Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 14 augustus

Dinsdag 13 aug 2019 - 20:29:39
treinhobby
treinhobby
Volgens de reisplanner geen 1500 tussen Dv en Amf, maar wel tussen Amf en Ut.
Foutje in de planner??

Dinsdag 13 aug 2019 - 20:42:33
tochjo
tochjo
Zie www.somda.nl

Woensdag 14 aug 2019 - 06:47:48
martijn
martijn
In Dv toch een hoop teleurgestelde reizigers zojuist. Geen aankondiging op de borden of desnoods een A4-tje, geen omroep, gewoon de IC naar Enschede op de CTA’s van spoor 1. Blijkbaar kijkt niet iedereen dagelijks in de reisplanner en dat terwijl ze met de 1500 wel vaker dit soort geintjes uithalen

Woensdag 14 aug 2019 - 07:14:07
diesels
diesels
Dat was letterlijk de reactie die ik kreeg toen ik de reisinfo op Twitter meldde dat hetzelfde gebeurde (treinen gewoon van de schermen, gene tekst op de infoborden, geen alternatieven in de planner, gene verwijzigen op de stations alleen dat de trein niet reed) laatst met de werkzaamheden tussen Ost en Zl: het stond in de reisplanner dus wat is je probleem. Het interesseert ze niet, ze snappen het niet, en elke lastige vraag wordt passief agressief afgeweerd.

Er was laatst een uitgebreide en constructieve sessie tussen vaste klanten (waaronder ik) en NS over de reisinformatie, omdat die tak van het bedrijf aan de waarderingscijfers* ziet dat er iets goed mis is en dat dat steeds erger wordt. Het woord incompetent is gevallen en de slechte ervaringen met met name de arrogante en niet ter zake kundige wijze waarop @NS_online omgaat met dergelijke zaken wordt zonder schaamte beaamt door NS. Hopen dat er nu ook echt wat gaat veranderen. Hoop niet dat het dieptepunt nog lager ligt namelijk. Het is al beschamend genoeg. Stuitend voorbeeld is dat de verantwoordelijken bij de reisinfo dus niet wisten dat de planner bij veel trajecten bij ene verstoring dus helemaal gean alternatieve reisadviezen geeft.

(*) NS scoort normaal dacht ik een 8 als waardering van de reizigers, maar de reisinfo bij verstoringen scoort momenteel een 2. Dat was de aanleiding tot de sessies.

Laatst bewerkt door diesels op Woensdag 14 aug 2019 om 07:17:54

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 14 aug 2019 - 07:18:10
robbertc
robbertc
Volgend digitale bronnen (rdt, treinposities) rijdt trein 520 met solo DDZ6 7608, maar DDZ 7526 doet ook mee, gezien in Zl.

Woensdag 14 aug 2019 - 07:21:49
b2py
b2py
@diesels, hoe lang geleden en hoe ‘snel’ denk je dat zoiets geïmplementeerd is?

Woensdag 14 aug 2019 - 07:31:50
kleine_man
kleine_man
Net zoals gisteren nu weer een verstoring tussen Zv en Dtc.

Woensdag 14 aug 2019 - 07:39:42
diesels
diesels
Quote
b2py (wo 14 aug 2019 07:21:49 www.somda.nl): @diesels, hoe lang geleden en hoe ‘snel’ denk je dat zoiets geïmplementeerd is?
Ik ben niet naïef genoeg om me te realiseren dat we blij mogen zijn als er überhaupt iets verbetert.
Sessies waren de afgelopen maand.

Woensdag 14 aug 2019 - 07:56:11
henri1972
henri1972
Misschien moet NS stage lopen bij de DB. Daar hangt op t station altijd papieren info over de geplande wijzingen van de treindienst.
Soms hangen er wel heel veel (Köln hbf bv) maar ze hangen er!

Woensdag 14 aug 2019 - 08:02:52
Klaasje
Klaasje
Uiteraard rijdt de 11724 vanaf Dv het kleinste tot nu toe, net nu de 1500 eruit ligt.

Woensdag 14 aug 2019 - 08:22:08
nohab
nohab
Flickr bvisser
Asdta 8:22 Thalys 4301 (Eurodisney) als 9322 richting Shl.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 14 aug 2019 - 09:11:23
29Thomas10
29Thomas10
Trein 5626 rijdt met +9 en rijdt niet verder dan Amf. Te Pt wordt besloten de sprinter aan de kant te halen, zodat de 726 er langs kan.

Edit: we blijven aan de kant om een daaropvolgende, voor mij onbekende, IC ook voor te laten.

Laatst bewerkt door 29Thomas10 op Woensdag 14 aug 2019 om 09:14:43

Woensdag 14 aug 2019 - 09:16:15
martijn
martijn
Om 9:14u reed een 186-er in kleuren van Alpha Trains met containertrein door Ah richting Ahb, aannemelijk de omgeleide 41712.

Woensdag 14 aug 2019 - 09:19:04
robbertc
robbertc
Quote
Klaasje (wo 14 aug 2019 08:02:52 www.somda.nl): Uiteraard rijdt de 11724 vanaf Dv het kleinste tot nu toe, net nu de 1500 eruit ligt.
Had met ICM10 vanuit Es moeten rijden, maar de ICM4 is er pas vanaf Amf bijgeplaatst.

Woensdag 14 aug 2019 - 09:21:20
diesels
diesels
Quote
29Thomas10 (wo 14 aug 2019 09:11:23 www.somda.nl): Trein 5626 rijdt met +9 en rijdt niet verder dan Amf. Te Pt wordt besloten de sprinter aan de kant te halen, zodat de 726 er langs kan.

Edit: we blijven aan de kant om een daaropvolgende, voor mij onbekende, IC ook voor te laten.
Als de 'extra' 726 eerst komt, dan zal de trein erna toch wel de 'gewone' 626 zijn denk ik?

Woensdag 14 aug 2019 - 09:22:06
mdj
mdj
Rta:622 (DDZ10) staat defect, problemen met de snelschakelaar. Met +45 nog steeds.
2824 met +20 linkerspoor Nwki-Rtng, 4029 keerde net voor Rta terug naar Cpe.

Laatst bewerkt door mdj op Woensdag 14 aug 2019 om 09:54:22

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 14 aug 2019 - 09:36:55
sjoerd
sjoerd
Ja, maar daar in Keulen is er vast wel een mannetje of vrouwtje dat gewapend met een lijmpot en een pak kopietjes de stationshal volplakt. De reiziger mag dan uitzoeken welke van die vergeelde papieren voor vandaag geldig is.
Sorry hoor, maar dat is toch geen manier van doen?
Omroepen op de stations is toch het minste wat je kunt doen, weliswaar geen bandje met automatisch geleuter of reclame, maar ter zake doende en vooral juiste berichten en reisadviezen. En vervolgens kunnen de digitale schermen toch ook handmatig ingebrachte mededelingen tonen?
@ Diesels: goed werk, maar ben je niet uit de sessies weggegaan met een machteloos gebaar?
Al jaren neem ik deel aan een e-mail forum van NS en al jaren stellen ze vragen over hoe de reizigersinformatie beter kan. Van enige verbetering heb ik nog nooit iets gemerkt, behalve dan in de treinen zelf. Daar mag de bezem wel eens door.

Woensdag 14 aug 2019 - 10:01:38
martijn
martijn
Ik blijf het altijd apart vinden dat weekend-buitendienststellingen vaak nog wel met een A4-tje worden aangekondigd, terwijl forensen dan toch niet reizen en dagjesmensen juist doordeweeks vaak niet op het station komen. Dit soort doordeweekse 'verrassingen' (de werkzaamheden bij Naarden-Bussum zijn tenslotte al een tijdje bezig) worden juist stilgehouden. Zo wordt de 1500 (Amf - Dv) regelmatig 'plotseling' geschrapt. Het uitvallen van de 1500 haalt doorgaans ook nooit de verstoringen/werkzaamheden. Niet alleen de reizigers zijn hier de dupe van maar ook het personeel op het station dat tekst en uitleg mag geven.
(en ja ik doe ook mee aan verschillende reizigersonderzoeken e.d. en blijf het melden)

Woensdag 14 aug 2019 - 10:14:38
MCN-GVC
MCN-GVC
Misschien dat het aan de regio ligt? Zelf reis ik op het traject Gvc-Ledn en bij alle werkzaamheden hangt er een papieren a4tje onder bij de trap over werkzaamheden. En bij ingrijpende werkzaamheden soms zelfs boven aan de trap een formulier aan een paal bij de incheckpalen op elke perron.

Woensdag 14 aug 2019 - 10:17:27
martijn
martijn
Nou ja, wat ik neerzette, voor alle werkzaamheden in het weekend is alles netjes en overal aangegeven, ook met A4-tjes. Al rijdt alleen de 1e trein op zondagochtend niet... Maar het komt (in mijn regio) ook alleen maar voor bij de 1500. Toch een soort bonusserie voor Dv en Apd natuurlijk.

Om 10:13u reed trouwens een zwarte Vectron en een oranje RFO 1800 met containertrein (voorste helft leeg) door Ah richting Ahp.

Woensdag 14 aug 2019 - 14:43:00
Amazonous
Amazonous
Quote
diesels (wo 14 aug 2019 07:14:07 www.somda.nl): het stond in de reisplanner dus wat is je probleem.
Dat een update van de RPX app er vandaag bijvoorbeeld voor zorgt dat deze bij het opstarten direct crasht en afsluit

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Woensdag 14 aug 2019 - 17:06:28
29Thomas10
29Thomas10
Quote
diesels (wo 14 aug 2019 09:21:20)
Als de 'extra' 726 eerst komt, dan zal de trein erna toch wel de 'gewone' 626 zijn denk ik?
Het bleek inderdaad de 726 te zijn, gevolgd door de 626.

Woensdag 14 aug 2019 - 17:42:25
broek53
broek53
Wat opvalt op Amsterdam C: er wordt op Muiderpoort gependeld door een compo van maar liefst 9 bakken ICM. En de werkzaamhedenomroep heeft vast voor Asd vast een verkeerd bandje opstaan. Dat heeft het over bussen tussen Weesp en Almere, maar er gaan bussen van Amsterdam Amstel naar Almere. Als je dat niet aankondigt, zal er maar weinig gebruik van worden gemaakt, denk ik.

Woensdag 14 aug 2019 - 17:47:27
PeterJ
PeterJ
Ik vraag me ook wel eens af waar dat extra beetje service blijft bij een gemiste overstap bijvoorbeeld.

Van de week komend uit R'dam met de ICD, iets vertraagd in Breda. We stappen uit en de deuren van de IC naar Zwolle er tegenover gooit de deuren dicht. Dat is al erg klantonvriendelijk, maar even een omroepberichtje met de volgende reismogelijkheid dat kan er tegenwoordig al helemaal niet meer af. Zoek dat maar fijn zelf uit.

Laatst bewerkt door PeterJ op Woensdag 14 aug 2019 om 17:48:03

Woensdag 14 aug 2019 - 17:52:57
Capt_Molo
Capt_Molo
@broek53 Die pendel is de 2600 serie die gekoppeld is aan de IC 700700/701800 naar Gvc.

Woensdag 14 aug 2019 - 18:13:27
Capt_Molo
Capt_Molo
18:12 DDZ4 als LM door Laa ri Gv.

Woensdag 14 aug 2019 - 20:25:46
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
PeterJ (wo 14 aug 2019 17:47:27 www.somda.nl): Ik vraag me ook wel eens af waar dat extra beetje service blijft bij een gemiste overstap bijvoorbeeld.

Van de week komend uit R'dam met de ICD, iets vertraagd in Breda. We stappen uit en de deuren van de IC naar Zwolle er tegenover gooit de deuren dicht. Dat is al erg klantonvriendelijk, maar even een omroepberichtje met de volgende reismogelijkheid dat kan er tegenwoordig al helemaal niet meer af. Zoek dat maar fijn zelf uit.
Hoe moet de omroep ruiken dat een of meer reizigers hun overstap hebben gemist? En er hangen toch ook vertrekstation en informatieschermen? Of zitten alle reizigers nog in de luiers?

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 14 aug 2019 - 21:24:56
henri1972
henri1972
Wat er tussen Ht en Ut aan de hand is geen idee maar de 3570 reed van Schalkwijk tot Houten ongeveer stapvoets en stoppen bij elk sein. Na de 3570 reed er nog één IC dezelfde kant op en daarna was t over.
Vanaf Ut stond om 20.20 uur op spoor 18 de 2973 nog welke opgeheven werd. Advies neem de 2975 ..... Welke natuurlijk ook niet reed.
3573 werd ook opgeheven maar dan zonder omroep.....

Woensdag 14 aug 2019 - 21:27:48
seinhuis
seinhuis
Volgens rijden de treinen een defect spoor

Woensdag 14 aug 2019 - 21:34:29
Daan!
Daan!
Ik ben er vandaag langs gereden met trein 860. Er zit/zat daar een knik in het spoor.

Woensdag 14 aug 2019 - 21:56:04
henri1972
henri1972
Dat er defect aan t spoor is was bekend maar t vreemde is dus dat tot ongeveer 20.00 uur bijna alles reed en daarna bijna niets.
De melding was minder treinen, er stond niets over langzaam rijden o.i.d

Dus ik dacht dat er nog meer aan de hand was.

Woensdag 14 aug 2019 - 22:00:08
R1-2010
R1-2010
Een lekkage in de riolering zorgt ervoor dat er zand wegspoelt onder de baan die daardoor instabiel is, dat spoor niet bereden mag worden en dus maar 1 spoor beschikbaar is. Wordt de komende nacht verholpen.

Woensdag 14 aug 2019 - 22:03:24
henri1972
henri1972
Dank voor info.

Donderdag 15 aug 2019 - 00:32:38
SGMm2137
SGMm2137
Flickr 100430980@N06
302987 Ht - Mt met DDAR 7310, loc achterop te Vg.

Donderdag 15 aug 2019 - 06:35:05
PeterJ
PeterJ
Quote
rolandrail (wo 14 aug 2019 20:25:46 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (wo 14 aug 2019 17:47:27 www.somda.nl): Ik vraag me ook wel eens af waar dat extra beetje service blijft bij een gemiste overstap bijvoorbeeld.

Van de week komend uit R'dam met de ICD, iets vertraagd in Breda. We stappen uit en de deuren van de IC naar Zwolle er tegenover gooit de deuren dicht. Dat is al erg klantonvriendelijk, maar even een omroepberichtje met de volgende reismogelijkheid dat kan er tegenwoordig al helemaal niet meer af. Zoek dat maar fijn zelf uit.
Hoe moet de omroep ruiken dat een of meer reizigers hun overstap hebben gemist? En er hangen toch ook vertrekstation en informatieschermen? Of zitten alle reizigers nog in de luiers?
Dit zegt alles over de arrogantie waarin NS verkeert. Ze willen de beste zijn maar daarbij kan vooral van alles niet. Uit de ICD komen nogal wat Schiphol reizigers die misschien voor het eerst in Breda komen en een beetje (of blijkbaar geen) informatie is toch niets teveel gevraagd?

Donderdag 15 aug 2019 - 07:07:25
martijn
martijn
Dit zegt toch niets over NS? De informatie is er, op verschillende manieren. Het zegt meerover de gepamperde reiziger van tegenwoordig (om die luiers nog even terug te laten komen )

Donderdag 15 aug 2019 - 10:25:41
PeterJ
PeterJ
Nou ja, je ziet de reizigers gewoon kijken naar die wegrijdende treinen met een blik van "wat moet ik nu". Die reizigers die op 1, 2 en 3 staan, weet je nog?

Donderdag 15 aug 2019 - 10:38:31
thom
thom
Quote
henri1972 (wo 14 aug 2019 21:56:04 www.somda.nl): Dat er defect aan t spoor is was bekend maar t vreemde is dus dat tot ongeveer 20.00 uur bijna alles reed en daarna bijna niets.
De melding was minder treinen, er stond niets over langzaam rijden o.i.d

Dus ik dacht dat er nog meer aan de hand was.
Langzaam rijden word nooit vermeld in de reisinformatie, en rond 18:00 reden er al reeds minder treinen.

De trein die ik nog had naar Utrecht is nog met een snelheid beperking van 10 km/u over de bewuste knik gereden, ongetwijfeld zal men later het trein verkeer op dat spoor gestaakt hebben.

Donderdag 15 aug 2019 - 10:42:48
martijn
martijn
Quote
PeterJ (do 15 aug 2019 10:25:41 www.somda.nl): Nou ja, je ziet de reizigers gewoon kijken naar die wegrijdende treinen met een blik van "wat moet ik nu". Die reizigers die op 1, 2 en 3 staan, weet je nog?
"Wat moet ik nu"? Wat dacht je van op een informatiebord kijken? Ze doen we dat toch al 100+ jaar? Die staan/hangen er niet voor niets. Of op de telefoon, zoals ze waarschijnlijk de hele treinreis al hebben gedaan...

'Ze' hebben die trein naar Breda waarschijnlijk ook zonder omroepbericht gevonden.

Donderdag 15 aug 2019 - 10:47:35
cuneo56
cuneo56
Quote
PeterJ (do 15 aug 2019 10:25:41 www.somda.nl): Nou ja, je ziet de reizigers gewoon kijken naar die wegrijdende treinen met een blik van "wat moet ik nu". Die reizigers die op 1, 2 en 3 staan, weet je nog?
De Reizigers die op 1 , 2 en 3 staan zijn op tijd onderweg, en de Reizigers die op 4 en 5 staan hebben binnen 3 minuten een alternatief ( maar moeten inderdaad niet twee minuten verbaasd/ geirriteerd om zich heen blijven kijken)

Donderdag 15 aug 2019 - 11:43:06
thom
thom
Quote
martijn (do 15 aug 2019 10:42:48 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (do 15 aug 2019 10:25:41 www.somda.nl): Nou ja, je ziet de reizigers gewoon kijken naar die wegrijdende treinen met een blik van "wat moet ik nu". Die reizigers die op 1, 2 en 3 staan, weet je nog?
"Wat moet ik nu"? Wat dacht je van op een informatiebord kijken? Ze doen we dat toch al 100+ jaar? Die staan/hangen er niet voor niets. Of op de telefoon, zoals ze waarschijnlijk de hele treinreis al hebben gedaan...

'Ze' hebben die trein naar Breda waarschijnlijk ook zonder omroepbericht gevonden.
Met een beetje geluk staat de volgende trein gewoon al op de CTA of op de regel onderin met de daarop volgende trein op hetzelfde perron als ze de trein miste.

Daarnaast hoef ik dat soort 'individuele' informatie liever niet via een stations omroep te horen, houd die lekker voor meldingen van algemeen belang zodat het ook nog enige attentie waarde heeft ipv de omroep nooit meer zwijgt.

Sommige mensen willen er ook persoonlijk gewoon geen moeite voor doen en daar ga je het toch niet mee redden wat je hun ook aan info aanbied.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 15 aug 2019 om 11:45:53

Donderdag 15 aug 2019 - 16:57:01
PeterJ
PeterJ
In dit voorbeeld dat ik aanhaalde heb je nog 3 minuten om met je spullenboel van spoor 3/4 via de trappen naar spoor 5 te komem om de stopper naar Den Bosch te halen. Een omroepbericht scheelt in elk geval verloren tijd aan gezoek naar waar je moet zijn (en scheelt een half uur vertraging). Maar ik begrijp uit de reacties dat een beetje extra aandacht voor de klant uit den boze is.

Vroeger (voor het bandjesomroeptijdperk) werd er nog geregeld omgeroepen: "mededeling voor de reizigers zojuist aangekomen uit de vertraagde trein x op spoor y; uw volgende aansluiting naar z vertrekt dan en dan van spoor x." Klinkt als een mooie service he?!

Donderdag 15 aug 2019 - 17:00:40
henri1972
henri1972
Doet de DB dus wel op grote stations....
Gewoon de meest nuttige aansluitingen omroepen.
Gelukkig wel alleen op het perron waar de betreffende trein is aangekomen.

Donderdag 15 aug 2019 - 17:05:10
PeterJ
PeterJ
Snel afschaffen, is veel te klantvriendelijk.

Donderdag 15 aug 2019 - 17:09:33
cuneo56
cuneo56
Zou een mooie taak zijn voor de Gastheer/-vrouw van de trein die Breda binnenrijdt ( hé, doen ze dat niet al heel vaak?)

Donderdag 15 aug 2019 - 21:29:58
evangoor
evangoor
Of heel selectief. Afgelopen dinsdag in IC240 voor Deventer. Aansluitingen richting Zwolle en Roosendaal omgeroepen, aansluiting nota bene naar Apeldoorn en Amersfoort (en Utrecht) totaal niet genoemd. Niet in de trein, niet op het perron. Was dus niet verbazingwekkend dat in deze aansluitende en vervangende ICM7 van de 1500-serie we ongeveer een rijtuig voor ons hele gezin hadden van begin- tot eindpunt. Je hoort mij niet klagen: dit zijn de voordelen van de trouwe Reisplanner-checker

Laatst bewerkt door evangoor op Donderdag 15 aug 2019 om 21:31:14

Donderdag 15 aug 2019 - 22:24:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
martijn (wo 14 aug 2019 10:01:38 www.somda.nl): Dit soort doordeweekse 'verrassingen' (de werkzaamheden bij Naarden-Bussum zijn tenslotte al een tijdje bezig) worden juist stilgehouden. Zo wordt de 1500 (Amf - Dv) regelmatig 'plotseling' geschrapt. Het uitvallen van de 1500 haalt doorgaans ook nooit de verstoringen/werkzaamheden.
Dat treft niet alleen de 1500 overigens, maar geldt voor meer treinseries die uitvallen/aangepast rijden op trajecten buiten het traject waar werkzaamheden zijn. Kan je vaak niet eens vinden in de overzichten met werkzaamheden.

En het is echt niet dat NS het niet kan ofzo, reizigers goed informeren. Ik kwam laatst nog ergens wat werkzaamhedenfolders uit de pré-internet tijd tegen en die waren toch stukken duidelijker over de gevolgen ervan. Je zou zeggen dat het nu met de digitale kanalen makkelijker is geworden, maar de info wordt vooral vager en vager.
Zelfs bij een verstoringsmelding dat er "minder treinen" rijden moet je tegenwoordig al de reisplanner checken, want "minder treinen" kan bij NS betekenen dat er 2x/uur i.p.v. 4x/uur wordt gereden, maar ook dat er helemaal niks rijdt.

Echter is die zogenaamd heilige reisplanner check ook weer niet zo geweldig: ben menig keer onaangenaam verrast door een trein die bij de check tijdens het ontbijt als rijdend werd vermeld, maar 20 minuten later op het station helemaal niet bleek te rijden aangezien de treinen korter vooraf pas door de storing die er was opgeheven werden.
Net zoiets was de keer dat ik +60 opliep na een reisplanner-check: kwartier eerder naar het station gegaan notabene om de nog wel rijdende treinserie te kunnen pakken (en dan verderop een wat ruimere overstap te hebben), bleek men gedurende het kwartiertje dat het voor mij lopen is naar het station besloten te hebben de herstelwerkzaamheden maar vast te gaan uitvoeren. En dan woon ik dus nog op loopafstand van het station, maar wie verder van een station af woont kan er bij een storing dus al helemaal niet vanuit gaan dat de planner ver genoeg vooruit is bijgewerkt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl