mtlx

| Quote PKP (wo 07 aug 2019 13:26:24 www.somda.nl):Quote mtlx (di 06 aug 2019 22:55:41 www.somda.nl): Eh, nee dus. Zoals hierboven ook al gezegd is: er komt géén nieuwe wet. Het enige is dus dat de machinisten uitleg hebben gekregen over de achtergrond van het seinbeeld en waar en waarom deze gebruikt wordt. Er komt geen wijziging van de betekenis, omdat die gewoon correct is en voldoet.
En ik heb nog steeds geen bronnen gezien van alle beweringen die je hebt gedaan. Als je dus het tegendeel beweert zie ik daar graag onderbouwing van.
Heb de tekst even gequote.
Als het aan ProRail, ILT en vervoerders ligt komt er zeker wel een nieuwe tekst in het seinenboek.
De grote verandering in de tekst bij seinbeeld 209 zal zijn dat "er krachtig geremd moet worden en dat de remmen nooit tussentijds gelost mogen worden".
De tekst dat er doorgeremd moet worden indien het volgende seinbeeld een verdere snelheidsverlaging oplegd, wordt dus aangepast.
Een bron bekendmaken is nooit zo handig, dan droogt deze op. De tijd zal het ons leren.....
Tja, we kunnen wel bezig blijven, maar nergens in de communicatie tussen ProRail en de vervoerders wordt gesproken over het aanpassen van de betekenis. Alleen dus de vraag aan alle vervoerders of zij kunnen nagaan (en ik citeer hier letterlijk uit de brief van ProRail) "of dit risico [op misinterpretatie] zich ook in uw bedrijfsvoering voordoet, zodat u, indien noodzakelijk, maatregelen kunt treffen".
Na overleg met ILT is er dus blijkbaar uitgekomen dat het wenselijk is om de machinisten extra uitleg te geven over de betekenis van het sein. Voor NS bestaat dat dus uit een schrijven met uitleg, een verplichte e-learning en nog een uitleg door de teammanager. Hoe het bij andere vervoerders geregeld wordt zou ik niet weten.
In de verdere (visuele) uitleg die ProRail geeft, staat inderdaad dat er een krachtige remming nodig is, die dus niet onderbroken mag worden, waarbij de vergelijking met een reguliere Geel - Rood-situatie getrokken wordt. Maar dat is onderdeel van de uitleg en dus geen gewijzigde betekenis van het sein.
Het kan uiteraard dat, als deze maatregelen/uitleg geen of onvoldoende effect hebben, er alsnog een wijziging op de betekenis van het sein wordt doorgevoerd, maar voor nu staat dat, voor zover ik weet, nog niet op de planning.
Laatst bewerkt door mtlx op Woensdag 07 aug 2019 om 14:34:42 |