatie is flauwekul, want zowel in Maastricht als in Sittard kom je het perron op bij de achterzijde van de trein. Als je daar direct instapt en in Roermond weer uitstapt, kom je ook met de oude stoppositie precies bij de trap uit (sterker nog, nu zul je een stukje naar voren moeten lopen). Daar hoef je het dus niet voor te doen.

09-05-2020 07:55:48
anton_
anton_
Uit het locov document begrijp ik dat de locatie van het sein is aangepast. Weet iemand waarom dit gebeurd is ? Ik ben al een tijdje niet in Roermond geweest, maar ik neem aan dat de IC naar Eindhoven nog steeds tegenover spoor 3b stopt of is dit niet meer het geval.

09-05-2020 08:01:13
anton_
anton_
Andere vraag - is er wel een nagedacht om de treinen tussen Roermond en Sittard beter te spreiden over het uur? Nu de IC naar Eindhoven niet meer elke 15 minuten rijdt, maar meer een 10/20 verdeling heeft, kan ik me voorstellen dat het voor een deel van de reizigers beter zou zijn als de sprinter 15 minuten verschoven wordt.

09-05-2020 11:38:58
umbusko
umbusko
De IC stopt tegenwoordig niet meer tegenover spoor 3b, maar in het midden van het perron, met het midden van de trein ter hoogte van de trap. Zelfs met 10 bakken VIRM staat de voorkant van de trein nog niet eens tegenover de achterkant van de stoptrein naar Nijmegen. Dat is nou net waar het om gaat.

Er staat alleen dat "de seingeving is aangepast". Volgens mij is het sein zelf niet aangepast (dat zou ook raar zijn, lange treinen kunnen nog altijd van het hele perron gebruikmaken), maar bedoelen ze hiermee alleen dat ze een paar treinlengteborden hebben neergezet. Wat in eerste instantie ook nog eens fout ging, dus dat hebben ze twee keer gedaan. Als dat nou die hele investering moet voorstellen. %03%

Welke sprinter bedoel je? De 32200? Die heeft een knoop in Vl met de 3500, dus die zal men graag zo laten. Of heb je het over de 32400? Die sluit in Std aan op de 3900 en in Rm op de 800 (en andersom), lijkt me wel prima.

Laatst bewerkt door umbusko op 09-05-2020 11:39

09-05-2020 11:57:37
thom
thom
Elk bord is een sein, dus de opmerking 'seingeving aangepast' slaat niet per definitie op lichtseinen.

09-05-2020 15:40:38
sjoerd
sjoerd
Ja, dat wel, maar er is in elk geval discussie of de treinlengteborden wel tot de seinen gerekend worden, en wellicht slechts aanwijzingen zijn voor de dienstuitvoering. De in- en uitschakelborden (ook blauw) zijn dat ook, want die gelden alleen als aanwijzing voor machinisten op elektrische tractievoertuigen.
Dit verschil tussen blauwe borden en de anders uitgevoerde borden is de laatste tijd herhaaldelijk voorbijgekomen. Ze stonden wel altijd in het seinreglement.
Weet trouwens iemand of Nederland daarin een uitzondering is? Zijn er in andere landen ook geen seinreglementen meer?

09-05-2020 16:52:43
Apda
Apda
Duitsland heeft een 'Signalbuch' = 'Richtlinien 301'. Daar staan ook de blauwe borden in. fahrweg.dbnetze.com

09-05-2020 17:00:17
seinhuis
seinhuis
Dat discussie of een bakbord een sein is is al in een andere topic gevoerd.

09-05-2020 17:04:56
sjoerd
sjoerd
Ja, dat stelde ik zojuist al. Dus niet opnieuw de discussie graag, maar kennelijk is de uitkomst ervan niet eenduidig.
Richtlinie (Duits) betekent richtsnoer, voorschrift. Hier zou dat al snel tot commentaar leiden. Moet je je nu aan een voorschrift houden, of is het een richtsnoer?
Natuurlijk heb ik een aantal "seinreglementen" op de plank staan, maar de meeste zijn historisch. En ik vroeg me af of men in andere landen ook van het seinreglement af wilde, of dat we daar uniek in zijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-05-2020 17:06

09-05-2020 18:20:51
Apda
Apda
Quote
sjoerd (za 09 mei 2020 17:04:56 www.somda.nl):
Richtlinie (Duits) betekent richtsnoer, voorschrift. Hier zou dat al snel tot commentaar leiden. Moet je je nu aan een voorschrift houden, of is het een richtsnoer?

Je moet je eraan houden. In Duitsland hebben ze dat natuurlijk gründlich geregeld %02% : de.wikipedia.org

09-05-2020 18:46:00
anton_
anton_
Quote
umbusko (za 09 mei 2020 11:38:58 www.somda.nl): Welke sprinter bedoel je? De 32200? Die heeft een knoop in Vl met de 3500, dus die zal men graag zo laten. Of heb je het over de 32400? Die sluit in Std aan op de 3900 en in Rm op de 800 (en andersom), lijkt me wel prima.

Ik bedoel de 32200 - of eigenlijk het deel Std - Rm. Als je deze 15 min verschuift en b.v. aansluit op de 32500. Ik zeg niet dat dat beter is (het heeft voor en nadelen). Ik was gewoon benieuwd of iemand weet of dit uberhaupt bekeken is.
Dus: moet Arriva meewerken aan het (mogelijk) wijzigen van de dienstregeling op een baanvak als de NS wat wijzigd? Of zit het zo in elkaar dat Arriva tijdens de loopduur van de concessie niet kan/mag wijzigen omdat het contract met de opdracht gever zo in elkaar zit.

09-05-2020 21:19:02
JothamvW
JothamvW
Dan bedoel je dus wel de 32400, en dan moet ik je gewoon mededelen dat de 32200, 32400 en 32500 niet allemaal op elkaar aan kunnen sluiten.

Neem gewoon de IC tussen Rm en Std als je vanuit de 32200 komt...

En zodra Hrl - Lg dubbelspoor is kan de 32500 verschoven worden waardoor die te halen is vanuit de 3900, dus komt ook allemaal goed.

09-05-2020 22:49:20
anton_
anton_
ik snap wat je zegt (aanpassen van een dienstregeling heeft voor en nadelen).
-
Maar ik heb een andere vraag: "moet Arriva meewerken aan het (mogelijk) wijzigen van de dienstregeling op een baanvak als de NS wat wijzigt op dit baanvak? (of in de directe omgeving) "
-
Dus een proces vraag, niet de vraag welke dienstregeling beter zou zijn. Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is.

10-05-2020 02:16:26
thom
thom
Quote
sjoerd (za 09 mei 2020 15:40:38 www.somda.nl): Ja, dat wel, maar er is in elk geval discussie of de treinlengteborden wel tot de seinen gerekend worden, en wellicht slechts aanwijzingen zijn voor de dienstuitvoering. De in- en uitschakelborden (ook blauw) zijn dat ook, want die gelden alleen als aanwijzing voor machinisten op elektrische tractievoertuigen.
Dit verschil tussen blauwe borden en de anders uitgevoerde borden is de laatste tijd herhaaldelijk voorbijgekomen. Ze stonden wel altijd in het seinreglement.

Dat is vrij simpel te beantwoorden toch ?

Ze zijn opgenomen in de de wettelijke regelgeving en in de bijlage met seinen genoemd onder met 'Seinnummer' dus lijkt mij wettelijk prima gedefinieerd.

10-05-2020 10:12:59
moderator
Moderator
moderator
En tot zover de regelgeving over seinen. Dit topic gaat over dienstregeling 2021.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

10-05-2020 10:16:53
sjoerd
sjoerd
Ja, ja, dat weet ik; ze staan hier op de plank. %02%
Maar misschien stelde ik de vraag niet goed. Ik zocht naar de argumenten om niet meer te werken met een seinreglement, en in vervolg daarop om het verschil tussen aanwijzingen en verplichtingen voortaan te negeren. Daarover is nog weinig geschreven, terwijl er wel literatuur is over de seinreglementen van eerder.
Bij verkeersborden/-tekens voor wegverkeer zijn er ook verschillen tussen enerzijds gebods- en verbodsborden, die dwingend zijn, en aanwijsborden (blauw), al moet je de laatste natuurlijk ook niet negeren, als ze voor jou bestemd zijn.
Misschien moet ik eens een praatje gaan maken met de makers van het seinenboek.
Ik sluit me aan bij het beheer: terug maar naar de dienstregeling 2021.

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-05-2020 10:18

10-05-2020 17:35:01
PeterJ
PeterJ
Quote
anton_ (za 09 mei 2020 18:46:00 www.somda.nl):
Quote
umbusko (za 09 mei 2020 11:38:58 www.somda.nl): Welke sprinter bedoel je? De 32200? Die heeft een knoop in Vl met de 3500, dus die zal men graag zo laten. Of heb je het over de 32400? Die sluit in Std aan op de 3900 en in Rm op de 800 (en andersom), lijkt me wel prima.

Ik bedoel de 32200 - of eigenlijk het deel Std - Rm. Als je deze 15 min verschuift en b.v. aansluit op de 32500. Ik zeg niet dat dat beter is (het heeft voor en nadelen). Ik was gewoon benieuwd of iemand weet of dit uberhaupt bekeken is.
Dus: moet Arriva meewerken aan het (mogelijk) wijzigen van de dienstregeling op een baanvak als de NS wat wijzigd? Of zit het zo in elkaar dat Arriva tijdens de loopduur van de concessie niet kan/mag wijzigen omdat het contract met de opdracht gever zo in elkaar zit.
Iets met individuele belangen vervoerders en niet die van de reizigers die tot die verschillende vervoerders is veroordeeld. Snappen ze dat nu nog niet bij de hoge lieden die de spoormarkt zo zaligmakend vinden?

10-05-2020 21:58:07
thom
thom
Voor de vervoerders is primair maar 1 ding te snappen, het uitvoeren van hun opdracht vastgelegd in de concessie.

En het is de taak van de opdrachtgever daarin de keuzes te maken die het belang van reizigers bedienen, als dat niet zo is dan ligt dat nog altijd bij de opdracht gever en niet bij de vervoerder.

25-06-2020 13:47:39
michaben
michaben

In dienstregeling 2021 wordt de brugopening in Dordrecht een kwartier verschoven: https://www.prorail.nl/nieuws/meer-mogelijkheden-voor-goederentreinen-naar-rotterdamse-haven

Hierdoor komen er extra goederenpaden beschikbaar, en het zou tevens geschikt zijn voor de invoer van PHS in 2022.



25-06-2020 17:16:05
phantom
phantom

Ik vraag me echter wel af hoe men aan die ruimte voor die extra treinpaden is gekomen.

Dankzij een nieuwe aanpak van ProRail en Rijkswaterstaat krijgen goederentreinen er per week 250 rijmogelijkheden bij van en naar de Rotterdamse haven.

Dat is dus ergens rond de 35 extra per dag,elke dag van de week,250 delen door 7 dagen

Vervolgens lees ik:

Met de ingreep gaat het aantal rijmogelijkheden op de Brabantroute van zo'n 550 per week per richting tot 600.

En dan kom ik maar tot 50 extra voor de heenrit en 50 extra voor de rit de andere kant op,ofwel 100 per week surprise

Ergens klopt er daar dus al iets niet,en met alle frequentie verhogingen van het reizigers verkeer op de brababantroute van de afgelopen jaren,zie ik zelfs voor 100 extra treinen per dag al niet de ruimte.

Wellicht kan iemand uitleggen hoe men aan al die getallen ruimte komt in de drgl ??

Mis ik iets,dat kan ook nog.



Laatst bewerkt door phantom op 25-06-2020 17:17

25-06-2020 17:38:32
Ysbergsla
Ysbergsla

Het staat er juist. Wellicht dat nog eens lezen zin heeft. Honderd per week betekent om en nabij veertien treinpaden per dag.


25-06-2020 18:35:12
michaben
michaben

In plaats van dat eeuwige "lees eens beter" kun je ook behulpzaam zijn. De 250 goederenpaden zijn voor alle richtingen bij elkaar opgeteld, dus:

  • 50 paden Rotterdam - Brabantroute
  • 50 paden Brabantroute - Rotterdam
  • 75 paden Rotterdam - Antwerpen
  • 75 paden Antwerpen - Rotterdam

En dit is het aantal paden per week, dus gemiddeld per dag per richting zit je dan op respectievelijk 7 en 11 paden. Met één treinpad per uur per richting zit je hier al aan dus, en voor de Brabantroute zelfs minder (mogelijk doordat je hier 4x per dag de 1900 hebt?).



Laatst bewerkt door michaben op 25-06-2020 18:35

25-06-2020 19:38:32
treinfan
treinfan

Vanwege de brugopening is er nu niet op beide assen (Kijfhoek - België/Zeeland en Kijfhoek - Brabantroute) elk kwartier een goederenpad, maar 'slechts' 7 (of 6 in het weekend) keer per 2 uur per richting per as. Door de verschuiving kan de brug ook doordeweeks elk uur open, maar passen er 8 wel goederenpaden per 2 uur. Dat levert op weekbasis 77 extra paden op, per richting, per as. Blijkbaar wordt die winst niet volledig gehaald voor de paden van/naar de Brabantroute.



Laatst bewerkt door treinfan op 25-06-2020 19:39

25-06-2020 19:51:47
Ysbergsla
Ysbergsla

Aan Michaben: ik zei enkel dat het veertien paden per dag op de Brabantroute zijn, wellicht dat daar de leesfout zat. Echter is het veel behulpzamer te zeggen dat het er zeven per richting zijn, correct. Men zou van minder cynisch worden.


25-06-2020 21:27:29
daniel_ddr
daniel_ddr

Volgens het artikel van ProRail zou ook het reizigersvervoer beter af zijn, maar dat wordt verder niet toegelicht. Ben op zich wel benieuwd op welke manier dat beter af is: elk uur een brugopening zal aannemelijk de noodzaak voor de afwijkende ligging van één van de vier ritten per 2 uur bij de 5100 wegnemen. Dat regelmatiger patroon kan je als een verbetering zien, maar als je daardoor voortaan elk half uur geen aansluiting vanuit de 5900 hebt in plaats van 1x/2 uur is het per saldo niet echt een verbetering meer.


25-06-2020 23:28:21
MetroRET
MetroRET

Zou niet weten waarom de 5100 nog last zou moeten hebben van een brugopening als deze een kwartier op zou schuiven, dan zou juist de 5000 hiermee te maken krijgen.

Kan men misschien dan toch eens overwegen om de 5100 en 5900 weer aan elkaar te knopen. wink


26-06-2020 10:54:52
BasSNG2001
BasSNG2001

Ik vermoed dat dat pas gaat gebeuren zodra er SNG in rijdt, al ontstaat er zonder dat al mogelijk een logistieke uitdaging. Er loopt dan geen serie met FLIRT meer uit in Roosendaal zonder LM-ritten.



Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 26-06-2020 10:55

26-06-2020 11:07:59
MetroRET
MetroRET

Serie 6600 heeft een vrij groot aandeel FLIRT in Roosendaal, dus dat lijkt me wel goed op te lossen.

De vrijgekomen FLIRT zouden dan bijvoorbeeld naar de 7600 kunnen, om die serie geen mixbedrijf te hoeven geven met SGM nu en later SNG.


26-06-2020 23:47:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
MetroRET (25-06-2020 23:28:21):

Zou niet weten waarom de 5100 nog last zou moeten hebben van een brugopening als deze een kwartier op zou schuiven, dan zou juist de 5000 hiermee te maken krijgen.


Ik schreef dan ook al dat het de noodzaak weg zou nemen voor die afwijkende ligging, maar als er op de tijd van de brugopening een goederenpad ontstaat kan dat ook de 5100 (of de 5900) weer verschuiven natuurlijk.

Vandaar mijn benieuwdheid naar hoe dat dan zou uit gaan pakken voor die aansluitingen die nu op sommige momenten nogal slecht zijn. Maar doorkoppelen is sowieso praktischer inderdaad: Dordrecht Zuid heeft notabene de grootste reizigersvraag naar Rotterdam, maar in de huidige situatie is het nou niet echt aantrekkelijk om naar dat station te lopen/fietsen omdat je vervolgens in Dordrecht alweer een slechte overstap moet maken.


28-06-2020 01:30:41
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MetroRET (25-06-2020 23:28:21):

Zou niet weten waarom de 5100 nog last zou moeten hebben van een brugopening als deze een kwartier op zou schuiven, dan zou juist de 5000 hiermee te maken krijgen.

Kan men misschien dan toch eens overwegen om de 5100 en 5900 weer aan elkaar te knopen. wink


Probleempje is dat het reizigersaanbod van de 5100 fors hoger is dan dat van de 5900. De 5900 rijdt in de praktijk vrijwel nooit met dubbele FLIRT's en perrons kunnen maximaal 6 bakken laten rijden, terwijl de 5100 veel drukker is en in de drukste periode's soms wel met 7/8 bakken rijdt. Dus als men dit mogelijk wil maken moet er heel wat afgerangeerd worden in Dordrecht. En als dit een keer misgaat (wat steeds waarschijnlijker wordt naar mate er vaker gekoppeld wordt) dan heb je wel een probleem.


28-06-2020 04:22:03
MetroRET
MetroRET

En hoezo was dit jarenlang geen probleem met zowel de 5000 als 5100 ?


28-06-2020 10:00:40
sneltram
sneltram

Dat was het wel. De punctualiteit van de 5000 en 5100 is behoorlijk omhooggegaan. Net als de efficientie in de materieelinzet.


28-06-2020 14:14:23
maarten83
maarten83

Ze reden niet voor niets met DDAR ipv het SGM nu. Er waren er bij die zelfs met gekoppelde stellen reden.



Laatst bewerkt door maarten83 op 28-06-2020 14:14

28-06-2020 15:25:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sneltram (28-06-2020 10:00:40):

Dat was het wel. De punctualiteit van de 5000 en 5100 is behoorlijk omhooggegaan. Net als de efficientie in de materieelinzet.


Ja en met de aanpassingen zijn de overstaptijden voor doorgaande reizen over Dordrecht heen ook behoorlijk omhooggegaan. Met zo'n 30 minuten in sommige gevallenfrown

Net als dat hele stations geenenkele doorgaande verbinding in de relevantste reisrichting meer hebben (Dordrecht Zuid richting Rotterdam).


28-06-2020 15:56:10
mvschoon
mvschoon

Maar... wil je vanuit Ddzd niet juist liever met een IC naar Rtb - Rtd en verder? Toegegeven: voor Zvb en Odb heen zeer krappe (eigenlijk niet-bestaande) overstap, terug precies een kwartier. Maar met de 6600 van/naar Zlw en Ddzd prima te doen


24-08-2020 10:45:24
Korte_Naam
Korte_Naam

Vervoerders hebben hun capaciteitsaanvraag ingediend, ondanks de crisis meer reizigerstreinen, aldus Prorail:

https://www.prorail.nl/nieuws/ondanks-coronacrisis-in-2021-meer-reizigerstreinen-op-het-spoor



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 24-08-2020 10:45

24-08-2020 11:47:17
broek53
broek53

Nog wat meer: de vervoerders hebben al langer geleden hun capaciteitsvragen ingediend en dit bericht slaat op het feit dat de capaciteitsverdeling voor drgl 2021 voltooid is.


24-08-2020 11:54:44
treinfan
treinfan
Quote
Korte_Naam (24-08-2020 10:45:24):

ondanks de crisis meer reizigerstreinen, aldus Prorail:


Met het gigantische groeicijfer van 0,1%, oftewel ongeveer 53 extra reizigersritten per week. Een paar extra treinen op Gn-Lw, voortreinen bij de IC Berlijn en een nachttrein naar Wenen zijn nieuw. De rest van de wijzigingen betreft verschuivingen in de dienstregeling.


24-08-2020 12:40:55
Marco
Marco
Quote
treinfan (24-08-2020 11:54:44):
Quote
Korte_Naam (24-08-2020 10:45:24):

ondanks de crisis meer reizigerstreinen, aldus Prorail:


Met het gigantische groeicijfer van 0,1%, oftewel ongeveer 53 extra reizigersritten per week. Een paar extra treinen op Gn-Lw, voortreinen bij de IC Berlijn en een nachttrein naar Wenen zijn nieuw. De rest van de wijzigingen betreft verschuivingen in de dienstregeling.


Ik kan niet vinden hoe vaak de extra sneltrein Gn - Lw gaat rijden, maar als dat 7 tot 7 is (12 per dag per richting) van maandag t/m zaterdag zijn dat alleen al 144 treinen per week toch?


24-08-2020 12:53:02
broek53
broek53

Voeg daarbij de extra spits(snel)treinen Winschoten - Groningen en je hebt de hele groei aan reizigestreinen wel zo ongeveer te pakken, denk ik.


24-08-2020 12:59:48
treinfan
treinfan
Quote
Marco (24-08-2020 12:40:55):
Quote
treinfan (24-08-2020 11:54:44):
Quote
Korte_Naam (24-08-2020 10:45:24):

ondanks de crisis meer reizigerstreinen, aldus Prorail:


Met het gigantische groeicijfer van 0,1%, oftewel ongeveer 53 extra reizigersritten per week. Een paar extra treinen op Gn-Lw, voortreinen bij de IC Berlijn en een nachttrein naar Wenen zijn nieuw. De rest van de wijzigingen betreft verschuivingen in de dienstregeling.


Ik kan niet vinden hoe vaak de extra sneltrein Gn - Lw gaat rijden, maar als dat 7 tot 7 is (12 per dag per richting) van maandag t/m zaterdag zijn dat alleen al 144 treinen per week toch?


Klopt, daarmee wordt het door ProRail aangegeven groeicijfer al ruimschoots overschreden. Misschien worden er elders treinseries aan elkaar geknoopt, die voor een daling zorgen in het totaal aantal reizigersritten. Als dat niet het geval is, ben ik wel benieuwd welke reizigersritten vervallen. Het nieuwsartikel van ProRail geeft helaas geen cijfers in ritkilometers of meer details.


24-08-2020 13:29:27
279
279

volgens teletekst:

ProRail mikt op 2.172.187 ritten,bijna 3000 meer dan dit jaar.

De spoorbeheerder stuurt dat plan vandaag naar de vervoerders.


24-08-2020 13:56:18
gvttreinen
gvttreinen

Arriva schrapt 3 spitstreinen Ck - Nm...ziedaar het verschil ;-)


16-09-2020 14:47:21
spurt2244
spurt2244

In grote lijnen is hier de nieuwe dienstregeling te raadplegen die zal gelden vanaf zondag 13 december 2020.

hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&



Laatst bewerkt door spurt2244 op 16-09-2020 14:48, reden: Aanvulling met link

17-09-2020 10:15:25
DingeZ
DingeZ

Zo te zien worden de 143, 146 en 241 tien minuten versneld door het overslaan van Apd en kortere stop in Dv. In plaats daarvan rijden er een 1529, 1556 en 1561 tussen Asd en Dv. Het lijkt erop dat er vooral gekeken is naar spitsdrukte verlichten, de 143 vertrekt aan het einde van de ochtendspits en de 146 en 241 rijden in de middagspits op Asd - Amf. De 1561 rijdt in de huidige dienstregeling al als volgtrein.


17-09-2020 10:57:22
Klaasje
Klaasje

Alleen rijdt de 1561 nu maar tot Amersfoort terwijl de 241 ook echt wel druk is tussen Amersfoort en Apeldoorn.


18-09-2020 06:55:46
anton_
anton_
Quote
DingeZ (17-09-2020 10:15:25):

Zo te zien worden de 143, 146 en 241 tien minuten versneld door het overslaan van Apd en kortere stop in Dv. In plaats daarvan rijden er een 1529, 1556 en 1561 tussen Asd en Dv. Het lijkt erop dat er vooral gekeken is naar spitsdrukte verlichten, de 143 vertrekt aan het einde van de ochtendspits en de 146 en 241 rijden in de middagspits op Asd - Amf. De 1561 rijdt in de huidige dienstregeling al als volgtrein.


Zo te zien gaat de 1561 tot Amf rijden (net als nu) en wordt de 2063 verlengd tot Dv. Wel een nadeel voor reizigers Asd -> Apd die verliezen hun directe verbinding in de middagspits verliezen.



Laatst bewerkt door anton_ op 18-09-2020 07:06

18-09-2020 08:37:59
AlbertP
AlbertP

Dit is inderdaad wat in de adviesaanvraag aan ROVER stond: de 140 wordt alleen in de spits versneld, want er moet een overstap tussen sprinters verbroken worden in Wp om dit te bereiken.

En de treinen voor/na de 1561 hebben hetzelfde, de 2061 en 2065 gaan ook naar Dv dus dat maakt een mooiere halfuursdienst op dat tijdstip.



Laatst bewerkt door AlbertP op 18-09-2020 08:40