16-08-2019 15:18:17 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol 16 augustus 2019 Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was. De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht. https://nos.nl/artikel/2297754-veel-meer-treinreizigers-dan-verwacht-spoor-in-2027-zo-goed-als-vol.html https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/16/ns-grote-problemen-dreigen-op-spoor-en-stations-a3970274 In het NRC artikel staat dat ze binnenkort met een nieuwe strategie en investeringslijst komen. Wat zou daar in staan? Laatst bewerkt door Daan! op 16-08-2019 15:18 |
16-08-2019 16:11:36 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja, dat soort dingen heb ik in de loop der decennia een paar keer meegemaakt. Plotselinge forse groei waarvan men maar vagelijk weet waar die vandaan komt en die lijn dan zo'n beetje recht doortrekken. Dat leidt dan tot materieelbestellingen en tot plannen als Rail '21. dat zal nu niet veel anders zijn, denk ik. Als resultaten uit het verleden een indicatie zijn voor de toekomst, kucht de economie een paar keer en is de groei ineens weer weg, wat leidt tot vervroegde afvoer van materieel en nimmer tot wasdom gekomen infra-plannen. Maar ja, je weet maar nooit - en de rek uit het bestaande net is er wel uit. Niet voor niets is Rail 21 destijds vervangen door Beter Benutten... Me dunkt dat NS al een aardig voorschot genomen heeft door aanzienlijk meer SNG aan te schaffen dan waarvoor er op het moment emplooi is. |
16-08-2019 18:10:57 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Zo lang nog niet iedere trein in het land uit zestien bakken dubbeldeksmaterieel bestaat valt er nog een wereld te winnen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-08-2019 18:34:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Getalsmatig wel, ja. Maar dat geldt ook voor de omvang van het wegennet, bijvoorbeeld |
16-08-2019 19:06:25 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Het nieuws is wel op een licht ongelukkig tijdstip gebracht, zo in dezelfde maand als de publicatie van het bestellen van nieuw enkeldeks materieel.. |
16-08-2019 19:10:41 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Die paar treinstellen ICNG Belgie? Dat gaat landelijk niet het verschil maken. |
16-08-2019 19:18:02 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
De politiek bewegen om PHS sneller te laten uitvoeren. |
16-08-2019 20:10:28 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Nou... Dat doet niet zoveel. Er is vooral een gebrek aan investeringsplannen voor capaciteitsuitbreiding voor na PHS. Terwijl ook zonder de harde groei dat al problematisch zou lijken te gaan worden als er geen plannen en geld zijn. In die zin is dit wel een noodkreet. |
16-08-2019 20:40:52 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Maar dat wegennet is al op grote schaal verbreed, nu het spoor nog. We zien nu al op PHS routes een hopeloos ongelukkige dienstregeling met gevolgen tot ver in de regio. Laatst bewerkt door kiekkiek op 16-08-2019 20:41 |
16-08-2019 21:03:08 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Maar de "hopeloos ongelukkige" uitstralingseffecten van PHS worden bij mijn beste weten toch voornamelijk veroorzaakt door het vermengen van tienminutendienst met kwartiersdienst. Zodra er een doorgroei is naar 8 treinen per uur (dus dubbele kwartiersdienst) zal dat minder wringen. Die doorgroei naar 8x/u staat reeds op de planning voor de middellange termijn (2030-2040 toch?) maar zou qua reizigersvolume ook nu al prima doorgevoerd kunnen worden. Ter indicatie: als je per direct op bijv. Ut-Shl naar 8x/u zou gaan dan krijg je in de spits nu al een hele rits VIRM-8'jes tot de nok vol, spoedig zal dat VIRM-10 zijn. |
16-08-2019 21:33:23 | ||
---|---|---|
Michael98
|
QuoteAan de conjunctuurklok (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/conjunctuurklokindicator ) is al te zien dat de economie zijn hoogtepunt wel heeft bereikt, dus het is inderdaad vrij naïef om de lijn door te trekken. De omgekeerde yieldcurve die er tijdelijk was op Amerikaanse staatsobligaties gebeurde in 2007 ook en dat geeft aan dat er een crisis op komst is. Het kan dus zijn dat er binnenkort veel minder vraag is naar arbeid en dus dat dit wel eens een overtrokken zet is. |
16-08-2019 21:56:21 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Hoe was het ookalweer? Het gat van '83, '93, 2003, 2013... 2023? Of ben ik dan 1973 nog vergeten? |
16-08-2019 22:40:57 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Daar heb je gelijk in. Maar het is een optie op een eerdere order. Dan kan je niet even zeggen dat je er een dubbeldekstrein van wilt maken. Afwachten waneer er een aanbesteding begint voor dubbeldekstreinen... Dit gaat geen jaren meer duren denk ik, want ook ICMm gaat er op den duur uit. Laatst bewerkt door aarclay op 16-08-2019 22:54 Choo choo..... |
16-08-2019 22:53:07 | ||
---|---|---|
Steen
|
Quote Zou ICNG niet ook de ICM gaan vervangen met vervolgorders dan? |
16-08-2019 23:23:23 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat was in eerste instantie wel het plan maar dat is voor zo ver ik weet al in de prullenbak beland %08% Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-08-2019 23:23 MCN ASD |
17-08-2019 00:45:51 | ||
---|---|---|
Steen
|
Quote Dus ook geen mooie plannen meer om van groningen met de ICNG naar rotterdam te gaan met 200km/h over de hanzelijn en hsl? |
17-08-2019 08:00:10 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Jawel, ICNG komt ook in de 700 en 1800 te rijden, al is dit wel pas nadat de 900, 1000 en 1100 integraal ICNG rijden. |
22-08-2019 17:35:23 | ||
---|---|---|
Steen
|
https://nos.nl/artikel/2298525-coalitiepartijen-willen-in-2020-al-miljardeninvesteringen-in-openbaar-vervoer.html Mogelijk dat er toch nog wat geïnvesteerd gaat worden in het OV dus. |
22-08-2019 19:31:56 | ||
---|---|---|
pluisje
|
Miljarden... iemand een lijstje gevonden? NOS komt niet verder dan de Noordzuidlijn doortrekken naar Schiphol (is 2 miljard) en 'lightrailprojecten'. |
27-08-2019 11:48:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Een paar jaar geleden wilde NS geen dubbeldekkers bestellen, omdat gelijkvloers instap niet mogelijk is. Maar de techniek staat niet stil |
27-08-2019 12:01:22 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDat wordt dan niet eerder dan eind 2022 ofzo? Stpl Ut krijgt geen ICNG volgens de huidige stavaza en dus rijden we dan vanaf eind 2020 niet meer de 900 en 1000 en nog een jaar later ook geen 1100 meer en kan onze ervaring op de HSL de prullebak in. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
27-08-2019 16:02:57 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Het kosteplaatje om naar/van een HSL station te reizen om je dienst te beginnen met het exra risico op uitval lijken mij gegronde redenen om Ut van de HSL af te halen. In de vroege reservedienst van Gvc kreeg je vaak ook de inhoud van de eerste Ut dienst omdat er om verschillende redenen geen mcn uit Ut kwam. |
27-08-2019 17:26:48 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Wat natuurlijk volstrekte lariekoek is en waar ze in België al twintig jaar geleden een perfecte oplossing voor hebben bedacht (lees: M6). 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
27-08-2019 21:53:25 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Quote Op de lagere Belgische perrons is dat mogelijk ja, maar aan Nederlandse perrons zouden de gelijkvloerse deuren zwevend tussen twee verdiepingen zitten. En weg van de draaistellen, dus er ontstaat veel loze ruimte. |
27-08-2019 22:08:22 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Er is nu toch een Europese afspraak om perrons in alle EU-landen op 1 standaardhoogte te brengen? Of doet België daar niet aan mee? |
27-08-2019 22:45:37 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Vast wel, maar dat duurt vast nog wel even. En dan nog ligt de M6- deur te laag. |
27-08-2019 23:34:30 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote En onze oosterburen hebben dat ook prima opgelost met hun Dosto bakken met gelijksvloerse instap. |
28-08-2019 09:34:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En zoals wederom Zwitserland (maar wellicht ook andere landen) een voorbeeld kent in de enkeldeks koprijtuigen en dubbeldeks tussenrijtuigen: je hoeft niet over de gehele lengte van de trein een vlakke vloer te hebben om instappers te plezieren. Ik spreek me niet uit over de kwaliteit van de genoemde treinen; daarover kan ik niet oordelen. |
28-08-2019 11:42:33 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Welke trein bedoel je? https://www.sbb.ch/de/bahnhof-services/im-zug/unsere-zuege.html Aan een IC2000 trek/duwtrein worden soms enkeldeks rijtuigen toegevoegd, maar die hebben zeker geen vlakke instap o.i.d. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-08-2019 13:36:11 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote Niet Zwitserland, maar Duitsland (in het Ruhrgebiet zelfs): https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_HC In Zwitserland, Duitsland en Finland heb ik wel combinaties van dubbeldeks en enkeldeks rijtuigen gezien, maar de enkeldeks rijtuigen hebben dan zeker geen gelijkvloerse instap. mDDM is ook een soort enkeldeks rijtuig in een dubbeldeks trein. Maar zeker niet met instap op perronhoogte |
28-08-2019 14:46:34 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Je ziet dat onze oosterburen voor dubbeldekkers met instap op de onderverdieping meestal kiezen voor een instaphoogte die past bij 55 cm hoge perrons, doorgaans is dat 58 of 60 cm. Maar een instap op de onderverdieping met een hoogte die beter past bij "onze" perronhoogte van 76 cm is zeker niet uitgesloten. Voorbeelden daarvan zijn er ook bij de DB in de vorm van de Bomdardier Twindexx Baureihe 446 van de Main-Neckar-Ried-Express met een instaphoogte van 73 cm en de (bestelde) Stadler Kiss voor Schleswig-Holstein. Je krijgt dan een iets grotere helling naar beneden om op de echte hoogte van het benedendek te komen. Zowel bij 55 als 76 cm krijg je dan op de bovenverdieping een soort loungegedeelte met stoelen tegenover elkaar. Laatst bewerkt door luytjes op 28-08-2019 14:48 |
28-08-2019 15:54:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dank aan de vorige inzenders voor hun opmerking dat de Twindex Duitsland betrof en niet Zwitserland. Niet dat mijn interesse bij de grens ophoudt, integendeel, maar het kost al tijd genoeg om op de hoogte te blijven van de Nederlandse ontwikkelingen. |
28-08-2019 17:56:11 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De Fransozen hebben met hun 'Regio2N' (Bombardier OMNEO) voor een oplossing gekozen die vergelijkbaar is aan de Desiro HC, maar toch anders. In plaats van enkeldeks kopbakken en dubbeldeks tussenbakken, heeft de Regio2N een paar korte tussenrijtuigen met gelijkvloerse instap en dubbeldeks tussenbakken die helemaal geen deuren hebben. Om vanuit de deur naar een rijtuig te komen moet je dus door een bakovergang en en dan omhoog of omlaag. Behalve bij de kopbakken, daar zit een 'gewone' deur aan het einde. |
28-08-2019 23:56:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je komt niet zoveel in België zeker? Ontwikkelingen gaan daar niet zo snel en soms vraag je je af of je iets wel een perron kunt noemen daar |
29-08-2019 08:58:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het kan nog eenvoudiger. In Rail Away over Kroatië stopte een trein, getrokken door een elektrische loc en bestaande uit drie of vier rijtuigen, op een overweg zonder enig perron. In- en uitstappen in de ballast dus. En een overweg die minstens twee minuten volledig gestremd is!%02% |
29-08-2019 10:52:08 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Dat komt in Zwitserland ook voor hoor. En in Tsjechië, Slowakije en dat soort landen is het ook heel normaal. |
29-08-2019 11:07:42 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
In Zwitserland? Bij de SBB? Waar dan? |
29-08-2019 15:53:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Zelfs in België. Regelmatig rijdt er tussen De Panne en Brussel een trein met 12 rijtuigen, waarvoor in Veurne de perrons te kort zijn. Dan staan de laatste paar bakken ook nog op de overweg. |
29-08-2019 16:34:16 | ||
---|---|---|
brun
|
In de Underground in Londen zijn ook nog diverse stations die iets te kort zijn. De eerste en laatste deur van de metro blijven dan dicht. Nog niet zo lang geleden heb ik het ook in een Duitse Regionalbahn meegemaakt, weet alleen niet meer waar. Het laatste rijtuig stond niet aan het perron en bleef dicht, voor 't stoppen werd het omgeroepen. |
29-08-2019 16:38:37 | ||
---|---|---|
yappa
|
Nog dichter bij huis: ICE 105 te Oberhausen past ook niet langs het perron. Maar de deur dichthouden (zoals ook in dit geval gebeurt) is natuurlijk wel wat anders dan het niet-gelijkvloers in de ballast laten uitstappen van reizigers waar dit draadje mee begon. Evengoed zijn deze buitenlandse voorbeelden voor NS wel interessant mocht ProRail de door NS gewenste verlengingen niet tijdig kunnen/willen/gaan realiseren. |
29-08-2019 17:12:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou... voor je nieuw materieel hebt, ben je zo vier jaar verder. Toegegeven: voordat je bij ProRail iets voor elkaar hebt ook %08%, maar om je hele materieelbeleid nu door elkaat te gooien voor een paar piektreinen is ook weer zo wat. Zeker als je al een overmaat aan stoptreinmat hebt of in bestelling hebt. |
29-08-2019 17:50:55 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Abellio tussen Oberhausen en Wesel had dat. Weet niet meer precies welk station. Dacht Sterkrade of Dinslaken. Vond het een prima oplossing. Moet je trein natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om bepaalde deuren dicht te houden. Volgens mij is het betreffende perron inmiddels verlengt. |
29-08-2019 20:32:10 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteNog dichter bij huis: jaren terug gewoon met een sleep ICK toen nog in de 1900 op Zlw gestopt na een verstoring waardoor de stoptrein was uitgevallen. Toen kon dat nog gewoon met een omroepje dat je vooraan moest uitstappen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-08-2019 21:09:07 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En wat dacht je van Geleen Oost? Waar de IC òp de overweg stond en er borden hingen (hangen!) dat je daar niet uit moet stappen.. http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=geleenoost&num=47 |
29-08-2019 21:27:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ik had het over een halte zonder enig perron, en bij het grootspoor in Zwitserland ken ik geen huidige voorbeelden. Wel bij enkele lokaalspoortjes en smalspoorlijnen. Overigens waren er vroeger ook enkele stopplaatsen in Nederland die nooit een perron hebben gehad, maar dat waren er minder dan tien. |
29-08-2019 21:59:10 | ||
---|---|---|
timtrein
|
In Engeland is het gebruikelijk dat treinen niet overal langs de perrons passen. Dat wordt dan keurig op de schermen aangegeven en de deuren ontgrendelen alleen langs de perrons. Het verbaast me eigenlijk dat NS dat tot nu toe nog nooit heeft toegepast. |
29-08-2019 22:18:39 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Daar was nooit een reden voor omdat het treinpersoneel zelf slim genoeg was e.e.a in goede banen te geleiden. Dat is het treinpersoneel nog steeds alleen denkt het managment daar anders over en kiest de makkelijk weg: opheffen of te kort overvol is veel goedkoper dan informatiesystemen en deurvergrendeling aanpassen want dat kost geld. En geld uitgeven is not done. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
29-08-2019 22:26:19 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dat is allemaal wel weer heel kort door de bocht...., maar wel makkeijk scoren. |
29-08-2019 22:51:29 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Zo heel kort door de bocht is dat niet. Helaas. |
11-11-2019 12:56:48 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Omdat we het hier eerder over gelijkvloerse instap bij dubbeldekkers hebben gehad, plaats ik dit bericht maar hier. https://kobinet-nachrichten.org/2019/11/11/db-regio-kauft-zuege-mit-barrieren/ Een Duitse vereniging die zich bezighoudt met zelfstandigheid van mindervaliden, heeft de bestelde KISS voor Schleswig-Holstein verklaard als niet zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel. Dat komt omdat rolstoelers twee keer een helling van 15% moeten nemen, wat ze niet zelfstandig kunnen, en een te kleine draaicirkel moeten maken, om vanaf de deur naar de rolstoelplek te komen. Juist dit nieuws is hier interessant, omdat dit treinstellen zijn met een gelijkvloerse instap op de onderverdieping voor 76 cm hoge perrons. Helaas zijn toegankelijke dubbeldekkers voor onze perronhoogte misschien iets te mooi om waar te zijn. |
11-11-2019 13:02:36 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Dus omdat een hele kleine groep mindervalide reizigers (uiteraard wel terecht) zelfstandig met de trein wil kunnen reizen blijven we dus enkeldekse treinen bestellen, terwijl een veel grotere groep reizigers juist belang heeft bij veel capaciteit (lees: Dubbeldekkers). Kan daar niet iets beters voor bedacht worden? Is het niet mogelijk om een type dubbeldekker te bestellen voor Nederlandse perronhoogtes waarbij de rolstoelplaatsen op het balkon zijn? Dat zou toch mogelijk moeten zijn? |
11-11-2019 13:21:12 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Wat voor instaphoogte heeft een Bombardier Twindexx? |
11-11-2019 13:37:30 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Doorgaans 58 of 60 cm voor perrons van 55 cm. Er is één variant met een instaphoogte van 73 cm voor perrons van 76 cm. |
11-11-2019 13:48:36 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote De reden om enkeldeks treinen als IC te bestellen ligt daar niet aan te grondslag. Het keuze voor enkeldeks treinen zit hem erin dat je daar meer comfort mee kunt bieden en een snellere in- en uitstaptijd hebt doordat je geen vervelende trappen hebt, door in een hogere frequentie te rijden kun je daarmee ook een capciteits vergroting realiseren en is het probleem van minder of slecht ter been zijnde mensen uiteindelijk toch ook een stuk kleiner. Laatst bewerkt door thom op 11-11-2019 13:48 |
11-11-2019 14:06:50 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Interessante theorie. Helaas werkt dat niet in de praktijk. |
11-11-2019 18:03:39 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Onderbouw dat eens, @IJsbergsla. |
11-11-2019 18:42:51 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Daarom zes- en eventueel achtdelige Desiro HC's. Dan heb je vier tot zes bakken voor de capaciteit en twee bakken voor de mindervaliden en reizigers met koffers. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-11-2019 19:02:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eens met Berk. Ik neem aan dat IJsbergsla dat wel zelf kan. Maar ik doe ook een duit in het zakje. Het verhogen van frequenties om maar enkeldeks te kunnen blijven rijden is aan grenzen gebonden. Aansluitingen worden pet op kwartierdiensten, je gaat veel sneller dan met kwartierdiensten perrons tekort komen (er moeten ook nog stoppertjes tussendoor), perrons moeten worden verlengd op plekken waar de ruimte toch al beperkt en duur is, en je moet veel sneller perrons gaan verlengen en verbreden. Dat laatste speelt nu tussen Hoorn en Enkhuizen. Met dubbeldekkers of halfdubbeldekkers is dat voorlopig niet aan de orde. Daarvoor moeten alleen extra perronuitgangen worden gemaakt. Begrijp me goed: ik vind ook dat mensen met een beperking zelfstandig moeten kunnen reizen. Maar dan zijn er toch wel meer mogelijkheden. Je kunt het dubbeldeksgedeelte ook korter maken zodat de enkeldeksruimte boven de draaistellen langer wordt, waardoor een toilet en een rolstoelplatform er in past. Dat hoeft dan niet in elk rijtuig, of je maakt een enkeldeksdeel in een dubbeldekstrein. Mogelijkheden genoeg. Laatst bewerkt door sjoerd op 11-11-2019 19:03 |
11-11-2019 19:26:00 | ||
---|---|---|
anton_
|
QuoteWaarom is er eigenlijk ooit gekozen om treinen in te korten te 12 bakken? ( De Ic van Ut naar Zl / Dv hadden 10/20 jaar geleden toch vaak 15 bakken ? ) |
11-11-2019 20:15:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Niet mogelijk met het product zoals Siemens dat nu aanbiedt, de maximale lengte van een losse Desiro HC is 2 enkeldeks + 3 dubbeldeks. Als je langere vaste units wilt zullen er extra aangedreven bakken moeten worden ontworpen. |
11-11-2019 21:01:36 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat is nog geen 10 jaar geleden hoor, die reden in de dienstregeling 2012 (pré-Hanzelijn) nog. Nou was een voornaam verschil natuurlijk dat het om treinen ging die gecombineerd/gesplitst werden en ook op het vleugeltraject voldoende lang moesten zijn. En het waren enkeldekstreinen terwijl er nu op de drukste ritten in de NoordOost ook dubbeldekkers ingezet worden. Dat deden ze in 2012 nog maar in één trein (524 ri. Gvc, 557 terug) die toen met 14 bakken IRM op het gecombineerde traject reed. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
11-11-2019 21:05:39 | ||
---|---|---|
daniel81
|
De principiële vraag erachter blijft waarom men feitelijk aan het perrons inkorten is geslagen in plaats van verlengen (of op z'n minst behouden). En die vraag lijkt me nog altijd relevant. |
11-11-2019 21:21:16 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In feite is dat gestart in Utrecht. Nadat dat in Utrecht is gedaan is dat ook gebeurd in Zwolle.. |
11-11-2019 23:35:59 | ||
---|---|---|
waalkade
|
En over een poosje in Nm en wellicht ook straks in Ed. |
12-11-2019 06:56:42 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote 6-delig is nu al mogelijk volgens de brochure en het moet niet al te lastig zijn om een dubbeldeks rijtuig te maken met aandrijving. Per slot van rekening zijn er al meerdere soorten dubbeldeks treinstellen. |
12-11-2019 08:33:25 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
De ODEG heeft de 6-delige variant besteld voor de RE1 in Brandenburg. |
12-11-2019 08:56:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Kijk, dat zijn stappen, en dan een dubbeldeksrijtuig met verlengd balkon en een gastvrije ruimte voor fietsen en rolstoelen. En de rest vullen met technische ruimte. Dan ben je eruit en kan de filosofie dat alles voor iedere reiziger gelijkvloers moet zijn weer snel de deur uit, want daarmee gaan we het niet redden. %02% Laatst bewerkt door sjoerd op 12-11-2019 08:58 |
12-11-2019 09:00:24 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Quote Volgens het RVTO wordt/blijft het perron van sporen (82)3/4 in Ed 346m ("fysieke perronlengte") en het nieuwe perron van spoor (82)5 340m ("nuttige perronlengte"). |
12-11-2019 10:39:33 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteVandaag wordt het in het nieuws wederom herhaald: in 2024 zal het aantal treinreizigers met 14% gegroeid zijn. Toen we nog niet zo lang geleden begonnen met "elke tien minuten een trein" tussen Amsterdam en Eindhoven, werden de bestaande treinen ietwat ingekort en reed de extra trein met losse stellen. Inmiddels rijdt bijkans elke trein in de ochtendspits met de maximale lengte aan dubbeldekwagens. Op de hogesnelheidslijnen rijden we elk kwartier met negenwagenstammen enkeldeks en veel meer aan frequentie is niet mogelijk omdat Thalys en Eurostar er ook rijden. Ook deze reizigersaantallen zijn niet van de laatste maanden, bezette staanplaatsen in die treinen zijn er al jaren. Volop zelfs. Het getuigt van een slechte strategische aanpak om dan in enkeldekstreinen te investeren. Om het hieronder aangedragen argument van de verkorte perrons nog niet eens aan te willen halen. QuoteEn ter volledige onderbouwing nog dit punt: indien een trein helemaal geen voldoende capaciteit biedt, duurt het in-/uitstapproces in een enkeldekstrein juist veel langer dan in een dubbeldekker.. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 12-11-2019 10:41 |
12-11-2019 13:45:05 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Zonder te willen zeggen dat je ongelijk hebt, toch een nuancering: op de hogesnelheidslijnen rijden nog heel veel treinen met 7-wagenstammen. Daar valt dus nog wel wat aan te verlengen. |
12-11-2019 16:15:18 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Alleen kan ICNG straks 200km/u Doordat het verschil in rijtijd met de Thalys dan veel kleiner is kan de frequentie in de toekomst wel omhoog naar elke 10 minuten een binnenlandse HSL. Tel daarbij de langere treinsamenstellingen op die je met ICNG kunt samenstellen en je hebt potentieel tot 65% meer capaciteit met ICNG ten opzichte van ICR! |
12-11-2019 20:01:38 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
QuoteWaar ga je die rijtuigen vandaan toveren dan ? %08% MCN ASD |
12-11-2019 22:08:22 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Vier letters: ICNG |
13-11-2019 14:01:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1434233067/dranghekken-op-perrons Gevolg van succes bij ondermeer 10-minutendiensten..., ik zou die 10 minutendienst maar terugdraaien naar de vertrouwde kwartierdiensten Verder lees ik: "Het probleem is dat de machinist dan precies op de juiste plek moet stoppen" nou, da`s net de crux met andere baklengten versus treinlengteborden (om even stokpaardje aan te halen) Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-11-2019 14:05 |
13-11-2019 14:54:00 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Ja of de aansluitende treindiensten ook in 10 minutendiensten aanbieden. Door dat 10 minuten circus op de A2 zijn heel veel andere aansluitingen alleen maar slechter of onbetrouwbaarder geworden. En vooral die nepaansluitingen zijn vreselijk irritant. |
13-11-2019 20:00:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Dat valt toch wel mee? In Utrecht zijn de aansluitingen vanuit Brabant richting Amersfoort deels juist beter geworden (die waren eerst altijd een kwartier, nu heb je 5 of 10 minuten overstaptijd) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-11-2019 22:09:54 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Hmmm, in Ut zijn sommige overstappen ri Amf toch 15 minuten... |
13-11-2019 22:23:23 | ||
---|---|---|
geert
|
Het probleem is dan ook vooral dat een frequentie van 4x per uur op de meeste verbindingen geen exacte 15/15/15/15 ligging is. Dat speelt rond Ut extreem, bijvoorbeeld tussen Bkl en Vndc, tussen Ut en Amf met de IC’s en de sprinters Ut-Wd. Daardoor worden overstappen maar een keer per half uur haalbaar en dat leidt tot ongelijke verdeling van reizigers over treinen. Dan hebben we het nog maar niet over de slechte overstappen in de avonduren als de frequentie naar 30 min terug gaat. En o ja, het stoppen bij bakborden en de plaatsing van bakborden kan ook wel beter. Waar stop je nou met een SLT-10? |
13-11-2019 23:20:47 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Ht via Ut naar Zl en verder in de avond 28 minuten overstap. Waardeloos. 25% van de huidige reistijd sta je op Ut te kijken. |
14-11-2019 06:34:39 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ht naar Zl pak je toch de 3600 ? In tijd even lang maar je zit warm en droog. Je kan t ook moeilijk maken natuurlijk. |
14-11-2019 06:54:23 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Naar Zwolle zie ik niet meer dan 14-15 minuten overstap? x:05 aankomst met de 3700, x:19 vertrek met de 600 |
14-11-2019 07:05:28 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Vanaf +/- 22.00 stopt ook de 3500/3700 tussen Ehv en Ut, blijft alleen de 2900 over. |
14-11-2019 21:36:16 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Quote En hoe wil je dat nog optimaliseren voor de superdaluren? Gaat weer ten koste van andere verbindingen. |
15-11-2019 06:58:04 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Oh, de twee laatste verbindingen. Dat noem ik niet direkt "in de avond" maar gewoon de dagrandverbinding. In de avond suggereert dat het vanaf 18:00 of 19:00 uur al naadje is. Vanaf 21:30 is er geen 3700 meer en moet je de 2900 nemen. 22:23 uit Ht maar dan kun je net zo goed de 3680 van 22:24 pakken (zelfde reistijd) en 22:53 uit Ht maar ook dan pak je beter de 3682 die sneller is. Of je pakt de stoptrein die later vertrekt en ook minder wachttijd heeft. |