ETCS invoering in België
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
23-09-2019 23:51:02
thom
thom
Quote
greyhound (ma 23 sep 2019 22:22:31 https://www.somda.nl/forum/1015/p712518/): Als je zoals de Belgen zinloze eisen gaat stellen (over beveliging die er voorlopig) nog niet is toon je alleen maar je onwil om tussen Maastricht en Luik een fatsoenlijke treinverbinding te creëeren. Wat er vanuit België naar Maastricht (en ook naar Aachen) rijdt is om je rot te schamen.

Ja, dat men in de landelijke Belgische regelgeving op heeft laten nemen dat al het nieuw toe te laten materieel in Belgie van ETCS voorzien dient te zijn, zal zeker en vast als doel gehad hebben om Arriva dwars te zitten...

Laatst bewerkt door moderator op 25-09-2019 23:24, reden: afgesplitst van Arriva topic
 

24-09-2019 03:11:26
JHS2013
JHS2013
Infrabel heeft de ambitie in 2025 volledig te migreren naar ETCS dus zo zinloos en onredelijk is die eis niet. De NMBS is overigens zelf ook ETCS aan het inbouwen in treinen van meer dan 40 jaar oud.  

24-09-2019 11:18:46
sjoerd
sjoerd
Dan onderschat Infrabel bijna gegarandeerd de migratie naar ETCS. Het kan wel zijn dat het er hier en daar al ligt, maar het is vrij arrogant om net te doen of het een eitje is. Ook hier te lande komen er nog allerlei aanpassingen aan om ervoor te zorgen dat het treinverkeer met al zijn vervoerders doorgang kan vinden zolang het landelijk net een lappendeken zal zijn van verschillende systemen. Het is te hopen dat ze in België ook in gaan zien dat die periode onvoorziene gevaren met zich meebrengt.  

24-09-2019 14:32:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehhh hier en daar ? Als er 1 land is dat aardig goed bezig is met ETCS dan is het Belgie wel ,inmiddels hebben ze ruim 1500km spoor er al mee uitgerust daar kunnen de overige landen in de EU nog wel een voorbeeld aan nemen %08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 24-09-2019 14:32


MCN ASD
 


24-09-2019 14:35:38
cuneo56
cuneo56
Ik kan je vanaf m,n tablet zo de link niet even geven, maar Infrabel heeft bij de netverklaring een mooi kaartje van de in bedrijf zijnde beveiligings systemen. En ETCS ligt er wel meer dan ^hier en daar^ . Zo rijden Thalys en Benelux praktisch helemaal onder ETCS naar Brussel en is er een Cargo corridor mee voorzien naar Luxemburg / regio Lorraine

Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-09-2019 14:36
 

24-09-2019 15:13:19
JHS2013
JHS2013
Bovendien is TBL1+ de voorbereiding OP ETCS (L1LS). De hardware is er al en de ervaring ook. Ook de NMBS ligt op schema met het installeren van ETCS in al haar treinen, zelfs de oudjes! (2022 mogen er geen niet-ETCS treinen België meer in; tegen die tijd is de NMBS ook klaar). Goed, in 2025 is ongeveer een vijfde van het netwerk Limited Supervision maar ook dat is ETCS.  

24-09-2019 16:35:08
mich
mich
Quote
sjoerd (di 24 sep 2019 11:18:46 https://www.somda.nl/forum/1015/p712540/): Dan onderschat Infrabel bijna gegarandeerd de migratie naar ETCS. Het kan wel zijn dat het er hier en daar al ligt, maar het is vrij arrogant om net te doen of het een eitje is. Ook hier te lande komen er nog allerlei aanpassingen aan om ervoor te zorgen dat het treinverkeer met al zijn vervoerders doorgang kan vinden zolang het landelijk net een lappendeken zal zijn van verschillende systemen. Het is te hopen dat ze in België ook in gaan zien dat die periode onvoorziene gevaren met zich meebrengt.


Een heel groot verschil is hoe je het wilt toepassen. In België hebben ze vooral level 1. Daarmee kun je wel rangeren, onder level 2 niet. Level 1 is ook gemakkelijker op het bestaande spoor systeem toe te passen.
 

24-09-2019 16:44:27
JHS2013
JHS2013
Quote
mich (di 24 sep 2019 16:35:08 https://www.somda.nl/forum/1015/p712575/):

Een heel groot verschil is hoe je het wilt toepassen. In België hebben ze vooral level 1. Daarmee kun je wel rangeren, onder level 2 niet. Level 1 is ook gemakkelijker op het bestaande spoor systeem toe te passen.


Er komt meer ETCS L2 dan L1 hoor. En onder L2 zou je ook moeten kunnen rangeren. (Zie: https://infrabel.be/nl/project/etcs)
 

24-09-2019 17:11:30
waalkade
waalkade
Wanneer ik snel even reken met de cijfers uit de link:
L1 3422 km
L2 2835 km
L1+L2 142km (is klaar, sluit aan op onze HSL, is dat systeem al niet achterhaald?)
Verder een citaat:
ETCS niveau 2 Full Supervision:
Ontwikkeling van een generiek design dat onder meer de pilootlijn Deinze-Waregem omvat.

Of te wel, er is nog niks wat werkt, laat staan dat er gerangeerd kan worden.

Laatst bewerkt door waalkade op 24-09-2019 17:17
 

24-09-2019 17:42:00
JHS2013
JHS2013
Uh oja, ietsje meer L1 inderdaad. L1+2 is inderdaad achterhaald (koudwatervrees voor L2 toentertijd). L2 is in principe geloof ik nu volwassen in België. In de etcs-specificaties zijn voorzieningen voor rangeren onder L1,2 en zelfs 3 dus dat moet denk ik gewoon kunnen. Waarom zou het in L2 niet kunnen?

NB dit raakt heel erg OT dus misschien verplaatsen naar een forum “ETCS in België”
 

24-09-2019 19:07:19
mich
mich
Omdat je onder L2 geen seinen meer hebt en bij een geduwde beweging kun je niet via L2 de toestemming krijgen: MA via het scherm in je cabine. Ook splitsen, combineren en vertrekken met een zojuist opgebouwd rangeer of treindeel moet op ROZ of Staff Responsible (eigenlijk ook rijden op zicht), dus onbeveiligd. Dat eigenlijk niet acceptabel, want het is minder veilig dan nu met ATB, een duidelijk lichtsein met remcurvebewaking door VV. Je moet je bijvoorbeeld bedenken dat je een trein die uitgestaan heeft op spoor 3 in Roosendaal opbouwt, geen sein meer hebt, en vlak voor vertrek de treindienstleider moet bellen of je mag vertrekken. Indien deze zegt: je mag het handboek opvolgen, mag je oprijden richting het onverlichte SMB, ergens voor dat bord moet je een rijweg in je scherm krijgen (eventueel tot aan het SMB). Das niet echt een verbetering..  

24-09-2019 19:37:36
JHS2013
JHS2013
SoM in L2 op perronsporen wordt in Duitsland opgelost door 100.000 bakens in het spoor te leggen. Verder is rangeren in ETCS niet-geharmoniseerd: er kunnen dus rangeerseinen en nationale regels toegepast worden. SR en SH zijn niet onbeveiligd, de rijweg wordt alleen niet getoond. De cabine kan in SH of NL geduwd rangeren waarschijnlijk. Zie bijvoorbeeld lichtseinen onder L2 in Noorderkempen of op lijn 73.

Laatst bewerkt door JHS2013 op 24-09-2019 19:41
 

24-09-2019 20:38:03
jeanne
jeanne
Natuurlijk kan ik het verkeert zien, maar als Infrabel het oude en zeer beperkte beveiligingssysteem met krokodillen één op één overzet naar Level 1 Limited Supervision mogen ze dat vanaf dat moment het net zien als een net dat alleen nog met ETCS bereden wordt. Daarmee kunnen ze dan afscheid nemen van krokodillen en de oude voertuig apparatuur en rijden deze alleen nog met ETCS. Dat is precies wat de Zwitsers nu doen/gedaan hebben.

Daarna is dan nog wel een hele weg te gaan voor ze alles van L1 LS omgezet hebben naar L1 Full Supervision of hoger. Daar zullen ze ook in België tot ver na 2022 nodig voor hebben.

Een dergelijke operatie is in Nederlandse niet zinvol omdat je daar mee huidige kwaliteit van ATB-EG en ATB-NG naar een veel lagere niveau brengt dan dat nu het geval is.


Jeanne Kok
 

24-09-2019 21:08:56
cuneo56
cuneo56
Quote
waalkade (di 24 sep 2019 17:11:30 https://www.somda.nl/forum/1015/p712578/): Wanneer ik snel even reken met de cijfers uit de link:
L1 3422 km
L2 2835 km
L1+L2 142km (is klaar, sluit aan op onze HSL, is dat systeem al niet achterhaald?)
Verder een citaat:
ETCS niveau 2 Full Supervision:
Ontwikkeling van een generiek design dat onder meer de pilootlijn Deinze-Waregem omvat.

Of te wel, er is nog niks wat werkt, laat staan dat er gerangeerd kan worden.

Er ligt dus zoals je laat zien al ruim 6000 km met de een of andere vorm van ETCS.
Ik vindt dat Level 1 LS niet een echte ETCS soort is ( heel kort door de bocht worden de krokodillen vervangen door balises) , maar dat je uit de kilometers kan concluderen dat er nog niks werkt, dat snap ik even niet??
 

24-09-2019 21:18:56
JHS2013
JHS2013
Even goed naar het tabelletje kijken. De linkerkolom geeft de huidige stand aan en de rechter het geplande aantal kilometers. In Limited Supervision worden niet de krokodillen vervangen maar TBL1+(+). LS biedt meer bescherming dan TBL1+ (of PZB in Duitsland). Vrijwel het hele net is uitgerust met TBL1+ dus de migratie naar LS is geen grote stap. LS is zeker wel ETCS, het werkt alleen met gegeneraliseerde MA’s. TBL1+ of Memor geven geen rijtoestemming maar bewaken snelheden en STS. Infrabel heeft tot 2025 om alles te migreren naar ETCS en vervolgens tot in de eeuwigheid om alles op te waarderen naar L2 (ambitie van Infrabel is om seinloos door het leven te gaan).  

24-09-2019 22:50:36
sjoerd
sjoerd
Awel zulle, ik kijk niet naar alles wat er al vrijwel werkloos in de baan ligt en naar hoeveel voertuigen er al zijn voorbereid of uitgerust, maar naar het aantal werkelijk in dienst zijnde aantal kilometers baanvak zonder seinen waarop voertuigen rijden die met ETCS hun veilige weg krijgen aangeboden. En dan hebben ook de Belgen nog decennia werk.  

25-09-2019 23:57:02
JHS2013
JHS2013
Quote
sjoerd (di 24 sep 2019 22:50:36 https://www.somda.nl/forum/22969/p712606/): Awel zulle, ik kijk niet naar alles wat er al vrijwel werkloos in de baan ligt en naar hoeveel voertuigen er al zijn voorbereid of uitgerust, maar naar het aantal werkelijk in dienst zijnde aantal kilometers baanvak zonder seinen waarop voertuigen rijden die met ETCS hun veilige weg krijgen aangeboden. En dan hebben ook de Belgen nog decennia werk.


Dan kan ik je ook niet helpen. In 2025 mogen er geen niet-ETCS treinen meer op het net van infrabel en de NMBS houdt zich daar aan.
 

26-09-2019 09:55:02
sjoerd
sjoerd
Gelukkig heb ik nog geen hulp nodig.
Maar er wordt net gedaan alsof de Belgische infrabeheerder zo voor loopt op de rest van Europa. En als ik dan naar mijn Belgische infra-info kijk, valt daar nog het een en ander op af te dingen.
Wel zijn de Belgen erg scheutig met dubbel-enkelspoor en kost het wat dat aspect betreft weinig moeite om morgen rechts te gaan rijden in plaats van links.
 

26-09-2019 22:04:44
JHS2013
JHS2013
Rechts rijden is geloof ik niet aan de orde. En zeker loopt België mijlenver voorop wat betreft ETCS. Ander onderhoud etc zal ik me niet over uitlaten...  

10-02-2021 22:28:54
umbusko
umbusko

Ik weet niet of dit er het allerbeste topic voor is - ik zocht eigenlijk "Ontwikkelingen Belgisch materieel", maar dat hebben we niet - dus bij gebrek aan beter...

Op HGBTF lees ik dat alle Breaks inmiddels voorzien zijn van ETCS en dus niet meer toegelaten zijn in Nederland. Volgens het artikel hierover van de NMBS gaan ze wel weer naar Maastricht rijden na homologatie.

Er zullen nu dan wel weer klassiekjes rijden. Afgelopen zaterdag (de 6de) zag ik nog een Break, maar sindsdien ben ik niet meer in Mt geweest, dus ik weet niet wat de situatie nu is.

Edit: even de recente spots gecheckt: vandaag reden er i.i.g. een Break en een klassiekje. (Met dank aan de spots van mvd.) Het schijnt ook nog niet om álle Breaks te gaan die ETCS hebben gekregen, maar om 106 stuks. Bij HGBTF beweren ze dat er 139 Breaks zouden moeten zijn, al is het niet helemaal zeker of ze allemaal nog rijden. Kortom: er rijden nog Breaks zonder ETCS, en Breaks met ETCS moeten binnenkort toegelaten gaan worden.



Laatst bewerkt door umbusko op 10-02-2021 23:52
 

11-02-2021 07:42:52
vrijgezel
vrijgezel

Op www.lok-report.de staat het volgende:

"België: AM80 meerdere eenheden volledig uitgerust met ETCS

NMBS heeft de installatie voltooid van ETCS-apparatuur voor 106 AM80-treinstellen, die werd gesubsidieerd door de Europese Unie. NMBS blijft haar treinen uitrusten met het Europese treincontrolesysteem ETCS, dat permanent garandeert dat de trein de snelheid en de veiligheidsafstand niet overschrijdt.

De treinstellen van de nieuwste treinen - zoals de Desiro en de M7 - worden al geleverd met het volledig geïnstalleerde ETCS-systeem. Andere nieuwere treintypes hebben ook ETCS, maar de laatste aanpassingen zijn nodig om deze operationeel te maken. Deze treinen hebben ook het TBL1 + veiligheidssysteem.

Voor oudere treinen wordt het ETCS-systeem geïnstalleerd in de NMBS-werkplaatsen. Dit is het geval met 106 zelfrijdende treinstellen van het type AM80, waarvoor de Europese Unie de installatie van het ETCS-systeem subsidieert via het "Innovation and Networks Executive Agency" (INEA) als onderdeel van het financieringsinstrument "Connecting Europe Facility" (CEF) heeft. Deze financiële steun van de Europese Unie heeft de staat en alle betrokkenen laten zien dat Europa een solide partner is voor de lidstaten die ETCS gebruiken.

Hoewel het jaar 2020 bijzonder getroffen werd door de Coronacrisis, slaagde de NMBS er dankzij organisatorische maatregelen in de centrale werkplaats in Mechelen in om de geplande datum te halen. De installatie is eind november 2020 opgeleverd.

De AM80-treinstellen die zijn uitgerust met ETCS rijden nu op het hele binnenlandse netwerk met TBL1 + en ETCS en zullen binnenkort richting Maastricht rijden nadat de route is aangepast. Tot op heden (op 31 december 2020) is 62,8% van de NMBS-vloot uitgerust, geactiveerd en operationeel met het ETCS-systeem.

De juridische afhandeling van het ongeval te Buizingen op 15 februari 2010 , waarbij een motorwagen betrokken was die niet bij TBL1 + betrokken was, is pas een week geleden afgerond .

WKZ, bron NMBS < einde quote



Laatst bewerkt door moderator op 11-02-2021 08:25, reden: link gefixt
 

01-12-2022 23:03:05 1
Natje049
Natje049

Ondertussen;

Treinstellen:
800: 27/41
Break: 125/139
Sprinter: 32/51
DMT-M: 69/69
DMT-P: 14/47
MR08-M: 210/210 - geen niveau 2 en baseline 2
MR08-P: 95/95 - geen niveau 2 en baseline 2
Diesels: 94/94

Locomotieven:
HLE18: 96/96 - baseline 2 (baseline 3 start over enkele weken)
HLE19: 20/20 - baseline 2 (baseline 3 start over enkele weken)
HLE13: 15/15
HLE28: 13/13
HLE17 zal geleverd worden met 1FS, 1LS, 2FS op baseline 3
M7 BMx: 90/90
HLD77: 0/36 (Infrabel heeft een prototype en NMBS zal samen met Infrabel inbouwen)
HLD97: 0/13

Stuurrijtuigen:
M6BxCT/M6BxAA: 64/64
M7BDx: 65/65
i11BDx: 21/21

*Wanneer niet anders vermeld: niveau 1FS, 1LS en 2FS baseline 3

Dat maak dus 1050/1179 oftewel 89% van het NMBS materieel is op zijn minst uitgerust met niveau 1FS. Verwacht is juni 2023 dat NMBS klaar is met alles behalve de HLD77

-

MR66, MR70, MR73, MRCR, HLE21, HLE27, HLR74, HLR82, M4ADx en M5BDx zullen geen ETCS krijgen. HLR97 en HLR 91 ook niet maar zal niet buiten dienst gaan (rijden niet op Infrabel-net).



Laatst bewerkt door Natje049 op 03-12-2022 15:52
 

02-12-2022 07:59:55
mdeen
mdeen

Wat is HLD/HLR 97?

 

02-12-2022 08:29:22
BVisser
BVisser

Wat zijn 1FS, 1LS en 2FS?

 

02-12-2022 08:53:49
SchuurB
SchuurB

Mijn gokje:

FS = Full Supervision

LS = Limited Supervision

De getalletjes betekenen dan Level 1 of Level 2.

 

02-12-2022 09:54:10
hellfire
hellfire
Quote
mdeen (02-12-2022 07:59:55):

Wat is HLD/HLR 97?


Voertuigen met luchtbanden en treinwielen, type MOL RR2444.

Google heeft daar wel wat plaatjes van

 

04-06-2023 12:51:38 1
AlexNL
AlexNL

We zijn inmiddels een aantal maanden verder en in België is de uitbouw van ETCS gestaag verder gegaan.

Vanochtend is Brussel-Zuid in dienst gekomen met ETCS L1. Daarmee kunnen internationale treinen die van, naar of door Brussel rijden hun rit door België volledig met cabinesignalering doen.

 

09-06-2023 10:15:55
icened200
icened200
Quote
AlexNL (04-06-2023 12:51:38):

We zijn inmiddels een aantal maanden verder en in België is de uitbouw van ETCS gestaag verder gegaan.

Vanochtend is Brussel-Zuid in dienst gekomen met ETCS L1. Daarmee kunnen internationale treinen die van, naar of door Brussel rijden hun rit door België volledig met cabinesignalering doen

Is TBL ook niet meer nodig met omleidingsroutes?

Hoe hebben Infrabel ETCS kunnen installeren terwijl de treinen doorrijden? Is het dual signalling vergelijkbaar met Hanzelijn?



Laatst bewerkt door icened200 op 09-06-2023 10:20
 

09-06-2023 10:42:02
sander14
sander14

TBL is puur nog een terugval scenario als ik het goed begrepen heb. De reden dat het allemaal zo vlot gaat is dat TBL gebruik maakt van dezelfde soort Eurobakens als ETCS.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-06-2023 10:46:20
AlexNL
AlexNL

Voor de daadwerkelijke invoering van ETCS te velde is wel degelijk een lijnonderbreking nodig geweest, maar door slimme planning en het kiezen van een rustig tijdstip is de reizigershinder zo veel als mogelijk beperkt.

 

09-06-2023 11:14:50 4
mdeen
mdeen

Moeten ze daar geen 3 a 4 maanden het treinverkeer stilleggen om te testen? Kan iemand wat mannetjes van Infrabel bij Prorail neerzetten?

 

09-06-2023 11:35:34
sjoerd
sjoerd

Dan gaan we in Nederland straks ook linksrijden...😉

 

09-06-2023 11:35:44
Marco
Marco
Quote
mdeen (09-06-2023 11:14:50):

Moeten ze daar geen 3 a 4 maanden het treinverkeer stilleggen om te testen? Kan iemand wat mannetjes van Infrabel bij Prorail neerzetten?


België kiest voor de Quick n Dirty methode (met veel Level 1 en zelfs Level 1 LS) terwijl ProRail juist voor de meest uitvoerige methode kiest (alles level 2, alles vervangen inclusief treindetectie en interlocking).

Wat nou beter is, is een vraag die je kan stellen. Is hier al gedaan en ook bijvoorbeeld Spoorpro heeft er over geschreven: www.spoorpro.nl



Laatst bewerkt door Marco op 09-06-2023 11:36
 

09-06-2023 11:49:05
snowie
snowie

Vast een interessant artikel op Spoorpo, helaas staat het achter een abonnements muur 🤨

 

09-06-2023 12:09:03 3
AlexNL
AlexNL

Ook in België moet men bergen met werk verzetten om een lijn ETCS-geschikt te maken, het is zeker niet zo dat men een paar nieuwe balises neerlegt en zegt "nu hebben we ETCS". Voor de uitrol van ETCS L1 FS of L2 FS hebben ze langs heel wat routes de onderliggende infrastructuur moeten vervangen.

Oude relaiszalen en bedieningstableaus met drukknoppen zijn vervangen door moderne digitale oplossingen, en veel oude blokposten zijn gesloten en gecentraliseerd naar grote verkeersleidingsposten. Een deel van dat werk is bij ProRail aan het begin van de eeuw al gedaan, dus in dat opzicht liepen wij voor op de Belgen.

Bij de uitrol van ETCS L1 LS is het eenvoudiger: daarbij wordt simpelweg het getoonde seinbeeld vertaald naar een ETCS-opdracht, zonder de voordelen van volwaardig ETCS. De lijnen die LS krijgen zijn vooral de wat rustiger lijnen, of routes waarbij de technologie nét te oud is voor FS maar het economisch onrendabel is om nu alweer de IXL te gaan vervangen.

De Belgen zijn zelf ook niet gelukkig met de inzet van LS op die routes, maar het wordt gezien als een stepping stone naar volwaardige ETCS. Overal ETCS, ook al zijn er verschilende niveau's, maakt het operationeel alsnog eenvoudiger dan een mix van ETCS en TBL1+.

 

09-06-2023 14:32:06 2
broek53
broek53
Quote
mdeen (09-06-2023 11:14:50):

Moeten ze daar geen 3 a 4 maanden het treinverkeer stilleggen om te testen? Kan iemand wat mannetjes van Infrabel bij Prorail neerzetten?


Tussendoor even een hardnekkig wordend beeld corrigeren over Nederland: de techniek heeft nauwelijks een buitendienststelling nodig om ERTMS in dienst te brengen. Die (tamelijk krankzinnige) testtijden zijn uitsluitend omdat de vervoerders NS en Arriva op het baanvak met treintjes willen spelen, niet gehinderd door reizigers.



Laatst bewerkt door broek53 op 09-06-2023 14:32
 

09-06-2023 16:32:13
bacr
bacr
Quote
snowie (09-06-2023 11:49:05):

Vast een interessant artikel op Spoorpo, helaas staat het achter een abonnements muur 🤨


Hier lees ik 'm wel:
Link

 

09-06-2023 18:26:24
Rsb
Rsb
Quote
Marco (09-06-2023 11:35:44):
Quote
mdeen (09-06-2023 11:14:50):

Moeten ze daar geen 3 a 4 maanden het treinverkeer stilleggen om te testen? Kan iemand wat mannetjes van Infrabel bij Prorail neerzetten?


België kiest voor de Quick n Dirty methode (met veel Level 1 en zelfs Level 1 LS) terwijl ProRail juist voor de meest uitvoerige methode kiest (alles level 2, alles vervangen inclusief treindetectie en interlocking).

Wat nou beter is, is een vraag die je kan stellen. Is hier al gedaan en ook bijvoorbeeld Spoorpro heeft er over geschreven: www.spoorpro.nl


Voor de noordelijke nevenlijnen en bijv een rangeerterrein als Kijkfhoek zou L1 toch een prima oplossing zijn om meters te kunnen maken?

 

09-06-2023 22:48:18
snowie
snowie
Quote
bacr (09-06-2023 16:32:13):
Quote
snowie (09-06-2023 11:49:05):

Vast een interessant artikel op Spoorpo, helaas staat het achter een abonnements muur 🤨


Hier lees ik 'm wel:
Link


Top, dank 👍

 

09-06-2023 23:59:12
JHS2013
JHS2013
Quote
sander14 (09-06-2023 10:42:02):

TBL is puur nog een terugval scenario als ik het goed begrepen heb. De reden dat het allemaal zo vlot gaat is dat TBL gebruik maakt van dezelfde soort Eurobakens als ETCS.


TBL1+ is overal nog gewoon in dienst. De treinen zonder ETCS-uitrusting rijden ook gewoon nog TBL1+. Voor de in dienst stelling is na het voorbereinende werk een nacht en een zondagochtend het treinverkeer onderbroken om de eurobakens opnieuw te programmeren en de transities tussen de bestaande ETCS-zones te verwijderen. Schijnbaar heeft Infrabel alle capaciteiten in-house om ETCS1 te ontwerpen en te installeren en zijn ze daarmee quasi onafhankelijk van leveranciers.

 

10-06-2023 12:28:05
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (09-06-2023 14:32:06):
Quote
mdeen (09-06-2023 11:14:50):

Moeten ze daar geen 3 a 4 maanden het treinverkeer stilleggen om te testen? Kan iemand wat mannetjes van Infrabel bij Prorail neerzetten?


Tussendoor even een hardnekkig wordend beeld corrigeren over Nederland: de techniek heeft nauwelijks een buitendienststelling nodig om ERTMS in dienst te brengen. Die (tamelijk krankzinnige) testtijden zijn uitsluitend omdat de vervoerders NS en Arriva op het baanvak met treintjes willen spelen, niet gehinderd door reizigers.


Dat geloof ik best. Het probleem is dat het voor het resultaat niets uitmaakt: het reizigersverkeer ligt stil, en niemand die die organisaties op het matje roept.

 

10-06-2023 12:41:47
Dionysusnu
Dionysusnu

Althans: Rover en misschien het locov doen dat wel, maar hebben geen invloed met hun matje.