NS voordeeluren abonnement
Forum: Algemeen - Algemeen
05-11-2019 11:57:31
pluisje
pluisje
> https://www.dvhn.nl/

Waarvan je wist dat het ooit zou gebeuren...

Ik reis 2 à 3 dagen met de trein naar m'n werk en gebruik de voordeelurenkaart dan ook voor woonwerkverkeer. ('s middags 40%) Moet ik misschien toch de auto van de oprit meenemen en op de A28 in de file gaan staan?
 

05-11-2019 12:13:43
dvdhoven
dvdhoven
Beter kun je naar de bron linken https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021/


Dick van den Hoven
 

05-11-2019 12:41:04
waalkade
waalkade
Is de 2e kamer niet in principe via de minister de baas van de NS.
Ik ben benieuwd wat die er van vinden.
 

05-11-2019 13:03:57
waalkade
waalkade
Quote
dvdhoven (di 05 nov 2019 12:13:43 https://www.somda.nl/forum/18746/p715154/): Beter kun je naar de bron linken https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021/
Wat er niet in staat dat de keuze dagen alleen nog maar voor bestaande abonnementen te koop zijn. Opgezegd blijft opgezegd.
Zo begrijp ik het tenminste uit de e-mail die ik van de NS gekregen heb.
 


05-11-2019 14:39:11
dvdhoven
dvdhoven
Ja, zo lees ik het ook in de mail.
Er staat zelfs dat men aanraadt Dal Voordeel te houden, als je naar Flex overstapt, ben je ze kwijt,

En ook dat Keuzedagen niet meer beschikbaar zijn in NS Flex.


Dick van den Hoven
 

05-11-2019 16:02:54
treinhobby
treinhobby
Hieronder de mail welke naar de Voordeelurenkaarthouders is gestuurd:

Quote
Je voorwaarden wijzigen in 2021
Beste,

De voorwaarden van je Voordeelurenabonnement gaan veranderen in 2021. Dat duurt nog ruim een jaar, maar we houden ervan om op tijd te zijn, en daarom vertellen we je nu alvast wat dit voor jou gaat betekenen.

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.

Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.

Hoe reis je straks met je Voordeelurenabonnement?
Natuurlijk met korting! Maar vanaf 1 januari 2021 dan wel in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen.
We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement met € 7.
Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
Moet je nú iets doen?
Nee hoor, deze e-mail is alleen een vooraankondiging. Tot 2021 kun je gewoon blijven reizen met je Voordeelurenabonnement zoals je dat nu ook doet. Drie maanden voordat de voorwaarden wijzigen, komen we weer bij je terug met meer informatie.

Heb je nog vragen?
Meer informatie over de wijzigingen vind je op ns.nl/abonnementen-update of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Smit
Directeur Commercie en Ontwikkeling


Wat ik mis is of de ochtendkorting in juli en augustus en tussen kerst en oud&nieuw ook komt te vervallen. Ook een voordeel van het ‘oude’ abonnement.
 

05-11-2019 16:30:35
tochjo
tochjo
Die vervalt ook. De prijs van het Voordeelurenabonnement wordt straks gelijk aan de prijs van Dal Voordeel en beide abonnementen geven op dezelfde tijden korting.  

05-11-2019 18:41:20
mren
mren
Nog een verstopte adder:
Quote
In uw adviesaanvraag schetst u de situatie dat het niet mogelijk zal zijn om regionale abonnementen op één OV-chipkaart te combineren met NS Flex. Hiermee zou u een grote groep reizigers duperen.


En nog eentje: de invoerkosten worden natuurlijk opgebracht door de huidige abonnementhouders:
Quote
U geeft aan dat de overstap van Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij naar de NS Flex variant van deze abonnementen voor reizigers 8 tot 12 euro extra per jaar kost.
Wij hebben in ons advies bij de invoering van NS Flex reeds aangegeven dat we het oneens zijn met deze hogere prijzen omdat het gaat om vrijwel identieke abonnementen. Voor de hogere prijs krijgen reizigers niet meer reisrecht of korting.



Adviezen etc. zie: https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-advies-en-besluit-wijziging-ns-abonnementen.aspx

Laatst bewerkt door mren op 05-11-2019 18:46
 

05-11-2019 19:47:56
tochjo
tochjo
Als je de moeite neemt om het advies van het LOCOV te lezen, lees dan ook even het besluit van NS. NS gaat de mogelijkheid bieden om het BTM-deel van NS Flex, dus reizen op rekening in bus, tram en metro, uit te schakelen. Zo kan voor de trein op rekening gereisd worden en bij bus, tram en metro met een regionaal abonnement. Daarnaast zal de prijs van de NS Flex Vrij-abonnementen per 1 januari 2020 met een euro per maand worden verlaagd, zodat overstappers op deze abonnementen niet met een hogere prijs te maken krijgen. En ook het klassieke Dal Voordeel-abonnement wordt even duur als NS Flex Dal Voordeel.  

05-11-2019 20:01:45
R1-2010
R1-2010
Quote
treinhobby (di 05 nov 2019 16:02:54 https://www.somda.nl/forum/23028/p715171/): Hieronder de mail welke naar de Voordeelurenkaarthouders is gestuurd:

Quote
Je voorwaarden wijzigen in 2021
Beste,

De voorwaarden van je Voordeelurenabonnement gaan veranderen in 2021. Dat duurt nog ruim een jaar, maar we houden ervan om op tijd te zijn, en daarom vertellen we je nu alvast wat dit voor jou gaat betekenen.

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.

Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.

Hoe reis je straks met je Voordeelurenabonnement?
Natuurlijk met korting! Maar vanaf 1 januari 2021 dan wel in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen.
We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement met € 7.
Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
Moet je nú iets doen?
Nee hoor, deze e-mail is alleen een vooraankondiging. Tot 2021 kun je gewoon blijven reizen met je Voordeelurenabonnement zoals je dat nu ook doet. Drie maanden voordat de voorwaarden wijzigen, komen we weer bij je terug met meer informatie.

Heb je nog vragen?
Meer informatie over de wijzigingen vind je op ns.nl/abonnementen-update of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Smit
Directeur Commercie en Ontwikkeling


Wat ik mis is of de ochtendkorting in juli en augustus en tussen kerst en oud&nieuw ook komt te vervallen. Ook een voordeel van het ‘oude’ abonnement.

Zie pagina 7 op https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf
 

05-11-2019 21:08:24
thom
thom
Quote
waalkade (di 05 nov 2019 12:41:04 https://www.somda.nl/forum/23028/p715157/): Is de 2e kamer niet in principe via de minister de baas van de NS.
Ik ben benieuwd wat die er van vinden.

De overheid is aandeel houder, dat is wat anders dan de baas.

Daarnaast is de overheid ook opdrachtgever, echter lijkt het mij niet dat de voordeelkaarten opgenomen zijn als verplichting in de concessie.
 

05-11-2019 21:45:18
anton_
anton_
Quote
pluisje (di 05 nov 2019 11:57:31 https://www.somda.nl/forum/23028/p715151/): Moet ik misschien toch de auto van de oprit meenemen en op de A28 in de file gaan staan?
of toch ´s morgen eerder vertrekken en zo met 40% korting reizen
 

05-11-2019 22:16:53
bultena
bultena
Wat houdt niet reizen in de spits in? Als je om 06.15 of 15.45 incheckt, mag je dan wel de reis afmaken (en je er dus amper last van hebt)?  

05-11-2019 22:19:10
tochjo
tochjo
Ja, het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief voor de hele reis. Inchecken voor de spits en in de spits reizen met korting kan dus.  

06-11-2019 00:01:18
roeter
roeter
En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
Neem als voorbeeld een reis van Vlissingen naar Groningen. Vertrek je om 15:52, dan reis je dwars door de spits, op juist de drukste trajecten, maar de hele reis met 40% korting. Vertrek je om 18:22, dat reis je na de spits, in steeds rustiger wordende treinen, maar de hele rit op vol tarief want je reist zogenaamd in de spits.
Als NS stelt dat reizen met korting in de spits niet meer van deze tijd is, is dit systeem om te bepalen wanneer je zogenaamd in de spits reist al helemaal niet meer van deze tijd. Als men werkelijk het reizen met korting in de spits wil terugdringen, laat men dan beginnen met een systeem wat werkelijk het reizen in de spits rekent.
Maar ja, dat zou een wijziging zijn die gunstig kan uitpakken voor veel reizigers, en aan dat soort wijzigingen doet NS nu eenmaal niet.
 

06-11-2019 10:11:05
sjoerd
sjoerd
Dat maakt dus geen verschil. Al zitten de kortingkaarthouders in de trein op voor de vervoerder ongunstige tijdstippen, dan nog is dat toch voordelig voor de reizigers die juist tevoren hebben ingecheckt? Ik zie niet in hoe dat nog voordeliger voor hen kan worden door een systeem te bedenken dat de werkelijke reiskosten voor hen berekent.
Het is jammer dat er voor sommigen (ook voor mij) een reisbeperking bijkomt, maar ik zorg wel dat het reizen voor mij niet duurder wordt, althans niet door deze ingreep!
 

06-11-2019 19:36:23
anton_
anton_
Quote
roeter (wo 06 nov 2019 00:01:18 https://www.somda.nl/forum/23028/p715212/): En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
De oude ¨NS voordeeluren abonnement¨ was natuurlijk ook bizar. Geen korting dinsdag ochtend tussen 6 en 7. Wel korting vrijdag middag om 5 uur. Volgens mij is dit is gewoon een maatregel om reizigers meer te spreiden. Prijs verhogen in de spits zou economisch logischer zijn ( net als vliegtuigmaatschappijen doen ), maar dat mag niet van de tweede kamer, dus de NS moet wat. Vorig jaar de hyperspits maatregel ( https://www.ovpro.nl/trein/2018/06/08/ns-korting-effectieve-maatregel-tegen-drukte-in-hyperspits/ ). Nu aanpassing van korting in de avondspits.

Laatst bewerkt door anton_ op 06-11-2019 19:40
 

06-11-2019 19:46:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Reizigers spreiden met dit productprogramma? Laat me niet lachen...

Neem voor de grap in een schoolvakantie een kijkje in een NoordOost van rond 17.00 uur in Utrecht: die zit gegarandeerd bomvol met opa's en oma's met de kleinkinderen die net voor 16.00 uur in Rotterdam ingecheckt zijn om de trein van iets over vier te nemen.
Volgens mij legt dat toch juist een extra druk op specifieke spitstreinen, terwijl je er minder van zou merken als die reizigers er verspreid over de middagspits de trein pakken. Dan zitten ze immers niet allemaal in dezelfde trein.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-11-2019 21:06:53
thom
thom
Maar dat is dan geen situatie die 52 weken per jaar voor komt, en je wilt toch ook niet dat er bij dat soort abonnementen nog meer voetnoten bij komen op week niveau.  

06-11-2019 21:24:03
pluisje
pluisje
Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?
 

06-11-2019 21:31:33
treinhobby
treinhobby
Quote
anton_ (wo 06 nov 2019 19:36:23 https://www.somda.nl/forum/23028/p715240/):
Quote
roeter (wo 06 nov 2019 00:01:18 https://www.somda.nl/forum/23028/p715212/): En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
De oude ¨NS voordeeluren abonnement¨ was natuurlijk ook bizar. Geen korting dinsdag ochtend tussen 6 en 7. Wel korting vrijdag middag om 5 uur. Volgens mij is dit is gewoon een maatregel om reizigers meer te spreiden. Prijs verhogen in de spits zou economisch logischer zijn ( net als vliegtuigmaatschappijen doen ), maar dat mag niet van de tweede kamer, dus de NS moet wat. Vorig jaar de hyperspits maatregel ( https://www.ovpro.nl/trein/2018/06/08/ns-korting-effectieve-maatregel-tegen-drukte-in-hyperspits/ ). Nu aanpassing van korting in de avondspits.

Dan loop je iets achter. Sinds dit jaar had je ook korting voor 6:30 uur.

Heb je al een Voordeelurenabonnement, dan reis je met 40% korting:
Van maandag tot en met vrijdag vóór 06.30 uur en na 9.00 uur, dus ook tijdens de middagspits
Tijdens het weekend de hele dag
In de maanden juli en augustus de hele dag
Op een aantal feestdagen reis je vóór 9.00 uur met korting
 

07-11-2019 13:05:36
broek53
broek53
Quote
pluisje (wo 06 nov 2019 21:24:03 https://www.somda.nl/forum/23028/p715249/): Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?
Mooi, weer een plek erbij in de spits.
 

07-11-2019 14:19:30
waalkade
waalkade
Quote
pluisje (wo 06 nov 2019 21:24:03 https://www.somda.nl/forum/23028/p715249/): Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?

Is nog afwachten.
Nu de reguliere treinreiziger ongeveer 66% meer in de spits als het dal gaat betalen.
Kan de automobilist niet achterblijven.
De tot nu niet bespreekbare spitsheffing op de autowegen, dat zal niet lang meer duren.
 

07-11-2019 21:10:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (wo 06 nov 2019 21:06:53 https://www.somda.nl/forum/23028/p715245/): Maar dat is dan geen situatie die 52 weken per jaar voor komt, en je wilt toch ook niet dat er bij dat soort abonnementen nog meer voetnoten bij komen op week niveau.
Nee, maar buiten de vakanties heb je geen last van die reizigers


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-11-2019 22:35:08
thom
thom
Ik vatte hem even verkeerd om op  

23-11-2021 15:53:28
john2
john2

Mijn vrouw en ik hadden beide vanmiddag een mail van NS. Hierin staat dat de naam Voordeelurenabonnement wordt veranderd in Dalvoordeel. Heb de mail van mij gekopieerd.

Webversie

Beste meneer Schreurs,

We gaan afscheid nemen van de naam Voordeelurenabonnement. Uw abonnement heet vanaf 1 januari 2022 Dal Voordeel. U blijft genieten van dezelfde korting en het gemak: 40% korting op al uw treinreizen in de daluren, het weekend en op feestdagen.

Dit verandert er in de productvoorwaarden.
De mogelijkheid om de wat duurdere papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij uw abonnement vervalt op 1 maart 2022. We stoppen namelijk met de verkoop van papieren Keuzedagen. Als u al papieren Keuzedagen heeft, worden deze wél nog verlengd na 1 maart 2022.

Voor alle duidelijkheid: de Keuzedagen die u ophaalt bij een kaartautomaat blijven beschikbaar en kunt u via onze Klantenservice bestellen als u 60 jaar of ouder bent. Hier leest u meer over Keuzedagen.

Het aanbieden van gratis RAILPLUS alleen voor Voordeelurenabonnement-
houders van 60 jaar of ouder vervalt. Net als voor alle andere abonnementhouders blijft RAILPLUS beschikbaar voor € 15 per jaar.

De productvoorwaarden die vanaf 1 januari 2022 geldig zijn bij uw Dal Voordeel abonnement vindt u als bijlage bij deze e-mail of kunt u bekijken op ns.nl/voorwaarden

Heeft u nog vragen?
Lees meer over uw Dal Voordeel abonnement (klik op 'op saldo'). Meer informatie vindt u op ns.nl/klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,

Ivo Steffens
Directeur Commercie



Laatst bewerkt door moderator op 24-11-2021 07:35
 

23-11-2021 17:18:12
spurt2244
spurt2244

Kortom van de Voordeelurenkaart is helaas niks meer over.

 

23-11-2021 17:48:49
AlexNL
AlexNL

Het gaat hier over een abonnement dat al meer dan 10 jaar niet meer verkocht wordt, ik vind dat NS het nog best lang in de lucht heeft gehouden.

 

24-11-2021 10:47:11
john2
john2

Het gebruik van de voordeeluren kaart was al door de NS versoberd.

Zo kan men in de zomermaanden juli, augustus en tussen Kerstmis en nieuwjaar voor negen uur niet meer met korting reizen. En ook op werkdagen 's middags tijdens de spitsuren niet meer met korting reizen.

Dus het was al te voorzien dat de NS van het voordeeluren abonnement af wou.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2021 15:28:07
treinhobby
treinhobby

Maar wel nieuw is de 40% korting voor 6:30 uur.

 

24-11-2021 16:16:08
john2
john2

Het reizen met 40% korting bestond al, voor 06:30 uur

Heb een verhaal gehoord van mensen die in vroege ochtend op Schiphol airport landen en zogauw ze door de paspoort controlle waren, er gerend werd voor op station Schiphol airport voor 06:30 uur in te checken en dan op Schiphol een ontbijt te pakken.

 

24-11-2021 16:17:46
henri1972
henri1972

Zielig gedrag noem ik dat.

 

24-11-2021 16:25:43
AlbertP
AlbertP

Hoezo? Je mag een half uur voor de reis inchecken.

 

24-11-2021 16:29:02
john2
john2

Hoe wordt dit half uur gecontroleerd?

 

24-11-2021 16:41:05
scooter
scooter

Aan de hand van de uitchecktijd word de route berekend,en dus ook de vertrektrein

 

24-11-2021 16:42:15
henri1972
henri1972
Quote
AlbertP (24-11-2021 16:25:43):

Hoezo? Je mag een half uur voor de reis inchecken.


Hoezo?

Niet zo moeilijk, eerst rennen om in te checken en dat gaan ontbijten? Je gaat inchecken om met de trein mee te gaan, de eerst volgende naar mijn idee.

Maar goed, is mijn mening he?

 

24-11-2021 17:09:34
DDietzen
DDietzen
Quote
scooter (24-11-2021 16:41:05):

Aan de hand van de uitchecktijd word de route berekend,en dus ook de vertrektrein


Oja? Stel, ik check netjes om 6:29 of 15:59 in en neem gelijk de trein. Halverwege laat ik mij verleiden door de horeca / een tentoonstelling / de winkels / de stationskat / (vul zelf in) op een overstapstation, waardoor ik pakweg drie kwartier later dan mogelijk aankom en uitcheck op mijn bestemming. Dan zou ik dus mijn dalkorting kwijt zijn?

Of stel: ik ben slecht ter been en mis daardoor nét een overstap die officieel haalbaar was omdat de lift het niet deed / bezet was. Dan zou ik dus ook financieel bestraft worden met het spitstarief?

Ten eerste een belabberde logica/strategie, want zo bestraf je mensen voor het bezoeken van de stationswinkels (wat juist zou moeten worden gestimuleerd omwille van retailinkomsten en zo) of voor hun beperkte mobiliteit (waar ze niks aan kunnen doen). Ten tweede wijst de praktijk op het tegendeel, want ik heb meer dan eens (zowel met Flex- als niet-Flex-abonnementen) ingecheckt vlak voor de spits, onderweg wat meer tijd doorgebracht dan strikt noodzakelijk (omdat ik een vriend tegenkwam op het station of even ging zitten bij de lokale stationsvreetschuur), en gewoon uitgecheckt onder daltarief.

 

24-11-2021 17:27:05
treinhobby
treinhobby

De regel dat je binnen 30 minuten je reis moet beginnen is voornamelijk gedaan dat (kantoor) mensen niet in de lunchpauze alvast inchecken en dan vervolgens om 17:00 uur pas vertrekken.

Maar ook 's ochtend kan dat natuurlijk.

In bovenstaand geval zou je, na het ontbijt, om 7:30 uur pas vertrekken. Mocht je direct na Schiphol al controle krijgen, kan je dat dus een boete opleveren.

Het tijdstip van uitchecken is niet van belang. Dat zou betekenen dat er achteraf een 'boete' wordt opgelegd. En volgens de voorwaarde heb je tot 6 uur na incheckrn de mogelijkheid om uit te checken.

In Nederland mag je je reis onderbreken, maar moet je uitchecken als je de poortjes (of laatste paal) passeerd. Binnen 35 minuten weer inchecken is dan de reis vervolgen en geen nieuwe reis beginnen.

 

24-11-2021 17:39:24
tochjo
tochjo
Quote
DDietzen (24-11-2021 17:09:34):

Oja? Stel, ik check netjes om 6:29 of 15:59 in en neem gelijk de trein. Halverwege laat ik mij verleiden door de horeca / een tentoonstelling / de winkels / de stationskat / (vul zelf in) op een overstapstation, waardoor ik pakweg drie kwartier later dan mogelijk aankom en uitcheck op mijn bestemming. Dan zou ik dus mijn dalkorting kwijt zijn?


Voor die reis zal gewoon het kortingstarief in rekening gebracht worden, want de techniek kijkt alleen naar het tijdstip van inchecken. Maar NS controleert hierop en dreigt dan een boete in rekening te brengen of het abonnement te beëindigen als het blijft gebeuren.

 

24-11-2021 17:40:01
Amazonous
Amazonous

En toch doet NS momenteel precies dat bij NS Flex-klanten met een dal-abonnement. Wanneer tijdens of na de reis langere tijd wordt gewacht met uitchecken vanwege het gebruik van stationsvoorzieningen e.d., krijgt men tegenwoordig een brief met allerhande dreigementen over te vroeg inchecken, misbruik, mogelijk stopzetten van het abonnement, et cetera.

Ah, spuit 11 cool



Laatst bewerkt door Amazonous op 24-11-2021 17:40
 

24-11-2021 18:31:59
john2
john2

De betreffende paspoorten controleur die in mijn verhaal de paspoorten controleerde, maakte dit 's morgens vroeg regelmatig mee dat een van de reizigers na controlle met OV chipkaarten naar het statiom Schiphol rende voor in te checken.



Laatst bewerkt door john2 op 24-11-2021 18:32, reden: Typfout hersteld
 

24-11-2021 19:03:56
kleine_man
kleine_man

Men heeft het niet gecommuniceerd, dus tot die tijd geeft een geldig kaartje jou het recht je reis op een logisch punt te onderbreken zonder dat dit extra kosten met zich mee brengt. Als het bericht van Amazonous klopt dan wordt er onderscheidt gemaakt tussen een loskaartje en een geregistreerde OVC. in het nadeel van de laatste.

Overigens heeft de NS vandaag bij mij kenbaar gemaakt dat ze ook mijn bij-abo stoppen. Kan overstappen op NS-Flex. Goed bezig! #Sarcasme.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-11-2021 19:25:55
Henk1619
Henk1619
Quote
john2 (24-11-2021 18:31:59):

De betreffende paspoorten controleur die in mijn verhaal de paspoorten controleerde, maakte dit 's morgens vroeg regelmatig mee dat een van de reizigers na controlle met OV chipkaarten naar het statiom Schiphol rende voor in te checken.


Wat voor een bijzondere route moet je dan nemen op Schiphol zodat die grenswacht dat allemaal kan zien? Tot nu toe ben ik altijd eerst door de paspoortcontrole gegaan, daarna in de bagagehal terecht gekomen, vervolgens mag je nog door een winkelstraat en daarna kom je pas bij de roltrap naar het station.

 

25-11-2021 10:35:06
john2
john2

De persoon die me dit vertelde zei dat de grenswacht dit haar verteld had, nadat zij dit gezegd had, dat ze nog gauw voor 06:30 uur wilde in checken, voor de spits. Die route zal wel de gebruikelijke route zijn zoals Henk1619 dit beschrijft. Dit rennen natuurlijk na de paspoort controlle door de grenswacht.

 

25-11-2021 10:40:42
Courgette
Courgette
Quote
DDietzen (24-11-2021 17:09:34):
Quote
scooter (24-11-2021 16:41:05):

Aan de hand van de uitchecktijd word de route berekend,en dus ook de vertrektrein


Oja? Stel, ik check netjes om 6:29 of 15:59 in en neem gelijk de trein. Halverwege laat ik mij verleiden door de horeca / een tentoonstelling / de winkels / de stationskat / (vul zelf in) op een overstapstation, waardoor ik pakweg drie kwartier later dan mogelijk aankom en uitcheck op mijn bestemming. Dan zou ik dus mijn dalkorting kwijt zijn?

Of stel: ik ben slecht ter been en mis daardoor nét een overstap die officieel haalbaar was omdat de lift het niet deed / bezet was. Dan zou ik dus ook financieel bestraft worden met het spitstarief?

Ten eerste een belabberde logica/strategie, want zo bestraf je mensen voor het bezoeken van de stationswinkels (wat juist zou moeten worden gestimuleerd omwille van retailinkomsten en zo) of voor hun beperkte mobiliteit (waar ze niks aan kunnen doen). Ten tweede wijst de praktijk op het tegendeel, want ik heb meer dan eens (zowel met Flex- als niet-Flex-abonnementen) ingecheckt vlak voor de spits, onderweg wat meer tijd doorgebracht dan strikt noodzakelijk (omdat ik een vriend tegenkwam op het station of even ging zitten bij de lokale stationsvreetschuur), en gewoon uitgecheckt onder daltarief.


Het gaat dan ook om excessen die ze willen tegengaan. Incidenteel een keer langer onderweg zijn kan, maar als je dat vier keer per week doet en dat twee maanden lang krijg je natuurlijk vanzelf een keer een brief dat zulks niet de bedoeling is.

 

25-11-2021 10:46:12
john2
john2

Er kunnen natuurlijk ook onbedoelde vertragingen zijn, waardoor men langer onderweg is.

Het zal wel zo zijn zoals Courgette verwoord, als dit vier keer per week en dit enkele maanden achter elkaar, dat dit dan begint het op te vallen.

 

25-11-2021 10:56:24
AlbertP
AlbertP

Of als de conducteur bij de controle ziet dat iemand een uur eerder ingecheckt is op een station waar de trein net is vertrokken.

 

25-11-2021 12:07:58
john2
john2

Als dit met crontrolle wordt vastgesteld dan neem ik aan dat de vraag wordt gesteld waarom er een uur eerder is ingechekt als noodzakelijk is. Dat er dan ook een redelijk verklaring verklaring voor is.