NS vraagt om verlengen perrons op drukke lijnen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
25-08-2019 21:02:07
Daan!
Daan!
Uit het AD:

",,Vandaar dat we ProRail hebben gevraagd de perrons op negen grote stations te verlengen.” Het gaat om stations op de trajecten Zwolle - Utrecht, Uitgeest -Amsterdam, Dordrecht-Den Haag HS-Schiphol-Lelystad, Hoorn-Alkmaar-Haarlem-A’dam Centraal en Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Haarlem-A’dam CS. "

Om welke stations gaat dit?

Zwolle-Utrecht: Perrons tbv SNG.
Hoorn-Haarlem-Amsterdam: Santpoort-Noord
Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Haarlem-Amsterdam: Haarlem spoor 1 en misschien ook wel 4/5? Volgend jaar gaat de westzijde van Haarlem op de schop. Dit zou een mooi moment zijn.
Maar ook stations in Zeeland toch?

Wie biedt meer?
 

25-08-2019 21:09:54
diesels
diesels
Blijkbaar wil men voor de 5600 toch met SNG12 kunnen rijden. Lijkt me verstandig, gezien de omloop in het tweede weekeinde van het 'proefbedrijf' al om zeep ging.

Welke perrons moesten daar ook alweer voor verlengd worden?
 

25-08-2019 21:12:43
Steen
Steen
Almere Buiten voor VIRM-12 lijkt me ook nog een belangrijke kandidaat.  

25-08-2019 21:36:39
29Thomas10
29Thomas10
Quote
diesels (zo 25 aug 2019 21:09:54 https://www.somda.nl/forum/22912/p710780/):
Welke perrons moesten daar ook alweer voor verlengd worden?


Volgensmij zijn dit Bhv, Dld en Uto
 


26-08-2019 02:32:48
Wievank
Wievank
Het lijstje even nagezocht (op basis de geplande BUP sporen en van een perronlengte lijst van Prorail van oktober 2018). Bij voorbaat mijn excuses voor eventuele fouten en wijzigingen.

Zl-Ut (5600):
-> Uto (max SNG10)
- Bhv (max SNG11)
- Dld (max SNG11)
- Op Ut gedwongen op spoor 4

Utg-Asd (4000/7400):
- Utg 1b (SLT14) en vooral alternatief 4b (SLT10)
-> Asd 5b (SLT12, in de ochtendspits keert de 4500 op 5a, met een overlap met de 7400)
- Asd 7a (SLT12, welke net zo goed op heel spoor 7 gepland kan worden)
Alle andere perrons zijn minimaal 275 m (SLT16).

Ddr-Gv-Shl-Lls (2400):
-> Rtd 6 (VIRM8)
- Rtd 7 (VIRM10)
- Rtd 8 (VIRM10)
- Almb (VIRM10)
Alle andere perrons zijn geschikt voor VIRM12.

Hn-Amr-Hlm-Asd (4800):
- Obd (SNG11/SLT12)
-> Utg 4b (SNG9/SLT10), kan opgelost worden door op heel spoor 4 te stoppen.
- Hk (SNG11/SLT12)
- Drh (SNG11/SLT12)
- Sptn 3 (SNG10/SLT12)
Alle andere sporen zijn minimaal geschikt voor SNG12/SLT12. Om alles naar de maximale lengte van de 5400 te brengen (SNG13/SLT14) moeten ook Bv (SNG12/SLT12), Sptz (SNG12/SLT12) en Bll (SNG12/SLT14) aangepakt worden.

Vs-Rtd-Ledn-Hlm-Asd (2200):
- Arn (VIRM6)
- Bzl (VIRM6)
- Krg (VIRM8)
-> Kbd (VIRM6)
- Rb (VIRM6)
-> Rsd 4a (VIRM8)
- Rsd 4b (VIRM10)
- Rtd 6 (VIRM8)
- Rtd 7 (VIRM10)
- Rtd 8 (VIRM10)
Alle andere perrons in Zeeland zijn geschikt voor VIRM10, en daarbuiten voor VIRM12.
 

26-08-2019 09:29:57
mtlx
mtlx
Rtd sp6 is ook prima geschikt voor 12 bakken, maar de trein moet wel langs het volledige perron binnengenomen worden. Bij treinlengtes langer dan 8 bakken is dat standaard, muv van de 1100, die wordt wel kort binnengenomen. De achterste loc staat dan nog net in het wissel.  

26-08-2019 10:19:04
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Wievank (ma 26 aug 2019 02:32:48 https://www.somda.nl/forum/22912/p710787/): Om alles naar de maximale lengte van de 5400 te brengen (SNG13/SLT14) moeten ook Bv (SNG12/SLT12), Sptz (SNG12/SLT12) en Bll (SNG12/SLT14) aangepakt worden.
NS is niet voornemens treinen langer dan 12 bakken SLT of SNG in te gaan zetten. De reden van het vermelden van dit traject zal Santpoort Noord zijn. Met wat meer gevoel voor de lange termijn had dat meegepakt kunnen worden bij de vernieuwing van de beveiliging enkele jaren geleden. Echter weten we allemaal dat langetermijndenken teveel geld kost.
 

26-08-2019 11:35:38
PKP
PKP
Bij langetermijndenken had men nooit 200 enkeldeks treinen type SNG besteld maar dubbeldekkers.
In één land waar het alsmaar voller en drukker wordt was dat de enig goede oplossing. Ze zijn nog niet allemaal afgeleverd en het loopt al gigantisch spaak.
 

26-08-2019 11:49:31
mvanuden
mvanuden
Quote
PKP (ma 26 aug 2019 11:35:38 https://www.somda.nl/forum/22912/p710812/): Bij langetermijndenken had men nooit 200 enkeldeks treinen type SNG besteld maar dubbeldekkers.
In één land waar het alsmaar voller en drukker wordt was dat de enig goede oplossing. Ze zijn nog niet allemaal afgeleverd en het loopt al gigantisch spaak.


Voor zitplaatsen klopt dat. Voor vervoercapaciteit (dus inclusief staanplaatsen, en veel deuren voor snel in- en uitstappen) vraag ik me dat af.

Zomaar een vraag, zijn er al dubbeldekkers met gelijkvloerse instap voor 76cm perrons? Volgens mij werkt het alleen goed bij 55cm perrons zoals in Duitsland of Zwitserland (instap naast het draaistel), of er is altijd een trede als de instap boven het draaistel zit.
 

26-08-2019 11:53:04
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (ma 26 aug 2019 10:19:04 https://www.somda.nl/forum/22912/p710809/):
Quote
Wievank (ma 26 aug 2019 02:32:48 https://www.somda.nl/forum/22912/p710787/): Om alles naar de maximale lengte van de 5400 te brengen (SNG13/SLT14) moeten ook Bv (SNG12/SLT12), Sptz (SNG12/SLT12) en Bll (SNG12/SLT14) aangepakt worden.
NS is niet voornemens treinen langer dan 12 bakken SLT of SNG in te gaan zetten. De reden van het vermelden van dit traject zal Santpoort Noord zijn. Met wat meer gevoel voor de lange termijn had dat meegepakt kunnen worden bij de vernieuwing van de beveiliging enkele jaren geleden. Echter weten we allemaal dat langetermijndenken teveel geld kost.
Over het niet-verbouwen van Santpoort Noord heb ik mij destijds wel verbaasd, ja. Aan dat petieterige middenspoor heb je sowieso niets, in de Prorailfilosofie hadden alle wissels eruit gekund en dan was het een halte aan de vrije baan geworden. Met afdoende lange perrons.
 

26-08-2019 12:52:22
chris24
chris24
Quote
mvanuden (ma 26 aug 2019 11:49:31 https://www.somda.nl/forum/22912/p710813/):
Quote
PKP (ma 26 aug 2019 11:35:38 https://www.somda.nl/forum/22912/p710812/): Bij langetermijndenken had men nooit 200 enkeldeks treinen type SNG besteld maar dubbeldekkers.
In één land waar het alsmaar voller en drukker wordt was dat de enig goede oplossing. Ze zijn nog niet allemaal afgeleverd en het loopt al gigantisch spaak.


Voor zitplaatsen klopt dat. Voor vervoercapaciteit (dus inclusief staanplaatsen, en veel deuren voor snel in- en uitstappen) vraag ik me dat af.

Zomaar een vraag, zijn er al dubbeldekkers met gelijkvloerse instap voor 76cm perrons? Volgens mij werkt het alleen goed bij 55cm perrons zoals in Duitsland of Zwitserland (instap naast het draaistel), of er is altijd een trede als de instap boven het draaistel zit.
Er zijn tegenwoordig dubbeldekkers te koop met gelijkvloerse instap van 76cm op de beneden verdieping. Oa; Stadler KISS, Siemens Desiro HC en M7 van de Belgen hebben of kan er mee besteld worden.
 

26-08-2019 13:08:42
kiekkiek
kiekkiek
Quote
PKP (ma 26 aug 2019 11:35:38 https://www.somda.nl/forum/22912/p710812/): Bij langetermijndenken had men nooit 200 enkeldeks treinen type SNG besteld maar dubbeldekkers.
In één land waar het alsmaar voller en drukker wordt was dat de enig goede oplossing. Ze zijn nog niet allemaal afgeleverd en het loopt al gigantisch spaak.

In- en uitstappen gaat bij enkeldeks veel sneller, mits voldoende deuren.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 26-08-2019 13:09
 

26-08-2019 14:48:32
PKP
PKP
Dan maak je de dienstregeling maar iets ruimer. Alles moet mega krap gepland worden, keertijden van een paar minuten, alle rijtijdspeling wordt weggeschreven en de personeelsdiensten (als ik op Shifts kijk) zijn zo krap dat ik mij soms afvraag hoe dit nog bij te sturen is bij minimale vertragingen.  

26-08-2019 14:54:10
kiekkiek
kiekkiek
Nog ruimer?  

26-08-2019 14:55:43
thom
thom
Quote
PKP (ma 26 aug 2019 14:48:32 https://www.somda.nl/forum/22912/p710835/): Dan maak je de dienstregeling maar iets ruimer. Alles moet mega krap gepland worden, keertijden van een paar minuten, alle rijtijdspeling wordt weggeschreven en de personeelsdiensten (als ik op Shifts kijk) zijn zo krap dat ik mij soms afvraag hoe dit nog bij te sturen is bij minimale vertragingen.
Ahja, op een drukbezet spoorwegnet nog even ruimere tijden in gaan plannen waardoor de capaciteit daalt omwille van het inzetten van treinen met een grotere capaciteit

Daarnaast is het comfort van enkelsdeks materieel ook beter dan dat van die schommelende dukkeldekkers en zijn er genoeg mensen die niet op al die krappe trappertjes zitten te wachten met hun bagage of mobiliteit probleem.
 

26-08-2019 15:32:04
sjoerd
sjoerd
In Nederland wordt al erg ruim gepland, sloom opgetrokken, niet doorgetrokken omwille van energiebesparing (en ja, precies daar is op zich niks tegen) en erg sloom geremd. Met enige goede wil is een vertraging van 5 minuten nog goed in te halen. En er zijn machinisten met vuisten en met fluwelen handschoenen.
Dat er ruim gepland wordt, heeft ook te maken met een groot aantal te halen knopen en aansluitingen, en met een vrij frequente dienst. We zijn ermee verwend. Jammer genoeg worden die aansluitingen weer onderuit gehaald bij geringe vertragingen, want de deuren moeten op tijd dicht. Maar ja, dan heb je meestal snel weer de volgende trein. Moet je in het buitenland niet om komen, behalve misschien op sommige S-bahn of RER trajecten.
De nu te slopen dubbeldekkers hebben allemaal per zijde twee deuren met drie in- en uitstapstroken. Dat is per saldo evenveel als twee hele (!) ICR-rijtuigen of ICM-rijtuigen, maar ook evenveel als de drie dubbele deuren in SGM. En ja: de balkons zijn verschillend.
Hedendaags enkeldeks stoptreinmaterieel bevordert met stopstrookleds wel het spreiden van de reizigers over de perronlengte, maar dan moeten we wel langere overkappingen en meer stationstoegangen maken.
 

26-08-2019 16:07:25
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Wievank (ma 26 aug 2019 02:32:48 https://www.somda.nl/forum/22912/p710787/):
Zl-Ut (5600):
-> Uto (max SNG10)



Uto1 is 220 meter, 2 en 3 231 meter. SNG11 is 211 meter, dus op Uto past ook SNG11.
 

26-08-2019 17:48:18
thom
thom
Quote
sjoerd (ma 26 aug 2019 15:32:04 https://www.somda.nl/forum/22912/p710842/): In Nederland wordt al erg ruim gepland, sloom opgetrokken, niet doorgetrokken omwille van energiebesparing (en ja, precies daar is op zich niks tegen) en erg sloom geremd. Met enige goede wil is een vertraging van 5 minuten nog goed in te halen. En er zijn machinisten met vuisten en met fluwelen handschoenen.
Dat er ruim gepland wordt, heeft ook te maken met een groot aantal te halen knopen en aansluitingen, en met een vrij frequente dienst. We zijn ermee verwend. Jammer genoeg worden die aansluitingen weer onderuit gehaald bij geringe vertragingen, want de deuren moeten op tijd dicht. Maar ja, dan heb je meestal snel weer de volgende trein. Moet je in het buitenland niet om komen, behalve misschien op sommige S-bahn of RER trajecten.
De nu te slopen dubbeldekkers hebben allemaal per zijde twee deuren met drie in- en uitstapstroken. Dat is per saldo evenveel als twee hele (!) ICR-rijtuigen of ICM-rijtuigen, maar ook evenveel als de drie dubbele deuren in SGM. En ja: de balkons zijn verschillend.
Hedendaags enkeldeks stoptreinmaterieel bevordert met stopstrookleds wel het spreiden van de reizigers over de perronlengte, maar dan moeten we wel langere overkappingen en meer stationstoegangen maken.

Ja, en dan passeer je die 'in/uitstapstrook' en dan propt het hele balkon zich vol met iedereen die de trap op en af moet.

En daarnaast, deuren van een DDAR zijn dan wel groter dan bv van een ICR, maar daar moeten dan ook meer mensen per rijtuig in/uit stappen...
 

26-08-2019 18:01:53
kleine_man
kleine_man
Alstom/Bombardier heeft met de x'trapolis city duplex zones aangegeven in de trein. Dit kan optimaal gebruikt worden. Ook de Desiro HC en Omneo kunnen als zodanig ingericht worden.

De vraag die blijft is: zijn wij er als reizigers klaar voor.......
 

26-08-2019 19:00:50
sjoerd
sjoerd
@ Thom: Tja, het valt niet mee om argumenten nu eens van een andere kant te bekijken.
Een van de redenen dat mensen bij de trap blijven staan is, dat je er niet op kunt rekenen dat je trein vandaag net zo lang is als gisteren. Zodra dat wel kan, zoals we bijvoorbeeld in Zwitserland hebben gemerkt, spreiden mensen zich meer. Dan kan men zelfs tevoren zien waar de fietsenruimte is zodat op het perron steppende reizigers geen boete meer krijgen als ze de trein geen vertraging willen bezorgen, zoals onlangs in Breda gebeurde.
Ik probeer altijd het zonnige en kansrijke van goede ideeën te zien.

Laatst bewerkt door sjoerd op 26-08-2019 19:01
 

26-08-2019 19:14:51
thom
thom
Ik had het over de trappen binnen in de trein, niet die op de perrons  

26-08-2019 19:39:47
kleine_man
kleine_man
Verder is het betoog van Sjoerd juist 1 van de grootste uitdagingen. Als mensen weten hoever ze lopen, doen ze dat best wel. Omgekeerd ook. Kijk maar de 3000/3100. Vanuit Utrecht zit deze achterin nokkie vol, terwijl er voorin nog plaatsen zijn. Dan zitten mensen in Veenendaal en Ede lekker dicht bij de uitgang en kunnen zo dus het aansluitend vervoer makkelijker halen.

In Duitsland, Zwitserland en Tsjechië (gedeeltelijk) zijn de samenstellingen gewoon op te zoeken. In Nederland is dat staatsgeheim.

Omgekeerd is perronverlenging niet zinvol zolang de NS tijdens de hyperspits 8 bakken inzet tussen Arnhem en Utrecht vanwege logistieke uitdagingen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-08-2019 19:46:14
JHS2013
JHS2013
Quote
kleine_man (ma 26 aug 2019 19:39:47 https://www.somda.nl/forum/22912/p710875/):

In Duitsland, Zwitserland en Tsjechië (gedeeltelijk) zijn de samenstellingen gewoon op te zoeken. In Nederland is dat staatsgeheim.

.


Treinsamenstellingen staan gewoon in de NS-app en er wordt zelfs gewaarschuwd als die anders dan gepland is (langer of korter)
 

26-08-2019 21:24:29
sjoerd
sjoerd
Als ze op de app staan is dat mooi. In Zwitserland is dat op de perrons aangegeven en niet alleen in de standaardsamenstelling, maar bijvoorbeeld ook in de spitssamenstelling en je weet tevoren dus bijvoorbeeld op welke balkons je met je fiets terecht kunt en waar je je moet opstellen om dat balkon te treffen! Niet iedereen beschikt over de app, of heeft de handigheid dat ter plaatse en op het laatste moment nog te checken. Ik heb zelf meermaals gezien hoe de perroninfo in Zwitserland de spreiding bevordert en het instappen versnelt. En ik was zelf met de fiets.%02%

Laatst bewerkt door sjoerd op 26-08-2019 21:30
 

26-08-2019 21:52:11
kiekkiek
kiekkiek
Dat Zwitserse systeem werkt al decennia prima. Onbegrijpelijk dat we dat hier nog niet overgenomen hebben.  

26-08-2019 22:13:54
PeterJ
PeterJ
Misschien eens beginnen met je materieel symmetrisch in te delen, krijg je ook niet dat probleem dat bak 2 van 4 wordt aangezien voor bak 3 van 4 in het geval dat ie andersom staat. Lang geleden met een proef in Den Bosch ging men er altijd vanuit dat bij een virm6 de 1e klas in bak 2,3 en 5 zat. Maar ja, dat klopt dus niet als ie andersom staat. Sta je dan als brave reiziger bij de verkeerde deur met als effect dat het niet meer serieus wordt genomen.

Laatst bewerkt door PeterJ op 26-08-2019 22:14
 

26-08-2019 22:48:30
sjoerd
sjoerd
Onnodige zorgen. Het systeem kan weten hoe de materieelsamenstelling is en ook welke cabine voor rijdt en welke achter.  

26-08-2019 23:13:49
zoek34
zoek34
Quote
Wievank (ma 26 aug 2019 02:32:48 https://www.somda.nl/forum/22912/p710787/):
Utg-Asd (4000/7400):
- Utg 1b (SLT14) en vooral alternatief 4b (SLT10)
-> Asd 5b (SLT12, in de ochtendspits keert de 4500 op 5a, met een overlap met de 7400)
- Asd 7a (SLT12, welke net zo goed op heel spoor 7 gepland kan worden)
Alle andere perrons zijn minimaal 275 m (SLT16).



Ik denk dat er ook naar de stations gekeken moet worden op de route waar de 7400 en 4000 terecht komen.

Als ik het even opmeet (weet dus niet de exacte perronlengte):
De 7400: 170 meter lengte te Vndw en Rhn. Dit is dus gelijk aan SLT10 / SNG8 ?
De 4000: 210 meter lengte op verschillende perrons op Rtd - Gd. Dit is dus gelijk aan SLT12 / SNG11 ?
 

28-08-2019 01:34:02
seinhuis
seinhuis
Het klopt dat de trein samenstelling in de reisplanner staat, maar heel erg verstopt. Dit kan duidelijker.

In Japan rijden de treinen de hele dag in de zelfde samenstelling. De hele perron wordt benut.

Naast het verlenen van perrons moet er ook gekeken worden naar het verspreiden van reizigers. Er zijn genoeg stations waar de ingang op het begin van het perron zit. Door de ingang in het midden van het perron te maken, of meerde in/uitgangen kan je de reizigers verspreiden.

Wat mij op valt, sommige perrons zijn een kilometer lang, terwijl het volgende station met een kort perron moet doen. In dit geval telt dat we net zo sterk zijn als de zwakste schakel.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-08-2019 02:02:09
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
seinhuis (wo 28 aug 2019 01:34:02 https://www.somda.nl/forum/22912/p710967/): Het klopt dat de trein samenstelling in de reisplanner staat, maar heel erg verstopt. Dit kan duidelijker. .


Hoe duidelijk wil je het hebben ? het staat gewoon keurig bovenaan vermeld in je reisadvies %08%


MCN ASD
 

28-08-2019 08:35:10
hubertus1
hubertus1
Waar zou het dan moeten staan?
Ik kan in de app in elk geval niks vinden. Vroeger stond het er nog als doorklikte naar de treindetails, maar daar is alweer een tijdje alleen een leeg veld te zien.
 

28-08-2019 08:46:30
R1-2010
R1-2010
Als ik de actuele vertrektijden van een station opvraag staat bij de treindetails de actuele samenstelling. Werkt perfect. Is in de RP Xtra op iOS.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 28-08-2019 08:46
 

28-08-2019 08:58:52
hubertus1
hubertus1
Ook bij actuele vertrektijden is dat veld in de treindetails bij mij leeg.
Of ik de RP Xtra gebruik, weet ik niet, het is wel een reisplanner van NS. En ik werk met Android.

Maar hoe dan ook, zelfs als het zou werken, moet ik naar de treindetails. Het staat dus niet "gewoon keurig bovenaan vermeld in je reisadvies".
 

28-08-2019 11:29:52
kiekkiek
kiekkiek
In reisplanner Xtra 5.0 voor Android wordt keurig de treinsamenstelling getoond, met treinstelnummers.  

28-08-2019 11:33:24
thom
thom
Zorg wel even dat de app ook up to date is met updates  

28-08-2019 11:51:24
ICNG16
ICNG16
Het gaat om negen perrons op de volgende zes stations: Almere Buiten, Bilthoven, Den Dolder, Roosendaal, Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-met-langere-treinen-naar-schiphol
 

28-08-2019 12:17:53
hubertus1
hubertus1
Quote
thom (wo 28 aug 2019 11:33:24 https://www.somda.nl/forum/22912/p710988/): Zorg wel even dat de app ook up to date is met updates


Ik mag toch aannemen dat mijn app up to date is zolang ik er een reis mee kan plannen? En zo niet dat ik dan een melding krijg bij het openen zoals bij de SBB-app?
En graag antwoorden vanuit oogpunt van een gewone klant, niet als NS-medewerker, spoorhobbyist of IT-techneut.

Laatst bewerkt door hubertus1 op 28-08-2019 12:18
 

28-08-2019 12:42:50
broek53
broek53
De app "Rijden de treinen" geeft bij de dienstregeling van een trein ook de actuele samenstelling inclusief nummers.  

28-08-2019 13:17:41
henri1972
henri1972
Automatisch updaten aanzetten?
Heb je altijd de nieuwste versie.
 

28-08-2019 16:34:30
AgentX
AgentX
Quote
hubertus1 (wo 28 aug 2019 12:17:53 https://www.somda.nl/forum/22912/p710991/):
Quote
thom (wo 28 aug 2019 11:33:24 https://www.somda.nl/forum/22912/p710988/): Zorg wel even dat de app ook up to date is met updates


Ik mag toch aannemen dat mijn app up to date is zolang ik er een reis mee kan plannen? En zo niet dat ik dan een melding krijg bij het openen zoals bij de SBB-app?
En graag antwoorden vanuit oogpunt van een gewone klant, niet als NS-medewerker, spoorhobbyist of IT-techneut.


Zeker niet, want als je geen updates installeert, en dus een oude app gebruikt heb je best kans dat je een reis kunt plannen, maar wellicht laat die oude versie de treinsamenstelling niet zien.
 

28-08-2019 21:14:27
DDZ7504
DDZ7504
Quote
hubertus1 (wo 28 aug 2019 08:35:10 https://www.somda.nl/forum/22912/p710977/): Waar zou het dan moeten staan?
Ik kan in de app in elk geval niks vinden. Vroeger stond het er nog als doorklikte naar de treindetails, maar daar is alweer een tijdje alleen een leeg veld te zien.

Als het er vroeger wel bij stond, is er juist een update geweest waardoor het er nu niet meer bij staat, @AgentX
Dit maakt het echter alleen maar vreemder.


DDZ in dienst, ik blij!
 

28-08-2019 21:33:10
rick
rick
Behalve dan dat de info er nog wel staat.  

28-08-2019 21:34:40
Amazonous
Amazonous
Op een oudere versie zou die informatie goed verdwenen kunnen zijn na verloop van tijd, doordat bijvoorbeeld het endpoint van de API gewijzigd is. De informatie zit nog in meerdere (openbare) datastromen en kan door eenieder worden afgenomen en gebruikt. Zelf zie ik op NS.nl en in de iPhoneOS app v5.0 de materieelsamenstelling.

Quote
sjoerd (ma 26 aug 2019 22:48:30 https://www.somda.nl/forum/22912/p710891/): Onnodige zorgen. Het systeem kan weten hoe de materieelsamenstelling is en ook welke cabine voor rijdt en welke achter.

Een van de uitdagingen waar men langere tijd op heeft moeten broeden (ik ken de huidige staat niet) was juist het correct bepalen van de materieelpolariteit, o.a. voor de IPB op Schiphol.

Laatst bewerkt door Amazonous op 28-08-2019 21:37


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

28-08-2019 23:11:14
sjoerd
sjoerd
Nou ja, ik zag dat het Zwitserse systeem wist welke cabine voor reed en welke achter, en bij loc-treinen of de loc ervoor zat of de trein duwde. Of je zoals in Nederland een cabine 1 en cabine 2 van elkaar onderscheidt, lijkt me van dezelfde orde.%02%  

28-08-2019 23:39:43
Amazonous
Amazonous
Ik begrijp je hoor en het zou ook zeker niet onmogelijk moeten zijn. Wat ik bedoelde aan te geven is dat het inderdaad een punt is dat langere tijd op de agenda heeft gestaan, maar waar men (blijkbaar) moeite mee had


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

29-08-2019 22:23:00
Daan!
Daan!
Citaat uit de IJmuider Courant betreft Santpoort-Noord:

Eén verlenging is inmiddels weer van het lijstje gehaald: Santpoort-Noord. Daar heeft het perron aan spoor 1 de standaard lengte van 275 meter, maar aan de overzijde was het perron bij spoor 3 maar 163 meter.

„De komende jaren willen we daar de nieuwe generatie sprinters inzetten en wel met acht bakken. Dan hebben we het over een trein van 195 meter en dat zou dus niet passen op Santpoort-Noord. Maar Prorail heeft het perron opnieuw berekend en ons nu laten weten dat 195 meter wel kan. Verlengen is daar niet meer nodig”, meldt Belderbos.
Hoe het kan dat het perron in Santpoort-Noord nu opeens wel lang genoeg is, kon Prorail niet toelichten.
 

30-08-2019 06:30:09
treinhobby
treinhobby
Uitgezet door het warme weer. %08%%08%  

30-08-2019 07:42:49
rick
rick
Het perron is altijd al lang genoeg geweest, er ligt alleen niet overal een spoor naast.  

30-08-2019 08:00:00
JHS2013
JHS2013
Een perron zonder spoor? Hoe zit dat?

EDIT: Ik zie het al op google maps. Kwestie van het wissel verleggen ipv het perron verlengen.

Laatst bewerkt door JHS2013 op 30-08-2019 08:01
 

30-08-2019 10:10:10
sjoerd
sjoerd
Nou, nee, niet helemaal. Het noordelijk toegangswissel tot spoor 3 te Sptn kan weliswaar verschoven worden opdat het perron aan de noordzijde (ex-IJmuidense Lijn) kan worden benut, maar dan moet ook de wisseloverloop tussen spoor 1 en 2 worden verlegd naar het noorden. En de seinen en de lassen moeten worden verplaatst, en de seingeving worden aangepast. Dat is nog wel even een klusje.
De boel is daar net vernieuwd, en zal dan weer op de schop moeten.
Wat aan het handhaven van de 6 wissels bij kan dragen is, dat de naburige tunnel onder het Noordzeekanaal wat flexibiliteit vraagt van de infra. Maar dan kan het ook met een tweesporig station en een dubbele overloop. Ook een duur grapje.
 

30-08-2019 10:29:10
kiekkiek
kiekkiek
Is het perron naar het huidige spoor toeschuiven niet eenvoudiger?  

30-08-2019 11:18:53
sjoerd
sjoerd
Je bedoelt: het perron leggen langs spoor 2 op de plaats van spoor 3 en daarvoor spoor 3, de beide toeleidende wissels opbreken en de beide wisseloverlopen laten liggen? Dat kon wel eens de uitkomst zijn van alle afwegingen.  

30-08-2019 11:31:43
JHS2013
JHS2013
Infra veranderen lijkt me altijd meer werk en moeilijker uit te voeren dan een perronverlenging. Ben benieuwd waarom prorail zegt dat het nu wel past.  

30-08-2019 15:04:14
mren
mren
Vallen perrons niets onder infrastructuur dan?  


30-08-2019 15:23:47
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
JHS2013 (vr 30 aug 2019 11:31:43 https://www.somda.nl/forum/22912/p711146/): Infra veranderen lijkt me altijd meer werk en moeilijker uit te voeren dan een perronverlenging. Ben benieuwd waarom prorail zegt dat het nu wel past.

Omdat het in werkelijkheid ook gewoon past alleen volgens prorail hun eigen meet systeem 'tussen de seinen' is het te kort


MCN ASD
 

30-08-2019 18:57:48
gvttreinen
gvttreinen
Tussen de seinen is het ook maar 180 meter, veel ruimte achter de seinen heb je niet want aan zuidzijde de overweg en noordzijde buigt het spoor van perron af richting wissel 1423.
Even nagenieten met ArcGis app, er is nog 15 meter achter sein 1422 alvorens het spoor van perron afbuigt, dan kom je wel aan de 195 meter

Dat wil zeggen dat men wel aan de 195 net er kan komen mits de trein strak tegen sein aan staat en de achterste deur net niet in de boog bevind, dit vergt wel vakmanschap van het treinpersoneel!
 

30-08-2019 19:30:55
broek53
broek53
Volgens de eigen regels van Prorail mag je niet meten strak vanaf ern sein, maar van 10 meter ervanaf.  

30-08-2019 19:32:44
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, 10 meter bij hoog sein en 15 meter bij dwergsein maar als die regels aan je laars lapt kan het wel.  

30-08-2019 20:52:55
sjoerd
sjoerd
En als de laatste assen van de trein langs het perron niet de wisselsectie bezet houden die voorbij het dwergje ligt...
Nou ja, dat is dan niet zo erg als er toch niet ingehaald zou worden over spoor 2.
 

30-08-2019 22:37:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Wel als de overweg daardoor niet sluit. Die beveiliging zat er voorheen in en vermoedelijk nu nog altijd.  

31-08-2019 08:52:00
broek53
broek53
Quote
sjoerd (vr 30 aug 2019 20:52:55 https://www.somda.nl/forum/22912/p711175/): En als de laatste assen van de trein langs het perron niet de wisselsectie bezet houden die voorbij het dwergje ligt...
Nou ja, dat is dan niet zo erg als er toch niet ingehaald zou worden over spoor 2.

Het dwergje is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen sein 1422, dat nog wel een seinportaal nodig heeft om overeind te blijven, maar voor deze kwestie doet dat er niet toe. De las van dit sein ligt maar liefst 20 meter verderop en daar haalt men blijkbaar de extra "nuttige lengte" uit.
Quote
IJsbergsla (vr 30 aug 2019 22:37:26 https://www.somda.nl/forum/22912/p711180/): Wel als de overweg daardoor niet sluit. Die beveiliging zat er voorheen in en vermoedelijk nu nog altijd.
Je bedoelt dat de rijweg vanaf sein 1416 niet geactiveerd wordt als dat sein met het "stop"-criterium is bediend en de bedoelde wisselsectie nog bezet is? Wees gerust: dat is niet zo. Het zaakje wordt niet op het passeren van de laatste as over die las geactiveerd, maar op het passeren van de eerste as - met andere woorden: bij bezetting van de perronsectie.

Gemeten naar de kilometrering van alle elementen kom je precies aan 195 meter als je uitgaat van 10 meter zichtlengte op sein 1416. Om daar een trein van 195 m kwijt te raken, moet je als vervoerder dan afzien van de 5 meter remmarge die in de nuttige spoorlengte verwerkt zit - en een vervoerder mag dat. Het perron eindigt op 4 meter van sein 1416 en dus (zou ik denken) gaat het altijd goed als je de trein ongeveer aan het eind van het perron neerzet. In de praktijk dus: met die 6 meter extra mag niet gerekend worden.

De enige vraag die ik dan nog heb en wat ik niet goed kan zien op luchtfoto: ligt het spoor al vanaf die bewuste las van sein 1422 recht langs het perron?

Laatst bewerkt door broek53 op 31-08-2019 08:52
 

31-08-2019 13:51:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (za 31 aug 2019 08:52:00 https://www.somda.nl/forum/22912/p711192/)

De enige vraag die ik dan nog heb en wat ik niet goed kan zien op luchtfoto: ligt het spoor al vanaf die bewuste las van sein 1422 recht langs het perron?


Ja die las ligt al langs het rechte gedeelte van het perron er zit daarna nog wel een meter of 5 a 10 tussen voordat het perron afbuigt

Zie ook deze recente video https://www.youtube.com/watch?v=bzwbu0wnBKw&t=3096s bij 51:27 kan je het mooi zien %08%


MCN ASD
 

31-08-2019 14:50:05
broek53
broek53
Ik heb mij inmiddels al laten vertellen dat de las speciaal met het doel van een langere bruikbare perronlengte daar is neergelegd bij de vernieuwing van de beveiliging. Daarvoor stond het toen-nog-dwergsein exact naast de las, en dat was dan nog weer een overblijfsel van het feit dat vroeger direct daarna het wissel naar de rest van het perron en de IJmuiderlijn lag.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-08-2019 14:56
 

31-08-2019 21:02:31
gvttreinen
gvttreinen
Voor nauwkeurige recente helicopterbeelden van ProRail zie https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php