Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 5 juni

Woensdag 05 jun 2019 - 03:07:37
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
ProRail verwacht tot 12.00u geen treinverkeer Dv-Apd door een omgevallen boom: twitter.com

Woensdag 05 jun 2019 - 06:11:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
13.30 inmiddels.
Tussen Wt - Ehv, Ehv - Hm en Gn - Gnn is het ook raak.

Woensdag 05 jun 2019 - 06:28:26
henri1972
henri1972
Volgens de ns-app in het verstoringenblok rijdt de ICB niet tussen Asd en Bentheim. Zoek je echter in de vertrektstaten dan blijkt ie met +5 te rijden en via de Flevoland en Zl.
Zoekt u het als reiziger maar weer uit
Trouwens vreemd dat deze eerste trein vd dag niet via Hvs en Amf naar Zl rijdt. Op dit vroege tijdstip is er vanuit deze plaatsen nog geen mogelijkheid om in Zl te komen.

Woensdag 05 jun 2019 - 06:29:08
nougo
nougo
Opvallend overigens dat de 818 en 3920 wel door konden op Wt - Ehv....Daarna niets meer

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 05 jun 2019 - 07:07:08
treinhobby
treinhobby
Quote
dennistd (wo 05 jun 2019 03:07:37 www.somda.nl): ProRail verwacht tot 12.00u geen treinverkeer Dv-Apd door een omgevallen boom: twitter.com
Blijkbaar de hele nacht niet gelukt om fatsoenlijk materieel te regelen.
Uit Apeldoorn geen treinen richting Amersfoort tot op heden.
Nu staat de eerste klaar voor vertrek, en wel met 1x ICMm3 (4097)

Woensdag 05 jun 2019 - 07:08:50
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
ProRail achtte het oprecht niet veilig om herstelwerkzaamheden uit te voeren tijdens de onweersbui. Daarom zijn alle herstelwerkzaamheden uitgesteld tot vanmorgen.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Woensdag 05 jun 2019 - 07:13:21
broek53
broek53
Quote
treinhobby (wo 05 jun 2019 07:07:08 www.somda.nl):
Quote
dennistd (wo 05 jun 2019 03:07:37 www.somda.nl): ProRail verwacht tot 12.00u geen treinverkeer Dv-Apd door een omgevallen boom: twitter.com
Blijkbaar de hele nacht niet gelukt om fatsoenlijk materieel te regelen.
Uit Apeldoorn geen treinen richting Amersfoort tot op heden.
Nu staat de eerste klaar voor vertrek, en wel met 1x ICMm3 (4097)
Vast niet de eerste naar Amersfoort, want op de radio meldt ProRail al dat de stremming mogelijk de hele dag duurt.

Woensdag 05 jun 2019 - 07:14:01
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
henri1972 (wo 05 jun 2019 06:28:26 www.somda.nl): Volgens de ns-app in het verstoringenblok rijdt de ICB niet tussen Asd en Bentheim. Zoek je echter in de vertrektstaten dan blijkt ie met +5 te rijden en via de Flevoland en Zl.
Zoekt u het als reiziger maar weer uit.
Trein 141 is opgeheven.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 05 jun 2019 - 07:30:11
treinhobby
treinhobby
Quote
Vast niet de eerste naar Amersfoort, want op de radio meldt ProRail al dat de stremming mogelijk de hele dag duurt.
Helaas wel...

Aantal achterblijvers ook niet op 2 handen te tellen.
Gelukkig gaat om 7:44 zeven bakken ICM (normaal tussen 7:00 en 7:44 heb je 22 bakken VIRM + 9 bakken ICM).

Om 8:14 weer een solo ICM-3.


Heb je al volle gangpaden, ga je ook nog roestrijden bij Stroe!
Heerlijk comfortabele rit op deze manier...

Laatst bewerkt door treinhobby op Woensdag 05 jun 2019 om 07:40:29

Woensdag 05 jun 2019 - 08:46:42
broek53
broek53
Op Asd blijft de omroep in navolging van de stremmingsinfo de reizigers naar D maar de stuipen op het lijf jagen met "geen treinen tussen Asd en Bh", terwijl 143 al tijden omgeleid en wel in de reisinfo staat.

Woensdag 05 jun 2019 - 08:52:21
broek53
broek53
Reis info, je moet het maar kunnen. In Ut is de trein van 8.41 naar Shl opgeheven. Reisadvies per omroep: naar Amf met de Sprinter (!) en daar de trein naar Schiphol nemen.
Of je wacht 14 min op de volgende trein van Ut naar Shl, natuurlijk. Maar dat werd er niet bij gezegd...

Woensdag 05 jun 2019 - 09:03:27
PeterJ
PeterJ
En dan 31 minuten moeten wachten in Amersfoort. Of 1 minuut en je dan in een los viertje persen.

Woensdag 05 jun 2019 - 09:47:09
broek53
broek53
Ja, mede daarom. Nu zal het wel een goedbedoelde actie van 1 persoon zijn en iedereen kan zich vergissen, maar ik vond het wel opvallend en vroeg mij ook af hoe je dat bedenkt. Geen reisplanner of aanverwant systeem dat dat als mogelijkheid geeft, dus je moet het nog helemaal uitzoeken ook.

Woensdag 05 jun 2019 - 09:52:53
diesels
diesels
DBC 189 051 met omgeleide Pon 47734 09:30 door Zl richting Amf

Woensdag 05 jun 2019 - 10:16:38
Oldskool
Oldskool
Quote
treinhobby (wo 05 jun 2019 07:07:08 www.somda.nl): Blijkbaar de hele nacht niet gelukt om fatsoenlijk materieel te regelen.
ICM is toch aardig fatsoenlijk materieel, dacht ik zo. Maar door de diverse verstoringen was het schier onmogelijk om in de nacht al het materieel weer aardig op z'n plek te krijgen.

Woensdag 05 jun 2019 - 10:34:34
Michael98
Michael98
Nog steeds geen treinen Gs-Bgn. Pas om 09:07 vertrok de eerste bus met reizigers vanuit Gs. Wachttijd was in het begin 2 a 3 uur voordat er een bus kwam. Rond 07:30 en 08:30 kwamen er wel bussen aan met reizigers, maar deze vertrokken weer leeg.

Woensdag 05 jun 2019 - 12:35:22
hoi23
hoi23
Op de Dgr is al de hele ochtend een loc van Volkerrail aan het slepen met een DDAR-stam met daarachter de locs 1754, 1705 en 1726.

Woensdag 05 jun 2019 - 12:53:31
jordy94
jordy94
Quote
Michael98 (wo 05 jun 2019 10:34:34 www.somda.nl): Nog steeds geen treinen Gs-Bgn. Pas om 09:07 vertrok de eerste bus met reizigers vanuit Gs. Wachttijd was in het begin 2 a 3 uur voordat er een bus kwam. Rond 07:30 en 08:30 kwamen er wel bussen aan met reizigers, maar deze vertrokken weer leeg.
Deze storing werd verholpen. Ik vraag me wel af waarom er geen bussen paraat waren, de storing was de vorige avond al gaande en zou pas de volgende dag worden verholpen?

Sinds 12:50 uur is er opnieuw een overwegstoring tussen Gs-Bgn.

Laatst bewerkt door jordy94 op Woensdag 05 jun 2019 om 13:06:24

Woensdag 05 jun 2019 - 12:58:20
jchuisman
jchuisman
Groene 9556 om 12u56 GDST in Ddr.

Woensdag 05 jun 2019 - 14:22:45
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Quote
hoi23 (wo 05 jun 2019 12:35:22 www.somda.nl): Op de Dgr is al de hele ochtend een loc van Volkerrail aan het slepen met een DDAR-stam met daarachter de locs 1754, 1705 en 1726.
VR 203-1 was bezig. Is om 9:15 ook reeds vertrokken met de 1716, 1724 en de 1719 naar de ACT, en nadien weer terug gekeerd om bovenstaande loc mee te nemen naar ACT waar ze inmiddels geplaatst zijn

FR1908

Woensdag 05 jun 2019 - 14:40:01
broek53
broek53
Komt overeen met het bericht dat ik kort geleden hoorde over het op korte termijn hervatten van de sloop van het materieel op de ACT en de Dijksgracht.

Woensdag 05 jun 2019 - 15:00:49
stijngeluk
stijngeluk
Zojuist te Ah de ddz 7645 klaar zien staan als 3050 richting Hdr

Woensdag 05 jun 2019 - 15:36:10
JHS2013
JHS2013
De 203-1 om 15:35 voor het uitrijseintje van Dgr met de DDAR-stam (vanuit de 1555 gezien)

Laatst bewerkt door JHS2013 op Woensdag 05 jun 2019 om 15:36:45

Woensdag 05 jun 2019 - 15:41:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Denk eerder dat het een DDM-1 stam is die al op de Dgr stond

MCN ASD

Woensdag 05 jun 2019 - 15:51:20
JHS2013
JHS2013
15:46 SDM 2205 met meetrintuig te Crao

Woensdag 05 jun 2019 - 16:31:19
broek53
broek53
Quote
JHS2013 (wo 05 jun 2019 15:36:10 www.somda.nl): De 203-1 om 15:35 voor het uitrijseintje van Dgr met de DDAR-stam (vanuit de 1555 gezien)
uitrijseintje aan welke kant?

Woensdag 05 jun 2019 - 16:34:10
JHS2013
JHS2013
Quote
broek53 (wo 05 jun 2019 16:31:19 www.somda.nl):
Quote
JHS2013 (wo 05 jun 2019 15:36:10 www.somda.nl): De 203-1 om 15:35 voor het uitrijseintje van Dgr met de DDAR-stam (vanuit de 1555 gezien)
uitrijseintje aan welke kant?
Sein 380/388 Drgo richting Wgm

Woensdag 05 jun 2019 - 17:00:18
Flirt2501
Flirt2501
DDZ 7612 staat om 16:55 klaar te Hdr om trein 3067 te rijden

Woensdag 05 jun 2019 - 17:33:19
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
Rolffiej19 (wo 05 jun 2019 15:41:45 www.somda.nl): Denk eerder dat het een DDM-1 stam is die al op de Dgr stond
Is uiteraard de vaste remeenheid voor sloopmat, 3 rtgn van DDM1 7207

56 jaar OV-fotografie.

Woensdag 05 jun 2019 - 18:22:07
Oscar_4027
Oscar_4027
“Komt overeen met het bericht dat ik kort geleden hoorde over het op korte termijn hervatten van de sloop van het materieel op de ACT en de Dijksgracht.”

Weet iemand wat de plannen zijn met de NS/SBB TEE stam die daar staat? En met het losse rijtuig op Wgm? De conditie van dit fraaie materieel wordt er helaas niet beter op.

Laatst bewerkt door Oscar_4027 op Woensdag 05 jun 2019 om 18:22:56

Woensdag 05 jun 2019 - 18:37:55
broek53
broek53
Er is al jaren bonje in de vereniging die het stel gered heeft en bezit. Helaas brak die bonje uit toen de rijtuigen voor een tijdje op de Dijksgracht waren geparkeerd omdat het Technisch Centrum op de Wgm als zodanig werd ingericht. Nu zit NS er maar mee, want de Dgr moet op termijn leeg...

Woensdag 05 jun 2019 - 19:19:27
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Al is de stichting wel weer lichtelijk actief sinds enkele maanden en wordt er wel actief gelet op eventueel vandalisme en insluiping.

Woensdag 05 jun 2019 - 19:46:22
Oldskool
Oldskool
Enige wat ze gedaan hebben, is wat platen aanbrengen om de aan diggelen gegooide ramen af te dekken. Voorts is er nog steeds geen plek waar ze herstarten met opknappen van dat stel! .
Quote
broek53 (wo 05 jun 2019 18:37:55 www.somda.nl): Er is al jaren bonje in de vereniging die het stel gered heeft en bezit. Helaas brak die bonje uit toen de rijtuigen voor een tijdje op de Dijksgracht waren geparkeerd omdat het Technisch Centrum op de Wgm als zodanig werd ingericht. Nu zit NS er maar mee, want de Dgr moet op termijn leeg...
Er zijn in het verleden wat toezeggingen gedaan. Vrijwilligers van de stichting hebben samen met vrijwilligers van NedTrain e.o.a rijtuig opgeknapt. Als die klaar zou zijn, zou de TEE weer terug komen. Alleen tja, toen is de stichting een beetje uit elkaar gevallen door interne strubbelingen.

Donderdag 06 jun 2019 - 01:53:55
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Rond 01:15 is de VL-post Amf geraakt door bliksem, dit zorgt ervoor dat deze buiten dienst is. 15891 staat gestrand in Brn, met 2413.

Donderdag 06 jun 2019 - 03:28:28
Henk1619
Henk1619
Knap om nog ergens een verdwaalde reizigerstrein te vinden op dat tijdstip. Maar uiteraard was er wel meer gestrand: DBC 63480 in Amf, RFO 46266 voor Amf, DBC 63840 tussen Bhv en Dld terwijl DBC 42763 net op tijd door Amf was en er dus geen last van had. Na een uurtje is de treindienst weer hervat.

PS: verzoek aan de moderator om de laatste twee berichten naar het juiste topic te verplaatsen, het was al riant donderdag toen dit gebeurde.

Donderdag 06 jun 2019 - 07:30:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Z2N (do 06 jun 2019 01:53:55 www.somda.nl): Rond 01:15 is de VL-post Amf geraakt door bliksem, dit zorgt ervoor dat deze buiten dienst is. 15891 staat gestrand in Brn, met 2413.
Uhmm die trein is wel behoorlijk verdwaald dan

MCN ASD

Donderdag 06 jun 2019 - 08:36:27
jacokran
jacokran
Trein 15891 rijdt normaliter op Woensdag, donderdag en vrijdag Asd -> Amf. Dan is stranden in Brn niet zo gek. Rond 02:15 alsnog doorgereden naar Amf

Donderdag 06 jun 2019 - 08:53:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Tevens nog voor de nachtgrens die op dit forum wordt gehanteerd, dus in het juiste topic gemeld.

Zaterdag 08 jun 2019 - 00:17:04
Henk1619
Henk1619
Over de hele wereld start een nieuwe dag op middernacht lokale tijd dus wellicht kun je daar een heel klein beetje rekening mee houden als je nog eens een niet bestaande forumregel uit je duim gaat lopen zuigen.

Zaterdag 08 jun 2019 - 04:50:11
ToH
ToH
NS Dienstregeling loopt door tot 04:00.

Zaterdag 08 jun 2019 - 08:28:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat gebrek aan nuance bij Henk heeft ook telkens wel weer iets.

Zaterdag 08 jun 2019 - 10:18:17
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
Henk1619 (za 08 jun 2019 00:17:04 www.somda.nl): Over de hele wereld start een nieuwe dag op middernacht lokale tijd dus wellicht kun je daar een heel klein beetje rekening mee houden als je nog eens een niet bestaande forumregel uit je duim gaat lopen zuigen.
Tjongejonge wat een uitspraken weer zeg.
Hoe laat rijdt bijvoorbeeld trein 4092? Asd 01.48 / Hwd 02.44, oftewel geheel op de volgende dag. Waarom heet de trein dan niet 4002? Omdat de dag bij NS doorloopt tot 04.00, alle treinen die daarvoor rijden horen nog bij de vorige dag. Een melding over de 4092 in de nacht van vrijdag op zaterdag hoort dus in het topic van de vrijdag.

Hallo!

Zaterdag 08 jun 2019 - 10:37:26
michaben
michaben
De grens ligt toch op 2:00? Trein 1410 is immers de eerste trein van de nieuwe dag. Wel rijden treinen die voor 2:00 van start gegaan zijn door onder het nummer behorende tot de vorige dag, zo kruist de 1410 onderweg de 1405 van de dag ervoor. In de dienstregelingen wordt vaak doorgeteld, in de brondata vind je dus tijden als 26:45 om duidelijk te maken dat de trein over de nachtgrens heen gereden is.

Aangezien duidelijke spots altijd op prijs gesteld wordt lijkt het me handig bij het noemen van treinnummers de dag te gebruiken van de dienstregeling waar dit treinnummer tot behoort, en voor treinen die voor 2:00 starten is dat dus de voorgaande dag.

Zaterdag 08 jun 2019 - 12:01:30
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Volgens mij was dat 04:00, vandaar ook de oeroude regel op vertrekstaten "treinen die rijden tussen 00:00 en 04:00 rijden in de nacht volgend op de genoemde dag", en de regel dat daggebonden vervoersbewijzen tot 04:00 geldig zijn. Hoe dan ook is 15891 een trein van de dienstregeling van de dag ervoor.

Zaterdag 08 jun 2019 - 13:13:30
thom
thom
Volgens mij geldt de 04:00 grens voor plaatsbewijzen, en werkt het plansysteem met een grens van 02:00.
Valt mij trouwens tegen dat alwetende Henk dat niet wist.

Volgens mij hebben we hier jaren terug al afgesproken de 04:00 grens aan te houden.

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 08 jun 2019 om 13:20:21

Zaterdag 08 jun 2019 - 17:21:20
jordibont
jordibont
Vervoersbewijzen voor een bepaalde dag dag zijn toch geldig vanaf 0.00 op die dag tot en met 4.00 in de volgende nacht, dus 28 uur voor het voordeel van de reiziger.

Laatst bewerkt door jordibont op Zaterdag 08 jun 2019 om 17:21:39

Zondag 16 jun 2019 - 21:44:28
Henk1619
Henk1619
Juist ja, nu hebben we al drie varianten van het begin van de dag: 00.00, 02.00 en 04.00 plus dat dagen 28 uur schijnen te duren.

Dat NSR het handig vindt om een dag niet op middernacht te laten beginnen moeten ze zelf weten. Er zijn ook zat bedrijven die een gewerkte dag administreren op de dag van aanvang dienst ondanks dat het overgrote deel van een nachtdienst op de daarop volgende dag valt.

Je moet alleen wel hele gele oogkleppen op hebben om alles maar te willen afmeten aan wat NS doet. De discussie begon met een melding van een infra probleem. Als je al de dag van een specifiek bedrijf zou willen hanteren dat zou die van Prorail op zijn plaats zijn. Of die van de vervoerder waarvan de meeste treinen last hadden van die storing: DB Cargo.

Als legenda staat bij dit forum Kleine dingen die je opvielen op het spoor. Dus niet opvallende dingen uit de NSR dienstregeling maar opvallende dingen van alle vervoerders, infrabeheerders en bouwondernemingen.

Overigens als je wereldbeeld inderdaad niet verder reikt dan geel-blauwe treintjes dan kunnen we heel wat andere spots en discussies laten verplaatsen naar andere dagen. Die ophef over die militaire trein in het topic van vandaag kan dan bijvoorbeeld naar de vrijdag want die is kort na middernacht in de nacht van vrijdag op zaterdag uit Polen vertrokken.

En nog even over treinnummers. DBC hanteert in de basis voor binnenlandse treinen een systeem waarbij de laatste drie cijfers bestaan uit "regio 1" "regio 2" "volgnummer". Als je het daaraan afmeet klopt er dus helemaal niets van de NSR treinnummers. En ook veel succes met het bepalen wanneer dan de dag in gaat: 61600 Awhv v. 23.45 en 61601 Bvhc v. 09.22

Laatst bewerkt door Henk1619 op Zondag 16 jun 2019 om 21:57:27

Zondag 16 jun 2019 - 22:03:49
thom
thom
Als je een bril opzet waarbij je alleen maar positive van Cargo wilt zien en al het negatieve afschrijft op 'blauw/gele treinen' dan kom je er ook niet.

De nachtgrens word zo gehanteerd door het plansysteem van Prorail al sinds jaar en dag en daar is in OV breed ook niets vreemds aan. Diensten van bussen lopen bijvoorbeeld ook door tot 25:30...

Daarnaast is het gewoon een bekende forum afspraak, daar kun je ook gewoon aan conformeren ipv het altijd maar anders te willen...

Als jij morgen bedenkt dat links rijden op de weg jou beter uitkomt, begin je er dan ook gelijk mee?

Zondag 16 jun 2019 - 22:27:28
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (zo 16 jun 2019 22:03:49 www.somda.nl): Als je een bril opzet waarbij je alleen maar positive van Cargo wilt zien en al het negatieve afschrijft op 'blauw/gele treinen' dan kom je er ook niet.
Waar slaat dat nu weer op? Ik probeer het juist een beetje objectief te benaderen terwijl je zelf met een bekrompen wereldbeeld wanhopig probeert vast te houden aan het systeem van 1 vervoerder.
Quote
thom (zo 16 jun 2019 22:03:49 www.somda.nl): Daarnaast is het gewoon een bekende forum afspraak, daar kun je ook gewoon aan conformeren ipv het altijd maar anders te willen...
Juist ja, en dat zegt iemand die hier alles wat krom is recht praat. Wat dacht je er van om je eens te conformeren aan de perceptie van de rest van de wereldbevolking?

De forumregels maken trouwens helemaal geen melding van die "bekende forum afspraak": www.somda.nl
Quote
1) Somda gaat over treinen. Bussen, metro's, RandstadRail en dergelijke zijn dus niet toegestaan.
2) Van militaire, nucleaire of koninklijke treinen is alleen spot informatie toegestaan, dus geen dienstregelingen, routes, etc.
3) Plaats geen verslagen en/of afbeeldingen van eventuele cabineritten, de betreffende machinist riskeert namelijk zijn of haar baan.
4) Organisaties en materieel worden op Somda met hun officiële naam betiteld, dus geen bijnamen.
5) Het beheer reageert uitsluitend op berichten via de e-mail of het feedback formulier. Dus niet telefonisch, per SMS of via de social media.
6) Ben je van mening dat het beheer ten onrechte in je bericht heeft ingegrepen, wend je dan tot het beheer en ga niet in het topic zelf een discussie aan.
7) Als je een bericht ziet wat niet aan de regels voldoet, druk dan op de knop Meld Bericht en reageer niet in het topic. Het bericht en je toelichting zullen dan doorgestuurd worden aan de moderators.

Richtlijnen:

8) Toon respect voor elkaar.
9) Vraag niet naar dienstregelingen of treinnummers, ook niet in privé-berichten naar gebruikers. Als de informatie er is wordt deze zeker aan je beschikbaar gesteld.
10) Vermeldenswaardige dingen kunnen gemeld worden in de Opvallende Dingen-topics. Vermeld altijd het materieelnummer of -type, de spotlocatie en het tijdstip of treinnummer ("zojuist", "op het moment van schrijven", etc. zijn geen tijdstippen). Weet je het treinnummer niet, vermeld dan de richting. Meld altijd alleen wat jij of een bekende zelf gezien hebt.
Informatie van digitale bronnen als NS Treinradar, ovtijden.com, ovradar.nl, webcams en vergelijkbare media mogen alleen gebruikt worden om afwijkende materieeltypen te melden. Afwijkende baklengtes mogen niet vanuit deze digitale bronnen gemeld worden, echter is dit wel toegestaan als dit daadwerkelijk in real life wordt gezien.
11) Kijk voor je een vraag stelt even of de vraag al gesteld is, bijvoorbeeld met de zoekfunctie.
12) Schrijf je berichten in leesbaar Nederlands en gebruik leestekens.
13) Indien je niet volledig aan de regels en richtlijnen kunt voldoen door bijvoorbeeld dyslexie, word je verzocht dit aan een van de beheerders te mailen.
14) Wil je na het plaatsen iets aanvullen of corrigeren in een bericht, gebruik dan de mogelijkheid om je bericht te bewerken.

Zondag 16 jun 2019 - 22:41:19
thom
thom
Die nachtgrens zit gewoon in Donna ingebakken, en ik dacht dat dat het plansysteem van Prorail was en niet van NSR....

Daarnaast heeft het quoten van de huisregels geen nut want ik heb ook niet gezegd dat het daarin vermeld staat maar dat het binnen het forum al tijden geleden zo afgesproken is.

Maandag 17 jun 2019 - 07:56:03
train85
train85
Planningssysteem Donna is in eigendom van ProRail. De vervoerders kunnen er in muteren.

www.mat64.nl

Maandag 17 jun 2019 - 10:31:01
rick
rick
Quote
Henk1619 (zo 16 jun 2019 22:27:28 www.somda.nl):
De forumregels maken trouwens helemaal geen melding van die "bekende forum afspraak": www.somda.nl
De invoerrichtlijnen wel:
Quote
Let hier vooral op bij invoeren na middernacht: de datumgrens voor invoer ligt op 02.00 uur

Dinsdag 18 jun 2019 - 22:22:26
Henk1619
Henk1619
En die gaan dan gelukkig niet over het forum

Maar goed het verklaart wel het misverstand van Thom.

Dinsdag 18 jun 2019 - 23:57:26
thom
thom
Waan je er gerust in hoor, maar ik heb geen misverstand...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 19 jun 2019 - 00:03:41
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (zo 16 jun 2019 22:41:19 www.somda.nl): Die nachtgrens zit gewoon in Donna ingebakken, en ik dacht dat dat het plansysteem van Prorail was en niet van NSR....
En in wiens opdracht werd 20 jaar geleden ook al weer begonnen met het ontwikkelen van dat systeem? Juist ja het bedrijf dat ondanks rechterlijke uitspraken nog in de ontkenningsfase was dat de nachtmerrie van andere toetreders toch echt uit zou gaan komen

Niet zo gek dus dat je dan ook NS-specifieke features als nachtgrenzen gaat krijgen. En dat hoeft niet eens een slechte feature te zijn. Het overgrote deel van de capaciteit wordt verbruikt door het gele treintjes bedrijf dus als dit helpt om geestdodend repeterend werk te automatiseren dan is dat toch prima?

Maar als een nachtgrens de norm zou zijn dan mag je me eens uitleggen waarom Prorail in de tijdtafels gewoon datum/tijd bij de dienstregelingspunten zet op de manier waarop de rest van de wereld het ook gebruikt.

En ook al in de oude NS tijd werd middernacht als datumgrens al gebruikt. In aanschrijvingen werd een regel gezet met de datum en daaronder dan per dienstregelingspunt alleen nog maar een tijdstip. Na middernacht stond er een sterretje achter de tijd om aan te geven dat de volgende dag werd bedoeld. En dat niet tot 02.00 of 04.00 maar tot riant daarna zoals op tijdstippen waarop bij de gemiddelde kantoorklerk de wekker al is gegaan.

In de oude papieren TDR ging op middernacht ook gewoon een nieuwe dag in. Het eerste dienstregelingspunt na middernacht waar niet werd gestopt werd overigens nog wel ook nog op de oude dag vermeld als in:
NZF NZAT
Ps V 23:55
Rscwa D 23:56
Whzaz D 23:58
Whzan D 00:02
NMA NZF
Whzan D 00:02
Brdv D 00:04

Woensdag 19 jun 2019 - 00:18:03
thom
thom
Tsja, en ondertussen lopen de volgnummers binnen de treinnummers wel gewoon door na 00:00...

Maar jij kunt hier altijd alleen discussiëren met iemand waar je het niet mee eens bent gelijk af te doen met allemaal onnodige beeldspraak als 'bekrompen', 'wat krom is recht praten' etc en je verwacht ook nog dat je alleen zelf altijd gelijk hebt.

Woensdag 19 jun 2019 - 00:51:11
Henk1619
Henk1619
Juist ja, een treinnummer bepaald wanneer een dag begint. Zie het bovenstaande voorbeeld van de treinnummers van DB Cargo.

Onnodige beeldspraak of niet, ik was het niet die je er op moest wijzen dat de NMBS klassiekjes gewoon netjes zijn doorgenummerd of dat SNG-toiletten niet geleegd worden met speciale installaties

Woensdag 19 jun 2019 - 01:20:47
thom
thom
Nee, jij hebt alle wijsheid in pacht natuurlijk, helemaal vergeten

Overigens doelde ik daar trouwens niet op kwa treinnummers, maar t'is wel goed zo als je toch alleen op de man af kan spelen...

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 19 jun 2019 om 01:26:16

Woensdag 19 jun 2019 - 07:48:30
Klaasje
Klaasje
Misschien is het verstandig om met deze affakkel-slowchat te stoppen. We komen er toch niet uit.