Werkzaamheden september 2019
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
08-09-2019 14:56:31
anton_
anton_
Ik zie dat er weer gewerkt wordt tussen Amersfoort en Hilversum dit weekend. Heeft er iemand enige idee waarom dit niet in augustus is gedaan ? ( toen er toch weken geen treinen tussen Naarden-bussum en Weesp reden )

Laatst bewerkt door moderator op 08-09-2019 21:49

08-09-2019 15:26:32
Heinzkat
Heinzkat
www.prorail.nl

08-09-2019 20:11:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Leuk zo'n link, maar die beantwoord de vraag van anton_ niet. Neem in dit geval aan dat het iets met de benodigde hoeveelheid bussen in de vakantietijd te maken heeft gehad.

Opvallend bij de werkzaamheden van dit weekend is overigens dan weer wel dat de 4900 erdoor sneuvelt tussen Hvs en Alm aangezien op dat trajectdeel niet gewerkt wordt. Of is die doorgekoppeld aan de 15800 ofzo?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

08-09-2019 20:23:04
Z2N
Z2N
Beschikbaarheid van bussen is 1 ding, beschikbaarheid van personeel om de werkzaamheden uit te voeren is een tweede.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-09-2019 20:32:09
MetroRET
MetroRET
Quote
daniel_ddr (zo 08 sep 2019 20:11:36 www.somda.nl): Leuk zo'n link, maar die beantwoord de vraag van anton_ niet. Neem in dit geval aan dat het iets met de benodigde hoeveelheid bussen in de vakantietijd te maken heeft gehad.

Opvallend bij de werkzaamheden van dit weekend is overigens dan weer wel dat de 4900 erdoor sneuvelt tussen Hvs en Alm aangezien op dat trajectdeel niet gewerkt wordt. Of is die doorgekoppeld aan de 15800 ofzo?


Correct, de (1)4900 is aan de 15800 doorgekoppeld.

09-09-2019 13:58:19
thom
thom
Quote
Z2N (zo 08 sep 2019 20:23:04 www.somda.nl): Beschikbaarheid van bussen is 1 ding, beschikbaarheid van personeel om de werkzaamheden uit te voeren is een tweede.

En ook zaken als machines en materieel wat je maar op één plek tegelijk kunt inzetten, er is gewoon een maximale capaciteit wat een aannemer aan werkzaamheden tegelijk kan uitvoeren in een tijdvak.

09-09-2019 17:31:09
bloemkool
bloemkool
Aannemers maken volop gebruik van onderaannemers om klussen gedaan te krijgen. Ook om aan materiaal te komen. Uiteraard factureert men dat door als de opdrachtgever haast heeft.

09-09-2019 17:33:26
thom
thom
Ja, maar ook die kunnen niet op twee plekken tegelijk zijn toch

Ik bedenk mij net ook dat als je op twee plekken tegelijk werkt in een buitendienst stelling het dus ook onmogelijk word om in het gebied ertussen met een werktrein te komen, gezien de grote van de werkzaamheden in Ndb had dat ook een meespelend probleem geweest zijn denk ik.

Laatst bewerkt door thom op 09-09-2019 17:35

09-09-2019 20:15:19
cuneo56
cuneo56
Op de werkzaamheden pagina van NS zie dat er komend weekend ( 14+15-09)er kennelijk werkzaamheden tussen Ut en Amf zijn.

reis tussen Utrecht Centraal en Amersfoort en tussen Utrecht Centraal en Baarn via Hilversum

Maar als ik voor zondag een reisje naar het noorden plan doet de trein er gewoon een klein uurtje over van Ut naar Zl!


08:19
Station Utrecht
Spoor 12
trein
NS Intercity
richting Leeuwarden
Bekijk de details van dit reisdeel
09:10
Station Zwolle

Wat is waar?

Update : Als ik het bus deel vanaf Assen weglaat krijg ik wel een reisadvies via Hvs!!
Nu snap ik het helemaal niet meer

Laatst bewerkt door cuneo56 op 09-09-2019 20:23, reden: Aanvulling met / zonder busdeel

09-09-2019 20:24:29
bart84
Moderator
bart84
Ik krijg dit advies niet voor zondag 15 september. Misschien verkeerde dag geselecteerd?


Mvg. Bart

09-09-2019 20:45:28
cuneo56
cuneo56
Nee , echt op de 15e
Maarssen - Gieten , gaat rechtstreeks met IC Ut direct Amf,
Maarssen- Assen gaat wel via Hvs ( alternatief via Asdz!)

09-09-2019 21:01:20
JoepDDZ
JoepDDZ
Ik krijg in de NS reisplanner inderdaad wel via Amf te zien, maar zodra ik de details van die rit opvraag, krijg ik een IC te zien die Asd - Hvs - Amf - Lw rijdt en niet via Ut.

Voorbeeld:

V11:31 Maarssen sp3 (7339)
A11:40 Utrecht CS sp15
V11:49 Utrecht CS sp12 (539)
A13:25 Assen

Maar als ik de details van de 539 opvraag op die zondag, krijg ik:

V11:30 Asd
V11:52 Hvs
V12:05 Amf
V12:40 Zl
A13:25 Asn

Laatst bewerkt door JoepDDZ op 09-09-2019 21:03

09-09-2019 21:23:29
b2py
b2py
Quote
anton_ (zo 08 sep 2019 14:56:31 www.somda.nl): Ik zie dat er weer gewerkt wordt tussen Amersfoort en Hilversum dit weekend. Heeft er iemand enige idee waarom dit niet in augustus is gedaan ? ( toen er toch weken geen treinen tussen Naarden-bussum en Weesp reden )
Tussen ProRail en vervoerders zijn diverse afspraken gemaakt over het combineren van werkzaamheden. Een van de redenen is dat niet 'over knopen' wordt gepland om de hinder te beperken. In dit specifieke geval had dat wellicht wel gekund maar er spelen meer factoren. Er zijn afspraken gemaakt over maximale extra reistijd ten opzichte van de normale reis. Kan zijn dat die reistijden worden overschreden als je Amersfoort - Hilversum erbij pakt. Hier kan natuurlijk in overleg tussen ProRail en vervoerders van afgeweken worden, dat is dan maatwerk. Dat is bijvoorbeeld gebeurd bij de 5 weekenden rond de Zuidas eerder dit jaar, volgens de basisafspraken was deze planning nooit rondgekomen omdat meerdere weekenen achter elkaar op zelfde baanvak/knoop niet mag maar door afstemming alsnog mogelijk gemaakt.

Voor een indicatie van deze set afspraken heeft ProRail nog een kopietje op het internet slingeren. Is inmiddels achterhaald maar geeft wel de gedachtegang goed weer: www.prorail.nl

Laatst bewerkt door b2py op 09-09-2019 21:24

09-09-2019 21:51:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
JoepDDZ (ma 09 sep 2019 21:01:20 www.somda.nl): Ik krijg in de NS reisplanner inderdaad wel via Amf te zien, maar zodra ik de details van die rit opvraag, krijg ik een IC te zien die Asd - Hvs - Amf - Lw rijdt en niet via Ut.
De omleidingsroute is inderdaad opgesplitst dit keer zie ik in de planner, tussen Ut en Hvs rijden namelijk extra ICs die dan op Hvs weer aansluiten op de zo te zien doorgetrokken 1500.

Op zich geen heel gekke oplossing voor reizen tussen Amf en Ut: in het verleden wilden doorgaande omgeleide ICs (met kopmaken in Hvs) nogal eens niet uit de planner komen omdat reizen met de 1500 en dan op de Sprinter naar Ut stappen te Hvs sneller was. Met de oplossing die men nu heeft gekozen is in elk geval altijd de reis met overstap op de extra IC het snelst, wat weer gunstig voor de verdeling van de reizigers is. (En het blijft een stuk sneller dan snelbussen van Amf naar Ut inzetten)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

09-09-2019 22:12:14
henri1972
henri1972
Het zijn wel oplichters bij NS: als ik voor as zaterdag een reisadvies op vraag van Ut naar Zl krijg ik hetvolgende:
Bij het reisadvies via Hvs staat: tussentijds in en uitchecken noodzakelijk.
Maw: de reiziger betaald de extra kosten van het omreizen.

Het rare is dat de planner ook een advies geeft via Asdz. Daar staat dan weer bij: vermijd extra kosten en stap over via de roltrappen en de stationshal.

09-09-2019 22:16:12
Steen
Steen
Ik ga er vanuit dat dit gewoon standaard logica in de reisplanner is en op de dag zelf er een poortje open zal staan (als dat van toepassing is op Hilversum)

09-09-2019 22:18:56
henri1972
henri1972
Zal haast wel moeten want bij alle adviezen staat een prijs van €16,04 en dat is de prijs ook als je rechtstreeks gaat

09-09-2019 22:33:37
MetroRET
MetroRET
Quote
henri1972 (ma 09 sep 2019 22:12:14 www.somda.nl): Het zijn wel oplichters bij NS: als ik voor as zaterdag een reisadvies op vraag van Ut naar Zl krijg ik hetvolgende:
Bij het reisadvies via Hvs staat: tussentijds in en uitchecken noodzakelijk.
Maw: de reiziger betaald de extra kosten van het omreizen.

Het rare is dat de planner ook een advies geeft via Asdz. Daar staat dan weer bij: vermijd extra kosten en stap over via de roltrappen en de stationshal.


Zo te zien, komt dat doordat die extra trein keert op spoor 1 te Hilversum die achter de andere poortjes staan dan de andere perrons.

09-09-2019 23:54:12
bert
bert
Als je uitcheckt en daarna meteen weer incheckt krijg een overstap en loopt het tarief gewoon door.
Al een poosje hoor...

10-09-2019 00:04:08
cuneo56
cuneo56
Maar loopt het tarief wel via je overstap, en dus betaal je de door de werkzaamheden opgelegde omweg.
Die kun je trouwens wel terug vragen meldt NS (maar of ieder een dat zal doen??)

10-09-2019 05:36:52
henri1972
henri1972
Lekkere regeling.....
Denk dat de meeste reizigers dat niet weten .

10-09-2019 13:24:04
bert
bert
Dat komt door die ellendige poortjes op dergelijke stations. Asdm, Asb, Ass, Hvs, Asdz, Std, enz. Paaltjes had daar ook wel gegaan hoor...

10-09-2019 13:28:00
PeterJ
PeterJ
Quote
henri1972 (di 10 sep 2019 05:36:52 www.somda.nl): Lekkere regeling.....
Denk dat de meeste reizigers dat niet weten .
Maar de vervoerder zal dat toch wel netjes uit eigen beweging terugboeken of wordt dat gewoon stilzwijgend geïncasseerd?

10-09-2019 13:29:06
mren
mren
Geld terug vragen vereist actie van de reiziger zelf. Dus denk dat 80% gewoon bij NS op de bankrekening blijft.

10-09-2019 14:14:15
AgentX
AgentX
Quote
PeterJ (di 10 sep 2019 13:28:00 www.somda.nl):
Quote
henri1972 (di 10 sep 2019 05:36:52 www.somda.nl): Lekkere regeling.....
Denk dat de meeste reizigers dat niet weten .
Maar de vervoerder zal dat toch wel netjes uit eigen beweging terugboeken of wordt dat gewoon stilzwijgend geïncasseerd?


Hahaha, dat soort dingen gaan in deze wereld NOOIT vanzelf.

10-09-2019 15:32:07
PeterJ
PeterJ
Nee stel je voor dat je klantgericht wordt. Not done.

10-09-2019 20:40:14
cuneo56
cuneo56
Quote
cuneo56 (ma 09 sep 2019 20:45:28 www.somda.nl): Nee , echt op de 15e
Maarssen - Gieten , gaat rechtstreeks met IC Ut direct Amf,
Maarssen- Assen gaat wel via Hvs ( alternatief via Asdz!)

Vandaag twee keer gecheckt:
Vanochtend nog ( als ik de eind bestemming Gieten opgaf) de kennelijk foutieve verbinding, maar zonet( 20:30) wel met omreizen; de eerste mogelijkheid gaat zelfs tegen de NS regels in! ( eerst naar Utrecht en dan weer langs m'n opstap station naar Asdz)
Mocht een forum lid iets achter de schermen geregeld hebben: dank daarvoor%02%!

Laatst bewerkt door cuneo56 op 10-09-2019 20:40

11-09-2019 07:32:58
geert
geert
Waarom gaat dat in tegen de reisregels? Het is de snelste verbinding, dus prima

11-09-2019 07:47:53
cuneo56
cuneo56
Je mag je "eigen"station niet voorbij rijden toch? ( tenzij het echt niet anders kan)

11-09-2019 07:52:45
Steen
Steen
Quote
geert (wo 11 sep 2019 07:32:58 www.somda.nl): Waarom gaat dat in tegen de reisregels? Het is de snelste verbinding, dus prima


Omdat je een deel van de reis dubbel aflegt, maar voor 1 richting betaald.

11-09-2019 09:24:49
geert
geert
De vervoerder brengt je zo snel en/of makkelijk mogelijk van a naar b, doe dit al jaren tussen Utvr en Ah en Utt/Utlr en Gvc, nog nooit iemand over gehoord

11-09-2019 11:25:14
thom
thom
Quote
Steen (wo 11 sep 2019 07:52:45 www.somda.nl):
Quote
geert (wo 11 sep 2019 07:32:58 www.somda.nl): Waarom gaat dat in tegen de reisregels? Het is de snelste verbinding, dus prima


Omdat je een deel van de reis dubbel aflegt, maar voor 1 richting betaald.

Je betaald om van A naar B te reizen, niet om kilometers af te leggen...

11-09-2019 12:27:00
cuneo56
cuneo56
De regel is ooit ingevoerd om fraude te voorkomen.
Of het met huidige Chipkaart + poortjes/ paaltjes nog nodig is?

11-09-2019 13:47:26
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (wo 11 sep 2019 11:25:14 www.somda.nl):
Quote
Steen (wo 11 sep 2019 07:52:45 www.somda.nl):
Quote
geert (wo 11 sep 2019 07:32:58 www.somda.nl): Waarom gaat dat in tegen de reisregels? Het is de snelste verbinding, dus prima

Omdat je een deel van de reis dubbel aflegt, maar voor 1 richting betaald.

Je betaalt om van A naar B te reizen, niet om kilometers af te leggen...

Dus: dan is het niet erg om wat extra kilometers voor hetzelfde geld te maken? Of juist wel? Ik snap het niet.
Op nogal wat verbindingen kun je sneller op je bestemming zijn door die oude reisregel te negeren, waarbij je dus je eigen instapstation wel voorbij gaat reizen. En sneller op je bestemming zijn en minder overstappen zijn allebei ook criteria om een bepaalde reis te maken. Dus die oude reisregel is wat achterhaald.

11-09-2019 13:49:12
thom
thom
Natuurlijk is dat niet erg, wat ik zeg; je betaald niet voor 100 kilometer vervoer, maar gewoon om van A naar B te komen op de snelste manier.

Volgens mij is het ook heel simpel dat elk reisadvies wat de reisplanner geeft legaal is (en je dat ook mag verwachten), dus is er ook weinig probleem in deze.

Laatst bewerkt door thom op 11-09-2019 13:49

11-09-2019 14:38:59
Capt_Molo
Capt_Molo
Alleen reizen uit de NS reisplanner zijn geldige reisopties. Terugsteken komt hier op een paar uitzonderingen na niet in voor. Hierover zijn al tal van discussies op het NS forum geweest, want er valt wat voor te zeggen om het wel toe te laten.

11-09-2019 15:20:17
D-Train
D-Train
De algemene voorwaarden van NS geven inderdaad aan dat terugsteken niet mag, met daarbij aangegeven:
"Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is"

Als de reisplanner het aangeeft is het door NS geadviseerd.

11-09-2019 16:15:09
PeterJ
PeterJ
Dus vroeger kon je zonder strafkosten van Zwolle via Groningen naar Hoogezand reizen, maar omdat men er nu Europapark tussen heeft gebouwd mag dat niet meer. Via Groningen C is 9 minuten sneller, maar je betaalt ook 0,30 meer dan als je op Europapark overstapt. Dat is heel weinig, maar principieel klopt het niet.

Laatst bewerkt door PeterJ op 11-09-2019 16:15

11-09-2019 17:20:18
umbusko
umbusko
Beter gezegd: volgens de reisplanner mag het wel, maar in dit geval betaal je meer omdat je met twee vervoerders te maken hebt en beide vervoerders tot aan Gn betaald willen worden. Was de hele reis met NS geweest, dan had 1 incheck in Zwolle en 1 uitcheck in Hoogezand volstaan en had je ook over Groningen mogen reizen.

11-09-2019 18:41:30
PeterJ
PeterJ
Nog zo'n factor waar de reizigers massaal voor hadden gestemd want meer vervoerders werd het zogenaamd allemaal veel beter en voordeliger.

11-09-2019 22:42:26
seinhuis
seinhuis
De meeste reizigers weten niet dat ze terug reizen.

Als Europark niet heeft bestaan dan had je het zelfde situatie.

12-09-2019 14:54:17
FLIRT2525
FLIRT2525
Komend weekend (14-09 en 15-09) rijden er door werkzaamheden geen treinen tussen Ass en Hlm. Voor de 4800 en 5400 staan op zaterdag twee en zondag één stam DDM-1 in de planning. Daarnaast op zondag een compositie SNG. DEUVM!

12-09-2019 15:50:38
daniel81
daniel81
Quote
PeterJ (wo 11 sep 2019 16:15:09 www.somda.nl): Dus vroeger kon je zonder strafkosten van Zwolle via Groningen naar Hoogezand reizen, maar omdat men er nu Europapark tussen heeft gebouwd mag dat niet meer. Via Groningen C is 9 minuten sneller, maar je betaalt ook 0,30 meer dan als je op Europapark overstapt. Dat is heel weinig, maar principieel klopt het niet.


Het principe staat nog steeds overeind. Het is an sich niet verboden om een stukje dubbel te rijden, echter je mag je aankomst cq vertrekstation niet voorbijrijden. En zo krijg je bijvoorbeeld de eigenaardige situatie dat de reisplanner je voor Utvr - Vl eerst met de stopper naar Ht stuurt, terwijl Bnk-Vl wel via Ut mag (waarbij je ook in Utvr stopt %06%). En Bnk - Vl daardoor ook een kwartier sneller is dan Utvr-Vl

De regel zal vast ooit ingevoerd zijn om grijs rijden te voorkomen in de tijd van de papieren kaartjes. Slimmeriken die van Ut naar Vl zouden willen, hadden dan immers bij wijze van spreken een kaartje Utvr-Vl kunnen kopen en zodoende geld uitsparen omdat ze dan Ut-Utvr NIET betalen maar wel bereizen.

12-09-2019 16:29:20
Pim530
Pim530
Maar met e-tickets zou dat uiteraard nog steeds mogelijk zijn.

12-09-2019 16:56:19
AlbertP
AlbertP
Heel toevallig heb ik gisteren een vergelijkbare reis gemaakt: Utln-Vl via Ut, en daarna verder Duitsland in. Ik had een e-ticket van NS International, waar de reis via Ut wél in de planner staat.

12-09-2019 17:18:49
PeterJ
PeterJ
Heel heel lang geleden heb ik wel eens de truuc gebruikt om een dubbel retour te fixen in een weekend.

In plaats van een weekendretour Eindhoven - Groningen (vr heen en za terug, maximum km tarief) + een dagretour Eindhoven - Utrecht (zo), kocht ik een weekend retour Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan via Groningen. Zodoende kon je dat traject tweemaal legaal afleggen zonder nog een extra retour te hoeven kopen.