Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

NS voordeeluren abonnement

Dinsdag 05 nov 2019 - 11:57:31
pluisje
pluisje
> www.dvhn.nl

Waarvan je wist dat het ooit zou gebeuren...

Ik reis 2 à 3 dagen met de trein naar m'n werk en gebruik de voordeelurenkaart dan ook voor woonwerkverkeer. ('s middags 40%) Moet ik misschien toch de auto van de oprit meenemen en op de A28 in de file gaan staan?

Dinsdag 05 nov 2019 - 12:13:43
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Beter kun je naar de bron linken nieuws.ns.nl

Dick van den Hoven

Dinsdag 05 nov 2019 - 12:41:04
waalkade
waalkade
Is de 2e kamer niet in principe via de minister de baas van de NS.
Ik ben benieuwd wat die er van vinden.

Dinsdag 05 nov 2019 - 13:03:57
waalkade
waalkade
Quote
dvdhoven (di 05 nov 2019 12:13:43 www.somda.nl): Beter kun je naar de bron linken nieuws.ns.nl
Wat er niet in staat dat de keuze dagen alleen nog maar voor bestaande abonnementen te koop zijn. Opgezegd blijft opgezegd.
Zo begrijp ik het tenminste uit de e-mail die ik van de NS gekregen heb.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 05 nov 2019 - 14:39:11
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ja, zo lees ik het ook in de mail.
Er staat zelfs dat men aanraadt Dal Voordeel te houden, als je naar Flex overstapt, ben je ze kwijt,

En ook dat Keuzedagen niet meer beschikbaar zijn in NS Flex.

Dick van den Hoven

Dinsdag 05 nov 2019 - 16:02:54
treinhobby
treinhobby
Hieronder de mail welke naar de Voordeelurenkaarthouders is gestuurd:
Quote
Je voorwaarden wijzigen in 2021
Beste,

De voorwaarden van je Voordeelurenabonnement gaan veranderen in 2021. Dat duurt nog ruim een jaar, maar we houden ervan om op tijd te zijn, en daarom vertellen we je nu alvast wat dit voor jou gaat betekenen.

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.

Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.

Hoe reis je straks met je Voordeelurenabonnement?
Natuurlijk met korting! Maar vanaf 1 januari 2021 dan wel in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen.
We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement met € 7.
Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
Moet je nú iets doen?
Nee hoor, deze e-mail is alleen een vooraankondiging. Tot 2021 kun je gewoon blijven reizen met je Voordeelurenabonnement zoals je dat nu ook doet. Drie maanden voordat de voorwaarden wijzigen, komen we weer bij je terug met meer informatie.

Heb je nog vragen?
Meer informatie over de wijzigingen vind je op ns.nl/abonnementen-update of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Smit
Directeur Commercie en Ontwikkeling
Wat ik mis is of de ochtendkorting in juli en augustus en tussen kerst en oud&nieuw ook komt te vervallen. Ook een voordeel van het ‘oude’ abonnement.

Dinsdag 05 nov 2019 - 16:30:35
tochjo
tochjo
Die vervalt ook. De prijs van het Voordeelurenabonnement wordt straks gelijk aan de prijs van Dal Voordeel en beide abonnementen geven op dezelfde tijden korting.

Dinsdag 05 nov 2019 - 18:41:20
mren
mren
Nog een verstopte adder:
Quote
In uw adviesaanvraag schetst u de situatie dat het niet mogelijk zal zijn om regionale abonnementen op één OV-chipkaart te combineren met NS Flex. Hiermee zou u een grote groep reizigers duperen.
En nog eentje: de invoerkosten worden natuurlijk opgebracht door de huidige abonnementhouders:
Quote
U geeft aan dat de overstap van Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij naar de NS Flex variant van deze abonnementen voor reizigers 8 tot 12 euro extra per jaar kost.
Wij hebben in ons advies bij de invoering van NS Flex reeds aangegeven dat we het oneens zijn met deze hogere prijzen omdat het gaat om vrijwel identieke abonnementen. Voor de hogere prijs krijgen reizigers niet meer reisrecht of korting.
Adviezen etc. zie: www.locov.nl

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 05 nov 2019 om 18:46:41

Dinsdag 05 nov 2019 - 19:47:56
tochjo
tochjo
Als je de moeite neemt om het advies van het LOCOV te lezen, lees dan ook even het besluit van NS. NS gaat de mogelijkheid bieden om het BTM-deel van NS Flex, dus reizen op rekening in bus, tram en metro, uit te schakelen. Zo kan voor de trein op rekening gereisd worden en bij bus, tram en metro met een regionaal abonnement. Daarnaast zal de prijs van de NS Flex Vrij-abonnementen per 1 januari 2020 met een euro per maand worden verlaagd, zodat overstappers op deze abonnementen niet met een hogere prijs te maken krijgen. En ook het klassieke Dal Voordeel-abonnement wordt even duur als NS Flex Dal Voordeel.

Dinsdag 05 nov 2019 - 20:01:45
R1-2010
R1-2010
Quote
treinhobby (di 05 nov 2019 16:02:54 www.somda.nl): Hieronder de mail welke naar de Voordeelurenkaarthouders is gestuurd:
Quote
Je voorwaarden wijzigen in 2021
Beste,

De voorwaarden van je Voordeelurenabonnement gaan veranderen in 2021. Dat duurt nog ruim een jaar, maar we houden ervan om op tijd te zijn, en daarom vertellen we je nu alvast wat dit voor jou gaat betekenen.

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.

Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.

Hoe reis je straks met je Voordeelurenabonnement?
Natuurlijk met korting! Maar vanaf 1 januari 2021 dan wel in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen.
We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement met € 7.
Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
Moet je nú iets doen?
Nee hoor, deze e-mail is alleen een vooraankondiging. Tot 2021 kun je gewoon blijven reizen met je Voordeelurenabonnement zoals je dat nu ook doet. Drie maanden voordat de voorwaarden wijzigen, komen we weer bij je terug met meer informatie.

Heb je nog vragen?
Meer informatie over de wijzigingen vind je op ns.nl/abonnementen-update of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Smit
Directeur Commercie en Ontwikkeling
Wat ik mis is of de ochtendkorting in juli en augustus en tussen kerst en oud&nieuw ook komt te vervallen. Ook een voordeel van het ‘oude’ abonnement.
Zie pagina 7 op www.locov.nl

Dinsdag 05 nov 2019 - 21:08:24
thom
thom
Quote
waalkade (di 05 nov 2019 12:41:04 www.somda.nl): Is de 2e kamer niet in principe via de minister de baas van de NS.
Ik ben benieuwd wat die er van vinden.
De overheid is aandeel houder, dat is wat anders dan de baas.

Daarnaast is de overheid ook opdrachtgever, echter lijkt het mij niet dat de voordeelkaarten opgenomen zijn als verplichting in de concessie.

Dinsdag 05 nov 2019 - 21:45:18
anton_
anton_
Quote
pluisje (di 05 nov 2019 11:57:31 www.somda.nl): Moet ik misschien toch de auto van de oprit meenemen en op de A28 in de file gaan staan?
of toch ´s morgen eerder vertrekken en zo met 40% korting reizen

Dinsdag 05 nov 2019 - 22:16:53
bultena
bultena
Wat houdt niet reizen in de spits in? Als je om 06.15 of 15.45 incheckt, mag je dan wel de reis afmaken (en je er dus amper last van hebt)?

Dinsdag 05 nov 2019 - 22:19:10
tochjo
tochjo
Ja, het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief voor de hele reis. Inchecken voor de spits en in de spits reizen met korting kan dus.

Woensdag 06 nov 2019 - 00:01:18
roeter
roeter
En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
Neem als voorbeeld een reis van Vlissingen naar Groningen. Vertrek je om 15:52, dan reis je dwars door de spits, op juist de drukste trajecten, maar de hele reis met 40% korting. Vertrek je om 18:22, dat reis je na de spits, in steeds rustiger wordende treinen, maar de hele rit op vol tarief want je reist zogenaamd in de spits.
Als NS stelt dat reizen met korting in de spits niet meer van deze tijd is, is dit systeem om te bepalen wanneer je zogenaamd in de spits reist al helemaal niet meer van deze tijd. Als men werkelijk het reizen met korting in de spits wil terugdringen, laat men dan beginnen met een systeem wat werkelijk het reizen in de spits rekent.
Maar ja, dat zou een wijziging zijn die gunstig kan uitpakken voor veel reizigers, en aan dat soort wijzigingen doet NS nu eenmaal niet.

Woensdag 06 nov 2019 - 10:11:05
sjoerd
sjoerd
Dat maakt dus geen verschil. Al zitten de kortingkaarthouders in de trein op voor de vervoerder ongunstige tijdstippen, dan nog is dat toch voordelig voor de reizigers die juist tevoren hebben ingecheckt? Ik zie niet in hoe dat nog voordeliger voor hen kan worden door een systeem te bedenken dat de werkelijke reiskosten voor hen berekent.
Het is jammer dat er voor sommigen (ook voor mij) een reisbeperking bijkomt, maar ik zorg wel dat het reizen voor mij niet duurder wordt, althans niet door deze ingreep!

Woensdag 06 nov 2019 - 19:36:23
anton_
anton_
Quote
roeter (wo 06 nov 2019 00:01:18 www.somda.nl): En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
De oude ¨NS voordeeluren abonnement¨ was natuurlijk ook bizar. Geen korting dinsdag ochtend tussen 6 en 7. Wel korting vrijdag middag om 5 uur. Volgens mij is dit is gewoon een maatregel om reizigers meer te spreiden. Prijs verhogen in de spits zou economisch logischer zijn ( net als vliegtuigmaatschappijen doen ), maar dat mag niet van de tweede kamer, dus de NS moet wat. Vorig jaar de hyperspits maatregel ( www.ovpro.nl ). Nu aanpassing van korting in de avondspits.

Laatst bewerkt door anton_ op Woensdag 06 nov 2019 om 19:40:32

Woensdag 06 nov 2019 - 19:46:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Reizigers spreiden met dit productprogramma? Laat me niet lachen...

Neem voor de grap in een schoolvakantie een kijkje in een NoordOost van rond 17.00 uur in Utrecht: die zit gegarandeerd bomvol met opa's en oma's met de kleinkinderen die net voor 16.00 uur in Rotterdam ingecheckt zijn om de trein van iets over vier te nemen.
Volgens mij legt dat toch juist een extra druk op specifieke spitstreinen, terwijl je er minder van zou merken als die reizigers er verspreid over de middagspits de trein pakken. Dan zitten ze immers niet allemaal in dezelfde trein.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 06 nov 2019 - 21:06:53
thom
thom
Maar dat is dan geen situatie die 52 weken per jaar voor komt, en je wilt toch ook niet dat er bij dat soort abonnementen nog meer voetnoten bij komen op week niveau.

Woensdag 06 nov 2019 - 21:24:03
pluisje
pluisje
Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?

Woensdag 06 nov 2019 - 21:31:33
treinhobby
treinhobby
Quote
anton_ (wo 06 nov 2019 19:36:23 www.somda.nl):
Quote
roeter (wo 06 nov 2019 00:01:18 www.somda.nl): En dat is dus in feite het bizarre aan dit systeem. Het gaat dus eigenlijk niet om het reizen in de spits, maar wanneer je de reis begint.
De oude ¨NS voordeeluren abonnement¨ was natuurlijk ook bizar. Geen korting dinsdag ochtend tussen 6 en 7. Wel korting vrijdag middag om 5 uur. Volgens mij is dit is gewoon een maatregel om reizigers meer te spreiden. Prijs verhogen in de spits zou economisch logischer zijn ( net als vliegtuigmaatschappijen doen ), maar dat mag niet van de tweede kamer, dus de NS moet wat. Vorig jaar de hyperspits maatregel ( www.ovpro.nl ). Nu aanpassing van korting in de avondspits.
Dan loop je iets achter. Sinds dit jaar had je ook korting voor 6:30 uur.

Heb je al een Voordeelurenabonnement, dan reis je met 40% korting:
Van maandag tot en met vrijdag vóór 06.30 uur en na 9.00 uur, dus ook tijdens de middagspits
Tijdens het weekend de hele dag
In de maanden juli en augustus de hele dag
Op een aantal feestdagen reis je vóór 9.00 uur met korting

Donderdag 07 nov 2019 - 13:05:36
broek53
broek53
Quote
pluisje (wo 06 nov 2019 21:24:03 www.somda.nl): Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?
Mooi, weer een plek erbij in de spits.

Donderdag 07 nov 2019 - 14:19:30
waalkade
waalkade
Quote
pluisje (wo 06 nov 2019 21:24:03 www.somda.nl): Net eens even een sommetje gemaakt.
Trein en auto zijn voor mij nu exact even duur voor woon-werkverkeer: 1300 Euro voor drie dagen per week, inclusief de prijs van de Voordeelurenkaart.

De reis met de trein duurt bijna twee keer zo lang als met de auto. En dat neem ik voor lief omdat ik dan wat lichaamsbeweging krijg van/naar station, niet meedoe aan de file op de A28, lief ben voor het milieu, etc...

Als dank betaal ik straks voor de trein 1560 Euro.

Gekke Henkie?
Is nog afwachten.
Nu de reguliere treinreiziger ongeveer 66% meer in de spits als het dal gaat betalen.
Kan de automobilist niet achterblijven.
De tot nu niet bespreekbare spitsheffing op de autowegen, dat zal niet lang meer duren.

Donderdag 07 nov 2019 - 21:10:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thom (wo 06 nov 2019 21:06:53 www.somda.nl): Maar dat is dan geen situatie die 52 weken per jaar voor komt, en je wilt toch ook niet dat er bij dat soort abonnementen nog meer voetnoten bij komen op week niveau.
Nee, maar buiten de vakanties heb je geen last van die reizigers

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 07 nov 2019 - 22:35:08
thom
thom
Ik vatte hem even verkeerd om op