Onderhandse gunning hoofdrailnet NS
Forum: Algemeen - Algemeen
01-03-2020 09:52:04
seinhuis
seinhuis
“Spoor niet opnieuw onderhands gunnen. NS is klaar voor concurrentie”

https://www.treinreiziger.nl/spoor-niet-opnieuw-onderhands-gunnen-ns-is-klaar-voor-concurrentie/
 

01-03-2020 13:44:09
AlexNL
AlexNL
"Dat stelt ALLRAIL, de koepelorganisatie voor particuliere commerciële spoorwegmaatschappijen in Europa."

Goh, wat een verrassing dat uitgerekend ALLRAIL dit ervan vindt...
 

01-03-2020 22:48:05
thom
thom
"Wij van WC eend... %08%"  

14-03-2020 12:29:28
seinhuis
seinhuis
Topman Connexxion wilt in de uithoeken stoptrein en intercity opknippen, waarbij NS intercity blijven rijden en stoptreinen openbaar aanbesteed worden. Daarnaast heeft hij plannen voor veel extra stations en heropening en nieuwe spoorlijnen.

https://www.treinreiziger.nl/connexxion-topman-meer-sprinters-naar-regionale-vervoerders-en-hoofdrailnet-naar-ns/?fbclid=IwAR1V2mL3y71xN5gaxxZ3i6HpETxVpMdDdjAYQDD3nRqbhv9gXABIf_kwXVI
 


14-03-2020 12:54:53
Oldskool
Oldskool
Ambitieus, kan niet anders zeggen. Alleen ontbreekt de financiële onderbouwing over meer stations en reactivering -en nieuwe spoorlijnen.

Blijf het ook een vreemde constructie vinden dat de regionale vervoerders, verenigd in FMN, elkaar beconcurreren tijdens een aanbestedingsronde.

En waarom het niet fair is dat NS voornemens is om mee te gaan bieden op de Amf - Ed ontgaat mij even. Maar in de tussentijd zegt Pier wel even dat NS splinterlijnen moet af gaan staan aan zijn organisatie.
 

14-03-2020 14:42:18
jeanne
jeanne
Ook mijn eerste reactie op het verhaal van Eringa, wie zal dat alles gaan betalen! Op 25/11 https://www.somda.nl/forum/22994/p716479/ schreef ik al over de schaarste in het OV die verdeeld moet worden. Geld is daarbij niet in de laatste plaats één van de schaarse middelen. De rekening voor OV ligt hoe je wend of keer altijd bij de klant . Of je nu een rit nu direct betaal via het kaartje of indirect via de belastingen! En vergeet ook niet bij de OV-werker.

Wordt het niet tijd eens dat er een soort landelijke vervoersentiteit komt met verregaande invloed op het door ontwikkelen van een echt geïntegreerd landelijk OV netwerk. Waarbij de eventuele positieve opbrengsten niet in de zakken van enkele entrepreneurs verdwijnt, maar te gebruiken voor de door ontwikkeling van het OV-netwerk.

En verder, eerst ben je baas van ProRail en sloopt zoveel mogelijk infrastructuur om daarna als baas van een vervoerder je op plekje op te eisen.


Jeanne Kok
 

14-03-2020 15:52:42
sjoerd
sjoerd
Dat is verantwoordelijkheid nemen voor je taken als bestuurder van een organisatie.
Er is wel geld, maar de keuze wat je ermee gaat doen zou met goede argumenten wellicht meer in de richting van het OV kunnen gaan uitvallen.
Die keuze is nu voor een groot deel een politieke keuze. Op het moment die je die legt bij - laten we zeggen - de nieuwe Autoriteit Verkeer en Vervoer zal er ook wel politiek gekozen worden waar het geld naar toe gaat, en als dat niet zo is, komt er toch wel politiek commentaar op. Het raakt nogal fundamenteel aan hoe je tegen de samenleving aankijkt.
 

11-04-2020 13:31:03
nsnoord
nsnoord
Die Eringa wil met Connexxion de concurrentie met de NS aan stond ook al in een artikel in de telegraaf, ze zitten samen in de FMN, maar uiteindelijk is Arriva de baas, zie je ook wel, de aanbestedingen worden verdeeld en grote deel krijgt Arriva, je ziet nauwelijks dat alle partijen op een concessie gaan bieden, een goed voorbeeld daarvan is concessie Groningen/Friesland, er schreef maar een partij in Arriva.

De FMN heeft ook een vervoers toekomstplan ingediend tot 2040, daarin staat dat ze alle sprinterlijnen willen inlijven, beginnen met Groningen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle, in hun plan staat dat ze deze lijnen gaan opeisen bij de regering en die Eringa wil de huidige lijn naar Amersfoort doortrekken naar Utrecht.

Met hun plan willen ze de NS van de baan af schuiven, het is te hopen dat de minister er niet instinkt en met de NS verlengt tot 2035, maar ik lees continue iets over de nieuwe regels vanaf 2023, snap ik nou niks van, mag vanaf dan iedereen een treindienst beginnen op de hoofdrailnet zonder concessie?

Ik las trouwens dat de NS bijna in de financiële problemen zit de door de corona crisis, komt op een beroerd moment nu ze moeten strijden voor hun bestaansrecht, het kan zo maar over zijn met de NS na 2025
 

11-04-2020 13:34:19
thom
thom
Quote
nsnoord (za 11 apr 2020 13:31:03 https://www.somda.nl/forum/22994/p724416/): Die Eringa wil met Connexxion de concurrentie met de NS aan stond ook al in een artikel in de telegraaf, ze zitten samen in de FMN, maar uiteindelijk is Arriva de baas, zie je ook wel, de aanbestedingen worden verdeeld en grote deel krijgt Arriva, je ziet nauwelijks dat alle partijen op een concessie gaan bieden, een goed voorbeeld daarvan is concessie Groningen/Friesland, er schreef maar een partij in Arriva.

De FMN heeft ook een vervoers toekomstplan ingediend tot 2040, daarin staat dat ze alle sprinterlijnen willen inlijven, beginnen met Groningen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle, in hun plan staat dat ze deze lijnen gaan opeisen bij de regering en die Eringa wil de huidige lijn naar Amersfoort doortrekken naar Utrecht.

Met hun plan willen ze de NS van de baan af schuiven, het is te hopen dat de minister er niet instinkt en met de NS verlengt tot 2035, maar ik lees continue iets over de nieuwe regels vanaf 2023, snap ik nou niks van, mag vanaf dan iedereen een treindienst beginnen op de hoofdrailnet zonder concessie?

Ik las trouwens dat de NS bijna in de financiële problemen zit de door de corona crisis, komt op een beroerd moment nu ze moeten strijden voor hun bestaansrecht, het kan zo maar over zijn met de NS na 2025

Je leest een hoop, maar het is wel zo handig als je het verhaal hier doet daar ook wat bronvermeldingen bij te noemen

Dat NS in de problemen zou zitten heb ik bijvoorbeeld nog nergens gelezen en dat lijkt mij ook redelijk stug voor een miljoenen bedrijf als NS dat dat zo snel het geval zou kunnen zijn.
 

05-06-2020 17:54:22
phantom
phantom
Kijk nou uit,straks doen ze dat nog ook en gaan ze verwijderde wissels weer terug plaatsen %08%
PHS terug draaien geloof ik persoonlijk niet,dat is hun zelf gepromote kindje,daar moest en moet van alles voor wijken,het zou gezichtsverlies zijn als ze dat doen,en dat willen ze natuurlijk niet,vallen ze door de mand


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-06-2020 23:57:49
Steen
Steen
https://nos.nl/artikel/2336972-ns-krijgt-opnieuw-alleenrecht-om-te-rijden-op-landelijk-spoorwegnet.html De Knoop is doorgehakt en de NS mag alsnog doorgaan op het hoofdrailnet. Wel met de optie dat Meppel - Leeuwarden wordt opgeknipt.  

12-06-2020 06:40:38
martijn
martijn
De sprinterdienst Zwolle (want ooit gaan ze weer vanaf Zl rijden) - Leeuwarden wordt aanbesteed, staat er. En later ook de sprinters Zwolle - Groningen en Apeldoorn - Enschede. En meer concurrentie op internationale ritten.

Laatst bewerkt door martijn op 12-06-2020 06:44
 

13-06-2020 09:29:03
mdeen
mdeen
Quote
martijn (12-06-2020 06:40:38): De sprinterdienst Zwolle (want ooit gaan ze weer vanaf Zl rijden) - Leeuwarden wordt aanbesteed, staat er. En later ook de sprinters Zwolle - Groningen en Apeldoorn - Enschede. En meer concurrentie op internationale ritten.

Er wordt gesproken over "de vrije ruimte op het spoor". Weet iemand over welke vrije ruimte ze het hebben? Waar is er nog ruimte voor (laten we zeggen) een extra uurdienst naar het buitenland? En dan eentje die op een populaire en grote plaats begint, dus niet een extra uurdienst Oldenzaal - Bad Bentheim of zo.



Laatst bewerkt door mdeen op 13-06-2020 10:19
 

13-06-2020 11:21:54
broek53
broek53

Het is wel zeker dat het meer een bezweringsformule is dan dat "men" iets concreets voor ogen heeft. Wat weet de politiek daar nou van?
Net zoals "meer concurrentie op internationale ritten" een naar de huidige mode gemodelleerde kreet is, want dat is altijd al zo, daarvoor hoeft niemand te wachten tot 2025. De vage suggestie is dat dat wel zo is en dat met het verlenen van de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet, nu uitdrukkelijk de mogelijkheid tot internationaal vervoer door anderen wordt opengelaten. Het is omgekeerd: het Rijk kan dat vervoer-door-anderen helemaal niet uitsluiten, niet nu en niet straks.

 

14-06-2020 10:44:55
phantom
phantom
Toch lijkt het laatste wel te gebeuren.
Wat het dat betreft is het net den haag,men pretendeerd je stemrecht en uitslag te accepteren en daarnaar te gaan handelen,in t echt word de uitslag weg geveegd en doet men waar men zelf zin in heeft.
Wat het dat betreft hebben zowel NS als P rail,een goede leermeester ;-)
 

14-06-2020 10:50:14
BGM104
BGM104

Wat ik begrijp is dat er vanaf 2025 de mogelijkheid is om binnenlands te concurreren, nu mag je met een open access internationale trein heel beperkt binnenlands vervoer verzorgen (cabotage).

Wat de vrije ruimte betreft, op de HSL rijdt Eurostar nog niet ieder uur. Concurrenten moeten het doen met de restruimte die NS vrij laat.



Laatst bewerkt door BGM104 op 14-06-2020 10:51
 

14-06-2020 12:20:17
thom
thom
Quote
phantom (14-06-2020 10:44:55):
Toch lijkt het laatste wel te gebeuren.

Noem eens een voorbeeld daarvan dan?

 

14-06-2020 12:54:45
mvschoon
mvschoon

Misschien moet dit topic een andere titel krijgen? Bijvoorbeeld eerste en laatste woord weg?

 

14-06-2020 14:44:52
Klaasje
Klaasje

In de basis is nu al internationaal verkeer vrijgegeven maar mag er alleen binnenlands worden vervoerd op het moment dat dit het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengt. Dus, stel, ik wil een treindienst Bad Bentheim-Amsterdam rijden, mag ik binnenlandse reizigers meenemen op het moment dat ik daarmee niet de concessie van NS nadelig beïnvloed. Hetzelfde geldt overigens voor Aken-Eindhoven waarbij zowel de concessie van Arriva als die van NS geraakt zou kunnen worden. Met deze regel wordt voorkomen dat de kersen van de taart worden geplukt waardoor de winstgevende ritten die allerlei verplichtingen als openbare dienst financieren wegvallen waardoor de financiering van bijvoorbeeld onrendabele ritten, extra ruime openingstijden van stationswinkels e.d. wordt gefinancierd.

De regelgeving op dit punt wordt strikter: In de basis is ook binnenlands verkeer straks vrijgegeven maar kan een concessiehouder (NS, Arriva, Connexxion) om een toets naar economisch evenwicht vragen. Dat is heel redelijk want zo kunnen die bedrijven ook voldoen aan alle afspraken die in de concessie zijn gemaakt. Deze regelgeving probeert daarmee maximale ruimte aan concurrentie te geven zonder ook ruimte te geven waar dit overduidelijk negatieve effecten geeft.

 

14-06-2020 19:28:54
mren
mren

Enigszins terzijde: hier is eerder deze maand een uitspraak over geweest van het College van Beroep over een zaak van Hermes (Connexxion) die een zaak had aangespannen tegen Flixbus over de Flixbus Amsterdam-Eindhoven Airport. Is toen gewonnen door Flixbus omdat de argumenten van Hermes dat deze verbinding hun buslijnen 400/401 kannibaliseert niet afdoende kon worden aangetoond en bovendien is Hermes geen vervoerder van/naar Amsterdam.



Laatst bewerkt door mren op 14-06-2020 19:29
 

14-06-2020 21:03:12
jeanne
jeanne

Herkenbaar is het wel en als het toch zou toegewezen hoe ga je dat dan controleren? In Zwitserland mag de bus van/naar Zuerich - Basel airport geen binnelandse vervoeren uitvoeren, maar des ondanks wordt er voor het airport berijkt, dat tussen Basel en Moulouse in Frankrijk ligt, in Basel toch mensen uitgelaten tegen de regels. Tot nu toe lijkt toezicht daar op een wasse neus!




Jeanne Kok
 

15-06-2020 09:36:21
phantom
phantom
Quote
thom (14-06-2020 12:20:17):
Quote
phantom (14-06-2020 10:44:55):
Toch lijkt het laatste wel te gebeuren.

Noem eens een voorbeeld daarvan dan?


Enige voorbeelden zijn ondertussen al genoemd,NS krijgt de 1st pick als t gaat om lijnen en tijden,elke andere vervoerder moet zich daar maar omheen vouwen zonder schade te maken aan de NS treindiensten.

Den Haag hoeft hiermee als direct gevolg dan ook niets te verbieden,wat voor een potentiele nieuwe vervoerder interessant kan zijn,is ingepikt door NS en ingepakt in een arsenaal aan regels,dus zal er vaak worden afgezien van de opstart van iets nieuws,je wil immers wel een eerlijke kans om wat van je investering terug te verdienen.

Zo'n toets naar economisch evenwicht is een pracht idee,als men er mee gaat beginnen.

Maar wie gaat dat toetsen ?

Als de partij die dat gaat toetsen dezelfde is als degene die nu "monopolie" heeft op t spoor,dan weet ik de uitslag al ;-)

 

15-06-2020 09:45:56
Klaasje
Klaasje

Dat doet de NMa. Die hebben ook het besluit getoetst.

 

15-06-2020 10:55:28
thom
thom
Quote
phantom (15-06-2020 09:36:21):
Quote
thom (14-06-2020 12:20:17):
Quote
phantom (14-06-2020 10:44:55):
Toch lijkt het laatste wel te gebeuren.

Noem eens een voorbeeld daarvan dan?


Enige voorbeelden zijn ondertussen al genoemd,NS krijgt de 1st pick als t gaat om lijnen en tijden,elke andere vervoerder moet zich daar maar omheen vouwen zonder schade te maken aan de NS treindiensten.

Dat is nonsens, wie het ook plant dan ook is het altijd Prorail capaciteitsverdeling die daar een eindoordeel in heeft.

Verder heb ik niet echt veel voorbeelden gezien van jouw uitspraak hier als ik eerlijk mag zijn.