Langere/Meer treinen naar Zandvoort
Forum: Algemeen - Algemeen
20-11-2019 18:58:14
IJsbergsla
IJsbergsla
Wellicht moet Thom eerst zijn natuurkundelectuur van de onderbouw middelbare school nogmaals doornemen  

20-11-2019 20:13:25
thom
thom
Quote
kiekkiek (wo 20 nov 2019 18:22:40 https://www.somda.nl/forum/22757/p716196/):
De TM 94 motoren hebben een vermogen van 500 pk (368 kW) bij 675 V en 585 A. Over die 2 motoren in serie staat dus 2 x 675 V = 1350 Volt. Bij 2 gelijke motoren in serie is de stroom 585 A en niet het dubbele. Wel verdubbeld de weerstand. Vermogen loc bij 1350 V dus 3 x 585 x 1350 = 2370 kW. Die 2400 kW klopt dus heel aardig.

Waar blijft dan die andere 450 volt als de bovenleiding de lok voedt met 1800 volt zoals tegenwoordig?
 

20-11-2019 21:32:59
kiekkiek
kiekkiek
Die gaan vrolijk door de installatie maar leveren eigenlijk niet zoveel vermogen op, maar vooral warmte. Vergelijk het met meer auto's de snelweg op sturen; Je gaat er niet harder van, maar er ontstaat wel meer wrijving.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 20-11-2019 21:33
 

22-11-2019 10:08:30
mich
mich
Toch heeft Thom gelijk. 368 kW bij 675 V en 585 A klopt ansich, echter deze waarden liggen niet vast. Tegenwoordig staat er echt 900 V op per motor, en de hoeveelheid ampere regelt de machinist zelf als die nog niet in de eindstand zit, in de eindstand gaat de weerstandswaarde van de motor gelden. Dus als ik met enige last erachter (want anders lukt je dat gewoon niet) strak opschakel kan een 1200 inderdaad zo'n 4000 kW leveren! Zelfde verhaal geldt ook voor de 1300. Die kan, als ik dat zou durven (doe ik niet, motoren sparen) veel meer vermogen leveren dan het genoemde nominale vermogen in de documentatie.  


22-11-2019 12:54:18
kiekkiek
kiekkiek
De machinist regelt de weerstand Maar dat terzijde. Hoeveel van die kW's worden omgezet in beweging en hoeveel in warmte?
De gebruikte seriemotor doet het heel goed bij lage toerentallen. Dan heb je aan die hoge spanning niks. Je zou alleen maar gaan slippen. Bij hoge toerentallen is de trekkracht al zoveel minder dat een hoge spanning amper helpt sneller aan te zetten. Daarom zie je bij het toenemen van de snelheid in de eindstand die lijnstroom alleen maar dalen.
 

22-11-2019 16:21:16
treinfan
treinfan
Quote
mich (vr 22 nov 2019 10:08:30 https://www.somda.nl/forum/22757/p716307/): Dus als ik met enige last erachter (want anders lukt je dat gewoon niet) strak opschakel kan een 1200 inderdaad zo'n 4000 kW leveren!
Zoals kiekkiek zegt, zit er een verschil tussen vermogen dat verbruikt wordt, en vermogen dat geleverd wordt. In dit geval zou er 4000 kW verbruikt worden, maar een stuk minder worden geleverd. Een motor die ontworpen is voor grofweg 700 Volt is over het algemeen een stuk minder efficiënt bij hogere spanningen. Het gevolg is dan dat er meer energie verloren gaat in warmteontwikkeling.
 

22-11-2019 21:01:01
thom
thom
Quote
kiekkiek (vr 22 nov 2019 12:54:18 https://www.somda.nl/forum/22757/p716336/): De machinist regelt de weerstand Maar dat terzijde.

Door de weerstand te regelen, regel je daarmee ook de motorstroom wat je ook ziet op je tractiemeters dus helemaal onterecht is de stelling niet.

Laatst bewerkt door thom op 22-11-2019 21:04
 

22-11-2019 22:04:43
michaben
michaben
Je regelt via weerstanden toch juist de motorspanning? Rijweerstanden staan in serie met de motoren, en bij een serieschakeling geld dat de stroom gelijk is over alle componenten en de spanning verdeeld wordt op basis van de weerstand van elk component. Zwakveldweerstanden vormen wel een parallelschakeling met de stator en regelen dus wel stroom i.p.v. spanning.  

22-11-2019 22:22:48
kiekkiek
kiekkiek
De weerstand in serie met de motor maak je steeds lager. Zo stijgt de spanning over de motor. Door verlagen van de totale weerstand zal ook de stroom toenemen.
Ook bij zwakveld geldt dat je wat doet aan de weerstand.
Stroom is altijd een gevolg van. De stroom water is het gevolg van doorlaat (weerstand) en druk (spanning).
Terug naar Zvt maar weer.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 22-11-2019 22:23
 

22-11-2019 22:32:09
mich
mich
Quote
treinfan (vr 22 nov 2019 16:21:16 https://www.somda.nl/forum/22757/p716348/):
Quote
mich (vr 22 nov 2019 10:08:30 https://www.somda.nl/forum/22757/p716307/): Dus als ik met enige last erachter (want anders lukt je dat gewoon niet) strak opschakel kan een 1200 inderdaad zo'n 4000 kW leveren!
Zoals kiekkiek zegt, zit er een verschil tussen vermogen dat verbruikt wordt, en vermogen dat geleverd wordt. In dit geval zou er 4000 kW verbruikt worden, maar een stuk minder worden geleverd. Een motor die ontworpen is voor grofweg 700 Volt is over het algemeen een stuk minder efficiënt bij hogere spanningen. Het gevolg is dan dat er meer energie verloren gaat in warmteontwikkeling.


Wat je zegt klopt wel, alleen zijn ze bij een 1300 ontworpen voor 1260V per stuk, en wijzen metingen uit dat je de motoren met geen mogelijkheid boven de 40 graden krijgt, ook niet met 2500 ton erachter. (ik heb een laserthermometer bij mij). De overcapaciteit van deze monsters van motoren zijn standaard 40%. Een 186 of 189 motor krijg je wel op 90 graden trouwens. De 1200 motoren hebben minder overcapaciteit, vandaar ook de geblokkeerde stand parallel.
 

22-11-2019 22:37:02
thom
thom
De temperatuur is natuurlijk ook afhankelijk van het debiet koeling wat de ventilatoren leveren.

Quote
michaben (vr 22 nov 2019 22:04:43 https://www.somda.nl/forum/22757/p716367/): Je regelt via weerstanden toch juist de motorspanning? Rijweerstanden staan in serie met de motoren, en bij een serieschakeling geld dat de stroom gelijk is over alle componenten en de spanning verdeeld wordt op basis van de weerstand van elk component. Zwakveldweerstanden vormen wel een parallelschakeling met de stator en regelen dus wel stroom i.p.v. spanning.

Als de stroom gelijk is, dan zouden je tractiestroom meters altijd op dezelfde waarde staan

Bij het opschakelen zal de stroom doen toenemen, die weer afneemt als de snelheid toeneemt. Als die weer laag genoeg terug gezakt is schakel je opnieuw op en dat herhaal je tot je een eindstand serie, serie-parallel of parallel bereikt hebt. OF afschakelt omdat je voldoende snelheid gemaakt hebt

Laatst bewerkt door thom op 22-11-2019 22:40
 

24-12-2019 13:32:42
waalkade
waalkade
In de Zandvoortse Courant op pagina 9 een plaatje van de tijdelijke perrons.
https://www.zandvoortsecourant.nl/content/files/zc19_wk49h.pdf
 

24-12-2019 15:07:42
gvttreinen
gvttreinen
Perrons worden van (duurzaam) hout gemaakt.  

25-12-2019 12:20:33
rolandrail
rolandrail
Na drie jaar rijp voor biomassa


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

25-12-2019 12:26:47
sjoerd
sjoerd
Je weet maar nooit hoe lang er gereest kan worden op Zandvoort. Als blijkt dat het racen teveel uitstoot oplevert, wordt het pardoes door de rechter verboden. Je kunt altijd nog beslissen om er duurzame perrons neer te leggen, als de tijd ervoor rijp is. Elektrisch racen is al mogelijk. %02%  

25-12-2019 13:10:45
gvttreinen
gvttreinen
Racecontract is 3 jaar, kan altijd verlengd worden.
Perrons zullen dus waarschijnlijk langer blijven liggen.
 

27-12-2019 12:02:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is buitengewoon lastig om langere perrons te Zandvoort te realiseren. Het is nog maar de vraag of dat überhaupt gaat gebeuren. Of heb ik de zin onjuist geïnterpreteerd? Bij 'En aan dat laatste schort het in dit land nog al is aan' begon mijn maag al te draaien, hoe waar het betoog verder ook is.  

27-12-2019 13:39:36
broek53
broek53
De vervoerinspanning van NS op de race-dagen gaat bestaan uit 12 sprinters Asd - Zvt v.v. bestaande uit 12 bakken SLT, zo wordt mij ingefluisterd. Stoppen overal, behalve in Overveen.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-12-2019 15:39, reden: treinlengte gecorrigeeerd
 

27-12-2019 14:31:14
Daan!
Daan!
Idee: alle sprinters Asd-Zvt via 6 en 7 op Haarlem. Intercity's op Haarlem laten keren op sporen 1 en 3?
Waarbij het dan mogelijk wordt 8 intercity's te laten rijden tussen Ledn - Hlm die eventueel tussendoor overal stoppen?
 

27-12-2019 15:20:37
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (vr 27 dec 2019 13:39:36 https://www.somda.nl/forum/22757/p718615/): De vervoerinspanning van NS op de race-dagen gaat bestaan uit 12 sprinters Asd - Zvt v.v. bestaande uit 16 bakken SLT, zo wordt mij ingefluisterd. Stoppen overal, behalve in Overveen.
Hebben de fluisteraars een telfoutje gemaakt? 14 bakken SLT klinkt mij logischer in de oren.
 

27-12-2019 15:39:24
broek53
broek53
De fluisteraars waren luid genoeg, maar ik niet scherp genoeg. Het gaat om 12 bakken SLT. Ik heb het in het oorspronkelijke bericht verbeterd.  

27-12-2019 16:03:27
mvschoon
mvschoon
Quote
Daan! (vr 27 dec 2019 14:31:14 https://www.somda.nl/forum/22757/p718619/): Idee: alle sprinters Asd-Zvt via 6 en 7 op Haarlem. Intercity's op Haarlem laten keren op sporen 1 en 3?
Waarbij het dan mogelijk wordt 8 intercity's te laten rijden tussen Ledn - Hlm die eventueel tussendoor overal stoppen?
Spoor 7 stapt een beetje moeilijk in en uit. Ik vermoed: Asd-Zvt v.v. op 3 en 6, Beverwijk op 8, Leiden op 1 (wat dus niet meer dan een beperkte dienst kan zijn). 4 en 5 zullen wegens kruisend verkeer zo goed als onbruikbaar zijn.
 

27-12-2019 16:20:58
waalkade
waalkade
Hij bedoelt waarschijnlijk over het kruis via 7a naar 6b.  

27-12-2019 16:29:56
gvttreinen
gvttreinen
Ik meende te hebben vernomen 10 bakken SLT's maar goed, nieuwe perrons zullen zo'n 200 meter worden.  

27-12-2019 16:30:52
broek53
broek53
Quote
mvschoon (vr 27 dec 2019 16:03:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p718624/):
Quote
Daan! (vr 27 dec 2019 14:31:14 https://www.somda.nl/forum/22757/p718619/): Idee: alle sprinters Asd-Zvt via 6 en 7 op Haarlem. Intercity's op Haarlem laten keren op sporen 1 en 3?
Waarbij het dan mogelijk wordt 8 intercity's te laten rijden tussen Ledn - Hlm die eventueel tussendoor overal stoppen?
Spoor 7 stapt een beetje moeilijk in en uit. Ik vermoed: Asd-Zvt v.v. op 3 en 6, Beverwijk op 8, Leiden op 1 (wat dus niet meer dan een beperkte dienst kan zijn). 4 en 5 zullen wegens kruisend verkeer zo goed als onbruikbaar zijn.
Van het voornemen qua BSO Haarlem weet ik nog niets. Ik hoop dat men in de gaten heeft dat binnenkomst uit Zandvoort en vertrek naar Leiden (rechterspoor althans) door hetzelfde wissel moeten en dat men derhalve links gaat rijden tot Hg, of zo'n soort oplossing.
 

27-12-2019 19:29:42
mren
mren
Quote
phantom (vr 27 dec 2019 10:45:23 https://www.somda.nl/forum/22757/p718609/):

De grootste illusie is dat een land als NL de braafste v/d klas moet zijn en alles kan oplossen als het gaat om het milieu



Ommdeze klassieker uit het populistisch handboek niet onweersproken te laten: op gebieden van milieu en energietransitie loopt Nederland al een tijdje in de achterhoede mee.
 

27-12-2019 19:40:05
sjoerd
sjoerd
Als je niet de braafste bent, loop je dus achter op anderen. Gelukkig rijdt NS al jaren op groene stroom en kunnen we terug naar Zandvoort.  

27-12-2019 23:39:15
Frontier
Frontier
Quote
gvttreinen (vr 27 dec 2019 16:29:56 https://www.somda.nl/forum/22757/p718626/): Ik meende te hebben vernomen 10 bakken SLT's maar goed, nieuwe perrons zullen zo'n 200 meter worden.

Dus omdat de additionele perrons (waarvan het praktisch nut sowieso al ter discussie zou moeten staan) van dergelijke korte lengte worden komen er onnodig korte treinen te rijden en bovendien óók nog eens enkeldeks? Het klinkt weer zéér doordacht allemaal. %03% Beter verlengt men het perron aan spoor 2 en zet men setjes van VIRM-10 in.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-12-2019 23:41:48
thom
thom
Enkeldeks lijkt mij kwa instap proces een stuk sneller dan lekker met zijn allen dat smalle trapje van een VIRM op op proberen te dringen...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-12-2019 23:47:36
Frontier
Frontier
Een VIRM6 heeft aan zitplaatsen al net zo veel capaciteit als een SLT6 aan totale capaciteit heeft. Iedereen die je daar dus nog extra staand in kwijt kan is mooi meegenomen lijkt me, want men zal toch hopelijk niet zo naïef zijn in Utrecht dat ze bij SLT met de volledige staanplaatsencapaciteit gaan rekenen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-12-2019 23:56:12
henri1972
henri1972
VIRM 6 is wel een stuk langer dan SLT 6 hè?  

28-12-2019 00:04:48
VIRMm1
VIRMm1
Met SLT kun je snel in en uitstappen. Dat zal de doorslaggevende factor zijn.  

28-12-2019 08:07:49
MasterE
MasterE
Het in/uitstappen bij dubbeldeksmaterieel zou veel te veel tijd kosten en zoveel capaciteit win je er niet mee en je weet zeker dat je de dienstregeling om zeep helpt.


Mcn Asd
 

28-12-2019 10:14:19
michaben
michaben
Op papier heeft een VIRM12 bij 8x per uur al meer capaciteit dan SLT12 bij 12x per uur. Je krijgt echter wel veel meer mensen tegelijk te verwerken op de stations, en dat is ook een aandachtspunt. In het mobiliteitsplan is te lezen dat men op gebied van veiligheid uitgaat van maximaal 1250 reizigers per trein, met VIRM ga je daar ruimschoots overheen, terwijl je met SLT12 daar een veilige marge onder blijft (volnorm is circa 1100 reizigers).  

28-12-2019 13:37:42
MasterE
MasterE
12 bakken Virm gaat alleen niet passen, Max 10 op spoor 1 en 8 op spoor 2.

Laatst bewerkt door MasterE op 28-12-2019 13:39


Mcn Asd
 

02-01-2020 02:34:52
dennistd
dennistd
In het mobiliteitsplan https://www.zandvoort.nl/bestandsopslag/introduction/downloads/F1_Mobiliteitsplan/Bijlage_8A_Mobiliteitsplan_Ter_Inzage__anoniem_.pdf staat er het nodige over geschreven:

Quote
Een groot gedeelte van de bezoekers van de DGP komt met de trein naar Zandvoort (aan Zee). Zandvoort is de enige Formule 1-locatie met een treinstation op loopafstand. Dit biedt een unieke kans en is een voorbeeld voor de gehele wereld. De gemeente Zandvoort heeft met ProRail, het Rijk, de provincie Noord-Holland en de buurgemeenten een akkoord bereikt over het verrichten van aanpassingen aan het spoor, de overwegen en de perrons om de bereikbaarheid van Zandvoort structureel te verbeteren. Gezamenlijk (ProRail/NS/DGP/gemeente Zandvoort) werken we aan de volgende uitgangspunten:
• 50.000 bezoekers per trein
• 1.000 reizigers per trein (twee gekoppelde SLT-stellen)
• twaalf treinen per uur
• Minimale afvoertijd is vier uur bij continue reizigersstroom
• Drie dagen: vrijdag tot en met zondag

Traject
De dienstregeling voor het DGP-weekend is nader te bepalen door NS en ProRail. Hierin zijn het aantal treinen en een aanvangtijd van 06.00 uur op vrijdag, zaterdag en zondag opgenomen.

Station en omgeving
De fysieke maatregelen bestaan onder andere uit het verbreden van de taludtrap, het bouwen van twee perrons, het verwijderen van bloembakken en fietsenstallingen op het perron en het verplaatsen van een deel van de fietsenstallingen. De benodigde maatregelen op het gebied van crowdmanagement zijn opgenomen in het Veiligheidsplan DGP 2020.

Looproute
Vanaf het station gaan de bezoekers te voet naar de ingangen van het circuit. De route is ongeveer 1500 meter lang en loopt via de Van Speijkstraat naar de kruising met de Van Lennepweg. Vanaf hier heeft men de keuze:
• Linksaf via Van Lennepweg en Burgemeester van Alphenstraat voor ingang Noord en West.
• Rechtsaf via Van Lennepweg en [station=Dieren]Dr[/station]. Jacobus P. Thijsseweg voor ingang Zuid en Oost.
Welke ingang men neemt, is afhankelijk van het soort kaart die de bezoeker gekocht heeft.

Communicatie actuele situatie
De DGP heeft zowel op het circuit als buiten het circuit de beschikking over meerdere LED-schermen en/of tekstkarren waarop actuele informatie met betrekking tot de reis- en wachttijden van de trein medegedeeld kunnen worden. Bij drukte op station Zandvoort wordt bezoekers geadviseerd rustig aan te doen bij hun vertrek of horeca in de omgeving te bezoeken om een lange wachttijd en extreme drukte op het station te voorkomen. De DGP stelt, in samenwerking met de werkgroep veiligheid, in kwartaal 1 op lokaal en crowdmanagementniveau een preparatie en operatieplan op, met uitgewerkte scenario’s en locaties van de tekstkarren. De tekstkarren worden tijdens de DGP aangestuurd vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum.
 

07-01-2020 12:01:49
moderator
Moderator
moderator
hele reeks berichten verwijderd over een offtopic discussie.

Laatst bewerkt door moderator op 07-01-2020 12:05
 

20-01-2020 01:06:38
BusNL
BusNL
Inmiddels is er in Zandvoort een perron bijgeplaatst, nu nog zonder meubilair. In de toekomst gaat er wel een hekje komen aan de zijkant van het perron mag ik hopen. Hier een paar plaatjes die ik tegenkwam: https://facebook.com/story.php?story_fbid=618768998856737&id=100021709266687  

20-01-2020 10:36:27
thom
thom
Ik gok dat dat perron ook geen meubilair zal krijgen, dat zou alleen luxe en onhandig voor de ruimte zijn  

20-01-2020 15:13:15
Roder16078
Roder16078
Zolang er maar wel genoeg in- en uitcheck paaltjes worden geplaatst  

20-01-2020 15:47:58
waalkade
waalkade
Hoeveel F1 bezoekers zullen een bruikbare OV-Chip kaart hebben?  

20-01-2020 16:19:59
frenque
frenque
Voordat de tickets op naam gezet worden moeten de bezoekers aangeven op welke wijze ze naar het circuit komen. Tickets kunnen pas in Februari op naam gezet worden.

Ik verwacht dat de F1 bezoekers de NS app gebruiken en kopen op die manier een treinkaartje. Dan hoef je niet in- en uit te checken.

Petje af voor het razendsnel ombouwen van Station Zandvoort.
 

20-01-2020 21:10:04
thom
thom
Quote
waalkade (ma 20 jan 2020 15:47:58 https://www.somda.nl/forum/22757/p719991/): Hoeveel F1 bezoekers zullen een bruikbare OV-Chip kaart hebben?

Ik denk nog een redelijk deel, aangezien de meeste kaarten wel binnen NL verkocht zullen zijn.
 

20-01-2020 22:55:56
brun
brun
Als de NS slim is, legt het de rekening gewoon bij de F1 neer en laat alle bezoekers zonder in- en uitchecken reizen. Poortjes open in Haarlem en Amsterdam en klaar.

Het wordt toch één grote puinhoop als er om de paar minuten een overvolle trein aankomt waarvan alle mensen nog eventjes door een poortje of langs een paaltje moeten...

Laatst bewerkt door brun op 20-01-2020 22:56
 

20-01-2020 23:31:02
NRuys
NRuys
Quote
frenque (ma 20 jan 2020 16:19:59 https://www.somda.nl/forum/22757/p719992/): Voordat de tickets op naam gezet worden moeten de bezoekers aangeven op welke wijze ze naar het circuit komen. Tickets kunnen pas in Februari op naam gezet worden.

Ik verwacht dat de F1 bezoekers de NS app gebruiken en kopen op die manier een treinkaartje. Dan hoef je niet in- en uit te checken.

Petje af voor het razendsnel ombouwen van Station Zandvoort.
Hoeveel bezoekers zullen een treinkaartje kopen? De kans is groot dat niemand daar naar kijkt op de treinen van en naar Zandvoort.
 

21-01-2020 00:26:38
jeanne
jeanne
Er komt vast wel een combi-kaartjes. Zonder kaartje mag niemand het circuit niet op! Er is zo-i-zo al een behoorlijke personeels¬bezetting nodig. En je wil de bezoekers ook niet allemaal door die slome poortjes te loodsen zijn. Er genoeg andere oplossingen te bedenken waarmee wel efficiënt gecontroleerd kan worden.


Jeanne Kok
 

21-01-2020 09:32:59
sjoerd
sjoerd
Het facebook-bericht spreekt wel van nieuwe perronS, maar ik zie er maar één. Zal ook wel voldoende zijn, maar dat betekent aankomstreizigers op het zijperron, en vertrek van het bestaande middenperron, neem ik aan. En dan zal de gewone reiziger wel inchecken en de combikaarter niet?  

21-01-2020 10:42:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Het andere perron dient nog gemaakt te worden, echter gebeurt dit proces overdag met het reguliere treinverkeer. Dus eerst het ene noodperron en later het andere.  

21-01-2020 11:03:14
gvttreinen
gvttreinen
Scheelt wss buitendienststellingen, kan je eerst het ene perron bouwen en treinverkeer via ander perron laten afwikkelen en na gereedkomen 1e zijperron switchen.  

22-01-2020 13:32:35
dennistd
dennistd
Quote
sjoerd (di 21 jan 2020 09:32:59 https://www.somda.nl/forum/22757/p720016/): Het facebook-bericht spreekt wel van nieuwe perronS, maar ik zie er maar één. Zal ook wel voldoende zijn, maar dat betekent aankomstreizigers op het zijperron, en vertrek van het bestaande middenperron, neem ik aan. En dan zal de gewone reiziger wel inchecken en de combikaarter niet?

Ik kan me zo voorstellen dat ze's ochtends de aankomst en 's middags het vertrek op het middenperron afhandelen: deze is immers het breedst. En zeker bij vertrek wil je dat als de trein op 1 vol is de reizigers direct in de aangekomen trein op 2 kunnen stappen.
 

22-01-2020 14:56:08
gvttreinen
gvttreinen
Het middenperron is idd bedoeld voor de grote massa (s`morgens aankomende en s`middags vertrekkende toeschouwers), de zijperrons voor diegene die in de tegenrichting reizen.  

22-01-2020 15:11:30
frenque
frenque
er is rekening gehouden met 7500 mensen die bonnefooi naar het circuit afreizen. Men spreekt over gelukzoekers in het plan.
Echter is mijn verwachting dat er een groep mensen met minder goede bedoelingen zal komen en die wil je waar mogelijk weren. met name bij drukke evenementen duiken groepen zakkenrollers op die hun slag slaan in overvolle treinen.
 

22-01-2020 15:45:55
mvschoon
mvschoon
ik neem aan dat die in die 7500 zijn meegeteld  

22-01-2020 16:52:29
waalkade
waalkade
Er gaan nog een paar honderd kaartjes in de verkoop komen.
Stoeltjes op de tribunes wat dichter op elkaar gezet?
 


27-01-2020 17:23:13
seinhuis
seinhuis
Volgens https://www.zandvoortf1.eu/bereikbaarheid/ komen er rechtstreekse treinen uit Den Haag en Amsterdam naar Zandvoort (6x per uur) .  

27-01-2020 18:01:26
michaben
michaben
Dat zie ik nergens staan. De betekenis van 'rechtstreeks' volgens de van Dale is ook iets anders dan de betekenis zoals we hem hier meestal gebruiken, het betekend zonder omwegen, niet zonder overstap. Anders zouden mensen die moeten overstappen niet rechtstreeks uit hun werk naar huis kunnen gaan.  

27-01-2020 18:13:58
broek53
broek53
Compleet is het in ieder geval niet helemaal.Hlm - Zvt wordt inderdaad structureel geschikt voor 6 treinen per uur per richting, maar tijdens de racedagen zullen het er 12 zijn.  

27-01-2020 18:37:18
dennistd
dennistd
Het lijkt me sowieso verstandig om niet alleen Hlm-Zvt (of Asd-Zvt) te gaan pendelen: dan krijg je hele grote massa's op die stations om over te stappen. Zou dan eerder kiezen voor 4x Ut, 2x Amf, 2x Zl, 2x Amr en 2x Gv (of iets dergelijks).  

27-01-2020 18:49:52
AgentX
AgentX
Quote
michaben (ma 27 jan 2020 18:01:26 https://www.somda.nl/forum/22757/p720322/): Dat zie ik nergens staan. De betekenis van 'rechtstreeks' volgens de van Dale is ook iets anders dan de betekenis zoals we hem hier meestal gebruiken, het betekend zonder omwegen, niet zonder overstap. Anders zouden mensen die moeten overstappen niet rechtstreeks uit hun werk naar huis kunnen gaan.


Sowieso staat het er een beetje dubieus, want "rechtstreeks met de trein naar het circuit" gaat het sowieso niet worden, daar er vanaf het station nog zo'n 1,5 km gelopen moet worden naar de ingang (en nog een eindje verder naar de rest van het circuit).

Anyway, dit staat er letterlijk:

Quote
Het circuit is middels een direct treinverbinding bereikbaar. Het station in Zandvoort ligt op loopafstand van de eindbestemming. Via Den Haag, Haarlem en Amsterdam reis je dus rechtstreeks naar het Formule 1 circuit.
 

27-01-2020 19:10:45
brun
brun
Quote
AgentX (ma 27 jan 2020 18:49:52 https://www.somda.nl/forum/22757/p720329/):
Sowieso staat het er een beetje dubieus, want "rechtstreeks met de trein naar het circuit" gaat het sowieso niet worden, daar er vanaf het station nog zo'n 1,5 km gelopen moet worden naar de ingang (en nog een eindje verder naar de rest van het circuit).



Beetje mierenneuken van me, maar van het perron op Zandvoort tot de ingang van het circuit is het precies een kilometer lopen, kortste route binnendoor. Is even ver als van een perron op Amsterdam CS naar de Dam.

Ik neem aan dat ze met diverse wegafzettingen een goede looproute creëren en dat die ook nog eens volgezet wordt met friettentjes en weet ik het, dus dan gaat het zeker wel voelen als een directe trein naar de ingang van het circuit.

Laatst bewerkt door brun op 27-01-2020 19:11
 

27-01-2020 19:30:23
AgentX
AgentX
Inderdaad een beetje mierenneuken, maar vooruit, dat moet kunnen af en toe.

Ik heb gemeten vanaf station Zandvoort tot aan de grote parkeerplaats in het midden van het circuit. Dat is volgens Google Maps 1,7 km lopen.
 

27-01-2020 20:03:20
waalkade
waalkade
Tel er nog maar een kilometer op het circuit bij.
Vraag me trouwens af of de 2e ingang naar het circuit vanaf de boulevard nog doorgaat.
Ze zijn wel ten noorden van de tribune een tunnel aan het bouwen maar het reptielen scherm om de weg er naar toe te bouwen is weggehaald.
 

27-01-2020 21:41:40
ToH
ToH
Mooie vraag voor een topic op een F1-forum.  

27-01-2020 22:56:58
DDZ7504
DDZ7504
Quote
dennistd (ma 27 jan 2020 18:37:18 https://www.somda.nl/forum/22757/p720326/): Het lijkt me sowieso verstandig om niet alleen Hlm-Zvt (of Asd-Zvt) te gaan pendelen: dan krijg je hele grote massa's op die stations om over te stappen. Zou dan eerder kiezen voor 4x Ut, 2x Amf, 2x Zl, 2x Amr en 2x Gv (of iets dergelijks).
Het nadeel hiervan is dat mocht er vertraging of een verstoring op 1 van de genoemde aanvoertrajecten zijn, de dienstregeling naar Zvt ook in de soep loopt door treinen die met +5 aankomen in Hlm naar Zvt, en vervolgens in het pad van de volgende trein zitten. Of treinen die opgeheven zijn en er juist ineens 10 of 15 minuten geen trein rijdt.

Nu zal het met actieve bijsturing wel grotendeels op te lossen zijn, maar of dat gaat gebeuren is ook nog maar de vraag.


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-01-2020 23:25:12
seinhuis
seinhuis
Mij lijkt het verstandig om alleen tussen Zandvoort en Haarlem te pendelen, eventueel 2 of 4x per uur door naar Amsterdam cs. Dan krijg je wel op Haarlem een opstopping bij de trap, maar de mensenmassa verspreid zich op elk station over de treinen.

Hierdoor krijg je wel een betrouwbaar dienstverlening tussen Zandvoort en Haarlem.

Eventueel enkele treinen van/naar Haarlem en Amsterdam versterkt laten rijden.
 

27-01-2020 23:29:06
seinhuis
seinhuis
Ik hoor een gerucht dat de extra perron op Zandvoort NIET zal worden gebruikt door reizigers, maar uitsluitend door de machinist. Dit om snel kopmaken mogelijk te maken (de machinist hoeft niet tegen de reizigers stroom in te lopen).

Ik betwijfel of dit verhaal waar is.
 

27-01-2020 23:56:39
279
279
dat ondervangen ze door voor- en achterin een mcn te zetten...%08%  

28-01-2020 00:16:03
thom
thom
Quote
seinhuis (ma 27 jan 2020 23:29:06 https://www.somda.nl/forum/22757/p720340/): Ik hoor een gerucht dat de extra perron op Zandvoort NIET zal worden gebruikt door reizigers, maar uitsluitend door de machinist. Dit om snel kopmaken mogelijk te maken (de machinist hoeft niet tegen de reizigers stroom in te lopen).

Ik betwijfel of dit verhaal waar is.

Haha ja hoor, daar gaat men helemaal een mooi breed perron voor aanleggen, voor één mannetje of vrouwtje %08%

Alsof er nog niets verteld was over waarom men tijdelijke perrons aanlegt ook
 

28-01-2020 01:53:27
Frontier
Frontier
Quote
seinhuis (ma 27 jan 2020 23:25:12 https://www.somda.nl/forum/22757/p720339/): Mij lijkt het verstandig om alleen tussen Zandvoort en Haarlem te pendelen, eventueel 2 of 4x per uur door naar Amsterdam cs. Dan krijg je wel op Haarlem een opstopping bij de trap, maar de mensenmassa verspreid zich op elk station over de treinen.

Hierdoor krijg je wel een betrouwbaar dienstverlening tussen Zandvoort en Haarlem.

Welnee, alle treinen dienen van/naar Asd te rijden, anders creëer je alleen maar een extra overstap voor velen en chaos omdat iedereen met de rechtstreekse treinen wil, net zoals nu iedere zomer het geval is met de 5400, hetgeen natuurlijk een farce is. Het beste zou zijn om de 2100, 2200, 4800 op te heffen tussen Asd en Hlm, en de 5400 in zijn geheel. 12 pendeltreinen per uur Asd-Ass-Hlm-Zvt v.v., voor Hwzb, Hlms en Ovn kun je beperkt busvervoer op poten zetten. Dat laatste is meteen een goede ontmoediging voor bezoekers die massaal hun automobielen in de buitenwijken van Haarlem (alwaar er nog niet met parkeervergunningen gewerkt wordt helaas) en de dorpen Zwanenburg, Halfweg en Overveen denken te kunnen plempen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-01-2020 07:02:14
broek53
broek53
Volgens de ideeën die ik het laatst vernomen heb, gaat dat bijna zo gebeuren: 12 treinen Asd - Zvt, die echter alleen Ovn overslaan.  

28-01-2020 16:41:32
marciekemp
marciekemp
Correct, 12 sprinters per uur per richting bestaande uit 12 bakken SLT, middenperron in Zvt zal gebruikt worden voor de grote stromen reizigers (overdag aanvoer, 's avonds afvoer) en de noodperrons voor de tegenstroom  

11-02-2020 13:05:11
seinhuis
seinhuis
(Dubbele post)  

11-02-2020 13:05:32
seinhuis
seinhuis
"NS rijdt elke 5 minuten naar Dutch Grand Prix in Zandvoort"

https://www.parool.nl/nederland/ns-elke-5-minuten-trein-naar-zandvoort-tijdens-formule-1~beca2e84/
 

11-02-2020 13:11:23
seinhuis
seinhuis
Volgens https://www.ovpro.nl/trein/2020/02/11/ns-rijdt-elke-5-minuten-naar-dutch-grand-prix-in-zandvoort/ geld de dienstregeling vanaf 07.00 en wordt er gereden met SLT (was eerder in dit topic bekend gemaakt)  

12-02-2020 16:55:09
henri1972
henri1972
Dus de normale IC's via Haarlem rijden dan niet tussen Asd en Haarlem?  

12-02-2020 18:05:20
Roder16078
Roder16078
Ben benieuwt, NS zal vast niet een op een zondag of in de nachtelijke uurtjes een keer in de praktijk gaan testen voordat de GP daadwerkelijk losbreekt.
Om te kijken wat allemaal in theorie bedacht is en berekent klopt en aannames te checken…
 

12-02-2020 18:08:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
henri1972 (wo 12 feb 2020 16:55:09 https://www.somda.nl/forum/22757/p721250/): Dus de normale IC's via Haarlem rijden dan niet tussen Asd en Haarlem?
Correct, deze zullen eindigen te Haarlem.
 

12-02-2020 18:24:25
anton_
anton_
ik kan met voorstellen dat ook de dienstregeling tussen Haarlem-Leiden v.v. en tussen Haarlem-Beverwijk wordt aangepast aaangezien je een geheel andere spooropstelling op Haarlem krijgt. Met mogelijk nog details als dat alle verkeer van/naar Leiden via wissels 213B en 215B rijdt (zoals eerder besproken).  

12-02-2020 20:18:58
thom
thom
Quote
Roder16078 (wo 12 feb 2020 18:05:20 https://www.somda.nl/forum/22757/p721254/): Ben benieuwt, NS zal vast niet een op een zondag of in de nachtelijke uurtjes een keer in de praktijk gaan testen voordat de GP daadwerkelijk losbreekt.
Om te kijken wat allemaal in theorie bedacht is en berekent klopt en aannames te checken…

Zou dat testen nodig zijn dan?

Zonder reizigers voegt het weinig toe op de kennis die NS al jaren heeft van dienstregeling modellen ontwerpen en toepassen lijkt mij.
 

12-02-2020 22:11:31
Roder16078
Roder16078
Nou ja als je je spoor/infrastructuur in een keer zo fors en snel uitbereid lijkt me dat misschien wel zinvol.
Of om te kijken in geval van een calamiteit hoe snel je kunt reageren of schakelen.

Als je op vrijdag ochtend al om 8 uur er al achter komt dat 12 treinen toch iets teveel is voor de onderstations dan heb je de rest van het weekend toch een probleem...
 

12-02-2020 22:33:22
Trainplaza
Trainplaza
Men zal sowieso flexibel moeten zijn tijdens dit soort dagen. Op het moment dat blijkt dat 12 inderdaad te veel zou zijn, dan kan je terugschroeven naar 10. Het lastige is gewoon dat er geen andere mogelijkheden zijn om op terug te vallen (bussen zouden bijvoorbeeld compleet vast staan in de files rondom Zandvoort) en mensen zullen niet uit zichzelf naar Zandvoort gaan lopen... %03%  

12-02-2020 23:45:21
sjoerd
sjoerd
@ Thom: Nee, qua dienstregelingontwerp en dat toepassen is er bij NS ervaring genoeg, dat ben ik met je eens. Maar het is nog nooit voorgekomen dat men elke vijf minuten een trein op een kopstation afvuurt. Daar moeten dan mensen in en uit en met twee sporen betekent dat per spoor binnen 7 minuten een trein uitladen en weer laten vertrekken, want anders zit je de volgende aankomst in de weg. Dat wil je al testen zonder die passagiers, want dat is echt geheel nieuw voor alle betrokkenen.  

13-02-2020 00:22:43
Frontier
Frontier
Een nachtje proefdraaien met al het beoogde materieel en personeel zou niet gek zijn, neen. Het zou ook hoogst merkwaardig zijn als zulks niet zou voorgevallen. Als er bij de ICD iets onnozels als een extra rijtuig wordt toegevoegd wordt alles tot in den treuren getest, derhalve zou het wel heel opmerkelijk zijn als hier geen enkele vorm van beproeving aan te pas zou komen.

Quote
Trainplaza (wo 12 feb 2020 22:33:22 https://www.somda.nl/forum/22757/p721273/): Het lastige is gewoon dat er geen andere mogelijkheden zijn om op terug te vallen (bussen zouden bijvoorbeeld compleet vast staan in de files rondom Zandvoort) en mensen zullen niet uit zichzelf naar Zandvoort gaan lopen... %03%

Neen, er is niets om op terug te vallen inderdaad. Ik heb begrepen dat de toegangsbewijzen een vermogen kosten, dus het is ook niet iets waarbij reizigers hun schouders zullen ophalen en onverrichter zake huiswaarts zullen keren. Men zou er verstandig aan doen om bij ieder wissel en ieder sein een monteur te zetten, alsook over het gehele traject om de zo veel meter een hulpverlener om iedere potentiële aanrijding te kunnen verhinderen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-02-2020 01:44:29
spoorbloem
spoorbloem
Quote
broek53 (di 28 jan 2020 07:02:14 https://www.somda.nl/forum/22757/p720348/): Volgens de ideeën die ik het laatst vernomen heb, gaat dat bijna zo gebeuren: 12 treinen Asd - Zvt, die echter alleen Ovn overslaan.


Waarom wordt Ovn overgeslagen? Las op een van de pagina’s ergens dat het beveiliging technisch niet mogelijk was. Iemand die dit kan verduidelijken? Wat maakt het halteren hier onmogelijk, terwijl voorbij rijden wel kan?
 

13-02-2020 07:19:04
broek53
broek53
Beveiligingstechnisch kun je stoppen of doorrijden, wat je wilt. Echter de seinopvolging rond Overveen maakt het niet mogelijk om elke 5 minuten een trein te laten stoppen, althans: niet als je het netjes plant. De belangrijkste tegenhouder is dat Ovn in het tweede blok vanaf Hlm ligt, waardoor in Haarlem het uitrijdsein geel toont zolang de vorige trein nog in Overveen staat.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-02-2020 07:19
 

13-02-2020 10:24:55
umbusko
umbusko
Wordt de hele dag niet op Ovn gestopt of alleen wanneer de frequentie drastisch omhoog gaat? Het lijkt me dat je 's ochtends vroeg en 's avonds laat best "normaal" kunt rijden.  

13-02-2020 12:04:16
thom
thom
Die hoge frequentie begint al om 07:00, zoveel treinen zitten daar niet meer voor

Quote
Roder16078 (wo 12 feb 2020 22:11:31 https://www.somda.nl/forum/22757/p721272/): Nou ja als je je spoor/infrastructuur in een keer zo fors en snel uitbereid lijkt me dat misschien wel zinvol.
Of om te kijken in geval van een calamiteit hoe snel je kunt reageren of schakelen.

Als je op vrijdag ochtend al om 8 uur er al achter komt dat 12 treinen toch iets teveel is voor de onderstations dan heb je de rest van het weekend toch een probleem...

Een onderstation word op zichzelf al getest als deze opgeleverd word, en zal technisch ongetwijfeld gelijk zijn aan onderstations die elders in het land voorkomen dus dat is allemaal niet zo ingewikkeld en onvoorspelbaar.

Laatst bewerkt door thom op 13-02-2020 12:11
 

13-02-2020 13:10:16
broek53
broek53
Het meest interessante in dit verband is nog of de kabels tussen onderstation en bovenleiding voldoende capaciteit hebben. Dat was vantevoren het belangrijkste issue. Er zijn extra kabels gelegd en de kabels worden op de race-dagen "bewaakt", naar ik begrepen heb.  

13-02-2020 13:29:53
jordibont
jordibont
Voor de technisch onbekendere lezer is het goed er bij te vermelden dat bij stops in Overveen er meer piekbelastingen op de elektrische installatie zijn, namelijk bij ieder vertrek uit Overveen. Met het overslaan van Overveen wordt dus ook voorkomen dat de stoppen de hele dag springen, met alle gevolgen van dien.

Laatst bewerkt door jordibont op 13-02-2020 13:37
 

13-02-2020 14:52:28
waalkade
waalkade
De overweg in Overveen ligt te lang dicht bij stoppen in Overveen lijkt me.  

13-02-2020 14:55:10
brun
brun
Quote
broek53 (do 13 feb 2020 13:10:16 https://www.somda.nl/forum/22757/p721303/): Het meest interessante in dit verband is nog of de kabels tussen onderstation en bovenleiding voldoende capaciteit hebben. Dat was vantevoren het belangrijkste issue. Er zijn extra kabels gelegd en de kabels worden op de race-dagen "bewaakt", naar ik begrepen heb.


Ik zie nu in gedachten iemand in een geel hesje die onder een parasolletje op een tuinstoeltje zit en af en toe even aan zo'n kabel voelt of ie heet wordt.
 

13-02-2020 15:27:10
gvttreinen
gvttreinen
Geel hesje?
Tegenwoordig oranje tenzij veiligheidsfunctie.
 

13-02-2020 15:38:56
broek53
broek53
Quote
waalkade (do 13 feb 2020 14:52:28 https://www.somda.nl/forum/22757/p721306/): De overweg in Overveen ligt te lang dicht bij stoppen in Overveen lijkt me.
De vraag is wat je TE lang vindt. Hij zou net zo lang dicht liggen als de overweg in Halfweg, bijvoorbeeld. Nu heeft ProRail de wegbeheerders medegedeeld dat alle overwegen onderweg worden afgesloten (in termen van ProRail heet dat "goed overleg"), ook die in Overveen en Halfweg, dus op zichzelf maakt dat niet uit.
 

13-02-2020 18:07:43
pjkleton
pjkleton
Volgens een kaart van Prorail staat er in Zvt een onderstation met 1 tractiegroep.
In Haarlem staat zijn buurman.
Is een tractiegroep voldoende ? Of is het uitbreiden van het aantal versterkingskabels genoeg ?
Worden die dan vanuit dit OS ergens ri Overveen aan de bvl verbonden?
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 13-02-2020 18:08
 

13-02-2020 21:36:34
Jannn2009
Jannn2009
Quote
marciekemp (di 28 jan 2020 16:41:32 https://www.somda.nl/forum/22757/p720392/): Correct, 12 sprinters per uur per richting bestaande uit 12 bakken SLT, middenperron in Zvt zal gebruikt worden voor de grote stromen reizigers (overdag aanvoer, 's avonds afvoer) en de noodperrons voor de tegenstroom


Even over die noodperrons en de 'tegenstroom'. Die tegenstroom richting Hlm in de ochtend is toch hooguit 3 personen en een kip ofzo per trein? Is het niet mogelijk en veel zinvoller om de volle treinen aan beide kanten te laten leegstromen? Dan ben je echt binnen een minuut leeg. Daarnaast kan ik me voorstellen dat in de ochtend 10 van de 12 treinen leeg terug gaan en 's avonds andersom?
 

13-02-2020 21:53:24
Steen
Steen
Op deze manier is het voor de machinist ook makkelijker om naar de andere kant van de trein te lopen lijkt mij. Tenzij ze machinisten klaarzetten voorop het perron.  

13-02-2020 22:36:26
broek53
broek53
Quote
pjkleton (do 13 feb 2020 18:07:43 https://www.somda.nl/forum/22757/p721317/): Volgens een kaart van Prorail staat er in Zvt een onderstation met 1 tractiegroep.
In Haarlem staat zijn buurman.
Is een tractiegroep voldoende ? Of is het uitbreiden van het aantal versterkingskabels genoeg ?
Worden die dan vanuit dit OS ergens ri Overveen aan de bvl verbonden?
Peter
Naar wat ik een tijdje geleden gelezen heb, komt er geen tractiegroep bij, maar komen er extra kabels. Dat was overigens al het plan omdat NS standaard 6 treinen wil rijden in de hoogzomer, maar de F1-races hebben ervoor gezorgd dat er niet de gebruikelijke twee jaar overheen gaan voordat zoiets gerealiseerd wordt.
 

14-02-2020 09:30:15
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Jannn2009 (do 13 feb 2020 21:36:34 https://www.somda.nl/forum/22757/p721337/):
Quote
marciekemp (di 28 jan 2020 16:41:32 https://www.somda.nl/forum/22757/p720392/): Correct, 12 sprinters per uur per richting bestaande uit 12 bakken SLT, middenperron in Zvt zal gebruikt worden voor de grote stromen reizigers (overdag aanvoer, 's avonds afvoer) en de noodperrons voor de tegenstroom


Even over die noodperrons en de 'tegenstroom'. Die tegenstroom richting Hlm in de ochtend is toch hooguit 3 personen en een kip ofzo per trein? Is het niet mogelijk en veel zinvoller om de volle treinen aan beide kanten te laten leegstromen? Dan ben je echt binnen een minuut leeg. Daarnaast kan ik me voorstellen dat in de ochtend 10 van de 12 treinen leeg terug gaan en 's avonds andersom?


Ik denk dat er genoeg mensen zijn in Zandvoort die helemaal niks hebben met de F1 en daarom hun woonplaats 'ontvluchten', naar familie enzo.
 

14-02-2020 11:09:11
VIRMm1
VIRMm1
Ja, maar met 12 treinen per uur zal er in elke trein dus maar 3 man en een kip zitten in de tegenrichting.  

14-02-2020 11:45:17
gvttreinen
gvttreinen
Tja, je moet toch rijden dus dan maar die 3 en kip meenemen