Onderhandse gunning hoofdrailnet NS
Forum: Algemeen - Algemeen
11-10-2019 21:17:13
nsnoord
nsnoord

Na rechtelijke uitspraak OBB over de onderhandse gunning lijkt dat slecht nieuws voor de NS waar de concessie in 2024 afloopt, andere vervoerders zoals Arriva (DB) zal bij elke onderhandse gegunde concessie naar de rechter stappen. Maar binnen de Nederlandse regering zijn er al stemmen om de hoofdrailnet op te knippen in 4 regio's , deze stap zal de NS niet overleven hier de uitspraak: Onderhandse gunning aan ÖBB in Oostenrijk door rechter vernietigd. Ben bang dat men volgend jaar in Nederland ook naar de rechter moet om de onderhandse gunning van het Hoofdrailnet na 2025 door aan NS te laten vernietigen.



Laatst bewerkt door moderator op 17-06-2020 14:35, reden: Titel aangepast
 

11-10-2019 21:18:53
thom
thom
Euh, heb je daar ook een bron bij?  

11-10-2019 21:51:46
Flirt2501
Flirt2501
Weer een totaal onzinnig verhaal. Er is nog helemaal geen besluit genomen over de concessie hoofdrailnet 2025, dus wacht voortaan even met dit soort berichten als ‘Deze stap zal de NS niet overleven.’.  

11-10-2019 21:56:43
Steen
Steen
Stel het zou gebeuren, zou dat ook maar enig voordeel met zich meebrengen? Ik zie alleen maar een rommelige wisselperiode voor mij met vervolgens een waardeloze dienstregeling waarin niks op elkaar aansluit. Als je dan een keer een rit van wat langere afstand wil maken mag je meteen minimaal 2x overstappen.

En verder doet NS het helemaal zo slecht nog niet, if it aint broken dont fix it.

Is natuurlijk wel een als als als verhaal verder.
 


11-10-2019 22:10:03
b2py
b2py
Quote
thom (vr 11 okt 2019 21:18:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p713701/): Euh, heb je daar ook een bron bij?
Gaat hierover: https://www.railjournal.com/passenger/main-line/obb-pso-contracts-reduced/

Laatst bewerkt door b2py op 11-10-2019 22:11
 

11-10-2019 22:23:00
sjoerd
sjoerd
Ik neem aan dat nsnoord hierboven niet bedoelt dat er stemmen in de regering opgaan om het hoofdrailnet op te knippen, maar dat sommige politici dat al jaren doen. Hoe verstandig ze zijn, zagen we de afgelopen weken aan het gedoe rond de vijf postbestellers die hier door de straat rennen, van wie er vier zwaar onderbetaald worden, en van wie er drie vrijwel niks te doen hebben, en twee nu gefuseerd zijn tot één postbedrijf.
De afgelopen maanden zijn ook al twee energieleveranciers failliet gegaan, daarmee hun ex-klanten opzadelend met een groot bij te betalen bedrag. Leve de concurrentie. NOT.
En nu het OV verder opknippen? Het loopt nu aardig, al kan ik zo wel een flink aantal verbeterpunten opnoemen. Hopelijk komt de wijsheid op tijd.
 

11-10-2019 22:23:53
icened
icened
Quote
Steen (vr 11 okt 2019 21:56:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p713703/): Stel het zou gebeuren, zou dat ook maar enig voordeel met zich meebrengen? Ik zie alleen maar een rommelige wisselperiode voor mij met vervolgens een waardeloze dienstregeling waarin niks op elkaar aansluit. Als je dan een keer een rit van wat langere afstand wil maken mag je meteen minimaal 2x overstappen.

En verder doet NS het helemaal zo slecht nog niet, if it aint broken dont fix it.

Is natuurlijk wel een als als als verhaal verder.


In het verleden hebben ze British Rail opgeknipt. Dat verliep bepaald niet soepel.
 

11-10-2019 22:30:05
cuneo56
cuneo56
Gaat over contracten in het regionale vervoer , dus niet het hoofdrailnet. En dat na klachten van vervoerder Westbahn.
Een bedrijf nota bene dat met de komende nieuwe dienst even de helft van z'n treindiensten ( in open Acces op hoofdrailnet)staakt omdat verkoop van haar huidige vloot en bestelling van nieuwe treinen een financieel voordeel oplevert!
Als je argumenten wilt om juist onderhands aan te besteden dan zijn de acties van dat bedrijf het. !
 

11-10-2019 23:18:35
sjoerd
sjoerd
Over betrouwbaarheid van de vervoerders gesproken! Het is eigenlijk van de zotte dat sommige politici over dit heilloze systeem nog steeds de loftrompet steken. %03%
Grappig dat je niemand van die politici hoort over de kapitaalvernietiging door de voortijdige (verkoop/) sloop van de Buffels. Ja, ze hadden geen internet, en ja ze hebben een hoge vloer, enz. enz. Bla bla, maar ze hadden nog prima dienst kunnen doen, eventueel na een revisie, en hebben de jaren van pak 'em beet Plan T bij lange na niet gehaald. En dit is maar een voorbeeld uit een reeks misstanden.
 

12-10-2019 00:26:46
jeanne
jeanne
We moeten hier eens ophouden om de situatie in Nederland steeds maar met een ander land te vergelijken omdat de uitgangspunten en situaties telkens anders zijn. Ten eerste is de beheerder niet NS maar ProRail van het net en daarmee is het speelveld hier weer totaal anders dan in Oostenrijk. Ten tweede is het niet erg productief voor een gezonde discussie om steeds weer iets van deze buitenlandse berichten panisch rond toeteren zonder echt inhoudelijk te worden. Emoties helpen in deze discussies over aanbestedingen echt nul komma nul.

Laatst bewerkt door jeanne op 12-10-2019 01:37


Jeanne Kok
 

12-10-2019 10:45:24
sjoerd
sjoerd
Niemand is voor panisch rondtoeteren van berichten uit of over het buitenland, en ik ben het volledig met je eens dat de situatie in andere landen volkomen anders kan zijn. Dat er alleen maar likkebaardend naar het buitenland wordt gekeken, en dat sommige politici menen daarmee de wijsheid in pacht te hebben, is funest voor tal van diensten, zoals OV, post, energie, communicatie.
Ik ben overtuigd Europeaan, maar ook overtuigd van onder andere mijn moerstaal. Over de grens kijken is goed, maar laten we nuchter blijven.%02%
 

12-10-2019 11:27:36
b2py
b2py
Nouja opzich is het niet zo gek want in Oostenrijk hebben ze dezelfde Europese wetgeving als hier natuurlijk. En in dat opzicht biedt jurisprudentie over Europese wetgeving in ander Europees land wel inzicht in mogelijke uitkomsten in Nederland.  

12-10-2019 13:26:28
Chrisdb
Chrisdb
Meer zal er wel bekend worden met de Midterm Review. En ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat men geleerd heeft van de Britse situatie.


Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond
 

12-10-2019 15:41:23
phantom
phantom
Niks is zeker.
Zo blijft een groot voorbeeld hangen in m'n gedachtes waarbij NS keek naar Japan en hun treinen infra structuur.
Om daar vervolgens een plan aan te onttrekken en hier toe te passen,alsof je Japan en Nederland met elkaar met elkaar kan/zou moeten willen vergelijken %03%
Feit is wel dat men wel erg aan saneringsdrang is gaan lijden omdat men o.a. in Japan,ook af kan met minder wissels,lijkt op friet met sushi vergelijken,ofwel dat slaat nergens op
Niet elke "vernieuwende/andere" kijk op de dagelijkse dingen in NL is een vooruitgang of een noodzaak omdat men het elders in de wereld ook anders doet,maar dat lijkt men op diverse plekken steeds vaker te willen negeren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-10-2019 17:01:13
seinhuis
seinhuis
Ik ben in Japan op vakantie geweest. Ik moet toegeven, het begint steeds meer hier op Japan te kijken, al blijven er ook verschillen.  

12-10-2019 18:46:04
qj7141
qj7141
Het was niet NS in Japan, maar Prorail. Daar komt ook het mooie verhaal van minder wissels vandaan.  

12-10-2019 19:04:44
sjoerd
sjoerd
Quote
Chrisdb (za 12 okt 2019 13:26:28 https://www.somda.nl/forum/22994/p713751/): Meer zal er wel bekend worden met de Midterm Review. En ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat men geleerd heeft van de Britse situatie.

Ik ben bang van niet. Er was bijvoorbeeld veel politieke weerstand tegen de fusie van PostNL en Sandd. Er zijn gelukkig ook politici die de problematiek van alledag wel begrijpen, zodat er in de naaste toekomst papieren post mogelijk blijft en er voor enkelen toch nog een redelijke boterham in zit. Naaste toekomst, want ontwikkelingen gaan snel.
 

12-10-2019 19:27:55
VIRMm1
VIRMm1
https://www.telegraaf.nl/nieuws/344652578/vraagtekens-bij-opknippen-van-spoor


Quote

Vraagtekens bij opknippen van spoor

DEN HAAG - Topeconomen en hoogleraren zetten vraagtekens bij het ’opknippen’ van het spoor in Nederland. De politiek gaat zich daar volgend jaar over buigen. De messen over meer concurrentie in het ov worden geslepen. „Dat is niet per se in het belang van reizigers”, luidt hun conclusie.


Het onafhankelijke economische platform ESB heeft een lijvig dossier samengesteld, dat vandaag in Den Haag wordt gepubliceerd op het congres ’Toekomst op de Rails’, waar onder meer Kamerleden en bestuurders bij zullen zijn.

Onder anderen professoren Bert van Wee (TU Delft) en Maarten Janssen (Universiteit Wenen) zijn van mening dat er veel haken en ogen zitten aan het toelaten op het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn van meerdere commerciële vervoerders via openbare aanbesteding. Tot 2025 zijn die zoals tot nu toe nog onderhands gegund aan staatsbedrijf NS.

„Verdergaande decentralisatie van het Nederlandse spoornet kent duidelijke risico’s, waar de reiziger waarschijnlijk niet beter mee af is. Zoiets vraagt namelijk om een strakke centrale regie om alles naadloos op elkaar te laten aansluiten. Dat staat in feite haaks op de ook vanuit Brussel gewenste vrijere concurrentie. Die regie is in de huidige situatie juist in handen van NS. Ook een optimale informatievoorziening kan ondermijnd worden”, stellen zij vast.

De verwachte 30 procent groei van het aantal treinreizigers komend decennium is volgens hen een signaal dat er heel voorzichtig moet worden omgegaan met het doorbreken van een bewezen ov-systeem.

Regiovervoerder Arriva (Deutsche Bahn) vindt dat onzin. „Dit Toekomst op de Rails-dossier is mede op initiatief van NS, ProRail en stadsvervoerders tot stand gekomen. Afgelopen jaren heeft meer concurrentie op het spoor aangetoond dat reizigers tevreden zijn en punctualiteit is toegenomen met lagere kosten. De statistieken zijn door deze onderzoekers over het hoofd gezien.” Arriva Nederland pleit voor aanbesteding van alle treinverbindingen.

Vrije hand
ESB-baas Jasper Lukkezen benadrukt dat zijn team en de deelnemende deskundigen volledig de vrije hand hebben gekregen voor de samenstelling van dit spoordossier. „De lezer kan absoluut vertrouwen op onze objectiviteit en de academische integriteit.”

Ook reizigersvereniging Rover stelt kanttekeningen bij de uitkomsten. „Wij zijn niet zozeer tegen opknippen van het spoor, maar alleen onder strikte voorwaarden. Zo moet er een waterdichte regie zijn vanuit de overheid, met name ook in de regio, waar reizigers de meeste woon-werkkilometers maken. Daarnaast moeten alle lijnen van verschillende vervoerders goed op elkaar aansluiten met een eenmalige check in/out en integratie van tarieven, ook met bus, tram en metro”, zegt Rover-directeur Freek Bos.

Hij ziet vooral mogelijkheden voor het aanbesteden van sprinterdiensten. „Dat bevordert frequenties en vervoerkwaliteit. Laat het intercity-netwerk in Nederland bij NS. Dat doen ze prima.”

Monopolie
NS zelf is logisch voor het in stand houden van het monopolie op het hoofdrailnet inclusief hsl. „Bij een versplintering wordt het slechter, omdat elke vervoerder alleen bezig is met zijn deel. Eigen dienstregeling eerst, zien we ook in het buitenland, waardoor snelle internationale treinen moeilijk van de grond komen. Wij willen die muren afbreken, maar ze dreigen er in ons land weer bij te komen. Dat komt de bereikbaarheid niet ten goede”, aldus een woordvoerder.

Volgens ov-adviseur Arnoud Mouwen leidt het verder aanbesteden van delen van het hoofdrailnet niet vanzelfsprekend tot positieve resultaten. „Slechts voor stoptreinen buiten de brede Randstad zou dat met het oog op de reiziger verstandig kunnen zijn.”

Ook hoogleraar Eric van Damme (Tilburg) vreest coördinatieproblemen, als meerdere vervoerders op het hoofdrailnet worden toegelaten. „Vervoerschema’s moeten dan op elkaar worden aangepast. Dat is complex. Integratie op het spoor kan eerder leiden tot lagere prijzen, meer efficiency en hogere kwaliteit.”

 

12-10-2019 23:21:25
thom
thom
Quote
VIRMm1 (za 12 okt 2019 19:27:55 https://www.somda.nl/forum/22994/p713765/):
Regiovervoerder Arriva (Deutsche Bahn) vindt dat onzin. „Dit Toekomst op de Rails-dossier is mede op initiatief van NS, ProRail en stadsvervoerders tot stand gekomen. Afgelopen jaren heeft meer concurrentie op het spoor aangetoond dat reizigers tevreden zijn en punctualiteit is toegenomen met lagere kosten. De statistieken zijn door deze onderzoekers over het hoofd gezien.” Arriva Nederland pleit voor aanbesteding van alle treinverbindingen.


Tjsa, wij van WC-Eend vinden ook dat u geen ander merk moet kiezen want wij zijn beter natuurlijk

En heeft die concurrentiestrijd die tevreden reizigers opgebracht en de punctualiteit omhoog gebracht of komt dat door de zak subsidie die daar tegenover staat tegenwoordig?
 

13-10-2019 00:53:53
mich
mich
Allebei, er kwamen vervoerders die serieus naar de lokale vervoerstvraag zijn gaan kijken en daar hun aabod op afgestemd hebben. Gebeurde in de NS tijd simpelweg niet op de zijlijnen, want niet interessant.  

13-10-2019 01:05:27
wouterder
wouterder
Waarbij ze wel doorgeslagen zijn. Want het meestal wordt het goedkoopste voorstel geaccepteerd en rijdt men een treindienst met net genoeg treinstellen en geen reserve, waardoor bij een defect treinstel meteen ritten uitvallen vanwege materieeltekort.  

13-10-2019 09:11:41
PeterJ
PeterJ
Treinen rijd je voor de reizigers toch? Welke zot verzint dan om treindiensten op te knippen. Dat heeft slechts 1 belang: andere spelers pleasen en Brussel achterna hijgen.  

13-10-2019 10:41:22
thom
thom
Quote
mich (zo 13 okt 2019 00:53:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p713771/): Allebei, er kwamen vervoerders die serieus naar de lokale vervoerstvraag zijn gaan kijken en daar hun aabod op afgestemd hebben. Gebeurde in de NS tijd simpelweg niet op de zijlijnen, want niet interessant.

Nee, maar dat is natuurlijk ook niet erg interessant om daar over na te gaan denken als dat dan ook nogeens tot meer kosten leidt die niet gedekt worden
 

13-10-2019 11:13:28
kiekkiek
kiekkiek
Quote
mich (zo 13 okt 2019 00:53:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p713771/): Allebei, er kwamen vervoerders die serieus naar de lokale vervoerstvraag zijn gaan kijken en daar hun aanbod op afgestemd hebben.

Dat deden ze enkel om de concessie binnen te harken en hun eigen portemonnee te ontzien.
Quote

Gebeurde in de NS tijd simpelweg niet op de zijlijnen, want niet interessant.

Dat komt omdat het rijk niet bezig was met goed OV in de regio. De provincies zijn daar nu toe 'gedwongen'.

'Succes' van de aanbestedingen, meer treinen en nieuwe treinen, dus meer reizigers is geen verdienste van de nieuwe vervoerders maar simpelweg van de concessievoorwaarden die men ook NS had kunnen opleggen. Waarschijnlijk waren we dan goedkoper uit geweest.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-10-2019 15:58
 

13-10-2019 11:20:31
PeterJ
PeterJ
Precies. En niet in de laatste plaats ben je ook nog eens veel flexibeler om bij te sturen met materieel en personeel.

Vervoerder x heeft materieeltekort dat vervoerder y niet kan of mag oplossen. Van de zotte toch?
 

13-10-2019 11:26:53
kiekkiek
kiekkiek
Zo zijn er nog wel meer nadelen. Denk aan gedoe bij werkzaamheden, omleidingen en versperringen. Gedoe met kaartsoorten en chipkaart. En niet te vergeten de service, enz. 'Concurrentie' op arbeidsvoorwaarden; ook een dingetje. Inefficiënt gebruik van infra, en ga zo maar door.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-10-2019 11:29
 

13-10-2019 12:17:14
b2py
b2py
Quote
wouterder (zo 13 okt 2019 01:05:27 https://www.somda.nl/forum/22994/p713772/): Waarbij ze wel doorgeslagen zijn. Want het meestal wordt het goedkoopste voorstel geaccepteerd en rijdt men een treindienst met net genoeg treinstellen en geen reserve, waardoor bij een defect treinstel meteen ritten uitvallen vanwege materieeltekort.
De Gegadigde die het beste aansluit bij de eisen (en wensen) van de Aanbesteder wordt gekozen, als dus blijkt dat bepaalde verbindingen anders gereden worden, lagere of hogere frequentie of andere opties is dat vrijwel altijd op aanvraag van een Aanbesteder.

Laatst bewerkt door b2py op 13-10-2019 12:17
 

13-10-2019 20:17:10
mvanuden
mvanuden
Laten we ook even in de gaten houden wat er nu in Noorwegen gebeurt. Go Ahead (UK) gaat alles ten westen van Oslo richting Stavanger met zijlijnen rijden, SJ (Zweden) gaat alles ten noorden van Oslo richting Trondheim en verder rijden.
Voor Vy (voormalig NSB) leek er niks meer over te blijven nadat ook een derde aanbesteding verloren was, maar de regering heeft daar een nu een stokje voor gestoken.

Al het materieel van NSB is trouwens overgegaan naar een leasemaatschappij waar de nieuwe vervoerders verplicht materieel moeten leasen.
Over tariefintegratie heb ik niks gelezen, ik weet niet of je in de toekomst nog doorgaande kaartjes Stavanger-Trondheim kunt kopen.
 

13-10-2019 20:40:06
sjoerd
sjoerd
Ik ken de opbouw van het net in Noorwegen niet goed, maar als een net er uitziet als een sternet, en alle lijnen komen in Oslo CS bij elkaar, dan is het net eenvoudiger op te splitsen. Doorgaande diensten langs Oslo CS waren er misschien toch al heel weinig.
Toch is de samenhang bij opsplitsing geheel weg, en is er ook geen concurrentie, alleen tevoren bij de aanbesteding. Als je maar laag biedt, heb je de tent. Ten koste van ongeveer alles, zoals te weinig zitplaatsen, reservematerieel, personeel. En de subsidiekraan staat ergens anders open.
Het Nederlandse net is echter opgebouwd tussen vele knooppunten. Sommige treindiensten ontmoeten elkaar zelfs op meer dan één knooppunt.
Alleen op onze zijlijnen is een andere vervoerder mogelijk, en de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat die hun dienstregeling goed laten aansluiten op het hoofdrailnet, al doen busbedrijven dat in hun eigen belang ook. Maar de andere nadelen, op het gebied van personeel, materieel en onderhoud blijven.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-10-2019 22:44:30
AlexNL
AlexNL
Quote
mvanuden (zo 13 okt 2019 20:17:10 https://www.somda.nl/forum/22994/p713794/):

Over tariefintegratie heb ik niks gelezen, ik weet niet of je in de toekomst nog doorgaande kaartjes Stavanger-Trondheim kunt kopen.

De verkoop van treinkaartjes etc is enige tijd geleden afgesplitst van Vy (voorheen NSB) en zit nu in een aparte maatschappij, Entur. Dat bedrijf is verantwoordelijk voor het geven van reisadviezen, kaartverkoop, enzovoorts.

Het zou dus, net als in het VK, mogelijk moeten blijven om doorgaande tickets te kopen voor een reis.
 

14-10-2019 03:18:51
thom
thom
Quote
sjoerd (zo 13 okt 2019 20:40:06 https://www.somda.nl/forum/22994/p713795/): Als je maar laag biedt, heb je de tent. Ten koste van ongeveer alles, zoals te weinig zitplaatsen, reservematerieel, personeel.

Dat is een beetje kort door de bocht, in een aanbestedingstraject worden de gunningscriteria vooraf vast gelegd waaraan deze moeten voldoen.

Prijs is natuurlijk een grote factor maar dat is zeker niet de enige criteria en daarnaast moet een bod wel realistisch zijn.
 

14-10-2019 08:34:29
PeterJ
PeterJ
Is een concessie ook niet veel goedkoper uit te voeren als 1 landelijk pakket, in plaats van allemaal eilandjes?  

14-10-2019 11:14:43
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (ma 14 okt 2019 03:18:51 https://www.somda.nl/forum/22994/p713798/):
Quote
sjoerd (zo 13 okt 2019 20:40:06 https://www.somda.nl/forum/22994/p713795/): Als je maar laag biedt, heb je de tent. Ten koste van ongeveer alles, zoals te weinig zitplaatsen, reservematerieel, personeel.

Dat is een beetje kort door de bocht, in een aanbestedingstraject worden de gunningscriteria vooraf vast gelegd waaraan deze moeten voldoen.
Prijs is natuurlijk een grote factor maar dat is zeker niet de enige criteria en daarnaast moet een bod wel realistisch zijn.

Ja, maar jij en ik weten ook dat de kleinere vervoerders zich daar in de praktijk niet altijd aan (kunnen) houden. En wat de arbeidsvoorwaarden betreft zijn er ook verschillen.
 

14-10-2019 11:21:53
sjoerd
sjoerd
Quote
PeterJ (ma 14 okt 2019 08:34:29 https://www.somda.nl/forum/22994/p713810/): Is een concessie ook niet veel goedkoper uit te voeren als 1 landelijk pakket, in plaats van allemaal eilandjes?

Wellicht wel. Maar dan moeten de exploitatievoorwaarden zoals regionale bekostiging, beschikbaarheid van materieel, de dienstregeling, en het personeel en zijn arbeidsvoorwaarden wel overal in het land gelijk zijn. Maar dat houdt ook in: als je regionaal vervoer (en allerlei andere levensvoorwaarden) niet stimuleert, trekt de bevolking er weg, en houd je vanzelf een uurdienst of nog minder over. Waar veel gereisd wordt zijn de omstandigheden voor vervoerders gunstiger, al is wonen en werken in de Randstad niet onverdeeld een pretje.
 

14-10-2019 13:42:38
yappa
yappa
Quote
b2py (za 12 okt 2019 11:27:36 https://www.somda.nl/forum/22994/p713738/): Nouja opzich is het niet zo gek want in Oostenrijk hebben ze dezelfde Europese wetgeving als hier natuurlijk. En in dat opzicht biedt jurisprudentie over Europese wetgeving in ander Europees land wel inzicht in mogelijke uitkomsten in Nederland.


Ik verbaas me wat een enorme discussie er ontstaat naar aanleiding van een topicstart die vrij opportunistisch is.

Voordat we de 'consequenties' voor de HRN concessie bekijken eerst de feiten uit de uitspraak in Oostenrijk maar even op een rij:
- ÖBB had onderhands een nieuwe concessie gekregen voor 10 jaar met een optie op nog eens 5 jaar
- EU regelgeving staat onder voorwaarden een onderhandse gunning toe, maar met een looptijd van max 10 jaar
- de rechter heeft bepaald dat deze onderhandse gunning op deze manier daarom niet mocht
- Bovendien mag de minister niet simpel zeggen 'dan haal ik die optie van 5 jaar er af' omdat daarmee een uitgangspunt voor het bepalen van kosten en opbrengsten fundamenteel anders wordt.

Als de Oostenrijkse regering deze concessie alsnog onderhands aan ÖBB wil gunnen dan kan dat gewoon, voor een looptijd van 10 jaar net als de NS HRN concessies sinds 2005.

Dus waarom dit nieuwsbericht ook maar enig effect zou moeten hebben op het wel of niet gunnen van de volgende HRN concessie aan NS is mij onduidelijk.

Laatst bewerkt door yappa op 14-10-2019 13:43
 

14-10-2019 14:23:31
thom
thom
Quote
sjoerd (ma 14 okt 2019 11:14:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p713819/):
Quote
thom (ma 14 okt 2019 03:18:51 https://www.somda.nl/forum/22994/p713798/):
Quote
sjoerd (zo 13 okt 2019 20:40:06 https://www.somda.nl/forum/22994/p713795/): Als je maar laag biedt, heb je de tent. Ten koste van ongeveer alles, zoals te weinig zitplaatsen, reservematerieel, personeel.

Dat is een beetje kort door de bocht, in een aanbestedingstraject worden de gunningscriteria vooraf vast gelegd waaraan deze moeten voldoen.
Prijs is natuurlijk een grote factor maar dat is zeker niet de enige criteria en daarnaast moet een bod wel realistisch zijn.

Ja, maar jij en ik weten ook dat de kleinere vervoerders zich daar in de praktijk niet altijd aan (kunnen) houden. En wat de arbeidsvoorwaarden betreft zijn er ook verschillen.

Het is de concessie verstrekker die de keuze maakt uit de aanboden waar de partijen mee inschrijven en ook aan hun om daarna die afspraken te handhaven, want voor het niet nakomen van de afspraken staan ook gewoon boetes voorgeschreven.
 

14-10-2019 19:27:29
sjoerd
sjoerd
Als het nodig is om boetes uit te schrijven, dan is ten eerste het leveren van een wanprestatie op dat moment al gebeurd, en ten tweede is dat ook maar een doekje voor het bloeden. Daar heeft de reiziger niets aan.
En ten derde kan een inschrijver op de concessie een dienstverbetering voor zich uitschuiven, omdat het zogenaamd niet in het contract staat, of omdat er toch geen materieel en/of personeel is. Of het stuit op infrabeperkingen. %03%
Ik benoem doorgaans ook de voordelen van aanbesteding, maar ik wil de nadelen ook kunnen benoemen. Jammer genoeg lukt dat niet iedereen.
 

15-10-2019 12:19:33
PeterJ
PeterJ
En ten vierde heeft de reiziger geen bal aan zogenaamde concurrentie. Die zijn toch overlegeverd aan de monopoly van de door de overheid gegunde vervoerder.  

15-10-2019 14:11:48
sjoerd
sjoerd
PeterJ, ik begrijp niet wat je bedoelt. Enerzijds ben je van mening dat de reiziger niets heeft aan concurrentie, en anderzijds vind je dat diezelfde reiziger is overgeleverd (dus hij/zij kan niet kiezen) omdat de overheid een monopoly wil voor één vervoerder. Bedoel je dat er niks te kiezen valt omdat elke vervoerder een eigen netwerk heeft?  

15-10-2019 14:25:35
Frontier
Frontier
Er valt niets te kiezen omdat je als reiziger zijnde immer aangewezen bent op één vervoerder. Als ik van Hlm naar Asd wil en ik zou kunnen kiezen uit twee of meer vervoerders, dán zou het concurrentie mogen heten.

Laatst bewerkt door Frontier op 15-10-2019 14:26


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-10-2019 14:55:55
marvinkok
marvinkok
In Twente heb je toch echt de keuze hoe en met welke vervoerder je je verplaatst met bijbehorende tarieven  

15-10-2019 15:13:48
dvdhoven
dvdhoven
Nou ja, het hangt er vanaf waar je heen wilt of waar je van vertrekt.
De multi tarief stations zijn Wierden, Almelo, Hengelo en Enschede. Als dat heel Twente is....


Dick van den Hoven
 

15-10-2019 15:20:34
henri1972
henri1972
En dan kies je nog de trein die als eerste komt ....  

15-10-2019 15:23:31
waalkade
waalkade
Quote
Frontier (di 15 okt 2019 14:25:35 https://www.somda.nl/forum/22994/p713867/): Er valt niets te kiezen omdat je als reiziger zijnde immer aangewezen bent op één vervoerder. Als ik van Hlm naar Asd wil en ik zou kunnen kiezen uit twee of meer vervoerders, dán zou het concurrentie mogen heten.
Haarlem Amsterdam gaat ook prima met de bus, zeker wanneer je niet op CS hoeft te wezen.
Lijn 80, lijn 346 en vele meer.
 

15-10-2019 17:45:46
marvinkok
marvinkok
Quote
dvdhoven (di 15 okt 2019 15:13:48 https://www.somda.nl/forum/22994/p713874/): Nou ja, het hangt er vanaf waar je heen wilt of waar je van vertrekt.
De multi tarief stations zijn Wierden, Almelo, Hengelo en Enschede. Als dat heel Twente is....

En alles wat daar tussen ligt...
Is dan wel niet de hele dag, maar toch
 

15-10-2019 21:49:06
thom
thom
Quote
waalkade (di 15 okt 2019 15:23:31 https://www.somda.nl/forum/22994/p713877/):
Quote
Frontier (di 15 okt 2019 14:25:35 https://www.somda.nl/forum/22994/p713867/): Er valt niets te kiezen omdat je als reiziger zijnde immer aangewezen bent op één vervoerder. Als ik van Hlm naar Asd wil en ik zou kunnen kiezen uit twee of meer vervoerders, dán zou het concurrentie mogen heten.
Haarlem Amsterdam gaat ook prima met de bus, zeker wanneer je niet op CS hoeft te wezen.
Lijn 80, lijn 346 en vele meer.

Ja, de bus, maar dat heeft dan toch niets te maken met concurentie op het spoor zelf...?
 

15-10-2019 22:45:17
mren
mren
Jawel want mensen willen geen `trein` maar willen van A naar B komen.  

15-10-2019 22:57:45
broek53
broek53
Dat zal je nog knap tegenvallen.  

15-10-2019 23:02:53
timtrein
timtrein
Ja, de bus is niet zo heel snel aantrekkelijk (en wordt mede daarom ook niet snel gevonden). Maar dat terzijde.  

15-10-2019 23:07:14
mren
mren
Quote
broek53 (di 15 okt 2019 22:57:45 https://www.somda.nl/forum/22994/p713909/): Dat zal je nog knap tegenvallen.


Uiteraard zit men liever in een comfortabele trein dan een rammelbus maar mijn punt is vooral dat de concurrentie op het spoor niet de juiste discussie is. Het gaat om de totale vervoersmarkt waarbij de trein slechts één van de opties is (waaronder overigens ook thuisblijven als het nut van de verplaatsing kleiner is dan het disnut (kosten, moeite)).
 

15-10-2019 23:11:58
waalkade
waalkade
Quote
timtrein (di 15 okt 2019 23:02:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p713910/): Ja, de bus is niet zo heel snel aantrekkelijk (en wordt mede daarom ook niet snel gevonden). Maar dat terzijde.
Lijn 346, Spits: 8-12x/uur, met dubbeldekkers%02%.

Laatst bewerkt door waalkade op 15-10-2019 23:12
 

16-10-2019 01:28:41
thom
thom
Quote
mren (di 15 okt 2019 22:45:17 https://www.somda.nl/forum/22994/p713907/): Jawel want mensen willen geen `trein` maar willen van A naar B komen.

Het ging over het feit aanbesteden en concurrentie op het spoor, en hoe je het wend of keert heb je als reiziger niks te kiezen op het spoor en rijdt er voor jou maar één vervoerder voor, nogmaals wat heeft dan de bus daarmee te maken in dat verhaal...

In het hele aanbestedingstraject komt het woord bus als concurrentie ook niet voor.

Laatst bewerkt door thom op 16-10-2019 01:30
 

16-10-2019 06:48:34
mdeen
mdeen
Quote
PeterJ (di 15 okt 2019 12:19:33 https://www.somda.nl/forum/22994/p713857/): En ten vierde heeft de reiziger geen bal aan zogenaamde concurrentie. Die zijn toch overlegeverd aan de monopoly van de door de overheid gegunde vervoerder.

Het gaat ook niet over concurrentie, het gaat over aanbesteden en de beste prijs voor je gewenste product krijgen.
Het gaat er in eerst instantie niet om dat de reiziger kan kiezen welke trein voor komt rijden. Het gaat er meer om of je wel of niet een toilet in je trein krijgt. Het is al overduidelijk aangetoond dat als je als aanbestedende partij niet je eisen neerlegt, de concessiehouder op het goedkoopst de treinen gaat rijden. Als het aan de vervoerder zou liggen zou je bij wijze van spreke in veewagens vervoerd worden omdat dat het goedkoopste is.
Maar gelukkig kunnen er afspraken met de vervoerder gemaakt worden wat het serviceniveau is en gelukkig kan de aanbestedende partij de prijs die vervoerder A daarvoor vraagt vergelijken met een vervoerder B.
Want anders zou ook nog eens je treinkaartje met 10% per jaar in prijs stijgen.
 

16-10-2019 07:07:10
PeterJ
PeterJ
Het gaat er mij meer om wat de reiziger heeft aan 3 vervoerders op hetzelfde traject ipv 1. De meeste reizigers willen gewoon de eerste trein die vertrekt hebben en het zal hen weinig uitmaken of de trein geel, zwart of paars is. Slechts een enkeling zal misschien dan twee treinen overslaan omdat dan vervoerder y komt die een paar cent goedkoper is.

Waar het intussen aantoonbaar fout gaat is de aparte materieelparkjes en beperkte inzetbaarheid van personeel, behorend tot een concessie. In bijsturingsgevallen (en dat is dagelijkse kost) ben je zo inflexibel als wat en dat merken reizigers niet in positieve zin.

Hoe kan je nou verkopen dat er minder treinen rijden tussen Amersfoort en Ede door een materieeltekort terwijl op Bokkeduinen nog zat ander materieel staat. En idem tussen Alphen ad Rijn en Gouda omdat persé en alleen dat ene type materieel moet zijn? Wat een onzin! Reizigers willen gewoon van a naar b zonder poespas.
 


16-10-2019 08:29:39
kleine_man
kleine_man
De NS laat ook regelmatig treinen te kort rijden of vervallen, terwijl er op het opstelterrein voldoende materieel staat.

De concessie houder is zo goed als de concessie verlener voorschrijft. Dus staat er geen toilet in de concessie, dan komen er treinen zonder toilet, etc.
 

16-10-2019 10:43:57
train85
train85
Dus jij weet ook de reden waarom de treinen laten uitvallen of korter laten rijden en dan gewoon treinen op het opstelspoor zetten?  

16-10-2019 10:51:21
Oldskool
Oldskool
Met 12 bakken aankomen in Zwolle en met een ICM IV door naar Groningen, in de spits, dat zet soms wel te denken hoor! %03%  

16-10-2019 11:15:29
broek53
broek53
Als we nu gewoon deze jaarlijks precies en bijna letterlijk terugkerende "discussie" eens kopieren van de vorige keer? Scheelt een hoop tikwerk.  

16-10-2019 11:45:02
Oldskool
Oldskool
Het is ook een jaarlijks terugkerende ergernis. Als het nou af en toe was, maar het is dagelijkse kost.  

16-10-2019 12:05:22
train85
train85
Kom bij NS werken en los het maar op volgens jou manier.  

16-10-2019 12:17:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Toegegeven, met het gevoel voor humor van train85 is niets mis  

16-10-2019 12:57:30
broek53
broek53
Zelfs dat gekift is gewoon een kopie van een jaartje terug. En net zo irrelevant overigens.  

16-10-2019 14:07:55
train85
train85
Quote
IJsbergsla (wo 16 okt 2019 12:17:28 https://www.somda.nl/forum/22994/p713944/): Toegegeven, met het gevoel voor humor van train85 is niets mis
Elk jaar komen dezelfde mensen met deze discussie. En je blaren maar gewoon rond, alsof ze het allemaal beter weten. Dan lijkt mij het zo, ga solliciteren bij NS en maak het in orde %02%
 

16-10-2019 15:27:09
Oldskool
Oldskool
Zal de interne vacatures eens in de gaten houden %08%  

16-10-2019 15:30:43
train85
train85
Gewoon doen  

16-10-2019 18:16:24
phantom
phantom
Een deel van de "discussie" berust op het niet weten van hoe dingen intern in een bedrijf word afgesproken/verplicht zo zijn vast gelegd,door regering/concessie houder/wat anders ook.
En dat men door die onwetendheid dingen in een ander perspectief ziet/ervaart is dan ook niet gek.
Daarom zal er altijd wel een vorm van "discussie" blijven,zolang het niet voor iedereen te achterhalen is waarom men de dingen doet zoals men ze doet.
Daar kan je dan 2 dingen meedoen (met die discussie) of je reageert er (weer) op,of je laat t zitten.
The choice is yours
En laten we fair zijn,als wie van ons dan ook iets vreemds ziet gebeuren(en niet weet van de rand en de hoed) en daar dan geen antwoord op krijgt dan vind je dat toch vreemd en onlogisch ?

btw is er nog iemand werkelijk denkt dat er aan de manier van werken bij NS nog iets valt bij te schaven en dat men daar ook echt naar zal luisteren ? %08%
je hebt meer nodig dan 1 of 2 man om een berg te overtuigen tot bewegen en die vind je denk ik nie zomaar meer


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-10-2019 18:50:20
waalkade
waalkade
Een nadeel wanneer men privatiseert, de kamerleden kunnen dan op hun blote knietjes naar Parijs (of Berlijn) wanneer ze een verandering wensen.
Nu roept men de minister naar de kamer.
 

16-10-2019 19:34:43
Frontier
Frontier
Quote
waalkade (di 15 okt 2019 15:23:31 https://www.somda.nl/forum/22994/p713877/): Haarlem Amsterdam gaat ook prima met de bus, zeker wanneer je niet op CS hoeft te wezen.
Lijn 80, lijn 346 en vele meer.


Quote
waalkade (di 15 okt 2019 23:11:58 https://www.somda.nl/forum/22994/p713912/):
Quote
timtrein (di 15 okt 2019 23:02:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p713910/): Ja, de bus is niet zo heel snel aantrekkelijk (en wordt mede daarom ook niet snel gevonden). Maar dat terzijde.
Lijn 346, Spits: 8-12x/uur, met dubbeldekkers%02%.

Een bus zal nimmer een aantrekkelijk alternatief zijn voor velen, vooral niet voor hen die ook een auto hebben.

Quote
train85 (wo 16 okt 2019 14:07:55 https://www.somda.nl/forum/22994/p713952/): Elk jaar komen dezelfde mensen met deze discussie.

Opmerkelijk, is het niet? Wellicht omdat er al jaren op dezelfde manier geblunderd wordt door de lieden achter de burelen in Utrecht? Je zou je serieus gaan afvragen of er wel eens evaluaties en functioneringsgesprekken plaatsvinden aldaar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2019 20:45:26
train85
train85
Waar slaat die laatste reactie op? Nergens op.
Jij weet dus echt niet hoe het gaat in Utrecht in het 18 verdieping tellende kantoor, anders praat je echt niet zo. Dit is een geval van, je lult maar in de rondte. Als je het echt anders wil, dan moet je gaan solliciteren bij NS. En dan zoek je een leuke baan uit die bij je past en geeft aan dat jij het beter kan dan iedereen en lost dan alles op.
Zo moest dit effe kwijt en uit.
 

16-10-2019 23:01:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Een prachtig relaas, echter valt er toch ook begrip op te brengen voor iemand buiten het HGB die zich verbaast om fouten welke jaar na jaar gemaakt worden, nietwaar? Dat steeds afdoen met "ga hier solliciteren" komt neer op eenzelfde slag in de rondte. Klanten die meerdere keren de dupe zijn van dezelfde gemaakte fouten hebben mijns inziens alle recht om kritisch te zijn. In dit geval voor NS, maar bij uitbreiding zeer veel bedrijven.  

16-10-2019 23:51:30
kiekkiek
kiekkiek
Kun je iets fout noemen zonder dat je weet wat de spelregels zijn?  

16-10-2019 23:54:40
sjoerd
sjoerd
Ja, Dat kan. Soms deugen de spelregels niet. Of zijn onwerkbaar. Voorbeelden te over, in heel ons leven. Want zodra je de boel dichtspijkert, krijg je dat. Dan kan er niet meer nagedacht worden, maar zijn de protocollen ons de baas.  

17-10-2019 06:50:04
mdeen
mdeen
Quote
PeterJ (wo 16 okt 2019 07:07:10 https://www.somda.nl/forum/22994/p713923/):

Waar het intussen aantoonbaar fout gaat is de aparte materieelparkjes en beperkte inzetbaarheid van personeel, behorend tot een concessie. In bijsturingsgevallen (en dat is dagelijkse kost) ben je zo inflexibel als wat en dat merken reizigers niet in positieve zin.

Daar is NS net zo slecht in. We kennen allemaal de verhalen over de roosters van NS waardoor personeel en materieel niet samenkomen tijdens een verstoring of waar de kantine vol zit met personeel en de bijsturing het personeel niet kan vinden.
En ik zou wel eens cijfers willen zien dat de regionale vervoerders slechter in de bijsturing zijn dan NS. Daar geloof ik niet zo veel van.

Quote
train85 (wo 16 okt 2019 12:05:22 https://www.somda.nl/forum/22994/p713942/): Kom bij NS werken en los het maar op volgens jou manier.

Als je daarmee wil zeggen dat je het bij NS niet opgelost krijgt is dat juist een reden om NS zoals het nu bestaat op te knippen. De reiziger moet toch niet de dupe zijn van de onmogelijkheid van NS om onder de meest uiteenlopende omstandigheden toch nog treinen te kunnen rijden? Misschien klote voor de machinist dat hij op een bepaalde dag dan alleen maar Zwolle-Groningen rijdt, maar ik hoor sommigen hier toch zeggen dat het om de reiziger gaat.

Laatst bewerkt door mdeen op 17-10-2019 06:53
 

17-10-2019 08:22:17
train85
train85
Met het laatste wil ik alleen maar zeggen dat NS het erg goed doet in mijn ogen. Wat ik veel zie, is dat er veel geklaagd wordt over NS en andere vervoerders. Daar staat ieder in vrij. Maar ga dan niet om je heen slaan van ik kan anoniem wel effe gaan zeiken over NS en de andere. Als jij vindt dat de vervoerders het niet goed doen, kom dan naar NS of een andere vervoerder en los het op wat er moet gebeuren in jou optiek. Dan pas zie jij de veranderingen die jezelf wil zien. Want het hier anoniem mopperen enz helpt niks en veranderd helemaal niks. Ook niet door spoor mensen die hier op het forum zitten. Wat misschien ook een idee is een nieuw topic openen en geef daar al je ideeën aan hoe het volgens jou veel beter kan.  

17-10-2019 08:50:06
illyavaes
illyavaes
En als jij klachten hebt over een produkt van een winkel, of dienstverlening van een restaurant, of de resultaten van een door jou betaalde schilder, vind je dan een reactie "ajjet zo goed weet, kom dan hier solliciteren en verbeter het zelf en houd anders je ...mond" prima?
Of denk je dan "ik ben de klant"?
 

17-10-2019 09:28:22
train85
train85
Als ik een klant heb over een product of winkel ga ik dat ook zeker melden. Maar ik blijf er niet over doordrammen of door zeiken. Mijn mening is zo dat mensen hier zo makkelijk maar wat in de rondte mekkeren en zeiken over NS. Het helpt echt niet om het hier te blijven melden. Je doet dat bij het bedrijf waar je klachten over hebt en niet anoniem op een forum.  

17-10-2019 09:42:44
Oldskool
Oldskool
Maar @train85 Jij bent toch ook anoniem op dit forum?  

17-10-2019 11:22:58
sjoerd
sjoerd
Laten we ter zake blijven. Dat is productiever. Wie interesse heeft in het spoorgebeuren, gaat het ook aan het hart dat er dingen mislopen die beter hadden gekund. In zo'n geval moet je dat niet zien als iemand de schuld geven, en het zeker niet persoonlijk opvatten, want zo is kritiek niet bedoeld.
In iedere organisatie gaan dingen fout en bij jou thuis ook. Je koopt wel eens slechte spullen, je koopt wel eens teveel of te weinig, iemand van je gezin of jijzelf maakt een domme fout. Dat is in bedrijven niet anders.
Wat echter ook van belang is, dat iedere organisatie in zichzelf gekeerd raakt. Noem het bedrijfsblindheid of "het is zo want het is zo". Daar moet iedere organisatie zich tegen verzetten. En dat moet in iedere werknemer en werkgever zitten. In iedere werkende, en zeker ook in de leidinggevenden. Dat moet een bedrijfscultuur zijn. En met name dat ontbreekt wel eens. En dat mag, nee, moet gezegd worden.
Ooit bestond bij het spoortje DO 888, dienstorder 888, en dat was een soort ideeënbus met beloningen. Het was een eer om daarin vermeld te worden en het bedrijf daarmee te hebben geholpen. Helaas bestaat zoiets niet in veel bedrijven. Die werken alleen top-down. Leg je daar niet bij neer!
 

17-10-2019 11:41:43
thom
thom
Quote
illyavaes (do 17 okt 2019 08:50:06 https://www.somda.nl/forum/22994/p713998/): En als jij klachten hebt over een produkt van een winkel, of dienstverlening van een restaurant, of de resultaten van een door jou betaalde schilder, vind je dan een reactie "ajjet zo goed weet, kom dan hier solliciteren en verbeter het zelf en houd anders je ...mond" prima?
Of denk je dan "ik ben de klant"?

Ja, dan ga je terug met je product en krijg je een nieuwe of je geld terug.

Dan ga je ook niet een hele discussie voeren aan de balie van een winkel waar zij dat product hadden moeten inkopen en hoe zij hun kwaliteitscontrole erop moet doen lijkt mij.
Of als de soep in het restaurant niet te eten is, ga je toch ook niet vertellen hoe de kok de soep had moeten koken?
Of vertel je die schilder ook hoe hij zijn kwast moet vasthouden?

Dat is iets wat we hier namelijk wél doen (ipv gewoon de klacht als klant op het desbetreffende adres te droppen) en daarbij worden er regelmatig voorstellen gedaan dat NS het maar anders moet doen terwijl daarbij een goed overzicht ontbreekt of een paar regels genegeerd worden waar de medewerker bij NS gewoon niet omheen kan.

Vervolgens word dan lekker iedereen over één kam gescheerd door te zeggen dat iedereen op het HGB maar aan het blunderen is en dat ze toch niet weten wat ze aan het doen zijn, tsja dan snap ik de opmerking van Florian wel als je op die manier van de zijlijn staat te schreeuwen...
 

17-10-2019 15:13:22
IJsbergsla
IJsbergsla
Nu, als bijvoorbeeld een aannemer mijn koopwoning aan het verbouwen is, mag je er gevoeglijk vanuit gaan dat ik wel degelijk in de gaten hou wat en hoe hij dat doet en als het me niet bevalt, ik er wat van zeg. Geld terug is aardig, maar er dient gewoon een degelijke dienst uitgevoerd te worden. Indien je weet dat het dak lek blijft, wacht je niet tot de rest van de opdracht uitgevoerd wordt. De analogie met een koud en nat station laat zich raden  

17-10-2019 17:03:29
umbusko
umbusko
Ik heb ook wel eens een rauw ei teruggestuurd in een hotel, dat hardgekookt (!) had moeten zijn. Wat bleek: de nieuwe (jonge) kok was begonnen met minuten tellen nadat hij het ei in het koude water had gelegd, in plaats van te tellen vanaf het moment dat het water kookt. %08% In zo'n situatie weet (bijna) iedereen wat de juiste oplossing is om van het probleem af te komen.

Wat ik maar zeggen wil: het is ook weer niet zo zwart-wit dat de uitvoerende partij alle kennis in pacht heeft en dat er vanaf de zijlijn helemaal niks over gezegd kan worden. Vergeet niet dat er hier genoeg mensen zijn die heel goed weten hoe het er bij het spoor aan toegaat.
Dat gezegd hebbende, vind ik het niet vreemd dat als problemen structureel opduiken, mensen ze zelf proberen te verklaren en op te lossen. Als de uitvoerende partij dan alleen zegt (of handelt naar) "het kan niet", dan helpt dat niemand verder. Als er transparantie is over waaróm iets niet kan, zijn we (met zijn allen) al een stap verder met het oplossen van het probleem, en kan er ook meer begrip ontstaan voor het probleem vanuit de toeschouwer aan de zijlijn.

Een voorbeeldje: vaak genoeg wordt bijvoorbeeld op de NS Community een vraag gesteld waarom een specifieke aansluitende trein niet een halve minuut kan wachten. (Dat is de situatie die train85 graag heeft: leg je klacht/vraag neer bij het bedrijf en ga niet zelf roepen hoe het moet.) So far, so good. Maar dan volgt namens NS de standaardreactie: "De trein laten wachten zou een olievlekwerking kunnen hebben." Maar dat is natuurlijk lang niet op alle tijdstippen en trajecten zo. En dan volgt het "gedram" van de klant, die vaak dondersgoed weet dat het in dat specifieke geval onzin is. Waardoor ontstaat dat gedram dan? Doordat het bedrijf (NS in dit geval) niet proactief genoeg is. In plaats van het probleem op te lossen of duidelijk uit te leggen waarom het in dat specifieke geval niet kan, beperkt men zich tot een standaardreactie.
 

17-10-2019 17:27:42
kleine_man
kleine_man
Ik wilde eigenlijk vooral aangeven dat er een relatie is tussen de concessie en de uitvoering ervan. Daarmee samenhangend dat de NS het niet beter/slechter doet dan een andere vervoerder. Ook wilde ik aangeven dat de grootte van de organisatie of de aanwezigheid van reservematerieel geen garantie is op een goede dienstverlening.

Ik heb in het verleden voor de NS gewerkt, dus ik ken de nukken van de organisatie.

@train85: wat is goed? Dat is maar naar welke criteria je kijkt.
 

17-10-2019 17:33:42
lol
lol
Meer vervoerders betekent meer concurrentie, dus lagere prijzen van treinkaartjes. Een monopoliepositie stuwt de prijs omhoog.  

17-10-2019 19:13:44
Oldskool
Oldskool
Concurrentie is er niet. Je hebt helemaal geen keuze. Het is of NS, Keolis, Arriva enz enz. %08%u  

17-10-2019 21:49:03
illyavaes
illyavaes
Quote
thom (do 17 okt 2019 11:41:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p714018/):
Quote
illyavaes (do 17 okt 2019 08:50:06 https://www.somda.nl/forum/22994/p713998/): En als jij klachten hebt over een produkt van een winkel, of dienstverlening van een restaurant, of de resultaten van een door jou betaalde schilder, vind je dan een reactie "ajjet zo goed weet, kom dan hier solliciteren en verbeter het zelf en houd anders je ...mond" prima?
Of denk je dan "ik ben de klant"?

Ja, dan ga je terug met je product en krijg je een nieuwe of je geld terug.
Dan ga je ook niet een hele discussie voeren aan de balie van een winkel waar zij dat product hadden moeten inkopen en hoe zij hun kwaliteitscontrole erop moet doen lijkt mij.
Of als de soep in het restaurant niet te eten is, ga je toch ook niet vertellen hoe de kok de soep had moeten koken?
Of vertel je die schilder ook hoe hij zijn kwast moet vasthouden?


Nee precies. Maar er wordt zelfs gesteld dat je zelf schilder moet komen worden voordat je mag klagen over het schilderwerk.
Quote
thom (do 17 okt 2019 11:41:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p714018/): Dat is iets wat we hier namelijk wél doen (ipv gewoon de klacht als klant op het desbetreffende adres te droppen)


"We" hier zijn volgens mij iets te divers om zo over één kam te scheren. Bovendien is het niet bepaald raar dat mensen op een forum als Somda een mening hebben over het onderwerp van dat forum.
Quote
thom (do 17 okt 2019 11:41:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p714018/): en daarbij worden er regelmatig voorstellen gedaan dat NS het maar anders moet doen terwijl daarbij een goed overzicht ontbreekt of een paar regels genegeerd worden waar de medewerker bij NS gewoon niet omheen kan.


Heb je door dat je het ene moment "NS" als partij neemt en nog in dezelfde zin overschakelt naar "de medewerker bij NS" als partij? Da's niet consistent.
Regels bij NS kunnen door NS worden gewijzigd.
Quote
thom (do 17 okt 2019 11:41:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p714018/): Vervolgens word dan lekker iedereen over één kam gescheerd door te zeggen dat iedereen op het HGB maar aan het blunderen is en dat ze toch niet weten wat ze aan het doen zijn,


Ik weet niet waar je het nu ineens over hebt, maar ik heb niets van dien aard gezien en zeker niet gezegd. Het gaat hier helemaal niet over "iedereen tegen HGB" of zoiets, hooguit over "wat gaat er goed en fout aan concessionering".

Dergelijke negatieve meningen over "HGB-ers" werden/worden wel nogal eens beweerd door "frontliners" (bijvoorbeeld op het moment dat ze dreigen heilige huisjes kwijt te raken of anderszins niet hun zin krijgen). Net zulke uitspraken kunnen "HGB-ers" ook makkelijk over "frontliners" doen. Ik heb in de loop der jaren (stuk of 40 inmiddels) beide zijden meegekregen en beiden hebben in de basis soms een punt maar het is vooral zo hard roepen dat je niet kunt horen wat je zelf beter zou kunnen doen - de bekende loopgraven. De (dienstverlening aan de) klant wordt daar in ieder geval niet béter van.
Quote
thom (do 17 okt 2019 11:41:43 https://www.somda.nl/forum/22994/p714018/):
tsja dan snap ik de opmerking van Florian wel als je op die manier van de zijlijn staat te schreeuwen...

"En dus vind ik toch dat je geen kritiek mag uiten als je door mij aangemerkt wordt als aan de zijlijn staand" (DIT IS SCHREEUWEN trouwens en dat doet niemand %02%). Dus je bent weer helemaal terug naar de oorspronkelijke stelling: je mag niet klagen over het schilderwerk als je niet zelf schilder wordt. Heel dienstverlenende instelling %03%

Laatst bewerkt door illyavaes op 17-10-2019 21:49
 

17-10-2019 22:26:24
thom
thom
Ik zeg dat ik zijn opmerking wel snap en waarom hij die plaatst, daarmee zeg ik toch niet dat er geen discussie meer mogelijk is en dat wat hij zegt ook direct de conclusie moet zijn?

En als jij het schilder voorbeeld zo stelt begrijp je niet hoe ik het bedoel, natuurlijk mag je iets roepen als het resultaat niet gaat worden zoals afgesproken is, maar op het moment dat je die schilder gaat vertellen dat hij zijn kwast op een andere manier vast moet gaan houden dan is hij gauw klaar met jou en kun je het zelf gaan doen...

En dat is precies wat er hier nogweleens gebeurd, NS moet dit, Prorail moet zus, terwijl we eigenlijk niet weten waarom iets gebeurd zoals het gebeurd...
 

17-10-2019 22:47:20
sjoerd
sjoerd
Het gaat er niet om dat critici roepen dat een bedrijf of iemand anders iets MOET doen. Wel is het in de regel goed om oren en ogen open te houden en gretig kennis te nemen van goede ideeën. Mijn ervaring is dat vooral stagiaires en leken met verrekt goede ideeën komen. Critici vertellen er niet bij HOE je de ideeën moet uitvoeren, en ook blijken sommige ideeën niet (meteen) uitvoerbaar.
Een organisatie die in zichzelf gekeerd raakt, luistert per definitie niet meer naar de omgeving. Ik zeg helemaal niet dat het spoortje zo werkt, maar wat meer eerbied voor insprekers kan nooit kwaad.%02%
 

18-10-2019 06:59:37
mdeen
mdeen
Quote
Oldskool (do 17 okt 2019 19:13:44 https://www.somda.nl/forum/22994/p714060/): Concurrentie is er niet. Je hebt helemaal geen keuze. Het is of NS, Keolis, Arriva enz enz. %08%u

Dat is in zoverre juist dat je inderdaad geen keus hebt in de vervoerder die je trein rijdt (of je moet toevallig op Arnhem - Zevenaar reizen). Maar de concurrentie zit juist in het voortraject, bij de aanbesteding. Ook daar heeft de reiziger niet veel invloed op de keuze (maar volgens mij zijn er wel reizigerspanels die advies geven wat gewesnt is), maar de concurrentie tussen aanbestedende partijen is er wel.
En de theorie is dan iig dat je een goed product krijgt voor de laagste prijs. De laagste prijs volgt meestal wel uit de verschillende biedingen, het goede product moet omschreven worden in de aanbestedingseisen (en vaak schort het daar wel aan, maar met ervaring komt verbetering).

Laatst bewerkt door mdeen op 18-10-2019 07:00
 

03-11-2019 16:43:17
chris24
chris24
TOPMAN ARRIVA: KABINET MAAKT BELOFTEN NIET WAAR

Topman van Arriva Anne Hettinga zegt dat hij veel meer verwachtte van het kabinet met betrekking tot de liberalisering van het openbaar vervoer en overige plannen voor mobiliteit. 'De signatuur van het kabinet voorspelde veel goeds op dat gebied, maar dat is tot nu toe niet uitgekomen.' Hettinga verwachtte dat wat in het regeerakkoord stond al uitgevoerd zou zijn, maar dat is niet het geval.
lees verder: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10393754/topman-arriva-kabinet-maakt-beloften-niet-waar

Wat uit deze interview komt het volgende er kort op neer (want mag namelijk niet het hele nieuwsbericht hier plaatsen, dan krijgt somda een boete);
Hettinga verwacht dat er meer spoorlijnen dan verwacht na 2025 bij NS zal blijven dan bij de aankonding van Rutte 3. Echter gaat Arriva bij onderhandse aanbesteding na 2025 bij NS en er komen geen extra lijnen die aanbesteed gaan worden dan gaan ze naar de rechter, om dit af te dwingen.
 

03-11-2019 17:18:59
PKP
PKP
Het gaat Arriva niet om liberalisering van het Openbaar Vervoer of het belang van de reiziger, Arriva wel gewoon de grootste treinvervoerder worden in Nederland ter meerdere glorie van Hettinga.  

03-11-2019 17:23:46
broek53
broek53
Het is enigszins de wolf die pleit voor het weghalen van de hekken omdat dat de schaapjes zo'n fijne vrijheid geeft, ja.
Niettemin ben ik wel benieuwd wat Hettinga/Arriva denkt te bereiken met een rechtszaak en op welke grond hij die zou willen voeren.
 

18-11-2019 21:25:20
ajwkam
ajwkam
Wat Hettinga gaat doen weet ik niet, maar ik weet wel dat het eigenlijk niet meer mogelijk is om een nieuwe Hoofdrailnetconcessie onderhands aan NS te gunnen, omdat deze niet voldoet aan de door het Vierde Spoorpakket gewijzigde PSO-verordening.

In de nieuwe regels worden hoge eisen gesteld aan onderhandse aanbestedingen; daarvoor moet aangetoond worden dat dit noodzakelijk is vanwege technische en geografische complexiteit. De kans dat je kan aantonen dat de Sprinter van Utrecht naar Baarn per se in dezelfde concessie moet zitten als de IC van Amsterdam naar Vlissingen lijkt mij niet groot.

Het argument "we willen geen concurrentie OP het spoor" is niet langer relevant want in de EU is besloten dat concurrentie op het spoor moet worden toegestaan. Punt uit, discussie gesloten. Het argument "het Nederlandse spoor is zo complex dat er maar één vervoerder op kan rijden" is ook achterhaald, nu in Limburg en Twente meerdere vervoerders op hetzelfde spoor rijden (Keolis zelfs met ICs op een zeer druk baanvak). Daar komen bovendien nog drie nieuwe trajecten bij, met de aanbesteding van de Sprinters op Gn-Zl, Lw-Zl en Apd-Es.
 

18-11-2019 21:37:56
treinfan
treinfan
DSSU met slechts 16 sporen biedt wellicht mogelijkheden om dat juist wel aan te tonen, is de infrastructuurkrapte nog ergens goed voor%08%  

18-11-2019 21:45:22
michaben
michaben
Je bedoelt Diverse Spoorwegmaatschappijen Station Utrecht? Lijkt me juist perfect om per corridor een andere vervoerder in te zetten, wisselen van corridor gaat toch niet  

18-11-2019 21:57:37
ajwkam
ajwkam
Quote
treinfan (ma 18 nov 2019 21:37:56 https://www.somda.nl/forum/22994/p716024/): DSSU met slechts 16 sporen biedt wellicht mogelijkheden om dat juist wel aan te tonen, is de infrastructuurkrapte nog ergens goed voor%08%

Het maakt voor de capaciteit geen enkel verschil van welke vervoerder die treinen zijn.
 

18-11-2019 22:07:40
cuneo56
cuneo56
Echt wel, door dat er nu treinseries op grote knooppunten doorgekoppeld zijn dan wel op andere series keren bespaart dat een berg (perron)capaciteit. Bij opsplitsen kom je dan al heel snel in de problemen.  

18-11-2019 22:29:51
treinfan
treinfan
Verschillende concessies betekent dat verschillende vervoerders een eigen plan hebben voor afhandeling van de treindienst. Met frequente treindiensten (2x p/u of vaker) zal perroncapaciteit delen betekenen dat er niet zonder meer afgetrapt of bijgeplaatst kan worden en treindienstafhandeling bij verstoringen wordt dan een ramp. Als een nieuwe vervoerder zou stellen dat op de eindbestemming minimaal 10 minuten overstand nodig is om wat voor reden dan ook, betekent dat dat er een eigen perronspoor nodig is.

Sporen 1 t/m 4 hebben misschien nog wel genoeg capaciteit om de 5500, 5600, 4900 en 5700 elk op een eigen spoor af te handelen. Aan de andere kant van het station is het haast een wonder dat er zelfs met één vervoerder zonder al teveel problemen afgetrapt en bijgeplaatst kan worden.

Er is één situatie die ik kan bedenken waarin er geen verschil is in de capaciteit: de situatie waarin ProRail het accepteert om treinen volledig in conflict te plannen en daarmee de vervoerders verplicht alles zelf uit te vechten. Op zo'n moment moeten er altijd aannames of beloften sneuvelen die gemaakt waren voordat er op de concessie werd ingeschreven.
 

19-11-2019 00:06:23
ajwkam
ajwkam
Tjonge, het lijkt wel of we hier nog in de jaren negentig zitten. Aanbesteden leidt per se tot opknippen? Dat hoeft helemaal niet! Waarom zou je in hemelsnaam op de knoop gaan opknippen als je gaat aanbesteden? Doorgaande treinseries kan je ook gewoon als geheel aanbesteden. Hetzij per treinserie, hetzij per pakket treinseries. In Duitsland gebeurt dat al jaren, ook in het drukke Ruhrgebied dat qua drukte niet onder doet voor de Randstad. Denk bijvoorbeeld aan de RE Venlo - Hamm, die vanaf 2025 zelfs naar Eindhoven gaat doorrijden. En is Zwolle - Enschede in Wierden opgeknipt toen ie werd aanbesteed? Dat verhaal van opknippen is bangmakerij uit de jaren negentig.

De doorkoppelingen zoals NS die nu heeft zijn ook geen wet van Meden en Perzen. Je kan ook best andere doorkoppelingen maken. Het is alleen jammer dat ProRail een beetje is doorgeslagen in corridordenken, waardoor je steeds meer vast komt te zitten aan het productiemodel zoals de huidige NS die rijdt. Maar waarom zou je geen IC van Alkmaar naar Schiphol kunnen rijden? Of van Almere naar Utrecht? Het zijn keuzes die NS gemaakt heeft. Het opknippen van het Hoofdrailnet (niet geografisch, maar per samenhangende treinseries) biedt juist veel kansen om nieuwe treinverbindingen aan te bieden waar in de tunnelvisie van NS geen plaats voor is.
 

19-11-2019 00:51:28
kiekkiek
kiekkiek
Waarom zou NS die keuzes gemaakt hebben?  

19-11-2019 01:02:13
waalkade
waalkade
Het is me altijd een raadsel gebleven waarom er geen doorgaande IC verbinding Ah - Rtd is. Te weinig reizigers?
Of was het gewoon onhandig?

Laatst bewerkt door waalkade op 19-11-2019 01:02