Plannen voor minder treinen in de zomervakantie
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
25-10-2019 22:49:55
Steen
Steen
Een week geleden heeft de NS hun plan gedeeld om in de zomervakantie minder spitstreinen te laten rijden. Het gaat hierbij om de volgende series:

NS is daarom voornemens om enkele versterkingsritten gedurende vijf weken in de hoogzomerperiode (afhankelijk van de regionale schoolvakanties bepaalt NS de exacte periode) niet te rijden. Hiermee stemt NS het aanbod beter af op de vraag. Het gaat om versterkingsritten op de volgende trajecten:
- Versterkingsritten tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen (serie 4500)
- Versterkingsritten tussen Alkmaar en Haarlem (serie 3400)
- Versterkingsritten tussen 's-Hertogenbosch en Oss (serie 4400)
- Versterkingsritten tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum (serie 6500)
- Versterkingsritten tussen Amersfoort Centraal en Harderwijk (serie 15600)

Link naar het artikel: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-222054%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20december%202019%20en%20zomer%202020_tcm118-412592.pdf
 

26-10-2019 22:29:48
abcde
abcde
Een goeie 10 of 15 jaar geleden was dit ook het geval. In de vakantietijd werden veel extra spitstreinen opgeheven, zowel IC's als stoptreinen. B.v. de spitssprinter Rtd Gdg. Later is dit weer teruggedraaid, en nu wordt dit weer van stal gehaald. De tijden herhalen zich  

26-10-2019 22:39:51
michaben
michaben
Daarvoor hoef je niet zo ver terug, het opheffen van de 9700 Rtd-Gdg kan ik me ook nog herinneren terwijl ik pas sinds 2010 per trein forens.  

26-10-2019 23:47:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat dit ooit opgeheven is had overigens ook wel een goeie reden: het was helemaal niet zo veel rustiger. In Dordrecht was het altijd wel een enigszins komisch gezicht dat ze in de zomer de toenmalige 5000 (Ddr-Ledn) niet lieten rijden, maar vervolgens de treinen in de 5100 ((Rsd-)Ddr-Gvc) verlengden om voldoende capaciteit te kunnen bieden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


27-10-2019 06:47:33
seinhuis
seinhuis
Ik begrijp het wel. In de vakanties kan je een kanon afschieten. Daarnaast kan je meer personeel op vakantie sturen.

Ik dacht dat sommige andere vervoerders dit ook doet?
 

27-10-2019 07:37:26
cuneo56
cuneo56
Ja , Connexxion b.v. laat in vakanties de tussen-dienst naar Barneveld-zuid vaak niet rijden.  

27-10-2019 08:43:37
NRuys
NRuys
Er zou eigenlijk ook tegenover moeten staan dat op bepaalde trajecten ook extra 'vakantieritten' erbij zouden moeten komen. Want vaak wordt langer materieel niet ingezet of is dit niet mogelijk. Als normale forens kan je er in de vakantie soms nauwelijks bij op ritten als MaastrichtEindhoven, ZwolleLeeuwarden, RotterdamVlissingen en AmsterdamDen Helder.  

27-10-2019 09:42:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
seinhuis (zo 27 okt 2019 06:47:33 https://www.somda.nl/forum/23014/p714551/): Ik begrijp het wel. In de vakanties kan je een kanon afschieten. Daarnaast kan je meer personeel op vakantie sturen.

Ik dacht dat sommige andere vervoerders dit ook doet?
Dat betreft voornamelijk de ochtendspits. In de middagspits worden de treinen wel korter wegens minder forensen, maar dat ze zeker op sommige lange-afstandsverbindingen dan alsnog bomvol met dagjesmensen zitten wordt voor het gemak vergeten. (Helemaal als het de laatste trein is die je kunt nemen met een check-in voor 16.00 uur)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-10-2019 14:27:19
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (za 26 okt 2019 23:47:10 https://www.somda.nl/forum/23014/p714540/): Dat dit ooit opgeheven is had overigens ook wel een goeie reden: het was helemaal niet zo veel rustiger.

Dat verschilt natuurlijk flink per traject. De 6500 heeft met z'n solo SLT4 een relatief klein aandeel op de totale capaciteit op dat traject, aangezien de overige treinseries met SLT10 of zelfs SLT12 rijden. De 15600 is ook meer een voortrein voor de drukste stations, dus ook daar zal het qua capaciteit wel moeten kunnen. Vroeger liet men ook een deel van de voortreinen in de NoordOost vervallen in de vakanties.

Het halveren van frequenties zoals vroeger met de 5000 en 7700 gedaan werd vind ik minder, de drukte halveert namelijk niet en dan moet je inderdaad de overige treinen gaan verlengen. Vandaar ik het opheffen van de 4500 twijfelachtig vind. Een halfuurdienst kan ook vervelend uitpakken voor overstappers of mensen met vaste werktijden.
 

27-10-2019 21:44:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Juist met een serie als de 15600 heeft men echter nog geen enkele ervaring hoe het uitpakt in de nieuwe dienstregeling. En de nieuwe voortrein in de Noordoost (nouja, eigenlijk is 't meer een natrein die doorgetrokken 2000) laat men in de zomer kennelijk wel gewoon doorrijden?
Al is m'n ervaring met de bezettingen in de zomer wel zodanig dat die op zich nog tot zijn recht komt, zeker nu het in de laatste jaren nog wat drukker geworden is in de trein.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-10-2019 21:45


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-10-2019 00:24:12
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel_ddr (za 26 okt 2019 23:47:10 https://www.somda.nl/forum/23014/p714540/): Dat dit ooit opgeheven is had overigens ook wel een goeie reden: het was helemaal niet zo veel rustiger. In Dordrecht was het altijd wel een enigszins komisch gezicht dat ze in de zomer de toenmalige 5000 (Ddr-Ledn) niet lieten rijden, maar vervolgens de treinen in de 5100 ((Rsd-)Ddr-Gvc) verlengden om voldoende capaciteit te kunnen bieden

Maar ik neem aan dat het wel wat personeel vrijspeelde, zodat die mensen ook op zomervakantie konden? %02%
 

28-10-2019 07:04:00
broek53
broek53
Sterker nog, dat is de voornaamste reden. Van trein- en bakkilometertjes op dagplanniveau moet je het op de schaal van een bedrijf van de omvang van NS niet hebben.  

05-11-2019 02:34:07
seinhuis
seinhuis
In de advies aanvraag staat dat de zomerdienstregeling 5 weken duurt. De zomervakantie voor de scholen duren 6 weken. Waarom is er dan toch voor 5 weken gekozen?  

05-11-2019 06:51:19
Trainplaza
Trainplaza
Zomervakantie is voor iedere regio anders. In totaal hebben we in Nederland 4 weken gezamenlijk zomervakantie... Wellicht heeft het daarmee te maken? Verder zal de laatste vakantieweek wel weer een opstartweek zijn waarin je ziet dat treinen alweer voller zijn.