Wijzigingsblad 2 september 2019
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-08-2019 17:20:21
michaben
michaben
Vanaf maandag 2 september:
- In de avonden en op zondag worden de 2400 en 3500 aan elkaar geknoopt te Shl, dit wordt de 3700 serie Ddr - Vl.
- De 4900 gaat in beide richtingen te Uto stoppen.
- De 6000 gaat kort keren te Wdmv, om dit mogelijk te maken gaat deze één minuut eerder rijden vanuit Ut.
- In de 8100 komt een Sandite SGM te komen, hierdoor krijgen enkele treinen langere rijtijd.

Dienstregelingtabellen en vertrekstaten zijn te vinden op http://nsdr.bemined.nl/2019-5/
 

06-08-2019 18:37:04
geert
geert
6000 nog eerder uit Ut? Dan wordt de vermeende 15/15 dienst Ut - Wd een verkapte 10/20, nog beroerder voor de overstappen dus

De 2400 eindigt nu in de avonduren te Dvd. Vervalt deze op Shl - Dvd voortaan?

Laatst bewerkt door geert op 06-08-2019 18:37
 

06-08-2019 19:49:02
MetroRET
MetroRET
Nee hoor... wordt nu in béide richtingen een 12/18 interval, ipv 13/17 richting Woerden.  

06-08-2019 19:57:00
bart84
Moderator
bart84
Quote
geert (di 06 aug 2019 18:37:04 https://www.somda.nl/forum/22881/p709327/)

De 2400 eindigt nu in de avonduren te Dvd. Vervalt deze op Shl - Dvd voortaan?

Nope, alleen Asdz-Dvd. Frequentie Shl-Asdz wordt iets minder.


Mvg. Bart
 


06-08-2019 20:00:08
Steen
Steen
Jammer dat ze dat vrijgekomen treinstel dan niet meteen gebruiken om de 6500 naar Wd te verlengen, wat nu ook kan met deze korte kering. Verder klinkt die korte kering wel erg vertragingsgevoelig voor zowel de 6000 als de 8800. Volgens Locov veranderd er ook het een en t ander aan de 8800 overigens, V in Bdg naar Ut van 15/45 naar 16/46 en vertrek uit Wd naar Ledn van 06/36 naar 05/35, wat het traject er niet soepeler op maakt bij grote vertragingen.  

06-08-2019 21:09:47
MasterE
MasterE
Quote
bart84 (di 06 aug 2019 19:57:00 https://www.somda.nl/forum/22881/p709338/):
Quote
geert (di 06 aug 2019 18:37:04 https://www.somda.nl/forum/22881/p709327/)

De 2400 eindigt nu in de avonduren te Dvd. Vervalt deze op Shl - Dvd voortaan?

Nope, alleen Asdz-Dvd. Frequentie Shl-Asdz wordt iets minder.


Tuurlijk vervalt de 2400 wel Shl-Dvd, vanaf Shl rijdt hij als 3500 verder en niet pas vanaf Asdz en 3500 is er opdat moment helemaal niet meer.


Mcn Asd
 

06-08-2019 21:14:18
michaben
michaben
Ligt er aan hoe je het bekijkt, je zou ook kunnen zeggen dat beide series te Dvaw doorgekoppeld worden, want de 3700 zal straks te Dvaw van/naar het buitenspoor wisselen en tussen Shl en Dvaw dus het pad van de 2400 gebruiken.  

06-08-2019 21:39:18
MasterE
MasterE
Hoe je het went of keert er vervalt een trein op Shl-Dvd.


Mcn Asd
 

06-08-2019 21:42:54
JothamvW
JothamvW
1 van 2 treinen die (vrijwel) tegelijkertijd rijden ja.
Alleen op Asdz - Dvd vervalt een reismogelijkheid, en als ik me niet vergis rijden daar genoeg andere treinen en bovendien een metro.

De 3500 rijdt trouwens wél op dat tijdstip; het is juist de 3100 die in de late avond niet rijdt.

Vanaf september is het 's avonds laat op de A2-corridors dus 2900, 3000 en 3700.
 

06-08-2019 22:52:50
mren
mren
Hopelijk gaat de reisinformatie met deze doorkoppeling klantgericht om. In Dordt een IC naar Eindhoven-Venlo aankondigen terwijl die via Shl rijdt, lijkt me wat minder handig.

Van de andere kant: Ddr wou toch zo graag de IC naar Ehv terug. Nou: kijk eens aan, wat een service %02%
 

07-08-2019 00:01:47
bart84
Moderator
bart84
Zal in beide richtingen wel aangekondigd worden als IC naar Schiphol. Net als serie 4800 (Bv) en 5700 (Hvs) een station in de route getoond krijgt.


Mvg. Bart
 

07-08-2019 09:55:09
treinfan
treinfan
Quote
michaben (di 06 aug 2019 17:20:21 https://www.somda.nl/forum/22881/p709321/): Vanaf maandag 2 september:
- De 4900 gaat in beide richtingen te Uto stoppen.
(...)
Dienstregelingtabellen en vertrekstaten zijn te vinden op http://nsdr.bemined.nl/2019-5/
Mogelijk gemaakt door de snelheidsverhoging te Ndb
(1)1600 naar Amf kan 1 minuut eerder weg uit Hvs, waardoor de 4900 4 minuten later kan aankomen in Hvs. Vertrek uit Ut wordt 3 minuten later (.25/.55)
 

07-08-2019 12:25:27
PepsiMax
PepsiMax
Dan zou Asdz als bestemming op de borden wel logischer zijn op station Ddr voor de 3700, denk ik?

Laatst bewerkt door PepsiMax op 07-08-2019 12:26
 

07-08-2019 12:40:08
geert
geert
Quote
mren (di 06 aug 2019 22:52:50 https://www.somda.nl/forum/22881/p709370/): Hopelijk gaat de reisinformatie met deze doorkoppeling klantgericht om. In Dordt een IC naar Eindhoven-Venlo aankondigen terwijl die via Shl rijdt, lijkt me wat minder handig.

Van de andere kant: Ddr wou toch zo graag de IC naar Ehv terug. Nou: kijk eens aan, wat een service %02%
Helaas de 3500 rijdt in de avond niet tussen Ut en Ehv, dus wordt een IC Ut - Ddr

Laatst bewerkt door geert op 07-08-2019 12:40
 

07-08-2019 12:49:36
sander14
sander14
De 3583 (Shl v. 22:18) rijdt nog naar Ehv, dat lijkt me toch redelijk in de avond.  

07-08-2019 12:51:47
MetroRET
MetroRET
Dat geldt alleen voor de laatst rijdende trein, de 3774 die Ddr > Ut rijdt.
De 3772 rijdt wel tot Ehv en t/m de 3770 naar Venlo.

De 3731 op zaterdag is verder de enige trein Ut > Ddr.
 

14-08-2019 14:01:06
seinhuis
seinhuis
Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat de SNG per 2 september gaat rijden tussen ut en zl.

Klopt dit of zijn dit na-praters?
 

14-08-2019 14:04:31
broek53
broek53
Beide waarschijnlijk. Ze praten Somda na en daarop is links en rechts al gescheven dat er per 2/9 SNG in de 5600 gaat rijden. Op twee composities na die o.a. de drukste treinen rijden, daarin komt DDZ.  

14-08-2019 14:06:31
seinhuis
seinhuis
Hoe zit het dan met de DDAR? Ik had vernomen dat deze tot december blijft rijden.  

14-08-2019 14:11:59
broek53
broek53
Ja, maar niet allemaal. In de 7000 blijven ze in principe tot in december.  

14-08-2019 14:18:38
MetroRET
MetroRET
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 14:04:31 https://www.somda.nl/forum/22881/p709936/): Beide waarschijnlijk. Ze praten Somda na en daarop is links en rechts al gescheven dat er per 2/9 SNG in de 5600 gaat rijden. Op twee composities na die o.a. de drukste treinen rijden, daarin komt DDZ.


Dacht zelf andersom: 2 rustige omlopen met SNG en 4 drukke DDZ-omlopen.
 

14-08-2019 14:19:35
bart84
Moderator
bart84
Quote
MetroRET (wo 07 aug 2019 12:51:47 https://www.somda.nl/forum/22881/p709404/): Dat geldt alleen voor de laatst rijdende trein, de 3774 die Ddr > Ut rijdt.
De 3772 rijdt wel tot Ehv en t/m de 3770 naar Venlo.

De 3731 op zaterdag is verder de enige trein Ut > Ddr.
Serie 3700 is inmiddels ingevoerd hier op Somda.


Mvg. Bart
 

14-08-2019 17:21:37
broek53
broek53
Quote
MetroRET (wo 14 aug 2019 14:18:38 https://www.somda.nl/forum/22881/p709939/):
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 14:04:31 https://www.somda.nl/forum/22881/p709936/): Beide waarschijnlijk. Ze praten Somda na en daarop is links en rechts al gescheven dat er per 2/9 SNG in de 5600 gaat rijden. Op twee composities na die o.a. de drukste treinen rijden, daarin komt DDZ.


Dacht zelf andersom: 2 rustige omlopen met SNG en 4 drukke DDZ-omlopen.
je kunt zomaar gelijk hebben, mijn info dateert nog van een paar maanden geleden.
 

14-08-2019 22:17:52
tmk787
tmk787
Krijgt 4800 niks anders  

14-08-2019 22:25:01
Daan!
Daan!
Voorlopig is die niet aan de beurt. Volgens de planning van een halfjaar terug, zou die oas als laatste van SGM naar SNG gaan. Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.  

14-08-2019 22:28:46
tmk787
tmk787
Quote
Daan! (wo 14 aug 2019 22:25:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709973/): Voorlopig is die niet aan de beurt. Volgens de planning van een halfjaar terug, zou die oas als laatste van SGM naar SNG gaan. Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.



Ja wat is verlopig
 

14-08-2019 23:08:01
broek53
broek53
Voorlopig = najaar 2020 of per drgl 2021 in december 2020, zoals de plannen er nu ongeveer voor staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-08-2019 07:19
 

14-08-2019 23:09:50
Frontier
Frontier
Quote
Daan! (wo 14 aug 2019 22:25:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709973/): Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.

En men hoopt dat dat zich op magische wijze vanzelf zal oplossen wanneer men het maar lang genoeg uitstelt of zo?

Verder is het natuurlijk al jaren slechte reclame voor alle toeristen door juist die aftandse rommel naar Zvt in te zetten, en dan ook nog eens in bedroevend korte samenstellingen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-08-2019 23:11:36
MetroRET
MetroRET
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 23:08:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709976/): Voorlopig = najaar 2020, zoals de plannen er nu ongeveer voor staan.


Zit er tussen de introductie van SNG in de 5000/5100/7700 in februari 2020 en de 4800/5400 in december 2020, nog een nieuw inzetgebied aan te komen ?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-08-2019 00:11:41
broek53
broek53
De (1)4600 gedeeltelijk, in februari en april, daarna 5000/5100 vanaf juni. Garantie tot de deur natuurlijk, het is ook afhankelijk van het tempo van instromen van SNG. Maar de volgorde lijkt wel vast te staan: 5600, (1)4600, 5000/5100, 4800/5400.  

15-08-2019 07:34:17
MetroRET
MetroRET
Maar, de (1)4600 is toch al vanaf 2 september en 5000/5100/7700 vanaf februari, of vertraging in de planning opgelopen ?  

15-08-2019 07:51:25
tmk787
tmk787
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 23:08:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709976/): Voorlopig = najaar 2020 of per drgl 2021 in december 2020, zoals de plannen er nu ongeveer voor staan.




SLT kan 4800 ook doen
 

15-08-2019 11:10:29
Daan!
Daan!
Quote
Frontier (wo 14 aug 2019 23:09:50 https://www.somda.nl/forum/22881/p709977/):
Quote
Daan! (wo 14 aug 2019 22:25:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709973/): Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.

En men hoopt dat dat zich op magische wijze vanzelf zal oplossen wanneer men het maar lang genoeg uitstelt of zo?



Ik heb wel orders voorbij zien komen waarbij het zou kunnen dat Stpn verbouwd wordt, maar niets concreets. Ik zeg alleen dat een halfjaar geleden er zelfs nog in plannen heeft gestaan dat de 4800/5400 nog tot 2022 het zou moeten doen met SGM. Daar lijkt o.b.v. de info van Broek en waarschijnlijk de bestelling van SNG-2 vanaf gestapt te zijn.
 

15-08-2019 11:17:22
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (do 15 aug 2019 00:11:41 https://www.somda.nl/forum/22881/p709981/): De (1)4600 gedeeltelijk, in februari en april, daarna 5000/5100 vanaf juni. Garantie tot de deur natuurlijk, het is ook afhankelijk van het tempo van instromen van SNG. Maar de volgorde lijkt wel vast te staan: 5600, (1)4600, 5000/5100, 4800/5400.


Dus 4800/5400 op z'n vroegst per september 2020. Dan blijven de series 7000, 7600 (mix), 8900 en 28300 als laatste over in dienstregeling 2021 met SGM als ik het goed heb. Dus complete uitstroom SGM halverwege 2021 dan.
Mits alles volgens planning verloopt.
 

15-08-2019 14:45:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Daan! (do 15 aug 2019 11:10:29 https://www.somda.nl/forum/22881/p710006/):
Quote
Frontier (wo 14 aug 2019 23:09:50 https://www.somda.nl/forum/22881/p709977/):
Quote
Daan! (wo 14 aug 2019 22:25:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709973/): Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.

En men hoopt dat dat zich op magische wijze vanzelf zal oplossen wanneer men het maar lang genoeg uitstelt of zo?



Ik heb wel orders voorbij zien komen waarbij het zou kunnen dat Stpn verbouwd wordt, maar niets concreets. Ik zeg alleen dat een halfjaar geleden er zelfs nog in plannen heeft gestaan dat de 4800/5400 nog tot 2022 het zou moeten doen met SGM. Daar lijkt o.b.v. de info van Broek en waarschijnlijk de bestelling van SNG-2 vanaf gestapt te zijn.

Waarom zou Sptn verbouwd moeten worden er passen ruim 7 bakken op sp3 dat is 9 bakken SNG, en SNG heeft toch echt niet veel minder capaciteit dan SGM volgens mij dus ik zie het probleem niet%08%


MCN ASD
 

15-08-2019 15:25:05
MetroRET
MetroRET
Op Sptn3, past maar 163mtr aan trein, dat is voor SNG9 (178mtr) te kort.

SLT10 past er officieel niet eens (169mtr), maar wordt blijkbaar wel soms ingezet.
 

15-08-2019 16:04:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou daar past toch echt wel meer zelfs vanochtend nog SGM 3+2+2 totaal 183.1m trein op sp3 trein 4808 dus dat klopt niet wat jij aan meters aangeeft

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 15-08-2019 16:05


MCN ASD
 

15-08-2019 17:14:35
MetroRET
MetroRET
Bron: ProRail Oktober 2016 %02%  

15-08-2019 17:23:28
sjoerd
sjoerd
Quote
Rolffiej19 (do 15 aug 2019 16:04:34 https://www.somda.nl/forum/22881/p710030/): Nou daar past toch echt wel meer zelfs vanochtend nog SGM 3+2+2 totaal 183.1m trein op sp3 trein 4808 dus dat klopt niet wat jij aan meters aangeeft

Het zit er dik in dat er ook wissels verdwijnen op Santpoort. Het derde spoor kan wel weg als het perron naast spoor 2 komt te liggen. Dat gebeurt overal in het land, en inhalen op Santpoort Noord komt echt hoogst zelden voor.
 

15-08-2019 17:28:48
IJsbergsla
IJsbergsla
ProRail documenteert 183 meter. Mijns inziens is daar de recente jaren niet bijzonder veel aan het spoor gewijzigd. Wel aan de beveiliging, echter zou dat voor de perronlengte te Santpoort niet uit moeten maken.  

15-08-2019 21:23:23
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 15 aug 2019 00:11:41 https://www.somda.nl/forum/22881/p709981/): De (1)4600 gedeeltelijk, in februari en april, daarna 5000/5100 vanaf juni. Garantie tot de deur natuurlijk, het is ook afhankelijk van het tempo van instromen van SNG. Maar de volgorde lijkt wel vast te staan: 5600, (1)4600, 5000/5100, 4800/5400.

Gaat dat in de (1)4600 wel kunnen qua capaciteit, aangezien SNG per m2 minder mensen kan vervoeren dan SLT?
 

15-08-2019 22:28:31
broek53
broek53
Het wordt hier langzamerhand een filiaal van het SNG-topic, merk ik.
Neen, SNG is niet passend voor alle (1)4600-en en in die serie blijft dan ook voor een deel (het drukste deel uiteraard) SLT dienst doen.
 

15-08-2019 22:49:27
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (do 15 aug 2019 17:28:48 https://www.somda.nl/forum/22881/p710049/): ProRail documenteert 183 meter. Mijns inziens is daar de recente jaren niet bijzonder veel aan het spoor gewijzigd. Wel aan de beveiliging, echter zou dat voor de perronlengte te Santpoort niet uit moeten maken.
Ik denk dat dat komt door een andere wijze van nuttige perronlengte noteren. Eerder werd bij dit soort perrons meestal de lengte tussen de twee seinen genomen minus 2x10 meter zichtlengte op die seinen. En dat is voor spor 3 in Sptn precies 163 meter. Nu staan de perronlengtes per richting genoteerd, waardoor er 10 meter minder van de nuttige perronlengte af gaat, en in het geval van spoor 3 wordt nu ook de lengte meegerekend achter het sein aan de noordkant, waar het perron nog een heel eind doorloopt richting IJmuiden, voor zover de trein nog recht langs dat perron staat.
 

15-08-2019 22:51:41
broek53
broek53
Quote
Daan! (do 15 aug 2019 11:10:29 https://www.somda.nl/forum/22881/p710006/):
Quote
Frontier (wo 14 aug 2019 23:09:50 https://www.somda.nl/forum/22881/p709977/):
Quote
Daan! (wo 14 aug 2019 22:25:01 https://www.somda.nl/forum/22881/p709973/): Perronlengte van Stpn spoor richting Haarlem is nogal kort voor SNG als je voldoende capaciteit wil bieden.

En men hoopt dat dat zich op magische wijze vanzelf zal oplossen wanneer men het maar lang genoeg uitstelt of zo?



Ik heb wel orders voorbij zien komen waarbij het zou kunnen dat Stpn verbouwd wordt, maar niets concreets. Ik zeg alleen dat een halfjaar geleden er zelfs nog in plannen heeft gestaan dat de 4800/5400 nog tot 2022 het zou moeten doen met SGM. Daar lijkt o.b.v. de info van Broek en waarschijnlijk de bestelling van SNG-2 vanaf gestapt te zijn.
Zoals aangegeven: het opgeven van de SNG-reserve veroorzaakt een veel snellere uitstroom van SGM dan eerder gepland. Logischerwijs: ongeveer een jaar eerder.
 

15-08-2019 22:55:22
broek53
broek53
Quote
MetroRET (do 15 aug 2019 07:34:17 https://www.somda.nl/forum/22881/p709986/): Maar, de (1)4600 is toch al vanaf 2 september en 5000/5100/7700 vanaf februari, of vertraging in de planning opgelopen ?
Ja, als je de oorspronkelijke plannen vergelijkt met de huidige (voorziene) planning, dan loopt SNG inmiddels een of twee wijzigingsbladen achter, zogezegd. De (1)4600 wordt 'm dit jaar niet meer, zover nu bekend. En de echte instroom in de 500/5100 begint pas in juni 2020.
 

16-08-2019 10:47:53
plaid
plaid
Quote
michaben (di 06 aug 2019 17:20:21 https://www.somda.nl/forum/22881/p709321/): Vanaf maandag 2 september:
- In de avonden en op zondag worden de 2400 en 3500 aan elkaar geknoopt te Shl, dit wordt de 3700 serie Ddr - Vl.
- De 4900 gaat in beide richtingen te Uto stoppen.
- De 6000 gaat kort keren te Wdmv, om dit mogelijk te maken gaat deze één minuut eerder rijden vanuit Ut.
- In de 8100 komt een Sandite SGM te komen, hierdoor krijgen enkele treinen langere rijtijd.

Dienstregelingtabellen en vertrekstaten zijn te vinden op http://nsdr.bemined.nl/2019-5/


is bekend of die sandite SGM ook in de 9000 terecht komt, of wordt sanditen in die serie net als vorig jaar gedaan door een DDZ?
 

16-08-2019 16:27:57
abcde
abcde
Quote
broek53 (do 15 aug 2019 22:28:31 https://www.somda.nl/forum/22881/p710075/): ... Neen, SNG is niet passend voor alle (1)4600-en en in die serie blijft dan ook voor een deel (het drukste deel uiteraard) SLT dienst doen.

Voor mijn beeldvorming, waardoor heeft SNG minder capaciteit dan SLT ?
 

16-08-2019 16:39:30
Daan!
Daan!
SNG heeft mindet staanplaatsen door de kleinere balkons.  

16-08-2019 16:40:51
Steen
Steen
Quote
Daan! (vr 16 aug 2019 16:39:30 https://www.somda.nl/forum/22881/p710150/): SNG heeft mindet staanplaatsen door de kleinere balkons.

Ook minder stoelen en minder klapstoelen.
 

16-08-2019 16:52:04
Daan!
Daan!
Per meter dan neem ik aan?  

16-08-2019 17:02:38
Steen
Steen
Quote
Daan! (vr 16 aug 2019 16:52:04 https://www.somda.nl/forum/22881/p710153/): Per meter dan neem ik aan?


Ja, een SNG-3 heeft 151 zitplaatsen en een slt-4 heeft er 216. Dit terwijl de slt-4 maar zo'n 10 meter langer is (60 vs 70 meter).

Laatst bewerkt door Steen op 16-08-2019 17:02
 

16-08-2019 17:22:21
michaben
michaben
Een SNG4 heeft vrijwel evenveel zitplaatsen als een SLT4, maar SLT heeft relatief meer klapzittingen (SGM nog meer overigens) die in de capaciteitsberekening bij de volnorm omgezet worden in staanplaatsen, vandaar een SNG bij comfortabel norm vrijwel gelijk is maar bij volnorm flink minder capaciteit heeft.

Overigens geheel off-topic hier, kan die SNG discussie verplaatst worden?
 

16-08-2019 18:09:59
BGM104
BGM104
Quote
MetroRET (wo 14 aug 2019 14:18:38 https://www.somda.nl/forum/22881/p709939/):
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 14:04:31 https://www.somda.nl/forum/22881/p709936/): Beide waarschijnlijk. Ze praten Somda na en daarop is links en rechts al gescheven dat er per 2/9 SNG in de 5600 gaat rijden. Op twee composities na die o.a. de drukste treinen rijden, daarin komt DDZ.


Dacht zelf andersom: 2 rustige omlopen met SNG en 4 drukke DDZ-omlopen.


De werkelijkheid zit ertussenin: 3 composities met DDZ8, deze zitten in de ochtendspits in de 5619, 5620 en 5622. De 5618/5623 rijdt met SNG11 ma-do, 5624 SNG11, 5616/5621 SNG8.
 

16-08-2019 20:37:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (vr 16 aug 2019 17:22:21 https://www.somda.nl/forum/22881/p710159/): Een SNG4 heeft vrijwel evenveel zitplaatsen als een SLT4, maar SLT heeft relatief meer klapzittingen (SGM nog meer overigens) die in de capaciteitsberekening bij de volnorm omgezet worden in staanplaatsen, vandaar een SNG bij comfortabel norm vrijwel gelijk is maar bij volnorm flink minder capaciteit heeft.
Bijzondere rekenmethode die weinig relatie met de praktijk heeft... jij ooit een trein gezien waarin bij grote drukte alle reizigers die op de klapstoeltjes zaten gaan staan? Ik niet


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


17-08-2019 17:47:59
Steen
Steen
Quote
BGM104 (vr 16 aug 2019 18:09:59 https://www.somda.nl/forum/22881/p710163/):
Quote
MetroRET (wo 14 aug 2019 14:18:38 https://www.somda.nl/forum/22881/p709939/):
Quote
broek53 (wo 14 aug 2019 14:04:31 https://www.somda.nl/forum/22881/p709936/): Beide waarschijnlijk. Ze praten Somda na en daarop is links en rechts al gescheven dat er per 2/9 SNG in de 5600 gaat rijden. Op twee composities na die o.a. de drukste treinen rijden, daarin komt DDZ.


Dacht zelf andersom: 2 rustige omlopen met SNG en 4 drukke DDZ-omlopen.


De werkelijkheid zit ertussenin: 3 composities met DDZ8, deze zitten in de ochtendspits in de 5619, 5620 en 5622. De 5618/5623 rijdt met SNG11 ma-do, 5624 SNG11, 5616/5621 SNG8.


Van welke serie worden die DDZ stellen weggehaald dan?
 

18-08-2019 01:21:55
scooter
scooter
Gokje,de 3600?Daar rijdt nu al weer wat meer ICM in mee.  

19-08-2019 18:07:59
rick
rick
Quote
sjoerd (do 15 aug 2019 17:23:28 https://www.somda.nl/forum/22881/p710048/):
Quote
Rolffiej19 (do 15 aug 2019 16:04:34 https://www.somda.nl/forum/22881/p710030/): Nou daar past toch echt wel meer zelfs vanochtend nog SGM 3+2+2 totaal 183.1m trein op sp3 trein 4808 dus dat klopt niet wat jij aan meters aangeeft

Het zit er dik in dat er ook wissels verdwijnen op Santpoort. Het derde spoor kan wel weg als het perron naast spoor 2 komt te liggen. Dat gebeurt overal in het land, en inhalen op Santpoort Noord komt echt hoogst zelden voor.
Ik hoorde dat vanochtend een stoptrein naar Beverwijk op spoor 3 halteerde en vervolgens ingehaald werd door een IC richting Beverwijk die over spoor 2 ging. De lengte van de stoptrein weet ik dan net niet.
 

19-08-2019 20:34:45
sjoerd
sjoerd
Dat is merkwaardig: in Santpoort een stopper naar Beverwijk die naar spoor 3 gaat en een intercity die over spoor 2 gaat. Dus spoor 1 werd richting Beverwijk niet gebruikt? Als dat het spoorgebruik wordt, laat dan die wissels maar allemaal liggen op alle stations! Creatief!%02%

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-08-2019 20:35
 

20-08-2019 12:18:26
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou nog merkwaardiger is die niet bestaande IC die hem heeft ingehaald, s`ochtends rijd er alleen een IC Amr ri Hlm en niet andersom%08% Het zal wel LM 73400 naar Amr zijn geweest , hetzelfde tafereel had ik vanochtend werd met de 4821 op sp3 te Sptn gezet en de 73429 met +7 kwam over spoor 1 me inhalen


MCN ASD
 

20-08-2019 13:24:11
sjoerd
sjoerd
Die knipoog smiley roept in combinatie met je bericht over spoor 3 en spoor 1 toch vragen op. Dat is in spoorse zin, lijkt mij, geen inhalen, maar een tegentrein ontmoeten...  

20-08-2019 13:29:46
jacokran
jacokran
Trein 4821 en 73429 (LM Hlm - Amr) rijden toch echt in dezelfde richting...  

20-08-2019 13:37:35
sjoerd
sjoerd
Ik ken de treinnummers niet maar in het eerdere bericht werd de stopper op spoor 3 ingehaald over spoor 2, waarbij spoor 1 kennelijk werd gemeden. Dan kan je de stopper net zo goed behandelen op spoor 1; dat scheelt voor de meeste reizigers een tunnel.  

25-08-2019 20:56:09
Daan!
Daan!
https://www.ad.nl/binnenland/ns-verwacht-nieuw-reizigersrecord-neemt-maatregelen~acd6a173/

"NS verwacht nieuw reizigersrecord, neemt maatregelen
NS verwacht volgende maand een recordaantal van 36,7 miljoen reizigers te vervoeren. Dat zijn er 1,7 miljoen meer dan vorig jaar. Om de groei aan te kunnen, zetten de spoorwegen op drukke trajecten langere treinen in. Ook wil NS de perrons op negen drukke stations verlengen."

"Dit jaar verwachten de spoorwegen in september 36,7 miljoen reizigers te vervoeren, liefst 1,7 miljoen meer dan in 2018. Dat hebben de rekenmeesters bij NS berekend op basis van klantgegevens, studentaantallen en veel andere data. Om dat fors gestegen aantal te accommoderen verlengt NS diverse drukke treinen in de spits met 200 extra zitplaatsen. Dat zijn twee rijtuigen extra per trein. Het betreft de trajecten: Den Haag en Leiden, de IC direct Rotterdam - Amsterdam en Den Haag - Eindhoven."

Hoe gaat NS die treinen verlengen? Ik weet dat er nog iets van rek is om een een drie stammen te creeëren die verlengd kunnen worden tot 9 bakken bij de ICR.
De andere treinen zeggen me niets. Iemand die hier toelichting op kan geven?
 

25-08-2019 21:14:59
Steen
Steen
Misschien wat schuifwerk met het vrijgekomen intercity materieel die nog reserve staat voor de SNG?  

26-08-2019 08:05:24
sneltram
sneltram
Den Haag - Leiden gaat in ieder geval om trein 2416 en 2418. Die gaan van 10 naar 12 bakken. Dat past niet in Almb, dus wordt er afgetrapt in Alm.

De 900 krijgt een extra 9-baks stam.

Dan zouden er twee 7-baks stammen rijden in de 1100, maar die worden verlengd naar 9 bakken, inderdaad door een mooie schuifpuzzel van wat er nog over was.

Laatst bewerkt door sneltram op 26-08-2019 08:06
 

26-08-2019 08:12:46
Daan!
Daan!
Wordt er een stam opgeofferd of puur op wat nu nog aan de kant staat?  

26-08-2019 12:05:18
JHS2013
JHS2013
Het is mij opgevallen dat na de werkzaamheden bij Ndb de IC tussen Hvs en Asd geen tijdwinst heeft (nog steeds 21 min). Verandert dit met het wijzigingsblad? Of anders met de nieuwe dienstregeleng in dec? Voor de verbouwing was de IC vaak al aan de vroege kant bij de inrijder van Asd.

Laatst bewerkt door JHS2013 op 26-08-2019 12:06
 

26-08-2019 13:48:21
train85
train85
Qua reistijd is er niks veranderd. De speling is wel groter geworden. Dus er zit daadwerkelijk tijdwinst in.  

26-08-2019 14:56:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Nog groter, correct. Met het aanhouden van de baanvaksnelheid is minimaal vier minuten winst te boeken in de nieuwe situatie ten opzichte van bovengenoemde 21 minuten. Iets meer dan de voor het buitenland al behoorlijk/belachelijk grote marge van 5 procent

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 26-08-2019 14:57
 

26-08-2019 16:15:03
Frontier
Frontier
Nog hilarischer zijn enkele ICB's die richting Asd geen stop te Apd hebben en derhalve een reistijd van 29 minuten tussen Hvs en Asd krijgen. Wellicht kan men voor de aardigheid eens geduwd achteruit naar Asd rijden of zo, in het kader van de tijdsopvulling.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-08-2019 16:16:27
MasterE
MasterE
Er wordt wel even vergeten dat er nog meer treinen rijden, waar je simpelweg niet doorheen kunt.


Mcn Asd
 

26-08-2019 16:25:27
Oldskool
Oldskool
Wel nee. Dat vergeten ze niet. Gaat ze maar om 1 ding, de boel belachelijk maken en lekker azijn plassen. %08%  

26-08-2019 16:40:16
JHS2013
JHS2013
Quote
MasterE (ma 26 aug 2019 16:16:27 https://www.somda.nl/forum/22881/p710850/): Er wordt wel even vergeten dat er nog meer treinen rijden, waar je simpelweg niet doorheen kunt.

Dat is natuurlijk waar, daarom vroeg ik of er iets in de dienstregeling wordt veranderd. Een SPR en een IC omwisselen ofzo.

En Oldskool, ik vind dat een beetje kinderachtige en zinloze reactie. Daar heeft niemand niks aan.
 

26-08-2019 17:18:00
Oldskool
Oldskool
Lees de bijdrages van bepaalde reageerders maar eens terug, dan kan je mijn reactie begrijpen.  

26-08-2019 18:01:49
treinhobby
treinhobby
Richting Amf is inderdaad de IC vertrek naar Amf en SPR uit Ut naar Alm gewisseld.

De IC naar Shl zou 1 minuut later uit Amf en Hvs kunnen, zonder door andere treinen heen te rijden, om zo een betere aansluiting in Amf te krijgen, maar dat is helaas niet gedaan.
 

26-08-2019 18:14:53
sigma
sigma
Vanaf wijzigingsblad september vertrekt de (1)1600 1 minuut later uit Amf richting Shl. Mooie verbetering voor de reiziger dus dankzij Ndb.  

26-08-2019 18:16:20
mdj
mdj
De wijziging van de 4900 (stoppen op Uto in beide richtingen, kortere stop op Hvs richting Alm) gaan toch ook al in in September?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-08-2019 18:17:42
sigma
sigma
Klopt, de 4900 stopt in beide richtingen weer in Uto.  

26-08-2019 19:11:40
broek53
broek53
Ik meen dat om die reden ook het omhalen van het mat van de 5700 in Ut niet meer nodig us.  

26-08-2019 20:50:14
PeterJ
PeterJ
Quote
sneltram (ma 26 aug 2019 08:05:24 https://www.somda.nl/forum/22881/p710794/): Den Haag - Leiden gaat in ieder geval om trein 2416 en 2418. Die gaan van 10 naar 12 bakken. Dat past niet in Almb, dus wordt er afgetrapt in Alm.

De 900 krijgt een extra 9-baks stam.

Dan zouden er twee 7-baks stammen rijden in de 1100, maar die worden verlengd naar 9 bakken, inderdaad door een mooie schuifpuzzel van wat er nog over was.
Quote
sneltram (ma 26 aug 2019 08:05:24 https://www.somda.nl/forum/22881/p710794/): Den Haag - Leiden gaat in ieder geval om trein 2416 en 2418. Die gaan van 10 naar 12 bakken. Dat past niet in Almb, dus wordt er afgetrapt in Alm.

De 900 krijgt een extra 9-baks stam.

Dan zouden er twee 7-baks stammen rijden in de 1100, maar die worden verlengd naar 9 bakken, inderdaad door een mooie schuifpuzzel van wat er nog over was.
7 bakken in de 1100 is met bepaalde treinen echt geen succes. Zo herinner ik me dat zo'n stam ooit in 1124 reed, nou dat is proppen.
 

26-08-2019 22:45:52
sigma
sigma
Quote
broek53 (ma 26 aug 2019 19:11:40 https://www.somda.nl/forum/22881/p710873/): Ik meen dat om die reden ook het omhalen van het mat van de 5700 in Ut niet meer nodig us.
correct!
 

27-08-2019 04:40:03
b2py
b2py
Voordeel van Ndb wordt per december pas volledig benut las ik elders  

27-08-2019 06:22:45
BGM104
BGM104
Voor de 1500 is er geen voordeel want die zit op Hvs-Asd uitgebogen achter een goederenpad. In 2020 blijft dat zo.  

27-08-2019 12:02:29
yappa
yappa
In de ochtend- en avondspits wordt in Den Helder (weer) kort gekeerd ipv lang gekeerd m.i.v. 2 september. Ik meen dat dat een paar jaar geleden ook geprobeerd is maar al snel weer is teruggedraaid omdat de korte kering leidde tot veel uitval bij vertraging van de inkomende trein.

In dat licht is het wijzigingsblad van de herfst wel een bijzonder moment om die korte kering weer te introduceren, maar misschien zijn er andere maatregelen genomen om uitval te voorkomen?
 

27-08-2019 12:29:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Naar mijn beste weten staat daar geen Sanditecampagne op het programma, terwijl op een aanzienlijk deel van serie 3000 de sporen glad zijn en VIRM daar niet de beste oplossing voor kan bieden. Het ligt voor de hand dat er opnieuw veel beteuterde gezichten op het sfeervolle perron van Anna Paulowna te tellen zullen zijn de komende maanden. Al met al een vreemd besluit dat in tijden van materieeloverschot niet te verantwoorden is.  

27-08-2019 13:21:09
PeterJ
PeterJ
Wijsheid komt dus niet met de jaren, maar slechte keuze gewoon weer opnieuw herhaald. Hoe is dat mogelijk?  

27-08-2019 14:51:54
Trainplaza
Trainplaza
Maar een kering in 7 minuten is in principe toch gewoon haalbaar? De 3500 keert in Venlo maar 5 minuten, en dat is nooit een probleem geweest bij mijn weten.  

27-08-2019 14:58:44
henri1972
henri1972
Dat klopt, maar een extra handicap in de kop van NH is het enkelspoor daar. Als een kruising verlegd moet worden ivm vertraging heb je al snel +15. En dan red je dus je kering niet meer.  

27-08-2019 15:18:25
MCN-GVC
MCN-GVC
Waar ik het heb gelezen, geen idee meer, maar het zou gaan om 'enkele treinen' om in de spits meer treinstellen beschikbaar te maken om treinen te verlengen. Er zal dus wel een afweging zijn gemaakt van hoeveel risico deze paar treinen lopen t.o.v. baten om andere treinen te verlengen voor meer zitplaatsen.  

27-08-2019 16:02:45
broek53
broek53
Quote
henri1972 (di 27 aug 2019 14:58:44 https://www.somda.nl/forum/22881/p710930/): Dat klopt, maar een extra handicap in de kop van NH is het enkelspoor daar. Als een kruising verlegd moet worden ivm vertraging heb je al snel +15. En dan red je dus je kering niet meer.
Yep, ik heb in andere tijden datzelfde verhaal meer dan eens getracht duidelijk te maken, nadat de BUP veranderde en de kruisingen van Den Helder Zuid naar Ana verhuisden. Haal je nu de kruising in Ana niet, dan ben je qua kering reddeloos verloren en kun je met goed fatsoen ook alleen in Ana keren. Nu zullen er na de ochtendspits wel diverse stellen in Hdr gaan overstaan voor de avondspits, maar daar heb je niet zoveel aan als er geen personeel in Hdr is. We hebben een tijd gehad dat het materieel kort en het personeel lang. Dat is op zichzelf overigens veel duurder dan een reservestel in Hdr laten staan.
 

27-08-2019 16:04:16
broek53
broek53
Quote
MCN-GVC (di 27 aug 2019 15:18:25 https://www.somda.nl/forum/22881/p710933/): Waar ik het heb gelezen, geen idee meer, maar het zou gaan om 'enkele treinen' om in de spits meer treinstellen beschikbaar te maken om treinen te verlengen. Er zal dus wel een afweging zijn gemaakt van hoeveel risico deze paar treinen lopen t.o.v. baten om andere treinen te verlengen voor meer zitplaatsen.
Normaliter is dat natuurlijk een afweging, maar juist nu - met een daverend materieeloverschot - niet, dunkt mij.
 

27-08-2019 16:06:32
Daan!
Daan!
Alleen is er ook een VIRM-overschot? Of is dat ergens makkelijk vrij te spelen?  

27-08-2019 16:22:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Er wordt komend weekend DD-AR terzijde gezet en vervangen door Intercitymaterieel. Dit nog los van de reserves.  

27-08-2019 17:04:12
broek53
broek53
Er wordt voor de komende drgl (wbl december zogezegd) zodanig geschoven dat er 4 VIRMen naar de 4500 gaan om DDM-1 te vervangen. Daar zal ook de reserveVirm van Hdr wel bij zijn, maar het maakt maar duidelijk dat het een keuze is. Het DDM hoeft immers niet aan de kant.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2019 17:05
 

27-08-2019 19:37:37
Henk1619
Henk1619
Quote
BGM104 (di 27 aug 2019 06:22:45 https://www.somda.nl/forum/22881/p710897/): Voor de 1500 is er geen voordeel want die zit op Hvs-Asd uitgebogen achter een goederenpad. In 2020 blijft dat zo.


Niet echt, die IC zit tot Wp achter een stopper gevangen. Het goederenpad is juist uitgebogen om de file aan NSR treinen op Wp-Gpda te ontwijken. Overigens betekent de IC naar Shl een minuut later weg laten gaan uit Amf dat het goederenpad ook minuutje later vanuit Amf ligt en daarmee een minuut minder vertraagt hoeft te worden op Ndb-Gpda...
 

27-08-2019 21:08:30
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (di 27 aug 2019 17:04:12 https://www.somda.nl/forum/22881/p710945/): Er wordt voor de komende drgl (wbl december zogezegd) zodanig geschoven dat er 4 VIRMen naar de 4500 gaan om DDM-1 te vervangen. Daar zal ook de reserveVirm van Hdr wel bij zijn, maar het maakt maar duidelijk dat het een keuze is. Het DDM hoeft immers niet aan de kant.


Opvallend. Ik had verwacht dat het DDZ wat uit de 5600 kwam zou doorschuiven naar de 4500.
 

27-08-2019 21:27:14
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (di 27 aug 2019 19:37:37 https://www.somda.nl/forum/22881/p710957/):
Quote
BGM104 (di 27 aug 2019 06:22:45 https://www.somda.nl/forum/22881/p710897/): Voor de 1500 is er geen voordeel want die zit op Hvs-Asd uitgebogen achter een goederenpad. In 2020 blijft dat zo.


Niet echt, die IC zit tot Wp achter een stopper gevangen. Het goederenpad is juist uitgebogen om de file aan NSR treinen op Wp-Gpda te ontwijken. Overigens betekent de IC naar Shl een minuut later weg laten gaan uit Amf dat het goederenpad ook minuutje later vanuit Amf ligt en daarmee een minuut minder vertraagt hoeft te worden op Ndb-Gpda...

Uit nieuwsgierigheid, wat is het goederenpad vanuit Amf nu dan? .13/.43 komt het vaakst voor als vertrektijd, maar .12/.42 of .14/.44 komt ook regelmatig voor.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-08-2019 21:27


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-08-2019 22:07:12
broek53
broek53
Quote
Daan! (di 27 aug 2019 21:08:30 https://www.somda.nl/forum/22881/p710960/):
Quote
broek53 (di 27 aug 2019 17:04:12 https://www.somda.nl/forum/22881/p710945/): Er wordt voor de komende drgl (wbl december zogezegd) zodanig geschoven dat er 4 VIRMen naar de 4500 gaan om DDM-1 te vervangen. Daar zal ook de reserveVirm van Hdr wel bij zijn, maar het maakt maar duidelijk dat het een keuze is. Het DDM hoeft immers niet aan de kant.


Opvallend. Ik had verwacht dat het DDZ wat uit de 5600 kwam zou doorschuiven naar de 4500.
Bijna! Die schuiven naar de 3400.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2019 22:07
 

29-08-2019 17:05:58
michaben
michaben
Materieelinzet van maandag via InfoPlus laat de nodige verlengde sprinters zien:
- 4000 krijgt maar liefst zes composities SLT12.
- 4800/5400 krijgt drie composities SGM7.
- 5000/5100 wordt weer grotendeels SGM6.
- 6000 krijgt twee composities SLT12.
 

29-08-2019 17:16:59
broek53
broek53
Als ik het goed heb, worden er vanaf 2/9 dan ook al ruim 40 bakken uit de SNG-reserve extra ingezet.